Mitkä seikat tukevat Anneli Auerin syyllisyyttä?
-
peikonlehti
- Roger Murtaugh
Re: Mitkä seikat tukevat Anneli Auerin syyllisyyttä?
Paidan verijäljet löydettiin sen hihojen takaosasta keskikohdalta. Kyse on uhrin verestä.
Yksi mahdollisuus on se, että kyseinen T-paita on ollut miten kuten mytättynä pesun jälkeen pyykkikorissa, jollakin tasolla tai hyllyllä (missä nyt kukin puhdasta pyykkiä säilyttää ennen kuin se kenties viedään sinne omaan vaatekaappiin) ja siihen on tipahtanut tippa verta ennen peseytymistä ja päällepukemista. Toinen vaihtoehto on se, että kyseinen paita on lojunut takkahuoneen vaatekasassa ja siihen on lennähtänyt verta astaloinnin yhteydessä.
Muitakin vaihtoehtoja voi olla. Ongelmana on se, että jos pukeutujan käsissä on uhrin verta niin miten sitä verta ei ole muualle tarttunut.
Verta oli kuitenkin myös puhelimen luurissa. Toisin sanoen häkepuhelua soitettaessa kädet eivät ole olleet puhtaat. Puhelun jälkeen on voinut tapahtua Anden kuvaama käsien kietominen edestä ristiin ja taakse. Pieni määrä verta on silloin siirtynyt käsistä hihoihin. Kädet on pesty vasta tämän jälkeen.
Yksi mahdollisuus on se, että kyseinen T-paita on ollut miten kuten mytättynä pesun jälkeen pyykkikorissa, jollakin tasolla tai hyllyllä (missä nyt kukin puhdasta pyykkiä säilyttää ennen kuin se kenties viedään sinne omaan vaatekaappiin) ja siihen on tipahtanut tippa verta ennen peseytymistä ja päällepukemista. Toinen vaihtoehto on se, että kyseinen paita on lojunut takkahuoneen vaatekasassa ja siihen on lennähtänyt verta astaloinnin yhteydessä.
Muitakin vaihtoehtoja voi olla. Ongelmana on se, että jos pukeutujan käsissä on uhrin verta niin miten sitä verta ei ole muualle tarttunut.
Verta oli kuitenkin myös puhelimen luurissa. Toisin sanoen häkepuhelua soitettaessa kädet eivät ole olleet puhtaat. Puhelun jälkeen on voinut tapahtua Anden kuvaama käsien kietominen edestä ristiin ja taakse. Pieni määrä verta on silloin siirtynyt käsistä hihoihin. Kädet on pesty vasta tämän jälkeen.
-
erämaaetsivä
- Christopher Lorenzo
peikonlehti:
Vahviin epäilys on ensihoitajien veriset kädet, riisuivat Annelin paidan, asettelivat keittiön pöydälle. Verta oli vähän, paitaa oli jo tutkittu ja näytteitä otettu, vasta vuosien jälkeen tehtiin tämä löytö, tai lavastettiin näytteet ?
Eikös, kös, kös, se veri puhelimessa ollut Annelin omaa verta, näin olen ymmärtänyt.Verta oli kuitenkin myös puhelimen luurissa. Toisin sanoen häkepuhelua soitettaessa kädet eivät ole olleet puhtaat. Puhelun jälkeen on voinut tapahtua Anden kuvaama käsien kietominen edestä ristiin ja taakse. Pieni määrä verta on silloin siirtynyt käsistä hihoihin. Kädet on pesty vasta tämän jälkeen.
Vahviin epäilys on ensihoitajien veriset kädet, riisuivat Annelin paidan, asettelivat keittiön pöydälle. Verta oli vähän, paitaa oli jo tutkittu ja näytteitä otettu, vasta vuosien jälkeen tehtiin tämä löytö, tai lavastettiin näytteet ?
-
peikonlehti
- Roger Murtaugh
Voi olla, että oli AA:n omaa verta. Jos oli, hylkäämme tuon vaihtoehdon. Jostakin vain on jäänyt mieleen, että keittiöstä ei otettu verinäytteitä.
Eipäs kun: AA itse muistutti oikeudessa aikanaan, että DNA-tutkimus on tehty vaikka syyttäjäpuoli oli vielä sitä mieltä, että ei tiedetä kenen verestä on kyse.
