Raisa Räisäsen, 16 v. katoaminen 16.10.1999 n. klo 23 Tampereen keskustassa (ketju 2)
Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)
En todellakaan Raisaan tuntenut, enkä halua leimata. Minun pointtini keskusteluun oli se, että mielestäni asiasta on ainakin julkisuuteen annettu toisenlainen kuva, joka on voinut tutkinnassa ja vihjeissä johtaa väärille jäljille jo heti alkuun. Jos olisi ollut tiedossa 16 v lukiolaisen biletys ja miessuhteet, olisi ehkä voitu päästä asiassa eteenpäin tai sitten ei. Nyt ainakin minulla ja kenties kovin monelle muulle on tullut kuva, että kiltti koulutyttö vain mystisesti katosi, ja se on herättänyt suurta ihmetystä. Jos olisi ollut tieto, että on useita miehiä kierroksessa jne, en tiedä, olisiko asiassa saatu edistystä.
lisäksi en halua moralisoida, mutta minusta tuo ei kuulosta ihan tavalliselta 16 v käytökseltä. Tai ainakaan siihen aikaan se ei sitä ollut, kun Raisa katosi. Lähtikö tutin vai tuntemattoman,matkaan? Taksikuskin olisi hyvä muistaa hieman enemmän, miltä kyydittävien keskinäinen suhde vaikutti.
lisäksi en halua moralisoida, mutta minusta tuo ei kuulosta ihan tavalliselta 16 v käytökseltä. Tai ainakaan siihen aikaan se ei sitä ollut, kun Raisa katosi. Lähtikö tutin vai tuntemattoman,matkaan? Taksikuskin olisi hyvä muistaa hieman enemmän, miltä kyydittävien keskinäinen suhde vaikutti.
Tällaista tietoa ei ole, kyse on vain netissä esitetyistä huhuista.tre kirjoitti:Jos olisi ollut tieto, että on useita miehiä kierroksessa jne, en tiedä, olisiko asiassa saatu edistystä.
esität tuon poikaystävän luokse pyrkimisen kuin faktana. mutta mistä tiedämme mitä raisa ajatteli. suunnitelmat voivat bileiltana elää koko ajan ja ei se ole mikään kumma jos olet menossa kohta ihan eri suuntaan kuin mihin olit puoli tuntia sitten suunnitellut meneväsi. puhutaan känniläisten päähänpistoista. sovellettakoon tähän. seuraavan päivän tuomarointi ei estä bailaamasta vaikka koko edellistä yötä eikä päin vastoin. amatööritasolla pelaajat ja tuomarit eivät aina valmistaudu seuraavan päivän peliin oppikirjan mukaan vaan valmistautuminen tehdään toisinaan baareissa yökerhoissa ja muissa riekkumisissa. suoritteessa sen ei tarvitse silti näkyä jos toiminta kentällä on selkäytimessä.Kunto Kalpa kirjoitti: Tämä viimeinen "vihje", jonka mukaan Raisa olisi antautunut jonkun Välimeren pojan iskettäväksi aamuyöstä, on erittäin epätodennäköinen mm. siksi, että hänellä todellakin oli pyrkimys poikaystävän luo. Moni varmaan on taipuvainen hekumoimaan 16-vuotiaan tytön huikentelevaisuudella, eikä sitä tietenkään voi varmuudella sulkea pois. Pidän sitä kuitenkin epätodennäköisenä myös sen takia, että Raisalla oli seuraavana päivänä se tuomarointi, ja ne hän hoiti AINA tunnollisesti.
Eipä tuo Raisan elämä niin kummalliselta ja riettaalta vaikuta. Itse kuljin täsmälleen samoja polkuja pari vuotta Raisaa ennemmin, Raisan katoamisen aikaan jo täysi-ikäinen nippanappa.
Olin ahkera ja hyvä koulussa ja harrastin tositarkoituksella yksilölajia, pärjäsinkin. Viikonloppuisin oli jännää käydä baarissa ja saada huomiota vanhemmilta miehiltä. Rahaa ei omasta takaa kulunut aina löytyi joku maksaja. Seurustelin luokkakaverin kanssa siinä samalla, mutta se sitten jäi kun kuvioon tuli jännittävämpiä tuttavuuksia ja lyhytkestoinen suhde varattuun mieheen. Hengissä ja katoamatta onneksi selvisin ja onni löytyi lukioaikaisesta rinnakkaisluokan pojasta, joka kävi armeijassa miehistymässä.
