HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Minun mielestäni se Annelin sanoma "kuole!" on ihan selvää pässinlihaa. Ei tuota voi oikein muuksikaan vääntää. Se on sitten eri asia sanooko hän sen huppikselle vai Jukalle.
http://aijaa.com/5kY2Mv
Mun mielestä se sopisi olemaan älä kuole sillä perusteella että siinä vaiheessa tyttärelle valkenee että tässä tapahtuu nyt jotain vakavaa. Puhelun alussa kun Anneli pyytää tytön puhelimeen, hänen äänensä on hieman kireä, mutta hän ei vaikuta lainkaan hätääntyneeltä. Ääni kellossa muuttuu kuitenkin ihan sillä sekunnilla kun hän kuulee äitinsä sanovan (kokonaan tai osittain) "älä kuole", ja hänelle selviää että isä voi kuolla. Sitten hän huutaa heti perään häkeen hätääntyneen monologin, jossa pyytää häkeä tulemaan nopeasti, koska iskä "voi huonosti", ja perään voimakkaasti "Iskä älä kuole!!", äitinsä sanoja toistaen. Eli edelleenkään tytär ei tiedä miksi iskä voi huonosti mutta nyt hän tietää että tilanne on vakava. Hän on 9-vuotias tyttö joka luottaa vanhempiinsa ja ja jolta ei voi odottaa että hän pystyisi päättelemään kuulemistaan äänistä ja huudoista että takkahuoneessa lyödään puukolla. Sen takia hän sitten menee katsomaan kun Anneli tulee puhelimeen. Anneli todennäköisesti kääntyy tähyilemään keittiön ikkunasta etupihalle puhuessaan häkelle, samalla kun kysyy jotenkin että "onks sielt tulossa joku". Tämä selittää sen miksi takkahuoneesta Jukan viimeinen valitus ja huppiksen puhe kuuluvat niin heikkoina, ja tyttö pääsee livahtamaan katsomaan.sepeteus kirjoitti:Minun mielestäni se Annelin sanoma "kuole!" on ihan selvää pässinlihaa. Ei tuota voi oikein muuksikaan vääntää. Se on sitten eri asia sanooko hän sen huppikselle vai Jukalle.
Annelin äänen kiukkuisuus kohdassa "älä kuole" johtuu siitä, että hän on vihainen poliisille kun näitä ei kuulu, heti perään sanoo häkeen syyttävästi "Nyyh, tuleekssielt kettään?!!".
Kun Annelin seksuaalirikosoikeudenkäynnit eli käytännössä tämä toinen kierros alkoi, vähän sen jälkeen muuan KRP:n työntekijä Porvoon lähellä sijainneesta KRP:n toimipisteesta jätti tulematta työpaikkalleen ja hänen tavaroitaan löytyi toiselta puolelta Suomea jokipenkalta, mies itse löytyi myöhemmin elossa. Hänen nimensä on hyvin lähellä tuota Niemen litteroimaa. Kadotessaan hänen DNA:nsa olisi voitu myös syöttää järjestelmään ja pantata tietoa mätsäämisestä vuosi, niin että tieto DNA:n kuulumisesta KRP:n työntekijälle julkaistiin muistaakseni paria kuulkautta ennen Annelin toisen kierroksen ensimmäisen murhaoikeudenkäynnin alkua. Ja sitten voivoiteltiin että tämä haittaa nyt puolustusta. Kuinka sattuikaan että juuri oikeudenkäynnin alla DNA:n omistaja löytyi, kaikkien näiden vuosien jälkeen. Tässä kanssa yksi juttu joka ansaitsisi vähän huomiota, jos ei muuten niin poissulkemiseksi.Ande kirjoitti:Minäkin olen tässä muutaman vuoden arvaillut, mitä "pyyjääpää" voisi tarkoittaa.
