Jäljet; verijäljet - hajujäljet (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
ulkosuomalainen
Michael Knight

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Sinun linkkaamissasi teksteissähän taidettiin puhua siitä, miten erottaa mahdollisesti kuoleman jälkeen tulleet haavat elävänä tulleista. Oletatko siis, että Anneli kävi Jukan kuoleman jälkeen vielä puukottelemassa ja astaloimassa? Aina vaan lisää jobia sekuntiaikataululla ja jälkiä jättämättä. Ja tietysti astaloinnin jälkeen vasta pääsee pesulle, joten astalointia ei voi jättää viimeiseksi lavastukseksi...
Ma leikittelen ajatuksella, etta osa vammoista/haavoista on tullut vasta kuoleman jalkeen kun kerran oikeuslaakari sanoi sen olevan mahdollista.

En usko että mahdollista taustanauhaa on editoitu muuta kuin kaukosäätimellä. En myoskään näe mitaan tarvetta millekään sekunttiaikataululla lavastamiseen. Ambut eivat katsoneet verisiä haavoja millään tulehdusreunatarkkuudella eivatkä takuulla hakeneet lautumia jos yrittivat elvyttää.

Todista jos pystyt, että olivat huoneessa muuta kuin pari minuuttia, etteivät sotkisi jälkiä. Jos yrittivät tarkistaa lautumia, olisivat pakosti joutuneet liikuttamaan ruumista. Silloin kaikki olettamukset esim. ruumiin löytöpaikasta menevät uusiksi. Mihinkään ambujen raporttiin ei ole viitattu missään oikeusasteessa. Jos sellainen on olemassa, se on varmaan Mäkisen jemmassa. Ainoa oikeudessa todistanut ambumies kertoili vain oven verijäljistä ja oliko Annelin hoitamisesta. Edes poliislta ei koskaan kysytty kauanko ambut olivat huoneessa.

Ja kuten noi mun linkkaamat tekstit kertovat, vanhat käsitykset siitä miten haavojen iän voi osoittaa ovat osoittautuneet pitkälti pätemättömiksi. Mistään poikkeuksesta ei ole esim. veren hyytymisen kanssa kysymys. Veri ei ehjissä suonissa hyydy ja vuotaa kuoleman jälkeen uusista haavoista.

Totta kai yrität tehdä peseytymisestä ongelman mutta kun Anneli itse kertoo pesseensä kätensä pesuhuoneessa eikä tutkinta nähnyt siitä mitään jälkiä, kuinka tarkkaa se on voinut olla?
Tuskin Annelilla oli normaalisti tapana kuivata pesuallasta käsienpesun jälkeen saati sitten aviomiehen tultu juuri surmattua, poliisia odotelleessa.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
perusasiamies
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

Kuolemannaakka kirjoitti:Pernavammat eivät olleet paljonkaan ehtineet vuotaa sisäisesti, joten avanneen lääkärin selvityksen mukaan ne oli annettu juuri ennen kuolemaa. Uskon niiden syntyneen tappelun alkupuolella, ns. pystypainin aikana, mutta painithan olikin aika nopeasti painittu, eikä siitä monta minuuttia kuolemaan mennyt. Ehkä ne olisi voitu antaa myös sängyllä, mutta mielestäni ei lattialla, ja käsittääkseni ne ovat valuneet kyljen suuntaisesti, mikä sekin puhuu pystyssä antamisen puolesta.

Pernavammoilla puolustus on todistellut, ettei Jukka ole maannut "tajuttomana" tms pitkään puukonhavat saatuaan, ja näin ollen Auerin kertomus tässäkin näyttäisi pitävän paikkansa.

