? Siis meinaat, että ylikuormitetulle terveyskeskulääkärille ei olisi helppo valehdella olevansa masentunut ja itsetuohoinen ym.? Eihän siinä tarvitse kuin valehdella, ei sen kummempaa.tutkistelija kirjoitti:Olisko noin helppoa vaan "hommata" ittensä psykiatriseen hoitoon? Ei kai nyt sentään.
Äiti surmasi kaksi lastaan, Kuopio 22.11.2014
-
fbiagentti
- Sofia Karppi
Re: Äiti surmasi kaksi lastaan, Kuopio 22.11.2014
-
tutkistelija
- Vähänniinkuharrastaja
Ei, vaan meinaan ettei Niuvaniemen kaltaisiin hoitolaitoksiin päästä noin vain satuilemalla ylikuormitetuille tk-lääkäriparoille. Nehän määrää vaan 2 vkoa sairauslomaa + buranat päälle.fbiagentti kirjoitti:? Siis meinaat, että ylikuormitetulle terveyskeskulääkärille ei olisi helppo valehdella olevansa masentunut ja itsetuohoinen ym.? Eihän siinä tarvitse kuin valehdella, ei sen kummempaa.
Kattellaha ku aja kulluu ja jutut vanahenoo.
-
Charlotta
- Armas Tammelin
Mä epäilen että olisi päässyt keksityllä oireistolla noinkin pitkälle osastojaksolle. Siellä on kuitenkin ammattilaisia hoidontarvetta arvioimassa, ja useat "siinä ja siinä"-olevat potilaat joudutaan pitämään avohoidossa tai päiväosastoilla, monet itsariyrittäjätkin saattavat olla osastolla vain viikonlopun.
Luulosairaille ns psykoosipotilaille (eli potilaalle joka on kokevinaan psykoosioireita) on myön oma diagnoosinsa, vaikkakin näitä nyt pääosin ei osastoilla hoidetakaan.
Tää keissi on kaikkinensa niin kuvottava, että mä en voi lakata miettimästä tän hirviöäidin ajatuksenjuoksua. Sairashan tämä eukko on, mutta mä en silti usko että silti saisi mielentilatutkimuksesta mitään helpotusta tuomioonsa. Ihan täydessä ymmärryksessä tämä teko on tehty, fiilis sanoo niin.
Jos olisi ollut puhtaasti vain niin pipi, veikkaan että olisi joskus väläytellyt tätä mahdollisuutta hoidossa, koska musta tuntuu että on muuten ollut suhteellisen avoin potilaana (toki niistä asioista jotka hänelle sopivat).
Ämmä on selvästi jo hylännyt ajatuksen lasten antamisesta pois, kenties ajatellut että hänellä on valta päättää pienten kohtalosta koska on sentään äiti! "Ja minähänen lapsia pois anna, ennemmin tapan!"
Luulosairaille ns psykoosipotilaille (eli potilaalle joka on kokevinaan psykoosioireita) on myön oma diagnoosinsa, vaikkakin näitä nyt pääosin ei osastoilla hoidetakaan.
Tää keissi on kaikkinensa niin kuvottava, että mä en voi lakata miettimästä tän hirviöäidin ajatuksenjuoksua. Sairashan tämä eukko on, mutta mä en silti usko että silti saisi mielentilatutkimuksesta mitään helpotusta tuomioonsa. Ihan täydessä ymmärryksessä tämä teko on tehty, fiilis sanoo niin.
Jos olisi ollut puhtaasti vain niin pipi, veikkaan että olisi joskus väläytellyt tätä mahdollisuutta hoidossa, koska musta tuntuu että on muuten ollut suhteellisen avoin potilaana (toki niistä asioista jotka hänelle sopivat).
Ämmä on selvästi jo hylännyt ajatuksen lasten antamisesta pois, kenties ajatellut että hänellä on valta päättää pienten kohtalosta koska on sentään äiti! "Ja minähänen lapsia pois anna, ennemmin tapan!"
“I don't mind living in a man's world, as long as I can be a woman in it.”
-Marilyn Monroe
-Marilyn Monroe
-
Joutsenlaulu
- Harjunpää
En usko että umpihullu, tai edes hullu. Enemmänkin perfektionisti jolle pienikin epäonnistuminen on kakkaa. Sitten kun lapsista ei tulekaan täydellisiä niin on hermoraunio.irmuska kirjoitti: Jollain tapaa osui silmään tuo "kehitysviivästymä" mitä äiti oli ilmeisesti viljellyt kaksivuotiaan kohdalla puhumattakaan siitä, että jaksoi mainita myös sen että on epäonnistunut kasvattajana. Olisiko tosiaan ollut ihan oikeasti umpihullu? Enpä ole aiemmin kuullut että kaksivuotiaan kohdalla vanhemmat voivat todeta epäonnistuneensa kasvatustyössä, kasvatushan on vasta alkamassa.