Tuossahan kuulee selvästi että Anneli vetää ensin henkeä ja huutaa sitten "Kuole!" Ei siinä ole mitään "Älä" sanaa siinä edessä. Senhän kuulee jo sanan painotuksesta. Jos hän todella huutaisi "Älä kuole", niin "kuole" sana ei korostuisi noin voimakkaasti. Jokainen voi vaikka itse kokeilla.
Jos pelkästään tuon pätkän soittaisi jollekulle noviisille, pitäisi hän päivänselvänä että siinä Auer puukottaa Lahtea. Ihan selvästihän siinä Lahti ottaa osuman, samalla kun Auer huutaa "Kuole!"
Mutta kuten todettua, niin olen löytänyt ainakin kolme huppiksen ääntä nauhalta. Se kuuluisa "vittu", ja sitten "lyö" ja lopuksi se ähkäisy kohdassa 2.07, joten asia ei ole noin yksinkertainen.
Jos pelkästään tuon pätkän soittaisi jollekulle noviisille, pitäisi hän päivänselvänä että siinä Auer puukottaa Lahtea. Ihan selvästihän siinä Lahti ottaa osuman, samalla kun Auer huutaa "Kuole!"
Mutta kuten todettua, niin olen löytänyt ainakin kolme huppiksen ääntä nauhalta. Se kuuluisa "vittu", ja sitten "lyö" ja lopuksi se ähkäisy kohdassa 2.07, joten asia ei ole noin yksinkertainen.
Onko kukaan arvaillut, mitä Annelin "Vittikkö!" oikein tarkoittaa? Se on kuitenkin täysissä ruumiin ja sielun voimissa sanoneen henkilön tekstiä. Itse arvailin sitä esimerkiksi "v1ttuako" tai "viittikkö". Tuo enismmäinen arvaus olisi siis osoitettu hupparille hämmentyneenä eli vähän niinkuin "mitä sä meinaat" tms. Yleensä tuollaisen tokaisun jälkeen tulisi jotain muutakin tekstiä.
Tuo toinen arvaus olisi osoitettu jollekin (esim. tytölle) "viitsitkö (tehdä jotain..)". Näin sanotaan usein, kun ojennetaan jotain kovassa kiireessä toiselle ja otetaan näin hänen huomionsa. Tai osoitetaan jotain toiselle ja pyydetään toimenpidettä eikä haluta häiritä jotain kolmatta osapuolta. Esimerkiksi joku on puhelimessa ja pyydetään häntä vaikka ojentamaan jotain tai sulkemaan joku laite tms.
Tuo toinen arvaus olisi osoitettu jollekin (esim. tytölle) "viitsitkö (tehdä jotain..)". Näin sanotaan usein, kun ojennetaan jotain kovassa kiireessä toiselle ja otetaan näin hänen huomionsa. Tai osoitetaan jotain toiselle ja pyydetään toimenpidettä eikä haluta häiritä jotain kolmatta osapuolta. Esimerkiksi joku on puhelimessa ja pyydetään häntä vaikka ojentamaan jotain tai sulkemaan joku laite tms.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
Minä en yleensä tee johtopäätöksiä Hätäpuhelua kuuntelemalla. Pidän edelleen Tuija Nimen litterointia oikeana, vaikka Niemi on pilannut asiansa kahdella tavalla. Hän väittää, että murhaajaa ei ollut paikalla. Puolueeton asiantuntija Hemmi toteaa, että Hätäpuhelua kuuntelemalla ei voi päätellä montako henkilöä oli paikalla. Se riittää vapauttavaan tuomioon, jos puolustus ei sakottaisi asiaa tuomalla Susanna Launeen laatimaa litterointia oikeuteen.sepeteus kirjoitti:Tuossahan kuulee selvästi että Anneli vetää ensin henkeä ja huutaa sitten "Kuole!" Ei siinä ole mitään "Älä" sanaa siinä edessä. Senhän kuulee jo sanan painotuksesta. Jos hän todella huutaisi "Älä kuole", niin "kuole" sana ei korostuisi noin voimakkaasti. Jokainen voi vaikka itse kokeilla.
