Lapinlahtelainen 53-vuotias kunnanvaltuutettu puukotti 54-vuotiasta naisystäväänsä kaulaan aiheuttaen vakavia vammoja tammikuussa 2004. Nainen virui kunnanvaltuutetun asunnossa ainakin 12 tuntia, ennen kuin kunnanvaltuutettu soitti hälytyskeskukseen.
Kunnanvaltuutetulle luettiin Iisalmen käräjillä syyte murhan yrityksestä. Perusteena oli teon tahallisuus ja erityinen raakuus. Syytetty itse myönsi teon törkeänä pahoinpitelynä. Oikeus passitti miehen maaliskuussa -04 mielentilatutkimukseen.
HS uutisoi mielentilatutkimukseen lähettämisestä 18.3.2004. Mitä tuli tuomioksi? Sitä en löytänyt vaikka koitin etsiä.
Kunnanvaltuutettu puukotti naisystäväänsä tammikuussa 2004
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
-
Doctor Lecter
- James Bond (Daniel Graig)
Tekijä oli ensimmäisen kauden kunnanvaltuutettu vasemmistoliiton ryhmässä.
Mies oli itse kuulemma raivoraitis ja naisen alkoholinkäyttö oli syy miksi hän tarttui teräaseeseen.
Tarkempia tietoja minulla ei valitettavasti ole.
Lienee kuitenkin lupaava ura kunnallispoliitikkona saanut pahan kolauksen tuosta ikävästä välikohtauksesta.
Mies oli itse kuulemma raivoraitis ja naisen alkoholinkäyttö oli syy miksi hän tarttui teräaseeseen.
Tarkempia tietoja minulla ei valitettavasti ole.
Lienee kuitenkin lupaava ura kunnallispoliitikkona saanut pahan kolauksen tuosta ikävästä välikohtauksesta.
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Re: Kunnanvaltuutettu puukotti naisystäväänsä tammikuussa 20
Iisalmen käräjäoikeuden päätös saatiin maanantaina 20.12.2004. Mielentilatutkimus totesi kunnanvaltuutetun syyntakeiseksi.Aizerbaidzan kirjoitti:Oikeus passitti miehen maaliskuussa -04 mielentilatutkimukseen.
Kunnanvaltuutettu odotti, kuten aloitusviestissä kerroin, puoli vuorokautta ennen ambulanssin hälyttämistä. Aika kului ainakin televisiota katsellen. Syyttäjän mukaan oli "uhrin kannalta vain hyvää tuuria, ettei hän kuollut", ja vaati syytetylle murhan yrityksestä kahdeksaa vuotta vankeutta.
Käräjäoikeus piti tekoa erityisen raakana, mutta ei murhan yrityksenä. Olli Halonen, 54, tuomittiin viideksi vuodeksi vankeuteen törkeästä pahoinpitelystä.
Puukotuksen motiiviksi paljastui avovaimon juomiseen liittyvä riita. Halonen oli oman kertomansa mukaan ollut raitis vuodesta 1990 lähtien, eikä hän siten hyväksynyt naisen alkoholinkäyttöä. Tapahtumapäivänä avokki joi heidän yhteisessä kodissaan lonkeroa, ja siitä Halonen ei pitänyt. Hän "raivostui ihan kerta kaikkiaan" ja tarttui Mora-puukkoon.
Olli Halonen on itseoppinut kuvanveistäjä, jolla on useita julkisia veistoksia Savossa.
Lähde:
* Ilta-Sanomat 21.12.2004, s. 8: Kuvanveistäjä katsoi televisiota - vaimo kitui verissään lattialla
Muistaakseni Itä-Suomen hovioikeus ei myöhemmin nähnyt syytä muuttaa käräjäoikeuden tuomiota.