Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Nelly
Susikoski

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Viesti Kirjoittaja Nelly »

Seeker kirjoitti:Jos suoritatte omatoimisia etsintöjä, kuten minä jo useita päiviä (olin myös Vapepan riveissä sunnuntaina), muistakaa tämä: Jos löydätte jotakin minkä epäilette kuuluneen Nelalle, älkää koskeko siihen! Asentakaa puhelimeenne 112 Suomi -sovellus, ilmoittakaa löytöpaikan koordinaatit poliisille, ja toimikaa ohjeiden mukaan. Näille neroilupalstoille välitön raportointi voi johtaa siihen, että jengi paukkaa löytöpaikalle pätemään, ja tuhoaa kaikki mahdolliset jäljet. Poliisi hoitaa tutkimukset.

Tsemppiä etsintöihin, ja kiitoksia että jaksatte edelleen etsiä!

Onko mahdollista, että tarkentaisit tuota Vapepan viikonlopun etsintäaluetta?
Ulottuiko Siikajärveltä Haukkalampi-Valklampi -aksenlin suuntaan?, vai etsittekö pohjoisempaa?
enmäämittääntiiä
Alokas

Viesti Kirjoittaja enmäämittääntiiä »

Hei, täysin ummikkona kirjoittelen. Mutta oletteko huomanneet, että kuvassa mikä jokin aika linkitettiin, missä Nelalla on iso sieni kädessä, on sama logo - mielestäni - kuin hiuspannassa, mikä jokunen viesti sitten linkitettiin?
enmäämittääntiiä
Alokas

Viesti Kirjoittaja enmäämittääntiiä »

Juu tarkoitan siis urheilupaidan hihassa, siinä kädessä, missä sieni on..
Suuskii
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Suuskii »

enmäämittääntiiä kirjoitti:Juu tarkoitan siis urheilupaidan hihassa, siinä kädessä, missä sieni on..
Joo tämä taisi tulla esille jo aikaisemmilla sivuilla :D
laura_riikka
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja laura_riikka »

Syskon S kirjoitti:
Kotiäiti kirjoitti:Tässä kuvassa ympyröity hahmot...
En tiedä onnistuuko kuvan kopiointi viestin mukana, mutta minä en näe tuossa bussistapoistumiskuvassa mitään ihmishahmoja. Jos joku haluaa kuvitella haamuja siihen, niin semmoisiksi ne kyllä sopivat...

Oikeanpuoleinen hahmo/hahmot ovat pelkästään puunrungon kohdalla ilman jalkoja ja rajautuvat oikealta kyljeltään puunrungon reunaan. Heijastumaa tai puun kuvioita sanoisin, muuten hahmo ei menisi poikki siitä oikeasta reunasta.

Vasemmalla puolella kuvaa on enemmänkin tummia juttuja, jotka minun mielestäni ovat selkeästi bussipysäkin katoksen rakenteita. Jotain vaalean sinertävää myös on puun takana, mutta samantapaista löytyy muualtakin kuvasta.

Unohtaisin nämä spekulaatiot kättelyssä...
Olen siis espoolaisena käynyt eilen paikan päällä tarkistamassa, ettei vasemmalla puolella olevaan puun takana olevaan tummaan hahmoon löydy mitään luonnollista selitystä esim. kiinteitä rakenteita. Ei ole. Bussipysäkkikatosta ei ole lainkaan alueella eli se ei ole selitys. Mielestäni siinä on ihmisen hahmo ja mahdollisesti reppu kädessä. Puun takana paikassa, joka ei ole luonteva, jos odottaa bussia tai retkikavereita. Mielestäni tutkimisen arvoista siksikin, että tämä on viimeinen havainto kadonneesta. Kaikki on otettava irti.
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Frank Einsteinin käsittelemä bussikuva oli jo niin hyvä, että siitä tuli selväksi, millainen huivi Nelalla oli päässä bussista poistuessa. Mutta jos lampien rantoja joku käy vielä tutkimassa, niin varmaan juuri tuollaisiin esinelöytöihin kannattaa kiinnittää huomiota. Jokin löytyvä esine saattaisi kuitenkin olla vaikkapa niitä Nelan ostoksia, eikä Nuuksiossa ole ainakaan valtavia määriä roskaa.

