HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Kuuntelinpa taas kerran sen radioravun version.
Ihmettelin aluksi ja ihmettelen nyt vielä enemmän muutamia asioista.
Miksi Jukan äänen voimakkuus vaihtelee niin paljon. No tietenkin siksi, kun puhelimen luuri on eri paikassa ja eri suunnassa. Mutta mistä merkillisestä syystä äänet ovat kovimmat juuri silloin, kun puhelimessa on Amanda? Eikö sillä lapsella ollut ollenkaan itsesuojeluvaistoa ja eikö häntä pelottanut? Kai hän oli sitten olohuoneen puolella, kasvot ja luuri takkahuonetta kohti. Luultavasti utelias, kun ei malttanut olla menemättä katsomaan.
Yhtä kummallista on se, että vastaavasti Anneli olisi ollut selin mahdolliseen hyökkääjään ja keittiön puolella silloin, kun Jukan ääni kuuluu hiljaisemmin.
Pari kohtaa on myös epäselviä. Miksi sitä ei missään vaiheessa ole selvitetty, kuka ja missä sanoo "mite mä pääsen linjoil" ? Jos kuului häkestä, niin ei kai siihen aikaan vuorokaudesta sillä tietyllä minuutilla ole ollut kovin paljon huutelijoita.
Toinen on se, jossa nauhoitus katkeaa. Mitä tapahtui juuri silloin, kun A) Anneli sanoo "mun täytyy ny..:" ja B) Amanda tulee ulos omasta huoneestaan?
Kyllä Anneli oikeasti hätääntyneeltä kuulostaa. Hengitys vaikuttaa aluksi raskaalta, mutta loppuvaiheessa ei hengitysääni erotu alkuunkaan yhtä hyvin.
Miksi Jukan äänen voimakkuus vaihtelee niin paljon. No tietenkin siksi, kun puhelimen luuri on eri paikassa ja eri suunnassa. Mutta mistä merkillisestä syystä äänet ovat kovimmat juuri silloin, kun puhelimessa on Amanda? Eikö sillä lapsella ollut ollenkaan itsesuojeluvaistoa ja eikö häntä pelottanut? Kai hän oli sitten olohuoneen puolella, kasvot ja luuri takkahuonetta kohti. Luultavasti utelias, kun ei malttanut olla menemättä katsomaan.
Yhtä kummallista on se, että vastaavasti Anneli olisi ollut selin mahdolliseen hyökkääjään ja keittiön puolella silloin, kun Jukan ääni kuuluu hiljaisemmin.
Pari kohtaa on myös epäselviä. Miksi sitä ei missään vaiheessa ole selvitetty, kuka ja missä sanoo "mite mä pääsen linjoil" ? Jos kuului häkestä, niin ei kai siihen aikaan vuorokaudesta sillä tietyllä minuutilla ole ollut kovin paljon huutelijoita.
Toinen on se, jossa nauhoitus katkeaa. Mitä tapahtui juuri silloin, kun A) Anneli sanoo "mun täytyy ny..:" ja B) Amanda tulee ulos omasta huoneestaan?
Kyllä Anneli oikeasti hätääntyneeltä kuulostaa. Hengitys vaikuttaa aluksi raskaalta, mutta loppuvaiheessa ei hengitysääni erotu alkuunkaan yhtä hyvin.
Vänkään vielä tästä. Jos se ähkäisijä on todistettavasti Anneli, niin miten hän voi olla 2 sek päästä puhelimen äärellä?sepeteus kirjoitti:Vastasit itse esittämääsi kysymykseen. Eli Anneli se ei voi olla, koska hän on ähkäisyn jälkeen jo 2sek päästä puhelimen äärellä. Ja Jukan äänikään se ei voi olla koska hän mongertaa samaan aikaan. Eli vaihtoehdoksi ei jää kuin huppis.Padex kirjoitti:
Mistä tiedät että on huppumiehen ähkäisy?
Entä jos onkin Annelin ähkäisy ja tämä pystytään uskottavasti todistamaan?
Jos on Anneli, niin miten melkein heti kysyy itkuisella äänellä että tuleeks sielt kettään aivan luurin vieressä tai luurissa?
Miten on mahdollista? Tiedättekö? Tää saattaa olla se ratkaiseva kohta.
I hear a sound of silence. Entä jos se nyyhkäisy on reagointi tuohon omaan iskuun ja ähkäisyyn. Anneli siis kuulee sen jostain ja nyyhkäisee. Voi olla karmivaa kuunneltavaa nääs kun itse lyö ja sitten ähkäisee. Siis jopa teon tehneelle. Ei pysy pokka.
Ähkäisyääni, lyönnit ja Jukan valitukset kuuluvatkin siltä taustaäänitteeltä. Helppo selitys, eikö?
