nulli, arvostan mielipidettäsi, mutta en jaksa alkaa asiasta tyhjän takia väittelemään. Minä kysyin onko jollakin tietoa, että onko koiralle annettu haju esim. veitsestä? En siis kaivannut kenenkään mielipidettä, vaan faktatietoa. Pystytkö faktana kertomaan, että koiralle ei ole annettua hajua?Nulli kirjoitti:
Ei koiraa juoksuteta ympäri tonttia, vaan kuljetataan vaikkapa juuri niitä tontin rajoja pitkin, jolloin etsittävä jälki löydetään. Kuten sanoin, en ole koskaan itse palveluskoirien kanssa mitään tehnyt, että tiedot ovat siitä vaan hyvin yleisellä tasolla. Mutta ei tuollaista hajunäytettä kuitenkaan yleisesti käytetä, etsitään vaan jälkiä. Ja kyllä, koira voi lähteä väärällekin jäljelle. Mutta sen verran tuosta, että veitsestä olisi annettu hajua. Se on koiralle aika vaikea esine, koska veri on koiralle kova juttu, erittäin kova. Siksi jonkun toisen veressä oleva esine ei oikein, minun mielestäni, ole kovinkaan hyvä hajutunniste. Ja jos oletaan, että murhaaja on aikalailla veressä, ainakin kenkä oli, ei mitään tunnisteita tarvita. Ihan se veri riittää mainiosti ja se riittää vähintään satoja metrejä, heinikossa ja pusikossa pitemmälle. Ja myös kestää maastossa kauan.
Sen verranhan me tiedetään, että veitsestä on tehty Annelille ja tyttärelle hajutesti, että kai tuo mahdollista on koska sellainen kerran on tehty.