Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Tenovuo taisi olettaa aivovamman keskivaikeaksi tässä tapauksessa. Asiantuntijat ovat erimielisiä tässä tapauksessa aivovamman vaikeusasteesta, mutta esim. Hirvensalo ja Öhman pitävät aivovamman olemassaoloa hyvin mahdollisena.
Sinä sitä olet terhakka arvioimaan mitä asiantuntijalääkärit milloinkin tarkoittivat. :D
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

_____ kirjoitti:
Ylipäänsä nämä kaikki keskustelut pyörivät tällähetkellä yksittäisten sanojen ja termien ympärillä siinä määrin, etten ihmettele miten täältä kohta viimeisetkin viisaat kaikkoaa. Faktojen ja ”faktojen” määrittelyt tehdään nussimalla pilkkua, eikä sisäistäen mitä tieteellisessä keskustelussa on oleellista väitteen esittäjän ja vastaanottajan kannalta. Ihan vitun raskasta luettavaa kun juuri kukaan aktiiveista saati moderaattoreista ei viitsi puuttua tyhjänpäiväisyyksiin.
Mielestäni yksittäisten sanojen tarkka määrittely on erinomaisen tärkeää silloin, kun keskustellaan vammoista. Termejä ymmärtämättömälle se tietysti voi olla puuduttavaa luettavaa.

Mutta jos kokee aiheen epämieluisaksi - voi toki perustaa itseään kiinnostavan aihealueen - > esimerkiksi, UFO Bodomilla-topiccin. :wink:
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse

Hessumaista faktaa.

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kun pelkkä viiva tuolla haukkuu kirjoituksiani, niin voinen tässä kohden ottaa puheeksi tuon Gussen alleen kuseksimisen, joka oli Urhon ja sen jälkeen konstan mielestä osoitus Gussen tajuttomuudesta.

Minuunhan ei tuollaiset "totuudet" uppoa, sillä Gusse oli jo silloin, murhasunnuntaista seuraavana maanantaina kommetoinut äitinsä kanssa, jolloin luulisi ihmisen olevan tajuissaan.

Jo silloin, kun poliisit kyselivät Bodomin rannalla Gusselta kaiketi hänen nimeään, niin Gusse oli yrittänyt jotain suustaan mökeltää.

Ei tajuton toimi sillä lailla, vai toimiiko?

Kun arvostelet viiva toisten kirjoituksia, Sinun olisi hyvä ottaa asioista aiemmin selvää, mitä kukin on kirjoittanut, tai jättää sitten toisten kirjoitusten arvioinnit tekemättä.

Nyt kun lasket tuollaisia luruja koneestasi, syyllistyt itse juuri siihen, johon syytät minun langenneen.

Ei kaikki ole sitä miltä näyttää, joten voisitko vastaisuudessa hieman tarkistella noita omia totuuksiasi, sillä tuolla tavalla kirjoittamalla, annat väärää kuvaa toisista kirjoittajista.
_____
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja _____ »

