HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Ellunen
Nikke Knatterton

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ellunen »

En jaksanu jokasta lainausta laittaa, mutta siihen keittiöasiaan ja linjoilla asiaan.
Olenko siis ainoa Suskun lisäksi joka kuulee et oon keittiös ja et pysytään siin tai sen linjoil?

linkitetty täältä: http://anneliauer.com/ulvilan-hatakesku ... tterointi/

1:43 Epäilty vastaa päälle: Mä, -mä soitan poliisil, siel pyydettii et…

1:46 Uhri huutaa vaativasti mongertaen: Tule pjaa pjaa! (yrittää sanoa Tule pian pian?)

1:46 Epäilty: me pysytään sen linjoil. Tämä oli litteroitu täysin väärin ja väärän ihmisen sanomaksi ”Mite mä pääse linjoil”. Nauhoituksessa on eri atmosferinen saundi (äänimaisema), ei taustaääniä, ei hengitystä. Luuri on kauempana suusta, epäilty ojentaa sitä juuri lapselle? Tapahtuiko sama, kun lapsi vastasi ”Joo” aiemmin?

3:25/26 Epäilty nyyhkäisee puhelimeen

3:26 Epäilty jatkaa itkuisena: Mä en tie, mä oon nyt keittiös, mä enh (huohottaa).

3:29 Epäilty jatkaa kysyen: Meneks mä kattomaa? Huoh.

Niin ja nämä olen kuullut näin alusta asti ennen kuin olen edes tätä litterointia nähnyt.
Joko mun kuulossa on vikaa pahasti tai sitten muiden kuulossa jotka kuulevat niin pahasti väärin.
Vai onko näin, että olette jo niin pitkään alkuperäistä litterointia lukeneet ja tulkinneet ilman ääninauhaa, että sitten sen kuultua on jo mielikuvat sanomisista pinttyny päähän siten, että ei kuule mitä oikeasti nauhalla kuuluu? Kunhan ihmettelen ääneen.. :shock:
Ellunen
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Ellunen »

Caldera kirjoitti:
kerroush kirjoitti:
Caldera kirjoitti:Siis kaveri on lyönyt Jukalta hammassillan suusta ensitöikseen ja nyt tikkaa sitä puukolla.
Lähde tälle väitteelle, kiitos.
Hammassillan paikka terassin oven ja pystypainialueen välissä. Eli ensin hampaat suusta, Jukka perääntyy, pystypaini sängyn ja kylppärin oven välissä, Jukka painetaan joko sängylle tai rupeaa taju menemää ja huppis laskee hänet siihen. Vähän oudolta tuntuu se ajatus että ensin pystypainitaan puukon kanssa ja sitten välillä motataan hampaita suusta ja taas puukotetaan.
Tuo hammassillan lyöminen perustelee hyvinkin sen, että Jukka tuntuu puhuvan ihan höpöjä. Ja mainitsiko joku, että Jukalla oli tekarit? Olis hienoa jos joku pystyis kertomaan miltä ääni ja tietyt kirjaimet kuulostaa silloin kun suu on mäiskitty muusiksi.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Ellunen kirjoitti:...
3:26 Epäilty jatkaa itkuisena: Mä en tie, mä oon nyt keittiös, mä enh (huohottaa).

No, ei se nyt ihan noinkaan ole.
Repliikin sisällöstä, eli mitä Auer tuossa vastaa, tuskin monikaan on eri mieltä, vaikka harjoittelija tuolla yrittikin viritellä muunlaista tulkintaa.

Tilanteessahan oli hirveä paniikki, ja tässäkin piti vastata mahdollisimman paljon ja nopeasti.
Lisäksi vielä kun murre on tälläistä 'singerimäistä', niin kaikki sanat eivät ole tärkeitä sanottavaksi. Siispä alitajunta jättää tälläiset pois, lisäksi sanajärjestys voi poiketa ns. kirjakielestä (esim tässä "keittiös mää").

