Äiti surmasi kaksi lastaan, Kuopio 22.11.2014

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Kikka6
Lauri Hanhivaara

Re: Äiti surmasi kaksi lastaan, Kuopio 22.11.2014

Viesti Kirjoittaja Kikka6 »

Atlanta kirjoitti:Lapset on voitu tappaa muutenkin kuin rajua väkivaltaa käyttämällä. Jos olisi ollut oikein pahaa jälkeä asunnossa, niin tuskin mihinkään elvytyksiin olisi edes alettu.
Viidenneltä sivulta löytyy tämä: "Lapset löydettiin niin vahingoittuneina, ettei heitä voitu enää pelastaa. Poliisi tavoitti myös äidin heti." Kyllä mulle tulee tuosta mielleyhtymä johonkin aivan muuhun kuin kauniiseen poistumiseen.
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Uraohjus on hänen itsensä käyttämä määritelmä. Kun tarkastelin mitä hän on tehnyt, niin vaikutti lähinnä sihteeritasoiselta esim. erilaisten seminaarien järjestelyhommilta. Voisiko olla niin, että omat luulot itsestä ja työelämän realiteetit ovat olleet niin kaukana toisistaan, että se on johtanut romahdukseen?

Moni ajattelee, että neljän ällän ylioppilas, korkea koulutus ja valittu oikein Stasburgiin töihin, niin on tosi menestynyt. Ei se oikeasti ihan noin mene. Näin on siis ollut sekä ympäristön paineet, ympäristön virheellinen käsitys työstä ja vielä omien odotusten pettäminen.

Ajan tässä takaa sitä, että kun ihmisen mieli romahtaa, niin hyvin usein ihmisellä on itsellään siinä vastuunsa, vaikkakin sitten kun mieli on jo romahtanut, niin ihminen ei enää teoistaan välttämättä vastaa. Ja jos ei vastaa, niin silloin vastaa ne viranomaiset, jotka ovat epäonnistuneet tehtävässään ja lapset ovat mahdollisesti olleet sellaisen henkilön hoivassa, joka on menettänyt kosketuksensa todellisuuteen jo vuosia sitten.
Johanna53
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Johanna53 »

Pistänpä lusikkani soppaan minäkin. Ihmettelen joitain lynkkaavia kirjoituksia ja sitä että toivotaan äidin joutuvan hakatuksi ja menemään kaulakiikkuun. Ihan käsittämätöntä, mikään ei parane eikä lapsia saada henkiin vaikka tuota äitiä kidutettais sen loppuelämän ajan. Joskus tuntuu että tälläiset tapahtumat saavat aikaan sen että jotkut urpot saavat syyn pitää itseään parempina ihmisinä kuin ovatkaan, kun eiväthän he koskaan voisi tehdä mitään tälläistä. Ei varmaan tuokaan äiti olisi terveinä päivinään uskonut voivansa tehdä mitään näin kauheaa.

Ajattelen samaa kun joku muukin täällä, että nuorin lapsi olisi ehkä ollut vammainen ja se olisi katkaissut kamelin selän ja täydellisyyteen pyrkivänä ihmisenä olisi kokenut että on hänen vikansa että lapsi ei ole terve. Kova hätä omasta jaksamisesta ja lasten tulevaisuudesta sai sitten kamalan lopun. Rakasti varmaan lapsiaan ja ajatteli että jos hän ei voi tarjota heille hyvää tulevaisuutta niin heidän on parempi päästä pois täältä kärsimästä. Voi olla että ajatteli että hän on valmis kärsimään vaikka loppu elämänsä kunhan vaan lasten ei tarvi kärsiä.

Toisaalta voi hyvin olla että pieninkin oli ihan terve, mutta jaksaminen ei kuitenkaan riittänyt. Uskon että on aika suunniteltu teko ja isää tästä on turha syyttää.
hernemaissipaprika
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja hernemaissipaprika »

Atlanta kirjoitti:Eikä sairas tiedosta sairauttaan, ei varsinkaan henkilö, jolla on mielenterveysongelmia. Hän on samassa tilassa kuin alkoholisti, ettei tajua olevansa sairas. Apu ei kelpaa, halutaan näyttää, että pärjää.
No, riippuu mistä sairaudesta on kyse. Suurin osa mielenterveysongelmaisista kyllä tunnistaa tilansa. Psykoottinen tai maaninen sen sijaan välttämättä ei.
suruinen
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja suruinen »

"Viidenneltä sivulta löytyy tämä: "Lapset löydettiin niin vahingoittuneina, ettei heitä voitu enää pelastaa. Poliisi tavoitti myös äidin heti." Kyllä mulle tulee tuosta mielleyhtymä johonkin aivan muuhun kuin kauniiseen poistumiseen." kirjoitti Kikka6.

