Toholammin liikenneturma 2014 - neljä nuorta kuoli

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Köpekman
Hercule Poirotin viikset

Re: Neljä nuorta kuoli rajussa ulosajossa Toholammilla

Viesti Kirjoittaja Köpekman »

Hande kirjoitti:
Jaa-a, vaikea sanoa, kun ei tiedä mitä poika oli isänsä kanssa sopinut. Oliko poika esim. sanonut tulevansa vähän myöhemmin perästä kavereiden kanssa tai vastaavaa.
Itse olen kotoisin pienemmältä paikkakunnalta niin meillä oli kyllä nuorempana tapana varsinkin viikonloppuisin tavata kavereita, viettää iltaa tavalla jos toisella vaikka yömyöhään. Vanhemmista se oli hyvä juttu että oli kavereita ja menoja. Ei siinä mitään pahaa ole, kun tiedetään että pahanteossa ei olla. Minusta on turha syyllistää vanhempia tällaisessa asiassa.
Itse olen Suomen mittakaavassa keskisuurelta paikkakunnalta samoin myös täällä. Osa toki joutui kotoa karkailemaan ulos yöllä, mutta suurin osa sai hengailla ihan luvan kanssa. Varmasti vanhemmat oletti, ettei me minnekkään grillijonoihin tappelemaan mennä tai muuta tyhmää. Toki silloin 14-15 -vuotiaana tuli kaikkea tyhmää tehtyä, mutta ei mitään vaaratilanteita kuitenkaan syntynyt. Siltikin olen aika varma, että jos vanhempani olisivat tienneet mitä me välillä tehtiin, niin olisi varmasti yritetty kieltää se pihalla notkuminen yömyöhään. Näin omalla kohdallani.
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Ajattelen myös sitä, mitä tuumivat nyt nuo kaksi aikaisemmin autosta poistunutta. Toinenhan jäi jo hyvissä ajoin kyydistä, toinen vain 10 minuuttia ennen kolaria. Hän oli kymmenen minuutin päässä kuolemasta!
Hän tarvitsee eniten kriisiapua.

Turha on päivitellä, jos pojat olivat ryypänneet. Se ei tee niistä yhtään sen kummempia tai pahempia. Heillä oli hyvät harrastukset ja olivat normaaleja nuoria.
Olen miltei sataprosenttisesti varma, että kaikki tänne kirjoittaneet ovat vetäneet ns. perseet teininä. Tai ainakin joskus.
Nuorena kokeillaan rajoja.

Minä olin aikoinani hyvinkin ankara äiti, mutta kyllähän nuo kullannuput ne ekat lärvit kiskaisivat ja kertoivat puuta heinää reisuistaan.
En ole koskaan sanonut, että ei meidän lapset ainakaan. OLen sanonut, että kyllä meidän lapset ainakin, naapurin kakaroista en tiedä.

Tämö oli onneton tapaturma. Kuten jo kerran sanoin:pojat on poikia.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Mifelik
Alokas

Viesti Kirjoittaja Mifelik »

Kyllä kelle tahansa teinille millä tahansa kasvatuksella voi niin käydä, että yö meneekin kavereiden ja alkoholin parissa, mutta... sen verran kuitenkin uskallan sanoa, että kaikki teinit eivät kännisen kaverin kyytiin olisi hypänneet ja vielä jättäneet turvavyöt käyttämättä. Täällä kerrotun perusteellahan kuskina ainakin alussa toiminut auton omistaja oli kunnolla humalassa.

Auton kuskihan sitten puolestaan toimi oikein poikkeuksellisen idioottimaisesti, eikä siltä osalta voida ainakaan sanoa, että "niin olisi voinut käydä kelle tahansa!".
Red Ink
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Red Ink »

Atlanta kirjoitti:Turha on päivitellä, jos pojat olivat ryypänneet.

Nuorena kokeillaan rajoja.

Tämö oli onneton tapaturma. Kuten jo kerran sanoin:pojat on poikia.
Ei tämä ole mikään "pojat on poikia" -juttu. Enneminkin "nyt vittu oikeesti" -juttu. Jos lähdet kännissä ajamaan niin näin voi käydä.

Jos kuski on ollut kännissä niin nyt vasta pitääkin päivitellä. Suomessa on liian paljon vähättelevää suhtautumista rattijuopumukseen. Entä jos tien viertä olisi kävellyt sivullisia, lapsia, aikuisia, ketä vaan? Nyt meni vain rikollinen itse sekä hänen enemmän tai vähemmän rikolliset / tyhmät kolme avustajaansa. Onneksi ei mennyt ketään täysin sivullista.

