Tuo on vain yksi mielipidesuunta, muitakin näkökantoja on, jotenAtlanta kirjoitti: .. Montako kertaa se pitää sanoa:alkoholismi on tunne-ja sielunelämän sairaus. Juominen ja muun päihteen käyttö on vain oire...
älä saarnaa, kiitos.
Kyllä täällä on AA-teesejä luettu, tyyneysrukouksia myöten.
Tuosta AA-henkisestä, iankaikkisesta "alkoholismi on tunne-ja sielunelämän sairaus" olen osittain eri mieltä. Sairaudeksi luokitteleminen tekee ihmisestä sairautensa uhrin ja vapauttaa vastuusta. Se mitätöi ihmisen omat kyvyt, oman voiman ja oman päätösvallan omaan käyttäytymiseensä. Silloin kun on kysymys ihmisestä, joka on juonut jonkinlaisten emotionaalisten syiden takia, sairauskäsite voi toimia esteenä niiden kohtaamiselle mikäli ihminen ei ole niistä syistä tietoinen.
Sairastumisen edellytys on alkoholin säännöllinen tai runsas käyttö, joten kyse on myös ihmisen omasta valinnasta, koska ihmisellä ei ole geeniä mikä pakottaa juomaan. Siis, jos ihminen ei juo/aloita juomaan alkoholia, ei myöskään sairastu alkoholismiin. Pätee tietenkin myös muihin päihteisiin.
Alkoholismi ei synny itsestään kuten monet muut sairaudet (esim. keuhkokuume, aivokalvontulehdus, syövät jne.) joo, joo, tarvitaan noihinkin bakteert ja virukset mutta niiden saantia ei voi itse päättää kuten juomisen voi.
Sairaus-termin sijaan riippuvuus-termi on mielestäni paljon parempi.
Kokemusta on, koska olen alkoholistiperheen aikuinen lapsi.
Ja tämä tästä aiheesta minun osaltani, muuten menee osaltani jo kohta saivartelun puolelle.