Rautavaaran perhesurma 26.10.2014, äiti ja 3 lasta kuoli

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Nippu
Remington Steele

Re: Nainen ja kolme lasta kuolivat kolarissa Rautavaaralla

Viesti Kirjoittaja Nippu »

Destiny kirjoitti:Oma kokemukseni sairaalaan takaisin joutumisesta synnytyksen jälkeen kotiumisen jälkeen on se, että vauvalle haluttiin paikka äidin (minun) mukaan imetyksen takia, ei siksi, että epäiltiin, ettei isä pärjäisi lapsien kanssa. Imetys oli vasta alkanut ja maidontulo haluttiin varmistaa. Iskän tisseistä maitoa ei tullut.
Tätä minäkin epäilin, mutta kuulemma oli sanottu, ettei lasta aiota tuoda imetettäväksi vaan hän olisi ollut lastenosastolla pulloruokinnassa, kunnes äiti pääsee omin jaloin joko sinne, tai kotiin. Äiti sai rintapumpun ja isä toi vauvan kerran päivässä vierailulle.
Gladys
David Starsky

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Terra kirjoitti:^^
On siihen poliisien tekemään lastensuojeluilmoitukseen pitänyt olla painavammat perustelut kuin vain halu erota. Sillä perusteella, että haluaa erota, ei tehdä lastensuojeluilmoitusta.
Jos tekivät, niin sitten olen ymmärtänyt koko lastensuojelulain väärin.
Poliisi ei tehnyt ls-ilmoa siksi, että oli halu erota. Poliisi teki ls-ilmon siksi, että se kutsuttiin kotiin rauhoittamaan meuhkaavaa äiti-ihmistä. Poliisin kotikäynti lapsiperheeseen tällaisesta syystä johtaa automaattisesti ls-ilmoon.
All is pretty.
- Andy Warhol
Terra
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Terra »

Gladys kirjoitti: Poliisi ei tehnyt ls-ilmoa siksi, että oli halu erota. Poliisi teki ls-ilmon siksi, että se kutsuttiin kotiin rauhoittamaan meuhkaavaa äiti-ihmistä. Poliisin kotikäynti lapsiperheeseen tällaisesta syystä johtaa automaattisesti ls-ilmoon.
Eli aina, kun joku meuhkaa ja läsnä on alaikäisiä, niin automaattisesti ls-juttu.
No sitten paikallisessa ammattiopistossa ei toimittu oikein, kun erityisopettaja kurkku suorana ja niska punaisena meuhkasi oppilailleen, joista osa ala-ikäisiä. Kollegat vain seurasivat sivusta. Ongelma ei ollut kuulema opettajassa eikä hänen väsymyksessään, vaan oppilaissa.
Tosin muutama kuukausi myöhemmin tämä samainen opettaja jäi pitkälle sairaslomalle ja palasi tehtäviinsä vasta yli vuoden sairauslomalla olemisen jälkeen.

Miksi se äiti meuhkasi? Kenelle se äiti meuhkasi? Lapsille vai miehelle?
valopäällikkö
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja valopäällikkö »

Gladys kirjoitti:IS: Rautavaaran tragedia palautti isän järkyttävät muistot: Ex-vaimoni surmasi 3 ihanaa lastamme

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 90472.html

"Rautavaaran perhesurma kosketti syvästi Kimmoa, koska myös hän on menettänyt omat lapsensa. Lasten äiti murhasi heidän kolme lastaan. Ensin Kimmo ajatteli, että mikä valtava inhimillinen tragedia. Äidin auto oli suistunut liukkaalla tiellä ja syöksynyt bussin keulaan Rautavaaralla. Kolme pientä lasta ja äiti kuolivat. Onnettomuudeksi siinä oli kuitenkin liikaa epätavallisia sattumia. Isä oli bussissa, jonka keulaan auto murskautui. Perheen äiti ja isä olivat riidelleet ennen törmäystä. Uutiset vahvistivat sen, mitä Kimmo jo pelkäsi. Oli tapahtunut pahin.

- Se oli äidin oma tahto. Se oli minulle liian tuttua, Kimmo sanoo.

Silmiin nousevat kyyneleet. Hartiat vavahtelevat. Huone täyttyy lohduttomasta itkusta. Tuska painaa pään polviin. Kimmon entinen vaimo surmasi heidän yhteiset lapsensa erittäin raa'alla ja julmalla tavalla joitakin vuosia sitten. Äiti tuomittiin elinkautiseen vankeuteen kolmesta murhasta.

- En pystynyt lukemaan kaikkia yksityiskohtia Rautavaaran surmasta. Minun oli pakko suojata itseäni. Niiden lasten ajatteleminen on liian järkyttävää. Heidän kohtalonsa tuo mieleen oman tragediani.

