Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Jane T
Martin Riggs

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja Jane T »

[quote "Jane T"]
Jaa, mutta minullepa lääkäri kirjoitti kolme viikkoa sairauslomaa, mutta viis siitä, minä en ole kadonnut, Nela on kadonnut.[/quote]
Syskon S kirjoitti: Katsoitko koodia, mikä oli sairausloman peruste? Jos se oli työuupumus ja sait palkkasi, niin sinulla on hyväntahtoinen työnantaja. Hänen ei olisi ollut pakko maksaa sinulle palkka, enkä tiedä olisiko ollut edes pakko antaa olla pois töistä (tuosta minulla ei ole tietoa mitä tapahtuisi, jos joku työnantaja vaatisi pelkän työuupumusdiagnoosin saanutta menemään töihin).
Yritin tuossa vain hienovaraisesti sanoa, että Nela se tässä on kadonnut, en minä tai sinä, joten minun eikä kenenkään muunkaan lääkärintodistuksen ICD-koodilla ei ole mitään merkitystä tämän asian kanssa, siis itse asian eli sen että Nela on kadonnut.
poepporoo
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

URSA kirjoitti:
Ihmettelen kuitenkin sitä, miksi häntä vaivannut työstressi tuli poliisien tietoon niin myöhäisessä vaiheessa? Tuliko asia esille vasta työtovereita kuultaessa? Miksi lähipiiri etsi Nelaa Nuuksiosta ensin, ja poliisit vasta nyt? Onko mikään muu tieto katoamisesta sittenkään varmaa (ja tekstiviestit hänen lähettämiään), kuin että Nela on ollut tiistaina normaalisti töissä?

Minuakin hämää nyt vielä,(vai olenko käsittänyt väärin??) että miksi puoliso sanoi, ettei usko Nuuksion liittyvän asiaan vaikka siellä sitten kuitenkin itsekin etsinyt??
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
kizza
Susikoski

Viesti Kirjoittaja kizza »

Nyt puhutaan vaan Nuuksiosta ja itsemurhasta. Entä jos Nela on halunnut itse johdattaa epäilykset tälle alueelle ottamalla akun irti puhelimesta tuolloin tai heittämällä puhelimen pois? Ja onkin matkalla ihan jonnekin muualle? Poliisilta olisi toki mukava saada tietoisku siitä, mitä tiedetään varmaksi ja mitä ei. Ja että millä todennäköisyydellä Nela on päässyt päivän aikana poistumaan maasta?
Syskon S
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

Pidätkö sinä todennäköisenä, että Nela lähtee etsiskelemään itselleen lääkäriä kaupungilta eikä yrittäisi soittamalla varata aikaa (ajanvarauspuhelimet avautuvat yleensä klo 8.00)? Ajan voi kyllä varata myös netistä joihinkin paikkoihin, mutta miksi hän olisi mennyt tekemään sitä ulos? En nyt vaan pysty uskomaan, että kukaan toimisi noin lääkäriaikaa tarvitessaan ellei sitten ole ihan sekaisin (Nela vaikuttaa minusta olleen ihan toimintakykyinen, jos on järjestänyt itsensä Nuuksioon).
Jane T
Martin Riggs

Sama hämää minuakin, tuo Nuuksio nimittäin. Puolisohan on ollut siellä etsimässä jo katoamisiltana, kuten Hesarissa oli, mutta silloin kun tieto linkkiasemasta tuli, puoliso sanoi, ettei hän ymmärrä, miksi Nela sielläpäin olisi ollut, ihan kuin koko seutu ei olisikaan ollut ennestään tuttu. Nämä tiedot löytyvät mm. tämän ketjun alkusivuilta.
Jotain tässä jutussa on hämäävää, vaikka jonkinlaiseen tapaturmaan jossain itse vielä uskon.
Nallekarhuryhmä
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Nallekarhuryhmä »

Syskon S kirjoitti:Pidätkö sinä todennäköisenä, että Nela lähtee etsiskelemään itselleen lääkäriä kaupungilta eikä yrittäisi soittamalla varata aikaa (ajanvarauspuhelimet avautuvat yleensä klo 8.00)? Ajan voi kyllä varata myös netistä joihinkin paikkoihin, mutta miksi hän olisi mennyt tekemään sitä ulos? En nyt vaan pysty uskomaan, että kukaan toimisi noin lääkäriaikaa tarvitessaan ellei sitten ole ihan sekaisin (Nela vaikuttaa minusta olleen ihan toimintakykyinen, jos on järjestänyt itsensä Nuuksioon).
No jos tässä nyt mietitään että itsemurha on todellinen vaihtoehto, niin ajatuksenjuoksu kyseisellä henkilöllä voi erota hieman meistä... Eli kuten itsekin sanoit, voi oikeasti olla että hän oli ihan sekaisin. Ei siinä välttämättä mitään aikaa jaksa alkaa varailemaan.
Kliina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Kliina »