Asia sillä selvä.
Eipäs kun: AA itse muistutti oikeudessa aikanaan, että DNA-tutkimus on tehty vaikka syyttäjäpuoli oli vielä sitä mieltä, että ei tiedetä kenen verestä on kyse.
Asia sillä selvä.
Kenen verta paidan hihoissa oli, onko kenelläkään varmaa tietoa?
Ambunaisia on vissiin joskus kuultu, vai onko? Kai he osaavat kertoa, ovatko nostelleet paitaa verisin käsin vai mitä he ovat talossa tehneet.
Olenkohan minä ymmärtänyt jotain väärin, eli oliko ihan selviä silminnähtäviä veritahroja vaiko "mikropisaroita"?
Ambunaisia on vissiin joskus kuultu, vai onko? Kai he osaavat kertoa, ovatko nostelleet paitaa verisin käsin vai mitä he ovat talossa tehneet.
Olenkohan minä ymmärtänyt jotain väärin, eli oliko ihan selviä silminnähtäviä veritahroja vaiko "mikropisaroita"?
-
erämaaetsivä
- Christopher Lorenzo
Paidan hihoissa oli ? Jukan verta. Kysymysmerkki siksi, että löysivät vasta vuosien pyörittelyn jälkeen.Ande kirjoitti:Kenen verta paidan hihoissa oli, onko kenelläkään varmaa tietoa?
Ambunaiset auttoivat paidan riisumisessa, valmistelivat kuljetusta.
Olet ilmeisesti ymmärtänyt väärin. Täytyyhän olla mikropisaroita, jos vuosien pyörittelyssä vasta löytyivät. Tai sitten tulivat vaan pipetistä.
Kannattais vähän perehtyä materiaaliin. Sekään ei kyllä auta, jos on lyönyt kantansa lukkoon.
-
ulkosuomalainen
- Michael Knight
Mistä tämä tieto? Alkuperäisiin 2006 raportteihin tama ei pohjaudu. Tässä nuoremman konstan kuvaus tapahtumasta:Ambunaiset auttoivat paidan riisumisessa, valmistelivat kuljetusta.
http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... A4#p636790Pyysin äitiä jättämään päällään olleen paidan ja laitoin paidan keittiön pöydälle. Ottamissani valokuvissa äidin päällä ollut paita on se sama, joka hänellä oli päällään, kun menimme asuntoon sisälle. Myöhemmin pyynnöstäni äiti luovutti paidan minulle ja otti päälleen toisen paidan.
Huom. myos samassa linkissa olevista todistuksista, etta vanhempi konsta todistaa, ettei kukaan poliiseista mennyt takkahuoneeeseen. Näin ollen joko Anneli on hakenut takkahuoneesta itse uuden paitansa tai joku ambuimmeisistä, joita oli siinä vaiheessa paikalla neljä. Ainoastaan yhden ambunaisiston kengät kuvattiin näiden jättämien jälkien poissulkemiseksi. Sairaalavaatteiden hakeminen takkahuoneesta (vrt. paikkaaansa siirtäneet vaatteet ja JJ:n todistus oikeudessa) tapahtui ennen tekniikan paikalletuloa kun Mäkinen ei kerran ehtinyt kuvata Annelin mukana sairaalaan mennytta jalkaa ja ambut kutsuttiin takaisin saappaitten pohjien kuvauksiin.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)
When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Confucius
-
erämaaetsivä
- Christopher Lorenzo
US:
Veri saattoi siirtyä vaikkapa tässä:
11.12.2006
Lxxxxxxxx, Axx
KUULUSTELUKERTOMUS
H, T
KUULUSTELUKERTOMUS
Varmasti mielellään panisit nämäkin veret paidassa Mäkisen kontolle, jos se ei menisi puolustuksen pussiin
Mäkinen se roiskii kuituja minne sattuu, mutta syyttömyyttä puoltavaa on niin vaikea nähdä...Mistä tämä tieto? Alkuperäisiin 2006 raportteihin tama ei pohjaudu. Tässä nuoremman konstan kuvaus tapahtumasta:
Pyysin äitiä jättämään päällään olleen paidan ja laitoin paidan keittiön pöydälle. Ottamissani valokuvissa äidin päällä ollut paita on se sama, joka hänellä oli päällään, kun menimme asuntoon sisälle. Myöhemmin pyynnöstäni äiti luovutti paidan minulle ja otti päälleen toisen paidan.
