Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyysit

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
peltirumpu
Adrian Monk

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

ANDYROM kirjoitti:Olen hokenut tätä samaa mantraa aina uudestaan: AA voisi kertoa, mitä oikeasti tapahtui- siis uskottavasti ja asia olisi sillä selvä.
Nyt taitaa ongelma olla kuulijassa, eikä kertojassa. Jos on valmiimpi uskomaan saatananpalvontaan, taustanauhoihin ja pienen lapsen osallisuuteen murhaan, niin lienee turha selittää yhtään mitään. Annelin sanomana mikään ei ole teille uskottavaa. Ja se kertoo kyllä enemmän teistä kuin Annelista.
ANDYROM kirjoitti: Täytyy muistaa, että nauhurin kaukosäädin muistuttaa puhelinta ja jos ajat on laskettu oikein ja sisällön muistaa tarkkaan, on aika helppo pysäytellä nauhuria tarvittaessa. Mistäpä tytär olisi tullut ajatelleeksi, milloin äidillä on kädessä puhelin ja milloin kaukosäädin.
No mistäpä se. Varmaan luuli puhuvansa kaukosäätimeen :mrgreen:
ANDYROM
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

No mistäpä se. Varmaan luuli puhuvansa kaukosäätimeen :mrgreen:
Unohdin taas , kuinka sileäaivoisia ihmisiä on paikalla, joten antaa olla koko paskan.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Kuuntelimme viestejä tallenteen kohinasta, yritimme siirtää pöytää ajatuksen voimalla.
..ja sä keitit meille teetä itämaiseen tapaan. Uskotko yliluonnolliseen, sä kysyit, uskotko telepatiaan...

Tähtilampun alla, siinä rotkon reunalla, oi, sä uskoit ihmeisiin! :(
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
peltirumpu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Tara kirjoitti:Kuuntelimme viestejä tallenteen kohinasta, yritimme siirtää pöytää ajatuksen voimalla.
..ja sä keitit meille teetä itämaiseen tapaan. Uskotko yliluonnolliseen, sä kysyit, uskotko telepatiaan...

Ja orkesterin johtajana toimii Raine Ampuja. Mies, joka loukkasi kikkelinsä omatekoisessa ikkunarekossa ja kehitti umpihullun taustanauhateorian, jonka epätoivoiset syyttäjät ostivat 8)

Tää on ihan parasta viihdettä ikinä.
Nikolajevits
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Nikolajevits »

Tara kirjoitti:Kuuntelimme viestejä tallenteen kohinasta, yritimme siirtää pöytää ajatuksen voimalla.

Sellaista se on kun ei voi tietää mitä ei tiedä, se voi vaikuttaa yliluonnolliselta ja telepatialta..

Yleensä argumentti tässä kohtaa on "mut on se tutgittu jo!! Sillon sanottiin.." mut se onkin se syy miks oon haukkunu täällä Tuijan pystyyn, en tajua mitä se on 10v tehnyt.

Missä selitykset peruskohinosta? Annelin sopraanotaidoista(2700hz)? Distortti radioäänestä, Jukan puhalluksista.. Ei missään. Mikä on kimeä ääni kohdassa 1.59? Hiljaisuus 1.34? Uole sanan kantautuminen häkenauhalle?

Tässä kohtaa kiinnostaisi voiko Uole sana kantautua edes 7-8m? Paljonko siinä on dB? Onko äänentuotto kenties helvetin kova vs. Ihmisen puheäänen kantavuus? Ei missään.

Onko hän tehnyt muuta kuin litteroinnin? Vaikka huppis olisikin murhaaja, nämä asiat pitäisi jollaintapaa kyetä selittämään.. Onko näihin annettu edes vaihtoehtoisia selitysmalleja? Vai onko kaikki kuitattu sillä että "no ehkä se on häkestä" ? Kyllä oli Suomen häke aika suttunen vuonna 2006.

Voi toki olla että kaikki on alunalkaen viimisen päälle tutkittu mutta vastaukset eivät ole kantautuneet minfoon ja huutelen turhaan, mutta ainakin se on edes asiallinen kysymys eikä mikään vähättelevä laulu

Koska nauhateorian vastustajat eivät osaa muuta kuin ylimielisinä lauleskella omasta tyhmyydestään, uskon että vietätte seuraavat 10vuotta parkuen oikeusjärjestelmästä..
Totuus on jossain kaurapuuron ja lusikan välissä
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Tarkoitus ei ollut vähätellä. Kysymyksesi ovat oikeutettuja Î .