Kimmon järkytykseksi Rautavaaran tapauksessa äiti ja äidin teko saivat osakseen ymmärrystä. Surmattujen lasten ja isän osat jäivät Kimmon mielestä sivuosaan. Rautavaaralla kaksi isää menetti lapsensa, sillä vanhimmalla, äidin bussia päin ajaman auton etupenkillä istuneella 6-vuotiaalla tytöllä oli eri isä. Nuorimmat, 1- ja 2-vuotiaat, lapset olivat bussissa olleen isän.

- Keskustelussa sivuutetaan se, että äiti surmasi lapset ja keskitytään siihen, kuinka äidin on pitänyt selviytyä tuhansista asioista. Minusta se tuntuu äidin puhtaaksi pesemiseltä. Äidin teko oli äärimmäisen julma. Mikään syy ei oikeuta äitiä tappamaan lapsia. Teossa ei ole mitään puolusteltavaa. Se oli ehdottomasti väärin, Kimmo sanoo.

Kahden lapsensa menettäneen isän osa on tuntunut Kimmo mielestä aivan kohtuuttomalta.

- Isää on tulkittu niin, että hän valitsi työmatkansa ja ikään kuin hylkäsi perheensä. Se on todella rohkea olettamus, enkä itse usko siihen. Senhän voi tulkita myös aivan toisin, että isä hankki perheelle elantoa käymällä töissä. - Jos isä olisi antanut periksi tässä tapauksessa, eivät ne huolet olisi väistyneet ja taivas kirkastunut. Olisi tullut taas seuraava kerta ja seuraava kerta. Emmehän me voi tietää, kuinka kauan äiti oli harkinnut lastensa surmaamista, Kimmo huomauttaa.

Äiti surmasi lapset Rautavaaralla isän silmien edessä. - Äiti halusi tehdä isälle pahaa. Siinä lasten elämä ja arvo jäivät pahan tekemiseen verrattuna kakkoseksi. Ei kukaan normaali ihminen surmaa lapsiaan, vaikka olisi yöheräämisiä, valvomisia, taloudellisesti tiukkaa ja muita vastoinkäymisiä elämässä. Tällainen teko pitää tuomita eikä yrittää selittää sitä parhain päin, Kimmo sanoo.

Kimmo toivoo, ettei isä syyllistä itseään.
- Vastuu teosta kuuluu tappajalle. Itsensä syyttäminen on turhaa. Kyse on toisen ihmisen rikoksesta. Minunkin kohdalla on onneksi niin, ettei juuri ole asiaa, minkä tekisin toisella tavalla.

Se hetki, jolloin saa tietää omien lastensa kuolleen pahimmalla mahdollisella tavalla, on musertava.

- Ihminen putoaa suruun ja järkytykseen. Rautavaaralla isä varmaan näki, että se on oma auto ja samalla tiesi, että lapset ovat siellä. Sellaisia lohdun sanoja ei ole, mitkä oikeasti tuossa tilanteessa lohduttaisivat isää. Niitä saa sanoa, mutta ei ole pakko sanoa mitään. Tärkeintä on, ettei ketään lapsensa menettänyttä jätetä yksin. Toisten ihmisten pitää olla käytettävissä ja läsnä, Kimmo neuvoo.

- Jäljelle jääneelle pitää antaa aikaa. Ei se mene niin, että ensin surraan puoli vuotta näin ja seuraavat puoli vuotta toisella tapaa. Jokainen meistä saman menetyksen kokeneista suree omassa tahdissa ja omalla tavallaan.

Kimmo ajatteli ensin pystyttää omille lapsille muistotilan, jättää yhden huoneen koskemattomaksi.

- Sitten ajattelin, ettei sellaista ole hyvä jättää, koska enhän minä sinne enää lapsiani saa. Muistoja ja esineitä olen säilyttänyt.

Lapsista ei saa tulla kiellettyä puheenaihetta.

- Karttaminen ei ole oikea tapa, koska siinä poistetaan lapset elämästä. Lapset kulkevat rinnalla koko loppuelämän muistoina. Se on surullista, ettei niitä uusia positiivisia muistoja enää koskaan tule.

Kyyneleet täyttävät silmät. Lämmin hymy valaisee kasvot, kun isä puhuu kaikkein rakkaimmistaan.

- Minä olen niin onnellinen siitä, että minulla oli positiiviset lapset. He olivat tavattoman hyviä lapsia, oikeudenmukaisia ja hauskoja.

- Äiti yritti vieraannuttaa nuorimmaisen minusta, mutta se ei onnistunut lainkaan. Me tulimme lasten kanssa erinomaisen hyvin toimeen. Minä olin heille kaikkein tärkein henkilö.

Isän sydämessä. Siellä he kaikki kolme, kaksi pientä koulutyttöä ja yksi polvenkorkuinen poika, kulkevat mukana joka ikinen hetki.

Äiti kirjoitti vankilasta tehneensä väärin
Kimmon entinen vaimo on lähettänyt hänelle kirjeitä vankilasta.
- Hän ymmärtää nyt tehneensä väärin. Sekin on tavallaan surullista, koska miksi sitten piti surmata lapset? Se teko on peruuttamaton, Kimmo sanoo.

Hän uskoo, että äiti joutuu elämään koko loppuelämänsä teko tunnollaan.

