Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Jari Aarnion tapaukseen liittyvät ketjut tänne
Nimby
Olivia Benson

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Nimby »

Pari päivää sitten nähtiin todisteiden hyödyntämiskiellon yksi sovellus. Eurolavoilla tanssahtelevaa Tukiaista syytettiin isänsä pahoinpitelystä. Tuksutin kiisti ja isä ei halunnut oikeudessa "muistaa" pahoinpitelyä. Koska asiasta ei muuta näyttöä ollut, syyte hylättiin.

Trevocissahan rikollispomon sisko on todistanut rahoituksen järjestelystä ja siitä, että veli juoksenteli papereihin nimiä ja toimitti niitä postilaatikosta toiseen. Toisaalta Aarnion bulvaanina toiminut lakimies todistaa ilmeisesti sitä sun tätä raskauttavaa Aarnion roolista Trevocissa. Näyttöä on 813 todistetta. Shköpostiviestiä, puhelua ym. Vilhusen todistus on pisara meressä ja yksi lenkki pitkässä ketjussa. Ei siis mikään ainutlaatuinen todiste.

Noloa, että Leppiniemi edes kehtaa puhua Aarniosta ja ihmisoikeussopimuksista samassa virkkeessä. :D
jaa-jaa
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja jaa-jaa »

Nimby kirjoitti:Noloa, että Leppiniemi edes kehtaa puhua Aarniosta ja ihmisoikeussopimuksista samassa virkkeessä. :D
Leppiniemi korkean profiilin mediakäräjillä käyttänyt virallista kieltä, jotta tsjuurnalistit varmasti huomaavat.

Arkipäivä-istunnoissa kuvio voi mennä näinkin:

=======
Puolustus: Arvoisa puheenjohtaja, tämän todisteen kohdalla päämiehelläni ei ollut mahollista vastakuulustella. Vaaditaan, että ei huomioida.

Puheenjohtaja: mmm..hmm..Näinpä. Ei merkitä pöytäkirjaan.
...toisaalta..*muminaa*...jaa, joo..mutta toi äänite on vain 7 minuuttia. Kuunnellaan se ennen lounasta kuitenkin..*muminaa* kokonaisuus huomioiden. Jasmiina! [oikeudenkäyntivaustaja]..onko sulla se dvd siinä lähellä. Laitatko pörimään?

Jasmiina: Joo...

Puheenjohtaja: Kuunnellaan tää tosiaan vaan nopeasti. Jätetään pois pöytäkirjasta. Saitko ylös Jasmiina?

=======
Näin se menee käytännössä. :D
Valtakunnansyyttäjä: "Poliisin tekemä väärennös ei ole väärennös, koska se on tehty virkavastuulla."
Jokuroti
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Jokuroti »

jaa-jaa kirjoitti: Knapehan vastasi syyttäjän kysymyskeen käräjäoikeuden istunnossa. Aarnion status on nykyisin syytetty, ei enää epäilty.
- Meidän ei missään nimessä olisi ollut viranomaisena mahdollista lähteä ostamaan Trevocin tuotteita, jos olisimme tienneet, että osallisena on esteellinen poliisimies. Siinä tulee intressiristiita, Knape sanoi.
Pakko kysyä Jokuroti:lta, että miten Knapen olisi tullut syyttäjälle vastata, jotta olisi mennyt mielestäsi oikein? :?:
Eipä sanamuodolla ole mitään väliä, lähtökohta on vahingonkorvaus vaateelle se että Aarnio ON taustalla, ei se että SYYTETÄÄN taustalla olemisesta. Epäilty ja syytetty on itseasiassa juridisesti sama asia, syylliseksi ei tulla syytetyksi joutuessa. Jos nyt kuitenkin haihatellaan siitä miten vastaus olisi mennyt sanamuodoltaan oikein: " Meidän ei missään nimessä olisi ollut viranomaisena mahdollista lähteä ostamaan Trevocin tuotteita, jos osallisena olisi ollut esteellinen poliisimies. Siinä tulee intressiristiita"
Jokuroti
Martin Beck

Nimby kirjoitti:
annaanna kirjoitti: Erikoista on tämä selittely salissa ja palstojen propagointi.
Todistajilla on totuudessa pysymisen velvollisuus joten en nyt selittelyksi leimaisi Supon, tullin ja ulkoministeriön todistajia, vaikka eivät Aarnion pillin mukaan tanssi. Huomennahan on sitten vuorossa "ihan sitä itteensä" tuutin täydeltä, kun Aarnio pääsee ääneen. Aarniotahan ei totuudessa pysymiset syytettynä lain mukaan paina.