Järjetön ylinopeus on yhtä tuomittavaa kuin rattijuopumuskin. Autolla ajamisessa pitää tuntea vastuunsa, eikä ottaa riskejä siellä missä saattaa olla sivullisia. Osallistukoot ralliin suljetulla radalla niin saavat ajaa laillisesti kovaa.

Vaikka kuski on omalla hölmöilyllään aiheuttanut oman ja kolmen muun kuoleman, ei se tietenkään vähennä omaisten surua. Lämmin osanotto heille. Pysykööt kaikki hyvät muistot mielessä ikuisesti.

Toivottavasti tapahtuneesta otetaan opiksi. Ei päätä silitellen niin että "kaikkihan joskus hölmöilevät" ja "pojat vähän kokeilivat rajojaan" vaan niin että näin voi ihan aikuisten oikeasti käydä kun hölmöilee.
- Pojat pelaavat venäläistä rulettia.
- Mitä sitten, pojat on poikia! Kunhan vähän kokeilevat rajojaan.
apuri
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja apuri »

Tuskin ketään on väkisin autoon raahattu, joten kuskin syyttäminen muiden tappamisesta on mun mielestä väärin jos pojat on tienneet että kuski on ottanut. Vaikka eihän sitä koskaan pitäisi auton rattiin silloin mennä. Uskon puhtaasti siihen että humalatila ja ylinopeus on onnettomuuden aiheuttanut ja joku tuolla mainitsinkin jos tiellä on ollut jotain kuoppia/heittoja jolloin auto on hyvinkin äkkiä voinut lähteä käsistä.

Kaikinpuolin ikävää ja kyllä kieltämättä tuntuu äärimmäisen pahalta ja ahdistavalta vaikken henkilöitä millään tavalla tunne. Oiskohan etes joku voinut selvitä jos turvavyöt ois olleet käytössä? Että missä kunnossa auto oli? Yksi kuva tuolla olikin ja näytti yllättävän hyvä kuntoiselta mitä siitä nyt sai selvää.
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Ei sitä voi kaikkea viisautta nuorilta odottaa, kun järkeä ei aina ole aikuisillakaan.
Kyllä sitä on varmasti moni aikuinenkin mennyt kännisen kuskin kyytiin.
Nuoret ovat ajattelemattomia.
En pysty edes ajattelemaan, miten suuri suru nyt poikien vanhemmilla on.

Ja viestini pääpointti oli noissa kahdessa muussa pojassa, jotka jäivät aikaisemmin kyydistä. Mitähän he tällä hetkellä tuntevat ja ajattelevat?
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Paxton Fettel
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Paxton Fettel »

örkki kirjoitti:On vähän ihmeellistä, kun vanhemmat ovat olleet samassa paikassa alaikäisensä kanssa,
miksi he ovat antaneet lapsensa, alaikäisen jäädä yöelämään?
Ei senikäisen kuulu olla enää aamutunteina hämärillä retkillä. Teillä tietymättömillä.
Eikä senikäisen kuulu edes maistella alkoholia (en tiedä tosin, onko maistellut).
Miksi isä ei soittanut heti, kun heräsi pojalleen, kun hän huomasi, että poika ei ole kotona?
Jos 14-15 v. on yön pois kotoa, pitäisi vanhempien tietää, missä hänen lapsensa on.

Omaisten suru on varmasti mittaamaton, eikä siinä kenenkään syyttelyt auta.
Mikään ei tuo enää heidään lastaan takaisin.
Aika paljon näkemyksiä yöelämästä, hillumisesta ja hämäristä retkistä. Nyt kuitenkin on puhe Toholammista, eikä Harlemista. Kyllä vanhemmat voivat antaa teini-ikäisensä viettää kesälomalla iltaa ja yötä tämän kavereiden seurassa ihan terveen suhteellisuudentajun nimissä.
"No tears, it's a waste of good suffering."
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Tässähän nähtiin miten päättyi aivan tavallisten, järkevien nuorten kesälomanvietto suhteellisuudentajun nimissä. Luonnon laki vain on se, että ne jotka eivät osaa olla kyllin varovaisia poistuvat lisääntymisketjusta. Uhkarohkeille geeneille ei ole evoluutiossa tilaa.

