Jäljet; verijäljet - hajujäljet (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
kerroush
Agentti Scully

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kerroush »

Para kirjoitti:Tämä perkeleen pikkumies, joka hänen elämänsä jossa kaikki oli hyvin kunnes tämä sen pilasi, tämä saatanan käpy perkele saatana kehtaa jumalauta halko kädessä ryhtyä siinä estelemään, tämä arvoton paska yrittää tässä lyödä takaisin, onko tämä edes totta, siis minua, uhria, ja vielä osuukin sillä (dna?) perkeleen halolla niin silloin läikähtää ja pimenee potenssiin neljä. Kehtaat (tik tik) saatana (tik tik tik) vielä (tik) alkaa (tik tik) vitt (tik tik) huitomaan (tik tik tik) halolla (tik tik) perkele (tik).

Mitään tästä hän ei sano ääneen, tietenkään, miksi sanoisi. Koko ajatteluketju tapahtuu silmän räpäyksessä. Jukan ottama halko ja pyrkimys puolustautua lyömällä takaisin (joka tällaisen ihmisen mielessä on härskiä) laukaisee silmittömän mättämisen.
Juu, Kyllähän se tuohon saakka voi noin mennä, mutta sitten tämä paniikissa heilunut henkilö silmänräpäyksessä rauhoittuu, pomppaa ikkunasta ulos ja ottaa pakosuunnitelmansa taas käyttöön ja on hetkessä kuin viilipytty. Tämä ei kuule onnistu tuollaisen adrenaaliryöpyn jälkeen. Matti Mäkinen vielä kertoo, että ko. henkilö vaihtaa jalkineensa, jotka hänellä oli terassilla putkikassissa.(lähde: Kuolemannaakka). Ei muuten onnistu tuo noin nopeasti adrenaliinista eroon pääsy, ei ikinä.

Ja huomaatkos, tuo sinun kertomasi sopii paljon paremmin AA:han kuin kehenkään muuhun. "Tämä perkeleen pikkumies, joka hänen elämänsä jossa kaikki oli hyvin kunnes tämä sen pilasi, tämä saatanan käpy perkele saatana kehtaa jumalauta..." etc...

AA:n elämä oli jo kaaoksessa, ja siihen jatkoksi sopii erittäin hyvin kaaosmainen, suunnittelematon murha.

AA:n ei tarvinnut peitellä adrenaaliryöppyään, hänhän oli muka mukana tilanteessa todistajana ja olisi ollut luonnollista että hänellä siinäkin tapauksessa olisi ollut paniikki.

"Mitään tästä hän ei sano ääneen, tietenkään, ...". mitä nyt AA:lta yksi kUOLE lipsahti, mutta mitäs siitä.
Para

Viesti Kirjoittaja Para »

On voinut olla putkikassi tai reppu tai muovikassi tai kangaskassi.

On voinut olla ulkotiloissa nämä tällaiset kirkkaan siniset kengänsuojat (uimahalli/hammaslääkäristä sen kun aulasta ottaa). Tai ehkä hän onkin vaellushenkinen ja hänellä ollut tällaiset kahluulahkeet valmiiksi kotona jotka voi maiharin päälle vetää. Miksi? Kurakelin takia, hämäyksen takia, tai siksi että se oli hänelle ensiarvoisen tärkeää.

Jos me sallimme mahdollisuuden että tappajan päässä on saattanut kuulua ääniä, käskyjä kuten "tapa", "tapa se yöllä", jos me pidämme mahdollisena että näin voi olla, silloin samalla avautuu maailma, vaihtoehtojen verkko, jossa meidän on pidettävä mahdollisena että hän on voinut tehdä melkeinpä mitä muutakin tahansa. Täysin keskeistä hänelle on voinut olla vaikkapa se, että mennään nimenomaan ikkunasta. Tai se että pitää olla kengänsuojat. Tai että pitää olla tietynlainen veitsi.