Ketjussa ei ole taidettu vielä tarkemmin pohtia sitä, kuinka mahdollinen katolilainen kulttuuritausta vaikuttaa itsemurhan todennäköisyyteen? Vaikka Nela ei olisikaan (/ollut) harras katolilainen tai edes kuulunut kirkkoon, eikö tuollainen itsemurhan hyvin synkässä valossa kuvaavan uskonnon vaikutuspiirissä varttuminen tekisi itsemurhaan päätymisestä epätodennäköisempää, kuin vaikkapa tapaluterilaisella suomalaisella? Jos on kuitenkin lapsena oppinut, että itsemurha on synti ja ettei itsemurhan tekijää koske mikään anteeksianto, niin eikö sellainen vaikuta vielä aikuisiällä ajatusmaailman taustalla. Ainakin uskon sen selittävän, miksi Nelan läheiset hankkivat niin paljon julkisuutta katoamiselle alusta alkaen (selvästi toiveikkaina Nelan löytymisestä hengissä), ja miksi he eivät vaikuta itse uskovan itsemurhan mahdollisuuteen.

Kumma juttu, ettei Nuuksiossa ilmeisesti olekaan enää tulevana viikonloppuna Vapepan etsintöjä, vaikka vielä viime viikonloppuna uutisissa mainittiin, että silloin olisi uudet etsinnät. Ilmeisesti alue on niin laaja ja hankala, että etsijöille koituva loukkaantumisriski on turhan suuri siihen nähden, kuinka epätodennäköisenä Nelan löytymistä pidetään.

Tuosta Vapepan taulukosta, jossa on Espoossa olleet hälytykset tänä vuonna, huomaa myös kuinka epätavallinen katoamistapaus tämä on; http://www.vapepa.fi/espoon-paikallisto ... ykset-2015
Syskon S
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

Suuskii kirjoitti:
THC666 kirjoitti:
Stube kirjoitti:Miksei kukaan piirrä harpilla karttaan Ämmässuon maston kuuluvuusaluetta, ja haravoi sitä?

Siis mitä???
Samaa oon miettiny ,että miksi ei alunperin haravoitu juuri tuota aluetta vaan lähdettiin kansallispuistoon?
No siksi, kun heillä on jokin syy pitää sitä todennäköisimpänä Nelan katoamispaikkana. Onko se nyt niin vaikea tajuta, että poliisilla (ja varmaan Sergeilläkin) on paljon semmoista tietoa, jota ei ole annettu julkisuuteen :roll:

Kun Sergei on etsinyt Nelaa kaksi viikkoa jonkun kokoisen porukan kanssa, niin ennen kuin te menette sinne, kannattaa todellakin koittaa selvittää mistä ovat etsineet, ettei mene turhaan samoille paikoille pyörimään yhdeksi päiväksi.
Terra
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Terra »

Kun nyt näistä etsintäpaikoista kommentoidaan, niin Anna-lehden keskustelupalstalla eräs aloitteleva meedio kirjoitti Nuuksiota eteläisemmästä alueesta max. 10 km Espoosta Nuuksioon päin niin, että oltaisiin alueella Maulasta hieman lähteen. Metsää ja kalliota.
Syskon S
Theo Kojak

[/quote] Olen siis espoolaisena käynyt eilen paikan päällä tarkistamassa, ettei vasemmalla puolella olevaan puun takana olevaan tummaan hahmoon löydy mitään luonnollista selitystä esim. kiinteitä rakenteita. Ei ole. Bussipysäkkikatosta ei ole lainkaan alueella eli se ei ole selitys. Mielestäni siinä on ihmisen hahmo ja mahdollisesti reppu kädessä. Puun takana paikassa, joka ei ole luonteva, jos odottaa bussia tai retkikavereita. Mielestäni tutkimisen arvoista siksikin, että tämä on viimeinen havainto kadonneesta. Kaikki on otettava irti.[/quote]

Jos ei ole mitään rakenteita, niin sitten heijastumaa bussin rakenteista. Siinähän on muitakin mustia jälkiä ja yksi niistä on sinun mielestäsi puun takana oleva ihmishahmo ja muut heijastumia, kö? Ei minusta kovin loogista...

