Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Saksiniekka
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Kesä 05, 2015 5:59 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Saksiniekka »

Pakko jaaritella munkin tuosta käsilaukku-hommasta :roll:
Olen itse samaa ikäluokkaa kuin Raisa ja aikanaan kun baareissa aloin käydä mulla oli kyllä käsilaukku. Olihan se aika tätsy-look, etenkin kun on jälkikäteen katsonut vanhoja kuvia. :lol: Mutta siis kyllä mullakin yksi kaveri lähti baariin todella usein ilman laukkua: hänellä oli mukana vain henkkarit, pankkikortti, avaimet ja kännykkä. Kännykän ja avaimet jätti takin (vetoketjulliseen)taskuun narikkaan. Kännykäthän ei olleet ollenkaan sillä lailla käteen kiinnikasvaneita kuin nykyään. Pankkikortti ja narikkalappu oli hänellä farkkujen takataskussa, tai mulla mun laukussa (lähettiin aina samaa matkaa). Eikä ollut luonteeltaan siis sellainen "pitää korjata meikkiä naistenvessassa", vaan enemmän just urheilija-luonnonlapsi. (Raisalla nyt sitä meikkiä on varmasti ollut, kun on pitänyt näyttää vanhemmalta. Eikä farkkujen taskujakaan sen puoleen).

Mutta että ei ihan tavatonta että ilman veskaa liikenteessä. Itsehän en ladynä osaisi ilman laukkua olla. :oops:
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1122
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Kunto Kalpa kirjoitti:
poepporoo kirjoitti: Faktaa on kait vain se ainut kuva kadulta Raisasta?
Onko sellainen kuva tosiaan olemassa? Itse tiedän vain sen kuvan siitä Raisan näköisen naisen havainneesta pariskunnasta, joka panttasi tietoaan noin vuosikymmenen.

Näistä havainnoista ja todistajista vahingollisin lienee se mies, joka kertoi, että oli joskus 90-luvun lopulla tanssittanut Raisan näköistä naista Tampereen Seurahuoneella (vai oliko jossain muualla). Tämä on sitten johtanut aivan turhiin ja typeriin spekulointeihin.

No tämä Wikipediassa näin:
"Vuonna 2009 esiin tulleiden uusien todistajien mukaan lyhyeen mustaan hameeseen ja punaiseen, hihattomaan toppiin pukeutunut nuori nainen oli kävellyt yksin heitä vastaan Kuninkaankadun ja Hämeenkadun risteyksessä vähän ennen puoltayötä. Hän oli kävellyt nopeasti ja määrätietoisesti ja kääntynyt Hämeenkadulta Kuninkaankadun kävelykadulle.

Todistajapariskuntaa oli palellut, vaikka heilläkin oli ollut päällystakit päällään, ja juuri vähäisen vaatetuksensa vuoksi nuori nainen oli jäänyt heidän mieleensä. Lämpötila oli ollut nollassa ja oli tuullut vähän. Todistajien tarina on sittemmin vahvistettu Kauppakadun valvontakameran nauhan mukaan. Pariskunta näkyy nauhalla kävelemässä kello 23.53. Pariskunnan havainto on toistaiseksi viimeinen varma havainto Räisäsestä elossa."

Eikö Raisaa näy kuvassa ollenkaan? Miten tämä voi sitten olla "viimeinen varma havainto Raisasta"? No tätä varmaa kuvaa juu edellä meinasin.

Ps. Aika pitkään ovat valvontakameroiden nauhoja säästetty...?
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Tähtityttö
Armas Tammelin
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 1:33 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Tähtityttö »

poepporoo kirjoitti:No tämä Wikipediassa näin:
"Vuonna 2009 esiin tulleiden uusien todistajien mukaan lyhyeen mustaan hameeseen ja punaiseen, hihattomaan toppiin pukeutunut nuori nainen oli kävellyt yksin heitä vastaan Kuninkaankadun ja Hämeenkadun risteyksessä vähän ennen puoltayötä. Hän oli kävellyt nopeasti ja määrätietoisesti ja kääntynyt Hämeenkadulta Kuninkaankadun kävelykadulle.

