Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015
Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015
Jos ihminen hukkuu, joutuu vedenvaraan se painuu pohjaan ensin. Veden lämpötila vaikuttaa paljon siihen milloin ihminen nousee uudelleen pintaan.
Ruumiskaasut nostavat siis pinnalle. Tämä voi tapahtua päivien, viikkojen tai jopa yli kuukauden kuluttua. Kuten aiemmin todettiin vaatetus, kantamukset (reppu Nelan tapauksessa) liittyvät asiaan.
Ruumis voi olla viikkoja ei pohjassa, eikä pinnalla. Vasta kun kaasuja on tarpeeksi, eikä ole esim.uppotiukissa tms.kiinni nousee se YHDEN kerran pinnalle hukkumisen jälkeen. Ruumis voi olla pinalla tunteja tai jopa vuorokauden, mutta kun se tämän jälkeen painuu pinnan alle ei se enän nouse ylös vaan vajoaa pohjaan, jossa hajoaa.
Joskus töissä juttelin tästä obduktio-osaston lääkärin kanssa kahvipaussilla(silloin etsittiin Kestiä ja tämä tuli puheeksi) Eli esimerkiksi Kesti nousi pintaan vasta kuukausi hukkumisen jälkeen. Lampi oli ja on todella pieni, lätäkkö suorastaan, mutta pohjavirtaus oli kovaa ja kylmä vesi lammen pohjassa, jonka pituus hädintuskin 50m. Eli pienikin lampi voi olla syvä ja kylmä.
Nyt etsijöille kiikarit mukaan, tähyilkää myös kauaksi rannasta, sillä pohjassa on aina poikkeuksetta virtoja, jotka voivat kuljettaa ruumista ennen toista nousua hyvinkin kauas paikasta minne ihminen on hukkunut (en sano, että Nela on hukkunut, mutta varoiksi kuitenkin).
Ruumiskaasut nostavat siis pinnalle. Tämä voi tapahtua päivien, viikkojen tai jopa yli kuukauden kuluttua. Kuten aiemmin todettiin vaatetus, kantamukset (reppu Nelan tapauksessa) liittyvät asiaan.
Ruumis voi olla viikkoja ei pohjassa, eikä pinnalla. Vasta kun kaasuja on tarpeeksi, eikä ole esim.uppotiukissa tms.kiinni nousee se YHDEN kerran pinnalle hukkumisen jälkeen. Ruumis voi olla pinalla tunteja tai jopa vuorokauden, mutta kun se tämän jälkeen painuu pinnan alle ei se enän nouse ylös vaan vajoaa pohjaan, jossa hajoaa.
Joskus töissä juttelin tästä obduktio-osaston lääkärin kanssa kahvipaussilla(silloin etsittiin Kestiä ja tämä tuli puheeksi) Eli esimerkiksi Kesti nousi pintaan vasta kuukausi hukkumisen jälkeen. Lampi oli ja on todella pieni, lätäkkö suorastaan, mutta pohjavirtaus oli kovaa ja kylmä vesi lammen pohjassa, jonka pituus hädintuskin 50m. Eli pienikin lampi voi olla syvä ja kylmä.
Nyt etsijöille kiikarit mukaan, tähyilkää myös kauaksi rannasta, sillä pohjassa on aina poikkeuksetta virtoja, jotka voivat kuljettaa ruumista ennen toista nousua hyvinkin kauas paikasta minne ihminen on hukkunut (en sano, että Nela on hukkunut, mutta varoiksi kuitenkin).
- Tabula Rasa
- Sofia Karppi
On käynyt sellainenkin tapaus, että kännykkävaras oli kuvannut itseään varastamallaan kännykällä ja kuvat tallentuneet kännyn omistajan Pogoplug-tilille. No, siinähän kävi niin, että poliisi sai kännyn omistajalta aika tarkat tuntomerkit varkaasta, kun tämä teki rikosilmoituksen.laura_riikka kirjoitti:Hyvä pointti. Viime viikolla luin toiselta keskustelupalstalta, että Suomen Luontokuvaajien fb sivustolla olisi joku ladannut hiukan epäselvän kuvan, jossa violetit lenkkarien kärjet ja kallionkieleke, rotko . Kyseiselle henkilölle tämä kuva tuli mieleen Poliisin ja Vapen etsintäviikonloppuna, jos auttaisi etsijöitä. Julkaisuajankohta on ollut jo aikaisemmin.Tabula Rasa kirjoitti:Onkohan tutkittu olisiko Nelalla käytössä pilvipalveluja, kuten iCloud tai Pogoplug?