Sitä jäin miettimään, että miten ihmeessä se taksikuski voi muistaa täsmälleen päivän, matkustajat ja osoitteen näin monen vuoden takaa?!?! Laittoiko kenties silloin ylös jonkun syyn takia?
Olin ahkera ja hyvä koulussa ja harrastin tositarkoituksella yksilölajia, pärjäsinkin. Viikonloppuisin oli jännää käydä baarissa ja saada huomiota vanhemmilta miehiltä. Rahaa ei omasta takaa kulunut aina löytyi joku maksaja. Seurustelin luokkakaverin kanssa siinä samalla, mutta se sitten jäi kun kuvioon tuli jännittävämpiä tuttavuuksia ja lyhytkestoinen suhde varattuun mieheen. Hengissä ja katoamatta onneksi selvisin ja onni löytyi lukioaikaisesta rinnakkaisluokan pojasta, joka kävi armeijassa miehistymässä.
Sitä jäin miettimään, että miten ihmeessä se taksikuski voi muistaa täsmälleen päivän, matkustajat ja osoitteen näin monen vuoden takaa?!?! Laittoiko kenties silloin ylös jonkun syyn takia?
-
Kunto Kalpa
- Sofia Karppi
Kyse on mielestäni lähinnä siitä, että mikä on Raisan käyttäytymisessä se todennäköisin vaihtoehto. Ja se on ihan yksinkertaisesti se, että jatkoi pyrkimistään poikaystävän luokse. Se ei tietenkään tyydytä sensaatio- tai salaliittonälkäisten tarpeita, ja niinpä nykyisin jo hyvin epätodennäköiseltä vaikuttavaan jutun selviämiseen asti jokainen saa vapaasti arvailla mitä hyvänsä ja uskoa jokaiseen yllätystodistajaan. Eiköhän jokusen vuoden kuluttua ilmaannu joku, joka kertoo tavanneensa Raisan Thaimaassa viettämässä kotirouvan päiviä.Diego kirjoitti:esität tuon poikaystävän luokse pyrkimisen kuin faktana. mutta mistä tiedämme mitä raisa ajatteli. suunnitelmat voivat bileiltana elää koko ajan ja ei se ole mikään kumma jos olet menossa kohta ihan eri suuntaan kuin mihin olit puoli tuntia sitten suunnitellut meneväsi. puhutaan känniläisten päähänpistoista. sovellettakoon tähän. seuraavan päivän tuomarointi ei estä bailaamasta vaikka koko edellistä yötä eikä päin vastoin. amatööritasolla pelaajat ja tuomarit eivät aina valmistaudu seuraavan päivän peliin oppikirjan mukaan vaan valmistautuminen tehdään toisinaan baareissa yökerhoissa ja muissa riekkumisissa. suoritteessa sen ei tarvitse silti näkyä jos toiminta kentällä on selkäytimessä.Kunto Kalpa kirjoitti: Tämä viimeinen "vihje", jonka mukaan Raisa olisi antautunut jonkun Välimeren pojan iskettäväksi aamuyöstä, on erittäin epätodennäköinen mm. siksi, että hänellä todellakin oli pyrkimys poikaystävän luo. Moni varmaan on taipuvainen hekumoimaan 16-vuotiaan tytön huikentelevaisuudella, eikä sitä tietenkään voi varmuudella sulkea pois. Pidän sitä kuitenkin epätodennäköisenä myös sen takia, että Raisalla oli seuraavana päivänä se tuomarointi, ja ne hän hoiti AINA tunnollisesti.
