Petri Salosen surma Tampereen Tesomalla 2014
Re: Poliisi tutkii henkirikosta Tampereella Tesomalla
Varmaan veitsestä löydetty DNA on huolella eristetty, puhdistettu, monistettu (PCR) ja sekvensoitu (selvitetty emäsjärjestys). DNA:sta löytyy monia tiedettyjä muutamien emästen toistuvia jaksoja, joiden toistomäärät vaihtelee perimästä johtuen eri ihmisillä. Näitä toistojaksoja vertaamalla selvitetään tutkittavann näyteen vastaavuutta tai sukulaisuutta olemassaolevaan DNA-näytteeseen.
Jos tehdään fenotyypitystä, pitää näytteet sekvensoida ja kaivaa haluttujen ominaisuuksien tieto tarkkaan tietystä kohtaa genomia eli DNA perimää. Ja moniin ominaisuuksiin vaikuttaa eri mittaisia DNA-jaksoja eri kromosomeissa, jolloin niiden yhteisvaikutus tarttee selvittää.
Mutta pitkälle myös päästään: yhdistelemällä toistojaksot, joidenkin ominaisuuksien tieto (esim. useampi veriryhmä, silmien väri, ihon väri) ja erityiset DNA-muutokset (mutaatiot) voidaan päätellä tutkittavan ihmisDNA:n todennäköinen esiintymisalue suht tarkkaan maantieteellisesti. Jostakin kuolleen miehen DNA:sta voitiin päätellä hänen olleen kotoisin Pohjois-Ranskan tai Eteläisen Saksan alueelta. (Olikohan tämä se mystinen Kuhmon mies?)
Varmaan hinta nousee mitä syvemmälle mennään - työtä ja aikaa kuluu samassa suhteessa.
Jos tehdään fenotyypitystä, pitää näytteet sekvensoida ja kaivaa haluttujen ominaisuuksien tieto tarkkaan tietystä kohtaa genomia eli DNA perimää. Ja moniin ominaisuuksiin vaikuttaa eri mittaisia DNA-jaksoja eri kromosomeissa, jolloin niiden yhteisvaikutus tarttee selvittää.
Mutta pitkälle myös päästään: yhdistelemällä toistojaksot, joidenkin ominaisuuksien tieto (esim. useampi veriryhmä, silmien väri, ihon väri) ja erityiset DNA-muutokset (mutaatiot) voidaan päätellä tutkittavan ihmisDNA:n todennäköinen esiintymisalue suht tarkkaan maantieteellisesti. Jostakin kuolleen miehen DNA:sta voitiin päätellä hänen olleen kotoisin Pohjois-Ranskan tai Eteläisen Saksan alueelta. (Olikohan tämä se mystinen Kuhmon mies?)
Varmaan hinta nousee mitä syvemmälle mennään - työtä ja aikaa kuluu samassa suhteessa.
Kaikella on hintansa.ihka kirjoitti:Mikä Dna tutkimisessa maksaa ? Ihmistyökö ?
Voiko kadulta löydetystä Dnasta päätellä hiusten, silmien ja ihonvärin ?
Riippuu kuinka laadukas / tuore jälki on.Laatu taas riippuu monesta seikasta kuten esim. tuore veri puhtaalla alustalla on varsin laadukas.Verilammikkoon maassa tuskin on sotkeutunut muitten ihmisen dna:ta.Ulkona olleet dna:t joissa ei ole verta ei ole kovin laadukkaita.Sisätiloissa ole viin jälkiin on taas voinut sotkeutua useimpien jälkiä jne jne.Laatuasiassa on siis paljon muuttuvia tekijöitä.Tähän vois paremmin vastata tällekin palstalle kirjoittanut dna tutkija,näin siis itse väitti olevansa.Ei ole tosin rikostutkinnassa ole toiminut, sanojensa mukaan.
- jukuripää
- Axel Foley
Man, todella loistava selvennys dna:n tutkinnan suhteen.
Edelleen toistan, että todennäköisesti tilanne on käsistä riistäytynyt kloppipoikien "opetus#.
Omaisten kannalta olisi hyvä, että asiaan saataisiin jonkinlainen päätös.
Onkohan valvontakameroiden materiaali kuinka selvää, pystytäänkö nuorisokolmikko esimerkiksi vaatetuksen perusteella tunnistamaan. Omat vanhemmathan hoksaisivat hyvin nopeasti, että meidän "Mikahan" se tuossa on, jos kuvia tuotaisiin julkisuuteen.
Edelleen toistan, että todennäköisesti tilanne on käsistä riistäytynyt kloppipoikien "opetus#.
