HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Vespa velutina
Rico Tubbs

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vespa velutina »

Nätti_Jussi kirjoitti: - Raskas, raskas. Todella raskas, syyttäjä kuvaili kahdeksan viikkoa kestänyttä oikeudenkäyntiä.

Syyttäjä naurahti, kun häneltä tiedusteltiin vieläkö asian tiimoilta tavataan hovioikeudessa.

- Täytän 63 vuotta tässä kuussa ja voisin jäädä eläkkeelle...En tiedä, en vastaa, Valkama napautti.
Miksi ampua lypsävä lehmä? Ulvilan surma on ollut Valkamalle räätälöity suojatyöpaikka, kun ei nuo eläkeikää lähestyvät patut tunnu enää oikeita hommia niin täysillä jaksavan. Bonuksena tuplakertymä eläkkeeseen, kun jatkaa virallisen eläkeiän ohi. Kyllä siinä kelpaa naureskella, kun juttua vatkataan eestaas vuosikausia, palkka juoksee ja eläkepäivillä on sitten varaa muuhunkin kuin leipäjonon jauhelihasoppaan.
Kyllä minäkin keksisin vaikka mitä tuubaa etukäteen nauhoitetuista livemurhista ja saatanallisista olkapääristeistä, jos saisin tehdä sen työaikana eikä mulla olisi mitään vastuuta mistään, mähän hei vaan spekuloisin. Tämä peli kannattaa ehdottomasti katsoa loppuun asti eli nyt jänskätään jaksaako Valkama työelämässä kuuskasiksi saakka.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Onks 63-vuotias vanha patu,joka ei jaksa enää hommia hoitaa??? Aikamoista.
Hyvinhän tuo hommiaan hoitaa, elinkautistuomio tuli Auerille. Palkkahan hänellä juoksisi vaikkei koko Ulvilan surmaa olisi tapahtunutkaan.
Mites tää nuoriherra Manner, mikäs on syynä siihen, että tappio tuli tässä keississä. Nuoruuden hulvattomuus?
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
kapteeni
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja kapteeni »

Nyt sitten pääsin kuulemaan tuon kokonaisuudessaan. Aikamoinen tulkinta, jos tuon perusteella pitäisi voida sulkea pois ulkopuolinen 100 % varmuudella, puhelimen luuri ottaa hyvin matalalla tasolla mitä tapahtuu viereisessä huoneessa eikä äänenlaatu todellakaan vastaa mitään 1000 € suuntaavaa kondensaattorimikkiä. Oleelliset tappajan jättämät äänet ovat saattaneet peittyä muuhun, eikä tämä seikka muutu muuksi millään graafisella tarkastelulla tms. Olen itse harrastusten puolesta paljon ääniasioiden kanssa tekemisissä ja tiedän, miten hämmästyttävästi joku yksittäinen äänilähde saattaa peittyä tai muuntua, kun taajuudet sopivasti syövät toisiaan.
kaljaloota
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

^ Ei olisi mahdottomuus, että Ulvilan kaseteissa, muisteissa olisi tälläistä matskua harrastettu, ei muuta kuin uusintatutkinta käyntiin, ei tiedä miten pikällä siinä harrastuksessa oltiin.
Häke-nauhan olemus, kokonaisuus kertoo jo jotakin sen suuntaista, vai sattumaako se vain oli.
kekkuli12345
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja kekkuli12345 »

Eipä tuosta nettiversiosta kuule läheskään niinkuin litteroinnissa tai sitten korvissa on vaikkua, ehkä kummallisin juttu on tuo että uhri on 40sek hiljaa ja sit anneli yhtäkkiä sanoo painokkaasti että nyt hiljeni. Eikö se nauhan mukaan hiljentynyt jo 40sek sitten kun anneli kävi viimeisen kerran huoneessa...asiahan ei tietysti minulle kuulu mutta minä vaan kysyn...
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

Taas uusi tulokas esittää sen kaikkein kärkevimmän kysymyksen. Syyttäjä voitti Porissa juuri näiden 40 sek avulla. Manner erehtyi väittämään, että Amanda olisi nähnyt murhaajan 40 sek. tämän lähdön jälkeen. Syyttäjä tarttuu tähän virheeseen. Hän voi perustellusti todeta, että ei silloin ollut mitään murhaajaa nähtävissä. Hänen johtopäätöksensä on, että Amandan puhuu valemuistoja ja juttu hävittiinn.