Veri saattoi siirtyä vaikkapa tässä:
11.12.2006
Lxxxxxxxx, Axx
KUULUSTELUKERTOMUS
Ja tässä:Kun sairaankuljettajat olivat tarkistaneet miesuhrin tilan, he tarkastivat siinä eteisaulassa Auerin vammat. Hxxxx valokuvasi Auerin vammat, jonka jälkeen sairaankuljettajat alkoivat hoitamaan hänen vammojaan.
11.12.2006Hxxxx hoiti Anneli Auerin puhuttamisen keittiössä, osan aikaa hän seisoi ja osan aikaa hän istui keittiöpöydän ääressä. Samalla ambulanssikuskit laittoivat häntä kuljetuskuntoon. Auerin päällä ollut vereentynyt yöpaita jätettiin keittiön pöydän päälle.
H, T
KUULUSTELUKERTOMUS
Ja tässä:Keittiössä äiti alkoi pyörtymään ja sairaankuljettajat ottivat hänet kiinni ja alkoivat häntä hoitamaan häntä siinä lattialla.
Ne mikroveret ovat voineet tulla, tuossavaiheessa asunnossa olleiden ensihoitajien käsistä, Annelia hoidettaessa, riisuttaessa tai auttaessa pyörtyilevää.Tässä vaiheessa paikalle tuli toinen ambulanssi ja sosiaalityöntekijä R S. He menivät juttelemaan lasten kanssa.
Kenttäjohtaja L hoiti asioita puhelimessa. Tänä aikana olin äidin ja sairaankuljet tajien kanssa keittiössä.
Sairaankuljettajat tarkistivat äidin haavan ja tämän jälkeen he alkoivat valmistautua kuljetusta varten.
Varmasti mielellään panisit nämäkin veret paidassa Mäkisen kontolle, jos se ei menisi puolustuksen pussiin
-
ulkosuomalainen
- Michael Knight
^Oletin että olit jostain saanut uutta tietoa kun niin varmasti kerroit ambunaisten auttaneen riisumisessa.
Mistään mikroverestä ei ole kysymys-- selvat jaljet. Kuvat ovat joskus olleet täällä.
Olet muuten mielestäni useamman kerran täällä puhunut protokollasta --mitä ensipartioiden ja ambumiehistöjen tulee tehdä. Eikä protokolla sano mitään rikospaikan mahdollisesta kontaminoimisesta uhrin verellä eli vereentyneiden käsineiden vaihdosta? Luulisi etta on aika automaattista?
Jos tälle ambunaiset- sotkivat- koko -paikan -verellä -tielle lähdetään, sillä voi varmaan selittää sen toisen ambumiehistön jäsenen huomion, että ulko-ovessakin oli verta.
Mä olen itse aikoinaan esittänyt, että puolustuksen kannattaisi väittää veren tulleen esim. näissä vaatteidenvaihto-operaatioissa, tai vaikka Jukan ja hupun väliin menemisestä, eikä yrittää pitää kiinni siitä minusta epätodennäköisestä pulssinkokeilukuviosta. Jos mm. JJ:n ja yhden ensipartion poliisin tieto siitä, että Annelille oli vaikea löytaa sairaalaan päällepantavaa (koska löydetyissä vaatteissa oli verta) pitää paikkaansa, veri olisi Annelin sormiin voinut hyvin tulla tässä vaiheessa.
Mä olen muuten aina ihmetellyt miten poliisi yleensäkään laittaisi rikoksen uhrin riisumaan ainokaisen vaatteensa ennenkuin tälle olisi tarjota tilalle muuta peitettä. Varsinkin talossa, jossa on rikkinäinen ikkuna ja paikalla väkeä kuin Vilkkilässä kissoja, ovesta ravaamassa.
Ja siltä varalta että sillä on mitään väliä, minusta ei olisi ollut mitenkään ihme vaikka rakastava vaimo olisi ollut yltä päältä aviomiehensä veressä. Monet rikosten uhrien omaiset ovat. Vereentymisen välttäminen ei ole monilla päällimmäisenä mielessä.
Mistään mikroverestä ei ole kysymys-- selvat jaljet. Kuvat ovat joskus olleet täällä.
