Jehovan todistajat

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
J.Maybrick
Axel Foley

Re: JEHOVAN TODISTAJAT

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Marko M kirjoitti:
Suomessa harjoitetaan säälittävää nöyristelyä islamin edessä
Pitää täsmälleen paikkansa. Olen itse työssäni nähnyt monta kertaa, kuinka tämä 1% pompottelee suomalaisia, erilaiseen kulttuuriin kasvaneita ja pääasiassa Suomen lakia noudattavia työntekijöitä, ja pitää meitä pilkkanaan. Kukaan ei uskalla puuttua asioihin, vaan käytössä on supinatekniikka. Supistaan vain hiljaa eikä uskalleta puuttua, vaikka nämä todella pienenä vähemmistönä olevat islaminuskoiset rikkovat lakia työpaikalla minkä ehtivät.
Islaminuskoiset ovat antaneet näytteen väkivaltaisuudestaan ja mistään säännöistä piittaamattomuudestaan, ja heitä yksinkertaisesti pelätään työyhteisössä.

Jos jollakulla on päinvastaista omaa kokemusta, ja nimenomaan omaa, ei kukkahattujen höpötystä, haluaisinpa mielelläni kuulla.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
PaxCow
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

J.Maybrick kirjoitti:Jos jollakulla on päinvastaista omaa kokemusta, ja nimenomaan omaa, ei kukkahattujen höpötystä, haluaisinpa mielelläni kuulla.
Tämä nyt ei enää liity jehovan todistajiin mitenkään, mutta muutaman islam-pakkomielteisen takia näin tietty minfossa käy. Mutjoo, mulla on muutama täysin normaali kokemus muslimityökaverista. Eivät pompotelleet eivätkä herättäneet pelkoa :)
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

PaxCow kirjoitti:
J.Maybrick kirjoitti:Jos jollakulla on päinvastaista omaa kokemusta, ja nimenomaan omaa, ei kukkahattujen höpötystä, haluaisinpa mielelläni kuulla.
Tämä nyt ei enää liity jehovan todistajiin mitenkään, mutta muutaman islam-pakkomielteisen takia näin tietty minfossa käy. Mutjoo, mulla on muutama täysin normaali kokemus muslimityökaverista. Eivät pompotelleet eivätkä herättäneet pelkoa :)
Samoin minulla. Asiallisia, mukavia ihmisiä, joille uskonto oli yksityisasia. Minulla oli myös jehovantodistaja joskus opettajana, ja hänellä oli erittäin hyvä työmoraali - se jäi mieleeni - eikä hän koskaan tuputtanut uskontoaan työpaikalla oppilaille.
Kumpaakaan em uskontoa en kovin korkealle arvosta, lähtökohtiensa takia. Uskontoa voi inhota mutta ihmistä ei pidä inhota automaattisesti sen takia, mitä uskontoa hän edustaa.
J.Maybrick
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

No näistä pitää kai päätellä, että omani tyyppisellä alalla (yleissivistävällä alalla) islaminuskoiset sattuvat sitten olemaan äärimielisiä, vaikka eivät sitä ääneen kuuluta. Eivät tuo siis kanssapuheissa millään tavalla korostetusti esille uskontoaan, ovat "sivistyneitä" jne., mutta itse työssä paljastavat oikean karvansa. Oikeus pahoinpitelyyn ei kuulu suomalaiseen työkulttuuriin.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella jehovantodistajista, eikä islamista. Islamille on aivan oma ketjunsa.
Niin, todistajat eivät työpaikoillaan eikä muuallakaan puhu uskonnostaan; todistaminen kuuluu ovelta ovelle-työhön. Tietysti joutuu joskus antamaan ns. tilapäistodistusta, mutta harvemmin.

Nimimerkki debbie kirjoitti, että hänellä oli jehovantodistaja opettajana. Opettajia on nykyisin monen laisia ja monella alalla. Peruskoulusysteemistä en tiedä, mutta vanhassa kansakoulujärjestelmässä he eivät voineet olla opettajina. Mutka tuli matkaan uskonnonopetuksessa. He eivät kuuluneet ev.lut-seurakuntaan, eivätkä haluneet opettaakaan sitä oppia ussantunneilla. Joten se siitä. Ja jos kääntyi todistajaksi opena ollessaan, oli hommasta erottava.
Minäkin, jehovantodistajaperheeseen syntyneenä, olin vapaa ussantunneista. Vasta kun menin oppikouluun, olin tunneilla mukana. Itse halusin. Kotona oli riitaa, mutta voitin sen.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Kyllä jehovantodistaja voi puhua työpaikallaankin uskostaan.
Kyse on jehovantodistaja-termejä käyttäen ns. "vapaamuotoisesta todistamisesta". Tämä tarkoittaa että jehovantodistaja levittää uskoaan esimerkiksi työpaikalla tai koulussa.
Atlanta
Adrian Monk

Jeps. Samaa tarkoitin kuin sinäkin. Mutta minun vielä ollessani järjestössä, käytettiin tilapäistodistus-sanaa. Ja siitä, kun teininä lähdin pois sieltä, on aika paljon asioita ja termejä muuttunut.
Kyllä varmaan jokainen tai ainakin melkein jokainen on työkavereilleen tehnyt selväksi, mihin uskoon kuuluu.
Tarkoitin lähinnä, että varsinainen todistustyö tehdään ovilla.

