Ulvilan newbie-ketju

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Re: Ulvilan newbie-ketju

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Niin, minä paljastan tietoni ja motiivini suoraan, enkä pelaa mitään peliä kenenkään aivoja vastaan, enkä valehtele, enkä yritä manipuloida - sinun motiiveistasi en tiedä, enkä voi kuin ihmetellä. Enkä edelleenkään ole saanut ainoatakaan vastausta esittämääni kysymykseen,joten yritänpä taas. Miksi olet täällä manipuloimassa suomalaisia?
Alethes doksa meta logu
rekkari
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja rekkari »

notareal kirjoitti:Jos siis lähden virallisesta kannasta liikkeelle on valinta minun ja toivon sitä kunnoitettavan.
Jos tämä on lähtökohta, niin sitten on turha jatkaa, sillä tässä tapauksessa totuus on jossain ihan muualla.

Kyllä sieltä nauhoitteesta kuuluu ulkopuolisen aiheuttamia ääniä...ehkä jopa kahdenkin.
Ja sen verran voin antaa vinkkiä, että pitää olla kuulokkeet joilla kuuntelee, muuten taustalta kuuluvista äänistä on lähes mahdoton kuulla mitään....ja kyllä toi youtube nauhoite kuulosti samalta kuin täälläkin kuuntelussa oleva versio.
Ja siis alkuperäistä häke nauhoitetta tuskin on kuullut yksikään täällä kirjoittava.
Toi hätäkeskuspuhelu kaikkine äänineen ja sanoineen on kyllä erittäin häkellyttävää kuultavaa....en itse, eikä kukaan muukaan ole pystynyt selittämään läheskään kaikkea mitä sieltä kuuluu....
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

rekkari kirjoitti: Ja siis alkuperäistä häke nauhoitetta tuskin on kuullut yksikään täällä kirjoittava.
Toi hätäkeskuspuhelu kaikkine äänineen ja sanoineen on kyllä erittäin häkellyttävää kuultavaa....en itse, eikä kukaan muukaan ole pystynyt selittämään läheskään kaikkea mitä sieltä kuuluu....
Asia on aivan päinvastoin. Me olemme kaikki kuunnellet sitä yhtä ja samaa alkuperästä Hätäpuhelua. Minä kuulin sen ensimmäisenä KKO arkistossa, sittemmin olen voinut tarkistaa nauhan aina kun se jostin ilmaantuu ja aina se on se sama.

Pertti Virtanen todistaa nauhoituksen aitouden dokumentissa, joka löytyy
http://seppo-isotalo.blogspot.se/2012/0 ... tajan.html
Mikisu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Mikisu »

Älä nyt notareal vielä luovuta. Mäkin olen ns. newbie, vaikka olen lähes kaiken materiaalin mitä tämän foorumin kautta on linkattu (ja muualtakin) lukenut. Ei vaan kaikkea muista yhden kerran, toisenkaan kerran lukemisella. Sirpa demonstroi taidokkaasti sitä, miten lavakompositio muuntuu jatkuvasti. Ei kai enää pitkään aikaan ole ollut kyse minkään alkuperäisen tilanteen rekonstruoimisesta. Jos olisi, uutta todistelua ei näin pitkän ajan kuluttua enää otettaisi vastaan.
Sirpa

notareal kirjoitti:
Minulle tänne kirjoittamien on pelkkää ajanvietettä, ei sen kummempaa.
Täältä käsin ei kukaan, ei kukaan, ratkaise yhtään rikosta, sen varmaan jokainen käsittää.
Minä olen ratkaissut rikoksen jopa koko Suomen kansaa vastaan täällä.