Todistajapariskuntaa oli palellut, vaikka heilläkin oli ollut päällystakit päällään, ja juuri vähäisen vaatetuksensa vuoksi nuori nainen oli jäänyt heidän mieleensä. Lämpötila oli ollut nollassa ja oli tuullut vähän. Todistajien tarina on sittemmin vahvistettu Kauppakadun valvontakameran nauhan mukaan. Pariskunta näkyy nauhalla kävelemässä kello 23.53. Pariskunnan havainto on toistaiseksi viimeinen varma havainto Räisäsestä elossa."

Eikö Raisaa näy kuvassa ollenkaan? Miten tämä voi sitten olla "viimeinen varma havainto Raisasta"? No tätä varmaa kuvaa juu edellä meinasin.

Ps. Aika pitkään ovat valvontakameroiden nauhoja säästetty...?
Ei välttämättä näy Raisaa, jos pariskunta näkyy Kauppakadun valvontakamerassa ja ovat nähneet Raisan Kuninkaankadun ja Hämeenkadun risteyksessä. Varmana havaintoa kaiketi pidetään, kun ollaan valvontakameroista voitu todentaa kyseisen pariskunnan todella olleen tuolla kyseisenä iltana/yönä.

Luulisin, että poliisi on säästänyt tuon illan valvontakameranauhoitteet, kyllähän sieltä voi vielä tulla esiin uusia juttuja, kuten tämän pariskunnankin kohdalla kävi.
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1122
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

^hmmm...no ei se kyllä minun mielestä ole sitten muuten varma, kun vain pariskunnan liikehdinnän osalta,-jos näin tosiaan asia tulkitaan. Eli kaikki valvontanauhat keskusta-alueeltako olisi säilytetty tuolta illalta? Olisiko se normaali käytäntö? Tämä ei ole sinua kohtaan mitään kyseenalaistamista, vaan kunhan kummastelen näitä "havaintoja" nyt tässä muutenkin.
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Rocket
Harjunpää
Viestit: 319
Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:15 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Rocket »

Miksei luotettavien (oletettavasti, poliisihan tuon arvioi) todistajien havainto voi olla varma vaan vaatisi vielä kuvamateriaalia? Onhan sitä kuvamateriaaliakin joku voinut käpälöidä tai kuvassa olla Raisan kaksoisolento tms., että olisiko sekään sitten aivan täysin aukottoman varmaa...

Enkä nyt ymmärrä sitäkään, että miten kaikkien keskusta-alueen nauhojen säilyttäminen tai säilyttämättä jättäminen vaikutaa tuon havainnon varmuuteen.
Warren84
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 10:54 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Warren84 »

Olen suuresti ihmetellyt mitä 16 vuotias tyttö etsi Seurahuoneelta. Itse olin tuohon aikaan kolmekymppinen ja sattumoisin poikkesin myös alkuillasta Seurahuoneelle samana iltana jatkaakseni iltaa Grazy Horseen. Ei siellä Seurahuoneella nuoret pyörineet, minäkin olin sinne liian nuori. Silloista vaki portsaria on varmasti kuultu asian tiimoilta. Luulisi hänen muistavan jos Raisa on siellä käynyt.
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Pahoittelen, jos vastaus kysymyksiini on jo esillä, en löytänyt ketjuista silmäilemällä.

Kysymys 1: Raisan kerrotaan päässeen ravintolaan "lainatuilla" papereilla. Onko tiedossa, palauttiko hän ko paperit saman tien oikealle omistajalle? Vai onko se käsitys, että hänellä on kadotessaan ollut mukana ne lainapaperit?

Kysymys 2: Kenen ne paperit olivat? Onko tuo nimi julkaistu jossakin vaiheessa?
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4670
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

Warren84 kirjoitti:Olen suuresti ihmetellyt mitä 16 vuotias tyttö etsi Seurahuoneelta. Itse olin tuohon aikaan kolmekymppinen ja sattumoisin poikkesin myös alkuillasta Seurahuoneelle samana iltana jatkaakseni iltaa Grazy Horseen. Ei siellä Seurahuoneella nuoret pyörineet, minäkin olin sinne liian nuori.
Kuten jo todettua, Raisa ehkä etsi sieltä kavereitaan. Tosin eräs kaverini pyöri tuolla Seurahuoneella aika paljon jo 17-vuotiaana ja tiedän useamman henkilön, jotka kävivät siellä säännöllisesti päälle 20-vuotiaina.