Oikeus hylkäsi Aarnion puolustuksen pyynnön. Rikollispomon kuulusteluja saa oikeuden mukaan käyttää. Spekuloin perusteen oikein eli "Käräjäoikeuden mukaan kuulustelu ei ole syyttäjän ainoa todiste, eikä sillä sitä kautta ole niin keskeistä merkitystä". :D

Onko Nimby oikeasti 100% sitä mieltä että suomen viranomaiset ovat aina oikeudessa todistaessaan noudattaneet "totuudessa pysymisen velvoitetta"? Kannattaa miettiä tarkkaan vastaus :D
Mr. MF
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Mr. MF »

Jokuroti kirjoitti: Eipä sanamuodolla ole mitään väliä, lähtökohta on vahingonkorvaus vaateelle se että Aarnio ON taustalla, ei se että SYYTETÄÄN taustalla olemisesta. Epäilty ja syytetty on itseasiassa juridisesti sama asia, syylliseksi ei tulla syytetyksi joutuessa. Jos nyt kuitenkin haihatellaan siitä miten vastaus olisi mennyt sanamuodoltaan oikein: " Meidän ei missään nimessä olisi ollut viranomaisena mahdollista lähteä ostamaan Trevocin tuotteita, jos osallisena olisi ollut esteellinen poliisimies. Siinä tulee intressiristiita"

Vanhingonkorvausvaatimuksissa on monia ristiriitaisuuksia ja kummallisuuksia. Eivät ne allaoleviin tosiaankaan lopu mutta esitänpä nyt muutaman.

Supo:
Krp ja supo kehittelivät yhdessä toisenkin suomalaisyrityksen kanssa viime vuosikymmenen lopussa seurantalaitteita.

Suomalaisyritys päätyi 2009 kiinalaisen yrityksen omistukseen. Knapen mukaan tämä ei kuitenkaan aiheuttanut erityistä riskiä.

Sen sijaan Knapen mukaan Trevocin yhdistyminen mutkankin kautta rikollispomona pidettyyn Keijo Vilhuseen sen sijaan muodosti riskin.
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... ty/4839926

Niin kuin aikaisemmin olen kirjoittanut niin tämän riskin määräytyminen on ihan henkimaailman juttu. Vähän niinkuin makuasia eli se ilmaantuu silloin kun sen halutaan ilmaantuvan. Eihän se näin tietenkään oikeassa maailmassa voi olla, vaan kuten ylläoleva osoittaa, todellista riskiä ei ole olemassa eli vanhingonkorkausvaatimukset ovat tuulesta temmattuja. Riski on selvästi keksitty.

Tulli:

Tulli vaatii vahingonkorvauksia vaikka on käyttänyt laitteita viime kuukausiin asti. Aivan käsittämätöntä logiikkaa!

Lisäksi tulli perustaa vahingonkorvausvaatimuksensa siihen ettei se tuntenut uutta kolmatta omistajatahoa sijoitusyhtiön tullessa mukaan. Tulli ei omien sanojensa mukaan tosin tuntenut alkuperäistäkään kolmatta omistajaa mutta se ei tunnu vaatimusta haittaavan. Eli tämäkin on ihan kuin KRP juttuja, siis puhdasta fantasiaa(saattaa olla hyvinkin jokiniemessä keksitty vaatimus). Ei tuntenut ensimmäistä omistajaa mutta omistajavaihdoksen myötä olisi pitänyt tuntea uusi omistaja. Aivan järjetöntä läppää... heh heh.....
Mr. MF
Sofia Karppi

Jokuroti kirjoitti:
Uutisoinnissa ja Supon lausunnossa erikoista on se että lähdetään suoraan olettamuksesta että epäilty on syyllinen ..............

Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin niin sekä Koskiniemen että Knapen todistusten keskeisin sanoma oli se että Haavisto ja KRP epäilee Aarniota rikoksista.

Siis molemmathan vetosivat siihen että Haaviston yhteydenoton jälkeen heillä meni luottamus ja "silmät avautuivat".

Sitä minä vain ihmettelen että miksi syyttäjä ei ole kutsunut Jukka Haavistoa todistamaan vaan miksi hän käyttää Knapea ja Koskiniemeä Haaviston johtopäätösten tulkkeina? Eli hehän ovat Haaviston bulvaaneja.
annaanna

Viesti Kirjoittaja annaanna »

:evil: :evil: Niin, Haavisto on kiertänyt kuin joku matkasaarnaaja käännyttämässä pomomiehiä puolelleen.

Tuulesta temmatuilla vahingonkorvausvaatimuksilla jo ennen kuin mitään vahinkoa on toteennäytetty ja tapahtunut (Haaviston lanttua lukuunottamatta), on saatu paitsi ajettua alas toimiva yritys, myös valjastettu kaikki asiakastahot ja tahojen pomot, syyttäjien leiriin. Pelinappuloiksi Keskusrikospoliisin peliin.

Lisäys.
Tässä Jarkko Sipilän twiitistä löytynyt pätkä HPL:n vahingonkorvausvaatimuksesta:
Taloudellinen vahinko asiassa on syntynyt, kun asianomistaja ei voi enää käyttää hankkimiaan tuotteita, vaan joutuu hankkimaan vastaavat tuotteet uudestaan.

Vaikka hankinnat mahdollisesti pitävät sisällään tuotteita, joiden osalta toiminnallista turvallisuusriskiä ei olisi olemassa, muodostavat hankinnat asianomistajan kannalta kuitenkin yhden kokonaisuuden, jonka erilliset osat muodostuvat tämä kokonaisuus huomioonottaen hyödyttömiksi.

