Raisa Räisäsen, 16 v. katoaminen 16.10.1999 n. klo 23 Tampereen keskustassa (ketju 2)
-
kid
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
^ No ei ole kyllä paljoa kauempana. Sokos on Kuninkaankadun ja Hämeenkadun kulmassa, Aussie taitaa olla Näsilinnankadun ja Hämeenkadun kulmassa, eli yksi (pieni) kortteli on väliä.
Joka tapauksessa, jos multa joku kysyis että minkälaisia ihmisiä näit tänään kaupungilla, niin ei todellakaan tulisi yhtäkään mieleen. Toisinaan mieleen taas jää ihmisiä pidemmänkin ajan takaa. Tampere on sen verran pieni mesta, että olen ainakin itse saanut ihan rauhassa yöaikaan viikonloppuisinkin kuljeksittua.
Raisan katoamisaika on aikaisin yli 18v bilettäjien näkökulmasta, ja myöhään alle 18v bailaajien mielestä. Klo 22-23 on sellaista aikaa, että ainakaan itse harvemmin silloin vielä olin edes baarissa, vaan jossakin etkoilla. Jos siis baariin lähdin.
Mielestäni ei ole outoa, jos Raisa olisi kävellyt Sokoksen edestä Alarantaan ilman näköhavaintoja, tai ilman että kukaan muistaisi häntä nähneensä. Näkyyhän tuota vähäpukeista yön kulkijaa harva se yö.
Joka tapauksessa, jos multa joku kysyis että minkälaisia ihmisiä näit tänään kaupungilla, niin ei todellakaan tulisi yhtäkään mieleen. Toisinaan mieleen taas jää ihmisiä pidemmänkin ajan takaa. Tampere on sen verran pieni mesta, että olen ainakin itse saanut ihan rauhassa yöaikaan viikonloppuisinkin kuljeksittua.
Raisan katoamisaika on aikaisin yli 18v bilettäjien näkökulmasta, ja myöhään alle 18v bailaajien mielestä. Klo 22-23 on sellaista aikaa, että ainakaan itse harvemmin silloin vielä olin edes baarissa, vaan jossakin etkoilla. Jos siis baariin lähdin.
Mielestäni ei ole outoa, jos Raisa olisi kävellyt Sokoksen edestä Alarantaan ilman näköhavaintoja, tai ilman että kukaan muistaisi häntä nähneensä. Näkyyhän tuota vähäpukeista yön kulkijaa harva se yö.
Vähäiset havainnot Raisasta ovat lähinnä Hämeenkadun pohjois puolelta (Näsijärven puolelta). Erotessa ystävättärestä Raisa oli siirtynyt Sokoksen edestä Hämeenkadun toiselle puolelle. Myöhemmin on mahdolliset havainnot klo 23-24 Seurahuoneella ja Hämeenkadun ja kävelykadun kulmassa kävelemässä kohti pohjoista n. klo 23.50 (wikipedia).
-
AllWorkNoPlay
- Alokas
Saman ikäluokan koripalloilijana Raisa oli tuttu kaveri. Maajoukkueleireillä tuli tutustuttua Raisaan pintapuolisesti. Viimeisin muisto mulla Raisasta on katoamisvuoden Tammerfesteiltä, jolloin törmäsin melkoisessa humalassa heiluneeseen Raisaan Koskipuistossa. Raisa oli kaatunut lasinsiruihin ja molemmat polvet oli auki ja vuotivat verta. Se ei Raisan tahtia haitannut, päinvastoin. Mun huomion tuossa kiinnitti se porukka missä Raisa liikkui, porukassa oli pelkästään somalimiehiä. Heitä oli muistikuvani mukaan aika paljon ja Raisa oli tosiaan ainoa naispuolinen koko porukassa. Tuo kaveriporukka oli mulle ihan uusi piirre Raisassa, josta kuva tosiaan oli aiemmilta vuosilta se tunnollinen ja kunnollinen koripalloilija tyttö. Olinhan mä Raisan aiemminkin vastaavassa kunnossa nähnyt kun samoissa nuorison ryyppy/juhlapaikoissa pyörittiin, mutta täämmöinen kaveripiiri oli ihan uusi juttu. Hetken aikaa Raisan kanssa Tammerfesteillä höpöteltiin ja sitten toivoteltiin hyvät illan jatkot.
Se kuva mikä Raisasta on annettu lehdistössä ei siis ihan pitänyt paikkaansa, tai ehkä siihen oli haastateltu vain Raisan vanhempia, jotka eivät välttämättä tienneet tyttärensä toisesta puolesta mitään. Eipä ne omat vanhemmatkaan tuohon aikaan niin kovin tarkkaan tainneet tietää missä tytär silloin tällöin luuhaa.
Se kuva mikä Raisasta on annettu lehdistössä ei siis ihan pitänyt paikkaansa, tai ehkä siihen oli haastateltu vain Raisan vanhempia, jotka eivät välttämättä tienneet tyttärensä toisesta puolesta mitään. Eipä ne omat vanhemmatkaan tuohon aikaan niin kovin tarkkaan tainneet tietää missä tytär silloin tällöin luuhaa.
