Äiti surmasi kaksi lastaan, Kuopio 22.11.2014

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Gladys
David Starsky

Re: Äiti surmasi kaksi lastaan, Kuopio 22.11.2014

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Edellä linkatuista uutisista:

"Äiti on alustavasti kertonut kuulusteluissa, että päätös lasten surmaamisesta vahvistui viime viikkojen aikana. Poliisin tämänhetkisen käsityksen mukaan nainen oli ajatellut asiaa ja päättänyt toimia niin kuin toimi."

"Poliisi epäilee naisen miettineen asiaa siis jo jonkin aikaa ja surmanneen lapset lauantai-iltana, kun perheenisä poistui illalla ulos kotoa." "Tilaisuus tuli, ja hän teki."

"Nainen soitti isälle surmien jälkeen. Miettisen käsityksen mukaan nainen halusi kertoa isälle, mitä hän oli tehnyt."

Vieläkö joku selittää tapahtunutta äkillisellä psykoosilla? Tai syyttää miestä?

Jotenkin tulee mieleen sellaisia kuvioita, joissa persoonallisuushäiriöinen ja mieleltään sairastunut pedantti ylisuorittaja on sisimmässään tajunnut, että maailma oikeasti pyörii ilman hänen "korvaamatonta" panostustaan, ja että miehelläkin on jotain elämää hänen kaikkivoipaisuutensa ulkopuolella. Ja lapsillakin saattaa olla... Itsellä menee huonosti, muilla silti kohtuullisen hyvin. Pitää siis korjata tilanne ja näyttää muille mistä kana pissii.

:shock:
All is pretty.
- Andy Warhol
Teresa Banks
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Teresa Banks »

Nyyti kirjoitti:Viestini on lievästi OT, mutta ihmettelen kyllä vähän median luomaa käsitystä naisen "huipputyöstä" (ks. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 74342.html). Harjoittelupaikkoja, osa-aikainen työ tutkimuslaitoksessa ja ilmoittautuminen avoimeen yliopistoon, jossa ei edes ole suoritettu opintoja. Minulla on hieman erilainen käsitys huipputyöstä.
Toiminut ainakin ENQA:n (European Association for Quality Assurance in Higher Education) pääsihteerinä (ks. esim. http://www.iua.ie/europe-launches-quali ... education/) ja Ulkopoliittisessa instituutissa tutkijana (ks. esim. http://www.poliisi.fi/intermin/biblio.n ... 192004.pdf).
Sielu on metallipurkaus helvetin ammustehtaalta.
— A. W. Yrjänä
Kat_Revolver
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Kat_Revolver »

Käsittääkseni tämän äidin ylläpitämä sivusto ei suinkaan ole suljettu, vaan kaatunut suuren yleisöryntäyksen vuoksi.

Lisäksi on todella surullista lukea, kuinka jengi tilittää asiantuntevasti ties mitä skeidaa mielenterveyshäiriöistä. Suosittelisin hieman edes tutustumaan aiheeseen, ennen kuin huutelee näitä totuuksiaan. Tässä nyt vain yksi esimerkki:
Atlanta kirjoitti:Eikä sairas tiedosta sairauttaan, ei varsinkaan henkilö, jolla on mielenterveysongelmia. Hän on samassa tilassa kuin alkoholisti, ettei tajua olevansa sairas. Apu ei kelpaa, halutaan näyttää, että pärjää.
Minulla on mielenterveysongelmia. Tästä huolimatta tiedostan hyvin sairauteni ja otan kaiken minulle tarjotun avun vastaan. Ensimmäinen on jälkimmäisen ansiota, olen opiskellut paljon aihetta ja käynyt tukiryhmissä, jotta oppisin tuntemaan ja tiedostamaan sairauteni, huomaamaan varomerkit. Lisäksi, voitteko kuvitella, minua kannustetaan lisääntymään! Sairauteni on periytyvää ja siitä huolimatta minua kannustetaan suunnittelemaan tulevaisuutta miltei kuin eläisin ilman diagnoosia. Vaikka, kuten tämä palsta hyvin osoittaa, ihmiset ovat hyvin ahdasmielisiä ja mielenterveysongelmat tabu, minua muistutellaan hoidon tehokkuudesta ja mahdollisuudesta elää suht normaalia elämää. En tiedä tulenko ikinä saamaan lapsia, mutta tuntuu ihmeelliseltä, että täällä ihmiset, jotka eivät vaivaudu edes perusasioista ottamaan selvää, meuhkaavat kuinka minulla ei edes kuuluisi siihen olla oikeutta. Tai kuinka tämän kyseisen äidin ei olisi kuulunut lisääntyä, koska tiesi sairaudestaan. Voihan olla, että tämä äiti on kokenut samanlaista kannustusta kuin minäkin ja/tai elämä on sairaudesta huolimatta sujunut melko hyvin, kenties hyvän hoidon ansiosta. Tuskin hän on lapsia sen takia tehnyt, että pääsisi ne päästämään päiviltään.