Todellisuudessa murhaaja lähti 02.40. Anneli kiinnitti siihen huomiota vasta 40 sek. myöhemmin kun hätäpuhelusta kysyttiin Jukan voinnista. Kuuntele vielä kerran tämä kohta. Lopullisesti asia selviää kun oikeuden istunnossa tuomari Santamaa kuulustelee Annelia. Tämä selittää perusteellisesti mistä oli kysymys.

https://www.dropbox.com/s/jn5unaldzy0s8 ... 1_D23C.wav
https://www.dropbox.com/s/oj6yvx2f0ug7m ... 2_846C.wav
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

sisotalo kirjoitti: Syyttäjä tarttuu tähän virheeseen. Hän voi perustellusti todeta, että ei silloin ollut mitään murhaajaa nähtävissä. Hänen johtopäätöksensä on, että Amandan puhuu valemuistoja ja juttu hävittiinn.
Miten syyttäjä voi tuon perustellusti todeta?

Ymmärtääkö syyttäjä lattialla olevien lasinsirujen merkitystä tytön sijaintiin ja tämän merkitystä siihen, mitä huoneesta voi nähdä? Ymmärrätkö sinä?

Miten ihmeessä Amandan muuttuva todistus auttaisi enää Aueria mitenkään? Miten Amandan väite siitä, että hän näki ulkopuolisen, tulisi todeksi tällä tavalla? En usko, että tulisi, vaikka hän sanoisi mitä. Kyllä Ulvilan tapauksessa pitää pystyä todistamaan Auerin syyttömyys (vaikka se onkin länsimaisen oikeudenkäytön vastaista), eikä suinkaan ulkopuolisen paikallaolo (jota toki sitäkin saa perustella, mutta se on paljon vaikeampaa).

Nyt tässä jauhetaan vähän toissijaisia asioita minusta, kun tätä poistumista pidetään oleellisena asiana. Minusta on ylipäätään vaarallista alkaa muuttamaan todistajien kertomuksia. Jos tyttö nyt esim kertoisi, että näki huppumiehen poistuvan antaessaan puhelimen Annelille, niin miten hän selittäisi sen, ettei murhaa seuraavana päivänä asiaa muistanut, vaan kertoi olleensa "keskellä olohuonetta" ja nähneensä poistumisen kun meni "uudestaan sinne" (olohuoneeseen)? Luulisi nyt muistavan tuollaisen puhelimen annon. Lisäksi tuo teoria vaatii mihinkään perustumatonta puhelimen siirtämistä ja johdon venyttelyä, mille ei ole mitään todisteita. Auer ainakin puhelun aikana kertoi olleensa "keittiössä", lisäksi juoksuäänistä voidaan päätellä, että tyttökin on siellä, eikä tuulikaapin kulmalla (Auerhan juoksisi melkein hänen päälleen silloin). Juoksu menee ohi kauempaa. Keittiöstä ei näe terassinovelle.

Tyttö on toki varmaan ottanut askeleen pari eteenpäin luuria ojentaessaan, mutta ei ole mitään perusteita eikä varsinkaan todisteita olettaa, että hän raahasi koko puhelinta mukanaan. Kaiketi puhelin oli kuitenkin poliisien saapuessa omalla paikallaan, siis keittiössä.

Lisäksi moni (ainakin Zem) uskoo kuulevansa ulkopuolisesta ääniä vielä puhelun lopulla. Mitä nämä äänet sitten ovat, jos huppumiehen on jo pitänyt poistua?