Minä uskon kanssa, että pernavammat syntyivät vain minuutteja ennen kuolemaa, eli juurikin aivan tappelun alussa. Painit oli juu hyvin nopeasti painittu, mikä pisti kokeneiden poliisien silmään. Jukka siis joutui heti alakynteen. Olisiko hän päästänyt ulkopuolisen tunkeutujan iskemään aluksi pernaan pari kertaa? Ei varmasti. Tunkeutuja oli Jukalle hyvinkin tuttu, eikä hän osannut pelätä. Olen hylännyt tuon ajatuksen tuosta, että Jukka olisi maannut "tajuttomana" pitkään, se ei voi pitää paikkansa kuten itsekin sanot.
Kuolemannaakka kirjoitti:Voit ihan vapaasti hirttäytyä siihen, että Jukka oli tapettu jo ennen puhelua ja tämän jälkeen vielä lavasteltiin paikkoja kuntoon, mutta tiedät kyllä, ja oikeus tietää myös, että Jukka kuoli puhelun aikana. Vatsan haavat (nämä ovat siis vatsan päällä, joten eivät valu painovoimaisesti) eivät jotenkin ihmeellisesti pysy ensin varttia märkinä, ja sitten yllättäen kuivu. Haavojen tuoreus tai vanhuus voidaan nähdä esim tulehdusreunasta, joka haavaan syntyy. Muutenkin nämä "veri ei hyydy" -teoriat ovat harvinaisen epätoivoisia. Lautumatkin alkavat tulla vartissa, ja siinä on kuule Annelilla monenlaista iltapuhdetta tehtävänä Jukan kuoleman jälkeen, vaikka kuinka yrittäisit oikoa.
Tehdääs pieniä laskutoimenpiteitä. Jokainen voi tarkistaa laskuni ja mahdollisesti korjata niitä. Otetaan esimerkiksi tämä koiran hajujälkien kanssa yhteensopiva reitti (http://aijaa.com/2ldAdH) Annelille naapurin jäteastiolle. Auer on siis välittömästi astaloituaan Jukan hypännyt ikkunasta ulos, juossut noille kuvissa näkyville naapurien roskiksille, vaihtanut siellä vaatteet, pistänyt itseään, laittanut veriset tavarat roskiin ja juossut takaisin, niin paljonko on mennyt aikaa? Varavaatteet ja itsensäpuukotusveitsi siis odottivat tuolla naapurien roskiksien tykönä valmiina.

Eniron kartasta arvioisin äkkiä, että juoksumatka yhteen suuntaan on noin 200 metriä. Edestakaisin siis 400 metriä. Takaisin juostessaan Auer on joutunut juoksemaan puukonisku rinnassaan, joten oletetaan kevyt hölkkävauhti koko tuolle 400 metrin matkalle. Eli esimerkisi 10 km/h eli noin 2.8 m/s. Aikaa kuluu koko 400 metrin matkaan siis noin 143 sekuntia, eli 2 minuuttia 23 sekuntia. Auer on varmasti toimenpiteet tuolla naapurien jäteastioilla miettinyt hyvin tarkkaan etukäteen, joten aikaa siellä kuluu maksimissaan varmaan kaksi minuuttia. Siis 4 minuuttia 23 sekuntia surman jälkeen Auer on jo ehtinyt taloon sisään käytyään piilopaikallaan. Sen jälkeen pitää vielä käydä pesuhuoneen kautta kurkistamassa takkahuoneeseen kelatakseen lavastuskasetti alkuun ja painamaan play. Kelaukseen riittää varmasti noin 15 sekuntia. Lisäksi talon sisällä etuovelta takkahuoneelle ja takaisin pesuhuoneen kautta kuluu aikaa kävellen ehkä 25 sekuntia. Sitten häken numeron näpyttely ja puhelimen käteenotto noin 20 sekuntia. Eli sisälle tulon jälkeen aikaa kuluu noin minuutti.

Laskujeni mukaan Auer pääsee aloittamaan häkepuhelun siis jo noin viisi ja puoli minuuttia sen jälkeen, kun viimeinen astalonisku on Jukkaan lyöty.