Juu, tämä on tosi kiva paikka ajanvietteelle, sitä täällä harrastetaan pääosin Anneli Auerin kivittämisenä, aikaisempi huvi oli Kate McCannin kivittäminen, mutta siihen on jo kyllästytty.
Alethes doksa meta logu
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

^^ Ulkopuolisen äänistä. Ensinnäkin kannattaisi miettiä että mitä ääniä sieltä voidan realistisesti kuulla. Sanotaan että huppumies oli oikeasti ns. Koiviston huppumies, eli tää kaveri jonka tutkimisesta on nyt uutisoitu. Hän oli tehnyt ei vaan pakosuunnitelman vaan jopa vaihtoehtoisen pakosuunnitelman autoineen kaikkineen. Kun hän todennäköisesti tiesi että Anneli on puhelimessa hätäkeskuksen kanssa, rupesiko hän nyt sitten tieten tahtoen antamaan kovaäänistä ääninäytettä häkeen? Tuskin. Ja lisäksi, kun ihmiset tappelee tosissaan hengestä, niin ei siinä koko ajan selosteta että mitä tapahtuu ja huudeta ja möykätä, siinä on tosi kyseessä.

Entä sitten puukotuksen ja astaloinnin ja muun väkivallan äänet. Niitähän siellä on vaikka miten paljon. Esim. Finnvoxin toimari Hemmi osoitti oikeudessa selvän iskuäänen, jota seurasi Jukan reaktio - Annelin ollessa puhelimessa. En muista tarkkaa sekuntiaikaan nauhalla, mutta siinä sängyn siirtymisen tienoilla Toisaalta, miten iso ääni kuuluu siitä että tehdään vääntyneellä puukolla pintahaava? No ei kyllä takuulla kauhean iso ääni. Iskuäänistä ei nauhalla ole pulaa, Annelia syyllistävät toki on sitä mieltä että Jukka se siellä vaan sanoo älä älä ja iskee itseään huonekaluihin, kerta toisensa jälkeen...

Entä sitten askeleet. Jos huppiksen askeleiden pitäisi kuulua koko ajan, niin miksi ei sitten Astalo-Annelin askelten äänet kuulu? Lasiääniä ei pitäisikään kuulua, vaan Hemmin mukaan lasin päällä kevelystä leikkautuu lasinomaisuus pois ja kuuluu napsahtelua - ja siitäkään ei ole nauhalla pulaa.

Ja entä sitten se mitä EI kuulu. Sieltä kuuluu miten Jukka huutaa kerta toisensa jälkeen Annua apuun (tekemään mitä, kun ainoa joka voi auttaa on ambulanssi ja poliisi?), mutta ei kuulu mitään seuraavanlaista: Anneli ei, älä tapa! Missä olet? Oletko soittamassa apua? Älä jätä minua tänne kuolemaan! Anteeksi, me sovitaan tämä, en tee niin enää koskaan! Sattuu! Jukkahan olisi voinut sanoa ihan mitä vaan, mutta hän valitsee vain sellaisen puheen, joka sopii siihen että Anneli on puhelimessa ja Jukka toivoo itselleen apua huppumiehen kanssa pärjäämiseen.

Ja mitä tulee siihen mikä on kiistatonta ulkopuolisen ääntä, niin siitä on monta mielipidettä. Äänimies Hemmi sanoi selvästi oikeudessa, että ei voida sulkea pois etteikö siellä voisi olla ulkopuolinen. Asianajaja Manner kirjoittaa valituksessaan miten puolustuksen omana selvitystyönä on käynyt ilmi, että poliisi on teettäny ulkopuolisilla tahoilla litterointeja ja niistä on salattu kaikki, joista on löytynyt ulkopuolinen. Mun mielestä selvin ja helpoin ulkopuolisen ääni on se mitä tapahtuu kahden minuutin kohdalla.
2:05: Jukka: Älä.
2:06 KOPS!!
2:08 Voih - Tuleeks sieltä kettään. ->Anneli alle metrin päässä puhelimesta (Hemmin ja jokaisen tolkuissaan olevan korvien mukaan) toisella puolella taloa.