Olet muuten mielestäni useamman kerran täällä puhunut protokollasta --mitä ensipartioiden ja ambumiehistöjen tulee tehdä. Eikä protokolla sano mitään rikospaikan mahdollisesta kontaminoimisesta uhrin verellä eli vereentyneiden käsineiden vaihdosta? Luulisi etta on aika automaattista?
Jos tälle ambunaiset- sotkivat- koko -paikan -verellä -tielle lähdetään, sillä voi varmaan selittää sen toisen ambumiehistön jäsenen huomion, että ulko-ovessakin oli verta.
Mä olen itse aikoinaan esittänyt, että puolustuksen kannattaisi väittää veren tulleen esim. näissä vaatteidenvaihto-operaatioissa, tai vaikka Jukan ja hupun väliin menemisestä, eikä yrittää pitää kiinni siitä minusta epätodennäköisestä pulssinkokeilukuviosta. Jos mm. JJ:n ja yhden ensipartion poliisin tieto siitä, että Annelille oli vaikea löytaa sairaalaan päällepantavaa (koska löydetyissä vaatteissa oli verta) pitää paikkaansa, veri olisi Annelin sormiin voinut hyvin tulla tässä vaiheessa.
Mä olen muuten aina ihmetellyt miten poliisi yleensäkään laittaisi rikoksen uhrin riisumaan ainokaisen vaatteensa ennenkuin tälle olisi tarjota tilalle muuta peitettä. Varsinkin talossa, jossa on rikkinäinen ikkuna ja paikalla väkeä kuin Vilkkilässä kissoja, ovesta ravaamassa.
Ja siltä varalta että sillä on mitään väliä, minusta ei olisi ollut mitenkään ihme vaikka rakastava vaimo olisi ollut yltä päältä aviomiehensä veressä. Monet rikosten uhrien omaiset ovat. Vereentymisen välttäminen ei ole monilla päällimmäisenä mielessä.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Confucius
Confucius
-
erämaaetsivä
- Christopher Lorenzo
US:
Syyttäjä voinut huomata, mutta luonnollisesti on hiljaa.
Uskon Annelin olleen hämillään tästä syyttäjän myöhemmästä verilöydöstä. Hakenut selitystä verelle, eikä huomannut nuita muita mahdollisuuksia. Mannerkaan ei huomannut, tuskin on vielläkään älynnyt.Mä olen itse aikoinaan esittänyt, että puolustuksen kannattaisi väittää veren tulleen esim. näissä vaatteidenvaihto-operaatioissa eikä yrittää pitää kiinni siitä minusta epätodennäköisestä pulssinkokeilukuviosta. Jos mm. JJ:n ja yhden ensipartion poliisin tieto siitä, että Annelille oli vaikea löytaa sairaalaan päällepantavaa (koska löydetyissä vaatteissa oli verta) pitää paikkaansa, veri olisi Annelin sormiin voinut hyvin tulla tässä vaiheessa.
Syyttäjä voinut huomata, mutta luonnollisesti on hiljaa.
Ja minä sanoin heti, kun aikajana näytti mahdottomalta, että Annelin olisi pitänyt sanoa olleensä pyörtyneenä jonkin itselleen tuntemattoman ajan - kunnes soitti Häkeen.
Turumurre kirjoitti: mielestäni ne ovat Annelin sydämen ääniä. Näitä samoja kuuluu vielä hetki myöhemmin, ennen Lahden "Tuu joota".
Tuota mahdollisuutta olen itse pohtinut usein. Entäpä jos Auer onkin ollut pyörtyneenä jonkun aikaa saatuaan iskun puukosta, mutta ei itse muista. Luulee lähteneensä heti puhelimeen.one eye kirjoitti:Ja minä sanoin heti, kun aikajana näytti mahdottomalta, että Annelin olisi pitänyt sanoa olleensä pyörtyneenä jonkin itselleen tuntemattoman ajan - kunnes soitti Häkeen.
Telkkarissa oli vähän aikaa sitten juttu kaverista, joka oli autokolarissa. Kertoi herännensä sairaalassa, eikä muistanut kolarin jälkeisistä tapahtumista mitään. Kuitenkin hänen kerrottiin heti kolaripaikalla hääränneen ja huolehtineen muiden hyvinvoinnista.
