Tamperelaisravintola korvauksiin romanien syrjinnästä

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Sheriffi McCloud
Nikke Knatterton

Tamperelaisravintola korvauksiin romanien syrjinnästä

Viesti Kirjoittaja Sheriffi McCloud »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 28280.html
Tamperelaisravintola korvauksiin romanien syrjinnästä – enemmistö uhreista lapsia

Julkaistu: 20.8. 16:35

Tamperelainen ravintola toimi syrjivästi vaatiessaan ennakkomaksua seurueelta, josta pääosa oli romaneja.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä on neuvotellut sovinnon etnisen alkuperän perusteella tapahtuneesta syrjinnästä.

Neuvottelujen tuloksena romaneja ilman hyväksyttävää syytä huonommin kohdellut tamperelaisravintola pyytää anteeksi syrjityiltä sekä maksaa korvauksia yhdenvertaisuuslain syrjinnän kiellon loukkauksesta yhteensä 2500 euroa, valtioneuvoston tiedotteessa kerrotaan.

Tamperelainen ravintola toimi tiedotteen mukaan syrjivästi vaatiessaan ennakkomaksua seurueelta, josta pääosa oli romaneja. Ravintolan edustaja perusteli käytännön tarpeellisuutta sillä, että heillä oli ollut romaniväestön kanssa ”aivan liikaa ongelmia”.

Ravintola kertoi myös saaneensa ”romanijohtajistolta” vinkiksi periä etukäteismaksun tuntemattomilta romaneilta.

Pimiä muistuttaa, että ravintola ei voi kohdella asiakkaitaan eri tavoin riippuen siitä, mihin etniseen ryhmään he kuuluvat.

– Se, että jonkun etnisen ryhmän kanssa on joskus ollut ongelmia, ei oikeuta kohtelemaan huonommin muita samaan ryhmään kuuluvia henkilöitä, Pimiä toteaa.

– Erityisen ikävää tässä tapauksessa on se, että enemmistö syrjinnän uhreiksi joutuneista oli lapsia. Syrjintä loukkaa syvästi ihmisarvoa ja voi erityisesti lapselle jättää pysyvän tunteen eriarvoisuudesta, Kirsi Pimiä muistuttaa.

Pihla Hakala
Onhan tuo syrjintä väärin, mutta ymmärrän ravintoloitsijankin puolen asiasta.
Toisaalta, mua ja perhettäni saisi syrjiä ihan rauhassa, jos sen jälkeen pyydetään anteeksi ja lyödään 2500 euroa käteen.
JackSparrow
Neuvoja-Jack

Re: Tamperelaisravintola korvauksiin romanien syrjinnästä

Viesti Kirjoittaja JackSparrow »

Täällä Porissa Satakunnan Kansa- aviisi aikoinaan järkkäsi testin, jossa romaniseurue yritti paikallisiin ravintoloihin. Muutamaan onnistui pääsemään, suurimmassa osin käännytettiin jo ovelta. Muistaakseni nuo "syrjivät" paikat saivat jonkinlaisen huomautuksen tms. Tästä on jo ainakin kymmenen vuotta aikaa.

Ihmetyttää tuo lause " ravintola ei voi kohdella asiakkaitaan eri tavoin riippuen siitä, mihin etniseen ryhmään he kuuluvat."
Mulla oli aiemmin pitkä tukka, mustat vaatteet, ym. ns hevarilook. Aika monessa paikassa en saanu edes ulko-ovea auki kun ilmoitettiin et ei mitään asiaa tänne. Kysyessäni syytä (olin selvinpäin) joka paikassa ilmoitettiin ravintolalla olevan oikeus valikoida asiakkaansa. Itsehän erotuin aikalailla ns. "taviksista" joten olisiko pitänyt nostaa syytteet???
Syntyminen on vain kuoleman odotusta
Paikalla
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