- Olen ymmärtänyt niin, että henkirikos jättää jäljen myös tekijään. Rautavaaran tapauksessa äiti tavallaan luisti rangaistuksestakin pois, kun surmasi myös itsensä.
Kimmo toivoo, että viranomaiset tekisivät tiiviimpää yhteistyötä lasten surmien estämiseksi.

- Meidän tapauksessa oli yksi hyvä sosiaalityöntekijä, joka näki vaaran, mutta kaikki ehti kuitenkin tapahtua. Niillä viranomaisilla, jotka pääsevät perhettä lähelle on suuri vastuu ja suurin mahdollisuus auttaa perhettä ja estää nämä teot, Kimmo sanoo.

Kimmon mukaan suuri rooli on myös "tukijoukoilla".

- Ihmiset ottavat puolia. Parisuhdekriiseissä he joko vahvistavat tulevan surmaajan aggressiivisia tavoitteita tai kannustavat sopuratkaisuun. Viranomaisten roolin vahvistamista ehdotetaan usein tragedioiden jälkeen, mutta en ole huomannut, että puhuttaisiin näiden tavallisten ihmisten merkityksestä.

- Ex-vaimoni sai eräältä yhdistykseltä neuvoja, miten selittää omaa väkivaltaansa parhain päin, Kimmo sanoo."

Kimmon nimi on muutettu.
Joillekkin tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa käsittää, ehkä luonnehäiriöstä johtuvan tunnekylmyyden vuoksi, tai jonkun muun syyn takia ymmärtää, että elossa on enää kaksi rikoksen uhria ja ne ovat lapsien isät.
Viimeksi muokannut valopäällikkö, Su Marras 09, 2014 10:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
valopäällikkö
Alibin satunnaislukija

Jollekkin ketjun moninimimerkeillä sontaa tykittävälle tuntuu unohtuneen mistä on kyse, poliisin mukaan siitä, että äiti surmasi lapsensa kostoksi isälle, joka halusi erota äidistä. Sekin on totta, että äiti ei halunnut jakaa lapsen kasvattamisen taakkaa ensimmäisen lapsen isälle, vaan halusi tälle mahdollisimman niukat tapaamiset lapsen kanssa.
Terra
Jack Bauer

valopäällikkö kirjoitti:Jollekkin ketjun moninimimerkeillä sontaa tykittävälle tuntuu unohtuneen mistä on kyse, poliisin mukaan siitä, että äiti surmasi lapsensa kostoksi isälle, joka halusi erota äidistä. Sekin on totta, että äiti ei halunnut jakaa lapsen kasvattamisen taakkaa ensimmäisen lapsen isälle, vaan halusi tälle mahdollisimman niukat tapaamiset lapsen kanssa.
En ole kiistänyt teon tahallisuutta. Tahallisena teko ei tietenkään ollut oikeutettu.
Poliisi ei kait ole vielä lopullista sanaa asiassa sanonut.
Ennen turmaa riitely bussissa oli lastenhoidosta, ei erosta. Siis se mitä julkisuudessa tiedetään ja jolle on todistajat.
Karkkikummitus
Alokas

Viesti Kirjoittaja Karkkikummitus »

Terra kirjoitti:
Gladys kirjoitti: Poliisi ei tehnyt ls-ilmoa siksi, että oli halu erota. Poliisi teki ls-ilmon siksi, että se kutsuttiin kotiin rauhoittamaan meuhkaavaa äiti-ihmistä. Poliisin kotikäynti lapsiperheeseen tällaisesta syystä johtaa automaattisesti ls-ilmoon.
Eli aina, kun joku meuhkaa ja läsnä on alaikäisiä, niin automaattisesti ls-juttu.
No sitten paikallisessa ammattiopistossa ei toimittu oikein, kun erityisopettaja kurkku suorana ja niska punaisena meuhkasi oppilailleen, joista osa ala-ikäisiä. Kollegat vain seurasivat sivusta. Ongelma ei ollut kuulema opettajassa eikä hänen väsymyksessään, vaan oppilaissa.
Tosin muutama kuukausi myöhemmin tämä samainen opettaja jäi pitkälle sairaslomalle ja palasi tehtäviinsä vasta yli vuoden sairauslomalla olemisen jälkeen.

Mutta eihän Gladys tuollaista väittänyt. Puheena oli poliisin kotikäynti lapsiperheeseen vanhemman meuhkaamisen vuoksi.