Entä se kehitysviivästymä? Lapset kehittyy eri tahtiin, eri asia tietysti jos on selvästi kehitysvammainen.
Kehitysviivästymä tarkoittaa vähän kaikkea mahdollista, mutta käytännössä voi olla että on joitain taidoiltaan muita lapsia jäljessä. Voi olla joillakin vaikka puheenymmärtämisvaikeuksia tai ihan mitä vain. Joskus kehityshäiriö muuttuu kehitysvammaksi.
Minä kanssa luokittelisin perfektionistiksi. Tuolta http://www.kuntolehti.com/terveys/perfektionismi/ löytyy tekstiä, josta jotkut kohdat kuulostavat karmaisevan hyvin rouvan luonteeseen sopivalta.
-
Dr Bergmeister
- Adrian Monk
Mielisairaalaan ei noin vain hankkiuduta. On oltava vakava psyykkinen sairaus, mikäli meinaa "päästä" sairaalaan ja olla siellä peräti kolme kuukautta hoidossa. Ei onnistu, kyllä täytyy olla vakava sairaus diagnoosina ennen kuin sairaalaan joutuu, sinne siis joudutaan eikä noin vain mennä. Näkee että monilla täällä kirjoittavilla ei ole mitään käsitystä psyykkisistä sairauksista, ihmisistä jotka sellaista sairastavat eikä liioin tiedetä mitään paikasta mielisairaala.fbiagentti kirjoitti:Miksi sairaalareissu ei voisi olla myös suunniteltu? Aivan varmasti nainen on suunnitellut tekoa pidempään. Ilmoittanut jo hyvissä ajoin, ettei halua pitää tulevaa lasta, vaan haluaa antaa tämän pois, mies kieltäytynyt, joten akka on alkanut suunnittelemaan miten lapsista pääsee eroon? Tappamalla.Hommaamalla itsensä mielisairaalaan hoitoon, että pääsisi syyntakeettomana tulevista murhista oikeudenkäynnissä. Nainen on suunnitellut teon ja toiminut niin rationaalisesti, ettei mikään mahdottomuus, että mielisairaalakeikka ennen murhaa olisi kuulunut "planiin".
Gods made heavy metal.
-
Dr Bergmeister
- Adrian Monk
Ei todellakaan onnistu. Ensinnäkin, se tk-lääkäri ei kovin helpolla ala lähetettä pakkohoitoon kirjoittamaan, koska siinä saattaa oma työpaikka olla vaarassa. Eräs minulle läheinen ihminen sairastui psykoosiin eikä lääkäri uskaltanut kirjoittaa lähetettä sairaalaan, vaikka jopa tällainen maallikko ymmärsi että kyseisen ihmisen paikka on sairaalassa sillä hetkellä. Sairaalaan ei pääse valehtelemalla, kyllä siellä on niin ammattitaitoinen seula vastassa, ja osastolle otetaan vain ne todella vakavasti sairaat ihmiset. Et pääse fyysistenkään vaivojen kanssa valehtelemalla sairaalahoitoon.tutkistelija kirjoitti:Ei, vaan meinaan ettei Niuvaniemen kaltaisiin hoitolaitoksiin päästä noin vain satuilemalla ylikuormitetuille tk-lääkäriparoille. Nehän määrää vaan 2 vkoa sairauslomaa + buranat päälle.fbiagentti kirjoitti:? Siis meinaat, että ylikuormitetulle terveyskeskulääkärille ei olisi helppo valehdella olevansa masentunut ja itsetuohoinen ym.? Eihän siinä tarvitse kuin valehdella, ei sen kummempaa.
Gods made heavy metal.
-
fbiagentti
- Sofia Karppi
Lyödäänkö vetoa,että minulla on enemmän kokemusta ja tietoa kuin sinulla?Dr Bergmeister kirjoitti: Ei onnistu, kyllä täytyy olla vakava sairaus diagnoosina ennen kuin sairaalaan joutuu, sinne siis joudutaan eikä noin vain mennä. Näkee että monilla täällä kirjoittavilla ei ole mitään käsitystä psyykkisistä sairauksista, ihmisistä jotka sellaista sairastavat eikä liioin tiedetä mitään paikasta mielisairaala.