en näe sitä välttämättä sensaatio- tai salaliittonälkäisyytenä jos pitää riittävässä määrin ovia avoinna realistisille variaatioille illan ja yön tapahtumainkulusta. toivottavasti poliisi ei jätä potentiaalisia tutkintalinjoja tutkimatta fiksautumalla vain todennäköisimpänä pitämäänsä vaihtoehtoon.Kunto Kalpa kirjoitti: Kyse on mielestäni lähinnä siitä, että mikä on Raisan käyttäytymisessä se todennäköisin vaihtoehto. Ja se on ihan yksinkertaisesti se, että jatkoi pyrkimistään poikaystävän luokse. Se ei tietenkään tyydytä sensaatio- tai salaliittonälkäisten tarpeita, ja niinpä nykyisin jo hyvin epätodennäköiseltä vaikuttavaan jutun selviämiseen asti jokainen saa vapaasti arvailla mitä hyvänsä ja uskoa jokaiseen yllätystodistajaan. Eiköhän jokusen vuoden kuluttua ilmaannu joku, joka kertoo tavanneensa Raisan Thaimaassa viettämässä kotirouvan päiviä.
Viimeksi muokannut Diego, Su Marras 15, 2015 11:00 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joskus totuus on yllättävän yksinkertainenkin.
- Sherlocked
- Armas Tammelin
Mainitsit päiväkirjan, niin edelliseltä keväältähän oli Raisan päiväkirjamerkintä: "Kyllä musta on tullut meidän pikku kauhukakara, vaikkei ulkokuoresta sitä heti uskoiskaan" (http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/08/26 ... a-raisanen).tre kirjoitti:Kirjoitan tänne ekaa kertaa, seurannut tätä tapausta jo pitkään, tamperelainen kun olen. Jotenkin minusta myös tuntuu siltä, että Raisasta on annettu kuva hyvin koulussa menestyneestä kiltistä tytöstä, joka mystisesti katosi. Nyt kun luen näitä juttuja, minulle piirtyy toisenlainen kuva hänestä. Kun muistelen itseäni tuohon aikaan liki samanikäisenä nuorena naisena, en voi ymmärtää tuota yksin kaupungille vapaaehtoisesti jäämistä. Olen itsekin ollut "väärillä papereilla" ravintolassa 17 -vuotiaana, mutta ei olisi tullut mieleenkään erota kavereista ja jäädä yksin kaupungille pyörimään. Jotain outoa tässä juuri on. Onko haettu jännitystä vaiko peräti eletty "kaksoiselämää". Onko kavereita haastateltu kuinka syvällisesti? Päiväkirja? Tuon ikäiset voivat hyvinkin hakea miesten huomiota ja tavata, vaikka ovatkin vielä nuoria ja alaikäisiä. Eli oliko Raisan tarkoituskin jäädä kaupungille seuraa hakemaan/sovittu tapaaminen jonkun kanssa?
Kyllä Raisa tais olla aika villi tapaus katoamisen aikaan. Tiedotusvälineet on kuitenkin antanut kuvan, että silti hän oli pyrkimässä keskustasta poikaystävänsä luokse Pirkkalaan. Itse olin tuohon aikaan 14-vuotias poika, mutta kyllä yksin Tampereen keskustassa kulkeminen iltaisin vähän jännitti, vaikka sitä melkein joka viikonloppu hetken tein, kun kavereista erkaannuin. Pyrin kuitenkin bussiin ajoissa jo kotia kohti. Mut mä olinkin aika kiltti tapaus.
Jotenkin olisi olettanut, että Raisa olisi hakeutunut bussiin, joita tuolta ydinkeskustasta lähti varmasti vielä kello 23 jälkeenkin. Pirkkalassa olisi sitten voinut jatkaa juhlimista. Tuohon aikaan kertalippu oli varmaan maksimissaan 10 markkaa ja yömaksu tuplat siitä. Yömaksu tuli muistaakseni vasta klo 24, joten olisi olettanut, että Raisa olisi päässyt Pirkkalan puolelle asti 20 markalla, jonka sai kaveriltaan. Joka tapauksessa Raisa olisi päässyt ainakin Pirkkalan rajalle asti Härmälään tai Pirkkahallille kahellakympillä, mut silminnäkijät kertovat muuta.