Tuossa kohdassa Auer vastaa häken kysymykseen seuraavasti:
"nyt mä en tiä [mitä] mä sano ...keittiös mää"

Klikkaa seuraava kuva isommaksi:
Kuva

'Suomennettuna' tuossa repliikissään Auer vastaa häkeen kysymykseen ['makaako miehesi siellä tiedottomana']:

Hän ei tiedä sanoa [makaako mies tiedottomana siellä], koska hän on keittiössä
kerroush
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja kerroush »

Caldera kirjoitti:Poistiin viestini koska ymmärsin sut ensiksi väärin. Siis onko sulla tuolle yllä olevalle mitään muuta perustetta kuin se että sinä olisit Annelina tehnyt sitä tai tätä?
Tästä on jo tässä samassa ketjussa keskusteltu. Ihminen on eläin ja eläimellä on vaistonsa. Vaistoista tärkein on itsesuojeluvaisto. Ei kukaan, ei eläin ja ihminen mene sellaiseen paikkaan, josta ei näe tai josta ei pääse karkuun. Mutta toisaalta yksikään rationaalisti toimiva ihminen ei aja itseään ehdoin tahdoin nurkkaan.
Caldera kirjoitti:Onko nyt ihan aikuisten oikeasti epärealistista, että Anneli on puhelun alettua esim. 10 sekuntia kääntyneenä ikkunaan päin? Tai edes alle puoli minuuttia, jolloin tyttö jo alkaakin kirkua.
Kyllä se minusta on. Nuo sekunnit ovat kuitenkin kriittisimpiä. Annelihan ei ilman sitä selvänäköisyyttään voinut tietää tulisiko huppari tappamaan myös hänet.

Vrt. kirjoitat toisaalla (ed.sivu): "Onko tää nyt oikeasti niin selvänäköistä tästä olettaa että mies aikoo tappaa Jukan mutta että Anneli ei ole kohde?"

Sen jälkeen kun Anneli on syöksynyt puhelimeen hän sanoo: "Muaki on hakattu." Tämän jälkeen vaatii kyllä melkoista selvänäköisyyttä että tietää, ettei hupparista ole hänelle vaaraa???
Caldera kirjoitti:Muutenkin luulen että ihmiset ei ymmärrä toisiaan ihan temperamenttierosta johtuen. Joku haluaa venyttää puhelimen johtoa että pääsee mahdollisimman lähelle huppista, joku toinen venyttää sitä päästäkseen mahdollisimman kauas, ja joku kolmas ei uhraa ajatustakaan asialle vaan multitaskingin sijaan keskittyy puhelimesta kuuluvaan asiaan.
Väärin. Toiset haluavat sinun mukaasi mennä pussiperälle loukkoon, toiset venyttävät puhelinjohtoa niin, että pääsevät paikkaan, josta on helppo paeta.

Itse olisin vetänyt puhelinjohdon niin pitkälle, että olisin päässyt tuulikaappiin puhelemaan. Ovi kiinni, niin äänetkään eivät olisi kuuluneet. Äläkä nyt ala väsyneesti väittää ettei olisi ylettynyt, taatusti ylettyy. Jos ei muuten, niin vaikkapa siten että lehdet olisivat lennelleet työpöydän nurkalta hevon tuuttiin. Hädässä ei paljoa lasketa millaista siivoa tulee.
kerroush
Agentti Scully

Caldera kirjoitti:
kerroush kirjoitti:
Caldera kirjoitti:Siis kaveri on lyönyt Jukalta hammassillan suusta ensitöikseen ja nyt tikkaa sitä puukolla.
Hammassillan paikka terassin oven ja pystypainialueen välissä. Eli ensin hampaat suusta, Jukka perääntyy, pystypaini sängyn ja kylppärin oven välissä, Jukka painetaan joko sängylle tai rupeaa taju menemää ja huppis laskee hänet siihen. Vähän oudolta tuntuu se ajatus että ensin pystypainitaan puukon kanssa ja sitten välillä motataan hampaita suusta ja taas puukotetaan.
Eli mitään lähdettä ei sitten ollut. Pelkkää oman mielikuvituksen tuotetta. Ja "oudolta tuntuu". Sitä minä vähän arvelinkin.
nihlist
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja nihlist »

Ellunen kirjoitti:[quote="Mäkrö"
Caldera kirjoitti:
Rinnakkaispuhelimella yritetään selittää miten Anneli voi olla 2:06 astaloimassa Jukkaa takkahuoneessa ja 2:08 toisella puolella taloa keittiössä niin lähellä puhelinta että asiasta tietämätön luulee hänen puhuvan suoraan luuriin. Todellisuudessa rinnakkaispuhelin on tässä ihan turha kapistus mainitsemasi stereoefektin takia ja siksi, että kahden minuutin tietämillä Anneli pinkaisee kohti ulko-ovea ja ulos, rinnnakkaispuhelimella tai ilman.
Voisitteko tarkemmin määritellä tätä stereoefektiä? Se tuntuu ihan päästä keksityltä asialta tai ainakin sen oikea merkitys ei tähän sovellu.