Minulle on sinänsä ihan sama ja ok, poistui milloin poistui, mutta yritän muodostaa käsitykseni saatavilla olevien tietojen pohjalta. Poistuminen n. 20 sek. kirkaisun jälkeen ei ole mahdoton asia, vaikka tyttö ei kirkaistessaan olisi huppumiestä nähnytkään. Hän ei seissyt takkahuoneen oviaukolla, koska maassa oli lasia. Hän seisoi kauempana, olohuoneen matolla. "Keskellä olohuonetta".
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
kaljaloota
Theo Kojak

Häkenauha on teatreelinen, sille asialle ei vain voi mitään, välillä A:n hengitys ja puhe on samaa kuin ihminen puhuu lenkkeillessään puhelimeen, kuulostaa aivan tasan tarkkaan samalta :mrgreen:

^^^Samanlainen painokkaasti sanottu repliikki on "mä olen tääl" Oikein huomattavan korostamalla sanottu. Vähän niin kuin, etkö sä usko mua vai?
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

Kyllähän Ulvilan surman tutkinnan yksi suurimmista puutteista on, ettei oikeus ole kuullut lainkaan kuunteluun perehtynyttä asaintuntijaa. Sekä Hemmi, että Niemi eivät kriteereitä täytä.
Etenkin Hemmin osuus on heikko. Hänhän on tekninen asiantuntija, jonka todistusarvo litterointiinon olematon. Hän myös myöntää sen itse. Toivottavasti oikeus oivaltaa tämän.
Hänen "lineaarinen suodatus" vei toisinaan mm. viimeisetkin ääret tunnistettavista äänistä ja saa ainakin minut epäilemään todistuksen objektiivisuutta. Tällainen preussilainen suodatustapa nyt sitten ei ole mistään kotoisin. Asiaan pitäisi perehtyä laajemmin.

Voin jopa osoittaa tällaisen putkipäätelmän poistaneen ääniä, joihin vedottiin (Sisotalon linkittämä nauha Hemmin todistuksesta)...tätä oikeus ei älynnyt lainkaan... ihme meininkiä... Iineaarinen suodatus ei ole yhtään sen ihmempää, on olemassa lukuisia muitakin metodeja, jos vain ymmärtää äänen rakenteet ja näitä oikeuden olisi ymmärrettävä, voi kiesus (kuten AA+AA tapaa ilmaista)

Niemellä on pitkä kokemus, mutta kuuntelun koulutus puuttuu täysin ja ilvä kyllä sitä ei voi tuossa iässa edes korvat. Aivot kehittyvät näiltä osin paljon aikaisemmin, eikä sitä voi enää korvata. Hän kykenee tosin empiiriseen vertailuun, joka perustuu pitkään ja ainut laautuiseen kokemukseen. Arvostan sitä, että hän kouluttautuneena henkilönä hyväksyy tieteelliset ilmaisut, jotka altistavat hänet arvostelulle.

Hän joutuu kyllä tässä väärään tilanteeseen. Pelkäänpä, että saamme Ulvilasta tuomion (taas),
tuomion, jonka perusteet eivät ole oikeat. KÄO on jo kerran erehtynyt. Tällä en tarkoita, että AA pääsisi pälkähästä.

KRP:n Soundforge ja Praat ohjelmisto ovat täysin puutteelliset tämän keissin tutkimiseen.
Praat on ilmaisohjelma kuten Audacity ja SF:kin on noin 250 € ohjelma. Kaikella kunniotuksella: jopa DVD pelit ovat arvokkaampia. Se kertokoon, missä jamassa tätä tutkitaan.

FBI ei osaa Suomea, joka on varsin omintakeinen kieli. Siksi sen tutkimukseen litteroinnin ja jopa edes puheen huomaamiseen en luota lainkaan.

HÄKE nauhan pitäis olla veritutkimusten ohella merkittävin kohde. Kumpikin on pahasti vaiheessa. Siksi en usko, että tätä juttua käsitellään vieläkään oikein.

Tulee aika, jolloin HÄKE-nauha saadaan tutkittua oikeiden asiantuntijoiden kesken.
Niissäkin on eroja. Murha ei vanhene, joten löysä hirsi tässä on edessä joka tapauksessa.
one eye
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja one eye »

Vaikka nauhan tutkisi kuka niin sitä tutkimalla ei poistu Annelin omalaatuiset repliikit eikä ristiriitaiset ja todisteisiin sopimattomat lausunnot saati lasten seksuaalisen hyväksikäytön näyttö ja lasten todistukset myös murhaillasta sekä sen jälkeisistä tapahtumista.
Turumurre kirjoitti: mielestäni ne ovat Annelin sydämen ääniä. Näitä samoja kuuluu vielä hetki myöhemmin, ennen Lahden "Tuu joota".
ruffe
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja ruffe »