murjaani kirjoitti:Kysymys 1: Raisan kerrotaan päässeen ravintolaan "lainatuilla" papereilla. Onko tiedossa, palauttiko hän ko paperit saman tien oikealle omistajalle? Vai onko se käsitys, että hänellä on kadotessaan ollut mukana ne lainapaperit?
Minun käsittääkseni Raisalla oli käytössään väärennetyt paperit, ei lainatut paperit. Ainakin poliisi käytti sanaa "väärennetyt".
Itse olen hieman nuorempi, kuin Raisa ja tuossa iässä aika monella oli hallussaan väärennetyt paperit. Itse tunsin parikin tyyppiä, jotka tekivät maksusta väärennettyjä henkkareita.

Eräs mies, joka avautui netissä tähän keissiin liittyen, väitti olleensa Raisan kanssa suhteessa Raisan katoamista edeltäneenä kesänä ja, että Raisa oli antanut myös hänelle väärän nimen ja väärän iän. Mies oli ollut tuolloin noin 30-vuotias.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Saksiniekka
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Kesä 05, 2015 5:59 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Saksiniekka »

Murjaani: olen miettinyt itse samaa, enkä ole bongannut infoja tuosta lainapaperit-hommasta. Oma veikkaukseni on, että henkkarit on kadoksissa Raisan mukana. Olisiko ollut jonkun kaverin isosiskon tai ihan vain pari vuotta vanhemman kaverin paperit.

Mikä Seurahuoneelle oli ikäraja, 20? Raisahan oli itse 16, jos hällä olisi ollut 18 vuotiaan paperit lainassa, niin ei välttämättä olisi päässyt Seurahuoneelle (jos häneltä siellä ovella paprut kysyttiin, ja jos hän nyt todellisuudessa siellä on pyörinyt kavereitaan etsimässä). Casablancan oletan olleen K-18 -paikka.

Edit. Ai Dazulla on tietoa että olisi väärennetyt paperit! Itselle jäänyt vain mieleen Kadonneet -sarjassa käytetty "lainaamillaan henkilöllisyyspapereilla". Toisaalta onhan lainatut paperitkin voineet olla väärennetyt, on vaikka useampi teini sitten aina lainannut niitä biletyshimon iskiessä tarpeen mukaan :roll: .
mobiililaiteukkeli
Neuvoja-Jack
Viestit: 567
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 3:05 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja mobiililaiteukkeli »

dazu kirjoitti:Minun käsittääkseni Raisalla oli käytössään väärennetyt paperit, ei lainatut paperit. Ainakin poliisi käytti sanaa "väärennetyt".
Itse olen hieman nuorempi, kuin Raisa ja tuossa iässä aika monella oli hallussaan väärennetyt paperit. Itse tunsin parikin tyyppiä, jotka tekivät maksusta väärennettyjä henkkareita.

Eräs mies, joka avautui netissä tähän keissiin liittyen, väitti olleensa Raisan kanssa suhteessa Raisan katoamista edeltäneenä kesänä ja, että Raisa oli antanut myös hänelle väärän nimen ja väärän iän. Mies oli ollut tuolloin noin 30-vuotias.
Tuntematta Raisaa lainkaan, mutta sen mielikuvan perusteella joka hänestä on julkisuuteen annettu, tuota on aika mahdotonta uskoa. Siis että olisin ollut suhteessa väärällä iällä ja nimellä. Jotain kertaluontoista väärän nimen ja iän kertomista en pitäisi ihmeellisenä, mutta että oikein suhteessa... Tuskin.
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4670
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

mobiililaiteukkeli kirjoitti:Tuntematta Raisaa lainkaan, mutta sen mielikuvan perusteella joka hänestä on julkisuuteen annettu, tuota on aika mahdotonta uskoa. Siis että olisin ollut suhteessa väärällä iällä ja nimellä. Jotain kertaluontoista väärän nimen ja iän kertomista en pitäisi ihmeellisenä, mutta että oikein suhteessa... Tuskin.
Muistaakseni se äijä selitti sen jutun jotenkin niin, että molemmille oli alusta asti selvää, ettei kyse olisi mistään vakavemmasta. Olivat äijän mukaan muistaakseni tavanneet joitain kertoja kahden kuukauden tms. ajanjaksolla.
Eli mistään varsinaisesta seurustelujutusta ei olisi ollut kyse, mutta useammasta tapaamisesta kuitenkin.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja fangs »