Kertokaa, mikä on tämä stereoefekti ja miten sen kuuluisi kuulua?
Oletko elänyt sitä aikaa kun oli rinnakkaispuhelimet?
Jos Anneli puhuu keittiössä häken kanssa ja toinen puhelin on auki toisessa huoneessa ja siellä puhuu joku samaan linjaan, niin kyllä se puhe kuuluu melkolailla yhtäaikaa ja lujaa siihen häken luuriin. Mielestäni Jukan älämölö ja mahdolliset muut äänet tulevat kyllä kuin nurkan takaa. Ja kyllä se ääni sitten kuuluisi myös stereona sieltä nurkan takaa takkahuoneesta, sekä luurin kautta päällekkäin sinne häken luuriin. Ymmärsitkö yhtään? En ihan osaa tätä nyt selittää järkevästi.[/quote]Rinnakkaisluuri = ääni ns. "stereona".

Tarkoitetaan sitä, että sama ääni kuuluu kahteen kertaan, eli äänilähde joka lähempänä kuuluisi ennemmin ja paremmin kuin ääni joka tulee kauempaa toiseen tallennuspisteeseen eli on tavallaan kaksi mikrofonia joihin tuleva ääni tallennetaan mikrofoneista riippumattomaan paikkaan eli ääni kuuluisi kuin kaikumaisena eli tallennuspaikka yhden ääni kuuluisi millisekuntia ennemmin kuin ääni joka tulee mikrofoniin myöhemmin, eli kauempaa tullut ääni mikrofoni kakkoseen eli keittiön kuulokkeeseen.

Eli siis ääneen tavallaan tulee ns. stereoefekti.
nihlist
Martin Beck

kerroush kirjoitti:
Caldera kirjoitti:
kerroush kirjoitti:
Eli mitään lähdettä ei sitten ollut. Pelkkää oman mielikuvituksen tuotetta. Ja "oudolta tuntuu". Sitä minä vähän arvelinkin.
Eihän niihin koskaan olekkaan, eikä paljoa viitsisi uusavuttomille joka kerta saman asian laittaa tuhat kertaa joka jo käsitelty aikaisemmin.

Kelpaako sinulle aito poliisin ottama kuva tuosta hammas-sillasta, joka on terassinoven edessä sisäpuolella takkahuoneen lattialla (sininen ympyrä) ja jos lisätietoja kiinnostat saada, niin soitteleppa poliiseille ja kysäise.

Minulla on kyllä tarkempikin kuva mistä näkee kyseessä olevan juurikin hammas-silta, siis sanoin siltä varalta koska et varmaan usko ja vaadit kuitenkin lähdettä.

Hammas-sillan paikka kyllä kertoo mitä on tapahtunut ja jos suuhun isketty myöhemmin, olisi hammas-sillan paikka ihan eri paikassa, eiköstä vaan rakas watson?

Kuva
kerroush
Agentti Scully

nihlist kirjoitti:Hammas-sillan paikka kyllä kertoo mitä on tapahtunut ja jos suuhun isketty myöhemmin, olisi hammas-sillan paikka ihan eri paikassa, eiköstä vaan rakas watson?
Hammassillan paikka ei kerro paskaakaan.

Silta voisi olla ihan missä tahansa riippumatta siitä milloin se on saanut hittiä. Vaikka siellä takan päällä.
nihlist
Martin Beck

Ellunen kirjoitti:En jaksanu jokasta lainausta laittaa, mutta siihen keittiöasiaan ja linjoilla asiaan.
Olenko siis ainoa Suskun lisäksi joka kuulee et oon keittiös ja et pysytään siin tai sen linjoil?

linkitetty täältä: http://anneliauer.com/ulvilan-hatakesku ... tterointi/

1:43 Epäilty vastaa päälle: Mä, -mä soitan poliisil, siel pyydettii et…

1:46 Uhri huutaa vaativasti mongertaen: Tule pjaa pjaa! (yrittää sanoa Tule pian pian?)

1:46 Epäilty: me pysytään sen linjoil. Tämä oli litteroitu täysin väärin ja väärän ihmisen sanomaksi ”Mite mä pääse linjoil”. Nauhoituksessa on eri atmosferinen saundi (äänimaisema), ei taustaääniä, ei hengitystä. Luuri on kauempana suusta, epäilty ojentaa sitä juuri lapselle? Tapahtuiko sama, kun lapsi vastasi ”Joo” aiemmin?