Noista verijäljistä hihoissa, olisiko ambuhenkilöstö ottanut häntä kainaloide alta kiinni laittaessaan häntä lattialle, kun oli pyörtymässä? Olisiko mahdollista, että heillä oli vielä samat hanskat kuin uhria tutkiessa?
~ Even a clock that is not going is right twice a day ~
-
Spekultantti
- Theo Kojak
Auerin ja Rautavaaran kolarin ajaneen naisen valintoja kun vertailee, niin monet seikat tukevat toisiaan. Kumpikin oli väsynyt pienten lasten kanssa kotiäitinä miehen painaessa pitkää päivää töissä ja erouhka laukaisi sitten sen vihoviimeisen teon. Rautavaaralla henkensä menettivät myös lapset, ja neljätoista bussimatkustajaa olivat vaarassa, koska naiselle valikoitui käsiin veitsen ja astalon sijaan auto.
Kääntääkääpä vaan mielessänne roolit toisin: Anneli ajamaan raivoissaan Jukan perässä hänen mennessään töihin ja nurmeslainen nainen riehaantumaan suljettujen kaihdinten takana miehen kotiuduttua myöhäällä työreissuiltaan. Kumpikin olisi ollut täysin mahdollinen, mutta naisten luonteet sattuivat olemaan erilaiset.
Jukka oli puhunut kurssikaverilleen hankalasta kotitilanteesta ja Nurmeksessa mies oli kutsunut poliisin syyskuussa perheen kotiin. Kukaan ei pystynyt kuitenkaan ennakoimaan mihin tilanteet voisivat pahimmillaan johtaa.
Kumpikin äiti olisi tarvinnut tukea arjen pyörittämiseen, hoitoapua lapsille ja terapiaa itselle. Sitä psykososiaalista tukea, jota nyt nurmeslaisen miehen sanotaan saavan, ja jota Auerin lapsetkin vaihtelevassa määrin saivat.
Turha on jälkikäteen spekuloida, mutta kuitenkin tekojen samankaltaisuus osoittaa, ettei Auerin pimahtaminen ollut sen tavattomampi kuin nurmeslaisen naisenkaan.
Kääntääkääpä vaan mielessänne roolit toisin: Anneli ajamaan raivoissaan Jukan perässä hänen mennessään töihin ja nurmeslainen nainen riehaantumaan suljettujen kaihdinten takana miehen kotiuduttua myöhäällä työreissuiltaan. Kumpikin olisi ollut täysin mahdollinen, mutta naisten luonteet sattuivat olemaan erilaiset.
Jukka oli puhunut kurssikaverilleen hankalasta kotitilanteesta ja Nurmeksessa mies oli kutsunut poliisin syyskuussa perheen kotiin. Kukaan ei pystynyt kuitenkaan ennakoimaan mihin tilanteet voisivat pahimmillaan johtaa.
Kumpikin äiti olisi tarvinnut tukea arjen pyörittämiseen, hoitoapua lapsille ja terapiaa itselle. Sitä psykososiaalista tukea, jota nyt nurmeslaisen miehen sanotaan saavan, ja jota Auerin lapsetkin vaihtelevassa määrin saivat.
Turha on jälkikäteen spekuloida, mutta kuitenkin tekojen samankaltaisuus osoittaa, ettei Auerin pimahtaminen ollut sen tavattomampi kuin nurmeslaisen naisenkaan.
-
Kuolemannaakka
- James Bond (George Lazenby)
Voisitko vielä kertoa, mitä Jukka oli tälle kurssikaverilleen kertonut? Oliko nämä kertomukset kuullut mahdollisesti myös joku muu kurssikaveri? Missä tilanteessa Jukka oli alkanut asioista avautumaan?Spekultantti kirjoitti: Jukka oli puhunut kurssikaverilleen hankalasta kotitilanteesta.
Rautavaaran tapauksessa sentään riidalla oli useampi silminnäkijä, mutta Tähtisentien perhehelvetistä oli laajan sosiaalisen verkoston omaavalta ja naistenkin miehenä tunnetulta Jukalta kuullut vain yksi yhdelle kurssille osallistunut henkilö vuonna 2004.
Saamiaan tappouhkauksia Jukka kyllä kertoili monellekin.
"Tekojen samankaltaisuus"????
