15 tyttö murhasi samanikäisen tytön kotonaan Seinäjoella 28.4.2015

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
lokinpoikainen
Alokas

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja lokinpoikainen »

guineapig kirjoitti:Sain illalla sähköpostia eräältä tekijän naapurustoon kuuluvalta henkilöltä, jossa oli sekä valaisevaa tarinaa tekijästä, että kuvia tuolta talolta. Uskon, että moni tulee kauhistumaan, jos tämän jutun faktat joskus tulevat julki. En viitsi laittaa kuvia tänne jakoon, ettei tuttavani joudu vaikeuksiin.
Jos tämä on totta, voisitko kertoa minkälaista valaisevaa tarinaa kuulit, tai miksi ihmiset tulevat kauhistumaan (raaka murha, tekoväline, aiempaa väkivaltaisuutta,laajemmat motiivit - minkä tyyppiset?)? Millaisista kuvista on kyse? Onko sähköpostin lähettänyt henkilö ollut yksi niistä "muista henkilöistä" joita oli paikalla poliisin saapuessa? Näkyykö kuvissa esim. tekoväline, verijälkiä, uhri?
AutumnForever
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

Itse olen ennen käyttänyt huumeita. Vierottautunut viime vuoden aikana. Ja ymmärrettävästi tuttavapiiriini kuuluu paljon huumeiden käyttäjiä.

Joku mainitsi, että eikö epäillylle pitäisi tulla vierotusoireita jos on ottanut tupla-annoksen. Ei. En tiedä yhtäkään huumetta josta tulee noin vain vieroitusoireet (paitsi alkoholi=krapula). Opiaattien käytöstä tulee mutta saa aika kauan ja säännöllisesti käyttää. Amfetamiinista ei tule fyysisiä vierotusoireita, eikä muutenkaan "nopeista", stimulanteista.
Jotkut hallusinogeenit voisivat tietysti aiheuttaa sekavuutta. Mutta opiaatit (ja heroiini mutta sitä tuskin teinit saa) ja kannabis vain rauhoittavat ja jarruttavat menoa. Muuntohuumeista minulla ei ole kokemusta mutta olen kuullut monen kilahtaneen synteettisen kannabiksen ja MDPV:n takia.
Pregabaliini eli Lyrica auttaa opiaattiviekkareihin, ei sillä kyllä pitäisi olla myötävaikutusta kenenkään tappamiseen. Hidastaa vaan ihmistä ja refleksejä ja tekee tokkuraksi. Samoin rauhoittavat. Mielestäni "paras" aine on alkoholi, jos pitäisi valita joku joka laittaa sillä tavalla sekaisin ja laskee estoja että kykenisi jonkun tappamaan.

Tämä nyt vaan oli eräs kokemus huumausaineista. En usko että tapauksessa on päihteet mukana.
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.
guineapig
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja guineapig »

lokinpoikainen kirjoitti:
guineapig kirjoitti:Sain illalla sähköpostia eräältä tekijän naapurustoon kuuluvalta henkilöltä, jossa oli sekä valaisevaa tarinaa tekijästä, että kuvia tuolta talolta. Uskon, että moni tulee kauhistumaan, jos tämän jutun faktat joskus tulevat julki. En viitsi laittaa kuvia tänne jakoon, ettei tuttavani joudu vaikeuksiin.
Jos tämä on totta, voisitko kertoa minkälaista valaisevaa tarinaa kuulit, tai miksi ihmiset tulevat kauhistumaan (raaka murha, tekoväline, aiempaa väkivaltaisuutta,laajemmat motiivit - minkä tyyppiset?)? Millaisista kuvista on kyse? Onko sähköpostin lähettänyt henkilö ollut yksi niistä "muista henkilöistä" joita oli paikalla poliisin saapuessa? Näkyykö kuvissa esim. tekoväline, verijälkiä, uhri?
Totta tämä lähteeni kirjoitti, uskon niin ja tuskin harrastanut kuvamanipulaatiotakaan, voin vain sanoa, ettei kaikki ole sellaista kuin näyttää.
lokinpoikainen
Alokas