Viime viikollahan uutisoitiin puolison etsineen Nelaa hänen suosimilta lenkkipoluilta, tämä ehkä viittaus Nuuksioon? Asiasta toiseen, miksi lähipiiri ei ota vapaaehtoisia mukaan, mitään suoranaista lausetta ei ole, mutta semmoisen kuvan olen saanut. Pienellä porukalla suuressa ja haastavassa metsikössä ei välttämättä tuo sitä lopputulosta minkä toivoisi, vaikka Nela olisikin jossakin sielä. Jotenkin on jäänyt kummallinen kuva. Ensiksi pyydetään kaikki apu ja nyt ei kelpaa. Varmasti olisi kuinka ja paljon vapaaehtoisia lähtemään metsälle.

Tuohon lääkäriasiaan, jokaisessa paikassa oma käytäntönsä. Meidän työterveydeen saa varmemmin ajan menemällä suoraan. Puhelimessa kaikki ajat menee hetkessä vaikka kuinka olisi ajoissa.
TiiaStiina
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Nelalla ei ole välttämättä ollut terveysaseman ajanvarausnumeroa valmiiksi etsittynä, jos hän on käyttänyt yleensä työterveyslääkäriä ja sitä ennen opiskelijoiden terveydenhuoltopalveluja. Äkillisessä säryssä hän on voinut yrittää päästä terveysasemalle menemälle sinne aamulla suoraan ilman ajanvarausta, koska terveysasema on lähellä kotia. Hänet on voitu käännyttää sieltä koska ei ollut aikaa varattuna.
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Itsemurhaa minäkin pahasti epäilen.
Täällä on puhuttu, ettei voisi tehdä vanhemmilleen sellaista. Mutta kun itsari on täysin itsekäs teko. Ei siinä ajatella, mitä läheiset ajattelevat.
Eikä myöskään helposti tutkijoille kerrota heti työstressistä, itsetuhoisuudesta taikka kadonneen mielenterveysongelmista, vaikka henkilö olisi sekaisin kuin seinäkello. Se on hävettävää, ainakin läheisten mielestä.
Mutta kun ajattelin sellaistakin, että jos sittenkin on ollut päänsärkyä. Pirullista toispuolista päänsärkyä. Kyse on silloin joskus aivoverenvuodosta. Potilas ei sitä aina itse tiedä.
Hän on ollut menossa lääkäriin, mutta olo muuttunut vain äkkiä sekavammaksi ja sekavammaksi. Hän onkin noussut johonkin Hesasta poispäin menevään bussiin edes tajuamatta, mihin on menossa.
Jäänyt pois ja yrittänyt vaikka soittaa, mutta ei ole kuitenkaan enää ollut tajuissaan niin paljon, että olisi pystynyt. Puhelin on voinut pudota siinä samalla. Hän on kulkeutunut johonkin lähialueelle ja menehtynyt.
En tiedä, millainen alue tuo on, mutta viestien perusteella siellä voi olla montakin paikkaa, mihin voi hävitä.
Toivon, että löytyisi. Omaisten takia.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Jane T
Martin Riggs

Tuosta tukiasemasata vielä, sen kantamahan on joka suuntaan, ei pelkästään pohjoiseen eli Nuuksioon päin, joten mun mielestä aivan yhtä lailla Nelan puhelin voi olla ollut vaikka Veikkolassa tai Kauklahdessa tän Hvitträskissä tai missä muualla tahansa tuon maston alueella. Ja Nela voi olla missä vaan. Elossa toivon mukaan, omalla reissullaan.

Eli, summa summarum, tiedossa olevien tosiasioiden perusteella ainut varma tieto on se, että Nela on kadonnut. Mutta miten ja minne, siitä ei ole muuta kuin olettamuksia, sekä puolison, poliisin että suuren yleisön taholta. Ainakin minä olen mielessäni taas lähes alkupisteessä. On mutkikasta.
(ja Sanna Pölösen tapaus tulee eittämättä minulle mieleen, oi voi. )
ktaina
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja ktaina »

voisko olla tuo että nähty 9 aikaan kotinsa lähellä että on vaan ollut niin epätoivoinen eikä oikeen päämäärää kunnes lähtenyt nuuksion suuntaan..varsinkin jos sunnitellut itsemurhaa edellisenä yönä...raha voi hyvin olla tuonut paineita jos mitään ei oikeen jää käteen ja ukko joutuu elättää ja työ vie kaiken ajan..tiesihän joku ystäväkin Nelan raha tilanteen kun sanoi että ei hänellä rahaa voi olla paljon.
Merikapteeni
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Merikapteeni »

Eikö Vapepan (Vapaaehtoinen Pelastuspalvelu) etsijät koirineen ole vielä touhuissa Nuuksiossa? Eikös ne ole perustettu juuri tämän tyyppisiin tilanteisiin? Edellyttäen että poliisilla on todella faktaa uskoa Nelan olevan/olleen Nuuksiossa.

