Raisa Räisäsen, 16 v. katoaminen 16.10.1999 n. klo 23 Tampereen keskustassa (ketju 2)

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
fangs
Roger Murtaugh

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja fangs »

titti12 kirjoitti:http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195005 ... essa+.html
Tuomas Rimpiläinen

Aamulehti
Keskusrikospoliisi on saanut toistakymmentä uutta vihjettä Raisa Räisäsen katoamis- ja henkirikostutkinnassa sen jälkeen, kun KRP tiedotti uudesta todistajasta. Uuden todistajan mukaan eteläeurooppalaisen tai turkkilaisen näköinen mies ajoi Räisäsen näköisen nuoren naisen kanssa katoamisyönä 16.–17. lokakuuta 1999 taksilla Tampereen keskustasta osoitteeseen Multiojankatu 28. Todistaja on taksia kuljettanut henkilö.
Mitään erityisen lupaavaa vihjettä poliisi ei ole saanut, mutta tutkinnanjohtaja Paavo Tuominen korostaa, että vihjeitä voi lähettää hyvin matalalla kynnyksellä.
- Kaikki vihjeet otetaan tarkasteluun, Tuominen sanoo.
Aamulehden arkistosta löytyi torstaina rikosuutinen, joka on uuden vihjeen valossa kiinnostava. Tapahtumapaikan ja -ajan sekä itse teon takia herää kysymys, voiko syyskuussa 1999 tuomittu 26-vuotias mies olla sama, jonka taksikuski näki Räisäsen näköisen miehen seurassa katoamisyönä. Kyseinen juttu on kokonaisuudessaan tämän jutun lopussa.
KRP pyytää vihjeitä joko puhelimitse numeroihin 050 337 8829 ja 0400 973 471 tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tiedätkö kuka on mies oheisessa rikosjutussa? Ota yhteyttä toimittajaan sähköpostitse [email protected]. Voit myös soittaa tai lähettää tekstiviestin numeroon 050 436 6484
Mitä en nyt ymmärrä tässä? Miten poliisi ei voi itse tietää, kenet se on pidättänyt syksyllä 99 mm. oman virkaveljensä puremisesta?

Ja joku täällä arveli, että jos kyseessä onkin eri henkilö, niin... :roll: Todennäköisempää on, että tämä uuden vinkin kertonut taksari sekoittaa tapaukset toisiinsa, kuin että tässä olisi eri henkilöistä kyse.
Edit: Aiemmin jutussa pyydettiin yhteydenottoja henkilöiltä, jotka tietävät jotakin Multisillassa ennen Räisäsen katoamista tapahtuneesta väkivaltarikoksesta. Yhteydenottoja ei enää tarvita, sillä miehen henkilöllisyys on selvillä eikä hän sovi KRP:n antamiin tuntomerkkeihin.

Eli kaksi eri tyyppiä ovat olleet.
japittaja
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja japittaja »

heimohuimaa kirjoitti:http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195004 ... sitty.html
Toinen mahdollinen havainto on aikaväliltä 22.45-01. Vaatetuksen mukaan Räisäseksi sopiva nainen on seisonut palelevan oloisena Sokoksen edessä. Hänen seurassaan olisi ollut pienikokoinen arabin oloinen mies juttelemassa.
Tämäkin havainto sopisi hyvin kuvioon, tosin paikkaa mistä ovat hypänneet taksiin ei ole vielä vahvistettu?
Tähänkin havaintoon sopii se viimeinen varma havainto Räisäsestä, jonka teki ruusunmyyjä ennen klo 24:ää Hämeenkadun toiselta puolelta KappAhlin edestä, jolloin Räisänen jutteli 2-4 nuoren kanssa. Tätä on siis pidetty varmana havaintona, mutta itseä ihmetyttää, miksei noita nuoria ole tavoitettu, koska olisi luullut heillä olleen jotain tietoja Räisäsen kunnosta tai hänen illan jatkosuunnitelmistaan ? Vai olenko missannut noiden nuorten haastattelut ?
khl
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja khl »

Aamulehti: Poliisi selvitti taksissa riehuneen henkilöllisyyden – ei liity Raisa Räisäsen katoa.. Aamulehden saamien tietojen mukaan aiemmin etsitty mies ei sovi keskusrikospoliisin antamiin tuntomerkkeihin.
Poliisi selvitti Tampereen Multisillassa taksissa riehuneen 26-vuotiaan miehen henkilöllisyyttä. Aamulehden mukaan miehen tuntomerkit eivät sovi keskusrikospoliisin antamiin tuntomerkkeihin. Hänellä ei epäillä olevan mitään tekemistä vuonna 1999 kadonneen Raisa Räisäsen kanssa.