Viesti Kirjoittaja lokinpoikainen »

guineapig kirjoitti:
lokinpoikainen kirjoitti:Jos tämä on totta, voisitko kertoa minkälaista valaisevaa tarinaa kuulit, tai miksi ihmiset tulevat kauhistumaan (raaka murha, tekoväline, aiempaa väkivaltaisuutta,laajemmat motiivit - minkä tyyppiset?)? Millaisista kuvista on kyse? Onko sähköpostin lähettänyt henkilö ollut yksi niistä "muista henkilöistä" joita oli paikalla poliisin saapuessa? Näkyykö kuvissa esim. tekoväline, verijälkiä, uhri?
Totta tämä lähteeni kirjoitti, uskon niin ja tuskin harrastanut kuvamanipulaatiotakaan, voin vain sanoa, ettei kaikki ole sellaista kuin näyttää.
Edellinen viestini kuulosti varmaan hieman skeptisemmältä kuin oli tarkoitus. Yritin siis lähinnä kysyä, että pystytkö/haluatko kertoa saamistasi tiedoista tai minkä tyyppisistä asioista on kyse? Eli tiedätkö esim. tekotavan tai motiivin lähteittesi perusteella?
niinonii
Alokas

Viesti Kirjoittaja niinonii »

mä en usko sekunttiikaa mihinkää huumejuttuihin. :D lol.
eiköhän oo aika selvää et teon motiivi on mustasukkaisuus tästä yhteisestä ihastuksesta.
Elizabeth
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Elizabeth »

En kyllä itsekään jaksa uskoa nuihin huumeisiin.

Ensiksi käy yksi (trolli) huumeista mainitsemassa ja sitten se leviää kulovalkean tavoin keskusteluun. Tekijä käytttää. Sitten väitetään, että uhrikin oli vetämässä jotain (vaikka ystävä mainitsi ask tilillään ettei O ees polttanut ja yritti saada ystäväänsäkin lopettamaan tupakoinnin) ja lopulta koko koulu käyttää tai ainakin hirveän moni ja tämä on joku salattu ja vaiettu asia.

Eiköhän tuohon vielä selvyys tule, mutta jotenkin ei nyt kuulosta uskottavalta.
Ylistaron mumma
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Ylistaron mumma »

Olen lukenut koko ketjun läpi.
Jotenkin minusta tuntuu siltä, että epäilty ei olekaan niin puhdas pulmunen, kuin hänestä annettu kuva on. Ehkä taustalla on sittenkin jotakin sellaista, mitä kukaan ei uskoisi. Toisaalta poliisi korostaa koko ajan tytön olevan älykäs ja hyvämaineinen. Niinhän oli kuopiolainen kahden lapsensa murhaajakin. Hän oli älykäs ja menestynyt työssään, kunnes hän sai burnoutin ja alkoi sekoilemaan tarot-korttien ym. kanssa ja myöhemmin hänestä paljastui, että hän oli ollut hoidettavana mentaalisairaalassa pitkiä jaksoja ennen lastensurmaa.

Monet nuoret tytöt seikkailevat jo hyvinkin nuorina erilaisilla netin sivustoilla, joissa saattavat joutua pedofiilien ym. ahdistelemaksi. Voisikohan tähän juttuun liittyä se mahdollisuus? Ehkä tämä on kaukaa haettu, mutta näitä tapauksia on paljastunut viimeaikoina aika paljon ja niihin liittyvät erilaiset kiristämiset, ihmiskauppa ym. kuviot.