Kuskia on kyllä tässä tapauksessa turha syytellä. Kyllä jokainen kännikuskin kyytiin lähtevä on ihan yhtä syyllinen. Säälit omaisille mutta vainajat aiheuttivat itse kohtalonsa. Tyhmyydestä sakotetaan.
Iitu
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Iitu »

Atlanta kirjoitti:
Ja viestini pääpointti oli noissa kahdessa muussa pojassa, jotka jäivät aikaisemmin kyydistä. Mitähän he tällä hetkellä tuntevat ja ajattelevat?
Minäkin olen heidän vointiaan mietiskellyt. Heillä lienee joka tapauksessa eniten tietoa tapahtumien kulusta, siis aina siihen saakka kun ovat kyydistä jääneet. Se viimeisimpänä kyydistä jäänyt saattaisi tietää myös kuka ajoi. Vaikka tokihan voi olla ettei nähnyt kuka kuskin penkillä oli, kun auto lähti jatkamaan matkaa. Ja ainahan sitä kuskia on voitu vaihtaa myöhemminkin.
Destiny
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Destiny »

anskuli kirjoitti:Köpekmanin ja TAnnalan kanssa samoilla linjoilla.
Täällä on vaan niin hyviä vanhempia ja kasvattajia, että ihan hirvittää. Teini- ja nuoruusajankin ovat eläneet erittäin fiksusti. Olisipa minullakin tuo tunne. Omat lapseni painivat pian samoissa ongelmissa omiensa kanssa, enkä koskaan, en koskaan sanoisi: 'ei meidän lapset'.
Nuoruus on kokeilua ja kantapään kautta opettelua vastuulliseen elämään. Enemmän tai vähemmän kohellusta.
Se on normaalia ja kuuluu nuoruuteen ja vanhempia on turha siitä syyllistää.

Mistä niitä koheltajia sitten sikiää, kun kaikki osaavat kasvattaa. Oikea vastaus: suurin osa aivan tavallisista ja rakastavista perheistä. Ja suurin osa normaaleista nuorista aiheuttaa huolta jossain vaiheessa. Pienenä pienet murheet, isompana isot murheet.

Vieläkin kihisen kiukusta vanhempien mollaamisesta.

Ja J.Maybrick, toivottavasti et tule pettymään.
Sinä itse mollaat niitä vanhempia, jotka on sitä mieltä, että vanhemmilla on vastuu myös nuoristaan. 14-vuotias on lapsi, jonka ei kuulu juosta yönselässä ja kännikuskien kyydissä. Heidän paikka on kotona.
Minusta on ihmeellistä,että täällä viestistä toiseen selitellään "pojat on poikia"-juttuja ja "murkut hölmöilee" yms. Luuletteko, etten minä tai J.Maybrick ole siitä hyvin tietoisia, meillä on molemmilla omamme kotona (ja kyllä,niitä kenellä hormooni hyrrää) ja joskus oltu teinejä itsekin. Sitä suuremmalla syyllä tarvitaan vanhempia ohjaamaan. Se ei ole tyhmyyttä, vaikka niin täällä iso osa tuntuu ajattelevan, se on tietoisuutta.

Jotenkin tuntuu, että vallalla on ajatusmaailma, jossa murrosikäiselle vanhempien pitää olla rentoja kavereita, niinkuin esim. yhteisillä festareilla 14-vuotiaan kanssa ja paha vanhempi on se, joka on sitä mieltä, että 14-vuotiaan paikka ei ole yön selässä. Jos tämä tekee minusta jonkin mielestä "niin ärsyttävän ja niin hyvän vanhemman", niin olkoot niin, ei ole teiltä pois.
Kasvattakaa te lapsenne niinkuin itse parhaaksi katsotte. Mutta minä saan sanoa mielipiteeni, ihan niinkuin tekin.

En tiedä onko alaikäinen valehdellut vanhemmilleen, vai mitä, mutta kotiin Tohisrockista ei tultu vanhempien kyydillä, vaikka piti ja voin sanoa, että 14-vuotiaan olisi ollut aika tulla siinä vaiheessa kotiin. Ja jos olisi toimittu alkuperäisen suunnitelman mukaan, poika olisi nyt hengissä. Asia nyt vaan on niin.

Vanhemmat syylistykööt, jos on siihen syytä. Ja minä olen edelleen sitä mieltä, että 14-15 vuotiaiden ei kuulu olla yötä myöten kylillä hillumassa. Mikä oli näiden poikien elämänkokemus? Ei ainakaas ne, että älä mene kännisen kyytiin ja laita aina turvavyö. Ja teen parhaani, jotta voin edes itselleni sanoa, että yritin kaikkeni, jos jotain käy. Toivottavasti näillä vanhemmila on sama tunne. Toivottavasti ei ole mitään, mikä jäisi mieltä kaivamaan.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
poepporoo
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Ja tuolla serena-ketjussa ollaan hämmentävän yhtämielisiä siitä, että ON olemassa aikuisia, naisia, vanhempia, jotka voivat ja OVAT niin huonoja esimerkkejä lapsilleen. Miksi sitten heti ko. tapauksiin(missä uhreja tulee) tämä ei tule mieleenkään, vaan kaikki vanhemmat ovat olleet kasvatustyössään ja muutenkin vähintään huippuluokkaa? Vanhemmuus on edelleen niin pyhä asia, ettei siihen saa kukaan, varsinkaan ulkopuolinen puuttua, ei edes spekulaation tasolla..?
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Gladys
David Starsky