Eri asia tietysti on se, että jos hän ei tiennyt osoitetta mihin mennä Pirkkalassa, niin hakeutu jonkun kyytiin, jonka luona olisi voinut ladata puhelinta ja olettanut sitten ,että vois saada siten Pirkkalan osoitteen ja kyydin sinne, esimerkiksi Multisillasta, niin kuin täällä on aiemmin spekuloitu. Tää selittäis Raisan pyörimisen kaupungilla vielä 23-24 välillä.
Edellisestä Sherlockedin kirjoituksesta tuli mieleeni, että olisi mielenkiintoista tietää, mihin tarkoitukseen ystävä tuon kaksikymppisen Raisalle antoi eli millaista keskustelua tuossa tilanteessa on käyty. Onko raha tarkoitettu mahdollisen Pirkkalan kyydin saamiseksi, kotimatkaa varten vai tarkoitukseen, että Raisa edelleen pyrkisi johonkin ravintolaan?
Kavereitaan se Raisa Seurahuoneelta etsi, ainakin jos uskomme tuota 40-vuotiaan tanssittajan lausumaakin:
"Havainnon mukaan Räisäsen tuntomerkkejä vastaava nainen olisi käynyt ravintola Seurahuoneella kello 23 ja 24 välillä. Nelikymppinen mies kertoo tanssittaneensa noin 18-vuotiasta naista kahden kappaleen ajan, mutta myöhemmin hän ei enää nähnyt naista. Miehen mukaan nainen oli hyvin kylmissään ja etsi kavereitaan, joiden oli pitänyt tulla ravintolaan aikaisemmin.
Miehen mukaan nainen oli hyvin kylmissään ja etsi kavereitaan, joiden oli pitänyt tulla ravintolaan aikaisemmin."
Herää tietysti kysymys, miksi Raisa itse sitten muutti mielensä näinkin pian ja suunnisti etsimään kavereitaan, joiden seura ei hetkeä aiemmin kelvannut? Mikä oli se hänen alkuperäinen suunnitelmansa eli mitä hän aikoi tehdä, kun kaverit lähtivät paikalta? Miksi se suunnitelma ei onnistunut?
Kavereitaan se Raisa Seurahuoneelta etsi, ainakin jos uskomme tuota 40-vuotiaan tanssittajan lausumaakin:
"Havainnon mukaan Räisäsen tuntomerkkejä vastaava nainen olisi käynyt ravintola Seurahuoneella kello 23 ja 24 välillä. Nelikymppinen mies kertoo tanssittaneensa noin 18-vuotiasta naista kahden kappaleen ajan, mutta myöhemmin hän ei enää nähnyt naista. Miehen mukaan nainen oli hyvin kylmissään ja etsi kavereitaan, joiden oli pitänyt tulla ravintolaan aikaisemmin.
Miehen mukaan nainen oli hyvin kylmissään ja etsi kavereitaan, joiden oli pitänyt tulla ravintolaan aikaisemmin."
Herää tietysti kysymys, miksi Raisa itse sitten muutti mielensä näinkin pian ja suunnisti etsimään kavereitaan, joiden seura ei hetkeä aiemmin kelvannut? Mikä oli se hänen alkuperäinen suunnitelmansa eli mitä hän aikoi tehdä, kun kaverit lähtivät paikalta? Miksi se suunnitelma ei onnistunut?
Mitäs, jos Raisa etsi joitain muita kavereitaan tuolta Seurahuoneelta? Ei näitä, joiden kanssa oli alkuillan. Oli saattanut sopia tulevansa sinne jatkoille, kun muut lähtevät muualle.
Nuo Seurahuoneella olleet eivät ehkä olleet tulleetkaan tai ehtineet jo lähteä pois.
Se, miten paljon bailaa tai paljonko on poikaystäviä, ei vaikuta mitään siihen, katoaako vai ei. Nuoriso nyt vaan bailaa ja seurustelee. Kyllä olin minäkin aika räväkkä gimma aikoinani.
Onhan voinut sattua yksinkertaisesti jokin onnettomuus. Raisa on sellaisessa paikassa, ettei vaan löydetä.
Kun puhuttiin siitä, ettei ollut laukkua, niin onhan jakussa varmasti taskut. Niissä voi säilytttää tarpeelliset tavarat, Eikä kai sellaista tarvitse edes jättää narikkaan.