Tuli vain mieleen nuo sanat, kun nyt väitetään, että nauhalta kuuluu sellaisia ääniä, joita kukaan ei ole aiemmin kuullut.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Nikolajevits
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Nikolajevits »

Kaiken lisäksi en tiedä miten paljon sinä uskot yliluonnolliseen ja teletapiaan jos uskot että anneli vetäisee tuostanoin pikku kiljasut 2700hzissä kun korkea Sopraanolaulaja vetäsee sen 1100hz ja huilun korkein ääni on 2000hz.. puhtaasti.

Videoissa näen miten naiset harjoitusten jälkeen kiljuvat kyllä 2400-2700hz, hyvin lyhyitä vihellyshuutoja joissa on tasan 1 vokaali, I. Anneli vetäsee tälleen Vittikön.

Jos Anneli on syytön ni vois hyvin olla Ampujan ihan oikeessa orkesterissa kiljumassa
Totuus on jossain kaurapuuron ja lusikan välissä
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

turumurre
Nuo siis ennen ensimmäistäkään kuuntelua, ja kuten tiedetään, kuuntelun/tutkimisen jälkeen äänitutkija Alpo vahvisti löytäneensä juurikin nämä 'ennakko-oletuksensa'.

Tämä 'äänitutkija' ei siis olisi kovin vakuuttava todistaja oikeudessa.
-

TM kommentoi niitä pohdntoja joilla Alpo Holisti käy huolellisesti lävitse senkin mahdottomuuden, että tausta nauhoitukseen olisi käytetty Videota. Hänen lopputuloksensa tuli jo 2012-10-23, siis ennen kuin hän oli kuunnellut nauhaa. Sen käynnisti nimimerkki Elämän kirjoitus Hejacissa, jolla oli painoa kun Elämä oli ensimmäinen jolla oli käytössä aito nauha.

Lavastajan ongelmat ei kyllä tähän loppuisi:
Erilaisia kolinoitakin tulisi tupla määrä ja äänen voima heittelisi painalluksista riippuen. Kolinatkin olisivat välillä hiljaisia ja välillä voimakkaita. Kenties ne myös kuulostaisivat erilaisilta autenttisiin ääniin verrattuna. Videon mikrofoni olisi himpun parempi kuin kasettinauhurin.

Tämänhän saa tietenkin kaadettua jo siihen, ettei taloudessa kenties ollut videokameraa...

Tämä on Alpon tapa analysoida. Hän käy huolellisesti lävitse syyttäjän argumentit ja päätyy aina siihen, että syyttäjä on väärässä.

Nyt on liikkeellä laaja Alpon panettelu, jossa yritetään osoittaa, että Reine Ampuja on kirjoittanut täällä nimimerkillä Alpo Holisti. Se on mahdoton ajatus koska Alpo Holisti on varsinaisessa asiassa aivan eri mieltä kuin syyttäjä. Hänen analyysinsä ja erityisesti hänen Animaationsa osoittavat Annein syyttömyyden. Tätä Animaatiota on TM alkanut kutsua "saduksi". Akaisemmin hän piti Alpon Animaatiota hienona.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

sisotalo kirjoitti:...
Tämä on Alpon tapa analysoida. Hän käy huolellisesti lävitse syyttäjän argumentit ja päätyy aina siihen, että syyttäjä on väärässä.

Nyt on liikkeellä laaja Alpon panettelu, jossa yritetään osoittaa, että Reine Ampuja on kirjoittanut täällä nimimerkillä Alpo Holisti. Se on mahdoton ajatus koska Alpo Holisti on varsinaisessa asiassa aivan eri mieltä kuin syyttäjä. Hänen analyysinsä ja erityisesti hänen Animaationsa osoittavat Annein syyttömyyden. Tätä Animaatiota on TM alkanut kutsua "saduksi". Akaisemmin hän piti Alpon Animaatiota hienona.

En minä nyt tiedä mitä Jousimiestä tähän selität, mutta alpon Arvostelu (jota sinä kutsut panetteluksi) ei ole sen kummempaa kuin täällä arviot toisista kirjoittajista yleensäkään.