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
-
Spekultantti
- Theo Kojak
No ihan itse en paikalla ollut, kuten ei naakkaakaan, mutta siteeraan tähän vaikka googlaamani Iltasanomien artikkelin (muitakin löytyy hakusanalla 'Jukka Lahden kurssikaveri'):Kuolemannaakka kirjoitti:Voisitko vielä kertoa, mitä Jukka oli tälle kurssikaverilleen kertonut? Oliko nämä kertomukset kuullut mahdollisesti myös joku muu kurssikaveri? Missä tilanteessa Jukka oli alkanut asioista avautumaan?Spekultantti kirjoitti: Jukka oli puhunut kurssikaverilleen hankalasta kotitilanteesta.
Rautavaaran tapauksessa sentään riidalla oli useampi silminnäkijä, mutta Tähtisentien perhehelvetistä oli laajan sosiaalisen verkoston omaavalta ja naistenkin miehenä tunnetulta Jukalta kuullut vain yksi yhdelle kurssille osallistunut henkilö vuonna 2004.
Saamiaan tappouhkauksia Jukka kyllä kertoili monellekin.
"Tekojen samankaltaisuus"????No jopas olivatkin ihan kuin yhdestä puusta nämä teot...
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 96571.html
Yllätystodistaja Auer-käräjillä: "Mies pelkäsi, että 'se' tekee lapsille jotain"
Syyttäjän yllätystodistaja asteli Porin käräjäoikeuden todistajanaitioon torstaina klo 13.09.
Syyttäjä marssitti käräjäoikeuden todistaja-aitioon yllätystodistajan. 42-vuotias nainen kertoi oikeudessa, että surmattu Jukka S. Lahti puhui hänelle avioeroaikeistaan.
Todistaja ja Lahti kävivät samalla kurssilla vuoden ajan 2004, muutaman kerran kuukaudessa. Nainen kuvaili Lahtea sosiaaliseksi ja älykkääksi.
- Vaikutti, että hän osasi työnsä.
Naisen mukaan Lahti tuli eräänä aamuna kurssille erittäin ahdistuneena ja hermostuneena.
- Hän vain hoki, että pitäisi mennä kotiin, pitäisi mennä kotiin... Että ei pitäisi olla täällä, kotiin täytyy mennä yöksi.
- Hän kertoi pelkäävänsä, että se tekee lapsille jotain.
Kuka se, kysyi syyttäjä Jarmo Valkama.
- Sain käsityksen, että vaimo. Ei hän vaimostaan koskaan nimeltä puhunut.
Ero oli lähellä
Lahti kertoi kurssikaverilleen, että hänelle on neljä lasta, yksi erittäin pieni vielä.
- Jukka sanoi, että jos lasta ei olisi tullut, he olisivat eronneet.
Nainen kuuli myös sivusta Lahden erään puhelinkeskustelun.
- Ääni kuului kovaa. En osaa sanoa huudettiinko siellä vai miksi näin.
Naisen mukaan hän on puhunut asioista äitinsä kanssa jo vuosia sitten. Poliisille hän puhui vasta nyt.
- Ajattelin, että ne olivat perheriitoja, enkä minä halunnut niihin sekaantua ja sotkeentua.
Syyttäjä kysyi naiselta, kertoiko Lahti vaimonsa väkivaltaisuudesta häntä itseään kohtaan.
- En muista, että olisi puhunut, nainen vastasi.
Riita vaimon kanssa
Nainen kertoi poliisin esitutkinnassa, että oli kuullut Jukka S. Lahden puhelinkeskustelun sivusta eräänä kurssipäivänä. Todistaja arveli, että Lahti riiteli puhelimen toisessa päässä olleen vaimonsa kanssa.
- Sanoitte poliisille, että kuulitte naisen huutavan, syyttäjä kysyi.
- Ääni oli kova ja siltä se vaikutti, nainen vastasi.
Tomi Auremaa, Pori
...
Yhdestä puusta olivat teot niiltä osin kuin kirjoituksessani mainitsinkin, lopputuloksen henkilövahingot erilaiset ja eri järjestyksessä, mutta jättouhkauksesta raivostunut nainen niissä molemmissa tuhosi perheensä. Ja aika moni sivullinenkin pääsi kärsimyksistä osalliseksi.