awa kirjoitti:Mielestäni yksittäisten sanojen tarkka määrittely on erinomaisen tärkeää silloin, kun keskustellaan vammoista.
On tietenkin tärkeää. On tärkeää myös silloin kun on päämääränä saada joku asia selvitetyksi vaikka kyse olisi mistä. Nythän tilanne ei ole sellainen, vaan Sinä haluat saada näyttämään Sariolan tietämättömältä pelleltä ja hänellä on tarkoitus saada näyttämään sinut idiootilta. Hankala sanoa kumpi on tällä hetkellä niskan päällä, voi tosin johtua siitä ettei tuollaista päämäärätöntä mölyämistä kyllä viitsi kovin intohimoisesti seuratakaan. Pilkunnussiminen ei ole sanojen määrittelyä vaan takertumista pikkuseikkaan, koska ei enää muuta asiallista osaa sanoa aiheeseen liittyen.
awa kirjoitti:Mutta jos kokee aiheen epämieluisaksi - voi toki perustaa itseään kiinnostavan aihealueen - > esimerkiksi, UFO Bodomilla-topiccin. :wink:
Niin tai awa Bodomilla. Sehän se kai on keskustelupalstan hienous tai huonous.
Hessu52 kirjoitti: Kun pelkkä viiva tuolla haukkuu kirjoituksiani…
Pahoittelut, kun otit henkilökohtaisesti, ei ollut tarkoitus. En haukkunut kirjoituksiasi, vaan tuo logiikan hessumaisuus on kohtuullisen ymmärrettävä termi tällä palstalla, ainakin niiden kohdalla jotka ovat tekstejäsi lukeneet.
Hessu52 kirjoitti:Jo silloin, kun poliisit kyselivät Bodomin rannalla Gusselta kaiketi hänen nimeään, niin Gusse oli yrittänyt jotain suustaan mökeltää.
Ei tajuton toimi sillä lailla, vai toimiiko?
En tiedä oliko kysymys osoitettu minulle, mutta vastaan silti. Tajuttomuutta yrittääkin siis tarjoilla suuhun syötettynä Hessu, enkä minä. Tässähän on ristiriita, eikö? Nuo Hessun hessumaiset sutkaukset ovat aina yhtä sympaattisia, joten hän oletettavasti kertoo vaikka omin sanoin faktat poliisien kysymisistä rannalla, Gussen vastaamisen yrittämisestä ja tietenkin tajuttomuudesta koska sellaista yrittää toisten suuhun työntää. Eikö? No ei Sun tarvi, koska tiedän ettet kykene. Armahdan Sinut piinasta.
Hessu52 kirjoitti:Kun arvostelet viiva toisten kirjoituksia, Sinun olisi hyvä ottaa asioista aiemmin selvää, mitä kukin on kirjoittanut, tai jättää sitten toisten kirjoitusten arvioinnit tekemättä.

Nyt kun lasket tuollaisia luruja koneestasi, syyllistyt itse juuri siihen, johon syytät minun langenneen.

Ei kaikki ole sitä miltä näyttää, joten voisitko vastaisuudessa hieman tarkistella noita omia totuuksiasi, sillä tuolla tavalla kirjoittamalla, annat väärää kuvaa toisista kirjoittajista.
Kertoisitko, mikä on mennyt väärin ja missä, niin voisin korjata? Aivan, kaikki on ollut niin helvetin paljon oikein, ettet ole kaikkeen edes vaivautunut vastaamaan. Älä ota niin vakavasti, tämä on vain keskustelupalsta.
_____ kirjoitti:Mikäli arvioin tämän kirjoituksen vaikutuksia palstan antiin, niin todennäköisesti kohta joku angstinen raivopääteini naama punoittaen ja savu korvista nousten haluaa päästä sanomaan, kuinka vääristelyä tulee ihan yhtä paljon tai enemmänkin Gustafssonin puolustajien puolesta, minä en itsekään ole kovin tasokas kirjoittaja ja että olen vielä muutenkin ylimielinen kusipää, niin voin lohdutukseksi tälle kertoa jo näin etukäteen, että ”kyllä, näin on ja se on valitettavaa”. Helpotan siis myös heidän hommaa, koska pakkohan tämäkin asia olisi saada käännettyä ihmisten väliseksi kinaksi asioiden sijaan.
Hessu52 kirjoitti:
Noin kävikin näköjään nopeammin, mitä uskoinkaan. :D
Sariola
Horatio Caine

Re: Hessumaista faktaa.

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti: ...............

Minuunhan ei tuollaiset "totuudet" uppoa, sillä Gusse oli jo silloin, murhasunnuntaista seuraavana maanantaina kommetoinut äitinsä kanssa, jolloin luulisi ihmisen olevan tajuissaan.

Jo silloin, kun poliisit kyselivät Bodomin rannalla Gusselta kaiketi hänen nimeään, niin Gusse oli yrittänyt jotain suustaan mökeltää.