Meinaan, että Nelahan on voinut ottaa kuvia reissullaan ja nämä kuvat olisivat tallentuneet pilveen. Poliisilla varmaankin olisi mahdollisuus päästä hänen pilvipalveluunsa.
Työttömyys, viina, kirves ja perhe
Lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe
Lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe
-
Frank Einstein
- Aloitteleva Besserwisser
Tässä jotain mutta ei toki täydellisesti selitettynä. http://www.operationtakemehome.org/sar/ ... owning.pdfSaga72 kirjoitti:Tämänkin että ruumis voi nousta uudelleen pintaan, olen lukenut ihan asiapalstalta, nyt googlatessa en löytänyt. Tiedä häntä. Tietäisiköhän Reino Savukoski joka asiantuntija ruumiskoirien alalla vesistöissä? pointtini oli siis se että jos ja vain jos, havainto pintaan nousseesta on todennäköisempi jos killuu parikin päivää.
Sattumista puheenollen jos Nela on kaapattu vaikka poistuessaan nuuksiosta ja kaappaaja paiskonut puhelimen maastoon ei siinä ole kuin yksi sattuma eli kaapparin osuminen kohdalle.
Hei oikeesti.laura_riikka kirjoitti:Jos tämän tiedon yhdistää siihen havaintoon, että läheisellä Haltian luontokeskuksessa oli nähty Nelan näköinen nainen joitakin päiviä aikaisemmin, voisiko olla, että Nela on tuolloin suunnitellut katoamistaan/retkeilyään ja tehdyt reitti ja kohdevalintoja harvinaisempiin kohteisiin kirjoihin tutustuen.
Miten Nela voi olla yhtä aikaa Venäjällä (Petroskoi?) ja Haltian luontokeskuksessa, josta hänestä tehtäisiin palstalaisen mukaan "ihan varma" havainto.
Jokin tässä ei tosiaan täsmää. En usko alkuunkaan mihinkään eksymisiin tai tapaturmiin saati itsetuhoisuuuteen.Kurkistusluukku kirjoitti:Miksi lopettaa etsintä?
Miksi vanhemmat lähtevät pois?
Miten ihmeessä voi palata töihin tälläisessä tilanteessa?
Joku tässä ei täsmää. Mitäköhän mies tietää mitä me muut ei?
Kun näin palstalaisia arvostat ja kaiken tiedät, niin miksi tänne edes alennut tulemaan? Tai onhan se hienoa tulla pätemään muka tiedoillaan.Seeker kirjoitti:Täällä on kovasti kyselty etsintäaluetta ja esim. Nelan mukana olleita ostoksia, viitaten mm. meikäläiseen koska olin Vapepan porukassa mukana. Valitettavasti meitä sitoo salassapitovelvollisuus, ja oli tieto miten "harmiton" hyvänsä, ei ole meidän asia alkaa asioita tiedottamaan. Poliisi tiedottaa kaiken minkä katsoo "suurelle yleisölle" tarpeelliseksi.
Kun tätäkin, ajoittain todella törkeää ja omaisia loukkaavaa viestiketjua lukee, ymmärtää että joku yksityisyys se on kadonneellakin (ja hänen omaisillaan) oltava. Toki jotkut teistä, kuten minäkin, suorittavat omatoimisia etsintöjä maastossa, ja suurkiitos siitä. Mutta siitäkään huolimatta en voi kertoa enempää kuin mitä poliisi on medialle kertonut. Sunnuntaina etsittiin (tarkalla seulalla) n. 5 km² alue Kattilasta etelän ja lounaan suuntaan, hieman myös länteen. Tämän verran poliisikin on jo asiassa tiedottanut. Tämän lisäksi poliisi on suorittanut omia etsintöjään, joista minullakaan ei ole tarkempaa tietoa.