No toki pitää huomioida, että Jukka kuolee häkenauhalla vasta kahden ja puolen minuutin kohdalla. Eli saadaan kuolihetkille eroavuutta kahdeksan minuuttia, kun verrataan taustanauha-teoriaa taustanauhattomaan-teoriaan. Ei kukaan kai ole pystynyt kahdeksan minuutin tarkkuudella Jukan kuolinhetkeä määrittämään?
Xerxes
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Sen kengän verijäljen voi itse mitata. Ei tarvitse epämääräistä arviota. Piirtää sen jäljen täydelliseksi ja mittaa. Olen sen tehnyt mahdollisimman tarkasti. Sille saadaan mittaa 31,0 - 31,5 cm. Sille välille se sattuu. Onhan se noin 30 cm, mutta kuitenkin 1 cm tai 1,5 cm yli. se kyllä viittaa kokoon 44. Se vertailukenkä on tosiaan 30 cm ja koko 42. Mutta tämä verinen kengänjälki takkahuoneen lattialla on eri kokoa. Se kannattaa itse mitata.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Mutta tämä verinen kengänjälki takkahuoneen lattialla on eri kokoa. Se kannattaa itse mitata.
Heti kun olen seuraavan kerran Suomessa ja Ulvilassa murhatalossa käymässä. Siihen saakka uskon hovin mittaa. Tai vaikka naapurin jemman
http://www.hejac.com/forum/viewtopic.ph ... 380#p15731

Confucius
Xerxes
Axel Foley

ulkosuomalainen kirjoitti:
Mutta tämä verinen kengänjälki takkahuoneen lattialla on eri kokoa. Se kannattaa itse mitata.
Heti kun olen seuraavan kerran Suomessa ja Ulvilassa murhatalossa käymässä. Siihen saakka uskon hovin mittaa. Tai vaikka naapurin jemman
http://www.hejac.com/forum/viewtopic.ph ... 380#p15731
---------------------------------------------------------

Jos kuitenkin tutustuisit tähänkin mittaustulokseen. Se on kyllä koetettu tehdä mahdollisimman tarkasti. Kuva alla.

Mielipide takkahuoneen verisen kengän jäljen koosta:

Tässä kuvassa olen verrannut omaa 43 numeron kenkääni. Se on 30,5 cm ja sen numero on siis 43. Porin poliisi oli hankkinut useita pareja eri kokoisia kenkiä, joissa oli samanlainen pohjakuvio kuin takkahuoneen verijäljen kengässä. Poliisi oli tehnyt pohjan jäljen 42 numeron kengällä ja mitannut sen pituudeksi tasan 30 cm. Hyvin täsmää minun kenkääni, joka 0.5 cm pitempi ja kokoa 43.

Tuossa se takkahuoneen kengänjälki on täydennetty ääriviivoilla. Vieressä ollut mitta on siirretty siihen jäljen päälle. Tämän piirroksen mukaan tuo kengän jälki on 32 cm. Jos arvelee, että piirros on aavistuksen epätarkka ja oikea mitta onkin 31,5 cm. Tällöin se olisi 1,5 cm pitempi kuin se poliisin mallikenkä numero 42. Tällöin tuon kengän numero olisi ainakin 2 ehkä 3 numeroa suurempi kuin se poliisin mallikenkä. Siis ainakin 44, ehkä jopa 45. Sanotaan varovasti 44. Se on selvästi Jukka Lahden kenkää (41) suurempi. Tällaisia mittaustuloksia. Mielestäni jos sanotaan tuon kengän kooksi varovasti 44, niin ollaan hyvin lähellä totuutta.