Muoks: Tämä on nyt mun oma näkemys ja siis täyttä spekua, mutta mun mielestä Hemmi oli oikeussalissa innokas ja ready to rock and roll, ja selkeästi ulkopuolisen kannalla. Mutta Manner ei taas kerran kyennyt oikein käyttämään miehen asiantuntemusta hyväkseen. Itse asiassa Manner putosi kerran kärryiltä niin pahasti että Hemmikin hämmentyi, vs. lapsen tekemiset häkenauhan aikana. Toivon mukaan Mannerilla oli vain huono hetki, nimittäin jos se tuntee häkenauhan noin huonosti, Anneli on pulassa.
Viimeksi muokannut Caldera, La Elo 09, 2014 7:53 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mikisu
Andy Sipowich NYPD

Tietysti yksi hyvä syy olla puhumatta surmatyön aikana on ammattimaisuus ja se, ettei ole suomenkielinen. Ammattilainen ei tietenkään suunnittelisi ja suorittaisi murhaa tuossa paikassa ja olosuhteissa, paitsi jos siitä on nimenomaan maksettu - eikä sohisi liukkaalla fileerausveitsellä sinne tänne, ellei siitäkin erikseen makseta. Ammattilainen kyllä pystyy poistumaan ikkunasta, jos näin on sovittu.

Valitettavasti vaan meidän Suomenniemellä ei koskaan tapahdu mitään oikeasti suurta ja jännittävää. Taatusti tämänkin tapauksen ratkaisu on banaaliudessaan nolo. Mielenterveysongelma ja kenties sekakäyttöä ja vielä ehkä erehdytty asunnosta. Saatu raivokohtaus kun murtokeikalla sisääntullessa on saatu kopsaus halosta päähän.

Jotenkin tyylikkäämpää olisi jos Anneli mitenkään viitsisi olla ultimaattisen paha. Pahuus glorifioi arjen, joka on syyttäjilläkin tylsää tylsempi. Varsinkin syyttäjillä: miettikää millaisia juttuja ne yleensä ajaa.
Sirpa

Monet väittävät, että ammattilaisuutta vastaan sotii tämä tikkailu, mutta kun murha on profiloitu jälkien perusteella juuri kidutusluonteiseksi, niin eihän sellainen kidutus nyt ole mistään kotoisin, että kerta astalon iskulla ihminen otetaan hengiltä, hyvänen aika. Ja toisaalta on ollut lukematon määrä päällekarkauksia myös fileerausveitsen kanssa.

Jossakin, jo kevällä 2009, tai aikaisemmin, oli kirjoitus, että kuinka mainio tappoase on fileerausveitsi, koska se on taipuisa menemään vaikka luiden väliin, mutta sitä sanottiin todelliseksi ammattilaisen työkaluksi näissä hommissa. Ajatelkaa, eihän nyt kirurgikaan työskentele paksulla ja leveällä terällä?! - Huonona puolena vain mainittiin se, että terä helposti katkeaa, kuten tässä on käynytkin, mutta tuota katkennutta kärkiosaa ei ole mistään löytynyt. Liekö käveli ulkopuolisen nahkassa ulos? Tämäkin sopii merkiksi ulkopuolisesta, sillä kyllähän haavoista on nähtävissä, että oliko terä ehjä kidutuksen aloitusvaiheessa.

Ja ammattilaisuuteen tässä on viitattukin, sekä ammattimaisiin kierteisiin että anatomian tuntemukseen, ei pidä näitäkään unohtaa.
Valitettavasti vaan meidän Suomenniemellä ei koskaan tapahdu mitään oikeasti suurta ja jännittävää.
Elät harhassa. Suomi on tälläkin hetkellä maailman keskiössä, mutta jos et lue, etkä seuraa, etkä tiedä, niin et sitten vain tiedä. Mutta se ei tarkoita sitä, että silloin näkemyksesi olisi oikea, vaan se tarkoittaa sitä, ettet tiedä. Eräs hauskin maailman keskiö - tosin jutulla on myös faktaperustat - on kuuluisan South Park -sarjan eräs Suomeen liittyvä jakso. Ajatteletko, että tällaisia tarinoita kirjoitellaan ...hm... ihan tyhjästä?