Auttaisin mielelläni omatoimisia etsijöitä enemmän, mutta ei ole minun asiani alkaa miksikään tietolähteeksi tänne valopääpalstalle. Poliisi tiedottaa jos katsoo aiheelliseksi.
Vielä muistin virkistämiseksi: Jos löydätte jotain minkä epäilette kuuluneen Nelalle, älkää koskeko siihen! Asentakaa puheliimme 112 Suomi -sovellus, ja ilmoittakaa havainto koordinaatteineen poliisille. Poliisi tutkii asiaa, ei tämä neroilupalsta, joten sinne tieto ensisijaisesti. Jättäkää omaiset rauhaan, älkääkä välttämättä raportoiko kaikkea tännekään, ettei mahdollisten löytöjen myötä paikalle paukkaa turistilaumaa jälkiä sotkemaan. Poliisi tutkii edelleen asiaa, myös maastossa. Hoitakaa kaikki aiheesseen liittyvä sitä kautta. Kiitoksia.
Etsinnän lopettamisesta päättää poliisi, ei omaiset. Poliisin määrärahat on melko tiukilla, ehkä siinä vastaus. Ja miksi Sergei lopettaa etsinnän? Hän on etsinyt jo kaksi viikkoa, tuloksetta. Turha sinne metsään on lähteä hakuammunnalla.Luotsi kirjoitti:Jokin tässä ei tosiaan täsmää. En usko alkuunkaan mihinkään eksymisiin tai tapaturmiin saati itsetuhoisuuuteen.Kurkistusluukku kirjoitti:Miksi lopettaa etsintä?
Miksi vanhemmat lähtivät pois? Ulkomailla (Tsekeissä) ei välttämättä ole samanlaista saikutusjärjestelmää kuin suomessa. Viikko-kaksi palkattomalla "lomalla" voi jo tehdä henkilökohtaisen konkurssin. Okei, kyse on omasta tytöstä, mutta silti.
Lisäksi työnteko voi olla terapiaa. Siksi ehkä Sergeikin lähti töihin.
Eihän ole mahdollista, että jossain nuuksion syrjäisimmillä poluilla on vessoja (tms.), tuollaiset vähän käytetyt lukot voi hyvinkin jumittua. Okei se ei täysin selitä sitä miksi ei ole soitettu apua, muutakun siinä vaihtoehdossa, että iso reppu jätetty ulkopuolelle. Toisaalta jos uskaltaa jättää repun ulkopuolelle, miksi lukitsisi vessaakaan, ellei tottumuksesta.
Tämä vaihtoehto olisi itseni kohdalla aivan varmasti hengenvievä tilanne, niin järkyttävä suljetunpaikan kammo minulla on.
Tämä vaihtoehto olisi itseni kohdalla aivan varmasti hengenvievä tilanne, niin järkyttävä suljetunpaikan kammo minulla on.
Minusta tässä ei ole mitään ihmeellistä.Kurkistusluukku kirjoitti:Miksi lopettaa etsintä?
Miksi lopettaa etsintä? Koska katoaminen itsessään ei ole rikos täysi-ikäiseltä ihmiseltä. Jos ei ole viitteitä, että rikos liittyisi asiaan tai olisi muutoin (enää) vaarassa, ei poliisi voi varmasti kaikkia resursseja tähän laittaa. Tekevät varmasti kuitenkin taustatöitä tämän parissa jatkuvasti.