Puolustuksen linja on, että on olemassa monta litterointia. Niin on, mutta tarvitaan vain yksi, , johon useimmat yhtyvät. Se löytyy avoimessa keskustelussa, jota tällä ei ole saatu kehitetyksi
Annelin itse tunnistamaa "Älä kuole" huudahdusta on tarkasteltava sillä pohjalla, että Alpon animaation mukaan Anneli oli huutaessaan kaukana takkahuoneesta, joko tuulikaapissa, kuten hän itse uskoo tai sitten ihan ulkona kääntymässä. Ei hän siellä voinut raivokkaasti käskeä:"KUOLE". Jos minä olen jotain mieltä tästä asiasta uskon, että se oli murhaajan ääni - ei Annelin.
Lainauksessa vain oleellinen.
Jos minä olen jotain mieltä tästä asiasta uskon, että se oli murhaajan ääni - eli Annelin.
Mihinkäs JL sitten kuoli? Kaatui itsekseen veitseen? Sydäriin? Eh!sisotalo kirjoitti:Hän [Niemi] väittää, että murhaajaa ei ollut paikalla.
Jos minä olen jotain mieltä tästä asiasta uskon, että se oli murhaajan ääni - eli Annelin.
Tähän johtopäätökseen minäkin olen tullut että Anneli on siinä hämillään kun on huppiksen kanssa naamatusten, eikä oikein tiedä mitä sanoa. Ja suusta tulee sitten vain sekava "vittikö". Tarkoitus oli varmaan sanoa "vittuako tässä nyt tehdä?".Brass kirjoitti:Onko kukaan arvaillut, mitä Annelin "Vittikkö!" oikein tarkoittaa? Se on kuitenkin täysissä ruumiin ja sielun voimissa sanoneen henkilön tekstiä. Itse arvailin sitä esimerkiksi "v1ttuako" tai "viittikkö". Tuo enismmäinen arvaus olisi siis osoitettu hupparille hämmentyneenä eli vähän niinkuin "mitä sä meinaat" tms.
Annelilla siis taustanauha pyörii ja kaikki on mitä mainioimmin, miksi hän menee takkahuoneelle? Ensin muistaa hämätä että lähtikö se mies jo, ja sitten unohtuu että on puoli vuotta harjoitellut ja äänittänyt c-kasetille ammattilaistason ääninauhaa ja karjaisee keuhkojen täydeltä "Mitäkö"? Ja pilaa alibinsa. Siitä sitten kahden sekunnin päästä hän vinkaisee falsetissa koloratuurisopraanon äänialan ylälaidalta "Vittikö". Jokaisen sopii kokeilla netistä löytyvillä pianonpimputtimilla miten tuollainen F4 (köseoli?) onnistuu muuten kuin paniikissa. Tästä vinkaisusta ja juoksun keskeltä 9-vuotiaan tytön pitäisi ymmärtää tehdä jotain kun äiti porhaltaa ulos? Miksi Anneli ei pysy puhelimessa ja sulje itse laitettaan vaan juoksentelee ees taas? MIten 9 vee lapsi onnistuu hämäämään poliisikuntaa eikä lipsauta mitään väärää, niin että Vaasan hovi voi neljännen oikeudenkäynnin jälkeen todeta että tytön kertomus tukee Anneliin kertomusta kokonaisuudessaan. Todellisuudessa 9-vuotias rikostoveri ei pystyisi tällaiseen suoritukseen ei yrittäen eikä edes harjoittelemalla. Kaksi sanaa, occamin partaveitsi.Brass kirjoitti:Tuo toinen arvaus olisi osoitettu jollekin (esim. tytölle) "viitsitkö (tehdä jotain..)". Näin sanotaan usein, kun ojennetaan jotain kovassa kiireessä toiselle ja otetaan näin hänen huomionsa. Tai osoitetaan jotain toiselle ja pyydetään toimenpidettä eikä haluta häiritä jotain kolmatta osapuolta. Esimerkiksi joku on puhelimessa ja pyydetään häntä vaikka ojentamaan jotain tai sulkemaan joku laite tms.