Sitä ei tiedetä, kuinka paljon tämä äidin väitetty (ystävän blogikirjoituksen perusteella itse ainakin pidän tätä melko luotettavana tietona) kaksisuuntainen mielialahäiriö on tekoihin vaikuttanut, mutta se on toki hyvä ottaa huomioon motiiveita spekuloidessa. Sairaus on myös varmasti vaikuttanut siihen, että perhe on saanut erityistä tukea, eikä vähiten ketjussa aiemmin esiin tuotujen tilastojen liittyen lapsivuodepsykoosiin takia.
Kuten MissHolmesia, minuakin kiinnostaa kovin ihmismieli ja sen toiminta. Senpä takia onkin mielenkiintoista kuulla mitä tämän tapauksen yhteydessä selviää. Psykooseita on yhtä monta kuin niihin sairastuneita, eli tämän naisen (jos nyt kuvitellaan hänen psykoosissa olleen) aivoituksia ei voi kukaan muu tietää kuin hän itse. Se, että spekuloi mielenterveysongelmilla ja niiden vaikutuksella tekoihin, ei tarkoita teon puolustelemista. Toisia nyt vaan sattuu kiinnostamaan syyt enemmän kuin seuraukset, itse saan enemmän irti analyyttisemmasta pohdinnasta kuin kivien heittelystä. Kukin tavallaan toki.

Voihan toki olla, että kaksisuuntaisella mielialahäiriöllä ei ollut sitten minkäänlaista osuutta äidin tekoihin, mutta jaksan epäillä.
Muovipussi päähän ja ruumis suohon.
Gladys
David Starsky

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Nyyti kirjoitti:Viestini on lievästi OT, mutta ihmettelen kyllä vähän median luomaa käsitystä naisen "huipputyöstä" (ks. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 74342.html). Harjoittelupaikkoja, osa-aikainen työ tutkimuslaitoksessa ja ilmoittautuminen avoimeen yliopistoon, jossa ei edes ole suoritettu opintoja. Minulla on hieman erilainen käsitys huipputyöstä.
Tyypillinen akateemisesti koulutettu nuorehko nainen. Määräaikaista pätkää siellä täällä, silti aika laadukkaita duuneja, työmatkoja, kansainvälisiä kongresseja jne. Enemmän kuin naapurillasi tai jollakin lähiö-marjatalla koskaan.

Avoin yo ei kerro mitään, sinne pääsee kuka tahansa huolimatta siitä tekeekö siellä mitään tai ei.
All is pretty.
- Andy Warhol
Nyyti
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Nyyti »

Teresa Banks kirjoitti:
Toiminut ainakin ENQA:n (European Association for Quality Assurance in Higher Education) pääsihteerinä (ks. esim. http://www.iua.ie/europe-launches-quali ... education/) ja Ulkopoliittisessa instituutissa tutkijana (ks. esim. http://www.poliisi.fi/intermin/biblio.n ... 192004.pdf).
Ok, olen tietysti vain lehtitietojen varassa. Onko hänellä siis tutkijankoulutus/tohtorintutkinto? Linkkaamastani jutusta sain käsityksen, että hän on lähinnä ollut järjestötehtävissä ja mm. järjestämässä seminaareja.
Haarahaukka
Javier Pena

Re: Kaksi lasta löytyi kuolleena Kuopiossa-poliisi epäilee ä

Viesti Kirjoittaja Haarahaukka »