Miten ihmeessä voi palata töihin tälläisessä tilanteessa? Luulenpa, että sekä vanhemmille että aviomiehelle on annettu kuluneen ajan jälkeen melko ankea ennuste lopputulemasta. Varmasti on myös sanottu, että eivät voi mitään tehdä. Töihin luulen ihmisten palanneen yksinkertaisesti siitä syystä, että monien on pakko tehdä töitä elääkseen. Kovin pitkiä sairauslomia ei Suomessa, eikä varmasti muuallakaan saa tällaisessa tilanteessa. Arjessa kiinni pysyminen on kuitenkin parempi kuin jäädä kotiin masistelemaan. Ja mistäs sitä tietää, vaikka Nelan oletettaisiin lähteneen maasta. Jospa vanhemmat haluavat olla kotona siltä varalta jos ilmaantuisikin sinne, olisihan siinäkin heille edes toivonkipinä.
"Miksi vanhemmat lähtivät pois"
Haloo. Täysin tarpeetonta arvostella heidän kotiin lähtöään, onko joku oikeasti sitä mieltä että vanhempien pitäisi edelleen rämpiä päivästä toiseen metsiä ristiin rastiin (samalla ollen pois töistä todennäköisesti palkatta)? Mielenterveys heillä oli varmasti jo riittävän koetuksella siitäkin ajasta minkä täällä olivat ja nyt kun mistään ei tunnu irtoavan uusia johtolankoja, koko juttu on hiipunut, niin mitä järkeä siinä olisi? Olen varma että tulevat uudestaan etsintöihin jos saadaan joku uusi varma vihje, mutta siihen asti parempi Sergein lailla keskittyä rutiinien avulla jatkamaan päivä kerrallaan.
Haloo. Täysin tarpeetonta arvostella heidän kotiin lähtöään, onko joku oikeasti sitä mieltä että vanhempien pitäisi edelleen rämpiä päivästä toiseen metsiä ristiin rastiin (samalla ollen pois töistä todennäköisesti palkatta)? Mielenterveys heillä oli varmasti jo riittävän koetuksella siitäkin ajasta minkä täällä olivat ja nyt kun mistään ei tunnu irtoavan uusia johtolankoja, koko juttu on hiipunut, niin mitä järkeä siinä olisi? Olen varma että tulevat uudestaan etsintöihin jos saadaan joku uusi varma vihje, mutta siihen asti parempi Sergein lailla keskittyä rutiinien avulla jatkamaan päivä kerrallaan.
-
Kurkistusluukku
- Alokas
fiia9 kirjoitti:"Miksi vanhemmat lähtivät pois"
Jopa sieltä tullaan linjoja pitkin, haloota vain!
Ei tässä arvostella vaan ihmetellään.
Jos minun aviopuolisoni häviäisi niin en palaisi kyllä töihin. Minä etsisin fyysisesti ja en lopettaisi kunnes hänet löytäisin.
Katoaminen ei juttuna hiivu, ehkä ulkopuolisille kyllä, omaisille ei. Ei ole mitään järkeä lopettaa etsimistä. Minä rämpisin vaikka 40 vuotta että löytäisin puolisoni.
Tämähän on nimenomaan ihmttely ja spekulaatio sivusto.
Mun pointtini taas oli se, että tietenkin poliisi tarkistaa tämmöiset mobiilin paikantamisasiat ensimmäisenä jos vain saa luvat ( ja tarvittaessa tunnukset ) esim puolisolta käyttöönsä ja jos laki sen sallii eli mm voidaan olettaa kadonneen olevan vaarassa.Tabula Rasa kirjoitti:No no sniper, en oleta, että poliisi vastaa täällä kenellekään. Kuvien tallennukseen käytetyt pilvipalvelut tallentavat kännyllä otetut kuvat pilveen, jos kännynomistaja on näin asetuksissaan määritellyt. Etsi iPhone-toiminto on täysin eri asia.. Mutta pointtini on se, ettäSniper kirjoitti:Oletatko, että poliisi vastaa täällä sinulle?! Että oho, pilvipalvelut ja siellä olisi ollut etsi iPhoneni -toimintokin. Sieltä löytyisi kaikki salasanatkin.Tabula Rasa kirjoitti:Onkohan tutkittu olisiko Nelalla käytössä pilvipalveluja, kuten iCloud tai Pogoplug?
