Lausunto 8.12.2009 KRP:n rikostekninen laboratorio:
”Näytteen 205 kuvassa img_3034, Jukka Lahden oikean ohimon kohdalla ja hieman ylempänä hiusrajassa on kaksi rinnakkain olevaa jälkeä. Em. jäljet sopivat tyypiltään esimerkiksi sorkkaraudan sorkkapään jättämiksi.”
Olen aina kuvitellut, että tuossa puhutaan YHDESTÄ iskusta ("kaksi rinnakkain olevaa jälkeä"), siis siitä, joka on uponnut pään sisälle. Olen vähän ihmetellyt, että miten KRP on saanut astalon sorkkamuodon selville syvälle pään sisään uponneesta reiästä. En lukenut huolella, enkä ajatellut. Pään reikää ei todellisuudessa KRP kommentoi mitenkään, vaan kahta muuta ohimoon osunutta iskua. Nyt vasta hahmotin ne jäljet!
Minulla on mahdollisuus noita vammoja tarkastella ja ajattelin laittaa "haavakartan" pään vammoista kaikille nähtäväksi. Ja silloin vasta tajusin, että Jukkaa on lyöty päähän NELJÄ kertaa sorkkaraudalla ja nuo KRP:n mainitsemat sorkanjäljethän ovat tosiaan ohimossa! Olen tänne joskus kirjoittanut että Jukan ohimossa oli muitakin haavoja, mutta jotenkin hiukset, ja muut naarmut ja veri hämäsivät, etten hahmottanut noita kahta ohimoon osunutta iskua ennenkuin vasta nyt, kun tajusin niitä etsiä. Mutta ne ovat ihan selkeät suorat sorkkaraudan jäljet, ja täsmälleen yhtä leveät kuin ohimoon uponnut isku. Kumpikaan niistä ei ole uponnut päähän, ilmeisesti luu on noissa kohdissa paksumpi/kovempi.
Tämän lisäksi kasvoissa on ainakin 5 vertavuotavaa pienempää haavaa (3 parisenttisiä, vaakasuoria haavoja kulmakarvojen välissä, yksi pystysuora keskellä otsaa, yksi melko vaakasuora suun oikealla puolella alhaalla ja yksi vaakasuora vasemman posken alla suun ja nenän puolivälissä). Nämä kaikki ovat vuotaneet verta, eli eivät ole olleet ihan pikkuisia naarmuja. Varmaankin tulleet nyrkistä, tuskin sentään veitsellä. Kaikki parisenttiä pitkiä.
Takaraivon vasemman puolen haava on melko varmaan pitkä veitsen viilto. Olen sitä aina ihmetellyt, kun se on minusta yhtäjaksoinen haava. Ja nyt kun tajusin nuo sorkanjäljet, niin voin sanoa, ettei sitä takaraivon haavaa ole sorkkaraudalla tehty. Se on yhtenäinen, syvähkö viilto. Päälaen ruhje on pienempi, ei paljon erotu hiusten joukosta.
Kysymys kuuluu: miten ihmeessä syyttäjä kuvittelee, että Auer on ehtinyt lyömään NELJÄ kertaa sorkkaraudalla puhelun aikana? Turre niitä lisäiskuja kaipasi, ja tässä niitä tuli pari=)