Petrus kirjoitti:
Haarahaukka kirjoitti:
tutkistelija kirjoitti:
Jokatapauksessa kerrostaloasunto sijaitsee ilmeisesti Sammonkadulla, mikäli tuo Itkonniemi pitää paikkansa.
Itseasiassa varsinainen osoite taitaa olla Itkonniemenkatu 7 A. Rappu on Itkonniemenkadun puolella.
Eikös tuo ollut Sammonkatu 21A, niin ainakin ekoissa uutisoinneissa kerrottiin... Vai? :?:
Voi sillämolla Sammonkadunkin osoite, mutta tarkempi kuva sijainnistactulee tuolla Itkonniemenkatu 7 osoitteella ja sitä sen asukkaat käyttävät. Sammonkadun kulmassa on Itkonniemenkatu 11 ja välissä on vielä Respectan toimitalo, joka 9. Talo on selvästi siis lähempänä keskustaa, kuin Sammonkatu antaisi kartalla olettaa. Sammonkatu haarautuu rannan puolella ja katu ei noudata tonttijakoa.
Buy the ticket, take the ride!
Nimof
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Nimof »

Kat_Revolver kirjoitti:Käsittääkseni tämän äidin ylläpitämä sivusto ei suinkaan ole suljettu, vaan kaatunut suuren yleisöryntäyksen vuoksi.

Lisäksi on todella surullista lukea, kuinka jengi tilittää asiantuntevasti ties mitä skeidaa mielenterveyshäiriöistä. Suosittelisin hieman edes tutustumaan aiheeseen, ennen kuin huutelee näitä totuuksiaan. Tässä nyt vain yksi esimerkki:
Atlanta kirjoitti:Eikä sairas tiedosta sairauttaan, ei varsinkaan henkilö, jolla on mielenterveysongelmia. Hän on samassa tilassa kuin alkoholisti, ettei tajua olevansa sairas. Apu ei kelpaa, halutaan näyttää, että pärjää.
Minulla on mielenterveysongelmia. Tästä huolimatta tiedostan hyvin sairauteni ja otan kaiken minulle tarjotun avun vastaan. Ensimmäinen on jälkimmäisen ansiota, olen opiskellut paljon aihetta ja käynyt tukiryhmissä, jotta oppisin tuntemaan ja tiedostamaan sairauteni, huomaamaan varomerkit. Lisäksi, voitteko kuvitella, minua kannustetaan lisääntymään! Sairauteni on periytyvää ja siitä huolimatta minua kannustetaan suunnittelemaan tulevaisuutta miltei kuin eläisin ilman diagnoosia. Vaikka, kuten tämä palsta hyvin osoittaa, ihmiset ovat hyvin ahdasmielisiä ja mielenterveysongelmat tabu, minua muistutellaan hoidon tehokkuudesta ja mahdollisuudesta elää suht normaalia elämää. En tiedä tulenko ikinä saamaan lapsia, mutta tuntuu ihmeelliseltä, että täällä ihmiset, jotka eivät vaivaudu edes perusasioista ottamaan selvää, meuhkaavat kuinka minulla ei edes kuuluisi siihen olla oikeutta. Tai kuinka tämän kyseisen äidin ei olisi kuulunut lisääntyä, koska tiesi sairaudestaan. Voihan olla, että tämä äiti on kokenut samanlaista kannustusta kuin minäkin ja/tai elämä on sairaudesta huolimatta sujunut melko hyvin, kenties hyvän hoidon ansiosta. Tuskin hän on lapsia sen takia tehnyt, että pääsisi ne päästämään päiviltään.

Sitä ei tiedetä, kuinka paljon tämä äidin väitetty (ystävän blogikirjoituksen perusteella itse ainakin pidän tätä melko luotettavana tietona) kaksisuuntainen mielialahäiriö on tekoihin vaikuttanut, mutta se on toki hyvä ottaa huomioon motiiveita spekuloidessa. Sairaus on myös varmasti vaikuttanut siihen, että perhe on saanut erityistä tukea, eikä vähiten ketjussa aiemmin esiin tuotujen tilastojen liittyen lapsivuodepsykoosiin takia.
Kuten MissHolmesia, minuakin kiinnostaa kovin ihmismieli ja sen toiminta. Senpä takia onkin mielenkiintoista kuulla mitä tämän tapauksen yhteydessä selviää. Psykooseita on yhtä monta kuin niihin sairastuneita, eli tämän naisen (jos nyt kuvitellaan hänen psykoosissa olleen) aivoituksia ei voi kukaan muu tietää kuin hän itse. Se, että spekuloi mielenterveysongelmilla ja niiden vaikutuksella tekoihin, ei tarkoita teon puolustelemista. Toisia nyt vaan sattuu kiinnostamaan syyt enemmän kuin seuraukset, itse saan enemmän irti analyyttisemmasta pohdinnasta kuin kivien heittelystä. Kukin tavallaan toki.