3:25/26 Epäilty nyyhkäisee puhelimeen

3:29 Epäilty jatkaa kysyen: Meneks mä kattomaa? Huoh.

Niin ja nämä olen kuullut näin alusta asti ennen kuin olen edes tätä litterointia nähnyt.
Joko mun kuulossa on vikaa pahasti tai sitten muiden kuulossa jotka kuulevat niin pahasti väärin.
Vai onko näin, että olette jo niin pitkään alkuperäistä litterointia lukeneet ja tulkinneet ilman ääninauhaa, että sitten sen kuultua on jo mielikuvat sanomisista pinttyny päähän siten, että ei kuule mitä oikeasti nauhalla kuuluu? Kunhan ihmettelen ääneen.. :shock:
Alkaa näemmä löytyyn jotain, nyt kun vielä vähän hidastat sitä sun "tule pian pian"-kohtaa, niin saatat alkaa kuuleen oikein.

Hidasta ensin 14% ja jos ei vieläkään kuulu, niin hidasta 24% alkuperäisestä, voit samalla vahvistaa kyseistä kohtaa noin 9 desibeliä, niin eiköhän se siitä.

Ps. kyseinen kohta ei ole noin kuin sinä olet "litteroinut".
Viimeksi muokannut nihlist, To Syys 24, 2015 8:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nihlist
Martin Beck

kerroush kirjoitti:
nihlist kirjoitti:Hammas-sillan paikka kyllä kertoo mitä on tapahtunut ja jos suuhun isketty myöhemmin, olisi hammas-sillan paikka ihan eri paikassa, eiköstä vaan rakas watson?
Hammassillan paikka ei kerro paskaakaan.

Silta voisi olla ihan missä tahansa riippumatta siitä milloin se on saanut hittiä. Vaikka siellä takan päällä.
Mutta tuohan meidän pitää testata mihin hampaat lentelee. Eikö vaan?

Anna yksärinä osoitteesi niin testataan kaikki ne missä vingut vastaan.

Ps. silta yleensä ylittää joko joen tai salmen. kumpaa sinä arvelet kuvan perusteella?
kerroush
Agentti Scully

nihlist kirjoitti:Mutta tuohan meidän pitää testata mihin hampaat lentelee. Eikö vaan?

Anna yksärinä osoitteesi niin testataan kaikki ne missä vingut vastaan.

Ps. silta yleensä ylittää joko joen tai salmen. kumpaa sinä arvelet kuvan perusteella?
Laiton uhkaus!
nihlist
Martin Beck

harjoittelija kirjoitti:
sepeteus kirjoitti:
Ellunen kirjoitti:Sanokaas muut, että mitä kuulette kohdassa 1:28?
Minusta Jukka sanoo jotain aipyyn tai äipyyn. Liittyykö pyyjääpään jotenkin?
Jos Pyy onkin se nimi?
Vai onko kaukaa haettua?

Suskun litteroinnissa kohta on karkuun tai varpyyn.

http://aijaa.com/N17veG

http://aijaa.com/Q663G6

Eka kuulostaa 'sänkyyn' ja toi toinen '.auhotu'.
Ja sit 'mitäkö, pitääkö' on pitääkö (vastaus edelliseen "tule auttaa" -pyyntöön) ja vittikö = vitsikö (oliks toi vitsi).
Siis kuurojen kerhossa.

Rinnakkaispuhelimista sen verran, että ei juuri ääni kierrä / kaiu, jos kumpikin puhelin on toisistaan suljetussa tilassa, esim. toinen keittiössä ja toinen suljetun oven takana työhuoneessa.
Aivan, ajatella ja eikä edes tarvi olla äänieristetyt ovetkaan.

Tähtisentientapauksessa on vain se kummallinen homma, siis jos uskoo pohjapiirrosta, onhan sulla se edes, niin takkahuoneesta ihan kuule keittiöön asti onkin ihan ovettomia kulkuaukkoja, eikös olekkin kummaa?

Ihan ovetonta keittiöön asti ja silläkin välillä on pari kulmausta jotka vaimentaa suoraan kulkevaa ääniaaltoa, vähän kuin vedenpäälle ulottuva kivi joka estää pienien aaltojen etenemisen ja pakottaa aallot hieman kuin supistuun.

Eikö ole ihme juttuja taaskin?

kerrosh shinä ku hoon niih khännis taas, että misä kohdassa siinä on laiton uhkaus ja ketä kohtaan?