Tässä nyt pientä viittausta siihen suureen ja jännittävään:
Suomi tuhotaan South Park -jaksossa

Perjantai 4.2.2011 klo 12.33

Suomi tuhotaan ydinpommeilla South Park -animaatiosarjan jaksossa, jonka Jim-kanava esittää 17. helmikuuta.

Ydinasevallat päättävät pyyhkiä Suomen maailmankartalta, koska Suomi aikoo mennä tunnustamaan Maan tekemän petoksen avaruusolennoille. Liian rehti Suomi tulee tunnontuskiin, kun Maan valtiot ovat yhdessä kavaltaneet avaruusolioilta näiden rahoja.

- Ufot saavat tietää asiasta ennemmin tai myöhemmin. Parasta on tunnustaa vaan heti. Emme voi elää syyllisyyden kanssa, erehdyttävästi Matti Vanhasta muistuttava Suomen päämies pohdiskelee.

Lopulta Suomeen ohjautuu lukuisia ydinkärkiä. Sen jälkeen Suomea ei enää ole. Avaruusolioille uskotellaan, että Suomi teki itsemurhan.

http://www.iltalehti.fi/viihde/20110204 ... 0_vi.shtml
Mutta täytyy tietää, jotta tietää.
Alethes doksa meta logu
Mikisu
Andy Sipowich NYPD

Hah, multa on jäänyt toi SP-jakso näkemättä! Mutta Suomi on valittu siihen siksi, että muutakaan yhtä tyhmänrehellistä ja huiputettavaa kansakuntaa ei tuohon hätään keksitty. Ilmeisesti Suomea ei kansainvälisesti sitten pidetäkään luotettavana kumppanina arkaluonteisissa asioissa - vrt. Ruotsin teletietosopimus. Suomen ulkomaan puhelinliikennehän kulkee kuparia pitkin Ruotsiin pääosin, ja päätyy NSA:lle ystävällisesti Ruotsin avustuksella. Toisaalta Venäjän liikenne ulkomaille kulkee pitkälti Suomen kuparipiuhojen kautta :)

Ja Matti Vanhanen vielä, jonka uran huippukohta sentään oli kohu suhteestaan espoolaiseen yksinhuoltajaan. Ei hassumpaa. Matti Vanhanen, joka ei pidä valkosipulista, joka sentään suojaisi näiltä noituutta harjoittavilta yksinhuoltajilta.

Ei mutta nyt on viinipullonikin tyhjentynyt, jotain outoa tässä on.
Sirpa

Mikisu kirjoitti:Hah, multa on jäänyt toi SP-jakso näkemättä! Mutta Suomi on valittu siihen siksi, että muutakaan yhtä tyhmänrehellistä ja huiputettavaa kansakuntaa ei tuohon hätään keksitty. Ilmeisesti Suomea ei kansainvälisesti sitten pidetäkään luotettavana kumppanina arkaluonteisissa asioissa - vrt. Ruotsin teletietosopimus. Suomen ulkomaan puhelinliikennehän kulkee kuparia pitkin Ruotsiin pääosin, ja päätyy NSA:lle ystävällisesti Ruotsin avustuksella. Toisaalta Venäjän liikenne ulkomaille kulkee pitkälti Suomen kuparipiuhojen kautta :)

Ja Matti Vanhanen vielä, jonka uran huippukohta sentään oli kohu suhteestaan espoolaiseen yksinhuoltajaan. Ei hassumpaa. Matti Vanhanen, joka ei pidä valkosipulista, joka sentään suojaisi näiltä noituutta harjoittavilta yksinhuoltajilta.

Ei mutta nyt on viinipullonikin tyhjentynyt, jotain outoa tässä on.
Tuo alun juttu, että miksi Suomi on valittu on tietysti mielipiteesi, mutta ei varmaankaan fakta. Ei tunnu loogiselta, että tällainen jakso tehdään vain siksi, koska me suomalaiset ollaan sellaisia, kun ollaan. Tuskin se olisi mikään uutinen maailmalla ja ansaitsi oikein yhden South Park -sarjan pilkkausjakson. Kysehän on selvästi politiikasta.