Nelalla oli usein tietokone mukanaan city-repussaan, luki jossain uutisessa. Onko tietokone nytkin mukana? Jos kännykkää ei voida enää paikallistaa, pystytäänkö jollain konstilla tietokonetta jäljittämään? Minulla ei siis hajuakaan aiheesta. Tuli vain mieleen, kun kaikki vehkeet käyttävät nykyään nettiä.

Noista sairauslomien ICD-tautiluokituksista sen verran, että ymmärtääkseni Z- koodatuista saikuista ei työnantajan tarvitse maksaa palkkaa (ellei halua) ja myös F-koodeissa on mukana sellaisia, missä ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Lääkäri määrittelee sairauden ja mahdollisen toipumisajan, mutta ei palkanmaksusta.
Ei se putoaminen, vaan se äkkipysäys.

Pessimisti näkee pimeän tunnelin, optimisti näkee valoa tunnelin päässä, realisti näkee tavarajunan. Veturinkuljettaja näkee raiteilla kolme idioottia.
Kosminski
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kosminski »

Jane T kirjoitti:Tuosta tukiasemasata vielä, sen kantamahan on joka suuntaan, ei pelkästään pohjoiseen eli Nuuksioon päin, joten mun mielestä aivan yhtä lailla Nelan puhelin voi olla ollut vaikka Veikkolassa tai Kauklahdessa tän Hvitträskissä tai missä muualla tahansa tuon maston alueella. Ja Nela voi olla missä vaan. Elossa toivon mukaan, omalla reissullaan.

Eli, summa summarum, tiedossa olevien tosiasioiden perusteella ainut varma tieto on se, että Nela on kadonnut. Mutta miten ja minne, siitä ei ole muuta kuin olettamuksia, sekä puolison, poliisin että suuren yleisön taholta. Ainakin minä olen mielessäni taas lähes alkupisteessä. On mutkikasta.
(ja Sanna Pölösen tapaus tulee eittämättä minulle mieleen, oi voi. )
Poliisi on kuitenkin todennut, että heidän olettamuksensa mukaan Nela on lähtenyt Nuuksioon julkisia kulkuvälineitä käyttäen. Tämä tieto tuskin on tuulesta temmattu vaan sille on perusteet, joita ei vielä ole sitä enemmän julkisuuteen kerrottu.
"Murder is like potato chips: you can't stop with just one."
― Stephen King
Kosminski
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kosminski »

Atlanta kirjoitti: Mutta kun ajattelin sellaistakin, että jos sittenkin on ollut päänsärkyä. Pirullista toispuolista päänsärkyä. Kyse on silloin joskus aivoverenvuodosta. Potilas ei sitä aina itse tiedä.
Hän on ollut menossa lääkäriin, mutta olo muuttunut vain äkkiä sekavammaksi ja sekavammaksi. Hän onkin noussut johonkin Hesasta poispäin menevään bussiin edes tajuamatta, mihin on menossa.
Jäänyt pois ja yrittänyt vaikka soittaa, mutta ei ole kuitenkaan enää ollut tajuissaan niin paljon, että olisi pystynyt. Puhelin on voinut pudota siinä samalla. Hän on kulkeutunut johonkin lähialueelle ja menehtynyt.
En tiedä, millainen alue tuo on, mutta viestien perusteella siellä voi olla montakin paikkaa, mihin voi hävitä.
Toivon, että löytyisi. Omaisten takia.
En usko, että on voinut olla kovin sekava Nuuksioon päin suunnatessaan. Malminkartanosta ei sinne pääse suoraan bussilla tai muilla välineillä vaan useampikin vaihto pitää tehdä. Tätä tuskin olisi sairauskohtauksen saaneena osannut tehdä.
"Murder is like potato chips: you can't stop with just one."
― Stephen King
TiiaStiina
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Jos oli särky, tarkoitus on voinut olla suunnata johonkin sellaiseen apteekkiin joka avataan aikaisemmin kuin lähiapteekki. Tai jos hän on yrittänyt terveysasemalle mutta käännytetty sieltä, miten olisi paluu kotiin tai lähtö jonnekin mutta vielä kodin kautta?
Vastaa Viestiin