Aika huonosti sinä Alpoa tunnet, Alpo alussa (kuten suurin osa meistä v2010), etsi itselleen ratkaisua tähän tapaukseen. Se että joskus alussa (2010, jolloin animaationsakin teki), mielipiteensä vaikka olikin enemmän syyttömyyden kannalla, kertoo vain sen hetkisen tilanteen.
Tässäkin animaation teon aikaisessa kirjoituksessa "haluaisi että hänelläkin olisi tuollainen äiti" (Auer siis... , olen samaa mieltä. :P )

http://www.murha.info/phpbb2/search.php ... start=1290

Mutta mitä sitten sisotalo, me elämme tätä päivää ja Alpon mielipiteetkin on muuttuneet jo 2011 lähtien...
Ande
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Ande »

Tässä on nyt muutama yksityiskohta, jota en ymmärrä.
Meille on väitetty, että sekä puhelin että nicelog on suunniteltu nimenomaan PUHEäänien välittämiseen ja tallentamiseen.
Miten sillä nauhalla onkin näitä "vihellyksiä" ja ties mitä ylä-ääniä?

Entä sitten ne alaäänet? Mikä on se taajuus, joka on leikkautunut pois ja mitä sillä tasolla olisi voinut kuulua?

Jokainen vesikiertokeskuslämmitystalossa asunut tietää, kuinka äänet kuuluvat putkia pitkin. Mitä sanookaan tämä huoneakustikko siitä, mitkä äänet kuuluvat rakenteita pitkin ja miten kuuluvat? Kyllä ainakin sängyn siirtyminen lattiaa pitkin piti jonkunlaista ääntä. Myös ikkunasta kulkeminen olisi pitänyt kuulua jotenkin, nimenomaan rakenteista kuuluvana jos ei lasin kilinänä, vai olisiko?
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

perusasiamies kirjoitti:Oman näkemykseni mukaan kaikki puhelimesta kauempaa kuuluvat äänet tulevat taustanauhalta, poislukien Auerin juoksuihin liittyvät äänet.
Mietis nyt vaikka sitä sängyn siirtymisääntä. En tiedä, oletko sen ikäinen, että olet vaikka autostereoita harrastanut, mutta toivottavasti olet. Jos et ole, niin ota netistä selvää, kuinka kovan TEHON tuo siirtymisääni vaatisi, jos se kuuluisi jostain takkahuoneessa olevasta kuppasesta kasettimankasta ja kuinka säröillä ääni olisi, jos joku tuolla volyymilla ja teholla yrittäisi sen mankasta toistaa. Siellä olisi puhekelat kärähtäneet jo. Ei yksinkertaisesti edes c-kasetin dynamiikka riitä tuollaiseen, saatikka parin watin kaiuttimien toisto-ominaisuudet ja tehonkesto.

Mun mielestä kaikkien taustanauhottelijoiden kannattaisi itse tehdä ja toistaa tuollainen esimerkkinauha. Se ehkä avaisi silmiä ja korvia.

Minä äänittelin veljeni kanssa kultaisella 80-luvulla paljonkin kaikennäköisiä höpinöitä mankalla (sisäänrakennettu mikrofoni) ja kotistereoilla (ulkoinen "oikea" mikrofoni) ja kohinaa kuuluu enemmän kuin ääntä. Sitä kohinaa ei saa mihinkään, ja äänentaso vaihtelee, vaikka puhuja istuisi mankan vieressä. Mikki kopisee ja narisee pelkästään siitä, että sitä pitää kädessä. Jokainen näppäimen painallus kuuluu nauhalla. Saundit on niin sameat ja purkkimaiset että siitä on kyllä tilavaikutelma kaukana. Ääni säröytyy jo hiukan kovemmasta laulamisesta.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Nicht schuldig
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Nicht schuldig »

[quote="Caldera"
Jotenkin epäilyttää että montako tällaiseen manipulointiin halukasta henkilöä poliisista mahtaa löytyä... Niemi on työmoraalinsa tässä suhteessa nähtävästi jo osoittanut ainakin Smolanderin jutussa. Zem tänne jo kirjoitteli että periaatteessa uole-sanan liittäminen häkepuheluun olisi helppoa päälle liimaamista. Mä olin itse ajatellut että se olisi vaikeaa tehdä uskottavasti, mutta onko se itse asiassa edes tehty uskottavasti? Auerin blogissa jo kiinnitettiinkin huomiota elefantin kokoiseen uole-sanaan. Voihan olla että kohta on itse asiassa tökeröä äänen muokkaamista ja nyt tarvittaisiin vain joku joka suostuisi sanomaan sen ääneen Auerin puolustuksen aitiosta käsin. [/quote]

Jos ajatellaan teoriassa, että muokkaus on tehty niin hyvin, että ei välttämättä tiedä onko se totta vai, silloin voisi ajatella sen "onnistuneen" hyvin. Varsinkaan, jos jäljet on häivytetty erilaisten koodien taakse.