Adrenaliiniryöpyn takia ei osaa paeta?

Eikö meillä tässä ole vahva todiste sen suuntaan että osasi?

En ymmärrä ihan nyt, tarkoitatko että tällainen fysiologinen reaktio estää kävelyn/ juoksin?

Se että hän olisi kävellyt/juossut/autoillut nimenomaan "viilipyttynä", voitko nimetä lähteen tälle tiedolle?

Se että joku asia sopisi paremmin, sinun mielestä, Annelin tekemäksi... tämä on nyt juuri sitä päättelyä jolla tuomioistuimetkin näyttää näitä ratkovan, valitettavasti.

Olen havaitsevanani yleisemminkin että moni sellainen joka perustelee päätöksiään ja mielipiteitään tällä kuuluisalla intuitiolla, ei kykene kovin johdonmukaiseen ajatteluun. Tämä intuitiolla perustelu tuntuu vetoavan ihan tietynlaisiin ihmisiin...
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

kerroush kirjoitti:"Mitään tästä hän ei sano ääneen, tietenkään, ...". mitä nyt AA:lta yksi kUOLE lipsahti, mutta mitäs siitä.
No ei nyt aivan näinkään. Jukkaa katsomaan mennessä Anneli tekee ensin täydellistä murhaa kysellen lähtikö mies jo, siitä kahden sekunnin päästä karjuu Jukalle "Pitääkö", sitten vissiin säikähtää itsekin hölmöilyjään vinkaisten "Vittikö" (kuntuollalaillahuusin), palaa suunnitelmaan ja lähtee ravaamaan jonnekin jonka päätepiste on mysteeri antiannelistisessa teoriassa. Joka tapauksessa mieli muuttuu taas ja Anneli unohtaa mestarilavastansa, karjaisee "Kuoooole", sitten taas viiden sekunnin päästä kysellään häkestä että "Tuleekssieltkettään".

Versus huppumiesteoria johon Annelin huudot sopii täysin loogisesti, kun kuole-sana on sanottu merkityksessä älä kuole. Minkä tytär heti sen sanomisen jälkeen vahvistaa hätääntymällä ja huutamalla häkeen "Iskä älä kuole!!!!".
kerroush
Agentti Scully

Para kirjoitti:Adrenaliiniryöpyn takia ei osaa paeta?

Eikö meillä tässä ole vahva todiste sen suuntaan että osasi?

En ymmärrä ihan nyt, tarkoitatko että tällainen fysiologinen reaktio estää kävelyn/ juoksin?
Tottakai pakenemaan pystyy. Mutta ei pysty niin kylmään harkintaan, että pystyisi heti teon jälkeen pukeutumaan uudelleen, uusiin verettämiin kenkiin. Ja pystyy harkitsemaan minne suuntaan lähteä pakoon.

Ilmeisesti olet elänyt niin suljettua ja turvattua elämää, ettet ole koskaan tuollaiseen adrenaliiniryöppyyn itse joutunut tai edes nähnyt sellaista.

Sinulla ei ole mitään todistetta mihinkään suuntaan.

Tuollainen reaktio estää juurikin kävelyn ja erityisesti se estää harkinnan ja rauhallisen toiminnan.
Para

kerroush kirjoitti: Tottakai pakenemaan pystyy. Mutta ei pysty niin kylmään harkintaan, että pystyisi heti teon jälkeen pukeutumaan uudelleen, uusiin verettämiin kenkiin. Ja pystyy harkitsemaan minne suuntaan lähteä pakoon.

Ilmeisesti olet elänyt niin suljettua ja turvattua elämää, ettet ole koskaan tuollaiseen adrenaliiniryöppyyn itse joutunut tai edes nähnyt sellaista.

Sinulla ei ole mitään todistetta mihinkään suuntaan.

