Tuo keskustelu oli täysin naurettava. Koko ongelmasta vaiettiin jälleen kerran. Tämä standup-koomikko on entinen rikollinen, joka oli kai uskottavampi vaihtoehto kuin Helsingin nuorisovirkamies. Puheet olivat samanlaisia ja tarkoitus oli hakea sympatiapisteitä katujengiläisille.PaxCow kirjoitti:Eilen perjantaina oli parhaaseen katseluaikaan A-studiossa Tom Packalén, joku stand up - koomikko ja joku nuorisotyöntekijä puhumassa tapauksesta. Ihan ookoo keskustelu, löytyy täältä: http://areena.yle.fi/tv/2226564holmesin haamu kirjoitti:YLE:ssä asia on ohitettu olankohautuksella, vaikka mikään järjestäytynyt rikollisliiga ei ole Suomessa tehnyt yhtä pahaa jälkeä kuin tämä nuorisojengi.
Toinen tarkoitus oli osoittaa, että "samalla tavalla suomalaisetkin tekevät rikoksia". Tärkeintä olisi puuttua tähän tapaukseen (mikä Helsingissä on ollut valtoimenaan) ja itse sen taustoihin. Nyt asiasta on yritetty tehdä jotakin "yleistä nuorten ongelmaa". Tämä syrjäytymiskorttikin on naurettavuudessaan omaa luokkaansa: jokainen jengiläinen/rikollinen/kaveriporukassa viihtyvä nuori on syrjäytynyt.
Samalla kun vastuu siirretään kaikille muille, niin tekijä(t) itse päästetään täysin pälkähästä. Ei ex-rikollinen Pettersonkaan omia rikoksiaan kadu tai ajattele niiden seurauksia. Tärkeintä onkin nykytilanne.
Nuorisotyöntekijä somali oli parempi kuin useampi julkisuudessa puhunut suomalainen puhuja, mutta olihan tuo aikamoista propagandaa koko lähetys. Suomalainen ex-nuorisorikollinen, perussuomalaisten poliisi ja siinä mukana nuorisotyöntekijä somali, vaikka ongelma koskettaa ennen kaikkea maahanmuuttajataustaisia nuoria.
Toimittajia on aiheessa kiinnostanut enemmän tietovuodot (kuten Packalenin tiedot) kuin itse tapauksen taustat ja niiden tutkiminen sekä asioista uutisointi. Ylipäätään mediassa ei ole pahemmin haluttu tutktia, että ketkä tekivät ja mitä, vaan on enemmänkin pelätty "nimilistojen julkaisemista netissä" ja "asiasta puhumista ylipäätään".
Huvittavana erityispiirteenä todettakoon, että YLE:ssä asiaa ei ole käsitelty yhdessäkään uutislähetyksessä, vaikka samaan aikaan siitä on viime aikoina puhuttu ajankohtaisohjelmissa. Erikoista?
Hieno juttu, että HS on saanut edes yhden pääkirjoituksen luotua aiheesta. Luultavasti oli pakkokin jotakin kirjoittaa, vaikka mieluummin olisi vaiettu kokonaan.PaxCow kirjoitti: Itse asiassa eilen Hesarissa oli aiheeseen liittyvä pääkirjoitus.
Luultavammin mistään vakavista vammoista ei ole kyse, vaan uhreille on pikku näpäytyksen jälkeen annettu kakkua ja voileipiä sekä rahat kaksinkertaisina takaisin (vähintään lahjakortti johonkin hampurilaispaikkaan). Kaupan päälliseksi lahjoitettu urheiluvälineitä kuten pesäpallomailoja yms.PaxCow kirjoitti:Onko näistä ollut jossain tietoa? Olen siis kyllä lukenut puukoista, päähän kohdistuneista iskuista ym., mutta hyvin vähän on ollu tietoa siitä, että onko uhreille tullut esim. vakavia, pysyviä vammoja. Kai näistä kuullaan viimeistään oikeudessa.holmesin haamu kirjoitti:Moni saanut todella kovan luokan vammoja ja asiasta ei ole kukaan ilmoittanut julkisuuteen.
Kannattaisiko lukea se alkuperäinen muistio, joka on sosiaaliviranomais/poliisin tekemä tapauksen yksityiskohdista ja josta koko juttu lähti liikkeelle? Asiastahan ei vieläkään tiedettäisi, jos tuo muistio ei olisi vahingossa joutunut julkisuuteen.