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Eiköhän tässä keskustelussa kaikki ole samaa mieltä siitä, että alaikäiset lapset ovat vanhempiensa vastuulla. Ja että vanhempien vastuuseen kuuluu pitää lapsesta huolta. Totta kai. Tämä lienee lähes jokaisen vanhemman tärkein juttu elämässä. Yksinkertaista. Käytännössä yksinkertaisuus päättyy ennemmin tai myöhemmin. Nuoria ei voi sitoa kotiin äidin ja isin valvovan silmän alle, vaikka kuinka haluaisi. Tai ehkä joku voi, mutta se on epätervettä. 14-vuotiaan paikka ei ole känniläisen kuskaamassa autossa keskellä yötä, olen siitä samaa mieltä. Mutta entä jos nuori sanoo ja vakuuttaa, että kaikki hyvin, että hän saa luotettavan kyydin ja yöpyy tutulla kaverillaan. Kuten niin monta kertaa aiemminkin (vai väitättekö, etteikö teidän nuoret koskaan yökyläile?). Että jos kymmenen kertaa olet tekstannut tämän kaverin vanhemmille ja varmistanut, että teinit todella yöpyvät siellä. Ja sitten tulee se yhdestoista kerta...

Minulla on tässä kaksi teinipoikaa, ja voin sanoa, että näiden asioiden kanssa painitaan joka jeesuksen päivä. Kunnollisia poikia ovat, joten sen vuoksi en ole huolissani. Mutta olen menettänyt aikanaan kaksi läheistä tätä onnettomuutta vastaavassa tilanteessa, ja kuulkaa, sitä ei nyt vaan voinut välttää. Hyvä perhe, välittävät vanhemmat, ihanat fiksut nuoret. Ja sitten se saakelin puolituntinen kun kaikki muuttui typerän päähänpiston takia.

Lasten ja nuorten ja teinien ja kaikkien paikka on turva. Onnettomuuksilta vapaa vyöhyke. Koti, jossa vanhemmat pitävät huolta ja rakastavat. Mutta kun se ei aina riitä. Vaikka olisi Vuoden Äiti. Tai Vuoden Isä. Kaiken paheksunnan keskelle suosittelen siis sellaista ajatusmallia, että mitä tahansa voi tapahtua kelle tahansa milloin tahansa vaikka mitä tekisi. Ja sen myötä suvaitsevaisuutta.
All is pretty.
- Andy Warhol
Gladys
David Starsky

Viesti Kirjoittaja Gladys »

IL: Nuorilta koskettava ele Toholammin tragedian uhrien muistolle
Toholammin nuoret järjestivät muistoajon murheellisen onnettomuuden uhrien muistolle.
... - Onneksi saadaan sentään porukassa olla, koskettavan muistoajon järjestäjä pohtii.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014070 ... 7_uu.shtml
All is pretty.
- Andy Warhol
Virdon
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja Virdon »

No joo, toivottavasti tuollaisesta muistelijaletkasta ei ollut pahemmin haittaa muulle liikenteelle. Onpahan heitä nyt ainakin muisteltu kun on ollut hartauksia ja muisteluajoakin. No, voihan sitä toivoa että tuollaisella medianäkyvyydellä olisi pienenpieni mahdollisuus että edes jonkun kaasujalka pysyisi keveämpänä jatkossa.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
murur0a
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja murur0a »

Virdon kirjoitti:No joo, toivottavasti tuollaisesta muistelijaletkasta ei ollut pahemmin haittaa muulle liikenteelle. Onpahan heitä nyt ainakin muisteltu kun on ollut hartauksia ja muisteluajoakin. No, voihan sitä toivoa että tuollaisella medianäkyvyydellä olisi pienenpieni mahdollisuus että edes jonkun kaasujalka pysyisi keveämpänä jatkossa.
Korostin oleellisen. Facebook-kommenteista:
Sanni Silvennoinen kirjoitti: Toiset surevat ja teollaan näyttävät sen, ihanaa! Sitten on näitä jotka jaksavat miettiä vaaratilanteita ja nuorten ajokäyttäytymistä!
Tässä vaiheessa kaikkien pitäisi olla ylpeitä paikkakuntalaisten huomionosoitusta kohtaan uhreja kunnioittaen, myöskin syyllistämättä nuoria! Paljon voimia kaikille heidät tuntemille ihmisille, otan osaa suruunne
Siis niinku tosi boring miettiä vaaratilanteita ja nuorten ajokäyttäytymistä, nämä seikathan eivät tässä kontekstissa ole oleellisia laisinkaan. :roll:
Vastaa Viestiin