Anneli ei vastaa häkevirkailijan kysymyksiin vaan pajattaa omia tekemisiään ja juoksujaan. Sitä olen pidempään pohtinut, miksi hän lypsää lapselta vastausta siihen, lähtikö se huppis jo. Kuitenkin Annelin kertomuksissa takkahuoneessa käy jatkuva mäiske, se jatkui vielä poliisinkin soittaessa. Jo ensimmäisessä kuulemisessa sairaalassa tästä mäiskeestä kertoo. Ja senhän pitäisi olla sitä luotettavinta muistikuvaa. Jollakin takkahuone/olkkari käynnillä ärjäisee myös lähtik se jo. Kenelle, Jukalle vai huppikselle joka takoo maassa makaavaa Jukkaa. Vittikö.
Meni, lähtikse mies jo?
Lähtikse jo?
Oliks se viel siel?
Joo se lähti.
Se lähti jo vai?
kaljaloota
Theo Kojak

Aivan, A ei vastaa virkailijan kysymyksiin, on kyllä havaittu tuo asia.
Omituisin kohta; "hei mun täytyy nyt" Mikä jäi tekemättä? Kun tuli yhtäkkiä suuri hätä ja ongelma?

Vielä kehottaisin tutkimaan kohtaa jossa virkailija kysyy; onks siel joku aikuinen paikalla nytte?, vastaus tulee hyvin tyhjentävästi, pois sulkien muut ja rehellisesti; "äiti" "äiti tuuu".

Tohon "vittikö" repliikiin en keksi turun murteesta paljon muita sanoja kuin; viititkö? Viitsisitkö? Viittikö? Tai veittikö? Sana on kummajainen muutenkin, hyvin korkea, korostettu ja nopea, kuin tulisi nauhalta ja kakkosluurista.

Lisäksi oma näkemys lapsen surkuttelusta, se ei ole aitoa, siis ei todellakaan ole sitä.
Häkenauhan rehellisin kohta on repliikki; "äiti".... :mrgreen:
Harpo

Viesti Kirjoittaja Harpo »

kaljaloota kirjoitti:Aivan, A ei vastaa virkailijan kysymyksiin, on kyllä havaittu tuo asia.
Omituisin kohta; "hei mun täytyy nyt" Mikä jäi tekemättä? Kun tuli yhtäkkiä suuri hätä ja ongelma?

Vielä kehottaisin tutkimaan kohtaa jossa virkailija kysyy; onks siel joku aikuinen paikalla nytte?, vastaus tulee hyvin tyhjentävästi, pois sulkien muut ja rehellisesti; "äiti" "äiti tuuu".

Tohon "vittikö" repliikiin en keksi turun murteesta paljon muita sanoja kuin; viititkö? Viitsisitkö? Viittikö? Tai veittikö? Sana on kummajainen muutenkin, hyvin korkea, korostettu ja nopea, kuin tulisi nauhalta ja kakkosluurista.

Lisäksi oma näkemys lapsen surkuttelusta, se ei ole aitoa, siis ei todellakaan ole sitä.
Voi herran kiesus kun taas on piru raamattua kuuntelemassa!
"Mun täytyy nyt" ei siis voi tarkoittaa, että pitää lähteä auttamaan mun miestä, joka huutaa mua apuun sen sijaan että seison tässä puhelimessa tyhjän panttina? Omituisin kohta? Voi hevosen perse mitä päättelyä.
Ja toinen nerokkuus: tyttö vastaa "Äiti" kun häneltä kysytään, onko aikuista paikalla. Tämä on sitten ilmeisesti omituista ja kaiken paljastavaa, vaikka juuri äiti on se aikuinen, joka on tytön puhelimeen pyytänyt. Olisiko tytön putänyt vastata, että "Täällä on äiti ja isi, mut isi huutaa ja sit täällä on vissiin joku, joka lyö isää ja sekin on varmaan aikuinen." 9-vuotias lapsikin ymmärsi, että häke-virkailija tarkoitti, "onko siinä jotakin aikuista, joka voisi nyt tulla puhelimeen sun tilalle" eikä "voisitko luetella ketä kaikkia aikuisia siellä on paikalla", mutta täällä ei haluta ymmärtää.
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