Melkein väittäisin omalla kohdallani, että uskon tälle nauhalle jossain vaiheessa tapahtuneen jotakin. Uskoni tähän ei perustu tietoon vaan siihen, että jos ajattelee lopputulosta niin jotain on ollut melkein pakko tapahtua. Kuitenkin jos ajattelen sitä tilannetta silloin aikoinani, kun kuuntelin "jotakin nauhaa" tiedän, että en ainakaan omilla korvillani kuullut sieltä sanaa kuole vaan todellisuudessa kuulen siinä kohtaa vokaaleja. Jos kuitenkin joukko henkilöitä, joilla on esim. äänilaitteistoa vaikka näittein spektrogrammien näkemiseen sitten kertovat, että siellä on sellainen kohta, niin en voi oikein väittääkäään vastaan. Tässähän tämä dilemma juuri onkin, että uskoako vai ei?

En ole täysin selvillä vesillä siitä, että mikä on totuus.

Tiedän, että ulkoiset olosuhteet myöskin puhuvat melko vahvasti sen puolesta, että jotain on tapahtunut. Ajatus siitä, että äänitutkija omassa kammiossaan siellä KRP:n tiloissa manipuloisi todisteita, on ehkä niin outo ja siksi niin vaikea uskoa todeksi.

Uskonkin enemmän siihen mitä Naakkakin arveli, että Tuija Niemi sai yksinkertaisesti tehtävän poliiseilta olla kertomatta omia arvelujaan tästä mahdollisesti cd:n vastaanottamisesta. Lisäksi voi olla, että hän koki tilanteensa siinä miehisessä maailmassa, jossa poliisit liikkuvat sellaiseksi, ettei hän halunnut tai voinut vastustaa ehdotusta. Lisäksi kysymys oli salatusta aineistosta, josta hänen tosin on täytynyt ymmärtää, että jos juttu menisi eteenpäin, se ei olisi kauan salaista.

Toisaalta merkillinen yksityiskohta on 13.8.2009 Tuija Niemen syyttäjälle lähettämä selvitys hänen omista ajatuksistaan liittyen lähinnä rekonstruktioihin. Eräät kohdat siinä kertovat kyllä melko kiivaasta persoonallisuudesta, joka osaa tarvittaessa puolustaa itseään hyvinkin voimakkaasti. On tietenkin ollut varsin piinallista, että samainen itse laadittu selvitys onkin sitten päätynyt Mannerin työpöydälle. Puhuuko tässä kokonaisuudessa koskien Tuija Niemen roolia asiassa Anneli Auer tosiasiallisesti sydänjuuriaan myöten loukattu nainen?
perusasiamies
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

Kuolemannaakka kirjoitti: Mietis nyt vaikka sitä sängyn siirtymisääntä. En tiedä, oletko sen ikäinen, että olet vaikka autostereoita harrastanut, mutta toivottavasti olet. Jos et ole, niin ota netistä selvää, kuinka kovan TEHON tuo siirtymisääni vaatisi, jos se kuuluisi jostain takkahuoneessa olevasta kuppasesta kasettimankasta ja kuinka säröillä ääni olisi, jos joku tuolla volyymilla ja teholla yrittäisi sen mankasta toistaa. Siellä olisi puhekelat kärähtäneet jo. Ei yksinkertaisesti edes c-kasetin dynamiikka riitä tuollaiseen, saatikka parin watin kaiuttimien toisto-ominaisuudet ja tehonkesto.
On kyllä tullut paljon kaikenlaisten poppivehkeitten kanssa pelattua aina autostereoista lähtien. Tiedän kyllä siis hyvästä äänentoistosta jotakin.

