15v tytön surma - Seinäjoki 2015

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Pihlaja
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Loka 14, 2015 8:48 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Pihlaja »

Mikisu kirjoitti:
Satiainen kirjoitti:En ymmärrä mikä helkkarin pakkomielle täällä on joillakin tuon psykopaatti diagnoosin kanssa. Eikös pakkomielteisyyskin olen jonkin asteinen poikkeama normaalista :evil:

Eiköhän ole mielentilassa käynyt tutkimuksen tekijöille selväksi vähän paremmin kun täällä asiaa vatkaaville, että mikä se tytön mielen häiriö on laatuaan. Oliskohan vaan kehityksen häiriö, tai joku ihan muu kun tämä kovasti tåällä tarjottu vaihtoehto.

Jotenkin olin jo ymmärtävinäni, että puolustuksen mukaan tämän mielentilatutkimuksen tulos on sen kaltainen, että se selittäisi miksi syytetty olisi ajautunut tähän hirveään tekoon.

Eiköhän se tuomio sieltä tule, ja selviää varmaan se mielentilankin tulos. En usko edelleenkään noihin kotikutoisiin patia diagnooseihin, vaikka sekin on tietysti mahdollista.
Kiinnostus ei ole pakkomielle. Olen jo edellisissä viesteissä omalta osaltani sanonut, että olen kiinnostunut tästä spekulaatiosta ja että en ole ammattilainen, joka voisi diagnosoida. Etänä ketään ei muutenkaan diagnosoida. Jos aihe ahdistaa tai harmittaa kovasti, ei kannata lukea.

Tämä palsta on tapaukseen liittyvää keskustelua varten. Satiainen, sinun ei ole pakko keskustella psykopatiasta mahdollisena syynä tekoon, ellet halua. Muita et kuitenkaan pysty estämään.

Mauttomat ja uhrin muistoa loukkaavat spekulaatiot, joita on esitetty, ovat tuomittavia.

Se, että tapausta tutkivat viranomaiset (myös mielentilatutkimuksen tekijät) tietävät asioiden laidan paremmin kuin me täällä, on itsestäänselvyys jota ei tarvitse erikseen käydä joka sivulle kirjoittamassa.

Psykopaatteja on noin 1-2 % väestöstä. Jossain heidän täytyy olla. Todennäköisimmin juuri tällaisten tapausten liepeillä kuin Strömsössä helmikoristeita värkkäämässä. On kaikkien etu, mitä enemmän psykopatiasta yhteydessä rikollisuuteen tiedetään. Luonnehäiriö tai alkava/kehittyvä sellainen on mielestäni todennäköisempi selitys tapahtuneelle kuin psykoosi. Senkin olen täällä jo sanonut.
Psykopaatti osaa naamioitua hyvin ja tietää millaista käytöstä häneltä odotetaan missäkin tilanteessa. Psykopaatti myös osaa erottaa oikean ja väärän, ymmärtää lain kuten normaalitkin ikäisensä joten psykopaatin luulisi olevan syyntakeellinen, näin olen ainakin itseni antanut ymmärtää. Korjata saa toki, jos jollain on faktatietoa?

Tästäkään syystä en usko että psykopatia olisi juuri se tämän tytön vakava mielenterveyden häiriö. Toisaalta mietin, onko nämä mielentilatutkimuksetkaan luotettavia kun kyseessä on 15-vuotias kehittyvä nuori?

Jos tekijä olisi ollut psykoosissa, niin luultavasti hänet olisi todettu syyntakeettomaksi. Psykoosissa ihmisen todellisuus on sen verran hämärtynyt.
Jos joku oikeasti diagnoosiin yltävä häiriö tytöllä on, niin jotain persoonallisuushäiriötä kyllä minäkin epäilisin näillä tiedoilla, mutta niitäkin on monenlaisia ja monissa on samoja piirteitä keskenään eikä 15-vuotiaalle voi luotettavaa diagnoosia vielä yleensä edes antaa.

