HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
haulinippu
Frank Drebin

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja haulinippu »

Kovaa on teksti,kun ottaa huomioon,että kiistellään todennäköisesti Auerin laatiman taustanauhan sisällöstä.Se,pystytäänkö taustanauha todistamaan,onkin jo toinen juttu.Pystyi tai ei,uskoisin että Auerin tallentamista äänistä on kysymys.Kannattaisi ensin odottaa,mitä uusin tutkimus pystyy näyttämään,ettei aivan nolaisi itseään!
Panu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Panu »

sisotalo kirjoitti:Tämä on tärkeä kohta. Anneli itse on sitä mieltä, että hän oli tuulikaapissa kun sanoi sen "Älä kuole" ja meni siten puhelimeen henkäsemään ja sanomaan "Tuleks siält kettää
Aueri ei missään kohtaa ääninauhaa sano "älä kuole". Tämän ns. ehdollisen tunnustuksen yhteydessähän hänen väitettiin huutaneen uole tai mitä lie ja siihen hän vastasi, että jos te kerran noin olette sieltä kuulleet, niin ehkä minä sitten olen tarkoittanut, että "älä kuole" ja ehkä minä sitten olen sen tuulikaapista huutanut. Koko tämä ehdollinen (jos oli näin, niin sitten ehkä oli näin) tunnustus kuitenkin perustui poliisin valheisiin. Mitään tällaista ei ole nauhalta kuultavissa.

Jos aueri tämän jälkeenkin on tätä hölynpölyä vielä toistanut niin se on valitettavaa ja kertoo poliisin valheiden syöpyneen syvälle. Jokatapauksessa nauhalta ei ole kuultavissa, että aueri huutaisi "älä kuole" tai mitään sinne päinkään. Tytär huutaa "iskä älä kuole" ja sitten huppari huutaa "ALOO!". Tuija Niemikin nykyään myöntää kuulevansa "o-l-e" mikä on jo ihan lähellä. 8)
Viimeksi muokannut Panu, Ma Syys 21, 2015 5:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aluksi todista, miten Anneli Auer aviomiehensä murhasi ja vasta kun tässä olet onnistunut, todista, että paikalla ei ollut ulkopuolista tekijää.

Korvatesti => Kuuletko videossa miehen huutavan 1:56 "OLEE!" vai naisen huutavan "KUOLE!"?
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

zem kirjoitti:...
Siis Turren mukaan uloshenkäys ajassa 2:14,8? Kuulostaa kyllä sisäänhenkäisyltä. Tätä seuraa välittömästi 2:15,20 - 40 toinen ääni: kuiskaus -- ei siis huokaus eikä varsinkaan sisäänhenkäys. Kuiskaus ei ole Auerin sen paremmin kuin tytönkään tuottama - tämän, jos jotakin, voinee spektriananlyysi todentaa.

Lisäksi Auer on matkalla kohti takkahuonetta (ajassa 2:25 "hei lopeta") - mahdollisesti paljaan
jalkojen askelilta kuullostavat äänet ovat Auerin, kun hän ohittaa olohuoneessa keittiön puhelimen ja lähestyy takkahuonetta.

Kyseessä ei siis ole Alpon "epäillyn hengitys", koska kyseessä ei ole hengitys vaan kuiskaus,
jonka Alpon toteamalla tavalla tuottaa "huomattavasti lasta suurempi" henkilö. Eikä lapsi
ainakaan kahta sisäänhengitystä (2:14,8 + 2:15,20) tarvitsisi (2:14, 8 = sisäänhengitys).
Siis ei lapsen hengitys, tässä samaa mieltä Alpon kanssa, mutta ei myöskään Auerin hengitys, vaikka hän takkahuonetta uudelleen lähestyessään ei olekaan kaukana puhelimesta (2:25 siis takkahuoneen ovensuussa).

Se, että Alpo viittaa "kaksoihengityksessä" mahd. myös aikaan 2:03, käy ilmi hänen joistakin postauksistaan:...