Otetaan se Auerin Denverin TCD-21 mankka esimerkiksi. Itse epäilen vahvasti, että sillä on se taustanauha tallenettu ja soitettu. Vaikka tuo on suhteellisen pieni ghettoblasteri, niin kyllä pienestäkin laitteesta saa todella hyvälaatuista ääntä ulos. Kuunteleppa joskus vaikka Genelecin pikkuisia G One aktiivikaiuttimia, ihan mykistävä on äänenlaatu. Ainoastaan matalien taajuuksien toistokyky tulee vastaan, kun kaiuttimien kokoa pienennetään, eikä se ole tässä tapauksessa ongelma. Erittäin vaikea arvioida kuulematta tuon Denverin laatua toistimena, kun ei pysty laitetta itse kuulustelemaan. Mistään Denverin laitteesta mulle ei ole kokemusta, joten vaikea sanoa yleisestikään mitään. Faktaa on, että poliisilla on tuo Auerin Denver ollut testattavana, ja toistoääntä poliisi on kuvannut hyvälaatuiseksi.
Kuolemannaakka kirjoitti:Mun mielestä kaikkien taustanauhottelijoiden kannattaisi itse tehdä ja toistaa tuollainen esimerkkinauha. Se ehkä avaisi silmiä ja korvia.
Olen samaa mieltä tästä. Et pysty mitenkään puhumaan minua ympäri tuosta ajatuksesta, että Denverin mankkaa on käytetty taustanauhurina, jos en itse tee rekoa ja kuuntele omilla korvillani. Mutta kyllä tämän rekon tekeminen olisi pitänyt olla poliisin tehtävä, enkä todellakaan aio käyttää rahojani kyseisen mankkarin hankkimiseen.
Kuolemannaakka kirjoitti:Minä äänittelin veljeni kanssa kultaisella 80-luvulla paljonkin kaikennäköisiä höpinöitä mankalla (sisäänrakennettu mikrofoni) ja kotistereoilla (ulkoinen "oikea" mikrofoni) ja kohinaa kuuluu enemmän kuin ääntä. Sitä kohinaa ei saa mihinkään, ja äänentaso vaihtelee, vaikka puhuja istuisi mankan vieressä. Mikki kopisee ja narisee pelkästään siitä, että sitä pitää kädessä. Jokainen näppäimen painallus kuuluu nauhalla. Saundit on niin sameat ja purkkimaiset että siitä on kyllä tilavaikutelma kaukana. Ääni säröytyy jo hiukan kovemmasta laulamisesta.
Myönnän, että C-kasetille puheen äänittämisestä mulla on hyvin vähän kokemusta. Toki tuohon Denveriin olisi pitänyt olla kytkettynä laadukas mikrofoni. Vaikka toki vanhat hifilaitteet ovatkin yleensä uusia parempia, niin puhut kuitenkin itse 80-luvun vehkeistä, ja tuo Auerin Denver on 2000-luvulta. Eli jätän sinun 80-luvun äänistyskokemuksille hyvin vähän painoarvoa tässä kohden. Kohinanvaimennustekniikat ovat saattanet kehittyä.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Nicht schuldig kirjoitti: Tiedän, että ulkoiset olosuhteet myöskin puhuvat melko vahvasti sen puolesta, että jotain on tapahtunut. Ajatus siitä, että äänitutkija omassa kammiossaan siellä KRP:n tiloissa manipuloisi todisteita, on ehkä niin outo ja siksi niin vaikea uskoa todeksi.
Helpoimmin uskottavaa olisi tietysti se, että Niemi vaan vahvisti tuota kohtaa, ja sana siis oli siellä jo valmiiksi, mutta niin hiljaa, ettei se kunnolla erotu. Joten nauhaa olisi käsitelty, mutta "hyväksyttävästi". Niemi voisi oikeudessa todeta asian ihan itsestäänselvyytenä, ja Mannerilta menisi jauhot suuhun. Tuskin tuomarit pitäisivät suurena rikkeenä sitä, että äänispesialisti tekee, mitä kuuluukin: korostaa toisia, ja häivyttää toisia ääniä. Tarkoitushan on vain saada selville, mitä Auer tuossa kohdassa sanoo.

Sillä olen kyllä sitä mieltä, että ääni on Auerin, ja voi se olla Kuole, mutta se on sanottu tuulikaapissa ja sitä edeltää pään sisällä sanottu lauseen aloitus. Itsekseenhän puoliääneen se kuitenkin sanotaan, eikä kellekään muulle.

Se ei ole millään lailla käskevä, vaan itkuisen ja säälivän, "surkean" kuuloinen sana, jonka alku on loppua korkeammalla ja u- ja o-vokaalit venytettyjä käskymuotoon verrattuna. Siitä ei mitään tappohuutoa saa tekemälläkään.