JackSparrow kirjoitti:Ihmetyttää tuo lause " ravintola ei voi kohdella asiakkaitaan eri tavoin riippuen siitä, mihin etniseen ryhmään he kuuluvat."
Mulla oli aiemmin pitkä tukka, mustat vaatteet, ym. ns hevarilook. Aika monessa paikassa en saanu edes ulko-ovea auki kun ilmoitettiin et ei mitään asiaa tänne. Kysyessäni syytä (olin selvinpäin) joka paikassa ilmoitettiin ravintolalla olevan oikeus valikoida asiakkaansa. Itsehän erotuin aikalailla ns. "taviksista" joten olisiko pitänyt nostaa syytteet???
Ravintolalla on tosiaan oikeus valikoida asiakkaansa, kunhan se ei tapahdu etnisin perustein. Tosin tiettyjen ryhmien kohdalla tuntuu aina olevan syy etnisessä taustassa, oli perusteet mitkä tahansa...
Erään ravintolan tiedän, jossa oli linjattu suoraan ettei kansallispuvussa ole asiaa ravintolaan. Pitivät tiukasti linjasta kiinni, sisään eivät pääseet sen enempää romaninaiset kuin kansantanhuryhmäkään. Silti paikan portsarien katsottiin syyllistyneen etniseen syrjintään, kun eivät romaninaisia sisään päästäneet (samassa seurueessa olleet miehet olisivat päässeet)...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Ei tuossa pohjimmiltaan ole kysymys mistään rasismista, syrjinnästä tai salaliitosta vaan siitä, että yrittäjä haluaa rahat tarjoamastaan palvelusta. Yleisen kokemuksen perusteella vaan tiettyyn ryhmään kuuluneet ovat aiheuttaneet epäluottamuksen. Tässä tapauksessa ryhmä sattuu vain olemaan etninen.
Silloin kuin markkinoita tai markkinataloutta aletaan syyttelemään rasismista ollaan väärillä jäljillä. Onneksi en ole itse enää yrittäjä. Tietenkin ylitarkastajalle bonukset paukkuu, kun on saatu kiikkiin monta rasistiyrittäjää.
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

'uhrit olivat lapsia'
Lapsetko maksavat itse oman ruokansa romanikulttuurissa?
Madeline_Poel
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Madeline_Poel »

vasikka kirjoitti:Ei tuossa pohjimmiltaan ole kysymys mistään rasismista, syrjinnästä tai salaliitosta vaan siitä, että yrittäjä haluaa rahat tarjoamastaan palvelusta. Yleisen kokemuksen perusteella vaan tiettyyn ryhmään kuuluneet ovat aiheuttaneet epäluottamuksen. Tässä tapauksessa ryhmä sattuu vain olemaan etninen.
Silloin kuin markkinoita tai markkinataloutta aletaan syyttelemään rasismista ollaan väärillä jäljillä. Onneksi en ole itse enää yrittäjä. Tietenkin ylitarkastajalle bonukset paukkuu, kun on saatu kiikkiin monta rasistiyrittäjää.
Oman kokemukseni perusteella romaneja on monenlaisia (niinkuin meitä suomalaisiakin).
Ns. Ruotsin romanit ovat todellakin varakkaita, hienoja, pärjääviä hevosia, autoja, palkka maksetaan reilusti suomalaiselle(!) tallihommia tekevälle, omat talot, tallit jne., ja fiksut tavat.

Sitten toinen puoli totuudesta, kaupungin vuokrataloissa asuvat monilapsiset perheet, joiden toimeentulo tulee lähinnä sossun luukulta.
Huudetaan, riehutaan moran kanssa ja varastetaan esim. pesutuvasta kaikki minkä irti saa.
Tenavat ovat kuin siat pellossa.

Tosin, näitähän riittää ihan perussuomalaisissakin.

Mutta mielestäni ravintoloitsija(t) toimivat väärin, jokaista asiakasta pitäisi kohdella tasavertaisesti, ja jos maksu jää saamatta niin lasku perään (vaikkakaan sitä ei tod.näköisesti makseta ja porttikielto siihen päälle).