^Tuo viestisi ei kuulosta kovin uskottavalta.
Kyllä olisi ollut jo aikaisemmin tiedossa jos väittämäsi olisi totta.
En usko somalien liittyvän tähän millään tavalla.
Kyllä olisi ollut jo aikaisemmin tiedossa jos väittämäsi olisi totta.
En usko somalien liittyvän tähän millään tavalla.
-
AllWorkNoPlay
- Alokas
Mikä tuossa ei ole uskottavaa? Ja sanoinko, että tämä mun viimeinen tapaaminen Raisan kanssa mitenkään liittyy tapaukseen?
-
Rebdomine
- Remington Steele
Miksei olisi totta? En itse ala syyttämään ketään valehtelijaksi ilman pitäviä todisteita. Oothan käynyt jo tutkinnan alkumetreillä kertomassa tietosi poliiseille jos tää on totta?
“Fine, I’ll start shooting anyway!”
-Eric Harris 20.4.1999
Pätemistä Minfossa vuodesta 2011
-Eric Harris 20.4.1999
Pätemistä Minfossa vuodesta 2011
En halua ketään syyttää valehtelijaksi mutta ei täällä kaikkia tarvi ihan surutta uskoa.
Toki perustelen väitteeni.
Miksi tulet asian kanssa tänne?Ja näin myöhään Raisan katoamisesta?
Poliisille olisi pitännyt ihan ensin mennä ja heti!!
Niin minä toimisin.Keskustelu palstalla ne kadonnet ei löydy!
Lyö faktat pöytään ensin,ennen en usko.
Toki perustelen väitteeni.
Miksi tulet asian kanssa tänne?Ja näin myöhään Raisan katoamisesta?
Poliisille olisi pitännyt ihan ensin mennä ja heti!!
Niin minä toimisin.Keskustelu palstalla ne kadonnet ei löydy!
Lyö faktat pöytään ensin,ennen en usko.
-
AllWorkNoPlay
- Alokas
Kyllä, tästä on kerrottu poliisille jo vuosia sitten. Toki tämä nyt on aika huono havainto tuohon tapaukseen liittyen, koska tämän minun tapaamiseni ja Raisan katoamisen välillä on kuitenkin useampi kuukausi aikaa. Faktat on lyöty pöytään, mutta millä mä tämän todistaisin? Valokuvalla itsestäni ja Raisasta tuolta kesältä kenties? Harmi ettei semmoista tullut otettua.
Minkä takia Mielikki noin aggressiivisen oloisesti oletat mun puhuvan paskaa? Täällä on kaksi ketjullista spekulointia aiheeseen liittyen, mutta tämäkö nyt oli sitten se mikä katkaisia kamelin selän?
Minkä takia Mielikki noin aggressiivisen oloisesti oletat mun puhuvan paskaa? Täällä on kaksi ketjullista spekulointia aiheeseen liittyen, mutta tämäkö nyt oli sitten se mikä katkaisia kamelin selän?
^ Ainakin aluksi ajattelin sinun olevan trolli.
Nyt eletään aika rasistista aikaa ,joka näkyy myös täällä kirjoituksissa.
Siksi suhdaudun epäluuloisesti joihinkin kirjoituksiin täällä.
Mutta jos puhut totta,voisit jatkaa kertomalla käymästäsi keskustelusta poliisin kanssa?
Ja mikä on sinun oma arviosi mitä Raisalle tapahtui?
Nyt eletään aika rasistista aikaa ,joka näkyy myös täällä kirjoituksissa.
Siksi suhdaudun epäluuloisesti joihinkin kirjoituksiin täällä.
Mutta jos puhut totta,voisit jatkaa kertomalla käymästäsi keskustelusta poliisin kanssa?
Ja mikä on sinun oma arviosi mitä Raisalle tapahtui?
-
AllWorkNoPlay
- Alokas
Tapahtumasta on sen verran aikaa, että yksityiskohtia keskustelusta en voi antaa, olin 16- vuotias tuolloin. Poliisinkin mielestä tämä tieto ei ollut kovinkaan oleellinen, koska tapahtumien välillä oli aikaa kuitenkin se 3kk, kerroin kuitenkin poliisille saman mitä tässä. Ja kyse ei nyt ole rasismista, toki sen verran voin korjata, että en tiedä varmaksi oliko nämä miehet somaleita vai jotain muiden kansallisuuksien edustajia, kasvonpiirteet olivat mielestäni somaleille tyypilliset.
-
kid
Jos AllWorkNoPlay muistat oikein, ja kertomasi on totta, niin tuohan valottaa paljonkin meidän kuvaa 'kiltistä koripalloilijatytöstä'. Mielikille, että pointti tässä ei kuitenkaan ollut se, että miehet olivat tummaihoisia, vaan se, että Raisa liikkui erilaisessa porukassa kuin mihin hänen tunteneet olivat tottuneet. Tämä mielestäni todistaa sen, että Raisa on todellakin voinut päätyä väärään seuraan ja päästä hengestään.