Tätä tyttöä on kuvailtu kavereiden toimesta kivaksi ja hyväksi tyypiksi, koulumenestys on ollut hyvää ja stipendinkin saanut, perhesuhteissa ei ole mitään erityistä eikä tytön menneisyydessä ylipäänsä. Tutkinnan alkuvaiheessa tutkinnanjohtaja sanoi, ettei ole mitään viitteitä siitä, että tytöllä olisi mitään mielenterveysongelmia ja hän oli käyttäytynyt kuulusteluissa asiallisesti ja rauhallisesti. Nyt tyttö on myös sanonut että ymmärtää tekonsa ja katuu sitä.
Mikisu
Martin Riggs
Viestit: 644
Liittynyt: Ti Syys 24, 2013 9:24 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Mikisu »

Psykopatia ei kai edes ole virallinen luokitus Suomessa, eikä ymmärtääkseni persoonallisuushäiriöitä diagnosoida alaikäiselle, koska katsotaan persoonallisuuden kehityksen olevan vielä kesken. Oikaiskaa jos meni väärin. Tästä on jo ollutkin puhetta ketjussa. Ja jos vielä oikein oletan, niin pershäiriötkin voivat olla sekamuotoisia tai eivät ainakaan täysin tarkkarajaisia.

Joka tapauksessa sellaiset poliisin kommentit, joita on tullut joskus muissa henkirikoksissa vastaan, loistavat nyt poissaolollaan. Nimittäin "tekijä on erittäin järkyttynyt" tai "tekijää ei ole voitu vielä kuulla hänen mielentilansa/järkytyksensä/sekavuutensa vuoksi".
erica
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2015 10:14 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja erica »

mielenkiintoista verrata tuomiota sitten aikanaan tämän tapauksen tuomioon: http://www.hs.fi/kotimaa/a1447997048117

eli 16-vuotias poika tappoi tuntemattoman miehen veitsellä ja sai 12 vuoden ehdottoman vankeustuomion. tässä ei todettu alentunutta syyntakeisuutta.
Rikoksenuusija
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Su Touko 03, 2015 7:21 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Rikoksenuusija »

Jinx kirjoitti:Korvauksia vaaditaan yli 30000 euroa!
Tarkka summa on 45 000 euroa, joka mainittiin paperi-Pohjalaisessa tänään. Vaatijoina uhrin vanhemmat ja veli.

Missähän oikeudenkäynti tapahtuu, Vaasassa, Seinäjoella? Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeuden päätoimipiste taitaa olla Seinäjoella, joten olisko siellä? Luulisi että toimittajia parveilisi siellä tulevina viikkoina ja etenkin 11.12 kun tuomio annetaan.
Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

Mikisu kirjoitti:
Jinx kirjoitti:
Mikisu kirjoitti: Olennaista tuossa sanomisessani ei ollut se, tunnenko rangaistusasteikot ja vähennysperiaatteet (en tunne), vaan mielipiteestä.

Perustan väitteeni siitä, että uhri ei tule milloinkaan valmistumaan peruskoulusta, puhtaasti arkikokemukseen.

Minäkin tiedän yhtä ja toista "ongelmanuorten" koulunkäynnistä ja käymättömyydestä. Sinulla näyttää olevan hyvät yhteydet Turun vankilaan ja kristallipalloon, kun näet niin selvästi tulevien vuosien tapahtumat tämän henkilön osalta?
Krhm...ei tässä nyt kristallipalloa tarvita. Keskittymistä ja luetun ymmärtämistä ennemminkin :twisted:
Kuvastaa hyvin, minkä aseman Jinx tässä keississä uhrille (siis sille oikealle, joka on kuollut, tapettu, murhattu - ei tälle tekijä-"uhrille") antaa. Näkymätön, olematon, ei merkittävä.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
Jinx
Harjunpää
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 5:47 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Jinx »

Kuvastaa hyvin, minkä aseman Jinx tässä keississä uhrille (siis sille oikealle, joka on kuollut, tapettu, murhattu - ei tälle tekijä-"uhrille") antaa. Näkymätön, olematon, ei merkittävä.[/quote]

Olin lukenut yhden vastauksen kiireessä, siitä virhe joka kertautui muutamaan kertaan, pyydän anteesi niiltä henkilöiltä joille kommentoin väärän tulkinnan mukaisin argumentein.