"Häh?"

Ärsyttävää

Mantramies* on vetänyt esiin "todistajat ja totuus" -kortin. Etkö käsitä, että eilispäivänä istunnosta eri toimittajat kirjoittelivat milloin syyttäjien, milloin puolustuksen kysymysten vastauksia noilta poliisipomoilta. Kysymyksiä eivät ollenkaan julkituoneet.

Tuollainen etukäteissensurointi ja omavalintaisuus on NIIN ärsyttävää. Toimittajat valitsevat PERIAATTEESSA julkisesta oikeudenkäynnistä ne palat, jotka parhaiten edesauttavat markkinatalousvetoisia medioitaan. Raha puhuu. Valmiiksi märehdittyä ja erittelemätöntä.

Selityksiähän tuolla on saanut antaa ja vaikutelmia tuomareitten puoleen luoda, kun syyttäjä on kyennyt sinne noita heppuja kysymystensä kohteeksi tuomaan. Helsingin poliisin Koskiniemen kohdallahan puolustus selvästi toi esiin todistajan "laadun" ja "henkisen käsityskyvyn". Mitä on sanavaihto ollut muitten kohdalla, ei ole selvillä edel. mainit. syistä.

Tänään tilanne on astetta parempi meidän kannaltamme, sillä siellä näytetään twiittaavan.

Joo-joo. Oheisketjuun "Horinoita Aarniojutun ympäriltä" voi vapaasti kirjoittaa Nyyrikkityyppistä tajunnanvirtaa Jasminoitten työpäivästä.
annaanna

Kopsasin twiittejä lounastaukoon asti talteen, ovat helpommin täältä kopsattavissa omiin viesteihin. Poistin osan toimittaja Päivi Happosen vaikutelmista ja huomioista, jotka eivät itse käsittelyyn liittyneet, koska on kovin pitkä lista.
(Lyhyesti oma mielipide huumepoliisipäällikön tonnin hankintarajasta. Aivan oikein laskettu riskiraja henkilölle, jolle henkilökohtaisetkin velkakirjat ovat kohtuullisen vieraita kuponkeja :P :shock: )
Twiitit aikajärjestyksessä eli kannattaa lukea viesti LOPUSTA ALKUUN, niin säilyy tolkku jutuissa.
http://yle.fi/uutiset/aarniota_kuullaan ... ta/7841550

istunto on jatkunut ...
. . .
#Aarnio kysyi, milloin on tehty kuulustelu, johon syyttäjä viittaa. Tämä on 1 kuulustelu. Siinä voi olla sitten mitä vaan, sanoo Aarnio.

Syyttäjä jatkaa kyselyään, oliko #Aarnio ollut valmistelemassa seurantalaitteiden hankintaa.
________________________________________________________________________________
Tämä #Aarnio'n kuuleminen kestää tänään. Ei pysytä aikataulussa. Se on selvää. Nyt alkoi ruokatauko. Palataan asiaan klo 13.30.

#Aarnio jaksaa kertoa yhä uudelleen, ettei ole osallistunut laitehankintojen valmisteluun. Tämä on keskeinen asia tässä oikeudenkäynnissä.

Tunnelma salissa hieman lämpenee. Syyttäjä jankuttaa, oletteko osallistuneet valmisteluun. #Aarnio: Olen edelleen sitä mieltä, etten ole.

Syyttäjä sanoo apulaispäällikön kertoneen, että olette kertonut näistä asioista. #Aarnio: Hän (Koskimäki) on ulkokehän miehiä tässä asiassa.

Syyttäjä: Liittyivätkö teidän keskustelut teknisen ryhmän kanssa näihin laitteiden ominaisuuksiin? #Aarnio: Mistä keskustelusta on kysymys?

#Aarnio: Uskon, että täällä viikkojen kuluessa tulee vielä esille, etten ymmärrä näistä teknisistä asioista yhtään mitään.

Yleisö lehterillä repesi nauramaan #Aarnio'n tokaisulle, mutta toimittajien sormet hakkaavat otsikoita juttuihinsa.

#Aarnio: Mä nyt olen yrittänyt hankinnoista kertoa ilmeisen huonolla menestyksellä, totesi Aarnio, kun syyttäjä jankkaa.

Syyttäjä: Oletteko te sitä mieltä, että syytteessä olevat hankinnat eivät ole menneet teidän kauttta?

#Aarnio: Kyllä mä ymmärrän teidän näkemyksen, että yksikön johtajan kautta kulkee kaikki asiat, mutta tällaista ei ole todellinen elämä.

#Aarnio: Tottakai mä luotan alaisiin. Mulle ei jää mitään sellaista, että mun pitäisi valmistella tai pähkäillä mitään siellä.

Nyt jauhetaan siis sitä, miten #Aarnio on osallistunut Trevoc-hankintoihin. Aarnio sanoo, että alaiset ehdottivat hankintoja.