Mutta riidan aiheena oli kait silloinkin joko lastenhoito taikka sitten miehen työkeikat. Isä kutsui poliisit ilmeisesti rauhoittelemaan tilannetta, jotta pääsisi lähtemään töihin. En tosin ole varma onko tämä faktaa vai spekulaatiota täältä. Kännykällä kirjoittelen eikä tähän hätään ole mitään vahvistamaan tätä, katson myöhemmin jos jotain linkkiä löytyisi.
Korjatkaa joku jos olen väärässä!
valopäällikkö
Alibin satunnaislukija

Terra kirjoitti:
valopäällikkö kirjoitti:Jollekkin ketjun moninimimerkeillä sontaa tykittävälle tuntuu unohtuneen mistä on kyse, poliisin mukaan siitä, että äiti surmasi lapsensa kostoksi isälle, joka halusi erota äidistä. Sekin on totta, että äiti ei halunnut jakaa lapsen kasvattamisen taakkaa ensimmäisen lapsen isälle, vaan halusi tälle mahdollisimman niukat tapaamiset lapsen kanssa.
En ole kiistänyt teon tahallisuutta. Tahallisena teko ei tietenkään ollut oikeutettu.
Poliisi ei kait ole vielä lopullista sanaa asiassa sanonut.
Ennen turmaa riitely bussissa oli lastenhoidosta, ei erosta. Siis se mitä julkisuudessa tiedetään ja jolle on todistajat.

Poliisi on todennut, että lapsen surmien syy on isän halu erota äidistä, ei lapsenhoidolliset erimielisyydet. Eiköhän nainen olisi tämänkin eron yhteydessä valinnut strategiakseen, saman kuin vanhemman lapsen kohdalla: yrittää kyykyttää isää ja kostaa sen, että tämä julkesi jättää hänet, minimoimalla isän lasten tapaamiset niin pieniksi kuin mahdollista.
valopäällikkö
Alibin satunnaislukija

Gladys kirjoitti:IS: Rautavaaran tragedia palautti isän järkyttävät muistot: Ex-vaimoni surmasi 3 ihanaa lastamme

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 90472.html

"Rautavaaran perhesurma kosketti syvästi Kimmoa, koska myös hän on menettänyt omat lapsensa. Lasten äiti murhasi heidän kolme lastaan. Ensin Kimmo ajatteli, että mikä valtava inhimillinen tragedia. Äidin auto oli suistunut liukkaalla tiellä ja syöksynyt bussin keulaan Rautavaaralla. Kolme pientä lasta ja äiti kuolivat. Onnettomuudeksi siinä oli kuitenkin liikaa epätavallisia sattumia. Isä oli bussissa, jonka keulaan auto murskautui. Perheen äiti ja isä olivat riidelleet ennen törmäystä. Uutiset vahvistivat sen, mitä Kimmo jo pelkäsi. Oli tapahtunut pahin.

- Se oli äidin oma tahto. Se oli minulle liian tuttua, Kimmo sanoo.

Silmiin nousevat kyyneleet. Hartiat vavahtelevat. Huone täyttyy lohduttomasta itkusta. Tuska painaa pään polviin. Kimmon entinen vaimo surmasi heidän yhteiset lapsensa erittäin raa'alla ja julmalla tavalla joitakin vuosia sitten. Äiti tuomittiin elinkautiseen vankeuteen kolmesta murhasta.

- En pystynyt lukemaan kaikkia yksityiskohtia Rautavaaran surmasta. Minun oli pakko suojata itseäni. Niiden lasten ajatteleminen on liian järkyttävää. Heidän kohtalonsa tuo mieleen oman tragediani.

Kimmon järkytykseksi Rautavaaran tapauksessa äiti ja äidin teko saivat osakseen ymmärrystä. Surmattujen lasten ja isän osat jäivät Kimmon mielestä sivuosaan. Rautavaaralla kaksi isää menetti lapsensa, sillä vanhimmalla, äidin bussia päin ajaman auton etupenkillä istuneella 6-vuotiaalla tytöllä oli eri isä. Nuorimmat, 1- ja 2-vuotiaat, lapset olivat bussissa olleen isän.

- Keskustelussa sivuutetaan se, että äiti surmasi lapset ja keskitytään siihen, kuinka äidin on pitänyt selviytyä tuhansista asioista. Minusta se tuntuu äidin puhtaaksi pesemiseltä. Äidin teko oli äärimmäisen julma. Mikään syy ei oikeuta äitiä tappamaan lapsia. Teossa ei ole mitään puolusteltavaa. Se oli ehdottomasti väärin, Kimmo sanoo.

Kahden lapsensa menettäneen isän osa on tuntunut Kimmo mielestä aivan kohtuuttomalta.

- Isää on tulkittu niin, että hän valitsi työmatkansa ja ikään kuin hylkäsi perheensä. Se on todella rohkea olettamus, enkä itse usko siihen. Senhän voi tulkita myös aivan toisin, että isä hankki perheelle elantoa käymällä töissä. - Jos isä olisi antanut periksi tässä tapauksessa, eivät ne huolet olisi väistyneet ja taivas kirkastunut. Olisi tullut taas seuraava kerta ja seuraava kerta. Emmehän me voi tietää, kuinka kauan äiti oli harkinnut lastensa surmaamista, Kimmo huomauttaa.