Mutta varmasti kahvipöytä-ym.muissa keskusteluissa töissä, tulee kerrottua järjestön periaatteista.
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Aikoinaan opiskellessa olin työharjoittelussa psykiatrisella kuntoutusosastolla, jossa jokaisella oli takanaan pitkät hoitojaksot skitsofrenian takia. Suurin osa potilaista oli Jehovan todistajia. Asiaa kun ääneen ihmettelin, niin osaston ylilääkärikin alkoi asiaa tutkimaan. Ikinä ei selvinnyt oliko skitsofrenia puhjennut ennen vai jälkeen kasteen...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Atlanta
Adrian Monk

Eiköhän siinä sakissa pönttö vihellä valmiiksi jo yhdellä sun toisella. Tuolla Piia Ristikankare-ketjussa kerroin jo todistajien mielenterveysongelmista, mutta ei mennyt perille.
Ihmiset sotkevat heidät johonkuhun valtion kirkon lahkoon, esim. lestadiolaisiin, adventisteihin tai helluntaiherätykseen. Jehovan todistajat ry on aivan oma, kirkkoon kuulumaton liike. Se on yhtäkaikki valtameren takaa tullutta amerikkalista paskaa.

Myös jos todistaja joutuu erotetuksi järjestöstä, niin skitsofrenia voi puhjeta. Samoin kuin silloin, että yhtäkkiä huomaa, että on ollut vauvasta asti kusetettavana ja haluaisi lähteä pois. Mutta kun ei voi, koska järjestön ulkopuolella yleensä ole heillä mitään. Nykyisin Uskontojen Uhrit kyllä auttaa, jos osaa apua hakea.

Sellaiset henkilöt, jotka liittyvät aikuisina Uuden Maailman Yhteiskuntaan, ovat tehneet oman valintansa, hyvän aivopesun tuloksena tosin, harvemmin sekoavat. Heillä on tuttava-ja ystäväpiiri entisen elämänsä ajalta, joten he eivät edellämainituissa tilanteissa koe yksinäisyyttä. Mutta kyllä heillekin voi romahdus tulla.

Ja uusina todistajina hekin alkavat kiskoa lapsiaan kokouksiin. Eivät anna valinnan vapautta. Jos lapset eivät aikuisina liity mukaan, on se heille tietty koettelemuksen paikka. J a sitten se pelko, ettei näe lapsiaan enää Harmagedonin jälkeen koska he tuhoutuvat.

Että siinä syitä, miksi skitsofrenia puhkeaa.

Tämä vain ruohonjuuritason näkemys. Ajatukseni perustuu kokemuksiini ja elämääni.
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

No noista yksikään ei tainnut olla erotettu, koska kaikki joilla oli kaupungille liikkumislupa kävivät säännöllisesti valtakunnansalilla.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Atlanta
Adrian Monk

No, heillä oli muusta syystä vintti pimeänä. Mutta en ihmettele, kun pelotellaan lapsesta asti.
Kuten sanoin, niin taitaa olla monella näitä mielenterveysongelmia muutenkin. Se liike taitaa vetää puoleensa sellaisia.

Eiköhän liikkeen johto edes ajattele, mikä on pielessä, kun niin moni jäsen on hoidossa suomeksi sanottuna hullujenhuoneella.

Ja kyllä erotettukin saa käydä kokouksissa, mutta hänen kanssaan ei saa puhua. Kun on vuoden käynyt kokouksessa erottamisen jälkeen, niin pääsee seurakuntaan takaisin, siis , jos itse haluaa.

Ja monelle ressukalle se valtakunnan sali ja järjestö on tärkeintä. Nuo ihmiset naiviiudessaan uskovat, että jos kuuluu järjestöön, pelastuu Harmagedonissa.

Minä taas olen sitä mieltä, ettei pelkkä, monella tekopyhä seurakuntaan kuuluminen ketään pelasta. Mutta minkäs teet.

Ja vielä sen verran, että minun nuoruudessani jt-miehet olivat narsisteja, egoisteja, sovinisteja ja sosiopaatteja. Naisen paikka on edelleen hellan ja nyrkin välissä. Kyllä se on paha asia, jos vaimo sanoo takaisin tai sisar puuttuu johonkin epäkohtaan.
Että ei ihme, ettei kaikki tertut ole banaanissa kaikilla.
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Selailin joskus gosupermodelia, ala-asteikäisten tyttöjen foorumia ja siellä nuori jt-todistaja kirjoitti, että hänellä on ollut ystävä ja luokkatoveri, jonka perhe on eronnut jt:sta, eikä hän enää puhu tälle lapselle mitään, eikä tervehdi. Silloin ajattelin, että se on heidän uskontonsa, mutta näin jälkeenpäin on tullut mietittyä, että jos he välttämättä haluavat "karttaa" jotakuta, mikseivät voisi edes karttaa vain aikuisia.