-
fbiagentti
- Sofia Karppi
Dr Bergmeister kirjoitti:
Ei todellakaan onnistu. Ensinnäkin, se tk-lääkäri ei kovin helpolla ala lähetettä pakkohoitoon kirjoittamaan, koska siinä saattaa oma työpaikka olla vaarassa. Eräs minulle läheinen ihminen sairastui psykoosiin eikä lääkäri uskaltanut kirjoittaa lähetettä sairaalaan, vaikka jopa tällainen maallikko ymmärsi että kyseisen ihmisen paikka on sairaalassa sillä hetkellä. Sairaalaan ei pääse valehtelemalla, kyllä siellä on niin ammattitaitoinen seula vastassa, ja osastolle otetaan vain ne todella vakavasti sairaat ihmiset. Et pääse fyysistenkään vaivojen kanssa valehtelemalla sairaalahoitoon.
Mielenterveyslain 8§:n perusteella täysi-ikäinen henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon vain mikäli kaikki seuraavat kolme kohtaa täyttyvät samanaikaisesti:[2]
1. Henkilön todetaan olevan mielisairas
Todettava lääketieteellisin perustein.
Edellyttää huolellista tutkimusta.
Tarkoitetaan sellaista vakavaa mielenterveyden häiriötä, jossa todellisuudentaju on merkittävästi alentunut:
Skitsofrenian eri muodot
Delirium
Mielialapsykoosit
Kaksisuuntainen mielialahäiriö
Elimelliset ja muut harhaluuloisuushäiriöt
Vaikea dementian ilmenemismuoto
Muu psykoosi (esimerkiksi amfetamiinin käytön aiheuttama)
2. Henkilö on mielisairautensa vuoksi hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen
joko
Olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan.
Esimerkiksi ei käytä soveltuvaa lääkitystään.
ja/tai
Vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan
Itsemurhavaarassa
Taloudellinen turvallisuus uhattuna
Jättää fyysisen sairautensa (esimerkiksi diabetes) hoitamattalähde?.
Kyky huolehtia itsestään alentunut.
ja/tai
Vakavasti vaarantaisi muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta
Laajempi kuin pelkkä väkivallan uhka. Voi sisältää esimerkiksi lapsen kasvun ja kehityksen vaarantumisen.
3. Muut mielenterveyspalvelut ovat riittämättömiä tai eivät sovellu käytettäväksi.
Esimerkiksi potilas ei suostu minkäänlaiseen hoitoon tai on vakavassa itsemurhavaarassa.
Potilas on suostuvainen avohoitoon, mutta se ei riitä estämään sairauden pahenemista.
Ilmankos sinne hoitoon ei pääse oikeasti hoidon tarpeessa olevat, kun näköjään "täysin terveet" vievät hoitopaikat lepolomailuun....
-
Charlotta
- Armas Tammelin
Tottakai psyk. hoito perustuu tilanteesta riippuen suurelta osin potilaan itsensä kertomiin huomioihin oireistosta. Myös laki on ilman muuta laki, mutta asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Monet itsariyrityksetkin ovat akuuttisastoilla vain pari päivää, ja avohoidon piirissä on paljon näin äkkiseltään sanottuna lain mukaan pakkohoidon kriteerit täyttäviä potilaita/asiakkaita.
Henkilökunta joka hoidon tarpeen arvioi, on ammattimaista ja törmäävät kyllä välillä oireistaan valehteleviin potilaisiin. Tähänkin on yleensä joku syy, mitä selvitellään.
Pitikö E.H muuten jotain blogia, vai muistanko nyt ihan väärin? Oliko niin että esikoinen oli kovin toivottu, ja tätä yritettiin kauan?
Monet itsariyrityksetkin ovat akuuttisastoilla vain pari päivää, ja avohoidon piirissä on paljon näin äkkiseltään sanottuna lain mukaan pakkohoidon kriteerit täyttäviä potilaita/asiakkaita.
Henkilökunta joka hoidon tarpeen arvioi, on ammattimaista ja törmäävät kyllä välillä oireistaan valehteleviin potilaisiin. Tähänkin on yleensä joku syy, mitä selvitellään.
Pitikö E.H muuten jotain blogia, vai muistanko nyt ihan väärin? Oliko niin että esikoinen oli kovin toivottu, ja tätä yritettiin kauan?
“I don't mind living in a man's world, as long as I can be a woman in it.”