Viimeisillä sivuilla käyty keskustelu on käyty lähinnä tekijästä ja hänen "syyntakeisuudestaan" ym. ei uhrista. Kompastuin siis erään kirjoittajan "piikkiin", jossa hän puhui yllättäen tekijän jälkeen uhrista, kun itse luin tekstin virheellisesti ja luulin sen käsittelevän edelleenkin vain tekijää.

Pääongelma taitaa olla kuitenkin se, että puolustan olemassa olevia rangaistuskäytäntöjä tässä surullisessa tapauksessa, enkä valita niiden huonoutta, niin kuin enemmistö tähän ketjuun kirjoittajista tekee? Onko niin, että tähän ketjuun saa/voi kirjoittaa vain jos toistaa pakkomielteistä mantraa "vääristä ja liian lievistä rangaistuksista".

Olen useaan otteeseen maininnut tämän tapauksen olevan surullinen ja järkyttävä, mikä kattaa tapauksen myös uhrin omaistensa kannalta, en siis halua tietoisesti tai tiedostamatta vähätellä uhria kuten kenties luulet.
Viimeksi muokannut Jinx, Pe Marras 20, 2015 9:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Beetu
Armas Tammelin
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 4:47 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Beetu »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 00721.html

Seinäjoen teinimurhasta syytettyä 15-vuotiasta tyttöä kuulusteltiin useita kertoja esitutkinnan aikana.
Tyttö kertoi kuulusteluissa, että häntä ärsytti se, kun samanikäinen tyttö vietti paljon aikaa toisen pojan kanssa, josta myös murhasta syytetty tyttö oli kiinnostunut.

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeudessa käsiteltiin aiemmin tällä viikolla niin sanottua Seinäjoen teinisurmaa, joka tapahtui Seinäjoella 28. huhtikuuta. Jo aiemmin on käynyt ilmi, että teon taustalla oli syytetyn ja uhrin ihastus samaan poikaan. Tämä käy ilmi myös poliisikuulusteluista, jotka tulivat perjantaina julkisiksi.

Murhasta syytetyltä tytöltä kysyttiin poliisikuulusteluissa, minkä takia hän teki henkirikoksen.

– Muun muassa sitten ärsytti, kun se oli niin paljon sen (pojan nimi) kanssa, murhasta syytetty tyttö vastasi poliisille.

Viitsitkö sanoa uudelleen, poliisi pyysi kuulusteluissa.

– Että kun se niin paljon sen (pojan nimi) kans oli. Eikä se (pojan nimi) sitten ollu niin paljon mun kaa, tyttö kertoi.

Tyttö kertoi poliisikuulusteluissa, että häntä rupesi ärsyttämään tämä tilanne vuodenvaihteen jälkeen.

– Sitten vasta keväällä mä enemmän siihen (pojan nimi) ihastuin, että vasta sitten myöhemmin.

Tyttö ei puhunut kertomansa mukaan kenellekään omista ajatuksistaan ja tuntemuksistaan.

– Olisin mä voinu mun vanhemmille kertoo, mutta en sitten kertonut, tyttö vastasi 20. elokuuta pidetyssä poliisikuulustelussa.

Syyttäjä vaatii 15-vuotiaalle tytölle vähintään kymmenen vuoden vankeusrangaistusta murhasta.

Näin teko tapahtui

Henkirikos tapahtui murhasta syytetyn tytön kotona, joka sijaitsee Seinäjoen Joupin kaupunginosassa. Henkirikos tapahtui 28. huhtikuuta.

Syyttäjän mukaan tyttö rupesi suunnittelemaan henkirikosta huhtikuun alkupuolella. Syyttäjän mukaan tyttö päätti henkirikoksen tekemisestä viimeistään muutamia päiviä ennen varsinaista tekoa. Syyttäjän mukaan tyttö houkutteli uhrin koulusta kotiinsa. Tytöt kävivät samaa kahdeksatta luokkaa.