-
haulinippu
- Frank Drebin
Voisikohan joku,vaikkapa turunmurre kertoa,miksi nyt on kuultavissa kolme(3) versiota häkepuhelusta:Ensimmäisessä,vuosia sitten kuullussa sana (k)uole kuuluu Auerin vihaisesti sanomana,yhdessä sitä ei kuulu ollenkaan ja nyt uusimmassa,selkeästi Auerin sanomana erittäin lempeästi ja hiljaa "kuole"joka löytyy anneliauer comista.Mitä pelleilyä tämä on,ja kuka pelleilee?
Mun mielestä Jukan ääni kuuluu kovemmin, koska on jo saanut niin paljon osumaa, että sitä vaan sattuu huutamaan kovemmin.Ande kirjoitti:Kuuntelinpa taas kerran sen radioravun version.
ja se mite mä pääse linjoil on selkeästikin "siel pyydettii et pysytää siin linjoil" Ei siinä ole mitään epäselvää! ja tuo sopii kuitenkin siihen kokonaisuuteen.. Mä soitin poliisil (tai Anneli sekavana sanoo soitan) ja siel pyydettii et pysytää siin linjoil.
Vähän epäselvä kohta, koska Anneli on jo menossa puhelimesta ja antaa puhelinta Amandalle.
Mutta miten ton on voinu lähes kaikki kuulla päin mäntyä?
Katkos kohdassa jos pitää paikkansa, että nauhasta on Amandan rääkäsy leikattu, niin Amandahan on jo pois huoneesta, mikä sopii tähänkin kohtaan ja huppis sekä Jukka on saattanu jotain enemmänkin tässä huutaa. (siksi leikattu)
Mä oon kans pohtinu vittiköä. Ensin Anneli sanoo "Mitäkö (meinaat oikein)" ja sitten "Vittuako (teet)" siinä välissä on se yöh mongerrus, mielestäni siinä on jotain muutakin, enää en usko itseänikään enkä kuule siinä enää vittua, mutta jokin kaksitavuinen, ei pelkkä yöh, joka ei ole selkeästi Anneli eikä Jukka!sepeteus kirjoitti:Tähän johtopäätökseen minäkin olen tullut että Anneli on siinä hämillään kun on huppiksen kanssa naamatusten, eikä oikein tiedä mitä sanoa. Ja suusta tulee sitten vain sekava "vittikö". Tarkoitus oli varmaan sanoa "vittuako tässä nyt tehdä?".Brass kirjoitti:Onko kukaan arvaillut, mitä Annelin "Vittikkö!" oikein tarkoittaa? Se on kuitenkin täysissä ruumiin ja sielun voimissa sanoneen henkilön tekstiä. Itse arvailin sitä esimerkiksi "v1ttuako" tai "viittikkö". Tuo enismmäinen arvaus olisi siis osoitettu hupparille hämmentyneenä eli vähän niinkuin "mitä sä meinaat" tms.
Ps. jos joku osaa neuvoa miten nauhasta poimitaan kohtia, niin otan vinkkejä vastaan vaikka yksärillä.
Tänne on postattu aikanaan lehtijuttu ja minäkin olen sen täältä itselleni tallentanut, jossa lukee että:
"Krp:n äänitutkija onnistui kaivamaan nauhalta esiin kaksitavuisen sanan, joka ei ollut paljain korvin kuultavissa tai tunnistettavissa."
Miten tällainen kaivaminen mahtaa tapahtua, jos ääni ei ole paljain korvin kuultavissa? Olen joskus ehdottanut että kyseessä oli niin vaimea ääni että se meni kaikilta ohi, koska Auer sanoi sen tuulikaapissa tai ulkona-, eli "älä kuole". Ja Niemi on vahvistanut äännähdyksestä joko vain osan tai kaiken mikä on tallentunut, ikään kuin Auer olisi takkahuoneessa mätkimässä Jukkaa. Jos ääneen olisi kiinnitetty huomiota alkuperäisellä voimakkuudellaan, siitä olisivat kaikki tajunneet lopullisesti että Auer oli ulkona eikä takkahuoneessa. Ja tämän manipuloinninko takia TS kieltää oikeudessa jyrkästi osoittaneensa Niemelle kuole-sanan, kuten Niemi väittää tapahtuneen?
"Krp:n äänitutkija onnistui kaivamaan nauhalta esiin kaksitavuisen sanan, joka ei ollut paljain korvin kuultavissa tai tunnistettavissa."