Samma här tänker jag Kikka6!

Rikosnimike murha säilyy edelleen uusimman uutisoinnin mukaan, kun on kuulusteltu teon myöntänyttä äitiä!
Viimeksi muokannut suruinen, Ke Marras 26, 2014 2:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chartteri2
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Chartteri2 »

Tosin tässä tutkimuksessa puhutaan vain naisten väsymisestä ei niinkään miesten.

Omalta kohdaltani jossakin vaiheessa 2010-lukua alkoi työn ja vapaa-ajan välinen raja hämärtyä.
Työpäivät venyivät - töitä siirtyi kotiin - vapaa-aika meni osittain tulevien työtehtävien suunnitteluun.
Miten helpolla tähän kaikkeen luiskahtaakaan.
Ymmärrän hyvin ao. henkilön loppuunpalamisen.

Onneksi asun yksin (lapset tehty ajallaan), eli kukaan läheisistäni ei tästä kärsinyt.

Itse otin itseäni niskasta kiinni. Siirryin tekemään normaalituntista päivätyötä, annan aikaa itselleni, sekä myös läheisilleni.
Voin itse paljon paremmin, niin fyysisesti, kuin henkisestikin.

Takaisin tuohon en enää palaa. Työ ja raha ei merkitse ainakaan minulle enempää kuin terveys.
Mikäli työpanokseni ei nykyiselle työnantajalleni riitä, niin siirryn vapaaherraksi.

Perheen perustaminen ja lasten hankkiminen myöhäiskeski-iällä:
- riskit molemmissa on huomattavasti suuremmat kuin nuorena.
Lisäksi kun "vanhapiika" on tottunut olemaan/elämään yksin, niin miehen ottaminen tuohon mahdollisesti hyvinkin erikoiseen elämään on aina haastavaa.

Onko tässä ao. tapauksessa ollutkin niin, että tämä henkilö onkin ottanut tämän suomalaisen miehen tukemaan omaa pahoinvointiaan 5-6-vuotta sitten, kertomatta siitä hänelle. Varmistaakseen myös oman tulevaisuutensa, joka näyttäisi uraputken katkeamisen myötä hieman kyseenalaiselta?
Onko avioliitto ollut pelkkää kulissia, tai onko aviomies edes tiennyt näistä mahdollisista mielenterveysongelmista?
Kellään ulkopuolisellahan näistä ei ole oikeutta kertoa.

Ihmiset (niin naiset kuin miehetkin) kun ovat nykyään hieman itsekeskeisiä, suorittajia ja pirullisiakin.
Itse en ainakaan lähtisi vakavampaan suhteeseen > 40v:aan lapsettoman sinkun kanssa.
apuri
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja apuri »

Uutisissahan luki ettei lasten auttamiseksi voitu enää tehdä mitään joten oletan että elvytykseen ei oltu etes ryhdytty kun paikalle on saavuttu, eli tekotapa oli joku muu kuin esim hukuttaminen, kuristaminen tai se lääkkeiden antaminen?
Kalinka Holmes
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Kalinka Holmes »

apuri kirjoitti:Uutisissahan luki ettei lasten auttamiseksi voitu enää tehdä mitään joten oletan että elvytykseen ei oltu etes ryhdytty kun paikalle on saavuttu, eli tekotapa oli joku muu kuin esim hukuttaminen, kuristaminen tai se lääkkeiden antaminen?
Päätös olla elvyttämättä ei välttämättä kerro murhatavasta mitään, äitihän on voinut viivytellä soittoa niin, että lapset ovat jo kangistuneet (hukuttamisen, kuristamisen, aivovaurion tms. jälkeen.)
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Jos minä olen väsynyt, niin minä menen nukkumaan. Otaksun, että tappaminen on aika rankkaa hommaa, miksi väsynyt sellaiseen ryhtyisi?