Tyttö kuljetti uhrinsa mopoautollaan kotitalolleen. Siellä tyttö tarjosi uhrille mehua, johon hän sekoitti tuulilasinpesunestettä. Tytön tarkoituksena oli myrkyttää uhrinsa.

Kun uhri joi mehua, hän havaitsi siinä sivumakua ja jätti juomisen kesken. Silloin 15-tyttö pyysi uhrin istumaan lattialle, sitoi silmät ja sai uhrin selälleen makuulle kuuntelemaan musiikkia ja rentoutumaan.

Sillä välin 15-vuotias haki syyttäjän mukaan keittiöstä keittiöveitsen ja löi sillä uhria rintaan. Uhri yritti paeta kontaten ja hän pyysi apua, mutta iskut jatkuivat. Kaikkiaan lyöntejä oli kuusitoista.

Syyttäjän mukaan teon aikahaarukka oli noin 19 minuuttia. Uhri menehtyi saamiinsa vammoihin ennen kuin pelastushenkilökunta saapui paikalle.

Tyttö todettiin mielentilatutkimuksessa alentuneesti syyntakeiseksi. IS:n tietojen mukaan tytöllä todettiin vakava mielenterveyden häiriö, minkä takia hän ei täysin ymmärtänyt tekoaan. Hän on myöntänyt aiheuttaneensa henkirikoksen, mutta tyttö katsoo, että kyseessä oli murhan sijaan tappo.

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus antaa asiassa tuomion 11. joulukuuta.
Pihlaja
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Loka 14, 2015 8:48 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Pihlaja »

"Tyttö todettiin mielentilatutkimuksessa alentuneesti syyntakeiseksi. IS:n tietojen mukaan tytöllä todettiin vakava mielenterveyden häiriö, minkä takia hän ei täysin ymmärtänyt tekoaan. Hän on myöntänyt aiheuttaneensa henkirikoksen, mutta tyttö katsoo, että kyseessä oli murhan sijaan tappo."

En kyllä ymmärrä, millä kriteereillä tämä voisi muuttua murhasta tapoksi? Oli tytön mielentilatutkimuksen tulokset mitä tahansa ja lievenee se tuomio miten tahansa, niin ei se teko kyllä kaiken järjen mukaan enää tapoksi voi muuttua. Vai voiko? Selvä murha ja selvät murhan kriteerit.
Koneeltaan etsinyt tietoa erilaisista myrkyistä, vaikka päätyikin sitten lopulta käyttämään "vain" tuulilasinpesunestettä, jota ei ollut edes googletellut, niin kyllähän tuo hyvin suunniteltua on. Lisäksi ne whatsapp-viestit, silmien sitominen, tuulilasin pesuneste viety etukäteen jne.
Nikolajevits
Neuvoja-Jack
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 3:14 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Nikolajevits »

Vai että 4 vuooden tuomio.

En edes yritä saada tätä näyttämään vieläkin rumemmalta, mutta 1,5v päästä tyttö on avotalossa, siitä vuosi niin on kotona pannan kanssa.

15 vuoden kasvatus vanhemmilta hukkaan yhden sadistisen tekijän vuoksi.

Mun tuomio: Life in prison with possibility for parole after 25 years.

Sitä voi sitten seuraava sadisti mietiskellä. Tytön tulisi istua tuo vanhempien kasvattama 15vuotta, 5 vuotta päälle uhrin kokemasta kivusta ja 5 vuotta vanhempien ja omaisten surutyöstä. Jos käyttäytyminen vankilassa on ollut edelleen psykoottista, jatketaan tuomiota uudella harkinnalla 5 vuoden välein.

5 vuotta tulee murha asteikosta. Kuolemantuottamus, törkeä kuolemantuottamus, tappo, törkeä tappo, murha. Jokaisesta asteesta 1 jokaista vuodenaikaa lisää.