Miten tällainen kaivaminen mahtaa tapahtua, jos ääni ei ole paljain korvin kuultavissa? Olen joskus ehdottanut että kyseessä oli niin vaimea ääni että se meni kaikilta ohi, koska Auer sanoi sen tuulikaapissa tai ulkona-, eli "älä kuole". Ja Niemi on vahvistanut äännähdyksestä joko vain osan tai kaiken mikä on tallentunut, ikään kuin Auer olisi takkahuoneessa mätkimässä Jukkaa. Jos ääneen olisi kiinnitetty huomiota alkuperäisellä voimakkuudellaan, siitä olisivat kaikki tajunneet lopullisesti että Auer oli ulkona eikä takkahuoneessa. Ja tämän manipuloinninko takia TS kieltää oikeudessa jyrkästi osoittaneensa Niemelle kuole-sanan, kuten Niemi väittää tapahtuneen?
Joo, taustanauha olisi selitys moneen muuhunkin ongelmaan. Itse asiassa se selittäisi koko murhan. Mutta kun mitään todisteita mistään taustanauhan käytöstä ei ole, päinvastoin, kaikki analyysit ovat osoittaneet ettei sellaista ole käytetty.Padex kirjoitti:
Ähkäisyääni, lyönnit ja Jukan valitukset kuuluvatkin siltä taustaäänitteeltä. Helppo selitys, eikö?
Itse asiassa, ilman FBI:tä, Auer ei olisi koskaan joutunut syytetyksi miehensä murhasta. Hehän todistivat mukamas ettei nauhalta kuulu ulkopuolisen ääniä. Siitä poliisit sitten ynnäsivät yhteen, että Auerin täytyy olla syyllinen. Ja niin alkoi tämä loputon ajojahti, LSH satuineen kaikkineen. Jos FBI:tä ei olisi koskaan sekoitettu juttuun, tämä koko keissi olisi jo aikapäivää sitten unohdettu. Murhaajakin olisi varmaan löydetty jo vuosia sitten, jos siihen olisi paneuduttu samalla ponnekkuudella kuin Auerin syyllistämiseen.
Sanokaas muut, että mitä kuulette kohdassa 1:28?
Minusta Jukka sanoo jotain aipyyn tai äipyyn. Liittyykö pyyjääpään jotenkin?
Jos Pyy onkin se nimi?
Vai onko kaukaa haettua?
Suskun litteroinnissa kohta on karkuun tai varpyyn.
Jos Pyy onkin se nimi?
Vai onko kaukaa haettua?
Minä kuulen sen "parpyyn". Ehkä se on vain tuskaista mongerrusta, jolla ei ole tarkoitustakaan kertoa mitään.Ellunen kirjoitti:Sanokaas muut, että mitä kuulette kohdassa 1:28?
Jos Pyy onkin se nimi?
Vai onko kaukaa haettua?
http://aijaa.com/N17veG
Onhan siellä paljonkin Jukan korinaa, josta ei ota pirukaan selvää, mm. kohdalla 1.17, joka on litteroitu jossain "auto" tai "aalto". Itse kuulen sen "jumalauto". Mitä lie tarkoittaakaan. Kuulostaa kuin mies olisi umpikännissä.
http://aijaa.com/Q663G6
En ole aikakausiin kuunnellut tuota nauhaa, enkä tarkkaanottaen enää muista miltä ne sanat kuulosti, mutta voisiko "vittikkö"-sana olla "veittikö" eli Auer joko huomaisi veitsen lattialla tai vaihtoehtoisesti miettisi mihin se joutui?
Joku oli edellä kirjoittanut, että äänen laatu vaihtelee, koska Auer on ollut puhelimessa selin murhaajaan. Kuinka moni uskaltaisi olla selin murhaajaan?
Joku oli edellä kirjoittanut, että äänen laatu vaihtelee, koska Auer on ollut puhelimessa selin murhaajaan. Kuinka moni uskaltaisi olla selin murhaajaan?
Tai sitten se on apuun, mutta muuttuu apyyn tuskasta.sepeteus kirjoitti:Minä kuulen sen "parpyyn". Ehkä se on vain tuskaista mongerrusta, jolla ei ole tarkoitustakaan kertoa mitään.Ellunen kirjoitti:Sanokaas muut, että mitä kuulette kohdassa 1:28?
Jos Pyy onkin se nimi?
Vai onko kaukaa haettua?
http://aijaa.com/N17veG
Onhan siellä paljonkin Jukan korinaa, josta ei ota pirukaan selvää, mm. kohdalla 1.17, joka on litteroitu jossain "auto" tai "aalto". Itse kuulen sen "jumalauto". Mitä lie tarkoittaakaan. Kuulostaa kuin mies olisi umpikännissä.
http://aijaa.com/Q663G6
Samoin auto on mielestäni auta. Itse en kuule mitään jumaa siellä.
