Keskustelu tässä ketjussa on näemmä tyrehtynyt liki seitsemäksi vuodeksi. Ilmeisesti on luultu kaiken menevän tod. hyvin, joten pää pensaaseen todellisuudelta oli lopulta se missä elettiin.
Eilen luettiin synkät luvut, jonka mukaan jotain pitäisi tehdä. On kuitenkin niin, että hetki asiaa vatvotaan sekä veivataan - ja lopulta tyrmätään, koska ihmisoikeudet; sosiaaliturva, haittamaahanmuutto, asumistuki, pk-seudulla asuminen, kehitysmäärärahat. Jo odotankin sitä, että joku ministeri ryömii kolostaan ja aloittaa puheensa sanomalla "hyvinvointivaltio", jatkaa sanomalla "onhan meillä varaa" ja lopettaa sanoihin "kansainväliset sopimukset".
- Nostaa siis kädet pystyyn, eikä edes halua tehdä mitään talouden hyväksi.
Toinen pointti on AY-mafia, joka muutes oikeasti elää ja rellestää kuten Mafia - katsokaa vaikka New York 1970-luvulla dokumentti Netflix:n kautta - ei veronmaksuja, hallitsevat satamia, kenttiä, kuljetusalaa ja ovat mukana politiikassa - ääriliikkeenä SDP:n nimellä tunnettu Ei-puolue on heidän hallussa ja käskyvallassa.
Kolmas pointti on Perussuomalaiset; mikään heidän ehdottama ei käy. Päinvastoin; haittamaahanmuutton kummallinen rikkaus ja välttämättömyys, sillä onhan meillä varaa - vaikka uutiset eilen(kin) sanoivat toisin. Vaan kerropa se heille, jotka loputtomiin lapioivat rahaa mm. Afrikkaan, sekä ovat haalimassa lisää elätettäviä Suomeen jonkun omituisen vastuun perusteella. Emme voi vähentää kehitysapua, koska vastuu ja velvollisuus.
- Vähentäminen olisi rasismia. Ja kuka nyt sellaista haluaa. Paitsi persut.
No niin, mennääs niihin uutisiin:
Taloussanomat 8.2.2021 10:00
Raportti iskee madonluvut Suomen taloudesta: näihin asioihin tarvitaan rajuja muutoksia
Tuoreen raportin mukaan Suomeen kaivattaisiin nykyistä enemmän esimerkiksi paikallista sopimista ja vanhempien ikäluokkien ja pienten lasten äitien laajempaa työssäkäyntiä.
Suomi on jäänyt jälkeen vertailumaista, kuten muista Pohjoismaista, Saksasta ja Alankomaista, valtiovarainministeriön tuore Talouskasvun edellytykset tulevaisuudessa -raportti kertoo.
Työn tuottavuus on kasvanut hitaasti ja laahaa raportin mukaan vertailumaita jäljessä myös tulevaisuudessa. Myös työllisyysaste on selvästi matalampi ja investoinnit vähäisemmät.
Raportin mukaan Suomen henkeä kohti laskettu bruttokansantuote tai työllisyysaste eivät nouse lähemmäs Ruotsin ja Tanskan tasoa ilman uusia politiikkatoimia. Muiden Pohjoismaiden saavuttaminen edellyttäisi Suomen talouden rakenteisiin merkittäviä muutoksia siten, että työllisyysaste ja työn tuottavuus kasvaisivat selkeästi nykyisestä.
Suomen talouden arvioidaan kasvavan noin 10 prosenttia vuosina 2019–2030, kun Ruotsin, Norjan ja Tanskan bruttokansantuotteen kasvuksi arvioidaan samana aikana yli 20 prosenttia. Ruotsin ja Norjan kaulaa Suomeen selittää varsinkin nettomaahanmuuton tuoma työikäisen väestön selvä kasvu.
Tanskassa työikäinen väestö hupenee kuten Suomessa, mutta työllisyysasteen ja työn tuottavuuden arvioidaan kasvavan nopeimmin kaikista vertailumaista.
Kaikissa Pohjoismaissa vanhuushuoltosuhde heikkenee tällä vuosikymmenellä, mutta Suomessa lähtötilanne on selvästi heikompi kuin muissa maissa.
Työmarkkinoiden ongelmaksi raportti listaa työn kysynnän ja tarjonnan riittämättömyyden ja osaavan työvoiman puutteen, joiden takia työllisyysaste uhkaa jäädä pysyvästi matalaksi ja työttömyysaste korkeaksi muihin Pohjoismaihin verrattuna.