#Aarnio: Sitten kun meillä syttyy se vihreä valo, että hankitaan jotain. Syyttäjä: No, puhutaan pallottelusta, ehkä myöhemmin valmistelusta.

Syyttäjä: Etkö todella itse yhtään harkitse näitä esityksiä, joita saatte tutkinnanjohtajilta? #Aarnio: Kuule, mennääs eteen päin tässä.

#Aarnio: En miettinyt mitenkään näitä, kun se menee sinne meidän hankintakoneistoon.

#Aarnio: Kun tutkinnanjohtajat esittävät, niin mulla riittää rahkeet mennä ylös päin. Olen varmasti tutkinnanjohtajille kanava rahaan.

S: Oliko sinulla oikeus laittaa stoppi hankinnoille? A: Kyllä, mutta se stoppi tuli jo usein aiemmin.

#Aarnio: Pyrin kertomaan, että meillä tehdään vain tarvehankinta. Mulla ei siinä ole roolia. Syyttäjä: Siis ei mitään roolia?

Syyttäjä: Kerroitte, ettei teillä ollut mitään tekemistä Trevoc-hankinnoista. Laite-esitykset tulivat teidän kautta. Mikä oli teidän rooli?

Nyt #Aarnio'n oma asianajaja on esittänyt kaikki kysymyksensä. Vuoron saa nyt syyttäjä. Nyt tulevat ne pahat kysymykset.

Rikollisuus on kansainvälistä. Trevocin laitteet ovat olleet yhteiskäytössä. On menty Siperiaan asti, sanoo #Aarnio.

Liitytkö sinä millään tavalla supon ja um:n tekemiin Trevoc-hankintoihin? En liity, sanoo #Aarnio.

Lahjussyytteessä mainittiin Trvocin juhlatilat, joita olet käyttänyt? #Aarnio: Vuokrasin sen Trevocilta lakkiaisiin. Juuri näin kävi.

#Aarnio: Olen halunnut siinäkin asiassa olla tarkka. Olen aina vienyt Trevociin oman auton tilalle, kun olen lainannut pakettiautoa.

Syytteessä oli puhetta Trevocin pakettiautosta? #Aarnio : Sitä on käyttänyt vaikka kuinka moni virkamies. Se oli hyvä pakettiauto.

2 Trevocin Ipadia oli meillä duunissa. Niitä testattiin koko ajan ja ne liittyi mun työhön, sanoo #Aarnio.

Miksi autotallista löytyi näiden yritysten papereita? Paperit oli rulokaapissa. Ne sitten siirrettiin duunista autotalliin, sanoo #Aarnio .

Eri ihmiset soittelivat minulle Trevocista yhtiön perustamisvaiheessa. Minä yritin parhaan kykyni mukaan auttaa, kertoo #Aarnio

Trevocilla oli sellainen konttori, että potkaisemalla ovi auki, kuvailee #Aarnio. Siksi kehotin vaihtamaan toimitiloja. #Aarnio

#Aarnio puhuu selkeästi ja puheessa on mukana hieman huumoria. Mies on aivan entisellään. Puolentoistavuoden vankeusaika ei näy mitenkään.

#Aarnio kertoo nyt virkavapaudestaan. Minulle myönnettiin vuoden virkavapaa, mutta paluu poliisiin tapahtui nopeammin, sanoo Aarnio.

Tämä lakimies on maksanut takaisin tuon 25 000 euroa. Se oli kohtuullisen vieras kuponki minulle tuo velkakirja, toteaa #Aarnio.

#Aarnio kertoo siitä, kun hän oli lainannut rahaa lakimiehelle, joka oli ostanut yhtiön, joka puolestaan rahoitti Trevoc-yhtiötä.

Mistä sait 25 000 euroa, jotka lainasit? Oltiin myyty Nurmijärven omakotitalo. Siitä jäi vähän niin kuin käyttörahaa, kertoo #Aarnio .

Kuten näissä esitutkinnan tekstiviesteissä huomataan, niin multa lentää aika lennokkaita ajatuksia sinne ja tänne, kuvailee #Aarnio.

Nyt puhutaan valtakirjoista ja muista asiakirjoista, jotka liittyvät Trevocin rahoitukseen. #Aarnio

Tuo äskeinen lause ei tullut vahingossa. #Aarnio kyllä tietää, mitkä asiat kiinnostavat mediaa.

#Aarnio antaa siis ymmärtää, että Hgin poliisilaitoksen jonkun johtajan sukulainen on järjestäytyneessä rikosllisryhmässä.

Nyt #Aarnio sanoo, että Hgin poliisilaitoksen johdossakin on töissä henkilö, jolla on samanlainen sukulaisuussuhde.

Minun on vaikea ymmärtää, että mitä minun olisi pitänyt kertoa. Ei epäillyn rikollispomon sisko tai setä ole rikollisia, sanoo #Aarnio.

Olisiko sinun pitänyt kertoa esimiehelle, että epäillyn rikollispomon sisko oli lainannut veljeltään rahaa, kysyyn #Aarnion asianajaja.