Omaisten kannalta olisi hyvä, että asiaan saataisiin jonkinlainen päätös.
Onkohan valvontakameroiden materiaali kuinka selvää, pystytäänkö nuorisokolmikko esimerkiksi vaatetuksen perusteella tunnistamaan. Omat vanhemmathan hoksaisivat hyvin nopeasti, että meidän "Mikahan" se tuossa on, jos kuvia tuotaisiin julkisuuteen.
Kaikki eiliset ovat menetettyjä päiviä.
-
mobiililaiteukkeli
- Neuvoja-Jack
Varmasti, mutta voisiko siinä käydä niin että vanhemmat herkästi suojelevat jälkikasvuaan eivätkä patista näitä poliisin puheille saatika ilmianna itse? Vanhempia kun on niin moneen lähtöön.jukuripää kirjoitti:Onkohan valvontakameroiden materiaali kuinka selvää, pystytäänkö nuorisokolmikko esimerkiksi vaatetuksen perusteella tunnistamaan. Omat vanhemmathan hoksaisivat hyvin nopeasti, että meidän "Mikahan" se tuossa on, jos kuvia tuotaisiin julkisuuteen.
Minä uskon että tähän syyllistyneet ovat jo koulunsa käyneet eivätkä enää nauti äidin helmojen turvasta, elämänkoulua on varmasti edessä sitäkin enemmän kun linnareissu napsahtaa
Poliisiautoja tuntuu ajelevan täällä nyt hiukan enemmän kuin ennen tapausta ilta-aikaan, se on mukava huomata ja tulee hiukan turvallisempi tunne. Ennaltaehkäisee varmaankin myös sitä ettei kukaan lähde esimerkin innoittamana itsekin puukkohippasille alueella.
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.
No nyt löytyi asiantuntemusta.Veitsessä on kuitenkin vähän pintaalaa ja varmaan päällekkäisiä jälkiä on hankalampi eristää ja erottaa toisistaan.Jos kahden eri henkilön veret sekoittuu niin mahtaako eristäminen enää onnistua ? Mitkä kaiket seikat vaikuttaa jäljen laatuun heikentävästi.Ulkoilman luulis ajan kuluessa heikentävän jäljen laatua ?Man kirjoitti:Varmaan veitsestä löydetty DNA on huolella eristetty, puhdistettu, monistettu (PCR) ja sekvensoitu (selvitetty emäsjärjestys). DNA:sta löytyy monia tiedettyjä muutamien emästen toistuvia jaksoja, joiden toistomäärät vaihtelee perimästä johtuen eri ihmisillä. Näitä toistojaksoja vertaamalla selvitetään tutkittavann näyteen vastaavuutta tai sukulaisuutta olemassaolevaan DNA-näytteeseen.
- jukuripää
- Axel Foley
Puhuttiin töissä siitä, miten dna jäljtetään ja miten jälkien tutkiminen onnistuu. Tulimme siihen tulokseen/kuvitelmaan, että jäljistä voi jopa eristää vanhimman ja tuoreimman. Korjatkoon joku, joka tietää asian paremmin.carapalo kirjoitti:No nyt löytyi asiantuntemusta.Veitsessä on kuitenkin vähän pintaalaa ja varmaan päällekkäisiä jälkiä on hankalampi eristää ja erottaa toisistaan.Jos kahden eri henkilön veret sekoittuu niin mahtaako eristäminen enää onnistua ? Mitkä kaiket seikat vaikuttaa jäljen laatuun heikentävästi.Ulkoilman luulis ajan kuluessa heikentävän jäljen laatua ?Man kirjoitti:Varmaan veitsestä löydetty DNA on huolella eristetty, puhdistettu, monistettu (PCR) ja sekvensoitu (selvitetty emäsjärjestys). DNA:sta löytyy monia tiedettyjä muutamien emästen toistuvia jaksoja, joiden toistomäärät vaihtelee perimästä johtuen eri ihmisillä. Näitä toistojaksoja vertaamalla selvitetään tutkittavann näyteen vastaavuutta tai sukulaisuutta olemassaolevaan DNA-näytteeseen.
Kaikki eiliset ovat menetettyjä päiviä.