Ja kysehän tietysti on rahasta, kuten sanotaan, kun sitä on "varastettu" joiltakin, ja olenhan tosi onnellinen, kun Suomenkin kultaharkot vihdoin löytyivät ja Suomen Pankin pääjohtaja Liikanen lupasi, että jatkossa niitä valvotaan tarkemmin. Liekö kansalaiset päättäjille muuttuneet jo niin etäiseksi (perustuslakivaliokunnan vpj:n sanat, eduskunta on noussut avaruusaluksella ilmaan, se on niin kaukana jo kansasta), että liekö sitten jo ihan ufoja.

Jotain muutakin se Matti Vanhanen teki/tietää/osaa, koska sai niin hyvän suojelun, että lööppipaikan iltapäivälehdissä varasti syyskuussa 2009 Anneli Auer pidätyksellään, kun uutisoitiin hänen korruptiolautakasastaan.

Eikä mitään turhaa jätkää käydä polviin potkimassa niin, että joutuu jättämään pääministerin paikkansa, jolloin ihan välttämättä on otettava Kiviniemi tilalle Kataisen puulaakista, eli valtiovarainministeriöstä.

No, Matti Vanhanen on ennen kaikkea tuttu ns. lautaskiistasta, jolla oli niin iso merkitys koko Suomen kannalta, että menetimme totaalisesti itsenäisyytemme. Myös Kolmannen tien politiikasta sekä Nuorisäätiön korruptiosotkuista liittyen erääseen yhdistykseenkin.

Joten South Parkin pelottelu, että Vanhanen olisi jotakin paljastanut ei sitten toteutunut ja Suomi säästyi itsemurhalta. Toistaiseksi. Vai liekö South Parkin jakso olikin uhkailua?! :shock:
Alethes doksa meta logu
mikaelk

Viesti Kirjoittaja mikaelk »

notareal kirjoitti:Sellaista kysyisin muilta palstalaisilta, että kuuletteko te häke nauhalta ulkopuolisen aiheuttamia ääniä, sekä puhetta että muuta?
Itse en voi sanoa minkään äänen nauhalla kuuluvan ulkopuoliselle.
notareal kirjoitti:En kuitenkaan pysty parhaalla tahdollakaan erottamaan taustalta ulkopuolisen puhetta tai askeleita.
Kuten huomaat, kuuntelemalla itse saa parhaan käsityksen nauhasta - todellakaan ulkopuolinen ei siinä kuulu.
notareal kirjoitti:Olen tulostanut zem nimimerkin nettisivuilta hänen tekemänsä litteroinnin, jossa varsin paljon on ulkopuolisen aiheuttamia ääniä.
Zemin litteraatiossa on virheitä, vertaa siihen mitä nauhalla kuuluu niin huomaat. Ehkä hän on kirjoitellut litteraatioon, mitä haluaa kuulla, emt..
notareal kirjoitti:Joo, lyhyeksi jäi visiittini murhainfossa.
Lähetin yhden ainoan kysymyksen newbie palstalle ja seuraus oli edellä luettava pilkkaaminen.
Ja siis, tämähän oli newbie ketju.
Hei älä noista mulkuista ota ittees! Sirpa on pelkkä trolli, banniakin joskus napsinut tämän touhuilunsa vuoksi. Sirpan tyyli kirjoittaa täyttää erään sairauden tunnusmerkit :wink: Ylimielinen ja röyhkeä mummeli, jätä omaan arvoon, tee kuin moni muu ja laita vihamieheksi, omat asetukset --> ystävät ja vihamiehet 8)
Sirpa

Joo, trollasin sulle äsken taas tietoa, että tarinat synnytettiinkin turvakodissa, ja ne oli hylätty käräjäoikeuden toimesta, kun arvelit, että sijaisvanhemmille oli alkanut just valjeta, että AA onkin pedofiili.