Työllisyyttä voitaisiin kasvattaa esimerkiksi lisäämällä nuorimpien ja vanhimpien ikäryhmien sekä pienten lasten äitien osallistumista työvoimaan. Raportin mukaan myös rakenteellisen työttömyyden vähentäminen on tärkeää.
Nuorimpien ryhmien työntekoa voisi lisätä esimerkiksi vahvistamalla koulutusta ja uudistamalla oppisopimusjärjestelmää. Pienten lasten äitejä voisi kannustaa töihin toimilla, jotka lyhentävät perhevapaiden kestoa. Vanhempien ikäryhmien työssäkäyntiä voisi lisätä toimilla, joilla kannustetaan jatkamaan töissä pidempään ja jotka tukkivat varhaista työelämästä poisjääntiä.
Raportin mukaan työmarkkinoiden toimintaa parantaisi se, jos palkkoja ja muita työehtoja sovittaisiin nykyistä enemmän paikallisesti yrityksissä ja toimipaikoissa. Lisäksi työn vastaanottamisen pitäisi olla nykyistä kannustavampaa ja työmarkkinapolitiikan aktiivisempaa.
Rakenteellista työttömyyttä voisi vähentää lisäämällä koulutusta sitä tarvitseville. Työvoiman alueellisen ja ammatillisen liikkuvuuden kannustaminen voisi vähentää kohtaanto-ongelmia.
Tuottavuuden parantamiseen on raportin mukaan politiikalla vaikea suoraan vaikuttaa, koska se syntyy pääasiassa yrityksissä. Epäsuorasti tuottavuuteen voi vaikuttaa politiikkatoimilla, jotka edistävät tuottavuuden kasvua. Näitä ovat esimerkiksi osaavan työvoiman saatavuus ja tutkimus- ja kehitysinvestoinnit.
Työvoiman saatavuutta voi parantaa paikallinen sopiminen sekä riittävä kohtuuhintaisten asuntojen tarjonta etenkin kasvukeskuksissa. Nopeita vaikutuksia voi saada houkuttelemalla kansainvälisiä osaajia sekä työllistämällä laajasti jo Suomeen tulleita ulkomaalaisia opiskelijoita.
Tuottavuus paranisi myös luovalla tuholla, jota hidastavat esimerkiksi olemassa olevia yrityksiä ja toimintatapoja tukevat tuet ja sääntely.
Suomi on jäänyt jälkeen vertailumaista, kuten muista Pohjoismaista, Saksasta ja Alankomaista,
Vihreät ja demarit tulkitsevat tämän siten, että Suomessa on liian vähän islamilaisista maista tulleita maahanmuuttajia versus nuo mainitut maat.
...osaavan työvoiman puutteen, ...osaavan työvoiman saatavuus
Ja kuinkas meille sanoikaan
Johanna Suurpää n 30 vuotta sitten:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina."
Suurpää puhui pakolaisista, mutta nythän he ovat siirtolaisia, jotka tulevat "Suomeen töihin".
Mutta edelleenkään - ei vieläkään - ole löytynyt työvoimapulan paikkaajia. Suurin osa näistä Suurpään lemmikeistä ei työllisty koskaan. Huomiota asiaan on toki kiinnitetty. Viimeksi
tänään uutisoitiin, että...
Maahanmuuttajanaiset työllistyvät Suomessa muita Pohjoismaita heikommin – Evan arvion mukaan syyt ovat ”passivoiva työttömyysturva ja kotihoidontuki”
Yleensä syynä pidetään rasismia arjessa sekä rakenteissa. Nyt sanotaan (epäsuorasti) että koska saman rahan saa kotona makaamalla, niin vittuakos sitä mihinkään töihin lähtisi.
- Se jäi uutisessa sanomatta, että eräissä kulttuureissa naisen paikka on kotona, mutta koska kaikki kulttuurit ovat samanarvoisia, niin asia on tietysti täysin yhdentekevä, eikä sitä saa ottaa puheeksi, koska tasa-arvo ja ihmisoikeudet.
Mut sitte on vv-ministeri
Matti Vanhasen (kesk)
kertoma siitä missä mennään:
Matti Vanhaselta todella karu arvio Suomen taloudesta
Valtiovarainministeriö julkisti raportin Suomen talouskasvun edellytyksistä.
Raportissa verrataan tilannetta ja kasvun edellytyksiä muihin Pohjoismaihin, joiden kehityksestä Suomi on jäänyt viime vuosina jälkeen. Valtiovarainministeriö kartoittaa tilanteeseen johtaneita syitä ja selvittää, mistä talouskasvua voisi syntyä koronakriisin jälkeen.