Äiti surmasi lapset Rautavaaralla isän silmien edessä. - Äiti halusi tehdä isälle pahaa. Siinä lasten elämä ja arvo jäivät pahan tekemiseen verrattuna kakkoseksi. Ei kukaan normaali ihminen surmaa lapsiaan, vaikka olisi yöheräämisiä, valvomisia, taloudellisesti tiukkaa ja muita vastoinkäymisiä elämässä. Tällainen teko pitää tuomita eikä yrittää selittää sitä parhain päin, Kimmo sanoo.

Kimmo toivoo, ettei isä syyllistä itseään.
- Vastuu teosta kuuluu tappajalle. Itsensä syyttäminen on turhaa. Kyse on toisen ihmisen rikoksesta. Minunkin kohdalla on onneksi niin, ettei juuri ole asiaa, minkä tekisin toisella tavalla.

Se hetki, jolloin saa tietää omien lastensa kuolleen pahimmalla mahdollisella tavalla, on musertava.

- Ihminen putoaa suruun ja järkytykseen. Rautavaaralla isä varmaan näki, että se on oma auto ja samalla tiesi, että lapset ovat siellä. Sellaisia lohdun sanoja ei ole, mitkä oikeasti tuossa tilanteessa lohduttaisivat isää. Niitä saa sanoa, mutta ei ole pakko sanoa mitään. Tärkeintä on, ettei ketään lapsensa menettänyttä jätetä yksin. Toisten ihmisten pitää olla käytettävissä ja läsnä, Kimmo neuvoo.

- Jäljelle jääneelle pitää antaa aikaa. Ei se mene niin, että ensin surraan puoli vuotta näin ja seuraavat puoli vuotta toisella tapaa. Jokainen meistä saman menetyksen kokeneista suree omassa tahdissa ja omalla tavallaan.

Kimmo ajatteli ensin pystyttää omille lapsille muistotilan, jättää yhden huoneen koskemattomaksi.

- Sitten ajattelin, ettei sellaista ole hyvä jättää, koska enhän minä sinne enää lapsiani saa. Muistoja ja esineitä olen säilyttänyt.

Lapsista ei saa tulla kiellettyä puheenaihetta.

- Karttaminen ei ole oikea tapa, koska siinä poistetaan lapset elämästä. Lapset kulkevat rinnalla koko loppuelämän muistoina. Se on surullista, ettei niitä uusia positiivisia muistoja enää koskaan tule.

Kyyneleet täyttävät silmät. Lämmin hymy valaisee kasvot, kun isä puhuu kaikkein rakkaimmistaan.

- Minä olen niin onnellinen siitä, että minulla oli positiiviset lapset. He olivat tavattoman hyviä lapsia, oikeudenmukaisia ja hauskoja.

- Äiti yritti vieraannuttaa nuorimmaisen minusta, mutta se ei onnistunut lainkaan. Me tulimme lasten kanssa erinomaisen hyvin toimeen. Minä olin heille kaikkein tärkein henkilö.

Isän sydämessä. Siellä he kaikki kolme, kaksi pientä koulutyttöä ja yksi polvenkorkuinen poika, kulkevat mukana joka ikinen hetki.

Äiti kirjoitti vankilasta tehneensä väärin
Kimmon entinen vaimo on lähettänyt hänelle kirjeitä vankilasta.
- Hän ymmärtää nyt tehneensä väärin. Sekin on tavallaan surullista, koska miksi sitten piti surmata lapset? Se teko on peruuttamaton, Kimmo sanoo.

Hän uskoo, että äiti joutuu elämään koko loppuelämänsä teko tunnollaan.

- Olen ymmärtänyt niin, että henkirikos jättää jäljen myös tekijään. Rautavaaran tapauksessa äiti tavallaan luisti rangaistuksestakin pois, kun surmasi myös itsensä.
Kimmo toivoo, että viranomaiset tekisivät tiiviimpää yhteistyötä lasten surmien estämiseksi.

- Meidän tapauksessa oli yksi hyvä sosiaalityöntekijä, joka näki vaaran, mutta kaikki ehti kuitenkin tapahtua. Niillä viranomaisilla, jotka pääsevät perhettä lähelle on suuri vastuu ja suurin mahdollisuus auttaa perhettä ja estää nämä teot, Kimmo sanoo.

Kimmon mukaan suuri rooli on myös "tukijoukoilla".

- Ihmiset ottavat puolia. Parisuhdekriiseissä he joko vahvistavat tulevan surmaajan aggressiivisia tavoitteita tai kannustavat sopuratkaisuun. Viranomaisten roolin vahvistamista ehdotetaan usein tragedioiden jälkeen, mutta en ole huomannut, että puhuttaisiin näiden tavallisten ihmisten merkityksestä.

- Ex-vaimoni sai eräältä yhdistykseltä neuvoja, miten selittää omaa väkivaltaansa parhain päin, Kimmo sanoo."