"Vittikö" ja tämän jälkeinen vieterimäinen "aa-tsi-tsi" on nauhan oudoin kohta. Ammattilaiset, pyydän teitä tutkimaan tuota. Ääni on liian korkea ja epäluonnollinen. Itse epäilin joskus sen olevan ääni, joka tulee kelatessa kasettia tai sanelukonetta eteenpäin, niin että äänipää makaa nauhalla.sepeteus kirjoitti:Tähän johtopäätökseen minäkin olen tullut että Anneli on siinä hämillään kun on huppiksen kanssa naamatusten, eikä oikein tiedä mitä sanoa. Ja suusta tulee sitten vain sekava "vittikö". Tarkoitus oli varmaan sanoa "vittuako tässä nyt tehdä?".Brass kirjoitti:Onko kukaan arvaillut, mitä Annelin "Vittikkö!" oikein tarkoittaa? Se on kuitenkin täysissä ruumiin ja sielun voimissa sanoneen henkilön tekstiä. Itse arvailin sitä esimerkiksi "v1ttuako" tai "viittikkö". Tuo enismmäinen arvaus olisi siis osoitettu hupparille hämmentyneenä eli vähän niinkuin "mitä sä meinaat" tms.
Mistä tiedät että on huppumiehen ähkäisy?sepeteus kirjoitti:Ei siinä mitään "Lala" kohtaa ole, vaan uhrin pitkä huuto "AAAAH". Ja tosiaan heti perään huppumiehen ähkäisy. Ihan selvä tapaus.
Entä jos onkin Annelin ähkäisy ja tämä pystytään uskottavasti todistamaan?
Jos on Anneli, niin miten melkein heti kysyy itkuisella äänellä että tuleeks sielt kettään aivan luurin vieressä tai luurissa?
Miten on mahdollista? Tiedättekö? Tää saattaa olla se ratkaiseva kohta.
Niina Bergin blogissa on viimeinkin julkistettu se litterointi, jonka Tampereen Yliopisto teki puolustuksen pyynnöstä. Siitä ilmenee kaksi tärkeää asiaa
1. Jukka Lahti kuoli 02.28, ainakaan hänen ääntään ei sen jälkeen kuultu
https://www.dropbox.com/s/2caf3vr8uq7w5 ... .tiff?dl=0
2. Kohdassa 02.42 johon Alpoin animaatiossa on merkitty murhaajan hyppy ulos takkahuoneen ikkunasta kuulu kolinaa.
https://www.dropbox.com/s/w0fcg7eatobsu ... .tiff?dl=0
Tässä voidaan siis todeta se keskeinen kohta, jossa Amanda näkee murhaajan selän samalla kun hän ojentaa puhelinta äidilleen. Myöhemmin hän ei voi murhaaja nähdä.
1. Jukka Lahti kuoli 02.28, ainakaan hänen ääntään ei sen jälkeen kuultu
https://www.dropbox.com/s/2caf3vr8uq7w5 ... .tiff?dl=0
2. Kohdassa 02.42 johon Alpoin animaatiossa on merkitty murhaajan hyppy ulos takkahuoneen ikkunasta kuulu kolinaa.
https://www.dropbox.com/s/w0fcg7eatobsu ... .tiff?dl=0
Tässä voidaan siis todeta se keskeinen kohta, jossa Amanda näkee murhaajan selän samalla kun hän ojentaa puhelinta äidilleen. Myöhemmin hän ei voi murhaaja nähdä.
sisotalo kirjoitti:Niina Bergin blogissa on viimeinkin julkistettu se litterointi, jonka Tampereen Yliopisto teki puolustuksen pyynnöstä...