Kuva
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

perusasiamies kirjoitti:Otetaan esimerkiksi tämä koiran hajujälkien kanssa yhteensopiva reitti (http://aijaa.com/2ldAdH) Annelille naapurin jäteastiolle. Auer on siis välittömästi astaloituaan Jukan hypännyt ikkunasta ulos, juossut noille kuvissa näkyville naapurien roskiksille, vaihtanut siellä vaatteet, pistänyt itseään, laittanut veriset tavarat roskiin ja juossut takaisin, niin paljonko on mennyt aikaa?
Jos olisin Anneli ja sunnitellut murhaa puoli vuotta, niin kyllä mulla prosessi olisi töksähtänyt jo kohtaan "kun rikon lavastusmielessä ikkunan ja 1-4 lasta tulee katsomaan silmät ymmyrkäisinä että mitä tapahtuu, sitten mä manipuloin ne". Mutta jos olisin jatkanut siitä eteenpäin, niin epäilen että tässäkin kohtaa olisi voinut tulla stoppi... Olisi ensinnäkin epäilyttänyt piilottaa roskiksiin mitään, koska olisin pähkäillyt että poliisi joka tapauksessa tonkii naapuruston roskikset, etsiessään huppiksen jättämiä kamoja. Toki toi naapurin roskis joska olet piirtänyt on aika kaukana, mutta kukapa sitä tietää miten perusteellisesti poliisi tarkistaa. Toiseksi olisi epäilyttänyt mennä siinä verisessä (Darth Vader?) -kylpytakissa tai mikä varustus olisikin ollut tuosta kadun kautta niin kuin olet piirtänyt ja ihan yhtä paljon olisi epäilyttänyt tulla takaisin rinta veressä ja t-paidassa joulukuussa (ei yhtään herätä huomiota jos joku näkee). Sen päällä ei ole mitään voinut olla suojana koska muuten se olisi näkynyt verijäljistä. Ja kolmanneksi olisin epäillyt että saatetaan käyttää koiraa, ja koira johdattaisi poliisin suoraan sinne roskalaatikolle jossa olisi kaikki omassa ja Jukan veressä uitetut lavastustarvikkeet ja minun vaatteet, joissa olisi mun dna.
perusasiamies
Jane Marple

Caldera kirjoitti:Jos olisin Anneli ja sunnitellut murhaa puoli vuotta, niin kyllä mulla prosessi olisi töksähtänyt jo kohtaan "kun rikon lavastusmielessä ikkunan ja 1-4 lasta tulee katsomaan silmät ymmyrkäisinä että mitä tapahtuu, sitten mä manipuloin ne". Mutta jos olisin jatkanut siitä eteenpäin, niin epäilen että tässäkin kohtaa olisi voinut tulla stoppi... Olisi ensinnäkin epäilyttänyt piilottaa roskiksiin mitään, koska olisin pähkäillyt että poliisi joka tapauksessa tonkii naapuruston roskikset, etsiessään huppiksen jättämiä kamoja. Toki toi naapurin roskis joska olet piirtänyt on aika kaukana, mutta kukapa sitä tietää miten perusteellisesti poliisi tarkistaa. Toiseksi olisi epäilyttänyt mennä siinä verisessä (Darth Vader?) -kylpytakissa tai mikä varustus olisikin ollut tuosta kadun kautta niin kuin olet piirtänyt ja ihan yhtä paljon olisi epäilyttänyt tulla takaisin rinta veressä ja t-paidassa joulukuussa (ei yhtään herätä huomiota jos joku näkee). Sen päällä ei ole mitään voinut olla suojana koska muuten se olisi näkynyt verijäljistä. Ja kolmanneksi olisin epäillyt että saatetaan käyttää koiraa, ja koira johdattaisi poliisin suoraan sinne roskalaatikolle jossa olisi kaikki omassa ja Jukan veressä uitetut lavastustarvikkeet ja minun vaatteet, joissa olisi mun dna.
Tuolla Tähtisentiellä ja sen ympäristössä on omakotitaloja vieri vieressä. Noin 300 metrin säteellä surmatalosta on ainakin monia kymmeniä sekajäteastioita. Surman aikaan oli myös jäteauton tulo lähellä, eli jäteastiat lähempänä täyttä kuin tyhjää. Sillä perusteella väitän näin, koska poliisitkin kertoi tutkineensa vain päälimmäiset surmatalon roskapusseista, eli paljon niitä siellä oli. Kyllä se olisi ollut melkoinen operaatio poliisilta ne kaikki omakotitaloalueen jäteastiat tutkia.