Aamulehti uutisoi aiemmin perjantaina arkistoista löytyneestä käräjäuutisesta, jossa kerrottiin, että 26-vuotias mies oli syyskuussa 1999 tuomittu sakkoihin pahoinpitelystä ja haitanteosta poliisille. Taksissa riehunut mies oli viety samaan osoitteeseen, jonne Raisa Räisäsen epäillään menneen.http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 17486.html

Viime kesänä poliisille ilmoittautui taksikuski, joka kertoi vieneensä lokakuussa 1999 samaan osoitteeseen eli Multiojankatu 28:aan Raisa Räisäsen näköisen naisen sekä eteläeuroopalaiselta vaikuttaneen miehen.
Juho Kahilainen
Noopeli
Alokas

Viesti Kirjoittaja Noopeli »

Oli pakko tulla kirjottaan ihan Raisan vuoksi. Toivoin jo, että tilanteeseen tulisi vastaus tämän ylläritaksikuskin jälkeen. Olin Raisan parhaan ystävän pikkusiskon paras ystävä. Raisan paras ystävä oli kova koripalloilija kovassa joukkueessa Tampereella, Raisa samassa joukkueessa.

Tiedän jonkin verran siltä ajalta mitä omaiset saivat tietää + faktaa, koska olen ollut paikalla kun parhaan ystäväni äiti huusi keskellä lattiaa ja kaverini sisko yritti omilta tuskiltaan lohduttaa omaa äitiään. Ja joutunut seuraamaan tilannetta hyvin läheltä :cry: Heidän äiti oli hiukan ylisuojelevainen, Raisa oli hälle vähän kuin oma tyttö, samoin kun minäkin. Tytöt koittivat olla vahvoja, varsinkin tämä Raisan paras ystävä. Näin 15-vuotiaana koko shown. No tämä tästä, ei ole tarkoitus omaa tuskaani tässä vuodattaa.

Parhaan ystäväni isosisko oli tässä kyydissä mukana, jotka lähtivät TAMPEREEN seurahuoneelle, Raisa ei halunnut lähteä mukaan. He olivat huolissaan ja sanoivat, että soittele, tullaan hakemaan, koittivat soittaakin monta kertaa yössä, mutta Raisasta ei kuulunut. Kaikki olivat sekaisin seuraavana päivänä, kaikki kirjaimillisesti hajosivat lattialle. Raisaa etsittiin, omaiset ja kaikki lähimmäiset tekivät kaikkensa löytääkseen Raisan ja etsiäkseen viitteitä siitä, missä on viimeksi ollut :cry:

Jokunen aika meni, ja poliisit ilmoittivat Raisan äidille, että epäilevät, että Raisa on joukkoraiskattu, jonka jälkeen tehnyt itsemurhan. Parhaan ystäväni isosisko suojeli omaa äitiänsä ja oli Raisan äidin tukena, paras ystäväni sai kulla tästä ja sitä kautta minä. Heidän äidille ei saanut kuulemma kertoa, ja se oli meidän salaisuus sitten + varmaan muidenkin :( Tässä kaikki mitä itse tiedän, ja toivon, että tilanne selviää ennen v. 2019 :evil: Paitsi, ettei murha vanhene koskaan :twisted:
Agentti Mustikkasuu
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Agentti Mustikkasuu »

Vai että joukkoraiskattu? Ja poliisi olisi tämmöistä omaisille väittänyt? Kuulostaa kyllä aivan käsittämättömältä, uskoisin poliiseilla olevan edes jotain todisteita jos tällaisia menevät kertomaan, mutta mitäänhän ei kai ole.

Minulle oli myös uutta tietoa se, että Raisa olisi itse kieltäytynyt lähtemästä muiden mukaan autoon. Olin kaikki nämä vuodet saanut uutisoinnista sellaisen käsityksen, ettei hän mahtunut mukaan. Tämän luettuani tuli vahva tunne itsarista.