Ei tajuton toimi sillä lailla, vai toimiiko? ................
NG ei ole ollut sairaalaan tuotaessa klo 14 tajuton, eikä ilmeisesti sen jälkeenkään. Sensijaan tajunnan tila on ollut alentunut, joka on eri asia. Hyökkäyksestä on tuolloin kulunut jo n. 9 tuntia ja voidaan arvioida, että hyökkäyksen jälkeen hän on ollut kyllä tajuton jonkin aikaa, mutta kuinka pitkään, ei tiedetä. Näin on arvioinut myös käräjäoikeus. Kun NG on keskustellut äitinsä kanssa tiistaina on hän ollut varmasti tajuissaan, mutta muistiaukko voi silti kattaa senkin ajan. Tuossa keskustelussa NG on ollut sekava, joka on aivovammaan viittaava oire. Pitää erottaa toisistaan tajuttomuus ja muistiaukko - ne ovat eri asioita. En ole mistään kuullut, että NG olisi siellä rannalla jo poliisille yrittänyt jotakin sanoa. Joka tapauksessa sairaalaan tuotaessa on todettu "alentunut tajunnan taso". Se ei ole saman kuin tajuttomuus. Voidaan olettaa, että koko sairaalassaoloaikanaan NG ei ole ollut tajuton. Kirjoittelijat ovat voineet kirjoitella mitä sattuu. Kaikki kirjoitettu ei ole totta. Tuossa Hessu52 kysyy: "Ei tajuton toimi sillä tavalla, vai toimiiko?". Vastaus: "Ei toimi, mutta henkilö, jolla on alentunut tajunnan taso, voi toimia juuri niin".
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Sariola kirjoitti:
Hessu52 kirjoitti: ...............

Ei tajuton toimi sillä lailla, vai toimiiko? ................
NG ei ole ollut sairaalaan tuotaessa klo 14 tajuton, eikä ilmeisesti sen jälkeenkään. Sensijaan tajunnan tila on ollut alentunut, joka on eri asia. Hyökkäyksestä on tuolloin kulunut jo n. 9 tuntia ja voidaan arvioida, että hyökkäyksen jälkeen hän on ollut kyllä tajuton jonkin aikaa, mutta kuinka pitkään, ei tiedetä. Näin on arvioinut myös käräjäoikeus. Kun NG on keskustellut äitinsä kanssa tiistaina on hän ollut varmasti tajuissaan, mutta muistiaukko voi silti kattaa senkin ajan. Tuossa keskustelussa NG on ollut sekava, joka on aivovammaan viittaava oire. Pitää erottaa toisistaan tajuttomuus ja muistiaukko - ne ovat eri asioita. En ole mistään kuullut, että NG olisi siellä rannalla jo poliisille yrittänyt jotakin sanoa. Joka tapauksessa sairaalaan tuotaessa on todettu "alentunut tajunnan taso". Se ei ole saman kuin tajuttomuus. Voidaan olettaa, että koko sairaalassaoloaikanaan NG ei ole ollut tajuton. Kirjoittelijat ovat voineet kirjoitella mitä sattuu. Kaikki kirjoitettu ei ole totta. Tuossa Hessu52 kysyy: "Ei tajuton toimi sillä tavalla, vai toimiiko?". Vastaus: "Ei toimi, mutta henkilö, jolla on alentunut tajunnan taso, voi toimia juuri niin".
Nostan hattua sinulle Sariola. Minä en jaksaisi kerta toisensa jälkeen vääntää rautalangasta selityksiä eräille nikeille. Suoraan sanoen minua kyllä pikkusen ihmetyttää taktiikkasi. Onkohan asia niin kuin luulen, eli joku voi näin huomaamattaan kirjoittaa jotain, mikä ei olisi kirjoittajalle eduksi?
Muista lähdekritiikki!
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Mielenkiintoinen tieto tämäkin. Lainattu toiselta säikeeltä.
"Libra kirjoitti:
Miksiköhän sitten esimerkiksi meidän osastolla aina määrätään tajuttomillekin vaikkapa morfiini-lääkitykset tarvittaessa, ja niitä lääkkeitä tupataan aina välillä ihan antamaankin, vaikka potilas ei osoita kivun merkkejä? Ajatellaan että annetaan nyt varmuuden vuoksi.

Vastasin varmaan liian yksikantaan. Tajunnan taso voi vaihdella lievästä tajunnan menetyksestä syvään tajuttomuuteen. Tajunnan tasoa arvioidaan usein esim. kipuun reagoinnilla. Vasta syvästi tajuton ei reagoi kipuun - mikä ei ole tietenkään tae siitä, ettei hän tuntisi kipua.