Joku mainitsi täällä, että juttuun liittyy sellaista, mikä saa monet kauhistumaan. Minua kauhistuttaisi eniten se, että epäilty olisi kohdistanut ruumiiseen esimerkiksi seksuaalista häpäisyä. Poliisi mainitsi jo alkuvaiheessa, ettei kysymyksessä ole rituaalimurha ja se sai kieroutuneen mieleni epäilemään ruumiin häpäisyä jollakin tavalla. Poliisihan mainitsi samassa yhteydessä, että hän on pitkän uransa aikana nähnyt monenlaista, mutta tämä tapaus sai hänetkin hämmästymään.
who am I to judge
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja who am I to judge »

Toistan itseäni, mutta jos paatunut(?) poliisimies sanoo, että tapaus saa hämmentymään, voi mielestäni väkivaltaisesti kuolleen 15-vuotiaan tytön verinen, (pahasti) runneltu vartalo olla riittävä syy siihen. Varsinkin, jos epäillyksi tekijäksi on heti ilmennyt ikätoveri. Varmasti jokaisella käy ensimmäisenä mielessä miksi. Suomessa tehdään kuitenkin vielä maailmanlaajuisessa mittakaavassa vähän väkivaltaisia henkirikoksia, varsinkin sellaisia, joissa uhrina on alaikäinen. Ei tarvita mitään kauhuelokuvien tai Walking Deadien kaltaisuuksia, jotta teko olisi epätavallinen. Toivon ainakin, ettei mitään sairaalloisen häiriintynyttä tule ilmi.

Muutama sivu takaperin oli eiliseltä päivältä juttu, jossa poliisi kertoi epäillylle tarvittaessa tarjolla olevasta lääkehoidosta ja samaisessa jutussa maininta epäillyn jatkosijoituspaikasta ("Uusi-Kakkurin mukaan nuoret vangitut tarvitsevat esimerkiksi terveydenhoidon palveluita tavallisia vankeja enemmän. – Nuorten tekemissä henkirikoksissa on tyypillistä, että teon aiheuttamat psyykkiset reaktiot tulevat pitkän ajan päästä tapahtumasta. Nämä reaktiot täytyy tunnistaa ja oikeaoppista hoitoa pitää olla heti saatavilla, Uusi-Kakkuri selventää.") Mielestäni tämä puoltaisi jatkosijoituspaikaksi vankilaa, jossa erityisosaamista mielenterveydenhäiriöistä ja -ongelmista. Ja kertoo siitä, ettei epäilty voi hyvin vaan kohtalaisesti. Miltä itsestäsi tuntuu, jos voit kohtalaisesti?

Jos minulta kysyttäisiin ainoastaan poliisin tiedottamisen perusteella (kaiken tämän tällä palstalla spekuloinnin, trollailun ja huhujen kylvämisen unohtaen), mitä on tapahtunut, haluaisin uskoa impulsiiviseen tekoon, omien tunteiden käsittelyn kyvyttömyydestä ja pettymyksen sietokyvyn heikkoudesta johtuen. Surullista, mutta näin siinä voi pahimmassa tapauksessa käydä.
Tuhatkauno
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Tuhatkauno »

Me aikuiset keksimme mitä ihmeellisemempiä syitä H:n motiiville. Se voi olla hyvinkin yksinkertainen. Teinit elää niin kummallisessa maailmassa. Syy voi olla niinkin yksinkertainen, että H hermostui siitä, ettei O käynyt tykkäämässä jotain instargram kuvasta.

Tappo on voinut olla niin impulssiivinen teko, että H on ottanut puukon ja yllätänyt O:n takkapäin. O näpytellyt puhelintaan ja H vetäillyt kurkun auki.
Paskasta ei saa konvehtia.
dekkaridaami
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja dekkaridaami »

Kuten monia muitakin, on itseänikin ihmetyttänyt poliisin jotenkin puoltavat kommentit epäillyn hyvyydestä, fiksuudesta ja ties mistä. Voihan tämä johtuu esim siitä että kuitenkin on suht pienestä paikkakunnasta kyse, joten mahdollisesti kyseinen perhe on tälle poliisiherralle tuttu entuudestaan. Sitä kautta tulee huomaamatta esiin enemmän noita puoltavan oloisia lausahduksia. Toki se on väärin mutta ihmisiähän me kaikki ollaan.