Voihan toki olla, että kaksisuuntaisella mielialahäiriöllä ei ollut sitten minkäänlaista osuutta äidin tekoihin, mutta jaksan epäillä.
Suomenkielestä puuttuu yksi sana. Minä ainakin haluan ymmärtää, miksi äiti tekonsa teki, mutta en ole kiinnostunut ymmärtämään tätä äitiä enkä ketään muutakaan. Mitä sanaa käyttäisin? Olen kiinnostunut, haluan tutkia, yritän selvittää? Syiden pohtiminen ei tarkoita sitä, että puolustaisi teon tehnyttä.

Syiden miettiminen voisi parhaimmillaan auttaa ehkäisemään vastaavia tapauksia, mihin en tosin itsekään usko. On myös hyvin normaalia pohtia ympäristön ja läheisten vaikutusta, eikä se tarkoita syyn lykkäämistä yhteiskunnalle. Me kaikki elämme siinä yhteiskunnassa, ja se asettaa omat odotuksensa, vaatimuksensa, ajatusmaailmansa ja dogminsa meille. Tällä hetkellä voimassa oleva ajattelutapa on, että olet epäonnistunut jos olet köyhä tai sairas tai sairastut työuupumukseen tai masennukseen. Häpeä on edelleen voimissaan, ja kasvot ja kulissit on pidettävä yllä kunnes ei enää jaksa ja kaikki romahtaa ja kaikki halveksivat sinua.

Minun mielestäni tämä nainen asetti itse itselleen kaikki paineet, jotka johtivat surmiin. Tuntui siltä, että hän pyrki täydellisyyteen tekipä mitä tahansa, mutta kun kukaan ei koskaan sinne yllä, käy huonosti, jos ei herää tajuamaan omaa tilaansa.

Joo, olen mielenterveysongelmainen, mikä on inhottavan tekopyhä termi. Olen mieluummin mielenvikainen ja kärsin neurologisista ongelmista. Mutta aina kun tulen sille päälle, että alan pitää Auvista ja hänen tekoaan ihan järkevinä ja asiallisina, haen apua...

Vestigia terrent
Nippu
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Nippu »

Bipolaarioireyhtymä on liiankin tuttu. Sitä pidetään yleisesti älykkäiden perfektionistien sairautena, jonka vuoksi se ei varmaan minulla ole puhjennutkaan, vaikka tunnen ja tiedän, että taipumus siihen on sisälläni olemassa :lol: Olen siis ollut hieman alisuorittaja koko elämäni ja ainakin kerran joutunut tietoisesti "downshiftaamaan", etten sairastuisi.

Tunnen läheisesti kaksi tästä sairaudesta kärsivää ihmistä, toinen on opettaja ja valmentaja, toinen eräällä arvonimelläkin palkittu "uraohjus". Erityisesti jälkimmäisen sairaus on erittäin vakava, mutta pysyy lääkityksellä yleensä hallinnassa. Voin kertoa, että lääkityksen pettäessä (tai jäädessä ottamatta) maanisen kauden loppuvaihe on sellainen sirkus, että todellisuuden taju katoaa häneltä kokonaan, eikä muista tekemisiään myöhemmin. Lääkityksen ajoittainen ottamatta jättäminenkin johtuu nimenomaan siitä, ettei sairaudentuntoa ole. Älykkäänä ihmisenä hän on onnistunut myös vakuuttamaan kourallisen kokemattomampia lääkäreitä siitä, ettei hän ole hoidon tai lääkityksen tarpeessa. Sen vuoksi häntä ei myöskään yleensä saada hoitoon ennen, kuin manian huippu on saavutettu ja tila niin sekava, että sen näkee maallikkokin kilometrin päähän. Koska hän ei omasta mielestään ole sairas, miksi hän olisi esimerkiksi jättänyt lisääntymättä?

Mikäli siis tämän tapauksen äidillä tosiaan on bipo, hän on todella saattanut tehdä murhat syyntakeettomassa tilassa. Ja jos kyseessä olisi ollut bipolaarioireyhtymää sairastanut isä, sanoisin ihan samaa :wink:
Kuunsirppi
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Kuunsirppi »

Toisella palstalla oli lainattu äidin sivuilta maininta, että hän työskentelee näiden Tarot-korttien mukaan, siis tämän herran laatimien. Vaarallista leikkiä, varsinkin jos on mielen sairautta. ellei ole, niin näistä kyllä tulee.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleister_Crowley
Chefile
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Chefile »