#Aarnio: En ole sopinut epäillyn rikollispomon kanssa Trevocin rahoittamisesta mitään. Vaikea ymmärtää, miksi hän on täällä syytteessä.

Mun silmissä on papereita paljon. Saattaa olla, että on postissakin lähetelty jotain papereita, sanoo #Aarnio.

#Aarnio: Meillä oli oma yksikkö, joka hoiti nämä hankinnat. Siellä oli kokeneita poliiseja ja entisiä talousrikostutkijoita. Luotin heihin.

#Aarnio: Hgin poliisilaitos olisi saanut tämän tiedon, jos olisivat huolellisesti hoitaneet nämä hankinnat. Mitä minun olisi pitänyt kertoa?

Asianajaja kysyy: Miksi et kertonut esimiehille, että Trevocin rahoituksen taustalla oli yhtiö, jota omistaa epäillyn rikollispomon sisko?

#Aarnio: Tietolähde sanoi, että tässä ei ole mitään ongelmaa, kun juristi hoitaa tämän asian. Jollain tavalla asiat lähti rullaamaan.

#Aarnio taas puhuu jotain. Sitten hän kysyy ja naurahtaa, että mikäs se kysymys olikaan? Juttua siis riittää.

#Aarnio puhuu epäillyn rikollispomon siskosta, joka myös syytteessä tässä jutussa. En tunne häntä, sanoo Aarnio.

Kaikki on aivan kaveripohjalta. Soittelin sinne tänne. Tässä ei ollut suurempaa meneillään, kuvailee #Aarnio touhujaan Trevocin taustalla.

#Aarnio: Jälkikäteen voi todeta, että tyhmä asia, että asiaan sekaannuin tähän. Olen ongelmanratkaisija ja halusin auttaa Trevocin tj:tä.

Nyt #Aarnio puhuu siis siitä, miksi hän on esitutkinnan viestien perusteella ollut järjestelemässä Trevocin rahoitusasioita.

#Aarnio: Jossain vaiheessa olin asianajajan kanssa uimassa ja kysyin, osaisitko sinä katsoa näitä papereita, jotka eivät mulle aukea.

Aarnio: Trevocin tj alkoi lähettää minulle paljon postia, johon en juurikaan ole vastannut. Velkahommapaperit ovat mulle hebreaa.

#Aarnio: Meillä on paljon vanhempia, jotka haluaisivat esim. ostaa poliisille tietokoneita, kun olemme auttaneet lapsia.

#Aarnio: Kerroin tämän ilouutisen Trevocin tj:lle, että tietolähde on halukas sijoittamaan Trevociin. Tämä oli mukava uutinen hänelle.

#Aarnio: Tietolähde kertoi Trevocin rahoitusasiasta. Hänellä oli perustiedot hallinnassa. Kertoi, että on poliisien firma.

#Aarnio: Tietolähdetoiminnassa on se sääntö, että kuuntelet sen tiedon ja sitten päättelet. Siinä ei hirveästi kysellä, että miksi kerrot.

#Aarnio: Tietolähteiden kanssa puhutaan kaikesta mahdollisesta, perheistä, sairauksista. Pääasissa muusta kuin rikollisuuteen liittyvästä.

#Aarnio viittaa rikosjuttuun, jossa hän oli syytteessä virkarikoksista aiemmin. Häntä ei tuomittu tuolloin.

A: Hgin poliisi piti Suomessa ensimmäisenä rekisteriä tietolähteistä. Se loppui siihen kun huumepoliisia edellisen kerran höykyytettiin.

On ihmisiä, jotka haluavat poliisille kertoa asioita. Poliisi sitten arvioi, onko niillä tiedoilla käyttöä, kertoo #Aarnio tietolähteistä.

Nyt puhutaan tietolähteistä ja rikostiedustelusta. #Aarnio: Olen ollut piilorikollisuuden paljastajana. Pyritään hankkimaan tietoa.

Tietolähde kertoi minulle, että hän aikoo rahoittaa Trevocia. Hän lähestyi ensin toista henkilöä ja sitten minua, kertoo #Aarnio.

Syyttäjän mukaan #Aarnio on toiminut siis Trevocin taustalla ja samaan aikaan valmistellut laitehankintoja. Aarnio kiistää sen.

Miksi täällä on paljon viestitystä sinun ja Trevocin tj:n välillä? A:Siellä on aika paljon viestejä tj:ltä minulle, ei niinkään toisin päin.

Viranomaispiireissä oli hyvin laajasti tiedossa, että Trevoc hakee rahoitusta. Nämä piirit ovat pienet, sanoo #Aarnio.

Trevocin tj. on teknisestä äärimmäisen lahjakas, kuvailee #Aarnio. Trevocin tj. on myös syytteessä tässä jutussa. "Nää on mun kavereita".

Nyt #Aarnio puhuu, miten on tutustunut Trevoc-yhtiöön ja sen taustahenkilöihin. "On ollut yhteisiä operaatioita katutasolla tai katoilla".

Nyt pääsimme saliin. #Aarnio istuu jo salin edessä. Tänne tuli tauon aikana lisää yleisöä. Osa yleisöstä seisoo ja katselee tuonne alas.