Puolustuksen pyynnöstä ??? Ketähän tuolloin on puolusteltu v 2008.
Tämä Tampereen yliopiston litterointi on mielenkiintoinen ja aiheuttanut täällä yllättävän vähän keskustelua, vaikka se on ollut jo jonkin aikaa tuolla Niinan sivuilla.
Aikoinaan kun Aueria alettiin syyttää, tätä litterointia ei haluttu julkaista... ymmärrettävistä syistä.
Asian tärkeyden vuoksi on paikallaan liittää koko litterointi tänne HÄKE'nauha' -osioon:

(lähteet: http://niinaberg.com/ )
----
Uhrin viimeinen selkeästi tunnistettava ääni 2:28, Voimakas kolahdus 2:39 ja kolahdus 2:42 jossa metallinen jälkikaiku.
Ensinnäkään vaikka uhrin ääntä ei enää selkeästi kuuluisi, se ei ole tae siitä että on kuollut.
Lisäksi nuo kolinaäänet viittaavat uhrin rusikoimiseen (tällöin äiti ja tytär olivat puhelimella josta ei näe terassinovelle). Kaiken lisäksi sisotalo haluaa olla kertomatta kevyestä kolahduksesta makuuhuoneessa 2:46 (joka siis viittaa surmaajan paikalla oloon).
Mutta lukijat varmaan havaitsevat tärkeimmän asian kyseisestä litteroinnista:
KUOLE-sanaa ei ole !
Sitten toisaalta, ko. kohdilta löytyy yllättäen jotain muuta...
Ei tätä kuole-sanaa kuullut aikanaan alkup tutkinnanjohtajakaan vaikka kuunteli tallennetta satoja kertoja, kuten ei kuullut myöskään äänitutkija Niemi...
Mutta te kuulette (niin minäkin), kyseinen kuole-sana hyppää voimakkaana tajunnan sopukoihin.
Mitä näistä päättelette?
Nyt kun sisotalo on paikalla hän voi kantaa kortensa kekoon ja valoittaa hieman täällä pyörivän tallenteen alkuperää, vieläkö väittää sitä suodattamattomaksi (aidoksi)?
Vastasit itse esittämääsi kysymykseen. Eli Anneli se ei voi olla, koska hän on ähkäisyn jälkeen jo 2sek päästä puhelimen äärellä. Ja Jukan äänikään se ei voi olla koska hän mongertaa samaan aikaan. Eli vaihtoehdoksi ei jää kuin huppis.Padex kirjoitti:
Mistä tiedät että on huppumiehen ähkäisy?
Entä jos onkin Annelin ähkäisy ja tämä pystytään uskottavasti todistamaan?
Jos on Anneli, niin miten melkein heti kysyy itkuisella äänellä että tuleeks sielt kettään aivan luurin vieressä tai luurissa?
Miten on mahdollista? Tiedättekö? Tää saattaa olla se ratkaiseva kohta.
Se on kyllä jokseenkin käsittämätöntä ettei tuossa Nina Bergin blogissa olevassa litteroinnissa ole mitään mainintaa "kuole" huudosta. Sehän on koko puhelun kovimpia ääniä. Ei voi kuin tulla siihen johtopäätökseen, että se on jätetty tahallaan pois. Ihan kuriositeettinä kerrottakoon, että soitin tuon pätkän eräälle kaverilleni, joka ei ole lainkaan seurannut tätä keissiä, eikä ole koskaan kuullut hätäpuhelunauhoitetta, niin soitin tämän kyseisen kohdan ja kysyin mitä siinä sinun mielestäni huudetaan, niin hän totesi heti että eikös siinä kuulu "kuole"? Itse olen kuunnellut sitä kymmeniä kertoja, enkä voi sitä muuksi muuttaa. Ja onhan se Anneli Auer.com sivustolla edelleen litteroituna "(k)uole", niinkuin pitääkin olla.