Käys kysäseen poliiseilta siitä hammas-silta kuvasta mitä ne siitä arvelee kuinka korkealle hampaat tai -sillat lentelee posken sisäpuolelta.

Oletko koskaan pelannut golffia? Siinä kun rautavitosella tempaisee, niin lentää pallo ilman estäviä seinämiä aikasta pitkälle, saattais siinä hampaitakin lennellä.
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

Turre on kysellyt mihin sisotalo hävisi ja mikä on Hätäpuhelun historia. Sisotalo ole mihinkään hävinnyt vaan hallinto on ottanut pois sen, että on paikalla koko ajan.

Hätäpuhelun kuulemista pyysin keväällä 2012, sinä aikana kun katselin KKOn arkistossa kuulusteluvideoita. Sitä ei aluksi annettu, mutta kun kysyin Vaasan hovilta, sanottiin että ovet oli auki kun Hätäpuhelu kuultiin, siksi joutui myös KKO antamaan CDn minulle. Olen useissa yhteyksissä näyttänyt kuvan siitä kun työnnän sen KKOn koneeseen. Omassa en saanut sitä kuunnella. Minä en saa siitä irti muuta kuin Amandan ja Annelin puheet, Jukkakin jää etäiseksi. Äänityksen tarkoituksena oli avunpyynnön nauhoittaminen.

Tapasin sitten Susanna Launeen yhdessä Kukan isän kanssa ja silloin pyysin Susannaa menemään kuuntelemaan KKO arkistoon sen nauhan, johon Tuija Niemi oli ottanut vain ne pätkät, jossa Jukka on äänessä. Hän kuunteli koko nauhan moneen kertaan ja löysi sieltä uusia kohtia, joissa Jukka kutsuu Annua apuun

Myöhemmin sain haltuuni nauhan, ääni oli aivan sama kuin CDllä jonka olin työntänyt KKOn koneeseen. Susanna pyysi sitä ja minä lähetin, mikä johti litterointiin. Olemme molemmat siis kuunnelleet virallisen, teknikko Virtasen polttaman CD ja se on sama, joka on nyt <anneliauer.com> ja Rapu radiolla. Molempien lähde on sama.

Tampereen litterointi antaa paljon vahvistusta Tuija Niemelle. Siitä selviää mm se, että Jukka kuuluu viimeisen kerran 02.29 ja kolina hetkeä myöhemmin kun murhaaja hyppää ulos ikkunasta. Tämän Amanda näkee keittiön ovelta ajassa 02.42 kuten Alpo on osoittanut.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

sisotalo kirjoitti:Turre on kysellyt mihin sisotalo hävisi ja mikä on Hätäpuhelun historia. Sisotalo ole mihinkään hävinnyt vaan hallinto on ottanut pois sen, että on paikalla koko ajan.

Hätäpuhelun kuulemista pyysin keväällä 2012, sinä aikana kun katselin KKOn arkistossa kuulusteluvideoita. Sitä ei aluksi annettu, mutta kun kysyin Vaasan hovilta, sanottiin että ovet oli auki kun Hätäpuhelu kuultiin, siksi joutui myös KKO antamaan CDn minulle. Olen useissa yhteyksissä näyttänyt kuvan siitä kun työnnän sen KKOn koneeseen. Omassa en saanut sitä kuunnella. Minä en saa siitä irti muuta kuin Amandan ja Annelin puheet, Jukkakin jää etäiseksi. Äänityksen tarkoituksena oli avunpyynnön nauhoittaminen.

Tapasin sitten Susanna Launeen yhdessä Kukan isän kanssa ja silloin pyysin Susannaa menemään kuuntelemaan KKO arkistoon sen nauhan, johon Tuija Niemi oli ottanut vain ne pätkät, jossa Jukka on äänessä. Hän kuunteli koko nauhan moneen kertaan ja löysi sieltä uusia kohtia, joissa Jukka kutsuu Annua apuun

Myöhemmin sain haltuuni nauhan, ääni oli aivan sama kuin CDllä jonka olin työntänyt KKOn koneeseen. Susanna pyysi sitä ja minä lähetin, mikä johti litterointiin. Olemme molemmat siis kuunnelleet virallisen, teknikko Virtasen polttaman CD ja se on sama, joka on nyt <anneliauer.com> ja Rapu radiolla. Molempien lähde on sama.