-
AllWorkNoPlay
- Alokas
Raisasta lehdistössä maalattu kuva ei sinänsä ollut väärä, että hän oli äärimmäisen lahjakas koripalloilija joka oli omistautunut lajilleen ja myös koulussa hän tietääkseni loisti. Kyllä munkin ensimmäinen mielikuva Raisasta oli juurikin se kiltti tyttö, mutta eiköhän meillä suurimmalla osalla ole tuon ikäisenä ollut myös se menovaihde ja rajojen kokeilun hetki. En siis ajattelisi, että tuossa mitään erikoista olisi ikäkausi huomioon ottaen.
Unohdin vastata tuohon arvioon siitä mitä Raisalle kenties on tapahtunut. Olen miettinyt tätä aika paljonkin, varsinkin silloin tuoreeltaan, tapaus oli järkyttävä ja varsinkin kun se on jäänyt ratkaisematta. Kyllä mä veikkaisin, että tässä on joku rikos takana. Jos hän on yrittänyt saada kyytiä Pirkkalaan ja joutunut väärään kyytiin? Muistan itsekin tuon ikäisenä kun suurinta huvia meillä oli liftata keskustasta kotiin. Riskit kyllä tiedettiin, mutta tuon ikäisenä sitä ei niin välitä. Onneksi kävi aina hyvin ja kotiin päästiin, kerran Ruutanan kautta, joka ei ollut suunnitelmissa. Silloin jännitti hetken aikaa.
Unohdin vastata tuohon arvioon siitä mitä Raisalle kenties on tapahtunut. Olen miettinyt tätä aika paljonkin, varsinkin silloin tuoreeltaan, tapaus oli järkyttävä ja varsinkin kun se on jäänyt ratkaisematta. Kyllä mä veikkaisin, että tässä on joku rikos takana. Jos hän on yrittänyt saada kyytiä Pirkkalaan ja joutunut väärään kyytiin? Muistan itsekin tuon ikäisenä kun suurinta huvia meillä oli liftata keskustasta kotiin. Riskit kyllä tiedettiin, mutta tuon ikäisenä sitä ei niin välitä. Onneksi kävi aina hyvin ja kotiin päästiin, kerran Ruutanan kautta, joka ei ollut suunnitelmissa. Silloin jännitti hetken aikaa.
-
liibaalaabaa
- Remington Steele
Jep, tohon aikaan liftattiin ja paljon. Ilman mitään paniikkeja, ja monta vuotta aiemmin. Nykyään en mistään hinnasta enää menis hämeenkadulle liftaan mut eipä sitä sillon ajatellu, "ei mulle/meille mitään tapahdu"
Nyt kun paljastu toi mannehomma niin oon aivan varma et jos Raisaa ei ole tapettu, niin se on vaan jonkun "vajakin" kellarivaimona
Vaikkei se nyt ihan tavallista Suomessa ole mutta.. eipä ole moni muukaan asia ja silti tapahtuu.
Nyt kun paljastu toi mannehomma niin oon aivan varma et jos Raisaa ei ole tapettu, niin se on vaan jonkun "vajakin" kellarivaimona
niin maan perusteellisesti
Kiinnitin joskus huomiota siihen, että Raisan äiti tuntui tietävän, että Raisa saattoi käydä ravintolassa kaverin henkkareilla. Jotenkin jäi mielikuva kuin hän olisi puhunut jokapäiväisestä leivästä, ts. hyväksynyt asian. Minua tämä kalkkiksena kauhistutti; onhan se nyt ihan helvetin vaarallista, että tuollainen alaikäinen tyttönen heiluu ravintolassa ties missä kunnossa aikuisten joukossa ja kenties milloin kenenkin hyväksikäytettävänä.AllWorkNoPlay kirjoitti:Se kuva mikä Raisasta on annettu lehdistössä ei siis ihan pitänyt paikkaansa, tai ehkä siihen oli haastateltu vain Raisan vanhempia, jotka eivät välttämättä tienneet tyttärensä toisesta puolesta mitään. Eipä ne omat vanhemmatkaan tuohon aikaan niin kovin tarkkaan tainneet tietää missä tytär silloin tällöin luuhaa.
Ei voi maallikko tietää hyväksykö äiti Raisan kulkemiset raflassa jne.
Ei ole helppoa tulla tv.eteen ja yritä nyt siinä sitten kertoa mahdollisemman luonnollisesti tapauksesta.
Omasta kadoksissa olevasta tytöstään.
Ei kannata lähteä kääntämään puukkoa haavassa.
Raisan tapaus ei tule enään koskaan selviämään,valitettavasti!!
Ei ole helppoa tulla tv.eteen ja yritä nyt siinä sitten kertoa mahdollisemman luonnollisesti tapauksesta.
Omasta kadoksissa olevasta tytöstään.
Ei kannata lähteä kääntämään puukkoa haavassa.
Raisan tapaus ei tule enään koskaan selviämään,valitettavasti!!