Raisan keissi on itselleni se kaikkein mystisin ja kiehtovin tapaus, ja muistan niin elävästi kun se tapahtui. Toivon todella, että vielä jonakin päivänä kaikki ratkeaa ja Raisa löytyy.
fangs
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja fangs »

Kiitos Noopeli, että tulit ja kerroit oman kokemuksesi. Vaikka minä en Raisaa tuntenutkaan, olen täysillä mukana toiveessasi, että tämän (Hämeen hitaimman) taksikuskin vinkki veisi juttua eteenpäin.

Osaatko yhtään sanoa, mihin poliisi perusti epäilyksensä joukkoraiskauksesta? Joku syyhän noin hurjalle väitteelle täytyy olla ja pohjaa minkä perusteella uskoa niin... Oliko tästä oletetusta joukkoraiskauksesta epäiltynä koskaan ketään kiinniotettuna, tiedätkö?

Agentti Mustikkasuulle, aiemminkin tässä samassa ketjussa on tullut jostain lähteestä ilmi että Raisa itse ei olisi sittenkään halunnut lähteä, vaikka yleisemmin onkin puhuttu, ettei olisi mahtunut mukaan. Itsekin olen pohtinut kumpi näistä tiedoista mahtoi olla totuus.
Klywon
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Klywon »

Asiaa tarkemmin ajateltuani en enää oikeastaan pidä niinkään outona sitä viivettä, millä taksikuski on havainnostaan ilmoittanut:
  • 1. Taksikuski on vuonna 1999 elänyt varmaan suhteellisen tavallista, työssäkäyvän ihmisen kiireellistä elämää. Hän ei ehkä tuohon aikaan ole seurannut katoamista niin tarkkaan, että olisi kokenut ilmoituksen jättämisen aiheelliseksi, varsinkin kun ilmoituksia on tähänkin päivään saakka tullut kuukausittain, ja taksikuski näkee työssään jos jonkinmoista yöllistä hiipparia. Nuori tyttö vanhemman ulkomaalaistaustaisen miehen kanssa voi kuitenkin jäädä ymmärrettävistä syistä tavallista paremmin mieleen.

2. Hän on saattanut lähettää vihjelappusen, saamatta siihen vastausta. Niinpä mies on olettanut, että sitä ei ole koettu aiheelliseksi, tai se ei ole mennyt perille. Se on jäänyt vaivaamaan, mutta mies on antanut asian olla.

3. Mies on ehkä kokenut vihjeen aiheelliseksi, mutta jättänyt siitä ilmoittamatta peläten joutuvansa soppaan todistajaksi. Mies ei välttämättä ole missään tekemissä tapauksen henkilöiden kanssa, mutta tietää että öisin ajava taksikuski voi helposti joutua ulkopuolisenkin koston uhriksi.

4. Eläkeiän koitettua ja kiireiden kummasti hellitettyä taskikuski on muistanut jälleen tapauksen, ja päättänyt viimein hoitaa hommansa ajan kanssa. Hän on (kenties perusteellisen inventaarion jälkeen/seurauksena) tarkistanut arkistossaan olevista tositteista katoamisillan kyyditykset, ja todennut tarinansa täsmäävän. Mies on sitten esittänyt asiansa poliisille niin, että saa varmasti kuittauksen siitä että viesti on mennyt perille, ja mies saa omalta osaltaan mielenrauhan.
En tietenkään usko etiäisiin tai muuhunkaan huuhaahan, mutta nyt on sellainen viba että vyyhti alkaa viimeinkin purkautua. Sitähän me kaikki toki toivomme.
"Stop right there, criminal scum!"
Noopeli
Alokas

Minä en tosiaan tiedä mistä johtuen poliisit epälivät joukkuraiskausta ja itsemurhaa, ja sitten kertoivat siitä äidille. Sain vain tietää itse siitä, josta ei saanut puhua parhaan ystäväni äidilleni, sen muistan. Se oli vain poliisien epäilys, en kuullut, enkä usko, että paras kaverinikaan niitä sen liion..
Noopeli
Alokas

Mutta varma tieo on se, että Raisa itse kieltäytyi matkasta, ja muut huolestuivat ja sopivat soitella.
Dothemath
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Dothemath »

japittaja kirjoitti: Tuo Raisan voimakkaiden silmälasien käyttö tuli minullekin yllärinä, tosin joistakin kuvista sen olisi voinut päätellä, sillä hänen silmänsä olivat hyvin syvällä, mikä kielii usein lasien käytöstä.
Onko jotain lähdettä tueksi väitteellesi, että henkilöt, joiden silmät ovat hyvin syvällä, käyttävät usein silmälaseja?
Maura Isles
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

Noopeli kirjoitti:Oli pakko tulla kirjottaan ihan Raisan vuoksi. Toivoin jo, että tilanteeseen tulisi vastaus tämän ylläritaksikuskin jälkeen. Olin Raisan parhaan ystävän pikkusiskon paras ystävä. Raisan paras ystävä oli kova koripalloilija kovassa joukkueessa Tampereella, Raisa samassa joukkueessa.