– Suomi on jäänyt viimeiset kymmenen vuotta systemaattisesti jälkeen talouden kasvussa ja näytettäisiin jäävän myös tulevaisuudessa. Tarkastelemme, mitä tälle asialle voisi tehdä, kertoo ylijohtaja Mikko Spolander valtiovarainministeriöstä.
Vanhasen mukaan Suomen taloutta on vaivannut kasvuvaje jo vuosikymmenen ajan, vaikka vuosina 2015–2019 kuilua saatiinkin pienennettyä.
Kehitys on kuitenkin sittemmin hiipunut, ja hiipui jo ennen koronaa.
Vanhasen mukaan Suomen kasvulle on tunnistettu kolme pullonkaulaa, jotka ovat liian alhainen työllisyys, kehno tuottavuuden kasvu ja tuotannollisten investointien puute.
– VM:n kasvuraportti osoittaa, työn tuottavuuden kasvu on ollut Suomessa olematonta viimeisen reilun vuosikymmenen ja tulee arvion mukaan jatkossakin laahaamaan. Työllisyysaste on vertailumaita merkittävästi alhaisempi ja investoinnit junnaavat matalalla, Vanhanen sanoo.
Raportin mukaan tulevaisuudessakaan ei ole odotettavissa nopeaa kasvua, ellei taloutta uudisteta politiikkatoimin.
Vanhasen mukaan tavoitteeksi pitäisi asettaa talouskasvun tuplaaminen 2000-luvun tähänastisesta reilun prosentin tasosta muiden Pohjoismaiden noin kahteen prosenttiin.
Eroa etenkin nettomaahanmuutossa
Valtiovarainministeriön tänään julkaistun raportin mukaan ilman uusia politiikkatoimia Suomen henkeä kohti laskettu BKT tai työllisyysaste eivät tule nousemaan lähemmäs Ruotsin ja Tanskan tasoa.
– Muiden Pohjoismaiden saavuttaminen edellyttäisi Suomen talouden rakenteisiin merkittäviä muutoksia siten, että työllisyysaste ja työn tuottavuus kasvaisivat selkeästi nykyisestä, ministeriön raportissa sanotaan.
Eroa kasvussa Ruotsiin ja Norjaan selittää erityisesti nettomaahanmuuton tuoma työikäisen väestön selvä kasvu näissä maissa.
Suomen talouskehitys ja vanhuushuoltosuhde näkyvät myös Suomen julkisen talouden velkasuhteen kasvuna. Ruotsin ja Tanskan julkisen talouden velkasuhde näyttää lähitulevaisuudessa pysyvän noin 40 prosentissa suhteessa BKT:hen, kun Suomen velkasuhde on noin 70 prosenttia ja jatkaa kasvuaan.
VM katsoo, että työmarkkinoiden suurimmat pitkän aikavälin ongelmat Suomessa ovat työn kysynnän ja tarjonnan riittämättömyys sekä osaavan työvoiman puute.
Ministeriön talouskasvun edellytyksiä tarkasteleva raportti toteaa, että työllisyyttä voidaan kasvattaa lisäämällä nuorimpien ja vanhempien ikäryhmien sekä pienten lasten äitien työvoimaan osallistumista ja alentamalla rakenteellista työttömyyttä.
Työmarkkinoiden toimintaa parantaisivat palkkojen ja muiden työehtojen laajempi sopiminen yritys- ja toimipaikkatasolla. Lisäksi työmarkkinoiden toimintaa parantaisi VM:n mukaan työn vastaanottamisen kannustimien parantaminen ja aktiivinen työmarkkinapolitiikka.
...osaavan työvoiman puute, ...osaavan työvoiman saatavuus
Edelleen; ei ole siitä ylistetystä haittamaahanmuutosta ollut hyötyä työllisyyden kohentamisessa, vaikka mm. "ilman maahanmuuttajia emme tietäisi miltä maistuisivat pizza ja kebab". Vaan ei ole myöskään tarpeeksi tyrkyllä osaavia käsiä ja ajattelevia aivoja. Korkea, lähes mielipuolinen verotus, monelle paskat ilmat 8 kk:tta vuodesta, ay-liike, hintataso, jota nykyinen hallitus on mm. polttoaineiden osalta nostamassa edelleen (että saavat lisää rahaa törsättäväksi kehitysapuun).
- Vaan jos joku luulee, että haittamaahanmuutto vähenisi sillä perusteella, että siitä ei ole mitään hyötyä, erehtyy karkeasti. Suomellahan on jokin kummallinen velvollisuus elättää etenkin islaminuskoisia vuosikymmenestä toiseen. Perusteenahan sille ovat ihmisoikeudet sekä se, että saamme heistä pyllyjemme pyyyhkijöitä ja että bussit kulkisivat myös tulevaisuudessa.