Mun mielestä sä olet aika mulkku noilla Anneli Auer kirjoituksillasi. Ja olen täysin vakuuttunut, että sä pystyt täyttämään jopa kahden samanlaisen tilan tällä palstalla, joten en sure edellisen poistumista.
Alethes doksa meta logu
notareal
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja notareal »

Kiitos Calderalle vastauksesta ja mikalikille tuesta.
Jätän tälle palstalle kirjoittamisen näin heti alkuunsa, en niinkään epäystävällisen, parin tahon, vastaanoton vuoksi, vaan siksi, että kyllä tähän tapaukseen kunnollinen tutkiminen veisi liika aikaa.

Joku tuossa neuvoikin, että muistiinpanoja täytyy tehdä jne jne.
Näin todellakin on, olen ihan normijärjellä varustettu tyyppi, ja kyllä täytyy myöntää, et tapauksen kaikkien asianhaarojen hallinta on mahdotonta ilman jotain kirjallista apua.

Pakko kuitenkin jotain pohtia, ja pyrin siis lähtemään ns. alusta liikkeelle.
Olen siis kyllä nyt sairiksella jonkinaikaa olleena lukenut näitä sivuja aika paljon.

Erittäin paljon oudoksuttaa syytetyn täysin ihmisluonteelle poikkeava käytös hengenvaarallisessa tilanteessa.
Eli jäädään tilaan missä henki on uhattuna.
Sen kykenen nielemään, että lapset äidinvaistolla olisi hakenut nopeasti mukaansa, mutta että jää lähes viereen soittamaan apua ja käy lähellä tappajaa, niin tuolla tavoin ihminen ei käyttäydy.

Ei, minä en ole nähnyt todisteita ja tapauksia, jossa hengenvaarassa oleva ihminen jää urheasti siihen paikkaan, jossa henkeä uhataan.
Ehkä joku tähän niitä nyt kertoo.

Yleisen elämänkokemukseni perusteella taas tiedän, että ihminen on tuollaisissa tilanteissa todella itsekeskeinen.
Olen ollut onnettomuudessa, jossa hengenvaara oli todellinen, ja kyllä kaikilta tuli esiin syvimmät vietit, ulos ja äkkiä.
Myös psykologia todistaa tämän puolesta.

Siihen ei liity ihmisen luonteenpiirteet, esim syytetyn tyyni ja rauhallinen luonne.
Syytetyn käytös tapahtuman jälkeen ei ihmetytä, eri ihmiset reagoivat erilailla voimakkaisiin tilanteisiin.
Sairaalahenkilökunnan kuulustelut kuuluvat tähän samaan kategoriaan, niistä ainakin joistain paistaa esiin aika ennakkoasenteinen suhtautuminen syytettyyn.
Outoa ihmetellä syytetyn tyyneyttä, kukaan ei käsittääkseni tiedä, muuta kuin lääkäri ja syytetty, kuinka paljon syytetty sai, vai saiko rauhoittavia.
Mikä on siis aivan normi käytäntö jos henkilö on shokissa.
Ja shokissa voi mennä täyteen suojatilaan omilta tunteiltaan.
Tästä myös muutamia omia kokemuksia, siis rauhoittavien käytöstä järkytykseen ja shokista.

Sitten taasen, edellä kirjoittamani valossa, jos oletan, että syytetty on syyllinen, niin miten ihmeessä hän on kyennyt "lentämään" , kahdessa sekunnissa, takaisin puhelimeen puhumaan, selkeästi nauhalla kuultavan isku äänen jälkeen.

Taasen olettamukset, että taustalla olisi jokin ennakkonauhoitus, kaatuvat mielestäni epäloogisuuteen.

Summasummarum, pää tuli taas kipeäksi, ja jo näin vähästä.

Vikaa viestiä siis, huomenna varmaan ylläpito sulkee nimimerkkini, siis itse pyysin sitä.