Omalle avustettavalleni ei taannoin tarjoiltu viiniä ruokaravintolassa, koska istuu rullatuolissa ja katsoo vähän kieroon; oli kuulemma liian humalassa vaikka ei ollutkaan juonut mitään :shock: .
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse
Hellowicked
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Hellowicked »

Itse olen töissä samantyyppisessä paikassa ja käytäntömme on kun tulee romaneja, ilmoita paikan järjestyksenvalvojalle, joka laittaa asiakkaat erityistarkasteluun kameroiden avulla. Täysin ymmärrettävää, koska nämä ei ole mitään yksittäistapauksia ja paljon tuotteita kadonnut heidän taskuihin/hameen alle maksamatta ja on aihettanut suuria taloudellisia menetyksiä. Täysin ymmärrän tässä tapauksessa miksi ravintola on ottanut tämän käytännön. Harmi vain, että joutui maksamaan tuosta heille. En ole itse rasisti, mutta jos on saman tapahtuman nähnyt tapahtuvan monta kertaa, sitä osaa odottaa.
Pika Juoksija
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Pika Juoksija »

Madeline_Poel kirjoitti:
Oman kokemukseni perusteella romaneja on monenlaisia (niinkuin meitä suomalaisiakin).
Ns. Ruotsin romanit ovat todellakin varakkaita, hienoja, pärjääviä hevosia, autoja, palkka maksetaan reilusti suomalaiselle(!) tallihommia tekevälle, omat talot, tallit jne., ja fiksut tavat.

Sitten toinen puoli totuudesta, kaupungin vuokrataloissa asuvat monilapsiset perheet, joiden toimeentulo tulee lähinnä sossun luukulta.
Huudetaan, riehutaan moran kanssa ja varastetaan esim. pesutuvasta kaikki minkä irti saa.
Ruotsissa ei juuri näe enää romaneja. En tiedä minne ovat lähteneet.

Huomenna tiistaina tulee Ruotsin Televisiosta uuden sarjan 2 jakso, suoraan oikeussalista, jossa käsitellään vähän samanlaista tapausta, jossa kauppias syyttää romaninaiselle heidän olevan kaikki varkaita.

Domstolen - friad eller fälld?
SVT1 Imorgon 21:00 - 22:00
Puunsärkijä,Paskakasa.Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä.Katkera,koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen.Kukkulan kuningas
Madeline_Poel
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Madeline_Poel »

Romanit (ne varakkaammat) pärjäilevät suomen/ruotsin eläkkeillä ja ne kenellä on pärjäävät kopukat, eivät tarvitse eläkettä ollenkaan, vaikka sitä saisivatkin.
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Minunkin mielestäni tuolle Tamperelaisravintolalle tulisi maksaa edes jotain korvauksia siitä että ovat rohkeasti ryhtyneet ennaltaehkäisemään tappioita ja tätä kautta turhaa hintojen nousua vaatimalla ennakkomaksun kansanryhmältä joka tunnetusti ja yleisesti varastelee ja jättää laskut maksamatta. :mrgreen:
Pika Juoksija
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Pika Juoksija »

Pika Juoksija kirjoitti:
Madeline_Poel kirjoitti:

Ruotsissa ei juuri näe enää romaneja. En tiedä minne ovat lähteneet.

Huomenna tiistaina tulee Ruotsin Televisiosta uuden sarjan 2 jakso, suoraan oikeussalista, jossa käsitellään vähän samanlaista tapausta, jossa kauppias syyttää romaninaiselle heidän olevan kaikki varkaita.

Domstolen - friad eller fälld?
SVT1 Imorgon 21:00 - 22:00
Oli mielenkiintoinen ohjelma, suoraan oikeussalista.
Romaninaiset menivät lihatiskille. Kauppias näki tämän valvontakamerasta ja kiirehti poistamaan naisia kaupasta, joista toinen soitti heti poliisille. Naiset eivät siis tehneet mitään väärää.
Kauppias sai päiväsakot syrjinnästä ja tuumasi: "Kannattaako tässä enää tehdä töitäkään ja maksaa veroa..."
Naiset itse toimivat alusta loppuun erittäin rauhallisesti ja asiallisesti. Kauppias ei siihen tällä kertaa pystynyt.
Puunsärkijä,Paskakasa.Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä.Katkera,koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen.Kukkulan kuningas
Vastaa Viestiin