Ihminen saa lähtökohtaisesti uskoa, mihin sydän sanoo, mutta tuo oikeuskomitea kuulostaa sangen kummalliselta korvaani. Ikäänkuin se olisi seurakunnan yhteinen asia, jos joku tekee jonkin synnin tai virheen, tai todistajillahan se juurikin on niin.

Parin todistajan kanssa on tullut turistua jokusia kertoja, mukavia naisia kyllä, ei pahaa sanottavaa.
Atlanta
Adrian Monk

Mukavia, mukavia niin! Milloin olet nähnyt huonosti puhuvaa tai huonosti puettua myyntimiestä? Ja myyntimiehiä ja puhujia he ovat. Heillä on ns, palvelukoulu, jossa harjoitellaan puheiden pitämistä. Myös ihmisten kanssa käyttäytymistä.
Tuli vielä mieleen, että ne mielisairaalaan johtavat sekoilut voivat johtua myös liiallisesta päihteiden käytöstä. Eivät he sitä tietenkään tunnusta, koska liiallinen alkoholinkäyttö ei ole suotavaa. Kohtuukäytön todistajat sallivat. Muita päihteitä ei sallita.
Muistan ainakin minun aikanani monetkin nuorukaiset maistelivat aika reippaasti. Se oli myös pakenemista ahdistuksesta, ymmärrän sen nyt. He eivät voineet lähteä, vaikkeivat olisi erottamista pelänneetkään. Mutta eivät halunneet loukata vanhempiaan, jotka ehkä olivat molemmat todistajia tai vain jompaa kumpaa. Monilla oli usein vain äiti jehovantodistaja, mutta isä ei.

Äidit olivat tulleet mukaan, kun olivat saaneet ovellaan Hyvän Uutisen Valtakunnasta. Lapset raahattiin mukana tuulessa ja tuiskussa tai pimeässä ja sateessakin.

No niin. Yksi nuorukainen kuoli Karvialla. Se Karvia oli työsiirtola jt-miehille, koska eivät menneet armeijaan. Nyt jo lopetettu. Mummelit pähkäilivät, että se on tapettu ym. Höpsis, hän vain sairastui ja kuoli. Hänellä oli leukemia, joka huomattiin vasta tuolloin. Ja kuollut hän olisi muutoinkin, koska todistajat eivät hyväksy verensiirtoa.

Muistan, kun kuulin nuorukaisten juttelevan tuon kaverinsa kuolemasta: Meni hyvä ryyppykaveri. Ei sanottu hyvä todistajaveli tai muuta. Että silleen.
Noistakin silloisista pojista on alle 60-vuotiaina kuollut aika moni, ja kuolleet alkoholista johtuviin sairauksiin.

Että nämä sitten jakavat muka oikeutta, mikä on oikein ja mikä väärin.
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

Atlanta kirjoitti: "Ihmiset sotkevat heidät johonkuhun valtion kirkon lahkoon, esim. lestadiolaisiin, adventisteihin tai helluntaiherätykseen. Jehovan todistajat ry on aivan oma, kirkkoon kuulumaton liike. Se on yhtäkaikki valtameren takaa tullutta amerikkalista paskaa"

Pikkuisen tarkentaisin tätä. Lestadiolainen liike on osa ev.lut. kirkkoa, joskin ihan oma, eristäytynytkin liikkeensä. Adventistit eivät ole "valtionkirkon lahko" eivätkä varsinkaan helluntailaiset. Helluntailaisuus on ihan oma liikkeensä, samoin kuin adventistit. Ev.lut. kirkko on maailmanlaajuisesti tosi pieni esim. helluntailaisuuteen verrattuna, siis jäsenmäärältään.
Jehovantodistajien opilliset erot varsinaiseen kristinuskoon nähden eivät välttämättä paljastu heti, kun heidän kanssaan juttelee. He eivät itse niitä alleviivaa. Ne tulevat vähitellen myöhemmin ilmi, smaoin koko liikkeen sisäpiirimäinen ahdistavuus.
Atlanta
Adrian Monk

No, hyvä, että tarkensit. Jotkut helluntailaiset kuuluvat kyllä ev.lut.kirkkoon.
Mutta tarkoitin lähinnä sitä, että näiden mainitsemieni liikkeiden oppi on pääosin samaa kuin valtion kirkossa, mutta heillä on pieniä näkemyseroja.
Halusin vain tuoda esiin sen, että nämä ovat kristillisiä yhteisöjä, mitä taas jehovantodistajat eivät ole.
Nämä kaikki muut uskovat taivaaseen ja helvettiin sekä Kolmiyhteiseen Jumalaan, mihin Vartiotorni- Raamattu ja Traktaattiseurassa ei uskota. On toki heilläkin Jumala, Jehova, ja Jeesus sekä Pyhä Henki, mutta näkemys on toinen kuin näillä mainitsemillani.

Opilliset erot ovat todella suuret. Todistajien tärkein asia ei ole Raamattu, vaan Vartiotorni-lehti, kuten heidän koko nimessäänkin tulee ilmi.
Vastaa Viestiin