En muista koskaan tavanneeni ketään Ulvilasta tullusta ihmistä. Auereista ja lahdista en tiedä mitään. Muistan vain, kun kesän alussa hätäkeskuspuhelutallenteen tuntua julki, kuuntelin suuttumuksen sekaisessa kiihtymyksen tilassa kuulokkeet päässäni nauhoitetta edessäni Niemen tekemä litteraatio.Kuolemannaakka kirjoitti:Tuntuu ikään kuin tuo hake-nauha olisi jotenkin niin suuri mysteeri, ettei sitä tarvitse lähteä lainkaan tutkimaan. Että tyydytään vaan siihen, kun arvoisa tutkija sanoo, että ei sieltä mitään saa irti, ei kuulu huppumiehen puhetta. Vaikka kukaan ei ole väittänytkään huppumiehen mitään puhuneen, ja murhan voi tehdä puhumattakin. Eihän se ole mikään ratkaiseva asia, mitä ulkopuolinen huppumies teki, vaan mitä Anneli teki. Annelihan tässä syytettynä on.
En käsitä, miten nämä alkupremissit on ihan vinksallaan tässä jutussa. Jos meillä on nauha, jossa murha muka tehdään, niin ensimmäiseksi pitää tutkia epäillyn liikkeet nauhalla ja murhahetkenä. Jotta pystyy murhaamaan, on oltava samassa tilassa uhrin kanssa. Ei sitä sanoilla ketään murhata, toisesta huoneesta.
Bergin mukaan on tehty reko Annelin liikkeistä puhelun aikana, mutta se "hukattiin". Näkeehän sen nyt rekoamattakin, ettei aika millään riitä. Vaikka Auer ei edes juoksisi minnekään, niin teko olisi äärimmäisen epäuskottava, kun jäljistä nähdään, että veri on roiskunut ympäriinsä ja uhrin päästä löytyy 4 astalon iskua (näitä kahta ei-uponnutta iskua on KRP:n labrassa analysoitu, mutta lehtiin niitä ei ole koskaan päästetty). Ja ihmisen liikkumiset ja tekemiset vievät aikaa, eikä ihmisen elämä ja teot ole muutenkaan mitään Oceans Eleven -sekuntiaikataulusuunnittelua. Eihän Auer tiedä kenenkään laskevan etäisyyksiä ja sekunteja 8 vuotta murhan jälkeen, kun ei edes tiennyt sitä, mitä nauhalle tarttuu, jos edes tiesi, että puhelu nauhoitetaan.
Jotenkin ei ihmisen oikeasta käyttäytymisestä ole tajua, vaan mennään fiktion mukaan...
Olen siksi niin tuohtunut tästä tapauksesta, koska tämä on niin äärettömän epäreilu. Hittoako minä jostain auereista ja lahdista, ei minua tämmöiset sinänsä liikuta. Minua liikuttaa epäreilu maailma. Kenestä tahansa saadaan rakennettua millainen hirviö hyvänsä.
Suomessa on tapana, että kun pudotaan, niin sitten pudotaan korkealta ja lujaa. Tässä jutussa minua ihmetyttää monikin asia. Luulen ymmärtäväni mitä Annelille on ehkä tapahtunut. Hän on saattanut jäädä kahden rintaman väliin. Ensimmäinen tutkintaryhmä on poistunut kuvioista yhtä henkilöä lukuun ottamatta. Tämä henkilö on tajunnut, ettei hän voi suoriutua edeltäjiään paremmin tehtävästä, joka on saattanut osoittautua ylivoimaiseksi - löytää syyllinen Ulvilan murhaan. Sen jälkeen hän aloitti muutaman muun henkilön kanssa tämän tarinan kehittelyn, mukaan tuli äänitutkija ja muutama muu. Juttu jatkui ja innostuneisuus vain kasvoi.
Ehkä sitä todellakin mietittiin, että jopa rekonstruoitiin, että ehtiikö syytetty tehdä sen mitä väitetään siinä ajassa mikä on varma. Hätäkeskuspuhelutallenne asettaa aikarajat. Miksei tarinan kehittely loppunut siihen?
Voi olla, että siinä vaiheessa oltiin jo liian pitkällä, aikaa oli kulunut ja rahaa palanut. Tuloksia tarvittiin pikaisesti.
Ja sitten vyöryi tsunami Annelin päälle, samalla viikolla lasta kuulusteltiin, hänet itsensä vietiin kuulusteluihin, psykologiset ja sosiaaliviranomaiset oli jo kytketty asiaan mukaan, monet henkilöt viranomaisia ja poliiseja lähinnä, tiesivät hankkeesta. Prosessia ei olisi voitu enää keskeyttää ilman täydellistä kasvojen menetystä.
Lopuksi oli jo niin kiire, että asunnossa oli kuuntelulaitteet ja samanaikaisesti peitepoliisi Seppo hurvitteli syytetyn kanssa kylpylässä. Vain hetkeä myöhemmin syytetty istui sellissä, jossa hän ei ilmeisesti vieläkään käsittänyt, että ei ole ulkopuolinen tutkinnassa, vaan sen pääasiallinen ja ainoa kohde. Ja sitten luonteelleen edelleen tyypillisesti hän sekaantuu ilman asianajajan tai muun vahvan tahon apua, yhä enemmän spekulointeihin ja omatoimisuuteensa. Hän pyrkii selvittämään tilannetta tilanteessa, jossa hän olisi tarvinnut sekä juridista että muuta vahvaa apua.