Tampereen litterointi antaa paljon vahvistusta Tuija Niemelle. Siitä selviää mm se, että Jukka kuuluu viimeisen kerran 02.29 ja kolina hetkeä myöhemmin kun murhaaja hyppää ulos ikkunasta. Tämän Amanda näkee keittiön ovelta ajassa 02.42 kuten Alpo on osoittanut.
Lihavoituun kohtaan: Eikös Auer itsekin yllättynyt löydöistä, joista voi päätellä, että Jukka oli huutanut apua?? Auer nimenomaan oli tuoreeltaan todennut Joutsenlahdelle, että apua Jukka ei huutanut,... jotain se huusi sitä annua, siis niin ko mä sanoin, hän olis voinut huutaa myös Hannua(2.12.2006).

Joutsenlahti pani sitten pystyyn 'Hannun' etsimisen, ja päätyi ottamaan DNA-näytteen yli 700:ltä 'Hannulta'!

Auer ei puhutellut Jukkaa kertaakaan. Tytölle kyllä puhui muina miehinä. Tämä outous hirvitti jo silloin, kun vasta luin iltasanomista häkelitterointia keväällä 2010, että mitä helvettiä tää nyt on olevinaan.

Niin, minua ihmetytti alunperinkin kovasti se, ettei Jukan ja Auerin kommunikointi toiminut lainkaan. Puoliso ei ymmärtänyt ennen kuin viiden vuoden päästä, että apuahan se rakas puoliso siellä huuteli.

Nyt ei enää ihmetytä. Niin että ne Susanna Launeen 'löydöt' ovat jälkiviisautta! Annelin mukaan Jukka ei huutanut häntä apuun. Eivätkä ne Jukan 'auuu'-huudotkaan aivan selvästi äännettyjä olleet.

PS: Muistui vielä mieleen, että Anneli selitti Joutsenlahdelle sairaalassa myös, että vaikka ehkä Jukka huusikin 'sitä annua tai sit sitä hannua', niin hänen mielestään Jukka ehkä halusi tietää onko hän vielä hengissä. Mut et jotain se huuteli siellä, nyt ei voi jälkeenpäin enää kysyäkään. Mut et jos se tekijä olisi yrittänyt Aueriakin vahingoittaa, niin tuskin Jukka olisi siihen pystynyt, koska Jukka oli pieni mies, 160 cm, ja väsynytkin pitkän työpäivän jälkeen. (paikka paikoin sanatarkka, paikkapaikoin referoitua. Kaikki nuo 'episodit' löytyvät etp:stä..)
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

sisotalo kirjoitti:...

Se että olet 'saanut' nauhan haltuusi, ei kerro tallenteen alkuperästä mitään. Sekin tiedetään että Susannalla ja rapuradiolla on lähettämäsi. Ja kuulostaa siltä että elokuvassakin pyörii sama versio. Lisäksi siis täällä ja muuallakin julkisuudessa. Lähde kaikissa sama.

Sitä et voi tietää minkälainen oli teknikko Virtasen v2006 polttama tallenne Joutsenlahdelle, sillä Joutsenlahti ensimmäisillä käräjillä kertoi näin:

Amandan kirkaisu kohdassa 03:14 ja sen jälkeinen kopsahdus ja miksi tätä kopsahdusta ei litteroitu, oli äänitutkija sanonut tuolloin syksyllä 2007, että hän ei kuule kopsahdusta. Sittemmin äänitutkija oli todennut, että Amanda huuto on niin traumaattinen ja siksi kopsahdusta ei ehkä litteroitu. Uudempia litterointeja, esimerkiksi "uole" tai "kuole" ei todistaja kuullut eikä äänitutkijakaan vielä 2007.
(Lähdelainaus KO:n päätöksestä 22.6.2010)

Äänitutkija Niemi on myös itse myöntänyt tämän kuulemattomuutensa. Molemmat silloin alussa kuuntelivat nauhaa satoja kertoja, Niemi teki siitä litteroinninkin (ja sivuhuomautuksena: tiedetään että se poikkeaa ratkaisevasti hänen v2009 tekemästään).

Vuonna 2008 Tampereen yliopisto teki edellisillä sivuilla olevan litteroinnin (oletettavasti silloisen tutkinnanjohdon toimesta). Tampereen yliopistollakaan ei kuultu kuole-sanaa.

Eikö olekin ihmeellistä sisotalo, että v2009 lopun jälkeen kyseinen kuole -sana on tullut kuuluviin, jopa niin että se on yksi selkeimpiä sanoja taustaäänistä.
Vastaa Viestiin