Edit: siis kuulen auto, mutta tarkottaa auta.
Siksi varmaan puhe hyvin epäselvää jos Jukka saanut osumaa jo suuhunsa.
Kuinka moni äiti uskaltaisi päästää lapsensa käveleskelemään sinne, missä lapsen isä on puukotettuna ja isän tappaja "todennäköisesti" edelleen paikalla ja keskittyisi puheluun?Ailar kirjoitti:En ole aikakausiin kuunnellut tuota nauhaa, enkä tarkkaanottaen enää muista miltä ne sanat kuulosti, mutta voisiko "vittikkö"-sana olla "veittikö" eli Auer joko huomaisi veitsen lattialla tai vaihtoehtoisesti miettisi mihin se joutui?
Annelihan ei tiennyt, milloin murhaaja poistui, eikä lapsi oma-aloitteisesti kertonut ennen kuin vastatessaan äitinsä kysymykseen.
Milloin Jukka saa sen suuiskun, joka muuttaa puheen hyvin epäselväksi? Vai johtuuko puheen puuroutuminen sittenkin päähän kohdistuneesta iskusta? Luulisi jonkun pätevän lääkärin kykenevän kertomaan, mikä vamma on todennäköisesti puheen puurouttanut, koska aluksi on melko selväsanaista "tuu apuun annu"-huutelua, kieltämättä humalaisen kuuloista.
Takkahuoneesta saakka tuskin on huokauksia, hengitystä ja kuiskauksia luuriin saakka kantautunut, jos rinnakkaispuhelinta ei ollut.
Minuakin kiinnostaa onko se päähän kohdistunut isku vai suuhun kohdistunut mikä aiheuttaa tuon puheen sekavuuden.Ande kirjoitti: Milloin Jukka saa sen suuiskun, joka muuttaa puheen hyvin epäselväksi? Vai johtuuko puheen puuroutuminen sittenkin päähän kohdistuneesta iskusta? Luulisi jonkun pätevän lääkärin kykenevän kertomaan, mikä vamma on todennäköisesti puheen puurouttanut, koska aluksi on melko selväsanaista "tuu apuun annu"-huutelua, kieltämättä humalaisen kuuloista.
Takkahuoneesta saakka tuskin on huokauksia, hengitystä ja kuiskauksia luuriin saakka kantautunut, jos rinnakkaispuhelinta ei ollut.
Niin ja humalaisen kuuloiset puheet viittaavat teidän mielestä mihin? Siihen, että Jukka olikin humalassa? No oliko? Sen vastauksen varmaan joku tietää varmasti ja mitä sitten vaikka olisi ollutkin?
Jos rinnakkaispuhelin olisi ollut käytössä, niin eikös kaikki äänet kuuluisi vieläkin selkeämmin, ikään kuin päällekkäin? Mikä oikeasti tukee rinnakkaispuhelin teoriaa? Mikä virka sillä olisi ollut? Ei se tähtisentien kämppä niin iso ollut etteikö takkahuoneesta olisi voinut äänet kuulua keittiöön.
Jukan verestä ei löytynyt alkoholia eikä mitään muutakaan huumaavia aineita. Eli kyllä mies on ollut ihan selvin päin. Jukallahan oli tekarit, eli on varmaan jossain vaiheessa lentänyt hampaat suusta, joten senkin takia on voinut puhe puuroutua.
Mitä Anneli näkee kun on selin murhaajaan? Keittiön ikkunasta pihalle eli sinne minne apu on tulossa. Kuinka realistista se on ettei Anneli olisi lainkaan tähyillyt ulos? Esim. tullessaan puhelimeen sanoo muistaakseni Onks sielt tulossa joku? Taustalta takkahuoeesta kuuluvat äänet ovat tosi hiljaisia tässä kohtaa ehkä siksi että Auer tähyilee ulos. Ja taustalla Jukan viimeiset valitukset, saaTAN ja kiihtyneen kuuloista puhetta tosi hiljaisella. Puhelimeen paluun jälkeen Anneli on keskittyneenä selostamaan häkelle tapahtumia ja tytöllä on puoli minuttia aikaa ennen huutamista ottaa ne muutamat askeleet sinne mistä rupeaa näkemään isänsä. Ei se nyt mikään naparetki ole eikä tyttö ole pitkiä aikoja pois Annelin tutkasta. Lisäksi Anneli on jo kaksi kertaa luullut miehen lähteneen perään vaikkei olekaan, siinä voi hyvinkin muodostua sellainen käsitys ettei se sieltä tule. Jo pelkän toiston voimalla panikointikynnys kohoaa.Ailar kirjoitti:Kuinka moni uskaltaisi olla selin murhaajaan?