Eniten kuitenkin toivon, että oikeus saa syyllisen kiinni.
Mitä enemmän tätä on pohtinut, sitä enemmän on tullut suru kuolleen uhrin puolesta.
Todella karmea kuolema, monen lapsen isä, ei nähnyt lastensa varttumista, paljon jäi elämää elämättä.
Rauha hänen sielulleen.
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

notareal kirjoitti: Joku tuossa neuvoikin, että muistiinpanoja täytyy tehdä jne jne.
Toinen neuvo, aina kun miettit syyttömän Annelin tekemisten kummallisuuksia, kannattaa miettiä rinnalle syyllisen Annelin tekemiset samassa tilanteessa. Voin taata että 90 prosentissa tapauksista ei olla enää tällä planeetalla. Tyyliin syytön Anneli soittaa häkeen ja ilmoittaa että häntä ja hänen miestään on puukotettu. Vs. syyllinen Anneli soittaa häkeen ja ilmoittaa että häntä ja hänen miestään on puukotettu, vaikka vain miestä on puukotettu, ja näin Anneli siis ilmoittaa häkeen etukäteen että aikoo puukottaa itse itseään myöhemmin.
notareal kirjoitti: Erittäin paljon oudoksuttaa syytetyn täysin ihmisluonteelle poikkeava käytös hengenvaarallisessa tilanteessa.
Sen kykenen nielemään, että lapset äidinvaistolla olisi hakenut nopeasti mukaansa, mutta että jää lähes viereen soittamaan apua ja käy lähellä tappajaa, niin tuolla tavoin ihminen ei käyttäydy.
Niin, tästähän on kahta koulukuntaa. Toisten mielestä Annelin olisi pitänyt tappaa huppis omin paljain käsin ja toisten mielestä hänen olisi pitänyt napata neljä pientä lasta syliin ja juosta naapuriin. Helppoa sanoa, paitsi että kaikki äidit tietää ettei neljää alle 10 vee lasta todellakaan noin vain napata mukaan keskellä yötä unesta herätettynä, ja roudata avojaloin joukuiseen yöhön, kun ei edes tiedä että ketä siellä on vastassa. Vain yhtä niistä saa kannettua ja siinä kun herättelet yhtä kävelykuntoon, toinen painuu takkahuoneeseen katsomaan että mitä meteliä sieltä oikein kuuluu. Mutta sanotaan että Anneli nyt sitten jättäisi Jukan välittömän hengenvaaran huomiotta ja rupeaisi ensisijaisesti tähän operaatioon. Jo häkepuhelun aikana Jukasta ei ole huppumiehelle kovinkaan paljon vastusta ja hän oli kuollut jo 2,5 minuutin päästä puhelun aloittamisesta, todennäköisesti toimintakyvytön jo aikaisemmin. Joten Annelilla on olematon armonaika saada lapset ovesta pihalle. Jos Anneli ei tässä onnistu, huppumies voi vapaasti tulla Annelin ja lasten kimppuun, poliisia ei koskaan tule. Hänellä on koko yö aikaa.
notareal kirjoitti: Yleisen elämänkokemukseni perusteella taas tiedän, että ihminen on tuollaisissa tilanteissa todella itsekeskeinen.
Kuuntelin Auerin isän todistuksen ja hän kertoi oikeusalissa että mies oli puukottanut Annelia "mene sinäkin siitä" -tyyliin, kuten Anneli oli kertonut. Kyllä mä uskon että Anneli on voinut tehdä sen päätelmän että kaveri ei ole kiinnostunut Annelista vaan Jukasta. Ja kovasti tuntuu että "tuollainen tilanne" määritellään lähinnä amerikkalaisten televisiosarjojen mukaan, joissa murhaajat on tietysti valmiita kaivamaan taaperotkin sängyistään murhattaviksi. Ehkä tässä kohtaa voisi myös tulla se yleinen elämänkokemus mukaan, että onko se nyt oikeasti niin että kaikki miestenväliset kaunat ja uhkailut ja puukotukset päätyy heti koko perheen automaattiseen lahtaamiseen. Ja todellisuudessa se surmaaja tuskin on mikään elokuvan kiiluvasilmäinen sadisti-psykopaatti, vaan joku hölmön näköinen ukko josta on normi-ihmisen viitekehyksellä vaikea kuvitella että se tappaa kaiken mikä liikkuu, kun se nyt kuitenkin on raivona vaan sille Jukalle.
Kuolemannaakka

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

notareal kirjoitti:Erittäin paljon oudoksuttaa syytetyn täysin ihmisluonteelle poikkeava käytös hengenvaarallisessa tilanteessa.