Sitten pieni kommentti näistä "mä tiedän jotain mitä ei muut mutta enpä kerro": eiköhän silloin olisi paras jättää kokonaan sitä kirjoittamatta tänne. En tiedä mitä te sillä haette, oman statuksen nostoa "peruspalstalaista paremmaksi"? no se ja sama mutta asioita oikeasti lähellä olevat ja sisäpiirin tietoa omaavat ovat yleensä asioista hiljaa. He nimittäin tietävät että itse laulamalla juttuja eteenpäin, voivat he saada tietolähteensä pahoihinkin vaikeuksiin. Joten muistakaapa aina miettiä vähän sitäkin puolta keihin kaikkiin nuo kommenttinne voivat vaikuttaakaan.
Meeya
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Meeya »

Ketjun (joten kuten) kokonaan lukeneena haluan kertoa omia mielipiteitä tähän kyseiseen tapaukseen. En siis tunne ketään näistä, enkä asu lähimaillakaan tätä tapahtumapaikkaa joten kaikki on omaa mielipidettä/spekulaatiota.

Tuossa iässä missä tekijä ja uhri ovat niin siitä ei ole kovin kauaa (lue:8vuotta) kun itse olin saman ikäinen, eli tuoreessa muistissa ovat vielä ne sen aikaiset ajatukset asioista ja "riidat" koulukavereiden kanssa johon pohjaan oman tekstini osittain.

Tuossa iässä oleva tyttö on hyvin herkkä ja kohdistaa itseensä paineita kohtuuttomasti ulkopuolisten mielipiteistä. Uskoisin että tappamiseen voi olla monta syytä tekijällä mutta uskoisin että kyse on jostain asiasta mikä liittyy siihen että uhri on jotenkin heikentänyt tekijän asemaa kaveripiirissä, kertonut todennäköisesti jotain arkaluonteista jollekkin tai sanonut jotain perätöntä tekijästä joka on saanut tekijän häpeän valtaan tai saanut tekijän pelkäämään jäävänsä kiinni jostain asiasta mistä ei todellakaan halua joutua leimatuksi.
Tai sitten on kyse juuri jostain yhteisestä ihastuksesta joka on alunperin ollut tekijän kiikarissa mutta uhri on jollain tavalla sotkeentunut siihen soppaan, ei välttämättä edes omasta tahdostaan vaan voihan se olla niinkin että tämä ihastus onkin iskenyt silmänsä uhriin josta tekijä on suivaantunut.
Myöskin mahdollinen motiivi voi olla tekijän halusta tehdä jotain mihin uhri ei ole suostunut ja ilmaissut jyrkästi mielipiteensä ja kieltäytynyt.

Pahasti vaan haiskahtaa siltä että tekijä on "huijannut" uhrin kotiinsa sanoen jotain "selvitetään meillä nää riidat" tms. Koska uhri tuskin olisi sinne mennyt jos olisi pelännyt mahdollista riitaa/tappelua.
Mahdollisesti täällä asunnolla uhri on tekijän hiillostaessa kertonut/myöntänyt jotain, esim "joo kyllä mä oon viestitellyt sen pojan kanssa/joo mä se olin joka kertoi että sä oot poltellu pilveä/joo kyllä mä sen jutun kerroin koulussa että sä oot sählännyt kahden pojan kanssa samaan aikaan tms"
Josta tekijä on sitten vetänyt kilarit ja hyökännyt sen päälle.
Todennäköisesti on pitkään ollut näiden välillä "jotain kismaa" koska se että on kuvia kommentoitu puolin ja toisin ja tykkäilty, se voi olla myös vittuilua toiselle tai siinä voi olla perseennuolentaa.
Voihan se olla että uhri on aina ollut parempi kaikinpuolin kuin tekijä vaikka tekijän mielestä asia ei ole näin ja sitten on tullut viimeinen pisara syystä tai toisesta.