kaljaloota kirjoitti:Aivan, A ei vastaa virkailijan kysymyksiin, on kyllä havaittu tuo asia.
Minun mielestäni Anneli Auer vastaa noin neljääntoista häkevirkailijan kysymykseen aivan asiallisesti. Parissa kohtaa virkailija joutuu toistamaan kysymyksen, koska Anneli on sen verran hätääntyneessä mielentilassa. Jossain kohtaa taisi kyllä yksittäinen kysymys jäädä ilman vastausta, kun Annelin keskittymiskyky herpaantui pois puhelusta taustalta kuuluneiden äänien vuoksi. Onko se toisaalta mikään ihme, jos kuulet miehesi teurastusäänet ja hätäilet hänen henkensä puolesta?

"Hei, mun täytyy ny"-tilanteessa Anneli roikkuu luurin päässä, koska virkailija on todennut 53 sekuntia aiemmin: "Jaaha, odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä mee pois." Olen sitä mieltä, että Anneli on auktoriteettiuskovaisena ihmisenä pysynyt tunnollisesti odottamassa häkevirkailijaa takaisin linjoille, kunnes ei enää pysty olemaan huomioimatta miehensä avunpyyntöjä, pyytää tytärtään puhelimeen ja lähtee auttamaan.
kaljaloota kirjoitti:Vielä kehottaisin tutkimaan kohtaa jossa virkailija kysyy; onks siel joku aikuinen paikalla nytte?, vastaus tulee hyvin tyhjentävästi, pois sulkien muut ja rehellisesti; "äiti" "äiti tuuu".
Tähän joku viisas jo vastasi kertaalleen aiemmin. Olen tuon vastaajan kanssa samoilla linjoilla, että on loogista todeta äidin olevan paikalla. Äiti oli puhelimessa hetkeä aikaisemmin, lapsi tietää iskän voivan huonosti ja murhamiestä ei kukaan järkevä puhelimeen huutele. Kun lapsi vastaa kotipuhelimeen ja vieras ääni kysyy: "Onko joku aikuinen paikalla?", niin kyllä normaali lapsi ymmärtää, että linjan toisessa päässä oleva henkilö haluaa puhua kotona olevan aikuisen ihmisen kanssa.
kaljaloota kirjoitti:Tohon "vittikö" repliikiin en keksi turun murteesta paljon muita sanoja kuin; viititkö? Viitsisitkö? Viittikö? Tai veittikö? Sana on kummajainen muutenkin, hyvin korkea, korostettu ja nopea, kuin tulisi nauhalta ja kakkosluurista.
Intuitiolla kannatan tuota ehdotusta, että Anneli olisi yrittänyt sanoa: "Veittikö!". Asiaa pitäisi tiedustella Annelilta itseltään.
kaljaloota kirjoitti:Lisäksi oma näkemys lapsen surkuttelusta, se ei ole aitoa, siis ei todellakaan ole sitä.
Minusta lapsen kirkaisu tulee oikeasta säikähdyksestä ja kauhistuksesta, kun hän näkee isästään vuotavan verta. Olen myös vakuuttunut, että lapsi on ollut puhelimessa ollessaan hyvin huolissaan isänsä voinnista ja on pelännyt äitinsä tavoin isän kuolevan. On todella harmi, ettei apu ehtinyt ajoissa, vaikka se nopeasti paikalle tulikin.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
kaljaloota
Theo Kojak

Yleisön pyynnöstä laitetaas lisää pohdittavaa; Tää-tääl o joku tappaja, tulkaa nopeesti! Joku tuli ikkunast sis...
Tähän kohtaan A:n häkeshow oli loppua tosi nopeesti, kun harjoiteltu repliikki tyssäsi virkailijan rauhalliseen linjaan.
A:n piti miettiä hetki uudestaan, häh? tai ööh(totanoin)... kohdassa.
Koko homma oli kaatua heti alkuunsa.
Vastaa Viestiin