Minun käsittääkseni punaisista verisoluista eikä veriplasmasta voi dna:ta määrittää, sillä niissä ei ole siis tumaa. Valkoiset verisolut taas ovat tumallisia ja dna voidaan saada niistä eristettyä, joten sellaisista verinäytteistä mistä saadaan sim. näitä valkosoluja määritys onnistuu.carapalo kirjoitti:No nyt löytyi asiantuntemusta.Veitsessä on kuitenkin vähän pintaalaa ja varmaan päällekkäisiä jälkiä on hankalampi eristää ja erottaa toisistaan.Jos kahden eri henkilön veret sekoittuu niin mahtaako eristäminen enää onnistua ? Mitkä kaiket seikat vaikuttaa jäljen laatuun heikentävästi.Ulkoilman luulis ajan kuluessa heikentävän jäljen laatua ?Man kirjoitti:Varmaan veitsestä löydetty DNA on huolella eristetty, puhdistettu, monistettu (PCR) ja sekvensoitu (selvitetty emäsjärjestys). DNA:sta löytyy monia tiedettyjä muutamien emästen toistuvia jaksoja, joiden toistomäärät vaihtelee perimästä johtuen eri ihmisillä. Näitä toistojaksoja vertaamalla selvitetään tutkittavann näyteen vastaavuutta tai sukulaisuutta olemassaolevaan DNA-näytteeseen.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
Käsittääkseni myös ns sekanäytteistä pystytään erottamaan useammankin henkilön dna:t.
Muista lähdekritiikki!
Kyllä Man nimimerkin kirjoitus huokuu asiantuntemusta.Tuskin on maallikko asiassa.Oletteko työkavereitajukuripää kirjoitti:Puhuttiin töissä siitä, miten dna jäljtetään ja miten jälkien tutkiminen onnistuu. Tulimme siihen tulokseen/kuvitelmaan, että jäljistä voi jopa eristää vanhimman ja tuoreimman. Korjatkoon joku, joka tietää asian paremmin.carapalo kirjoitti:No nyt löytyi asiantuntemusta.Veitsessä on kuitenkin vähän pintaalaa ja varmaan päällekkäisiä jälkiä on hankalampi eristää ja erottaa toisistaan.Jos kahden eri henkilön veret sekoittuu niin mahtaako eristäminen enää onnistua ? Mitkä kaiket seikat vaikuttaa jäljen laatuun heikentävästi.Ulkoilman luulis ajan kuluessa heikentävän jäljen laatua ?Man kirjoitti:Varmaan veitsestä löydetty DNA on huolella eristetty, puhdistettu, monistettu (PCR) ja sekvensoitu (selvitetty emäsjärjestys). DNA:sta löytyy monia tiedettyjä muutamien emästen toistuvia jaksoja, joiden toistomäärät vaihtelee perimästä johtuen eri ihmisillä. Näitä toistojaksoja vertaamalla selvitetään tutkittavann näyteen vastaavuutta tai sukulaisuutta olemassaolevaan DNA-näytteeseen.
-
vintercider
- Alibin satunnaislukija
Siis miten voi todistustaakka olla nyt kokoTohlopin tai Tesoman asukkailla että syyllinen kunnes toisin todistetaan. Mun eka viesti. Joo on varmasti helpottavaa vapautua taakasta enkä haluis asua ko hoodeilla just nyt... Se että uhri oli tunnettu paikallinen ei kuitenkaan todista mitään. Mä olen vähän hämmentynyt siitä että näin voidaan oikeasti toimia.
Muistan minkälainen poru syntyi 2001 lahden taksisurman yhteydessä missä poliisi piirsi käytännössä ison ympyrän lahden ja hollolan ympärille ja pyysi jokaista CZ-75- ja CZ-85 pistoolin omistavaa toimittamaan aseensa ja itsensä poliisin hellään huomaan. Eihän tämä varmaankaan mukavin tapa ole asiaa tutkia, mutta kaippa tarkoitus pyhittää keinot. Mietin tässä sitä että mitenkä ala-ikäisten kanssa näissä testaamisissa menetellään? Eihän siitä ole mitään tietoa oliko murhaaja täysi-ikäinen.vintercider kirjoitti:Siis miten voi todistustaakka olla nyt kokoTohlopin tai Tesoman asukkailla että syyllinen kunnes toisin todistetaan. Mun eka viesti. Joo on varmasti helpottavaa vapautua taakasta enkä haluis asua ko hoodeilla just nyt... Se että uhri oli tunnettu paikallinen ei kuitenkaan todista mitään. Mä olen vähän hämmentynyt siitä että näin voidaan oikeasti toimia.
-
lamajuures
- Scooby-Doo
Itse en tapauksessa usko, enkä usko poliisinkaan uskovan, suunnitelmallisuuteen. Merkit mielestäni viittaavat suht yllättävän tilanteen lähtemiseen lapasesta. Todennäköisesti vain yhdeltä mahdollisesta joukosta. Esim. satunnainen ryöstö, mutta adrenaliini ja aineet saa flippamaan, kun uhri yrittääkin pakoon. Veistä selkään ja sekavana silmittömästi lisää. Äkkiä haneen ja puukokin tippuu. Todennäköisesti osa porukasta lähtenyt heti, kun veitsi alkanut heilua. Ehkä ääneen kiroten. Luulen myös, että syylliset/syyllinen ja uhri olivat edes naamatuttuja toisilleen.