Jos tutustut tuohon piirtämääni reittiin, niin potentiaalisesti ainoa joka voi omasta talostaan sisältä tehdä Aurista havainnon on se surmatalosta etelään oleva naapuri. Surmatalon ja tän naapurin taloissa on kuitenkin autotallit vastakkain, eli niissä nukutaan aika kaukana toisistaan. Ja tämä naapurihan ei herännyt yöllä, eikä tainnut kyllä se takkahuonetta lähempi naapurikaan herätä. Kun pääsee tuonne kaupungin omistamalle viherkaistaleelle, voi juosta rauhassa kenenkään huomaamatta.

En ole siitä varma, että osasiko Auer varautua koiraan. Eikös se koiraohjaaja sanonut, että asfaltilla jäljet katoaa puolessa tunnissa. Eli ei se olisi kätkölle löytänyt, jos se olisi terassilta lähtevää vainua seurannut. Auerin on täytynyt terassilta kiertää talon etupihalle, koska surmatalon tonttien rajoja ei oltu ylitetty muualta, tämän koira varmisti. Nurmikolla oleva hajujälki säilyy muistaakseni tunteja. Ja ohjaaja oli lähes varma, että tuolla minne olen hajujäljen merkinnyt on joku yöllä kulkenut. Kukaan ei ole koskaan selittänyt, että kuka? Ilmeisesti koira ei eläimiin reagoinut, vaan nimenomaan ihmishajuihin. Tuo hajujälki on jäänyt vähälle huomiolle, enkä ole kuullut keltään selitystä, että kuka sen on aiheuttanut. Koiran nenä ei valehtele,
Viimeksi muokannut perusasiamies, Ti Loka 27, 2015 10:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harpo

Viesti Kirjoittaja Harpo »

^^
Ylipäätään, kun tuo perusasiamiehen skenaario selvästi vaatii, että Auer on suunnitellut murhan todella tarkasti, miksi ihmeessä hän suunnitteli murhaavansa miehensä tilanteessa, jossa paikalla oli neljä lasta? Miten olisi ollut joku yö, jolloin vanhemmat lapset olisi lähetetty yökylään vaikka kavereille tai isovanhemmille?
Minun mielestäni käsistä karannut perheriita on ainoa mahdollisuus yrittää saada Auer edes vähän uskottavasti murhaajaksi. Kaiken maailman kaman kantaminen etukäteen naapurin roskiksekselle ja hölkkäily pitkin Ulvilaa itse pistetty reikä rinnassa on niin ufoa, ettei sellainen voi tulla mieleen kuin ihmiselle, jolla on pakollinen tarve saada Auer todistettua syyllikseksi. Siinä mennään kaiken maalaisjärjen tuolle puolen.

edit. ajatusvirhe korjattu.
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

Perusasiamies, pointti ei olekaan se mitä poliisi faktisesti tutki vaan se mitä Anneli oletti tapahtuvan suunnitellessaan murhaansa. Kukaan ei suunnittelisi tuollaista murhaa, ikinä. Ei Anneli voi tietää tai olla varma kuinka kauan jälki säilyy asfaltilla tai mitä kautta koiraa viedään etsimään jälkiä. Näissä sun teorioissa on se ongelma että lähdet aina lopputuloksesta käsin junttaamaan neliskulmaista palasta pyöreään reikään. Kyllähän se sinne lopulta menee kun riittävän kauan moukaroi, mutta lopputulos ei ole uskottava. Mua pelottaisi jo jättää kamaa naapurin roskikseen ihan sen naapurin itsensä takia. Kun noi on tollasia miniroskiksia tuolla. Takuulla sattuisi joku Anaalinen-Antero joka heti havaitsisi kärppänä aamulla että hetkinen, ei tämä roskis ollut näin täynnä kun eilen vein sinne roskapussin. Tai naapuri laskisi itse että hui kauhia, se murhaaja on mennyt tuosta, ja kuultuaan että roskiksia tongitaan tonkisi itsekin oman roskiksensa pohjia myöten.
perusasiamies
Jane Marple