No juu Zem, vanhaan tekstilainaukseeni jäi nuo jo kerran todetut hitusen virheelliset ajat. Jälkimmäinen lapsen henkäys [=sisään (ennen sitä ulos ...hhh)] ajoittuu ajalle 2:14,8 -2:15,0.

Eli teidän mielestänne kohdassa oleva "kaksoishengityksen" jälkimmäisessä osassa (poislukien tytön eka uloshenkäys) on jotain peräti mystistä:
Aika 2:15,2 ->:
Ah:n mielestä Auer siinä hönkäilee rinnakkaispuhelimessa tai aikaisemmin teettämällään taustanauhalla (=manipuloitu a'la Auer) ja sinun mielestä siinä ei hönkäillä ollenkaan vaan kuiskaillaan...
Tosiasia lienee kuitenkin se ettei siinä sen paremmin hönkäillä kuin kuiskallakaan.
Se ääni on askeläänen kohdilla, eli olisiko Auer startannut keittiöstä uuteen katsomiseen ja liikkeen "suhina" aiheuttaa kyseistä ääniilmiötä.
Kieltämättä kun kohtaa kuuntelee sata kertaa, niin voi psyykata itsensä kuulemaan "mä voin", mä voin kertoa että lopulta onnistuin psyykkauksessa (en silti usko...).

Peruskysymys oli kuitenkin se mitä kohtaa erityisesti nyt tutkitaan manipuloinnin (a'la Auer) osoittamiseksi. Esititkin perustellun mielipiteen kohdasta 2:03, toisaalta tuossa ei "kaksoishönkäillä". Mutta täyttääkö kohta 2:14 myöskään näitä ehtoja:
Kapellimestarin tutkimustulosten mukaan hätäkeskussoittoa oli manipuloitu. Hänen mukaansa muun muassa Auerin hengitysääni kuului samanaikaisesti puhelimen luurista ja kaukana puhelimesta. (lähde mtv3)
.

Yleisesti olen sitä mieltä että te vääntelette niitä säätimiä liikaakin, siinä helposti häviää todellisuus. Sinä sentään olet yrittänyt sovittaa löydöksesi "sataprosenttisesti" tapahtumien kulkuun, Alpo taas ei. Monesti vuosien aikana tulin pohdinneeksi sitä, ajatteleko hän tapahtumien kokonaisuutta yhtään...

Onhan tuo "suodattelu" extrahyvä apukeino ja paikallaankin jonkin ongelman selvittämisessä, mutta pelkälle kuuntelulle ja kuulemansa miettimiselle pitäisi antaa suurempi sija.

Uskotteko jos sanon että kuulen hätäpuhelusta kun Auer kääntää päätänsä... (ja suodattamisesta oletan siinä olevan pikemminkin haittaa).
Panu
Olivia Benson

Se on kyllä kovin mielenkiintoista, että kohta 2:06, missä ulkopuolinen mies, eli huppari, huutaa selkeästi "ALOO!" on poliisin ja syyttäjän toimesta onnistuttu hämärryttämään näin tehokkaasti, että täälläkin annelisteista suurinosa, sekä aueri itse, pohtivat nauhalta kuuluvia vittu sanoja, henkäyksiä yms vaikka tuo nauhan kohta 2:06 on täydellisin todiste ulkopuolisesta tekijästä.
Aluksi todista, miten Anneli Auer aviomiehensä murhasi ja vasta kun tässä olet onnistunut, todista, että paikalla ei ollut ulkopuolista tekijää.

Korvatesti => Kuuletko videossa miehen huutavan 1:56 "OLEE!" vai naisen huutavan "KUOLE!"?
perusasiamies
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

Kuuntelinpa tuon häkenauhan läpi. Tein pari havaintoa. Hiukan hataralla pohjalla nämä havainnot ovat, mutta jaan ne kuitenkin. Käytän Niemen tekemää litterointia tässä.