-Marilyn Monroe
-Marilyn Monroe
-
Dr Bergmeister
- Adrian Monk
Minä en koskaan lyö vetoa mistään asiasta kenenkään kanssa, joten turha yrittää. Olen nähnyt hyvin paljon kummallisia asioita jo vuodesta 1955 lähtien, olin silloin nimittäin neljä vuotias ja muistan hyvin kaiken mikä vähänkään oli omituista. 1960-luvulla sitten aloin paremmin ymmärtämään näitä asioita, ja siitäkin on jo aikaa. Sen jälkeen on tapahtunut hyvin paljon niitä vaikeitakin juttuja.fbiagentti kirjoitti:Lyödäänkö vetoa,että minulla on enemmän kokemusta ja tietoa kuin sinulla?Dr Bergmeister kirjoitti: Ei onnistu, kyllä täytyy olla vakava sairaus diagnoosina ennen kuin sairaalaan joutuu, sinne siis joudutaan eikä noin vain mennä. Näkee että monilla täällä kirjoittavilla ei ole mitään käsitystä psyykkisistä sairauksista, ihmisistä jotka sellaista sairastavat eikä liioin tiedetä mitään paikasta mielisairaala.Kaikkihan perustuu potilaan puheisiin, luuletteko te siellä olevan käytössä totuusseerumeja, luotettavia valheenpaljastajia tai vaikka ajatustenlukijoita?
Ja kyllä, hoitajille ja lääkäreille todellakin myös valehdellaan joskus. Minäkin olen valehdellut heille. Minulta yhden kerran kysyttiin olenko koskaan harkinnut itsemurhaa, vastasi että en vaikka olin hyvinkin harkinnut. Tästä on jo 25 vuotta aikaa, sen jälkeen ei kukaan ole kysynyt tätä samaa asiaa.
Joten uskon kyllä, että Emmikin on voinut valehdella. Miksipä ei, jos häneltä kysyttiin ennen sairaalasta lomille lähtöä pärjääkö hän varmasti siellä kotona, niin hän on valehdellut että pärjää. Vaikka aikomus olikin tappaa lapset, mutta ei hän sitä etukäteen kellekkään paljastanut.
Gods made heavy metal.
-
fbiagentti
- Sofia Karppi
Näinpä juuri, kun vetää itsemurhakortin ja vähän liiottelee, pääsee kyllä helpostikkin hoitoon, ainakin itselläni, sekä tuttavapiirilläni näin on ollut. Vapaaehtoiseen sellaiseen, siksi en ole ikinä ymmärtänyt näitä juttuja, että hoitoon on mahdoton päästä, kaikki on ihan kiinni siitä miten asiat esittää. Hoitoon kyllä olen päässyt, sekä itse, että kaikki tietämäni henkilöt helposti.AutumnForever kirjoitti:Itse olin hiljattain kaksi kuukautta psykiatrisella osastolla. Olin kovin ahdistunut vaikeasta elämäntilanteesta johtuen, sen kummemmin mielisairas en ollut. Päivystyksessä kerroin lääkärille itsetuhoisista ajatuksista ja etten kykyne kotona olemaan koska pelkään tappavani itseni. Päivystyksestä menin sitten suoraan vapaaehtoisesti sairaalaan. Eli helppohan tuollaista olisi valehdella. Osasto jolla olin, oli suljettu mutta joillakin, kuten minulla, oli vapaa kulku eli sai käydä ulkona, kanttiinissa tms. ilman hoitajan mukanaoloa. Siellä oli meitä "perusmasentuneita" mutta myös ihan sekopäitä "oikeasti" hulluja.
Eli kyllä sairaalaan voisi hyvinkin helposti päästä kun valehtelisi.
Et ymmärrä sitä että hoitoon on mahdoton päästä ja kuitenkin myönnät että niin itse kuin tuttavapiirisi on mennyt hoitoon tarpeettomasti vieden paikan sitä oikeasti tarvitsevalta.....fbiagentti kirjoitti:Näinpä juuri, kun vetää itsemurhakortin ja vähän liiottelee, pääsee kyllä helpostikkin hoitoon, ainakin itselläni, sekä tuttavapiirilläni näin on ollut. Vapaaehtoiseen sellaiseen, siksi en ole ikinä ymmärtänyt näitä juttuja, että hoitoon on mahdoton päästä, kaikki on ihan kiinni siitä miten asiat esittää. Hoitoon kyllä olen päässyt, sekä itse, että kaikki tietämäni henkilöt helposti.
-
Kalinka Holmes
- Harjunpää
Kun tämän ylläolevan tekstin lukee, ehkäpä hoitoon on fbiagentin kohdalla kuitenkin ollut hyvät perusteet? Ei normaali ihminen hingu huvikseen psykiatriseen hoitoon.Näinpä juuri, kun vetää itsemurhakortin ja vähän liiottelee, pääsee kyllä helpostikkin hoitoon, ainakin itselläni, sekä tuttavapiirilläni näin on ollut. Vapaaehtoiseen sellaiseen, siksi en ole ikinä ymmärtänyt näitä juttuja, että hoitoon on mahdoton päästä, kaikki on ihan kiinni siitä miten asiat esittää. Hoitoon kyllä olen päässyt, sekä itse, että kaikki tietämäni henkilöt helposti.