Tuollainen reaktio estää juurikin kävelyn ja erityisesti se estää harkinnan ja rauhallisen toiminnan.
Niin, minulla ei ole ole mitään todistetta asian suhteen mihinkään suuntaan.
Eikä minulla ole omaa kokemusta adrenaliinin virtauksista tehdyn murhatyön jälkeen.
Enkä ole sellaista paikanpäällä nähnyt.

Ymmärsinkö nyt oikein, että on siis olemassa sellainen fysiologinen reaktio, "adrenaliiniryöppy", joka vie hienomotoriikan ja harkintakyvyn, estää kenkien vaihdon ja suunnistamisen, jos väkivalta kohdistuu ulkopuoliseen? Mutta jos väkivalta onkin perheen sisäistä, silloin hienomotoriikka ja harkintakyky säilyy ja mm. kenkien kanssa pelaaminen onnistuu?
kerroush
Agentti Scully

Para kirjoitti:Niin, minulla ei ole ole mitään todistetta asian suhteen mihinkään suuntaan.
Eikä minulla ole omaa kokemusta adrenaliinin virtauksista tehdyn murhatyön jälkeen.
Enkä ole sellaista paikanpäällä nähnyt.
Tämänhän minä jo päättelinkin.
Para kirjoitti:Ymmärsinkö nyt oikein, että on siis olemassa sellainen fysiologinen reaktio, "adrenaliiniryöppy", joka vie hienomotoriikan ja harkintakyvyn, estää kenkien vaihdon ja suunnistamisen, jos väkivalta kohdistuu ulkopuoliseen?
Ymmärsit oikein. Googlaa adrenaliiniryöppy, niin huomaat, että joillain harrastuksilla pyritään juuri siihen.

Olen itse ollut ammatissa, jossa tuollaisia hyöykyjä tuli itsekin koettua ja varsinkin nähtyä. Monet sellaisen saaneet eivät olleet toimintakykyisiä moneen kymmeneen minuttiin jopa tuntiin. Jopa niinkin yksinkertainen asia kuin paikoillaan istuminen oli muutamalle liian vaikeaa tehtävä. Kenkien vaihtamisesta puhumattakaan.
Para kirjoitti:Mutta jos väkivalta onkin perheen sisäistä, silloin hienomotoriikka ja harkintakyky säilyy ja mm. kenkien kanssa pelaaminen onnistuu?
AA:lla oli aikaa enemmän kuin neljä minuuttia. Ja AA:han oli paniikissa vielä soittaessaan, vaikka tapahtuneesta oli saattanut kulua kymmeniä minuutteja.

Ai, nyt sinä väität, että AA pelasi kenkien kanssa. Tähän asti minä olen kuvitellut, että AA:ta puolustelevat ovat sitä mieltä ettei AA vehdannut kenkien kanssa.
kaljaloota
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

Missäs vaiheessa olis kerennyt kenkien kanssa leikkiä? Kun piti pulssiakin kokeilla niin rauhassa ettei ovi avatessa ota vainajaan vahingossakaan kiinni, oven avauksesta olisi jäänyt verijälki. :mrgreen:
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

....On voinut olla putkikassi tai reppu tai muovikassi tai kangaskassi.

On voinut olla ulkotiloissa nämä tällaiset kirkkaan siniset kengänsuojat....

Kas kun ei ne kuuluisat naakan vaihtokengät ja tietenkin putkikassissa muutkin tarvikkeet, jotka tuotu paikalle ja myös viety paikalta! Miten mulle muistuu mieleen Naakan esitys, jossa putkikassi ja vaihtokengät odottivat terassilla.. Taitaa muuten olla kyseessä ihan sama putkikassi kuin Mäkiselläkin selostuksissaan käräjillä 2013.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Para