Nuo Seurahuoneella olleet eivät ehkä olleet tulleetkaan tai ehtineet jo lähteä pois.
Se, miten paljon bailaa tai paljonko on poikaystäviä, ei vaikuta mitään siihen, katoaako vai ei. Nuoriso nyt vaan bailaa ja seurustelee. Kyllä olin minäkin aika räväkkä gimma aikoinani.
Onhan voinut sattua yksinkertaisesti jokin onnettomuus. Raisa on sellaisessa paikassa, ettei vaan löydetä.
Kun puhuttiin siitä, ettei ollut laukkua, niin onhan jakussa varmasti taskut. Niissä voi säilytttää tarpeelliset tavarat, Eikä kai sellaista tarvitse edes jättää narikkaan.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Heti alkuun pahoittelen, jos nämä asiat on koluttu näissä ketjuissa jo moneen kertaan, yritin etsiä, mutta kaikkea en saanut kahlattua läpi
Minua häiritsee se Kaupin metsä. Huhujen (?) mukaan sieltä oli löytynyt mahdollisesti Raisalle sopiva korkokenkä, jonkun mukaan myös pikkuhousut. Joku oli myös katoamisyönä yövuorossaan kuullut kauheaa huutoa ko. metsästä.
Onkohan nämä ihan huhuiksi todettuja, onko se metsä koluttu läpi aikoinaan?
Toinen, mistä en löytänyt että täällä olisi keskusteltu on tuollainen blogikirjoitus, jonka mukaan Raisasta oli tehty internethaku Israelista vuonna 2012. Alla linkki koko kirjoitukseen, on niin pitkä etten viitsi alkaa kopiomaan tekstiä. http://shokkitutkimus.blogspot.fi/2012/ ... etuin.html
En oikein tiedä mitä mieltä itse olen tästä blogikirjoituksesta, mutta kuitenkin.
Ja mitä Raisan elämäntapoihin tulee, niin itse olin 16-vuotiaana samankaltainen. Niihin pariin baariin minne pääsi sisälle (tai uskalsi edes yrittää) mentiin innoissamme olemaan isompia kuin oltiinkaan. Ei ollut väliä oliko siellä keski-ikä 50 ja mikä musiikki soi, kunhan oltiin baarissa. Täysi-ikäisenä niihin paikkoihin päin ei enää edes katsottu, kun päästiin jo ikäisillemme suositumpiin paikkoihin. Ei mitenkään erikoista sekään, että erkaannuttiin kaveriporukasta, yleensä kaupungilla oli muitakin kavereita tai sitten niihin tutustui. Tässä iässä sitä ei enää jättäytyisi yksin yöllä kaupungille seikkailemaan yhtä avoimin mielin kuin silloin
Minua häiritsee se Kaupin metsä. Huhujen (?) mukaan sieltä oli löytynyt mahdollisesti Raisalle sopiva korkokenkä, jonkun mukaan myös pikkuhousut. Joku oli myös katoamisyönä yövuorossaan kuullut kauheaa huutoa ko. metsästä.
Onkohan nämä ihan huhuiksi todettuja, onko se metsä koluttu läpi aikoinaan?
Toinen, mistä en löytänyt että täällä olisi keskusteltu on tuollainen blogikirjoitus, jonka mukaan Raisasta oli tehty internethaku Israelista vuonna 2012. Alla linkki koko kirjoitukseen, on niin pitkä etten viitsi alkaa kopiomaan tekstiä. http://shokkitutkimus.blogspot.fi/2012/ ... etuin.html
En oikein tiedä mitä mieltä itse olen tästä blogikirjoituksesta, mutta kuitenkin.