Harpo kirjoitti:^^
Ylipäätään, kun tuo perusasiamiehen skenaario selvästi vaatii, että Auer on suunnitellut murhan todella tarkasti, miksi ihmeessä hän suunnitteli murhaavansa miehensä tilanteessa, jossa paikalla oli neljä lasta? Miten olisi ollut joku yö, jolloin vanhemmat lapset olisi lähetetty yökylään vaikka kavereille tai isovanhemmille?
Minun mielestäni käsistä karannut perheriita on ainoa mahdollisuus yrittää saada Auer edes vähän uskottavasti murhaajaksi. Kaiken maailman kaman kantaminen etukäteen naapurin roskiksekselle ja hölkkäily pitkin Ulvilaa itse pistetty reikä rinnassa on niin ufoa, ettei sellainen voi tulla mieleen kuin ihmiselle, jolla on pakollinen tarve saada Auer todistettua syyllikseksi. Siinä mennään kaiken maalaisjärjen tuolle puolen.

edit. ajatusvirhe korjattu.
No minun mielestäni Auer on äärimmäisen älykäs nainen ja kaikki normaalit ennakkoasenteet kannattaa heittää romukoppaan, kun häntä alkaa analysoimaan. Olihan se laudaturejakin kirjottanut ties kuin monta. Joka tapauksessa murhan valmistelu olisi ollut helpointa juuri kotona. Jos teet sen jossain muualla, tulee liikaa muuttujia matkaan. En tiedä kävikö lapset missään yökylässä tai muuta. Joka tapauksessa surmayö oli monessa suhteessa otollinen: Pimeää, ei lunta, Jukka tuli myöhään kotiin, jolloin aikaa valmisteluille, jäteastiat täysiä, lapset vielä tarpeeksi nuoria jotta eivät ehkä tajua kaikkea (lavastukset menee läpi) , jne. jne....

Mitä tulee motiiviin mistä Naakka taisi multa kysyä, niin veikkaan, että motiivi löytyy Jukasta itsestään. Jukka on ehkä tehnyt jotain hirvityksiä parisuhteessa, kuka tietää. Mutta eihän Auer niitä tekoja voi paljastaa enää murhan jälkeen, koska samalla hän paljastaisi motiivinsa.
zem
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja zem »

Alleolevan kuvan pohjajälki on käsittääkseni poliisin jälkiarkiston kuva:

Kuva

Eli sen ei ole tarkoistuskaan "matsata" Ulvilan takkahuoneesta lötyneeseen jälkeen
muuten kuin pohjakuvioiden osalta. Koko (8) lienee keskimääräisimpiä kengänkokoja,
tai valittu satunnaisesti.

Itse päädyin aikanaan hartaasti mittailtuani juuri saman kuin Xerxes (pituus n. 31,5 cm), en nyt tähän kaiva kuvaa, ehkä myöhemmin.

Olen taipuvainen pitämään tätäkin kokoa pienehkönä 180 -2190 senttiselle miehelle,
mutta ei jälki toki Jukan kokoa ole. Harkitsen naistekijää perustellen muiden seikkojen
ohella sillä, että jos merkki on Oakwood (toinen mahdollisuus), kyseessä on kallis
merkkikenkä (tekee muitakin nahkavalmisteita), mahdollisesti Suomessa myynnissä 2006,
mutta voi olla hankittu muualtakin. Tällaisessa "telaketjukengässä" on pääälliseen nähden iso pohja, tietyntyyppisten naisten suosiossa.

Ja hätäpuhelussa kuuluu Niemenkin mukaan tunnistamattomia naisääniä (ei siis Auerin) oudoissa paikoissa. "Nuivaa"? Mitä kieltä lienee.