Häkepuhelun aluksi välillä 0:00 - 0.19 Auer selostaa tilanteen talossa häkeen ja myös kertoo osoitteen. Tänä aikana ei kuulu mitään Jukan aiheuttamia ääniä tai mitään muitakaan ääniä. Sitten häke kysyy Auerilta pari kysymystä:

0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla.
0:24 Epäilty: Kyllä.Heti.
0:26 Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?
0:30 Epäilty: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.

Mielestäni Auer ei keskity noihin kysymyksiin aivan sataprosenttisesti. Tuo käy paremmin ilmi kun kuuntelee sen häkenauhan. Aivan kuin joku muu veisi Auerin huomion noiden kahden kysymyksen aikana. Jukan valitusääntä alkaa kuulua ensimmäisen kerran hetkellä 0:24. Mikäli taustanauhaa on todella käytetty, niin veikkaampa, että se on pistetty pyörimään hetkellä 0:23 ja nimenomaan jostakin soittimesta, joka on lähellä puhelinta. Auer on saattanut etukäteen miettiä, että laittaa ääninauhan soimaan vasta kun on saanut tilanteen selitettyä häkelle ja osoitteen annettua. Yksi asia kerrallaan.

Sitten toinen huomio joka on aina mietityttänyt minua ja varmasta monia muita on seuraava sananvaihto:

2:56 Häke: Jo, onks hän siel paikal viel?
2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.

Siis Auerhan aivan poliitikon tavoin väistää täydellisesti kysymyksen ja alkaa selittää jotain muuta kuin mitä on kysytty. Ihan kuin hän haluaisi, että nimenomaan tyttären pitää havaita se huppiksen poistuminen...
Panu
Olivia Benson

perusasiamies kirjoitti:Häkepuhelun aluksi välillä 0:00 - 0.19 Auer selostaa tilanteen talossa häkeen ja myös kertoo osoitteen. Tänä aikana ei kuulu mitään Jukan aiheuttamia ääniä tai mitään muitakaan ääniä.
Heti kohdassa 0:02 kuuluu vaimea lahden/hupparin ääni. Ääni on vaimea, mutta kuuluu kyllä ihan läppäristäkin ilman kuulokkeita. 0:08 kohdassa kuuluu samantyyppinen ääni myös. Jos ei näitä kuule, niin sitten on huonot korvat.

perusasiamies
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

Panu kirjoitti: Heti kohdassa 0:02 kuuluu vaimea lahden/hupparin ääni. Ääni on vaimea, mutta kuuluu kyllä ihan läppäristäkin ilman kuulokkeita. 0:08 kohdassa kuuluu samantyyppinen ääni myös. Jos ei näitä kuule, niin sitten on huonot korvat.
Minä en näitä kyllä kuule, valitettavasti. Spektreistä osaisin varmaan poimia helpommin.

Vielä mietin tätä lavastusnauhateoriaa, niin selvästi tämä kommentti

1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.

on ollut jonkinlainen merkki Auerille, koska Auer itse reagoi siihen toteamalla

1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).

Mielestäni Auer on siis menevinään apuun Jukan pelastamiseksi. Hän olisi varmaankin rynnännyt takkahuoneeseen, vaikka häkenainen olisikin ollut linjoilla. Luulen, että tuo "apuun meneminen" on ollut suunniteltua. Mielestäni Jukka pyytää apua ensimmäisen kerran nimenomaan tuolloin 1:25. Sen jälkeen Jukka pyytää apua vielä pari kertaa.

Tätä ei itseasiassa löydy Niemen litteroinneista, mutta oman kuuleman perusteella Auer toteaa seuraavaa heti palauttuaan takaisin puhelimeen:

noin 2:42 Epäilty: Mä yritän auttaa.