Ja mitä Raisan elämäntapoihin tulee, niin itse olin 16-vuotiaana samankaltainen. Niihin pariin baariin minne pääsi sisälle (tai uskalsi edes yrittää) mentiin innoissamme olemaan isompia kuin oltiinkaan. Ei ollut väliä oliko siellä keski-ikä 50 ja mikä musiikki soi, kunhan oltiin baarissa. Täysi-ikäisenä niihin paikkoihin päin ei enää edes katsottu, kun päästiin jo ikäisillemme suositumpiin paikkoihin. Ei mitenkään erikoista sekään, että erkaannuttiin kaveriporukasta, yleensä kaupungilla oli muitakin kavereita tai sitten niihin tutustui. Tässä iässä sitä ei enää jättäytyisi yksin yöllä kaupungille seikkailemaan yhtä avoimin mielin kuin silloin
-
Saksiniekka
- Susikoski
Raisa1-ketjussa nimimerkki Astrea (s. 193) on kirjoittanut Alibissa (12/1999) olleen jutun, jonka mukaan:Ailar kirjoitti:Edellisestä Sherlockedin kirjoituksesta tuli mieleeni, että olisi mielenkiintoista tietää, mihin tarkoitukseen ystävä tuon kaksikymppisen Raisalle antoi eli millaista keskustelua tuossa tilanteessa on käyty. Onko raha tarkoitettu mahdollisen Pirkkalan kyydin saamiseksi, kotimatkaa varten vai tarkoitukseen, että Raisa edelleen pyrkisi johonkin ravintolaan?
En tiedä sitten, miten luotettavia Alibi-lehden jutut noin yleensä on, mutta tuon perusteella Raisalle on hyvinkin muodostunut mielikuva (tai kaverit antaneet ymmärtää) että ovat menossa Tampereen Seurahuoneelle, vaikka todellisuudessa menivätkin Huittisiin. Tai sitten toimittajille on tarkoituksella puhuttu Tampereen Seurahuoneesta aluksi. En oikein tajua, miksi tyypit ovat ajaneet autollaan ensin lenkin ennenkuin ovat suunnanneet Huittisiin. Ja mihin Raisa sitä miettimisaikaa ("lähenkö vai en?") olisi tarvinnut, kun kerta painokkaasti olisi sanonut että ei Seurikselle halua. Tuon mukaan tuo 20mk olisi voinut olla sitä varten että "no mee vaikka mäkkiin limsalle siksi aikaa ku me ajetaan kiekka ja mieti vielä etkö tosiaan halua mukaan".Kun Raisa oli poistunut Casablancasta ja tullut Sokoksen eteen, hänen tyttöystävänsä poikakaveri tuli autolla paikalle. Auto oli täynnä nuoria. Oli ollut puhetta menosta Seurahuoneelle, joka sijaitsee melko lähellä Hämeenpuistossa, mutta Raisa oli ilmoittanut selkeästi, että "Minä en Seurahuoneelle lähde". Tyttökaveri sanoi Raisalle, että käy vaikka "Mäkissä" limsalla sillä välin kun ajamme autolla lenkin. Tyttökaveri lupasi vielä soittaa Raisan kännykkään kun tulee takaisin.
Viimeiset puhelut Raisan kännykästä on puhuttu siihen aikaan, jolloin tyttö oli todennäköisesti vielä sisällä ravintola Casablancassa. Sen jälkeen on ollut hiljaista, aavemaisen hiljaista...
Toimittajana jutussa oli Mika Katajala ja sanavalinnat ovat hänen.
- dazu
- Ainesta Watsoniksi
Mulle tuli hieman sama tunne, kun joskus viime vuosikymmenen vaihteessa tutustuin tähän tapaukseen. Sitten tulin kuitenkin siihen tulokseen, että Raisa on ehkä kuitenkin halunnut Pirkkalaan, mutta koska toivottu kyytiauto oli ollut täynnä porukkaa, hän oli ehkä harmistunut ja päättänyt valita aika nopeasti toisen vaihtoehdon, eli katsoi sitten vaihtoehtoista seuraa illan ja yön ajaksi.lost kirjoitti:Tapahtumien kulusta ja silminnäkijähavainnoista mulle on tullut jotenkin sellainen kuva, ettei Raisa oikeasti halunnut sinne Pirkkalaan poikakaverinsa luo bileisiin, vaan halusi jatkaa iltaa vielä vähän villimmin keskustassa. Rahaa ei ollut paljoa, mutta kauniin naisen ei aina tarvitse maksaa baareissa.