Kimmon nimi on muutettu.
Joillekkin tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa käsittää, että rikoksen uhreja on enää kaksi elossa ja nämä ovat lasten isät. Johtuuko tuollainen ymmärtämättömyys silkasta pahansuopaisuudesta vai luonnehäiriöstä, joka estää empatian tuntemisen uhreja kohtaa, en tiedä.
Terra
Jack Bauer

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 42960.html
"Harva naapureista tunsi naista edes etunimeltä, sillä häntä näkyi häkellyttävän vähän. Näin jälkeenpäin se on seikka, jota eräs naapureista pitää erikoisena. Koko sen ajan, minkä perhe asui kadulla, nainen oli väsyneen oloinen."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 45047.html
"Matkustajat ovat kertoneet, että ensin kovaäänisen keskustelun aloitti nainen. Sitten mies vastasi naiselle ääntään korottaen.
– Keskustelu oli koskenut lasten hoitoa, Mansikka-aho kertoo.
Sanaharkkaa kesti 3-4 minuuttia."

+
Avi vaatii selvitystä - Miksi perhe ei saanut apua?
Karkkikummitus
Alokas

Viesti Kirjoittaja Karkkikummitus »

Karkkikummitus kirjoitti:
Terra kirjoitti:

Mutta eihän Gladys tuollaista väittänyt. Puheena oli poliisin kotikäynti lapsiperheeseen vanhemman meuhkaamisen vuoksi.

Mutta riidan aiheena oli kait silloinkin joko lastenhoito taikka sitten miehen työkeikat. Isä kutsui poliisit ilmeisesti rauhoittelemaan tilannetta, jotta pääsisi lähtemään töihin. En tosin ole varma onko tämä faktaa vai spekulaatiota täältä. Kännykällä kirjoittelen eikä tähän hätään ole mitään vahvistamaan tätä, katson myöhemmin jos jotain linkkiä löytyisi.
Korjatkaa joku jos olen väärässä!

Pahoittelut, taisi olla spekulaatiota kaikki kotikäynnille esittämäni syyt. Ei löydy kovinkaan tietoa tuosta saatikaan syitä. Tässäpä pari uutista aiheesta

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 21482.html

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 66796.html

Jälkimmäisessä maininta siitä, että myös miehen matkatyö oli auheuttanut ongelmia.
valopäällikkö
Alibin satunnaislukija

Terra kirjoitti: Avi vaatii selvitystä - Miksi perhe ei saanut apua?
Miksi Tyrnävän mies ei saanut apua, vaan oli jätetty kotiin vaimon illanvieton ja työn vuoksi? Olisko kunnan pitänyt tarjota perheelle apua, kun isä oli uupunut ja polttikko hän sen vuoksi lapsensa?

Miksi naiselle ei kelvannut apu vanhimman lapsensa kanssa, niin, että isä olisi saanut laajemmat tapaamisoikeudet tai vaikka lähivanhemmuuden, kun äiti ei jaksanut. Vai oliko siinäkin syynä, sama kuin näissä surmissa, tämäkin mies oli jättänyt narsistin ja narsistiahan ei jätetä, siitä seuraa kosto.
Destiny
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Terra kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 42960.html
"Harva naapureista tunsi naista edes etunimeltä, sillä häntä näkyi häkellyttävän vähän. Näin jälkeenpäin se on seikka, jota eräs naapureista pitää erikoisena. Koko sen ajan, minkä perhe asui kadulla, nainen oli väsyneen oloinen."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 45047.html
"Matkustajat ovat kertoneet, että ensin kovaäänisen keskustelun aloitti nainen. Sitten mies vastasi naiselle ääntään korottaen.
– Keskustelu oli koskenut lasten hoitoa, Mansikka-aho kertoo.
Sanaharkkaa kesti 3-4 minuuttia."

+
Avi vaatii selvitystä - Miksi perhe ei saanut apua?
Avi vaatii selvitystä aina, kun kun perhesurmissa perhe on ollut lastensuojelun asiakkaana.

"Rautavaaran kuolonkolari
IS: Avi vaatii selvitystä - Miksi perhe ei saanut apua?
Kuva: Juha Poutanen

Reetta Paunonen
30.10.2014 09:36
Itä-Suomen aluehallintovirasto (Avi) pyytää selvitystä Nurmeksen sosiaalitoimelta siitä, miten kaupunki reagoi Rautavaaran kuolonkolarissa osallisena olleesta perheestä tehtyyn lastensuojeluilmoitukseen. Asiasta kirjoittaa Ilta-Sanomat torstaina.

Poliisi oli tehnyt perheestä ilmoituksen lastensuojeluun syyskuussa sen jälkeen, kun perheen isä oli kutsunut poliisin perheen kotiin selvittämään miehen töihin lähtöön liittynyttä riitaa. Asiasta kirjoittaa Ilta-Sanomat torstaina.

Itä Suomen Avin peruspalveluiden yksikön päällikkö Kirsi Kaikko kertoo Ilta-Sanomille, että Avilla on ollut tapana pyytää selvitystä, jos lastensurmatapauksissa perhe on ollut lastensuojelun asiakkaana. Avi pyytää selvitystä Nurmeksen sosiaalitoimelta ensi viikon alussa. Nurmes saa aikaa selvityksen tekemiseen noin kaksi viikkoa.