Ok eli siis keksit päästäsi tuon "247 psykiatrisen valvonnan"
Jos olisin naapurisi ja omistaisin Pilkku-koiran, niin tarkkana saisi olla. Nainen on muuten vieläkin "terveydenhoidon tarkkailussa". Mitä se sinun mielestä tarkoittaa?
”Yeah man.. I mean the days were slow but the years went fast, you know?”
Arska
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Arska »

Nyyti kirjoitti:Onko hänellä siis tutkijankoulutus/tohtorintutkinto? Linkkaamastani jutusta sain käsityksen, että hän on lähinnä ollut järjestötehtävissä ja mm. järjestämässä seminaareja.
Enqan papereissa tämän tappajan tittelinä on Mrs., ei siis hattua.

Enqan sihteeristö järjestelee seminaareja ja vetää käytännön työtä projekteissa, lähettää laskuja ja maksaa niitä. Nyt sihteeristössä on töissä viisi naista, joista 40 % Suomesta. Tuo sihteeristö on muuttanut vuonna 2011 Helsingistä Brysseliin
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Chefile kirjoitti:
Jos olisin naapurisi ja omistaisin Pilkku-koiran, niin tarkkana saisi olla. Nainen on muuten vieläkin "terveydenhoidon tarkkailussa". Mitä se sinun mielestä tarkoittaa?
Onneksi en asu slummissa.

Myönnä nyt vaan, että keksit tuon psykiatrisen valvonnan ihan itse.
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

suruinen kirjoitti:Minusta äidin iällä ei ole tekemistä tuon kanssa. Kyllä nuorissa on vastuuttomia yhtä lailla ja ei 39-40v. ole ikäloppu vielä.

Se minne mies lähti, ei ole merkitystä myöskään, ihminen on vapaa kulkemaan. Lapset ovat melko vaaleita, mutta ilmeisesti mies ollut ulkomaalainen, tosin eihän kaikki mutiaisetkaan ole ruskeasilmäisiä.
Iällä ei tosiaankaan ole mitään väliä. Normaali ihminen pystyy huolehtimaan lapsestaan vaikka olisi neljänkymmenen tai sen yli.

Mikä mutiainen? Maahanmuuttaja eli ulkomaalainen ihminen voi olla vaikkapa venäläinen, virolainen, ruotsalainen, saksalainen jne. ja voi olla hyvinkin vaalea. Eivät kaikki ulkomaalaiset ole tummaihoisia ja ruskeasilmäisiä. Näkeehän tuosta isommasta lapsestakin sen, että isä on myös vaalea, koska tummaihoisen isän lapset ovat tummempia kuin vaaleaihoisten isien. Pikkuisen ajattelua kehiin.
Gods made heavy metal.
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Juanita kirjoitti:
suruinen kirjoitti: Se minne mies lähti, ei ole merkitystä myöskään, ihminen on vapaa kulkemaan. Lapset ovat melko vaaleita, mutta ilmeisesti mies ollut ulkomaalainen, tosin eihän kaikki mutiaisetkaan ole ruskeasilmäisiä. Äiti on äiti vaikka voissa paistais ja usein kuitenkin se lapselle tärkein.
Mistäs tuon oot saanu selville että mies olisi ulkomaalainen? Mä en ainakaan ole moista tietoa mistään bongannut...
Enkä ole minäkään kyllä nähnyt vielä missään mainittavan, että isä olisi ulkomaalainen. Olen koko ajan ajatellut hänen olevan ihan tavallinen suomalainen. Joku on jossain saattanut ohimennen mainita josko isä olisi ulkomaalainen ja se sitten olisi muuttunut arvailusta todeksi, vaikka ei olisikaan.
Gods made heavy metal.
Chefile
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Chefile »

Porin kirjoitti:
Chefile kirjoitti:
Onneksi en asu slummissa.

Myönnä nyt vaan, että keksit tuon psykiatrisen valvonnan ihan itse.
No sittenhän enää puuttuu se koira välistä. Korostan, farkut jalassa kulkeva sellainen.

En myönnä, sen verta voin myöntää että tulkitsen uutisten sanomia. Mitä noin niin kuin itse luulet: olisiko terveydenhoito tässä kohtaa laastaria sormeen, elvytystä vai kenties mielentilan valvontaa? Odotan innolla vastaustasi!

http://www.vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=8014 Katsokaapa mitä EH on kirjoittanut Ylen uutisen kommenttiin.. Ironista.
”Yeah man.. I mean the days were slow but the years went fast, you know?”
Vastaa Viestiin