Syyttäjä väittää, että epäilty rikollispomo ja #Aarnio ovat tosiasiallisesti toimineet Trevocin taustalla. Molemmat ovat kiistäneet tämän.

Olen itse vienyt omat esimiehet Trevociin tutustumaan. On väitetty, että halusin salata jotain Trevociin liittyvää, toteaa #Aarnio.

Miksi sinun viestejä on löytynyt, jos et ole ollut valmistelijana, kysyy Leppiniemi. Siksi, että olen tän yksikön johtaja, vastaa #Aarnio.

Nyt #Aarnio sanoo, että on hieman jännää, että keskusrikospoliisi tutkii tätä asiaa. Leppiniemi on samaa usein ihmetellyt.

Nyt puhutaan hyvin laveasti Trevoc-hankkeista. Kaikki seurantalaitteet eivät tule meidän yksikköön, sanoo #Aarnio.

Trevoc-jutun tutkinta-aineisto on valtavan laaja. Leppiniemi ja Aarnio ovat käyneet sitä läpi tarkasti. Ja se näkyy ja kuuluu nyt täällä.

Nyt täällä puhutaan laitehankintojen rahoittamisesta. Kyseessä oli ns. Olaf-hanke, jolla seurantalaitteita rahoitettiin.

Rahaa oli vähän Liukun aikana ja sitä on vielä vähemmän ollut Aapion aikana, sanoo #Aarnio kun puhutaan laitteiden rahoituksesta.

#Aarnio: Tulli oli testannut useita eri seurantalaitteita. Me tukeuduttiin tullin ansiokkaaseen, kokonaisselvitykseen tässä asiassa.

Minulla on ollut todella aikaa tutustua näihin papereihin, sanoo #Aarnio ja painottaa sanaa "todella". Ollut vangittuna 15.11.2013 asti.

Me olemme veden äärellä ja meillä on paljon rikollisuutta Virosta. Pyrimme samanlaiseen järjestelmään, kuin mitä on Virossa, kertoo Aarnio.

Pian sieppaustapauksen jälkeen Hgin poliisikomentaja keskusteli laitteista poliisiylijohtajan kanssa. Hyvin pian tuli myöntävä vastaus.

#Aarnio sanoo, että Turun sieppaustapauksen jälkeen Hgin poliisilaitoksen apulaispäällikkö totesi, että nyt laitetaan laiteasia kuntoon.

Kuten tiedettyä, Helsingin poliisi lainasi seurantalaitteet silloin Tullista. Sen jälkeen pidettiin palaveria laitoksella, sanoo Aarnio.

Nyt #Aarnio alkaa puhua Turun panttivankitapauksesta. Aarnio: Silloin paljastui, ettei Hgin poliisilla ole mitään laitteita.

Kiinnostava havainto: Leppiniemi näyttää kädenliikkeellä, että mene eteen päin. #Aarnio siis jaarittelee asianajajan mielestä.

Leppiniemi heijastaa seinälle esitutkinnasta asiakirjoja, joita #Aarnio pyrkii puheessaan kumoamaan. Kohta päästään puhumaan syytteistä.

#Aarnio: Tuli tarve omille seurantalaitteille, kun ei saatu käyttää KRP:n laitteita. KRP:llä oli siis käytössä omia laitteita joskus 2008.

Me tutkittiin kaikkein törkeimpiä rikoksia Suomessa, mutta ei saatu käyttää KRP:n seurantalaitteita, kertoo #Aarnio.
0 vastausta 1 uudelleentwiittaus 0 suosikkia
Päivi Happonen @PaiviHapponen · 4 t 4 tuntia sitten

Lähestytään sitten tätä varsinaista sotkua, mikä tässä nyt on käsillä, toteaa #Aarnio ja alkaa puhua Trevocista.

Nyt asianajaja Riitta Leppiniemi alkaa kysellä tarkemmin seurantalaitteista. Huimaa on ollut näiden laitteiden kehitys, sanoo Aarnio.

Rahasta on jatkuva pula, sitä ei ole juuri koskaan. Nämä tekniset laitteet jäävät usein häntäpäähän, kertoo #Aarnio.

Nyt #Aarnio puhuu paperista, josta käy ilmi kaikki Hgin poliisilaitoksen vastuualueet. Hän korostaa, ettei hän ole tehnyt laitehankintoja.

#Aarnio kertoo oma-aloitteisesti hankinnoista. Asianajaja keskeyttää ja kysyy huumeyksikön kokoa. Aarniolla oli noin 80 alaista.

#Aarnio: Tekninen yksikkö esittää aina hankintoja. Hankinnoista päättää aina Helsingin poliisilaitoksen terävin kärki eli johtajat.

#Aarnio puhuu rauhallisesti. Tämä on se Aarnio, joka on totuttu näkemään huumepoliisin päällikkönä. Nyt hän istuu syytettyjen penkillä.