Säälittävä tapaus kaikin puolin.
Kyllä tekijällä on varmasti paha olla ja on karut olosuhteet sekä täysin erimaailmassa kuin missä ikinä on joutunut olemaan.
Ei paljoa mopoautolla ajella keskustaan hengailemaan viikonloppuna vaan nyt on viikon kohokohta suihku reissu sellistä joka kestää 5 minuuttia.
Silti en näe syytä paapoa. Tutkinnanjohtajan lausunnot on kyllä asiattomia ja vainajaa kohtaan julmia, sillä tuskin uhrin omaiset haluavat kuulla että tyttäremme tappanut tekijä saa nyt silkkihansikkain kohtelua.
Vaikka ei siellä saa kyllä oloonsa kotoisaksi vaikka sinne kärrättäis koulukirjoja ja paukkuserpentiiniä kottikärryillä.
Vapauden menetys on aina kova paikka ja varsinkin teko joka on ollut yllättävä tekijällekkin saa oikeat mittasuhteet vasta myöhemmässä vaiheessa.
Voihan se tekijä luulla että pääsee ens viikolla pois, kakarat kun ei tajua että oikeesti näin käy jos tappaa toisen että joutuu oikeasti vankilaan vuosiksi. Tai voi tietää muttei usko että "ei mulle nyt näin voi käydä".

Mahtaa olla paska olo, niin tekijän kuin uhrin vanhemmilla. Sitä kun ei halua omalle kohdalleen kumpaakaan edes ajatella, siis että oma lapsi olisi tälläisessä tapauksessa kumpikaan osapuoli.
Heavenangel
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Heavenangel »

Kyllähän tässä joutuu itsekukin katsomaan peiliin: mikä minua kiinnostaa tässä(kin) casessa? Olenko vain utelias? Eikö minulle riitä ns. virallinen tiedottaminen asiassa, jota jostakin syystä seuraan?

Jos (ikääntynyt?) poliisimies kertoo olevansa 'vaikuttunut', miksi minun tarvitsee ulkopuolisena saada tietää olosuhteiden yksityiskohdat?

Some osaltaan vaikuttaa tiedonjanoon ja -saantiin; ei siis riitä maininta esim. Dallasista. Itselleni tulee mieleeni vain 'pullat'.
Etsivä löytää.
Gurney
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Gurney »

Jahas, jyrsijä on palannut trolleilemaan. Puolet ajasta jäähyllä eri syistä.

Olet vissiin vasta eilen päässyt edellisestä bannista ? Älkää ihmiset uskoko sanaakaan, mitä tää tyyppi kirjoittaa
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia
jkpo
Susikoski

Viesti Kirjoittaja jkpo »

guineapig kirjoitti:
lokinpoikainen kirjoitti:
Ottamatta kantaa siihen pitääkö jyrsijän puheet paikkaansa vai ei, samansuuntaista olen kuullut minäkin ja JOS jutut pitävät paikkaansa, olen syvästi hämmästynyt mikäli juttua ei aikanaan käsitellä murhana. Omaa lähdettä minulla ei ole syytä myöskään epäillä.

Ei liene sattumaa sekään että epäillyn mainittu asianajaja on jo aikaisemmin hoitanut vastaavanlaisia tapauksia. Jos kyseessä olisi "lievästi alkoholisoituneen "Matti Meikäläisen" pikaistuksissaan tekemä tappo puistokemistien kokoontumisessa, luulisi että riittävän pätevä asianajaja löytyisi ihan Seinäjoen kokoisesta pitäjästäkin.

Kaikki ei todellakaan taida olla niin yksinkertaista ja selvää kuin annetaan ymmärtää kun asiaa katsoo hieman useammalta kantilta...

Poliisin tiedotuksessa esiin pomppivat maininnat epäillyn lahjakkuudesta, fiksuudesta jne. ovat karmivia kun peilaa niitä korviin kantautuneisiin tietoihin. Pahoin pelkään että JOS poliisi muuttaa tiedotusta avoimemmaksi, moni tulee järkyttymään pahanpäiväisesti ja juuri siksi näin ei tule käymään. Aikanaan oikeudenkäynti tullaan käymään suljettujen ovien takana ja esitutkintaaineisto, tuomio ja muu materiaali tulee olemaan salaista vähintään viisikymmentä vuotta.