Itse siis oletan, että porukka on paikallisia ja asuu Käräjätörmän, Suoniemenkadun, Tohlopinkadun suunnalla. Näin uskon poliisinkin ajattelevan ja siksi uskovan hyödylliseksi kerätä DNA näytteitä tuolta suunnalta.
MInulle ei mikään skenaario, missä teko olisi jotenkin suunniteltu tuohon paikkaan ja ajankohtaan, kuulosta mitenkään järkevältä.
Itse siis oletan, että porukka on paikallisia ja asuu Käräjätörmän, Suoniemenkadun, Tohlopinkadun suunnalla. Näin uskon poliisinkin ajattelevan ja siksi uskovan hyödylliseksi kerätä DNA näytteitä tuolta suunnalta.
MInulle ei mikään skenaario, missä teko olisi jotenkin suunniteltu tuohon paikkaan ja ajankohtaan, kuulosta mitenkään järkevältä.
-
Kuivakorppu
- Armas Tammelin
Mutta eikös rikosvastuullisuus ikä ole kumminkin 15-v ?disposal kirjoitti:Muistan minkälainen poru syntyi 2001 lahden taksisurman yhteydessä missä poliisi piirsi käytännössä ison ympyrän lahden ja hollolan ympärille ja pyysi jokaista CZ-75- ja CZ-85 pistoolin omistavaa toimittamaan aseensa ja itsensä poliisin hellään huomaan. Eihän tämä varmaankaan mukavin tapa ole asiaa tutkia, mutta kaippa tarkoitus pyhittää keinot. Mietin tässä sitä että mitenkä ala-ikäisten kanssa näissä testaamisissa menetellään? Eihän siitä ole mitään tietoa oliko murhaaja täysi-ikäinen.vintercider kirjoitti:Siis miten voi todistustaakka olla nyt kokoTohlopin tai Tesoman asukkailla että syyllinen kunnes toisin todistetaan. Mun eka viesti. Joo on varmasti helpottavaa vapautua taakasta enkä haluis asua ko hoodeilla just nyt... Se että uhri oli tunnettu paikallinen ei kuitenkaan todista mitään. Mä olen vähän hämmentynyt siitä että näin voidaan oikeasti toimia.
Joten kyllä kai niitä alle täysikäisiäkin saa testata...tietoa ei ole mutta uskoisin näin.
Hyvä se on, että luodaan vielä ulkoista painetta tekijälle, sisäisen lisäksi, mikäli tekijällä nyt minkään omantunnon ripeet kolkuttavat.
Kinnusen sanoin, pakkais vaan hammasharjansa ja menis sinne poliisilaitokselle.
-
Rurik Rusit
- Lauri Hanhivaara
Tuossahan poliisi "kertoo", että syyllinen ei ole vielä tuossa porukassa, koska 44 näytettä pitää vielä saada.
Tuo 44 on sopivan epämääräinen luku,joka on syyllisten mielestä jo järkyttävän pieni.
Paineet kasvaa tekijöillä.
Voisiko se mahdollinen pakoauto olla mopoauto?
Tuo 44 on sopivan epämääräinen luku,joka on syyllisten mielestä jo järkyttävän pieni.
Paineet kasvaa tekijöillä.
*En voi vastata kyseiseen kysymykseen, koska minua ei voida pakottaa todistamaan itseäni vastaan*
-
Pugo
- Alibin satunnaislukija
Tarviiko mopoautopoikien ryöstää ketään köyhää kulkijaa taskurahan toivossa? Minä uskon, että nämä oli ihan jalkamiehiä.Rurik Rusit kirjoitti:Tuossahan poliisi "kertoo", että syyllinen ei ole vielä tuossa porukassa, koska
-
Pugo
- Alibin satunnaislukija
Hyvältä kuulostaa. Lisäisin tuohon vielä Juurikadun kerrostalot. Ei sinnekään liian pitkä matka(2,5 km) ole ja pakosuunnat täsmäisi.lamajuures kirjoitti: Itse siis oletan, että porukka on paikallisia ja asuu Käräjätörmän, Suoniemenkadun, Tohlopinkadun suunnalla. Näin uskon poliisinkin ajattelevan ja siksi uskovan hyödylliseksi kerätä DNA näytteitä tuolta suunnalta.