Öööh... Kyllähän se asia on niin, että se mies, joka uskoi tanssittaneensa Raisaa, ilmoitti asian poliisille jo pian katoamisen jälkeen, eikä mitään 10 vuotta myöhemmin.Kunto Kalpa kirjoitti:Tuntuu olevan aika vähissä ne asiat, joista ollaan yhtä mieltä tässä tapaus Raisassa. Joku tuntuu uskovan suht vakaasti siihen seurahuonejuttuun. Siis siihen, että joku mies kertoi noin 10 vuotta katoamisen jälkeen tanssittaneensa "ehkä Raisaa muistuttavaa tyttö Seurahuoneella joskus ehkä vuonna 1999".
Pariskunta, joka uskoi nähneensä Raisan Hämeenkadun ja Kuninkaankadun kulmauksessa, tuli esiin vasta 10 vuotta myöhemmin.
Kyllä sillä on tutkinnan kannalta merkitystä. Jos kyseessä on tyttö, jolla on ollut tapana lähteä tuntemattomien miesten matkaan, niin tilanne on täysin eri, kuin silloin, jos kyseessä on ollut oikeasti ujo, kiltti ja hiljainen tyttö, joka ei olisi voinut missään tapauksessa lähteä vieraiden miesten matkaan. Tyttö, joka lähtee vieraiden miesten matkaan, on ensisijaisesti henkirikoksen uhri ja tyttö, joka ei lähde, on ensisijaisesti onnettomuuden uhri.Kunto Kalpa kirjoitti:Raisan kiltteydellä ja miesseikkailuilla ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole mitään tekemistä katoamisen kanssa.
Tarkoitit varmaan, kuitenkin Pirkkalaa, koska Kangasallehan ei ollut kukaan menossa, eikä Kangasala liity koko Raisa Räisäsen katoamistapaukseen millään tavalla.Kunto Kalpa kirjoitti:Raisan erotessa ystävistään hänellä oli hyvin selkeä tavoite: saada kyyti poikaystävän luo Kangasalle. Juuri tämän johdosta tiedustelin aikanaan Raisan äidiltä, että onko poliisi selvitellyt tunnettujen seksuaalirikollisten tekemisiä noihin aikoihin. Raisa saattoi olla sellaisen kytikselle sattuneen kiimakallen uhri. Olisi ollut hyvin otollinen sellainen, koska kyydin tarve oli, rahaa ei, ja kylmäkin varmasti vaivasi.
Itselläni lähtökohta tuon Pirkkalaan menemisen osalta oli, että Raisa olisi ottanut taksin, tai bussin, mikäli olisi ollut Pirkkalaan menossa.
Minusta ajatus siitä, että joku seksuaalirikollinen olisi ottanut keskustasta kadunvarresta itselleen uhrin on aika epätodennäköinen. Sen sijaan mahdollisempaa olisi, että Raisa olisi törmännyt baarissa johonkin ns. paskaan, jolla on ollut taipumusta seksuaalirikoksiin.
Ongelma tässä on tutkinnan kannalta kuitenkin se, että vain pieni prosentti seksuaalirikoksista ilmoitetaan poliisille ja Suomessa, Tampereellakin on sarjaraiskaajia, joiden tekemistä raiskauksista ei ole yhdestäkään ilmoitettu poliisille. Näin ollen on hankalaa tutkia tapausta siltä pohjalta, että olisiko tekijä joku sellainen, joka on syyllistynyt seksuaalirikoksiin jo ennen tuota Raisan tapausta.
Kunto Kalpa kirjoitti:Tämä viimeinen "vihje", jonka mukaan Raisa olisi antautunut jonkun Välimeren pojan iskettäväksi aamuyöstä, on erittäin epätodennäköinen mm. siksi, että hänellä todellakin oli pyrkimys poikaystävän luo.
Suunnitelmat ovat voineet muuttua. Kun poikaystävän luo ei päässytkään, niin otettiin korvaavaa seuraa.