Lapsen hetkeä myöhemmin toistama "kuole" viittaa myös siihen, että Auer on sanan tytön lähettyvillä sanonut.

Tässä on sinänsä kauheasti melua tyhjästä, kun ko. sana ei kuitenkaan liity mitenkään Jukan kuolemiseen, eikä tuossa kohdassa mitään iskua jaella edes. Kuten tuomari jo ekoilla käräjillä totesi, niin ko. sana ei ole ajallisesti liittynyt hetkeen, jolloin Lahti surmataan. Auer saa huudella ihan mitä vaan, mutta hän ei ole takkahuoneessa tuolloin, eikä Lahtea tuolloin edes surmata.
Pitkäänhän on mietitty sitä, että miksei Lahden ääntely katkea oletettuun astaloniskuun. Ehkäpä astaloniskua ei tuossa kohdassa vielä ole?
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

Nicht schuldig kirjoitti: Tiedän, että ulkoiset olosuhteet myöskin puhuvat melko vahvasti sen puolesta, että jotain on tapahtunut. Ajatus siitä, että äänitutkija omassa kammiossaan siellä KRP:n tiloissa manipuloisi todisteita, on ehkä niin outo ja siksi niin vaikea uskoa todeksi.

Uskonkin enemmän siihen mitä Naakkakin arveli, että Tuija Niemi sai yksinkertaisesti tehtävän poliiseilta olla kertomatta omia arvelujaan tästä mahdollisesti cd:n vastaanottamisesta. Lisäksi voi olla, että hän koki tilanteensa siinä miehisessä maailmassa, jossa poliisit liikkuvat sellaiseksi, ettei hän halunnut tai voinut vastustaa ehdotusta. Lisäksi kysymys oli salatusta aineistosta, josta hänen tosin on täytynyt ymmärtää, että jos juttu menisi eteenpäin, se ei olisi kauan salaista.

Toisaalta merkillinen yksityiskohta on 13.8.2009 Tuija Niemen syyttäjälle lähettämä selvitys hänen omista ajatuksistaan liittyen lähinnä rekonstruktioihin. Eräät kohdat siinä kertovat kyllä melko kiivaasta persoonallisuudesta, joka osaa tarvittaessa puolustaa itseään hyvinkin voimakkaasti. On tietenkin ollut varsin piinallista, että samainen itse laadittu selvitys onkin sitten päätynyt Mannerin työpöydälle. Puhuuko tässä kokonaisuudessa koskien Tuija Niemen roolia asiassa Anneli Auer tosiasiallisesti sydänjuuriaan myöten loukattu nainen?
Olisko sulla linkkiä tuohon Niemen selvitykseen tai suoraa tekstiä? Olen sen joskus aikoja sitten lukenut, mutta usko meinasi loppua kun etsin sitä joku aika sitten että olenko nähnyt unta. Voihan tosiaan olla että Niemi on koko ajan ollut pelkästään kumileimasimena? Eli hänelle olisi kannettu aina tutkijaporukan viilaukset hyväksyttäviksi. Häkenauha litteroitiin uudelleen (sen jälkeen kuin Niemi oli siitä lausuntonsa 13.8.2009 antanut) ja Niemi laittoi nimen alle, nauhalle tehtiin mitä tehtiin ja Niemi hyväksyi? Smolanderin jutussa joku muu kuin Niemi peukaloi Smolanderin kuulustelujen litterointeja, mutta Niemi hyväksyi ja lisäksi otti syyt niskoilleen...? Ote Smolander-nauhoitussotkua selvittävästä Alibin jutusta:

Seuraavaksi hän luki oikeudenkäynteihin liittyvät ja ja hänelle luovutetun aineiston läpi huolella ja vertaili sitä omiin muistiinpanoihinsa Sitkeän tutkinnan tuloksena selvisi, että poliisi oli muokannut nauhoitteiden puhtaaksikirjoitusta ja korjannut nauhojen sisältöä.
Hänen onnekseen poliisin rikoslaboratorion virkailija (ts. Niemi, erään toisen jutun mukaan) ei ollut oppinut talon tavoille, vaan tunnusti rehellisesti näin tehneensä. Smolanderia oli äänitetty myös vankilassa ja nämä äänitteet viilattiin ”oikeussalikuntoon”.
http://poliisirikollisena.com/2013/01/p ... ellaan-ym/

Oli miten oli niin Niemenä en kyllä todellakaan nukkuisi öitäni hyvin.
Vastaa Viestiin