Auer pyrkii itse siis tuomaan esiin omaa "apuun menemistään". Mielestäni tuo puhelimesta poistuminen on siis täysin suunniteltua, ja Auer olisi sen varmaan tehnyt vaikka olisi jouttunut jättämään häkenaisen linjoille. Toimihan hän nytkin vastoin häkenaisen ohjeita, kun poistui luvatta puhelimesta.

Mielestäni tuo lavastuskasetti loppuu kesken. Auer on varmaan ajatellut, että häkepuhelu ei tule kestämään enempää kuin kaksi ja puoli minuuttia. Onhan Auer kuitenkin sanonut jo kaiken oleellisen ensimmäisen 20 sekunnin aikana. Eli mitä tapahtuu ja missä.
Panu
Olivia Benson

perusasiamies kirjoitti:Minä en näitä kyllä kuule, valitettavasti. Spektreistä osaisin varmaan poimia helpommin.
Niin, korvasi ovat vain sököt. Ehkä synnynnäisesti, ehkä iän vuoksi. Spektrit ovat ihan turhia ja yhtään hyödyllistä spektrikuvaa en murha.infossa ole nähnyt. Niistä on yhtä helppoa päätellä äänitteen sisältö kuin katsomalla vinyylilevyä.

Kuva

Panu
Olivia Benson

– He ihmettelevät äänenvoimakkuuksia, vaikka ne vaihtelevat poliisin tekemällä rekonstruktionauhallakin ihan samalla tavalla. Äänenvoimakkuus vaihtelee sen mukaan, onko luuri suuni edessä, vai puhunko johonkin toiseen suuntaan, Auer toteaa.
http://www.seiska.fi/Viihdeuutiset/Anne ... aa/1082688

Olisi niin mielenkiintoista saada kopio tuosta poliisin rekonstruktionauhasta. :roll:

sepeteus
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Panu kirjoitti:Se on kyllä kovin mielenkiintoista, että kohta 2:06, missä ulkopuolinen mies, eli huppari, huutaa selkeästi "ALOO!" on poliisin ja syyttäjän toimesta onnistuttu hämärryttämään näin tehokkaasti, että täälläkin annelisteista suurinosa, sekä aueri itse, pohtivat nauhalta kuuluvia vittu sanoja, henkäyksiä yms vaikka tuo nauhan kohta 2:06 on täydellisin todiste ulkopuolisesta tekijästä.
2.07 kohdalla kuuluu selvästi murhaajan ähkäisy "uh" tai "öh". kun hän lyö Jukkaa, joko veitsellä tai astalolla. Ähkäisy kuuluu välittömästi Jukan "Aaaa" huudon jälkeen.

http://aijaa.com/j54Dil
Leisure Suit
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Leisure Suit »

sepeteus kirjoitti:
Panu kirjoitti:Se on kyllä kovin mielenkiintoista, että kohta 2:06, missä ulkopuolinen mies, eli huppari, huutaa selkeästi "ALOO!" on poliisin ja syyttäjän toimesta onnistuttu hämärryttämään näin tehokkaasti, että täälläkin annelisteista suurinosa, sekä aueri itse, pohtivat nauhalta kuuluvia vittu sanoja, henkäyksiä yms vaikka tuo nauhan kohta 2:06 on täydellisin todiste ulkopuolisesta tekijästä.
2.07 kohdalla kuuluu selvästi murhaajan ähkäisy "uh" tai "öh". kun hän lyö Jukkaa, joko veitsellä tai astalolla. Ähkäisy kuuluu välittömästi Jukan "Aaaa" huudon jälkeen.

http://aijaa.com/j54Dil
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...