Voisiko joku kertoa minulle onko 'väsymys' joku koodisana, jolla tarkoitetaan jotain aivan muuta, esim. humalatilaa, mielenterveyden häiriötilaa tms.? Ja jos niin, niin miksi pitää käytää tällaista salakieltä?
Ulrike
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Ulrike »

jmit kirjoitti:Jos minä olen väsynyt, niin minä menen nukkumaan. Otaksun, että tappaminen on aika rankkaa hommaa, miksi väsynyt sellaiseen ryhtyisi?
Ja jos sua vaikea masennus vaivaa, niin katsot jonkun kivan komedialeffan tai käyt kaljalla?
Chartteri2
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Chartteri2 »

"Henkinen väsyminen" on varmaankin kuvaavampi fraasi tässä.

Kun on "henkisesti väsynyt", niin ihminen saattaa käydä fyysisesti huippukierroksilla.

Toki "henkinen väsyminen" väsyttää myös fyysisesti.
Fyysinen väsyminen ei yleensä väsytä henkisesti.

"Henkisestä väsymisestä" ei yleensä selviä nukkumalla, fyysisestä kylläkin.

"Henkiseen väsymiseen" lääkkeet löytyy yleensä mielenterveyspuolelta.
Johanna53
Aloitteleva Besserwisser

jmit kirjoitti:Jos minä olen väsynyt, niin minä menen nukkumaan. Otaksun, että tappaminen on aika rankkaa hommaa, miksi väsynyt sellaiseen ryhtyisi?

Voisiko joku kertoa minulle onko 'väsymys' joku koodisana, jolla tarkoitetaan jotain aivan muuta, esim. humalatilaa, mielenterveyden häiriötilaa tms.? Ja jos niin, niin miksi pitää käytää tällaista salakieltä?
Joo, ei väsymys yksin riitä selittämään. Selvisiväthän isämme talvisodasta 40 asteen pakkasessa nukkumatta ja melkein syömättä joten kuten hengissä, kun oli visio tulevaisuudesta. Ihmisellä joka ajautuu tämmöiseen tekoon ei tulevaisuuden visiota enää ole.
Kalinka Holmes
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Kalinka Holmes »

Minäkin oon miettinyt kun on noita pilkunnussijoita, että miten se ihan käytännössä käy ja voiko se pilkku tulla raskaaksi?

Mua väsyttää nyt ihan kauheasti, mutta en mene nukkumaan vaan lähden lasten kanssa luistelemaan ja kun olen tehnyt huomiset ruoat valmiiksi, lähden yövuoroon.
devil_doll
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Pahoittelen jo etukäteen, sillä en jaksanut lukea koko ketjua. "Akkojen jourupalstoilla" on tästä tapauksesta kerrottu, että surmasta syytetty olisi sairastanut psykoosin esikoisen syntymän jälkeen. Uusimisprosentti on aika iso, lähes 60%, joten ongelmia oli siis odotettavissa, jos tieto pitää paikkansa.

Pakko sanoa, että ihmettelen hieman lasten isää, kun hän kyseisessä tilanteessa, lastensuojelunkin jo ilmaistessa huolensa, jätti lapset ilmeisen sekopäisen äidin kanssa kahdestaan. Ehkä parilla oli ollut riitaa (tai sanotaanko toivottavasti, sillä minulta ei riitä ymmärrystä niille pikku isille, joiden pitää päästä baariin tai "näkemään kavereita", kun lapset ovat vaippaiässä). Vastuu teosta on tietysti yksin äidin, mutta isä olisi ehkä voinut myös tehdä jotain toisin, ja varmasti hänen itsesyytöksensä ovatkin kovat. Myös isän loppuelämä meni pilalle, ei vain lasten joilta se vietiin kokonaan.

Muuten olen edelleen sitä mieltä, että poissulkien täyden psykoosin, omien lasten tappaminen on niin kova juttu, että siihen tarvitaan mahdollisen mielisairauden lisäksi persoonallisuushäiriö.

Ja olen ehkä karu ihminen, mutta mielestäni perheensä tai lapsensa tappaneille ei tarvitsisi järjestää mitään itsemurhavahtia.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Johanna53
Aloitteleva Besserwisser

Kalinka Holmes kirjoitti:
Mua väsyttää nyt ihan kauheasti, mutta en mene nukkumaan vaan lähden lasten kanssa luistelemaan ja kun olen tehnyt huomiset ruoat valmiiksi, lähden yövuoroon.
Olet onnekas. Pidä huoli itsestäsi ettet sairastu.
Vastaa Viestiin