-
perusasiamies
- Jane Marple
Panu kirjoitti:Niin, korvasi ovat vain sököt. Ehkä synnynnäisesti, ehkä iän vuoksi. Spektrit ovat ihan turhia ja yhtään hyödyllistä spektrikuvaa en murha.infossa ole nähnyt. Niistä on yhtä helppoa päätellä äänitteen sisältö kuin katsomalla vinyylilevyä.
No joo. Pakkohan se on myöntää, että kyllä siellä ihan puhelun alussa jo kuuluu uhrin ääntä, kun tuossa turumurren linkkaamassa Tampereen Yliopiston litteroinnissa se on tehty ihan selväksi, että näin asia on.Ellunen kirjoitti: Minä ainakin kuulen kohdassa 0:02 äänen samoin siinä 0:08-09 sekä 0:18 ja siitä ne sitten jatkuukin.
Hovioikeuden päätöksessä on seuraavanlainen maininta:
Eli itseasiassa on lähestulkoon suljettu pois se mahdollisuus, että Auer on ainakaan minkään perinteisen mankan play-nappia painanut hätäpuhelun aikana lankapuhelimen lähettyvillä. Kuitenkin, kun Jukan ääniä kuuluu heti hätäpuhelun alussa, niin välttämättä play-nappia on painettu jo ennen kuin häkekeskus on vastannut, mikäli siis taustanauhaa on käytetty. Kuitenkin ensimmäinen itse kuulemani Jukan ääni kuuluu hetkellä 0:23. Eli mielestäni Auerin keskittyminen voi olla hetkillä 0:23-0:26 äänilähteen äänenvoimakkuuden säätämisessä. Jos mankan äänenvoimakkuuden säätö on toteutettu vaikkapa potentiametrillä, ei sen kopeloinnista kuulu mitään ääntä. Eli mielestäni hetkillä 0:23-0:26 Auer saattaa keskittyä mankan äänenvoimakkuuden lisäämiseen, ja tämän takia häneltä menee häken kysymykset hiukan ohi.151. Keskusrikospoliisin rikosteknisen laboratorion 5.10.2011 päivättyjen lausuntojen mukaan hätäkeskuspuhelutallenteelta ei ole voitu todeta Anneli Auerilta takavarikoituihin Hitachi-3D Super Woofer -radiokasettisoittimeen, Denver TCD-21 -radio-CD-kasettisoittimeen tai Panasonic-merkkiseen sanelukoneeseen liittyviä painike- tai käyntiääniä (kirjalliset todisteet nrot 57 ja 58). Keskusrikospoliisin rikosteknisen laboratorion lausunnon 2.2.2012 (kirjallinen todiste nro 60) mukaan näiden rekonstruktiossa keittiön pöydälle sijoitettujen laitteiden painike- ja kelausäänet olivat tallentuneet hätäkeskusjärjestelmään joko katkoksina tai osittain taikka selvästi kuultavina ääninä.
Tuo "Vittikö" on kyllä äärimmäisen outo kohta nauhalla. Olen sitä kanssa useasti miettinyt. En pidä tuota omaa epäilyäsi ollenkaan hassumpana. En ole koskaan oikeastaan osannut yhdistää tuota "Vittikö"-kommenttia Auerin sanoiksi, kun olen nauhaa kuunnellut.Mäkrö kirjoitti:"Vittikö" ja tämän jälkeinen vieterimäinen "aa-tsi-tsi" on nauhan oudoin kohta. Ammattilaiset, pyydän teitä tutkimaan tuota. Ääni on liian korkea ja epäluonnollinen. Itse epäilin joskus sen olevan ääni, joka tulee kelatessa kasettia tai sanelukonetta eteenpäin, niin että äänipää makaa nauhalla.