Vaikka kuinka haluaisi löytää ratkaisun tähän tapaukseen, niin ei tuommoiset havainnot mitään auta. Jos siellä puiden takana olisi ihmisiä, niin miten sen avulla päästäisiin eteenpäin? Se tiedetään, että Nuuksiossa oli tuolloin ihmisiä. Mikä todennäköisyys olisi sille, että joku/jotkut olisivat stalkanneet Nelaa heti reitin alussa?
laura_riikka
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja laura_riikka »

Keskusteluketjun alkupäässä taisi olla erityisesti Nelan facebook sivujen päivityksistä.
Jossakin toisessa keskusteluketjussa oli tehty myös havainto, että Nelan facebook sivuja oli päivitetty 14.9. kansikuva sivulla. Totta oli, tarkistin. Joko Nela, Sergei tai joku muu, jolla tunnukset on käynyt päivittämässä sivuja? Yksityisasetuksia on muiden keskusteluketjujen mukaan muutettu siten, että esim. kaverit eivät enää näy.

Katoaminen näyttää minusta liian suunnitellulta. Kaikki ei nyt täsmää..

Uskon myös poliisin jatkavan tutkimuksiaan. Nyt on tehty kadonneen etsintä mahdollisimman pian, tuloksetta ja sitten alkaa materiaalin tarkempi analysointi, lisätietojen hankinta ja muiden tutkintalinjojen läpikäynti. Hiljaisuus johtuu myös tästä. Nyt asioita ei tuoda julkisuuteen, koska se voi vaikeuttaa tutkintaa. Samalla mietin myös tänne kirjoittamista. Tarkoitus on auttaa, mutta voikin käydä toisin. Mikäli syyllisiä/osallisia on, tällä palstalla voi paljastua jotakin tutkintaa vaikeuttaa tiedon tultua julkiseksi ja mahdolliset osalliset pyrkivät joko tuhoamaan jäljet/vinkit tai hämmentämään lisää.
Kiiski2
Alokas

Viesti Kirjoittaja Kiiski2 »

En tiedä tarkoittaako tätä muutkin, mutta tätä aluetta tutkisin tarkemmin. Jos olen oikein ymmärtänyt niin ne on tutkinut enimmäkseen sieltä kattilan päästä ? Juu, tosiaan pitää huomioida että tuo kuva linja-autosta on pysäytetty videolta. Ei siellä mikään kamera kuvia napsi. Siksi se on noin epätarkka. Saattaa juuri sen takia tulla noita "haamuja"
Ei saakkaan laitettua karttaa :(
Jane T
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Jane T »

Suuskii kirjoitti:
THC666 kirjoitti:
Stube kirjoitti:Miksei kukaan piirrä harpilla karttaan Ämmässuon maston kuuluvuusaluetta, ja haravoi sitä?
Siis mitä???
Samaa oon miettiny ,että miksi ei alunperin haravoitu juuri tuota aluetta vaan lähdettiin kansallispuistoon?
Osa tuosta alueesta, siis Ämmässuon maston kuuluvuusalue, ulottuu myös kansallispuistoon, siksi. Nelan puhelin on ottanut kontakstia myös muihin Nuuksion mastoihin (lukekaa aiempia uutisointeja). Vaikka Ämmässuon, kuten tietenkin tukiasemien, kantavuusalueeseen kuuluu maston ympäröivä alue muistakin suunnista, ei olisi ollut mitään järkeä lähteä etsimään koko Ämmässuon maston aluetta, koska jostain täytyy etsintä aloittaa ja tietenkin loogisinta on aloittaa sieltä, missä kadonnut on viimeisen kerran nähty eli jäämässä pois bussista Nuuksiossa.

Summamutikassa ei organisoidut etsinnät tapahdu, ne ovat kyllä aivan perusteltuja ne seikat, miksi lähdettiin juuri tuolta. Ja vaikka täälläkin moni valittaa että on etsitty liian pieneltä alueelta ja vääristä paikoista yms. mutta olisi syytä ottaa huomioon, että yhden henkilön etsimistä ei voi viranomais- eikä vapaaehtoisvoimin tehdä päiväkausia, valitettavasti. Etsintä on hidasta, sillä etsittäessä tosiaan etsitään eikä lompista vain eteenpäin.