Ei, minä en ole nähnyt todisteita ja tapauksia, jossa hengenvaarassa oleva ihminen jää urheasti siihen paikkaan, jossa henkeä uhataan.
Ehkä joku tähän niitä nyt kertoo.

Yleisen elämänkokemukseni perusteella taas tiedän, että ihminen on tuollaisissa tilanteissa todella itsekeskeinen.
Eikö todellakaan kukaan yrittäisi pelastaa miestään puukkomiehen kynsistä? Kaikki juoksisivat jonnekin karkuun, ja jättäisivät miehen rääkättäväksi? Jukka oli hänen aviopuolisonsa, 10 vuotta olleet naimisissa. Häke-nainen käski häntä jäämään odottamaan. Auer on selvästi hyvin auktoriteettiuskovainen ja "pehmeä", ei kovinkaan voimakastahtoinen. Nauhallakin kuulee, että hän vaistomaisesti rauhoittuu aina häken puhuessa hänelle. Häke vaan ei anna järkeviä neuvoja, ja jättää hänet todella stressaavaan ja outoon tilanteeseen: pysy siellä, älä lähde pois.

Mietipä tilannetta, jossa pariskunnan miehen kimppuun hyökkää vaikka kadulla joku. Mitä tekee nainen? Juokseeko karkuun? Pakeneeko, kun ajattelee, että miehestä selvittyään hyökkääjä käy hänen kimppuunsa? Vai pyöriikö siinä tappelijoiden ympärillä ja huutaa lopettamaan ja yrittää soittaa poliisit ja saada apua? Eikö se nimenomaan ole näin, lähes poikkeuksetta?

Tämä tilanne ei ollut kadulla, mutta se "sisäänrakennettu" malli on sama. Nainen ei oleta, että hyökkääjä käy lasten ja naisen kimppuun, miehen tapettuaan. Naivia, mutta monelle totta. Pitää olla "säännöt" elämässä, ja näiden sääntöjen mukaan lapsia ei tapeta. Kaiken lisäksi se useimmiten pitää paikkansakin. Suomessa ei koskaan ole kukaan tullut kämppään ja tappanut lasta (Kirkkonummen kolmoissurmassa vauva hukkui). Erilaisia puukotustappeluita on harva se päivä. Ei niissäkään kukaan oleta, että Kake pistää kylmäksi koko porukan Arskasta selvittyään. Tapahtumaa seurataan kaukaa, ja joku voi jopa olla niin rohkea, että yrittää väliin. Yleensä oletetaan kuitenkin, että murhaajalla on joku SYY: joku tietty ihminen, jolle hän haluaa pahaa.

Kellään ei ole valmiiksi ajateltua käyttäytymismallia siihen, että kotiin tulee puukon kanssa huppumies, joka tappelee minuuttitolkulla aviomiehen kanssa. Huomioi nimenomaan tämä tappelun pitkäkestoisuus. Outoa olisi ollut, mikäli huppis olisi heti puukottanut Jukan kuoliaaksi, ja Anneli silti olisi jäänyt taloon soittamaan=) Mutta koska tappelu kestää, esiin astuu "tappelunseuraamismoodi", ja silloin miestä ei jätetä, vaan soitetaan apua ja yritetään jotenkin avuttomasti auttaa. Niin kauan kuin tappelu jatkuu, ei kukaan uhkaa Aueria. Auer on huolestunut Jukasta, ei itsestään. Hänhän toimi oppikirjamaisen oikein, ja silti hänen käytöstään pidetään outona 8) Meillä ei olisi häke-nauhaa lainkaan, mikäli hän ei olisi soittanut. Ei meillä kyllä taitaisi olla ketään pidätettynäkään.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Vastaa Viestiin