- luxetveritas
- Jane Marple
Auerin syyllisyyttä ja ulkopuolisen lavastamista surmaajaksi tukevat tämän hetkisten tietojeni mukaan seuraavat asiat:
1. Auerin kertomukset poliisikuulusteluissa syyskuussa 2000 perheriidasta, keittiöveitsen esiin ottamisesta ja syyllisyydestään Lahden surmaamiseen
2. Auerin selostus lokakuussa 2009 vanhimmalle lapselleen syyllisyydestään tämän isän surmaamiseen
3. Kukaan lapsista ei kuullut ääniä kenestäkään ulkopuolisesta eikä tämän ja Lahden välisestä kamppailusta vaikka he olivat samassa asunnossa ja paikoissa, joihin näitä ääniä olisi poliisin rekonstruktion mukaan pitänyt kuulua
4. Vanhin lapsi ei myöskään nähnyt, että kukaan ulkopuolinen olisi rikkonut terassioven ikkunaa, pahoinpidellyt Lahtea tai ajanut Aueria takaa, vaikka oli asunnossa paikoissa, joissa hänellä tuolloin oli mahdollisuus nähdä ulkopuolinen
5. Häke-tallenteella ei voi osoittaa kuuluvan ulkopuolisen eikä tämän ja Lahden välisen kamppailun eikä rikotusta ikkunasta poistumisen ääntä, vaikka näitä ääniä olisi poliisin rekonstruktion mukaan pitänyt kuulua
6. Naapurin mukaan asunnossa paloivat surmayönä valot ajankohtana, jolloin perhe Auerin mukaan oli nukkumassa siihen asti kunnes ulkopuolinen tunkeutui asuntoon
7. Auerin t-paidan hihoissa olleet tahrat Lahden verta, jotka eivät ole voineet tarttua hihoihin Auerin kertomalla tavalla hänen koettaessaan Lahden pulssia kylpyhuoneen oven raosta
8. Kuolettavat iskut tapahtuivat mahdollisesti hätäpuhelun aikana ja hetkellä, jolloin Auer itse ei ollut puhelimessa eikä sen lähellä
9. Terassioven rikotusta ikkunasta kulku on vaikeaa Auerin kuvailemalle yli 180-senttiselle tukevalle huppumiehelle eikä ovesta ole löydetty loogisia jälkiä, joita siinä pitäisi olla tai jotka sopisivat poliisin rekonstruktioon
10. Kukaan ulkopuolinen ei ole kulkenut tontin taka- ja sivurajojen yli, sillä poliisikoira ei havainnut tontin rajoilla mitään hajujälkiä
11. Auerilla oli mahdollisuus tehdä tarvittavat lavastus- ja puhdistustoimenpiteet ennen hätäpuhelua ja viimeistellä ne sen jälkeen
Tässä ovat nähdäkseni painavimmat perusteet Auerin syyllisyydelle, mitä löytyy. Jos joku löytää painavampia perusteita, siitä vaan esittämään. Osaan näistäkin asioista sisältyy tekijöitä, jotka vievät niiltä pohjaa pois.
Vaikka jotkin asiat näyttäisivät raskauttavilta, ne eivät käsitykseni mukaan edes yhdessä riitä langettavaan tuomioon. Edelleen jää varteenotettava mahdollisuus, että paikalla oli ulkopuolinen tekijä.
Vaikka osoitettaisiin, että Auerilla oli mahdollisuus surmata Lahti, se ei vielä yksin riitä. Jos Auer surmasi Lahden syyttäjän pitäisi nähdäkseni kyetä todistaamaan, että Auer ilman perusteltua epäilystä on ainoa mahdollinen tekijä joko osoittamalla raskauttavan aihetodisteen surmaamisesta tai lavastamisesta tai, ettei paikalla ollut ketään ulkopuolista.
Ymmärtääkseni syyttäjä on keskittynyt viime mainittuun. Herää kysymys, onko jonkun olemattomaksi osoittaminen ylipäätään mahdollista siinäkään tapauksessa, ettei paikalla edes olisi ollut ketään.
Nähdäkseni langettava tuomio edellyttäisi esimerkiksi sitä, että voitaisiin osoittaa, että surmassa käytetty fileerausveitsi tai ruskeankirjavaa kuitua jättänyt tekstiili tai edes talvikengät tai näppylähaskat, joiden jälkiä surmapaikalta löydettiin, olisi kuulunut Lahden ja Auerin talouteen.