Lisää omia ajatuksia. JOS kyseessä olisi ihan vain pikaistuksissa tehty puukotus, uskoisin poliisin sen tiedottaneen avoimemmin jo ihan rauhoitellakseen ihmisiä, villejä huhuja ja näin myös rauhoittaakseen sekä uhrin että epäillyn lähipiirin turhalta kärsimykseltä joita huhut aikaan saa heillekkin. Nyt näin ei tehdä ja luulen että syy on juurikin se että asiat ei ole sitä miltä ne näyttää ja tekotavan julki tuominen saisi median repimään melkoisia otsikoita jotka ois kauheaa nähtävää myös lähipiirille. Uskoisin poliisin tiedotuksen olevan hallittua damage control-linjaa jossa on valittu kahdesta pahasta omaisille se pienempi paha joka on villien ja paikkansa pitämättömien huhujen aiheuttama kärsimys, se suurempi paha ja kärsimys taitaisi tulla faktoista ja sen mukana tulevista raflaavista ja repivistä otsikoista. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää..
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Vaikka teossa olisi taustalla riitaa huumeiden käytöstä, en oikein ymmärrä, kuinka se selittäisi surman. Harvemmin edes huumepsykoosissa oleva kykenee surmaamaan ketään. Ihmiseltä ei tavallisesti lähde henki pelkällä pintapuolisella pahoinpitelyllä, vaan se vaatii tekijältä jonkinlaista määrätietoisuutta. Kosto huumeiden käytöstä kertomisesta kuulostaa vähän erikoiselta 15-vuotiaan motiiviksi.

Muutenkin minulle on tässä rikoksessa hankalinta ymmärtää, kuinka 15-vuotias edes saa toisen ihmisen hengiltä. Sikäli kiinnostaisi tietää tekoväline. Ja edelleen ihmetyttää, kuinka paikalle saapuneet poliisit ovat ilmeisesti heti havainneet uhrin elvyttämisen turhaksi. Uusi-Kakkuri on jo kertonut julkisuuteen uhrin menehtyneen saman tien, ja ettei nopeasti aloitettu elvytys olisi pelastanut uhria. (http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... sa/5062260 ) Noilla tiedoilla kaikkein loogisin tekoväline olisi kuitenkin ampuma-ase tai sitten se kirves. Mutta osaisiko 15-vuotias tyttö käyttää kirvestä tappavasti?

MTV;n toimittaja on kaivanut esiin vastaavan rikoksen 1970-luvulta. Tilanne on voinut edetä hyvin samalla tavalla Seinäjoella;
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... sa/5065138
Seinäjoen tragedia ei ainoa laatuaan: Hätkähdyttäviä samankaltaisuuksia 70-luvun teinisurmassa
Rikos Julkaistu 09.05.2015 07:41

Seinäjoella tapahtunut henkirikos ei ole ainoa tapaus Suomessa, jossa 15-vuotias koulutyttö on surmannut samanikäisen koulutoverinsa. Tuusulassa 15-vuotias tyttö kuoli ystävänsä kirveeniskuihin toukokuussa 1976.

Totuuden jäljille ei päästy heti. Poliisitutkinnan alussa ei ollut tietoa siitä, olisiko kyseessä seksuaalirikos. Melko pian kävi kuitenkin ilmi, että oli kyse jostain aivan muusta.

Veli löysi uhrin - poliisi hälytettiin kello 14.30

Surmatyö tapahtui keskiviikkoaamuna 26.5. Tuusulan Ruotsinkylässä 15-vuotiaan uhrin kotona.

Tyttö oli surmattu useilla päähän ja niskaan osuneilla kirveeniskuilla. Hänet löysi oma veli iltapäivällä.

Poliisi hälytettiin paikalle kello 14.30. Paikallispoliisin lisäksi mukaan tutkintaan tuli keskusrikospoliisi.

Oikeuslääketieteellisessä tutkimuksessa varmistui, ettei kyse ollut seksuaalirikoksesta.

Epäilty pidätettiin jo kolmen päivän kuluttua. Hänen ikäänsä ja sukupuoltaan ei heti tuolloin kerrottu.

