Ymmärrän hyvin pohdintasi. James Bulger-tapaus oli toisenlainen, 10-vuotiaat kaappasivat verkaran ja veivät muualle lahdattavaksi. Näille lapsille kuuluukin rangaistus. (Olen sitä mieltä että Suomessakin rikosoikeudellinen vastuu tulisi alkaa 13-v iästä, tosin alennetulla asteikolla).Tuomion Pasuuna kirjoitti:Mitenkäs esim. James Bulgerin murhaajat (10-vuotiaita) ja lukemattomat muut lapsitappajat? Heille kuitenkin yleensä kiljutaan verta ja kuolemaa. Mistä poliisi saattoi tietää että kyseessä ei ole tällainen tapaus? Poliisihan ei muuten mistään välttämättä tiennyt pojan ikää. 12-vuotiashan voi olla pienen aikuisen kokoinen.
Tapaus on tietysti traaginen mutta 12-vuotiaankin luulisi ymmärtävän että aseistettua poliisia kannattaa totella.
Aikaisemmin mainittu ehdotus siitä, että "poliisille tuli ilmoitus aseistetusta miehestä, ja poliisi toimi tämän mukaan". Ei. Jos poliisi ryhtyy voimakeinoihin sillä perusteella mitä on puhelimessa kuullut, niin on kyllä koulutus tai poliisin asenne mennyt perseelleen. Kun tulevat paikalle, tulee varmistaa mitä oikeasti on tapahtunumassa ja onko kohde edes mies vaiko sittenkin vain ylipainoinen lemmikkimarsu joka paskantaa voimakkaalla äänellä. Sitten vasta aletaan teloittamaan kohdetta. Piste.
12-vuotiaalle voi vanhempien/koulun toimesta yhteiskunta opettaa, että poliisia tulee aina totella. Samoin voidaan opettaa, että vieraan pedofiilitädin haaroja ei tule nuolla. Kuitenkin, 12 vuotias voi molemmissa tilanteissa toimia vastoin annettua ohjeistusta. Vastuu on aina aikuisella mielestäni.
Itse näen tämän hiukan laajempana jenkkiyhteiskunnan tilana. Virkavalta perustaa toimintansa lähes aina pahimpaan skenaarioon. Tässäkin tilanteessa oma oikeustajuni sanoo, että odota ensimmäinen laukaus tai uhkaus lapsen suusta. Vasta sitten ammutaan tuo lapsi paviljongin penkeille. Nyt poliisin ajatuksenjuoksu ollut, että "vekara on massamurhaaja ja minun tulee estää se eliminoimalla verkara".