On puhuttu sekä väärennetyistä että lainatuista papereista, myös virallisilla tahoilla silloin aluksi puhuttiin väärennetyistä... Tätäkin asiaa muistaakseni 1. ketjussa spekuloitiin aika pitkään, jos en ihan väärin muista. Olen antanut itseni ymmärtää että kyseessä oli kuitenkin sitten loppujen lopuksi lainatut eikä väärennetyt paperit, valitettavasti varmaa lähdettä ei nyt ole heittää kumpaankaan suuntaan. Mutta oli ne sitten lainatut tai väärennetyt, niin eiköhän ne Raisan mukana kadonneet.
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1122
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Rocket kirjoitti:Miksei luotettavien (oletettavasti, poliisihan tuon arvioi) todistajien havainto voi olla varma vaan vaatisi vielä kuvamateriaalia? Onhan sitä kuvamateriaaliakin joku voinut käpälöidä tai kuvassa olla Raisan kaksoisolento tms., että olisiko sekään sitten aivan täysin aukottoman varmaa...

Enkä nyt ymmärrä sitäkään, että miten kaikkien keskusta-alueen nauhojen säilyttäminen tai säilyttämättä jättäminen vaikutaa tuon havainnon varmuuteen.
Noh. Ei tämän pariskunnan pelkkä näköhavainto, ole ilman kuvaa, yhtään luotettavampi kuin jonkun/joidenkin muiden pelkät NÄKÖhavainnot siltä illalta?

Ja ihmetyttää se, että kymmenen vuoden takaisia nauhoja olisi säilytetty. Jos niistä nyt on jokin takuuvarma juttu sitten päätelty.
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Saksiniekka
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Kesä 05, 2015 5:59 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Saksiniekka »

Olen muuten miettinyt samaa, että mikä on tehnyt tuon pariskunnan silminnäkijähavainnosta niin uskottavan (muu kuin se, että tämä pariskunta itse on näkynyt valvontakamerakuvassa)? Ok, siitä on saatu yksi tarkka kellonaika lisää, mutta silti. Mietin vaan, että eikö muka tosiaan ole yhtä luotettavia havaintoja mistään muualta: baarijonosta, narikasta (Raisan menosta Seurahuoneelle?) yms. Jos tosiaan on sinne toppisillaan mennyt, niin luulisi että pokelle/narikkatyöntekijälle olisi jäänyt mieleen, vaikka ei olisi mitään narikkaan jättänytkään.

Sama juttu sen museoautohavainnon kanssa. Poliisi kun oli sanonut jotenkin "koska havaitsija itse harrasti museoautoja, niin tämä on varteenotettava vihje". Siis miten se, että joku museoautoharrastaja huomaa kiinnostuneena vanhan auton, johon (pakotetaan?) nuori nainen, lisää sen todennäköisyyttä että nainen on ollut juuri Raisa?
No joo, no se tietty että ylipäänsä tuollainen autoonpakottaminen tapahtuu ja vieläpä Raisan katoamisyönä, eikä kukaan museoautosta/siihen nousseesta naisesta ole ilmoittautunut. Mutta että havainto on ollut niin luotettava, että poliisi on Ruotsia myöden huhuillut ja etsinyt autoa ja Turun seudulla käynyt yhdestä ehdokasautosta ottamassa mahdollisia dna-jälkiäkin vielä talvella 2011?

Ehkäpä näiden silminnäkijöiden havainnoista tekee luotettavat poliisin mielestä ihan vain se, että ovat pystyneet osoittamaan havaintonsa tapahtuneen juuri 16.-17.10, eikä jonakin muuna viikonloppuiltana.
Mariangel
Martin Riggs
Viestit: 601
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Raisan katoamisen aikaan ei ollut vielä tämä ns. selfie-aikakausi.
Vastaa Viestiin