Näistä hankinnoista, joista täällä nyt puhutaan (seurantalaitehankinnat), minä en ole ollut yhtään niistä valmistelemassa, sanoo #Aarnio.
Kun olemme tarvinneet jonkun hankinnan esim. skootterin, niin silloin keskustelen aina rikospoliisin päällikön kanssa, sanoo #Aarnio
Hgin poliisilaitoksella minulla on ollut valta päättää vain 1000 euron hankinnoista. Laitehankinnat menevät aina lähiesimiehelle.

Huomenta vaan kaikille, myös sinne lehterille, sanoi #Aarnio aivan aluksi. Lehterillä on siis runsaasti toimittajia ja muuta yleisöä.
...
Seuraan Jari Aarnion kuulemista hetki hetkeltä täällä Helsingin käräjäoikeudessa. #Aarnion kuuleminen alkaa klo 9.
Mr. MF
Sofia Karppi

Aikamoinen uutispäivä, tästä riittää purtavaa. Sellainen mielikuva uutisvirrasta tuli että Aarnio veti pidemmän korren tältä päivältä. Mitä mieltä muut? Vain lopussa alkoi hieman kierreillä eikä vastannut kysymykseen.

Ei tarvitse ihmetellä miksi tätä veijaria on haluttu pitää pimeässä kellarissa suu teipattuna jo puolitoista vuotta. Ja pidetään edelleen. Ulosanti on aika vakuuttava. Syyttäjien kannattaa ottaa oppia.
Mr. MF
Sofia Karppi

No mistäs nyt kenkä puristaa? Uutista on pukannut niin perkeleesti mutta porukat mököttää.

Tuossa vielä lyhyt tallenne päivän istunnosta. Saa siittä sen selvää että puolentoista vuoden eristyksissä istuminen ei kuulu äänestä ollenkaan. Veikkaan että se tuli monelle yllätyksenä.

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... oi/4844342
Jokuroti
Martin Beck

Koko hommasta jäi sellainen maku että syyttäjän on eka pitänyt mahdollisimman kauan pitää ukko hiljasena ja kerätä medioissa kansan mielipidettä puolelleen ja mahdollisimman huikea kasa paperia jottei tilanne olisi tämä mikä nyt sitten Aarnion ollessa äänessä oli edessä. Aika hönkäsemällä menee reikiä täyteen nämä komiat kuviot joita on kasattu. Ihmetytti sekin että miksi syyttäjä haluaa jankata tietolähde asiaa julkisessa osassa vai onko tavoite ettei Aarnio mitenkään edes voisi kertoa asiasta, luo mukavan epäilyksen julkisuuteen. Luulisi että tietolähteiden käsittely kuuluisi siihen yleisöltä suljettuun osaan istunnosta. Vähän haiskahti siltä että muutamassa kommentissa Aarnio olisi koittanut hieman hyvitellä selkeästi vattuuntuneelle Vilhuselle, taitaa olla kylmät välit tällä hetkellä...
annaanna

Ryppy rakkaudessa, joo. Ihan kiva kuiteskin, että Vilhunen oli löytänyt jotakin päällepantavaa. Samaa olen minäkin pohtinut, mistä Aarnio oli maininnut, että miksi ja mistä tää Vilhunen siellä syytettynä on.

Aamupäivällä ei vielä tiennyt kuinka merkittävä päivä 5.3.2015 loppujen lopuksi on.
Ainakin kaksi tahoa on julkaissut tänään osia oikeudenkäynneissä automaattisesti tehtävistä tallenteista.

Aivan erinomaisen hienoa ja toivottavasti tulevaisuutta maassamme!

Näin tämä julkisuusaspekti pitäisi toteuttaa, loistavaa toimintaa! Kertakaikkiaan.
Ylellä ja MTV:llä tähän luotaiset edellytykset, mutta onhan ilman televisiokanaviakin netin kautta muillakin mahdollisuutensa.

Harmittaa, että yleisöltä on jäänyt kuulematta Auer-istunnot.

Olen oikeasti innoissani, sillä tuo twiittaaminen on hölmönhommaa nykyaikana. Kirjoittaa jotakin korvakuulolta :roll:, kun äänen tallentaminen ja siirtäminen on mitä luontevinta. Avautuu mahdollisuus toimittajien kykyjensä mukaan tuottaa päätelmiä, ajatuksia tai sitten ihan vaan tietoa, miltä syytetty näyttää, miltä ääni kuullostaa, onko hermostunut, syökö pastillia, juoko vettä, näyttääkö nätiltä, onko harmaantunut. Keitä kaikkia on paikalla, kuka istuu vieressä ja muuta "kiinnostavaa".
kakkosurpo
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Että niin kuin kumpikos osapuoli se lähti tuohon jankuti jankuti jankuti taktiikkaan? Se osapuoli jolla on jauhoja niukasti pussissa. Yksi istuntopäivä takana missä Aarnio on ollut äänessä, ja mikä on lopputulos? Vesitti melkein kaiken mitä syyttäjä on keräillyt todistusaineistona talteen.
Kun oikeuslaitos lähti tuolle linjalle ettei puolustus saa kuulustella Vilhusta ja Vilhusen höpinät otetaan huomioon oiekudenkäynnissä, niin seuraava vaihe on varmaankin se että oikeuden määräyksellä Aarniota ei enää lasketa ääneen eikä tuoda edes oikeussaliin, koska on vaarana että hän vesittää vesipäiden muodostaman utopistisen teorian Trevocista.
Trevoc haaran osalta tämä käräjäoikeuden vitsiosio tulee menemään Hovioikeuteen jo käräjäoikeuden jättiläismäisten munausten vuoksi. Voisi siirtyä suoraan Hovioikeuteen ja jättää tämän käräjäoikeuden vitsinvääntäjä tuomarin omaan arvoonsa(aika alhainen arvo). Yhteikunnalla ei näinä lamanvuosina pitäisi olla varaa pitää tällaisia oikeudenkäyntejä mitkä ei ole missään vaiheessa tuomarin lapasessa, rahan hukkaa.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin, ja tyhjyys siellä odottaa. Kukaan ei muista 10 vuoden päästä että olit edes olemassa. Reilu peli kaikille.
annaanna

