Joop Wassenaar kirjoitti:Juuri tätä JJ:n touhua on minullekin kiinnostunut. Jopa sen verran, että olen tehnyt häntä vastaan joskus rikosilmoituksen:luxetveritas kirjoitti: miten on mahdollista, että JJ on määrännyt Lahden murhasta epältynä otettavaksi kiinni 21.9.2009 ja pidätettäväksi 22.9.2009 (ja vapautettavaksi runsas tunti myöhemmin) mieshenkilön (HJO), vaikka JJ itse oli jo 1.8.2008 väistynyt tutkinnanjohtajan tehtävästä eikä hänen tiettävästi muutenkaan olisi enää pitänyt osallistua jutun rikostutkintaan?
JJ on itse pyytänyt vielä marraskuussa 2008 käräjäoikeudelta lupaa olla kertomatta minulle että poliisi oli salakuuntelut puhelimeni (ainakin) joulukuussa 2007.
Minulla on kopio kyseisestä pyynnöstä tallissa. Siinä on JJ:n allekirjoitus. Tapsa Santaoja kertoi minulle syksyllä 2009, että hän oli vienyt paperin käräjäoikeudelle.
Ote kirjastani Järki voitti, vai voittiko järki?:
Niin sanottu telekuuntelu ja -valvontalupa haetaan 27.11.2007. Vaikuttaa siltä, että kun Tanner -fiaskon pöly oli laskenut tutkinnanjohtaja Joutsenlahti lähtee hyvällä mielellä uudelle harhapolulle. "Telekuuntelulla pyritään selvittämään puhelinkeskusteluja, jotka voisivat paljastaa Joop Wassenaarin olevan ko. teon takana", hän kirjoittaa Porin käräjäoikeudelle. "On syytä epäillä, että nyt tutkinnan uudelleen tiivistyessä Joop Wassenaar soittaa puheluja, joilla voidaan olettaa olevan erittäin tärkeä merkitys murhan selvittämiselle."
Luvan voimassaoloaika on 28.11.2007-27.12.2007. Mutta olen ollut epäiltynä murhasta ainakin 20.11.2008 saakka. Sillä Joutsenlahti kirjoittaa tuolloin, että "poliisi jatkaa Wassenaarin osuuden esitutkintaa, minkä vuoksi häneen kohdistunutta telekuuntelua ei vielä voida paljastaa (hänelle). Poliisi pyytää lykkäämään epäilylle ilmoittamista toistaiseksi, kahdella vuodella eteenpäin 28.11.2010 saakka."
Rikosilmoituksesta tuli minulle vastaus, missä lukee että JJ oli selittänyt tapauksen näin, että "paljon on tapahtunut silloin, saattaa olla että olen lähettänyt sellaista..."
Eli tyypillinen JJ-selitys...
Kiitos tiedoista! JJ:n aktiivisuus vaikuttaa tämän jutun käänteisiin vielä vuosia senkin jälkeen kun hänellä ei pitäisi olla enää osaa eikä arpaa rikostutkintaan on hämmästyttävä.
Alkuvaiheessa hän yritti siirtää tutkintavastuun KRP:lle mutta pyyntö evättiin. Onko tietoa, mikä lienee ollut JJ:n pyynnön peruste?
Kun tutkintavastuu sitten viimein elokuussa 2008 siirtyi häneltä pois, hän sitten kuitenkin vain jatkaa tutkimuksiaan. - Merkillistä! Olisiko JJ:lla henkilökohtaisia intressejä näihin ratkaisuihinsa?