Mutta ehkä joku muotitietoinen (esim. Jemma tai Awa?) korjaa käsitykseni Oakwoodista?
ulkosuomalainen
Michael Knight

Lainaan taas (lupia kyselemättä) naapurista

Kuva

Kuvan selitys ja johtopäätökset löytyvät linkistä.

http://www.hejac.com/forum/viewtopic.ph ... start=4400

Confucius
kerroush
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja kerroush »

zem kirjoitti:Olen taipuvainen pitämään tätäkin kokoa pienehkönä 180 -2190 senttiselle miehelle,
mutta ei jälki toki Jukan kokoa ole...
Kengän koosta ei kyllä pysty millään varmuudella päättelemään onko kyseessä mies vai nainen.

Minulla on ystävä (mies), jonka pituus on 186cm ja lenkkarin koko on 37. Toisaalta tunnen useita 170cm:ä pitkiä naisia joiden kengän koko on 43 tai yli.
Xerxes
Axel Foley

ulkosuomalainen kirjoitti:Lainaan taas (lupia kyselemättä) naapurista

Kuva

Kuvan selitys ja johtopäätökset löytyvät linkistä.

http://www.hejac.com/forum/viewtopic.ph ... start=4400
---------------------------------

Tässä Jemman piirroksessa verisen kengänjäljen oikea reuna ei näy kokonaisena. Myöskään kengän ääriviivoja ei ole merkattu piirrokseen. Väitän, että jos niin olisi tehty, myös tässä piirroksessa tuon verisen kengän jäljen pituus olisi noin 31,5 cm , kun taas tuon poliisin hankkiman vertailukengän pituus on poliisinkin piirroksen mukaan tasan 30,0 cm. Lattialaatta on tosiaan 20 x 20 cm.

Poliisi oli hankkinut kahta eri kenkämallia, joissa molemmissa oli suunnilleen samanlainen pohjakuvio. On mahdollista, että toinen kenkämalli oli pohjakuvion osalta hieman kapeampi pituuteen verrattaessa. Tämä poliisin vertailukenkä lienee sitä hieman leveämpää mallia ja tuo verinen kenkä sitä hieman kapeampaa mallia pohjakuvion osalta. Huomasin tarkkaan katsoen pieniä eroja pohjakuvioissa. Tärkeintä on se pohjan pituus. Se on tosiaan takkahuoneen verisessä kengässä noin 31,5 cm eli noin 1,5 cm enemmän kuin poliisin vertailukengässä. Numeroissa tuo ero merkitsee arviolta 2-3 numeroa. Näin minä laskeskelin. Mielestäni Jemma on ollut hieman epätarkka. Kuva noista molemmista jäljistä on pyörinyt täällä netissä. Joten "ulkosuomalainen" voi mitata itsekin.

Tässä Jemman piirroksessa on jotain erikoista! Verratkaapa poliisin vertailukengän ja tuon verisen kengän kantapääosan leveyttä silmämääräisesti. Karmea ero!
Ande
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Ande »

Minua häiritsee näissä kuvissa se, että verinen jälki ei näy kokonaan vaan kuvaa on rajattu. Kai jossakin on kokonaisestakin jäljestä kuva?

Sitähän me emme tiedä, milloin ne jäljet on tehty. Silloin hätä puhelun aikanako, kun kuului askeleita kengät jalassa, vai aikaisemmin tai myöhemmin.

Kummallisia ovat poliisikoirat, jos talviyönäkin asfaltilta katoaa jälki tunnissa. Sehän on paras mahdollinen jäljestyssää, kun on sopivasti kylmää ja kosteaa, eikä paljon muita liikkujia - paitsi juuri tutkimatta jätetyllä etupihalla. Katoaahan se, jos jäljen jättäjä nousee autoon tai lähtee liikkeelle polkupyörällä. Uskallan kuitenkin väittää, että keskinkertainen metsästyskoira löytäisi verijäljet aika pitkän ajan jälkeen, jos vaan on oppinut sellaisia etsimään.
Vastaa Viestiin