kerroush kirjoitti: Olen itse ollut ammatissa, jossa tuollaisia hyöykyjä tuli itsekin koettua ja varsinkin nähtyä. Monet sellaisen saaneet eivät olleet toimintakykyisiä moneen kymmeneen minuttiin jopa tuntiin. Jopa niinkin yksinkertainen asia kuin paikoillaan istuminen oli muutamalle liian vaikeaa tehtävä. Kenkien vaihtamisesta puhumattakaan.
Ja näistä työhön liittyvistä kokemuksistasi ja havainnoista teet sitten johtopäätöksen, että oletettu ulkopuolinen murhaaja, jota et tunne ja jonka käyttäytymistä et ole ilmeisesti kuitenkaan koskaan havainnoinut, ei ole kyennyt vaihtamaan kenkiä eikä poistumaan paikalta harkintaa käyttäen?

Ja pidät sitä, et pelkästään todennäköisenä vaan - täysin varmana?

Sinä kerroush teet tässä nyt ajatusvirheen, etkö todella huomaa itse sitä?

miten se menikään, ei pitäisi lähteä mopolla moottoritielle...
kerroush
Agentti Scully

Para kirjoitti:Ja näistä työhön liittyvistä kokemuksistasi ja havainnoista teet sitten johtopäätöksen, että oletettu ulkopuolinen murhaaja, jota et tunne ja jonka käyttäytymistä et ole ilmeisesti kuitenkaan koskaan havainnoinut, ei ole kyennyt vaihtamaan kenkiä eikä poistumaan paikalta harkintaa käyttäen?
Kyllä. Juurikin näin. Olen nähnyt noita tilanteita kymmenittäin. Kaikki todelliseen kriisitilanteeseen joutuneet ovat olleet "poissa itsestään" kuka pidempään kuka lyhempään. Mutta kukaan ei ole toipunut tuosta adrenaliiniryöpystä sekunneissa. Ei edes palomiehet tai poliisit. Ehkäpä jokin armeijan erikoiskoulutettu sotilas voisi tuohon kyetä.

Murha on vielä erikoistilanne.

Normaali-ihmisen toimintakyky katoaa satavarmasti.

Minun ei tarvitse tuntea ko. huppumiestä pystyäkseni tuon sanomaan. Se pätee aina!
Para kirjoitti:Ja pidät sitä, et pelkästään todennäköisenä vaan - täysin varmana?
Kyllä.
Para kirjoitti:Sinä kerroush teet tässä nyt ajatusvirheen, etkö todella huomaa itse sitä?
Minkä?
Para kirjoitti:miten se menikään, ei pitäisi lähteä mopolla moottoritielle...
Tämän paikan älylliseen vauhtiin riittää kyllä rämä potkulautakin!
Para

menemättä vielä siihen ajatusvirheeseen... tarkentava kysymys: missä vaiheessa havaintojesi mukaan toimintakyky menee?

kun tilanne alkamassa?

kun tilanne päällä?

kun tilanne ohi?

ja jos vastaat "kun tilanne ohi" jatkokysymys:

milloin murhatilanteessa jossa on vaseti menty murha johonkin vieraaseen taloon tekemään tilanne on mielestäsi ohi?

oletko sitä mieltä että huppis muuttuu poislähtötilanteessa toimintakyvyttömäksi koska hänellä on liikaa adrenaliiniä? vai koska tulee vaje?
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Jos palattaisiin topikkiin: Jäljet, verijäljet..

Mäkinen todisteli käräjillä, että tekijän on täytynyt olla yltä päältä veressä. Etenkin kädet, (käsineet) niin verissä, että tällä voisi selittää terassin tippuverijäljet. Selitti, että jos niitä käsineitä olisi väännetty, niin varmasti olisi valunut verta. Arveli myös, että tarttuessaan lasihampaaseen on ulkopuolinen voinut saada kätensäkin auki selittäessään hupun käsien verisyydellä myös pokien laseissa olleita verijälkiä.