Nurmeksen sosiaalijohtaja Ritva Tikka kertoi keskiviikkona Ilta-Sanomille, ettei hän tiedä, mitä perheestä tehdylle lastensuojeluilmoitukselle on tehty sosiaalitoimessa. Tikka vetoaa siihen, ettei sosiaalitoimelle ole vahvistettu, mikä perhe Rautavaaran tragediassa oli kyseessä.

- Minä en puhu yksittäisistä tapauksista. Yleisesti totean, että meillä toimitaan lastensuojelussa, niin kuin pitääkin toimia. Jos ilmoitus tulee, niin työntekijä ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin.

Rautavaaralla kuoli sunnuntaina nainen ja tämän kolme pientä lasta, kun naisen ajama auto törmäsi päin bussia. Naisen epäillään ajaneen auton tahallaan päin bussia, jonka kyydissä oli pariskunnan kahden nuorimman lapsen isä."

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... ua/1923228

Mitä Terra hakee näillä pätkäisyillään uutisista, kuten esimerkiksi tuo ,jossa nainen meni huutamaan bussiin ja mies huusi takaisin? Tai naapuri joka ei tuntenut arvioi näyttävän aina väsyneeltä (Ties vaikka eukko oli jarkuvassa kankkusessa, ei voi tietää, naapuri ei tuntenut).

Enemmän uutisia löytyy siitä, että nainen oli sairaalloisen mustasukkainen, ei edes töihin miestään olisi päästänyt (siitä vaan vaikka ketjua läpi lukemaan, ne on kaikki täällä). Vaikka kuinka vääntä ja kääntää asoita ja etsii uutisista niitä pieniä pätkiä, jotka tukevat omaa kantaa, jossa nainen on uhri, asia ei niin ole. Uhrina oli 3 lasta ja 2 isää, syynä äiti. ei mikään muu.

Voisi Terrakin jo vähän ajatella kahta elossa olevaa uhria ja lopettaa ajojahtinsa, mutta ei. Äidin kilvenpuhdistamisella ei ole enää väliä, hän on kuollut, kuollut syyllisenä kolmeen henkirikokseen. Tällainen jauhaminen väsymisestä yms. ei muuta kuin aiheuta pelkoa ja syyllistämistä väsyneitä vanhempia kohtaan. Väsynyt vanempi ei tapa, hän ei edes jaksaisi toimia, kuten tämä nainen toimi, sen on jo asiantuntijatkin sanoneet, mutta aina löytyy joku jankkaaja, joka luulee tietävänsä paremmin.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Terra
Jack Bauer

Naapurit ovat kertoneet medialle, että sen vähän, minkä olivat naisen kanssa tekemisissä, niin nainen vaikutti aina väsyneeltä.
Sitten täällä palstalla nainen on leimattu sairaalloiseksi narsistiksi, manipulaattoriksi jne.

Tässä ei vain kaikki täsmää. Nimittäin sairaalloisesti narsistisella ihmisellähän on energiaa mielin määrin ja sairaalloisesti narsistinen ei väsy sitten ei millään.
Destiny
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Terra kirjoitti:Naapurit ovat kertoneet medialle, että sen vähän, minkä olivat naisen kanssa tekemisissä, niin nainen vaikutti aina väsyneeltä.
Sitten täällä palstalla nainen on leimattu sairaalloiseksi narsistiksi, manipulaattoriksi jne.

Tässä ei vain kaikki täsmää. Nimittäin sairaalloisesti narsistisella ihmisellähän on energiaa mielin määrin ja sairaalloisesti narsistinen ei väsy sitten ei millään.
Mitä ihmettä selität? Tässä tapauksessa täsmää kaikki. Eikä täällä vain "leimata", asia on tilastollinen fakta, perhesurmaajat ovat yleensä sairaalloisen itsekkäitä narsisteja, sanoi naapurinsetä/-täti, joka ei tuntenut naista, mitä vaan. Siinä olet oikeassa, että narsistit jaksaa vaikka mitä, vaikka vainota autolla bussissa töihin matkalla olevaa miestään, jaksaa pysäyttää bussiin ja mennä sinne jatkamaan kinaa, välittämättä kenestäkään muusta ja kun ei saa tahtoaan läpi, jaksaa vielä tappaa itsensä ja lapsensa kostoksi. Ei ole väsynyt ei. Väsynyt äiti ei tällaiseen suoritukseen pysty, hän ei kerta kaikkiaan jaksaisi. Väsyneet äidit eivät myöskään ole niitä, jotka lapsensa tappavat. Sellaisia ajatuksia voi tulla, kuten joku elämäntapanaikkonenkin heti oli avautumassa tapahtuman jälkeen, mutta he eivät tapa, joten turha lietsoa sellaista pelkoa.

Tämäkin uutinen löytyy ketjusta jo, mutta laitetaan Terralle vielä

"UUTISET
KOTIMAA
Kotimaa 28.9.2013 klo 12:35 | päivitetty 28.9.2013 klo 12:35
Ylilääkäri Lauerma: Perhesurmaajat ovat yleensä sairaalloisen itsekeskeisiä narsisteja
Perhesurman ja murha-itsemurhan tekeminen on ihmisen täydellinen epäonnistuminen, sanoo kriminaalipsykiatrian asiantuntija Hannu Lauerma.