Ja edelleen pari otsikkoa siitä, kuinka meille valehdellaan:
Balkanin maanteillä taivaltaa korkeakoulutettujen joukko
Puolet Välimeren yli kiikkerissä kumiveneissä saapuvista syyrialaisista turvapaikanhakijoista voisi olla akavalaisia, kirjoittaa europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri kolumnissaan.
Vaan ei ollut. Miksi Kumpula-Natri sitten valehteli, vai oliko hän vaan niin tyhmä? En tiedä.
Toinen möläytys:
Turvapaikanhakijat sittenkin varsin koulutettuja – ministeriön tilaama kartoitus valmistui
Uudenmaan vastaanottokeskuksissa toteutetun kartoituksen mukaan korkeakouluopintoja oli lähes joka kolmannella turvapaikanhakijalla, ja jokin tutkinto oli suoritettuna 16 prosentilla. Vain seitsemän prosenttia oli kouluttamattomia.
Opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta tehty selvitys luovutettiin ministeri Sanni Grahn-Laasoselle maanantaina.
Tässä oli saatu sellainen loputulos kuten oli haettukin; toivottu tulos tuli toisella, vai oliko se kolmannella kerralla. Sittenkin varsin koulutettuja. Mihin? Eiköhän Suomessa ole näitä "turhantiedonmaistereita" jo ennestäänkin.
Edelleen ongelma on siis: Osaavan työvoiman puute. Mitä nämä kaksi yllä olevaa uutista lopulta tarkoittivat? Mihin niillä pyrittiin, muuta kuin vaientamaan kriittisten äänet?
Eroa kasvussa Ruotsiin ja Norjaan selittää erityisesti nettomaahanmuuton tuoma työikäisen väestön selvä kasvu näissä maissa.
Työikäinen ja työhaluinen ja työtä osaava ovat aivan eri asioita, mutta tässä halutaan niputtaa kaikki yhteen. Ei se Suomea auta, jos me tarvitaan 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa - kuten mm.
Jyrki Katainen (kok) sanoi männä vuosina - jos ei heistä työllisty kuin 10 prosenttia. Kuten nyt.
On kuin olisi unohdettu suomalaisen väestön lisääntyminen. Onko se siis katsottu loppuun se kortti, että syntyvyys on tulevaisuudessakin liian vähäistä ja että asialle ei vaan enää voi mitään? Jokainen taho pitää meteliä maahanmuuton välttämättömyydestä sillä verukkeella, että muuten ei pyllyjämme pyyhitä tulevaisuudessa.
- Se on ollut riittävä peruste saada Suomeen satoja tuhansia elätettäviä. Vaan kuinkas sitten kävikään. Ei heistä ollut pyyhkijöiksi.
- No mutta kun se seuraava erä on sitten heitä, jotka osaavat...
Rakennusala on ongelmallinen; ulkomaaneläviä riittää kyllä töihin, vaan ei juurikaan siirtolaisia. Kotimaiset osaajat ja epäosaajat loistavat poissaolollaan. Onko alan koulutus epäonnistunutta, vai miksi alalle ei hakeuduta, eikä siellä viihdytä?
Joku saattaa luulla, että liioittelin haittamaahanmuuton kustannuksia Suomen talouden ongelmissa, mutta muistakaa se, että yhtä lailla tietyt tahot ylistävät heidän osaamistaan ja että juuri heidän osuutensa on ratkaiseva Suomen talouden turvaamiseksi myös tulevaisuudessa.
Summa summarum: mitään ei edelleenkään tehdä, koska; ay-liike haluaa säilyttää valtansa (ja toimia edelleen kuten mafia toimii), ihmisoikeudet (on ihmisoikeus muuttaa Suomeen loisimaan ja rötöstelemään), Eteläranta 10 tarvitsee tuottavuuden nimissä halvempaa työvoimaa, poliitikot tarvitsevat äänestäjiä (Vihervasemmiston äänestäjät kaikkoavat jos he sanovat ei haittamaahanmuutolle ja lopettavat autoilun kustannusten jatkuvan korottamisen).
Ehkä
Juha Sipilällä (kesk) oli olevinaan jonkinlainen ote asioiden kuntoon laittamiseen vuonna 2015, mutta samalla hän henkilöityi haittamaahanmuuton ylimmäksi ystäväksi kutsumalla heidät kotiinsa (vaimonsa idea), ja näin ollen kumosi omat tavoitteensa; "kulut kuriin, lisää kuluja", oli Sipilän teema. Kaksilla rattailla mentiin.