1. Auerin kertomukset poliisikuulusteluissa syyskuussa 2000 perheriidasta, keittiöveitsen esiin ottamisesta ja syyllisyydestään Lahden surmaamiseen
2. Auerin selostus lokakuussa 2009 vanhimmalle lapselleen syyllisyydestään tämän isän surmaamiseen
3. Kukaan lapsista ei kuullut ääniä kenestäkään ulkopuolisesta eikä tämän ja Lahden välisestä kamppailusta vaikka he olivat samassa asunnossa ja paikoissa, joihin näitä ääniä olisi poliisin rekonstruktion mukaan pitänyt kuulua
4. Vanhin lapsi ei myöskään nähnyt, että kukaan ulkopuolinen olisi rikkonut terassioven ikkunaa, pahoinpidellyt Lahtea tai ajanut Aueria takaa, vaikka oli asunnossa paikoissa, joissa hänellä tuolloin oli mahdollisuus nähdä ulkopuolinen
5. Häke-tallenteella ei voi osoittaa kuuluvan ulkopuolisen eikä tämän ja Lahden välisen kamppailun eikä rikotusta ikkunasta poistumisen ääntä, vaikka näitä ääniä olisi poliisin rekonstruktion mukaan pitänyt kuulua
6. Naapurin mukaan asunnossa paloivat surmayönä valot ajankohtana, jolloin perhe Auerin mukaan oli nukkumassa siihen asti kunnes ulkopuolinen tunkeutui asuntoon
7. Auerin t-paidan hihoissa olleet tahrat Lahden verta, jotka eivät ole voineet tarttua hihoihin Auerin kertomalla tavalla hänen koettaessaan Lahden pulssia kylpyhuoneen oven raosta
8. Kuolettavat iskut tapahtuivat mahdollisesti hätäpuhelun aikana ja hetkellä, jolloin Auer itse ei ollut puhelimessa eikä sen lähellä
9. Terassioven rikotusta ikkunasta kulku on vaikeaa Auerin kuvailemalle yli 180-senttiselle tukevalle huppumiehelle eikä ovesta ole löydetty loogisia jälkiä, joita siinä pitäisi olla tai jotka sopisivat poliisin rekonstruktioon
10. Kukaan ulkopuolinen ei ole kulkenut tontin taka- ja sivurajojen yli, sillä poliisikoira ei havainnut tontin rajoilla mitään hajujälkiä
11. Auerilla oli mahdollisuus tehdä tarvittavat lavastus- ja puhdistustoimenpiteet ennen hätäpuhelua ja viimeistellä ne sen jälkeen
Tässä ovat nähdäkseni painavimmat perusteet Auerin syyllisyydelle, mitä löytyy. Jos joku löytää painavampia perusteita, siitä vaan esittämään. Osaan näistäkin asioista sisältyy tekijöitä, jotka vievät niiltä pohjaa pois.
Vaikka jotkin asiat näyttäisivät raskauttavilta, ne eivät käsitykseni mukaan edes yhdessä riitä langettavaan tuomioon. Edelleen jää varteenotettava mahdollisuus, että paikalla oli ulkopuolinen tekijä.
Vaikka osoitettaisiin, että Auerilla oli mahdollisuus surmata Lahti, se ei vielä yksin riitä. Jos Auer surmasi Lahden syyttäjän pitäisi nähdäkseni kyetä todistaamaan, että Auer ilman perusteltua epäilystä on ainoa mahdollinen tekijä joko osoittamalla raskauttavan aihetodisteen surmaamisesta tai lavastamisesta tai, ettei paikalla ollut ketään ulkopuolista.
Ymmärtääkseni syyttäjä on keskittynyt viime mainittuun. Herää kysymys, onko jonkun olemattomaksi osoittaminen ylipäätään mahdollista siinäkään tapauksessa, ettei paikalla edes olisi ollut ketään.
Nähdäkseni langettava tuomio edellyttäisi esimerkiksi sitä, että voitaisiin osoittaa, että surmassa käytetty fileerausveitsi tai ruskeankirjavaa kuitua jättänyt tekstiili tai edes talvikengät tai näppylähaskat, joiden jälkiä surmapaikalta löydettiin, olisi kuulunut Lahden ja Auerin talouteen.
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.