Miten on mahdollista, että verho oli puhdas verestä? Oli könynnyt verhon ylitse, eikä tipan tippaa tipahtanut verhoon (paitsi sitä yhtä pientä jälkeä lähellä lukkomekanismia saumakujan päällä piilossa ovea vasten, tuskin silmin havaittavaa)?
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
kerroush
Agentti Scully

.
Et sitten ymmärtänyt yhtään siitä mitä olen yrittänyt sinulle avata.

Katsos kun tuo adrenaliini on aine, jonka erittymiseen ihminen ei voi tahdollaan vaikuttaa:
Wiki kirjoitti:Adrenaliini eli epinefriini (C9H13NO3) on katekoliamiineihin kuuluva välittäjäaine ja hormoni, jota yhdessä noradrenaliinin kanssa erittyy suorituskykyä vaativissa stressitilanteissa - yleisemmin kaiken fyysisen rasituksen yhteydessä, mutta erityisesti osana pako-/taistelureaktiota. Eritystä sekä välittäjäaineena että hormonina säätelee autonomiseen hermostoon kuuluva sympaattinen hermosto, joka aktivoituu stressitilanteissa.
Vaikka kuinka yrittäisit rauhoittua ja päästä taas itsesi herraksi, se ei onnistu! Adrenaaliinia erittyy niin kauan kuin tilanne on päällä.

Sinä saat tuosta itse päätellä, milloin "puppumiehellä" tilanne on ohi.

Missään tapauksessa se ei ole ohi sillä siunaaman hetkellä kun hän on ikkunasta patiolle ponkaissut. Sinä väität, että hän olisi silloin ollut pystyvä harkitsemaan pakosuuntaa ja kävelemään rauhallisesti, heti veristen kenkien vaihdon jälkeen, pois paikalta.

Fakta kuitenkin on se, että kukaan normaali ihminen ei kykene tuollaiseen toimintaan.

Ensiksi toteutetaan tarkkaan suunniteltu paikalle meno. Sitten tehdään kaoottinen ja paniikinomainen murha. Sitten taas toteutetaan tarkkaan suunniteltu pako.

Näetkö tuossa skenaariossa mitään kyseenalaista? Et varmaankaan!
Mäkrö
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Mäkrö »

Minua on yksi asia ihmetyttänyt liittyen jälkiin ja illan kulkuun. Uhri oli ajanut Turusta firman juhlista, joihin hän kukaties meni suoraan töistä. Hän tuli kotiin ja täytti pesukoneen ja meni nukkumaan?

Mun on hyvin vaikea ymmärtää ettei tollasen reissun jälkeen ihminen kävisi suihkussa. Näin ei kuitenkaan ole kerrottu.
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

Mäkrö kirjoitti:Minua on yksi asia ihmetyttänyt liittyen jälkiin ja illan kulkuun. Uhri oli ajanut Turusta firman juhlista, joihin hän kukaties meni suoraan töistä. Hän tuli kotiin ja täytti pesukoneen ja meni nukkumaan?

Mun on hyvin vaikea ymmärtää ettei tollasen reissun jälkeen ihminen kävisi suihkussa. Näin ei kuitenkaan ole kerrottu.
Tuo suhkussa käyminen, ei nyt varsinaisesti valaise itse tätä murhatapahtumaa. Olen sitä suihkusessiota miettinyt liittyen tyynynliinassa olleisiin ruskeankirjaviin kuituhin, joita siinä kuitututkimuksen mukaan oli ollut runsaasti ja tämä runsaus taas tarkoittaa sitä, että tyynynliina on ollut kontktissa jonkun vaatteen kanssa josta on näitä kuituja irronnut siihen runsaasti, esim. pyyheliina tai kypytakki. Eli sellainen ajatus on kyllä käynyt mielessä, että Lahti on käynyt suihkussa, ja lepäillyt suihkun jälkeen joko tumma pyyheliina hartioillaan tai vast. kypytakki päällään sängyllä. Verijälkitutkija Taurukin puhui oikeudessa kevyt-froteisesta kylpytakista.
Vastaa Viestiin