Hyvä pointti, kiitos!"
Muista lähdekritiikki!
Sariola
Horatio Caine

Kyllä morfiinia sairaalassa saaneen olotila muuttuu "taivaalliseksi". Siitä on omakohtaisia kokemuksia. Olipa kevyt ja miellyttävä olotila.
----------------

Tässä Espoon käräjäoikeus tuomiossaan käsittelee Tenovuon arvioita. Tässä tulee ilmi Tenovuon oikeudessa esittämä arvio G:n aivovamman vaikeusasteesta. Tämä on Tenovuon oma arvio, ei esim. minun arvioni. Käräjäoikeus on omaksunut suunnilleen saman kannan kuin mitä Tenovuo on esittänyt, se on kyllä totta. Tenovuo on ollut käräjäoikeuden mielestä uskottavin näistä lääkäritodistajista. Ei myöskään Hirvensalon kanta poikkea tästä niin paljon, kuin eräissä puheenvuoroissa annetaan ymmärtää.

" ......... Tajunnan tason ja muistiaukon keston mukaan arvioiden Gustafssonin aivovamma on ollut keskivaikea. Gustafssonin mahdollisesta toipumisesta ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä, koska keskivaikean aivovamman saaneista oireettomiksi toipuu noin puolet, lisäksi mitään neuropsykologista tutkimusta aivovamman jälkioireiden selvittämiseksi ei ole Gustafssonille tehty. Gustafssonin tajunnan tila on ollut iltapäivällä 5.6.1960 sairaalaan tuotaessa selkeästi alentunut, ja on siten todennäköistä, että hän on ollut aikaisemmin aamulla tajuton. Tajunnantason alentuma huomioon ottaen Gustafsson on menettänyt toimintakykynsä. ......... "

Itse arvelen tämän osuvan lähimmäksi totuutta!
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Loka kirjoitti:Korjataan kuitenkin taas tuo likvorvuoto, joka voi olla vaikka nenän eritettä. :D Tuota vuotoa ei olla siis tutkittu eikä sen koostumuksesta ole mitään tietoa. :D
Voi tietenkin olla, mutta tuskin on, jos kokenút lääkäri sen kirjaa. Koostumusta ei tutkittu.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Loka kirjoitti: [
Röntgenlääkäri Servo, radiologian dosentti ja osastonylilääkäri Koskinen.

Ynnä muut tuli ihan selkärangasta, muita ei taida olla.
Siis nämä olivat uuden tutkinnan yhteydessä antaneet lausuntoja. Kiistivä't siis mahdollkisuuden vakaviin vammoihin? Tehtiinkö tässä uudessa vaiheessa ylipäätänsä röntgenkuvauksia, vai pelkkä magneettikuvaus(joka ei kerro luista mitään).

Loka, suhteuta vähän, tai muuten annat väärän kuvan koko asiasta. Esimerkiksi Hirvensalo, Öhman, eikä myöskään Kontio pystynyt sanomaan mitään varmuudella johtuen puuttuvista kuvista ja dokumenteista. He vain ottivát syyttäjän ajaman vaihtoehdon huomioon: oli siis mahdollista, että vakavia vammoja ei ollut. Johtuen kuitenkin monista asiaa tukevista tosiasioista, heidän heikko mahdollisuutensa hävisi kilpailun oikeudessa.

Eli olisi aika propagandistista heittää, että iso joukko asiantuntijoita epäilisi oikeasti 60-luvun diagnoosia. Esimerkikisi Öhman piti aivoruhjetta todennäköisenä.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Tampereen Tyttö kirjoitti: Tein katsauksen kirjallisuuteen, sekä netin kautta etsin tietoa.
Vielä kahdeksankymmentäluvulla lääkärit vastustivat hammaslääkärien vastaanottoja sairaalan tiloissa.
Ja kirurgia oli ihan erillään hammaslääketieteestä 1960.
plastiikkakirurgeja oli muutama, jotka korjailivat leukoja yms.
Mistä se hammaslääkäri -tieto on peräisin?
Se ei varmaankaan pidä paikkaansa, ehkä oli joku muu lääkäri??
Eräs hammaslääketieteen professori, Heikki Tala, kertoo että lääkintöhallituksessakaan ei vielä kahdeksankymmentäluvulla haluttu ajatella hammaslääkäreitä "lääkärin arvoisina" omalla alallaan.
>Kirjoitin vähän huonosti. 60-luvulla suu-ja leukakirurgia oli vielä oma suppea erikoistumisalansa kahden vuoden lisäkoulutuksella. Suukirurgia tuli vasta 70-luvulla hammaslääketieteen erikoisalaksi, myöhemmin se on yhdistetty leukakirurgiaan.

