Käsittääkseni tämän äidin ylläpitämä sivusto ei suinkaan ole suljettu, vaan kaatunut suuren yleisöryntäyksen vuoksi.
Lisäksi on todella surullista lukea, kuinka jengi tilittää asiantuntevasti ties mitä skeidaa mielenterveyshäiriöistä. Suosittelisin hieman edes tutustumaan aiheeseen, ennen kuin huutelee näitä totuuksiaan. Tässä nyt vain yksi esimerkki:
Atlanta kirjoitti:Eikä sairas tiedosta sairauttaan, ei varsinkaan henkilö, jolla on mielenterveysongelmia. Hän on samassa tilassa kuin alkoholisti, ettei tajua olevansa sairas. Apu ei kelpaa, halutaan näyttää, että pärjää.
Minulla on mielenterveysongelmia. Tästä huolimatta tiedostan hyvin sairauteni ja otan kaiken minulle tarjotun avun vastaan. Ensimmäinen on jälkimmäisen ansiota, olen opiskellut paljon aihetta ja käynyt tukiryhmissä, jotta oppisin tuntemaan ja tiedostamaan sairauteni, huomaamaan varomerkit. Lisäksi, voitteko kuvitella, minua kannustetaan lisääntymään! Sairauteni on periytyvää ja siitä huolimatta minua kannustetaan suunnittelemaan tulevaisuutta miltei kuin eläisin ilman diagnoosia. Vaikka, kuten tämä palsta hyvin osoittaa, ihmiset ovat hyvin ahdasmielisiä ja mielenterveysongelmat tabu, minua muistutellaan hoidon tehokkuudesta ja mahdollisuudesta elää suht normaalia elämää. En tiedä tulenko ikinä saamaan lapsia, mutta tuntuu ihmeelliseltä, että täällä ihmiset, jotka eivät vaivaudu edes perusasioista ottamaan selvää, meuhkaavat kuinka minulla ei edes kuuluisi siihen olla oikeutta. Tai kuinka tämän kyseisen äidin ei olisi kuulunut lisääntyä, koska tiesi sairaudestaan. Voihan olla, että tämä äiti on kokenut samanlaista kannustusta kuin minäkin ja/tai elämä on sairaudesta huolimatta sujunut melko hyvin, kenties hyvän hoidon ansiosta. Tuskin hän on lapsia sen takia tehnyt, että pääsisi ne päästämään päiviltään.
Sitä ei tiedetä, kuinka paljon tämä äidin väitetty (ystävän blogikirjoituksen perusteella itse ainakin pidän tätä melko luotettavana tietona) kaksisuuntainen mielialahäiriö on tekoihin vaikuttanut, mutta se on toki hyvä ottaa huomioon motiiveita spekuloidessa. Sairaus on myös varmasti vaikuttanut siihen, että perhe on saanut erityistä tukea, eikä vähiten ketjussa aiemmin esiin tuotujen tilastojen liittyen lapsivuodepsykoosiin takia.
Kuten MissHolmesia, minuakin kiinnostaa kovin ihmismieli ja sen toiminta. Senpä takia onkin mielenkiintoista kuulla mitä tämän tapauksen yhteydessä selviää. Psykooseita on yhtä monta kuin niihin sairastuneita, eli tämän naisen (jos nyt kuvitellaan hänen psykoosissa olleen) aivoituksia ei voi kukaan muu tietää kuin hän itse. Se, että spekuloi mielenterveysongelmilla ja niiden vaikutuksella tekoihin, ei tarkoita teon puolustelemista. Toisia nyt vaan sattuu kiinnostamaan syyt enemmän kuin seuraukset, itse saan enemmän irti analyyttisemmasta pohdinnasta kuin kivien heittelystä. Kukin tavallaan toki.
Voihan toki olla, että kaksisuuntaisella mielialahäiriöllä ei ollut sitten minkäänlaista osuutta äidin tekoihin, mutta jaksan epäillä.
Muovipussi päähän ja ruumis suohon.