Olen uusi täällä mutta pitkään seurannut eri keskusteluja mutta tämä murheellinen keissi sai minut tänne liittymään ja kirjoittamaan omia mietteitä. Kerrassaan surullinen sekä samalla sairas keissi
Anteeksi en osaa vielä kopsata aiempia tekstejä tähän ja en jaksa nyt perehtyä asiaan.
Sivulla 33 on linkitetty uutinen jossa on poliisin lausunto että sikiöt ovat olleet lähes täysi aikaisia. Vähintään 26 viikkoisia.
Voihan se olla että tullut toimittajalle kirjoitusvirhe mutta lehtijutuissa on ollut mainintaa että "menehtyneet" vauvat ovat olleet elinkelpoisia tai täysi aikaisia. Tämä ainakin hämää minua ja on ristiriidassa tuon toisen uutisen kanssa. Vaikka ei tuolla sinänsä ole merkitystä, jokainen noista vauvoista olisi ansainnut elämän vaihtoehdoksi...
Keskosuus on mainittu muutamia kertoja tässä ketjussa.
Itse olen synnyttänyt raskausviikon 33 loppupuolella ja hän on keskonen raskausviikon ja painon mukaan. Jokainen voi googlettaa keskonen tai täysi aikainen sikiö.
Laitan tähän nyt kuitenkin pienen tietopläjäyksen: Jos vauva syntyy ennen 22 raskausviikon päättymistä niin sitä sanotaan keskenmenoksi, 22-37 viikolla syntynyt vauva on ennenaikaisesti syntynyt eli keskonen (alle 1500grammaisia sanotaan joskus pikkukeskosiksi). Normaali raskaus kestää 40 viikkoa ja 42 viikkokin on ihan normaali mutta tuossa menee raja jolloin synnytystä käynnistetään.
Kaikilta ei selviä miksi keskosena syntynyt, kuten ei minunkaan tapauksessa. Streptokokki B minulla oli positiivinen mutta tämäkään ei ole välttämättä ole synnytyksen käynnistäjän aiheuttaja. Naisille tämä on ihan tavanomainen bakteeri elimistössä joka voi muuttua raskauden aikana useaan kertaan positiiviseksi ja taas negatiiviseksi. Poistaa tätä ei voi elimistöstä. Jos aiheuttaa raskaana ollessa tulehduksia niin silloin hoidetaan mutta muuten hoidetaan vain antibiooteilla synnytyksen yhteydessä. Hoitamatta jättäminen voi aiheuttaa täysi aikaisellekin vauvalle tulehduksen ja kuoleman, ei välttämättä elä edes vuorokautta. Raskausviikolla 36 otetaan näyte nykyisin kaikilta raskaana olevilta jotka käyvät neuvolassa.
Toinen naisten riesa on emätintulehdus. Tämänkin kokeneena toisen raskauden kanssa, tuli tutkittua tätäkin "tautia". Voi esiintyä useasti yhden raskauden aikana. Voi aiheuttaa keskenmenoa tai ennenaikaista syntymää. Joillakin oireet näkyvät ja tuntuvat selkeästi ja toisilla ei juurikaan oireita kuten ei minullakaan mutta toista raskautta seurattiin tarkemmin ja suljettiin pois eri "tauteja" ensimmäisen lapsen ennenaikaisen syntymän takia. Hyvä näin.
Yrttejä ei välttämättä tarvita vauhdittamaan synnytystä. Ja kyllä yksi nainen voi synnyttää viisikin (ja enemmänkin) keskosia ja peräkkäin.
Suuresti myös minäkin niin kuin moni muukin on täällä ihmetellyt miten on voinut synnyttää kaikki tai ainakin viisi vauvaa yksin. Täytyy epäillyn olla kyllä melko kylmäpäinen kun kykenee tuohon ja jollain tavalla sairas kun on hylännyt/tappanut vauvat.
Itselleni iski synnytys salissa sairaalassa pakokauhu kun jouduin olemaan hetken yksin että yksinkö tässä nyt pitää vääntää lapsi maailmaan ja vieläpä ensisynnyttäjän.
Jollain tasolla tekijän on pitänyt tiedostaa tekonsa eikä ole blokannut vauvoja mielestään; lehtijutuissa kun on mainintaa että epäilty on harkinnut kertovansa jollekin näistä vauvoista mutta jostain syystä ei ole tehnyt tätä sekä on harkinnut hautaavansa vauvat mutta tätäkään ei ole tehnyt.
Ja pakastimesta sen verran että mainintaa ollut lehtijutuissa että pakastimen ovat vieneet kierrätyskeskukseen ja poliisit etsii sitä (ellen ihan väärin muista).
Toivottovasti tämä tekstini on sieltä järkevämmästä päästä kun tämä keskustelu on luisunut aika pahasti jo lumipenkkaan...
Olen "puhunut". Olkaa armollisia ensikirjoittajaa kohtaa