Minulle tuttu hammaslääkäri erikoistui 60-luvulla leukojen korjaukseen. Nilsin leuat vaativat kirurgisen operaation ja sen suoritti hammaslääkäri, joka itse kertoi tuosta juuri oikeudenkäynnin alla. Hän ei kelvannut jostakin syystä todistajaksi, vaikka olikin Hassisen lisäksi ainoa tiedossa oleva lääkäri, joka oli hoitanut NG:tä.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Hessu52 kirjoitti: Minuunhan ei tuollaiset "totuudet" uppoa, sillä Gusse oli jo silloin, murhasunnuntaista seuraavana maanantaina kommetoinut äitinsä kanssa, jolloin luulisi ihmisen olevan tajuissaan.
Alle tekeminen ei johdu tajuttomuudesta, vaan neurologisesta vammasta.

Sekoitat asiat pahasti. Oikeudessa ei missään vaiheessa käsitelty neljän päivän tajuttomuutta, vaan neljän päivän muistiaukkoa. Se, että Nils kokee olleensa neljä päivää tajuttomana, on vain subjektiivinen kokemus ajalta, jota hän muista.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Hammaslääkärin arvio muusta kuin hampaista tai leukaluista ei olisi varmastikaan ollut oikeudessa riittävä ammatillisesta näkökulmasta katsottuna.

Kukas tämä leukoja korjaava hammaslääkäri oikein oli? Olikohan hänellä oikeasti lupa tehdä leikkauksia(?)
Olen erittäin kiinnostunut tästä, koska hän kerran on kirjannut ylös myös sellaisia vammoja, joita hammaslääkärit eivät nykyäänkään kirjaa..
Ja hänellä on varmasti ollut oltava lääkärinkin koulutus, koska nämä likvorivuodot ja Brillen hematoomat eivät mitenkään kuulu hammaslääkärille.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
konsta
Ainesta Watsoniksi

Tampereen Tyttö kirjoitti:Kukas tämä leukoja korjaava hammaslääkäri oikein oli? Olikohan hänellä oikeasti lupa tehdä leikkauksia(?)
Olen erittäin kiinnostunut tästä, koska hän kerran on kirjannut ylös myös sellaisia vammoja, joita hammaslääkärit eivät nykyäänkään kirjaa..
Ja hänellä on varmasti ollut oltava lääkärinkin koulutus, koska nämä likvorivuodot ja Brillen hematoomat eivät mitenkään kuulu hammaslääkärille.
Tarkista asia vaikka wikipediasta. Kuka tahansa lääkäritutkinnon suorittainut sai erikoistua suugirugiaan, koska se oli oma erikoistumisalansa. Tosin hammaslääkärille se on luontevampi valinta, koska leukojen mukana korjataan myös hampaat ja purenta.
Sariola
Horatio Caine

Olisiko tämä syyttäjän tärkein todistaja? :?

Lainaus esitutkintapöytäkirjasta:

"Todistaja Erkki Pöhö (kuulusteltu 11.6.2004) kertoo tavanneensa Gustafssonin Meilahden sairaalan nenä-, korva- ja kurkkutautien klinikalla kun Gustafsson oli lähdössö pois sairaalasta. Todistaja kertoo, ettei hän nähnyt Gustafssonissa mitään vammoja. Hän oli ihmetellyt asiaa, koska oli saanut sen vaikutelman, että Gustafsson oli pahoin loukkaantunut."

Mutta sitä lääkäriä, joka niitä leukaperiä hoiti, ei kutsuttu todistajaksi. Herää kysymys, miksi näin? Tämä taitaa olla kiusallinen kysymys eräille kirjoittajille? :?
Lukittu