Hannu Lauerma

Suurin osa perhesurmien tekijöistä on narsistisia ja sairaalloisen itsekeskeisiä persoonallisuuksia, sanoo Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Hannu Lauerma.

Tekijöiden motiivit ovat sairaalloisen itsekeskeisiä.
Perheensä tai puolisonsa surmaavan henkilön tunteet läheisiä kohtaan ovat omistavia, määräilynhaluisia ja tähtäävät hallintaan. Perheenjäsenillä sinänsä ei ole surmaajalle arvoa, vaan perhe on osoitus omasta osaamisesta tai asemasta.
- Normaali aito rakkaus perhettä kohtaan loistaa poissaolollaan, Lauerma sanoo.

Motiivit sairaan itsekeskeisiä

Perhesurmaajat ovat myös usein depressiivisiä. He eivät näe parisuhteen ongelmissa tai mahdollisessa erotilanteessa muuta ulospääsyä ja ajatus siitä, että muut perheenjäsenet jatkaisivat heistä riippumatta olemassaoloaan, on surmaajille sietämätön.

- Tekoon sekoittuu valealtruistisia (muka-epäitsekkäitä) motiiveja ja kuvitelmia, joiden mukaan muut joutuvat hätään ja häpeään, ja siksi heidän olemassaolonsa pitää lopettaa. Enemmän tekijöiden motiivit ovat kuitenkin sairaalloisen itsekeskeisiä.

Narsismi on persoonan kehityksen häiriö, jossa itsetunto on jo lapsuudessa häiriintynyt. Narsistisella henkilöllä kokemus itsestä muuttuu riippuvaiseksi persoonan ulkopuolisista asioista, kuten asemasta yhteiskunnassa.

Normaali aito rakkaus perhettä kohtaan loistaa poissaolollaan.
Narsistien lisäksi perhesurmia ja murha-itsemurhia tekevät myös psykoottiset henkilöt, jotka ovat niin syvässä depressiossa, että uskovat katastrofin odottavan perhettä tai koko maailmaa. Todellisuudentajunsa menettäneitä on perhesurmien tekijöissä Lauerman mukaan kuitenkin vähemmän kuin narsisteja.
Ihmisen täydellinen epäonnistuminen

Sairaalloisten narsistien kyky hakea apua on yleensä heikko, koska he kuvittelevat olevansa niin erityislaatuisen lahjakkaita, ettei kukaan tavallinen kuolevainen voi auttaa heitä.

- Parhaassa tapauksessa ihminen voi sitoutua psykoterapiaan, mutta sen pitää olla vahva ja kannatteleva, jotta se johtaisi hyvään lopputulokseen.

Lauerman mukaan paljon hyvää saataisiin aikaan, jos depressiota hoidettaisiin edes lääkkeillä. Suomessa depression lääkehoidon kehittyminen on jo vähentänyt itsemurhia.

Suurimman osan perhesurmista tekevät miehet. Tämä johtuu Lauerman mukaan siitä, että miehet ovat evoluutiotaustansa takia naisia väkivalta-alttiimpia ja valmiimpia käyttäytymään aggressiivisesti. Aggressiot myös ilmenevät naisilla ja miehillä eri tavoin, vaikka naiset ja miehet kokevat yhtä paljon aggressiivisia tunteita.

- Meillä on edelleen täysin luolaihmisen geenit. Tietty määrä ihmisten reagointitapoja on yhä hyvin primitiivisiä.

Lauerman mielestä murha-itsemurhaa kaameampaa ratkaisua ei ole.

- Se on monessa mielessä ihmisen täydellinen epäonnistuminen. Silti sekin on nähty, että surmaaja pitkällä työllä rakentaa elämänsä alkeet uudestaan.

Jessikka Aro
Yle Uutiset"

http://yle.fi/uutiset/ylilaakari_lauerm ... ja/6810660

Minäkin voisin kuvailla naapureitani monella tavalla, vaikken heitä tunne. Pieleen voisi kyllä mennä, koska arvoin asiaa omien tunteitteni ja mielipiteitteni kautta. Tuskin tulisi mitään kovin rationaalista arviota tuntemattomasta naapurinemännästä toimittajien tunkiessa mikrofonia kurkkuun. "En mä sitä tuntenut, joskun näin postilaatikolla..joo, ehkä se oli väsyneen näköinen (täytyi olla väsyneen näköinen tai edes hullun näköinen, kun lapsensa tappoi, mutta en voi sanoa hullu). Itsekin olen varmasti "väsyneen näköinen", kun raahaudun postilaatikolle, harvoin sinne into piukassa hyppelen. En siis pitäisi naapurikyttääjien arvioita kovin vakuuttavina, tukeudun mieluummin tieteeseen.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Vastaa Viestiin