Sanotko epäiltyä murhaajaksi?
sepeteus
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Ei siinä mitään "Lala" kohtaa ole, vaan uhrin pitkä huuto "AAAAH". Ja tosiaan heti perään huppumiehen ähkäisy. Ihan selvä tapaus.
Ellunen
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Ellunen »

Panu kirjoitti:
perusasiamies kirjoitti:Häkepuhelun aluksi välillä 0:00 - 0.19 Auer selostaa tilanteen talossa häkeen ja myös kertoo osoitteen. Tänä aikana ei kuulu mitään Jukan aiheuttamia ääniä tai mitään muitakaan ääniä.
Heti kohdassa 0:02 kuuluu vaimea lahden/hupparin ääni. Ääni on vaimea, mutta kuuluu kyllä ihan läppäristäkin ilman kuulokkeita. 0:08 kohdassa kuuluu samantyyppinen ääni myös. Jos ei näitä kuule, niin sitten on huonot korvat.
Minä ainakin kuulen kohdassa 0:02 äänen samoin siinä 0:08-09 sekä 0:18 ja siitä ne sitten jatkuukin.
Ellunen
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Ellunen »

Nebukadnessar kirjoitti:
Ellunen kirjoitti:Kuuleeko kukaan muu sitä toista vi*ttua?

http://anneliauer.com/ulvilan-hatakeskuspuhelu/

En osaa tehdä tollasia hienoja poimintoja niin kuin sepeteus esim.
Mutta kohdassa 1:54-55 josain siinä sen yöhin kohtaan minusta on selkeä vi**u!

kohdassa 2:02 oleva huokaus on mielestäni tytön, reagoi johonkin, mutta ei tiedä sanoako jotain vai ei..
Niitä pomintoja on helppo tehdä ja kannattaa aina kyseistä kohtaa vahvistaa, audacity on siitä näppärä ilmaisohjelma, että siinä on kumoamistoiminto jos mokaa.

Velipojan kanssa ollaan tuota kuunnelltu melkein enemmän kuin lypsykoneen ääntä, mutta minua ihmetyttää se, ettei kukaan kuule kuinka Jukka Lahti selkeästi huutaa surmaajansa sukunimen talteen.

Tämän kohdan on myös kuullut niemikin, on kuullut ihan oikein, mutta tarkoitushakuisesti litteroinut päin piiiip, eli "pyyjäpää" eli on niemikin kuullut peet, jiit ja jopa äät.

Se kohta, Elluska , kuuluu juurikin siinä kohtaa kun Auer poistuu puhelimesta ja jo etääntyy, niin juuri ennen kuin Auer aloittaa sanoon, että "pysytään siin linjoil" eli ajassa 01:46,0 - 01:47,5.
En tiedä mitä nimeä sieltä pitäisi hakea, kuulen vain pyyjääpä(ä), se on pyörinyt päässäni jo jonkin aikaa.. :D en saa siitä mitään irti. Onkos sulla joku nimi tiedossa mistä tässä nyt ei kaikki tiedä? Onko tollasta nimeä olemassakaan vai mistä on kyse?
Ande
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Ande »

Kyllähän sillä nauhalla kaikenlaista kahinaa ja kohinaa kuuluu. Sitä minä vaan en millään ymmärrä, kuinka joku ( Panu) voi olla kuulevinaan huppiksen huutavan, kun useimmat muut eivät kuule huppiksesta yhtään mitään.

Kahdet hengitysäänet - mitä merkillistä siinä on, jos sekä Anneli että lapsi ovat hengissä?
Minäkin olen tässä muutaman vuoden arvaillut, mitä "pyyjääpää" voisi tarkoittaa. Luulisi jostain löytyvät suuvammoihin perehtyneen asiantuntijan, joka osaisi meitä paremmin arvailla, millä tavalla Jukan vamma muuttaa äänteitä. Mitkä jäävät kokonaan kuulumatta, mitkä muuttuvat erilaisiksi ja mitkä pystyy lausumaan oikeassa muodossa?

Aika paljon tuossa on erittäin epäloogisia repliikkejä. Kuten se, että Jukka huutaa Annua auttaa. Ei oikein sovi siihen, että sama Annu olisi häntä tappamassa. Joku lallatus voi olla kieltelyä älä-älä.
Vastaa Viestiin