Jos täällä kirjoittajissa on myös Vapepassa pidempään mukana olleita, olisi kiva, jos joku kertoisi ihan tarkasti, miten tuollainen etsintä käytännössä tapahtuu, niin täällä porukka saisi hyvää tietoa, ihan mielenkiinnon ja tietämyksen ja mahdollisten tulevien tapausten kannalta. Itse en ole vielä niin paljon ollut mukana noissa etsintähommissa, teknisellä puolella vaan, että osaisin siitä kunnolla kertoa.
Olisiko hyvä, jos täällä olisi myös ketju, johon kootaan ihan vaan noita perusasioita, mitä tapahtuu ja mitä viranomaiset alkavat tehdä ja mitä he saavat tehdä jne. kun henkilö ilmoitetaan kadonneeksi, ja miten asia etenee, jos tapaus pitkittyy tai muuttaa nimekettään, esim. rikosepäilyksi muuttuessaan etc.
Olisiko tällaiselle tietopaketille käyttöä täällä? Voin alkaa sitä kasata.
Syskon S
Theo Kojak

laura_riikka kirjoitti:Keskusteluketjun alkupäässä taisi olla erityisesti Nelan facebook sivujen päivityksistä.
Jossakin toisessa keskusteluketjussa oli tehty myös havainto, että Nelan facebook sivuja oli päivitetty 14.9. kansikuva sivulla. Totta oli, tarkistin. Joko Nela, Sergei tai joku muu, jolla tunnukset on käynyt päivittämässä sivuja? Yksityisasetuksia on muiden keskusteluketjujen mukaan muutettu siten, että esim. kaverit eivät enää näy.
Tuosta asiasta on varmaan 30 keskustelunaloitusta tässä ketjussa. Selaa taaksepäin.

Minulla on aina facebook auki tällä kotona olevalla iPadilla. Jos minä katoaisin ja jos minulla olisi kaverilista ja paljon valokuvia julkisina, niin toivoisin että minun mieheni suojaisi ne haaskalinnulta pistämällä ne salaisiksi tai poistamalla. Tässä tapauksessa sitä ovat voineet pyytää ihan Nelan kaveritkin. Onko se sinusta oikeasti ennemmin rikoksen merkki kuin järkevää omaisten/kavereiden/kadonneen yksityisyyden suojelua?
Willows
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Willows »

Pakko tänne huomauttaa, että kun ajelin tänään Siikajärvelle menevällä tiellä huomasin, että puhelimeni karttapaikannin oli todella huono. Yritin monta kertaa "reitittää" itseäni, mutta se heitti minun lähtöpaikkani monesti jonnekkin Espoon Keskuksen/Bembölen kulmille, vaikka olin jo pitkällä tuota tietä. Minulla on kaksi puhelinta, ja työpuhelimeni on DNA, ja nimenomaan tämä paikansa todella huonosti. Kun kokeilin henkilökohtaisella puhelimellani, jossa on Saunalahden liittymä, paikannus osui paljon tarkemmin kohdalle ja pystyin seuraamaan kulkuani.
Muistin että minulla on ollut sama ongelma aikaisemmin kesällä samalla suunnalla, mutta sillon ajoimme Kattilanjärventietä ja muistan vaan sen, että oli todella vaikea yrittää paikantaa etsimäämme taloa koska kartan paikannus heitti todella paljon siihen missä todellisuudessa olimme.

En tiedä onko tämä nyt mitään uutta tietoa, mutta siis halusin vaan ilmoittaa oman kokemukseni siitä että DNA:n paikannustiedot tuolla Nuuksion seuduilla ovat todella epätarkat. Tästä siis vaan päätelmänä se, että vaikka olisi oikeasti jossain syvällä Nuuksion metsässä, en yhtään ihmettele jos puhelin pingaa vielä Ämmässuolle..
MrMickey
Susikoski

Viesti Kirjoittaja MrMickey »

MTV kirjoitti:–Jos signaali ei tavoita lähintä tukiasemaa, se ottaa kauemman. Viimeinen signaali on Nuuksion tukiasemalta Turuntien pohjoispuolelta. Linkki MTV:n uutiseen
Kun taas puhutaan viimeisestä signaalista, muistuttaisin että tietohan on tarkentunut, ja viimeinen signaali ei ollut Ämmässuon mastoon, vaan Turuntien pohjoispuolella olevaan mastoon! Täällähän jo on arvailtu että tämä masto olisi tuossa Siikajärven eteläpuolella.
Vastaa Viestiin