Kakkosurpo.
Samaa mieltä lukumääräisesti runsaiden näyttöjen vähäjauhoisuudesta, mut periaatteessahan ne vähät on ammattimiehet ihmeitätekeviksi luokitelleet.

:wink:, kun kokenut rikostoimittaja Jarkko Sipilä jo alkumetreillä ilmoitti, että "pahalta näyttää Aarnion kannalta". Kuunneltuaan niitten tekstarien sisältöjä. Vinkkimiehissä muistaakseni tallella mietteensä. On eiliseen mennessä viisitoista päivää istunut salin lehtereillä. Lienee entistä vakuuttuneempi, kuten oli Auerinjuttua seuratessaan.

Lisäksi tämän haaran on hoitanut joku Kivelä -niminen syyttäjä, joten ei ole loppupuoleltaan syyttäjä Haaviston harkintaa ollut syytteittennosto. Ja syytteethän on siunattu. VKSV:n Nissisen toimesta.
Kuva
Syytteitten siunaaja

Vaikea hahmottaa twiittien perusteella onko tullut todistetuksi Aarnion osallistuneen hankintojen valmisteluun, mutta tuo jankkaus tosiaan viestittää, että yrittivät uuvuttaa ja väsyttää tuomarit. Ei kerrottu salissa esiinvedetyn niitä kateissa olleita ja löytyneitä asiakirjatodisteita tai naurettu suohon Aarnion esitystä virkaketjussa etenevässä hankintapäätöksestä jollakin näytöllä.

Virka-aseman väärinkäyttämistä koskevissa rikosepäilyissä on ollut kyse siitä, että Aarnion epäillään osallistuneen esteellisenä hankintojen valmisteluun Helsingin poliisilaitoksessa ja pyrkineen vaikuttamaan siihen, että poliisilaitos hankkisi tuotteita Trevoc Oy:ltä. Tämän epäillään tapahtuneen samaan aikaan, kun Aarnio on osallistunut yhtiön toimintaan ja ollut monimutkaisten omaisuusjärjestelyjen kautta yhtenä yhtiön omistajatahona, rahoittajana tai sijoittajana.

Ei kyetä osoittamaan päättäneen hankinnoista, sitä ei nyt sitten salissa edes yritetä, mikäli ei kyetä osoittamaan edes valmisteluun osallistuneen, niin tosiaan vesittyy koko juttu. Bulvaaniksi epäilty ei sellaiseksi ole ilmoittautunut.

Odottelen mielenkiinnolla mistä "Keke" tuomitaan, kun en vieläkään ole ymmärtänyt mistä muusta on syytettynä kuin olemassaolostaan. Eikös hän pikemminkin ole todistajana asiassa? Hyvä et on hällä ihmisoikeusasioihin perehtynyt asianajaja.
Tämä on ainoa kohta, jossa hänet siunatuissa syytteissä mainitaan:
Epäillään, että Trevoc Oy:n rahoituksen hankkimiseen on osallistunut United Brotherhood -ryhmän johtohahmo, joka on aiemmin tuomittu vakavista rikoksista.

Pasi Patama oli töissä ei-poliisina Keskusrikospoliisissa asiantuntijana, tarkastaja tittelillä. Oli näköjään erilainen moraali hällä kuin muilla:
MTV:n sivuilta
Patama kertoi toisen esimerkin väärästä käytöstä ja valvonnan tarpeeen kehittämisestä.

- Kun aamulla huomataan, että kaikki seurantalaitteet eivät ole kotona, ei tarvitse kysyä kenen poliisin vaimon autossa se on.
Mr. MF
Sofia Karppi

Totta. Kaiken salista nyt kuullun perusteella kun miettii Vilhusen syytteitä eli törkeä petos, avunanto törkeään virkavirheeseen ja avuntanto törkeään lahjuksen ottamiseen ja antamiseen , niin ei voi kuin ihmetellä että mistä hemmetistä noi oikein on väännetty?
Vastaa Viestiin