Tiedän jonkin verran siltä ajalta mitä omaiset saivat tietää + faktaa, koska olen ollut paikalla kun parhaan ystäväni äiti huusi keskellä lattiaa ja kaverini sisko yritti omilta tuskiltaan lohduttaa omaa äitiään. Ja joutunut seuraamaan tilannetta hyvin läheltä :cry: Heidän äiti oli hiukan ylisuojelevainen, Raisa oli hälle vähän kuin oma tyttö, samoin kun minäkin. Tytöt koittivat olla vahvoja, varsinkin tämä Raisan paras ystävä. Näin 15-vuotiaana koko shown. No tämä tästä, ei ole tarkoitus omaa tuskaani tässä vuodattaa.

Parhaan ystäväni isosisko oli tässä kyydissä mukana, jotka lähtivät TAMPEREEN seurahuoneelle, Raisa ei halunnut lähteä mukaan. He olivat huolissaan ja sanoivat, että soittele, tullaan hakemaan, koittivat soittaakin monta kertaa yössä, mutta Raisasta ei kuulunut. Kaikki olivat sekaisin seuraavana päivänä, kaikki kirjaimillisesti hajosivat lattialle. Raisaa etsittiin, omaiset ja kaikki lähimmäiset tekivät kaikkensa löytääkseen Raisan ja etsiäkseen viitteitä siitä, missä on viimeksi ollut :cry:

Jokunen aika meni, ja poliisit ilmoittivat Raisan äidille, että epäilevät, että Raisa on joukkoraiskattu, jonka jälkeen tehnyt itsemurhan. Parhaan ystäväni isosisko suojeli omaa äitiänsä ja oli Raisan äidin tukena, paras ystäväni sai kulla tästä ja sitä kautta minä. Heidän äidille ei saanut kuulemma kertoa, ja se oli meidän salaisuus sitten + varmaan muidenkin :( Tässä kaikki mitä itse tiedän, ja toivon, että tilanne selviää ennen v. 2019 :evil: Paitsi, ettei murha vanhene koskaan :twisted:

Ihan hyvä kunnes aloit sepittämään poliisien ilmoitusta äidille (miksei myös isälle?) joukkoraiskauksesta (mistä tämä tieto?), itsemurhasta (mistä tämä tieto, kun ruumista ei ole löytynyt?) ja murhasta kun juuri puhuit itsemurhasta? :roll:
lammas1
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja lammas1 »

Raisalla oli piilolinssit. Joskus vahvat lasit saavat ulkopuolisen näkemään silmät syvällä, eli kiikari ilmiö, kun niillä kattelee väärin päin. En tiiä aiheuttaako piilarit tämän ilmiön.
Klywon
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Klywon »

lammas1 kirjoitti:Raisalla oli piilolinssit. Joskus vahvat lasit saavat ulkopuolisen näkemään silmät syvällä, eli kiikari ilmiö, kun niillä kattelee väärin päin. En tiiä aiheuttaako piilarit tämän ilmiön.
Eipä ne aiheuta. Silmälaseissa silmän alue jää lasin taakse, mikä voi aiheuttaa kyseisen efektin, piilarissa taas linssi laitetaan suoraan silmän pinnalle.
Viimeksi muokannut Klywon, Pe Marras 06, 2015 9:39 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Stop right there, criminal scum!"
scarface
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja scarface »

Kuulostaa hyvin kummalliselta tuon profiilitason juttua olisi käytännössä mahdoton olla vuotamatta tätä ennen kukaan ei pystyisi olemaan hiljaa noin kauaa olisihan se jo työntekijöiden joukossa levinnyt ympäriinsä . Ellei sitten ole jotain vielä diipimpää ...
Sori iso avatar ei löydy pienempää
lammas1
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja lammas1 »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015110 ... 5_uu.shtml

Toivottavasti linkitin oikein,enkä jää taas jäähylle :lol:
Vastaa Viestiin