Meinaan, että Nelahan on voinut ottaa kuvia reissullaan ja nämä kuvat olisivat tallentuneet pilveen. Poliisilla varmaankin olisi mahdollisuus päästä hänen pilvipalveluunsa.
jos pilveen tallentunut kuvia, niin niistä selvinnee, missä Nela olisi tuolla kuvannut, eli mistä etsiä.
-
Kurkistusluukku
- Alokas
Minä veikkaan että jos hän on halunnut kadota niin sim-kortti pois. Boottaa puhelimen tehdasasetuksiin ja laittaa taskuunsa. En että puhelinta löytyy. Jos hän on halunnut kadota (jos) niin ei hän jätä mitään näin selvää johtolankaa peräänsä.
Jos parisuhde ollut kunnossa niin miksi mies ei vetoa enemmän "tuo hänet takaisin" "auttakaa minua löytämään hänet" jne.
Miten terveessä parisuhteessa voi toinen kadota omasta tahdostaan.
Epäilen kriisiä ja että hän itse lähti.
Jos parisuhde ollut kunnossa niin miksi mies ei vetoa enemmän "tuo hänet takaisin" "auttakaa minua löytämään hänet" jne.
Miten terveessä parisuhteessa voi toinen kadota omasta tahdostaan.
Epäilen kriisiä ja että hän itse lähti.
Joo noin minäkin varmasti tekisin (no ehkä 40 vuotta ei fysiikka kestäisi...), jos olisi vähänkään varmaa että hän todella on alueella. Nelan tapauksessa kun ei ole pienintäkään varmuutta että hän Nuuksiossa on. Jos minulle sanottaisiin että läheiseni ON kadonnut 56 neliökilometrin alueelle, etsisin joka metrin, mutta jos mahdollinen alue on koko maailma, joku järki olisi pakko säilyttää. Etsintä ei ole mitään fyysisesti kevyttä, henkisen kuormituksen lisäksi, joten vanhemmat eivät ehkä välttämättä yksinkertaisesti JAKSA etsiä enempää.Kurkistusluukku kirjoitti:fiia9 kirjoitti:"Miksi vanhemmat lähtivät pois"
Jopa sieltä tullaan linjoja pitkin, haloota vain!
Ei tässä arvostella vaan ihmetellään.
Jos minun aviopuolisoni häviäisi niin en palaisi kyllä töihin. Minä etsisin fyysisesti ja en lopettaisi kunnes hänet löytäisin.
Katoaminen ei juttuna hiivu, ehkä ulkopuolisille kyllä, omaisille ei. Ei ole mitään järkeä lopettaa etsimistä. Minä rämpisin vaikka 40 vuotta että löytäisin puolisoni.
Tämähän on nimenomaan ihmttely ja spekulaatio sivusto.
Viimeksi muokannut fiia9, Pe Syys 25, 2015 2:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En yhtään ihmettele Sergein ja vanhempien päätöstä. Itse katoaminen oli jo henkisesti raskas ja kukaan tuskin hyvin unta sai. Siihen päälle vielä muutama viikko tarpomista hankalassa maastossa täysin tuloksettomin etsinnöin. Siinä jokainen voi kuvitella kuinka väsynyt ja sekaisin ihminen on. Jotkut tarvitsee omaa aikaa, toiset taas haluaa arkeen kiinni jonka kautta edes jotenkin pitää pää kasassa. Nelaa on etsitty varmasti niin paljon kun voi. Nuuksiossa liikkuu paljon ihmisiä, toivottavasti pian löytyisi. Vesistö voi kätkeä Nelan koko loppuiäksi eikä koskaan tulla saamaan selville mitä tapahtui ja missä. Vanhemmathan olivat jo alunalkaen pulassa töidensä kanssa. He saivat järjestettyä ne jotenkin, että pääsisivät tänne ja pyrkivät olemaan niin kauan kuin on tarvis. Nyt kaikki on katsottu, mitään ei enää voi tehdä. Mistä kukaan tietää onko Nela edes Nuuksiossa. Onhan täällä vaikka kuinka ja paljon mahdollisuuksia rikoksesta omaehtoiseen katoamiseen.