Motiivina riita -uhri uhkasi viedä poikaystävän?

Kesäkuun neljäs päivä epäilty vangittiin, ja paljastui, että hän oli uhrin samanikäinen ystävä. Tämä tunnusti kuulusteluissa surmanneensa ystävänsä. Motiiviksi hän kertoi, että he olivat ”vinoilleet” toisilleen ja riitaa oli tullut muun muassa kouluasioista.

Syyte nostettiin murhasta. Epäilty toimitettiin mielentilatutkimukseen.

Oikeuden asiakirjoista käy ilmi, että riita alkoi epäillyn mukaan vähäpätöisistä asioista, mutta sitten ystävykset loukkasivat toisiaan yhä pahemmin. Epäilty kertoi, että ystävän loukkaukset alkoivat saada hänen mielessään suhteettoman suuren merkityksen. Ystävä oli hänen mukaansa viitannut epäillyn heikkoon koulumenestykseen sekä ”luvannut valloittaa” tämän poikaystävän.

Riidan edetessä epäilty kertoi joutuneensa yhä enemmän tunteiden valtaan ja käsikähmässä suuttunut niin paljon, ettei enää hallinnut itseään.

Hän kertoi muistavansa hämärästi, miten etsi kirveen pihalta. Hän ei muistanut lyöneensä sillä ystäväänsä useita kertoja.

Taustalla alemmuudentunnetta ja epävarmuutta

Ystävykset olivat tunteneet toisensa kansakoulun alkuvuosilta ja viettivät paljon aikaa yhdessä. Uhri oli epäillyn sanojen mukaan hänen paras ystävänsä.

He olivat muutaman kerran lintsanneet yhdessä koulusta kevätlukukaudella 1976, mutta uhri menestyi koulussa ystäväänsä paremmin.

Epäilty oli pärjännyt koulussa vielä syyslukukaudella 1975, mutta keväällä koulunkäynti ei enää ollut maistunut ja tästä oli ollut ristiriitoja kotonakin.

Vapaa-aikaansa epäilty oli viettänyt alkoholia nauttimalla, varastelemalla ja yhdessä oleilemalla kavereidensa kanssa.

Epäilty vaikutti tutkijoiden mukaan kypsymättömältä omaan ikäryhmään verrattuna. Mielialat vaihtelivat jyrkästi, hänellä todettiin alemmuuden tunnetta. ”Epävarmuus, turvattomuus ja yksinjääminen ovat hallitsevia teemoja”, todetaan asiakirjoissa.

Varsinaista mielisairaudesta ei havaittu merkkejä. Lausunnon mukaan tyttö katui tekoaan.

Viisi vuotta vankeutta

Käräjäsalissa syytetty kiisti teon. Oikeus katsoi kuitenkin, ettei tunnustamisen peruuttaminen ollut luotettava ja myös muut todisteet tukivat 15-vuotiaan syyllisyyttä.

Tuusulan kihlakunnanoikeus antoi tuomionsa 5.1.1977. Teinityttö tuomittiin nuorena henkilönä tehdystä taposta viideksi vuodeksi vankeuteen. Hänen katsottiin toimineen täyttä ymmärrystä vailla eli olevan alentuneesti syyntakeinen, mikä vaikutti tuomion pituuteen.

Tuomiosta vähennettiin normaalin käytännön mukaisesti myös tekijän tutkintavankeudessa istuma aika eli tässä tapauksessa seitsemän kuukautta. Hänet velvoitettiin lisäksi korvaamaan uhrin vanhemmille näiden tyttären hautauskulut ja haudan kunnossapidon.

Murhasta tuomiota ei annettu, sillä oikeus katsoi ettei syytetty toiminut vakaasta harkinnasta eikä tekoa pidetty muutenkaan erityisen törkeänä.

Lähteet:

Hannu J. Ahonen: Henki lähti! - suomalaisia henkirikoksia

Tuusulan kihlakunnanoikeuden (nyk.käräjäoikeuden) pöytäkirjat
Vastaa Viestiin