Onneksi olkoon vaan poliisille. Ja paljonko tekijä sai etumatkaa, viikon?Kunto Kalpa kirjoitti:Raisan äiti kertoi, että poliisi ei aluksi meinannut ottaa koko katoamista tosissaan, mutta koripalloseurassa aktiivi poliisi oli vakuuttanut oman laitoksensa väen tytön tunnollisuudesta.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Täällä on ennenkin käyty kädenvääntöä siitä, mitä virkaa ko.henkilön "raisuudella" voisi olla tapauksessa. Kuulun siihen kastiin, että se vaikuttaa asiaan, kuten dazu edellä tiivisti. On aivan eri asia olla oikeasti villi ja peloton tyttö liftailuineen, aikaisin aloitettuineen seksikokeiluineen, kun purkissa kasvatettu toppahousuihin pukeutuva lapsonen, joka saattaa vielä vaikkapa leikkiä nukeilla kotonaan 16-vuotiaana. Riskit kasvavat ensimmäisenä mainitun kohdalla.
Kiinnostaisi tietää oliko Raisa oikeasti villikko vai oliko päiväkirjan merkintä haaveilua ja toiveita siitä, että hän olisi ollut sellainen, enemmän? Miten yleistä päiväkirjan kirjoittelu oli tuona aikana, tuon ikäisillä tytöillä? Itse kirjoittelin, mutta minä olinkin epäsuosittu, enkä lainkaan hyvännäköinen. Kirjoittivatko muutkin, kuin todellisuutta pakenevat?
Kiinnostaisi tietää oliko Raisa oikeasti villikko vai oliko päiväkirjan merkintä haaveilua ja toiveita siitä, että hän olisi ollut sellainen, enemmän? Miten yleistä päiväkirjan kirjoittelu oli tuona aikana, tuon ikäisillä tytöillä? Itse kirjoittelin, mutta minä olinkin epäsuosittu, enkä lainkaan hyvännäköinen. Kirjoittivatko muutkin, kuin todellisuutta pakenevat?
How do you hold a moonbeam in your hand?
-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
-
LAWoman
- Christopher Lorenzo
En oikein tiedä mitä olla mieltä tuosta uudesta havainnosta. Toivon suuresti, että se on totta ja jostain mystisestä syystä taksikuski ei vain ole tuonut sitä julki aiemmin. Saattaa olla, että se olisi paljastanut hänen itsensä tehneen jonkun virheen eikä halunnut työuransa aikana siitä kertoa. Toinen ajatus oli, että tässä nyt taas haetaan syyllistä ulkomaalaisesta, mutta yritetään tosiaan toivoa, ettei näin olisi. Tuo Kaupin metsän mahdollinen löytö tukisi sitä näköhavaintoa siellä suunnalla, mutta Multisilta ei sitten taida olla siellä päinkään? Tosiaan Raisan katoaminen ei ole ollut someaikaa, jos olisi, olisi voinut olla lopputuloskin toinen. Omasta nuoruudestani jota vietin samoihin aikoihin Raisan kanssa sen verran, että... Kyllähän niihin baareihin pyrittiin pääsemään silloin kun kaupungissa tuli oltua. Jos ei sitten sattunut olemaan jotain oman ikäistään miesseuraa, jonka kanssa sinne ei kuitenkaan olisi päässyt. Baarien välillä tuli juoksenneltua ja siellä ekassa paikassa takki, jotta voisi edes sinne todistaa päässeensä sisään eli olevansa täysi-ikäinen
Ja parasta oli tosiaan se mitä vähemmän rahaa kului, koska sitä ei juurikaan ollut joten miesten tarjoamat juomat olivat tietysti mieleen. Onko tietoa kuinka vakavalla tai tuoreella pohjalla tämä Pirkkalan poikaystävä oli? Saattoihin olla, ettei se ollut vielä niin vakavaa, että uusikin seura kelpasi ja lähti jonkun mukaan täysin vapaaehtoisesti. Tällä kertaa vain kävi niin että luotti liikaa väärään mieheen? Ja se päiväkirja. Ei se päiväkirjakaan kerro kuin sen totuuden jona itse tilanteen näki. Oli ehkä ollut kiltimpi aiemmin ja nyt vähän villi, ei sekään kerro kuitenkaan sitä kuinka pahoilla teillä oikeasti oli - vähän aiemmin aikuisuuden viettoon lähteneeltä tytöltä minulle kuulostaa, aika normaalilta.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die