Lieventäviä tekijöitä ei Nikolajevitsin laki tunne tässä tapauksessa, sillä tekoon millääntavalla oikeuttavia tekijöitä ei ole olemassa. Jos uhri olisi tappanut seksuaalisen hyväksikäyttäjänsä, katsottaisiin se lieventävänä mutta tässä niitä ei ole vaan teko on perustunut hänen kateuteensa ja sadismiinsa.
Totuus on jossain kaurapuuron ja lusikan välissä
Mikisu
Martin Riggs
Viestit: 644
Liittynyt: Ti Syys 24, 2013 9:24 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Mikisu »

Mikä tuollainen mielenterveyden häiriö voisi olla, jonka vuoksi ei täysin ymmärretä tekoa, vaikka suunnitellaan sitä kuukauden päivät (käyden normaalisti koulua ja harrastaen) ja sitten määrätietoisesti toteutetaan se? Välittömästi teon jälkeen väitetään ulkopuolisen tehneen sen. Jatketaan asiallista käytöstä poliisin huomassa pidätettynä, ei tunnusteta huhtikuussa, toukokuussa, kesäkuussa eikä vielä heinäkuussakaan.

Mistä ymmärtämättömyyttä aiheuttavasta häiriöstä voi olla kyse?
Beetu
Armas Tammelin
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 4:47 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Beetu »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 78441.html


Seinäjoen teinisurmatapauksen poliisikuulustelut tulivat perjantaina julkisiksi. Surmansa saaneen tytön äiti ei ollut aluksi uskoa, että hänen tyttärensä oli surmattu.

Äiti kertoi poliisikuulusteluissa, että tapahtumapäivän aamu lähti normaalisti käyntiin.

– A tuli mun kyydissä, kun menin töihin. Meillä oli kiireinen aamu, kuten aina, äiti kertoi poliisikuulusteluissa.

Äiti kysyi myös tyttärensä suunnitelmia päivälle. Niitä ei kuitenkaan ollut. Äidillä oli kiireinen työpäivä, joka päättyi viideltä. Äidin autonrengas oli hajalla. Äiti odotti, että hänen miehensä tulisi korjaamaan sen.

– Kello oli yli viisi ja odottelin, että (mies) tulee korjaamaan rengasta. Odotin kadun varressa ja kysyin, missä hän oli. (Mies) vastasi, että oli tulossa. Kuulin hänen äänestä, että jokin oli hätänä, (mies) itki, äiti kertoi.

Mies saapui paikan päälle poliisin ja sosiaalityöntekijän kanssa. Äiti kuuli mieheltään, että hänen tyttärensä oli kuollut.

– En uskonut asiaa ollenkaan, äiti kertoi poliisikuulusteluissa.

– Olin aivan sokissa. Soitin toiselle ystävälleni, etten päässyt sovitusti lenkille. Minä varmaan neljä tuntia hoin, että minä olen seonnut ja että kuvittelen tällaisen asian, äiti sanoi poliisikuulusteluissa.

Äiti ei voinut uskoa sitä, että henkirikoksen tekijä olisi samanikäinen tyttö.

– Minä vain ajattelin, että se on B:n isä tai tekijä on joku ulkopuolinen, mutta ei B. Ajattelin, että tekijä ei voi olla saman ikäinen tyttö, kaveri, äiti totesi.

Murhasta syytetty oli käynyt uhrin kotona

Äiti kertoi poliisikuulusteluissa, että hänen tyttärensä ja murhasta syytetty tyttö olivat tavanneet koulun ulkopuolella ehkä viidesti. Äiti kertoi, että murhasta syytetty tyttö oli käynyt aiemmin tyttärensä syntymäpäiväjuhlissa.

Uhri oli ihmetellyt äidilleen sitä, minkä takia murhasta syytetty tyttö oli puhunut koko ajan koulusta.

– Hänen pitää olla aina koulussa hyvä ja paras. B ei voi viedä huonoja numeroita koulusta kotiin. A on sanonut, että onneksi te ette ole sellaisia, että teille pitää olla aina hyvä numero. A on ihmetellyt sitä, miksi B:n pitää olla aina paras, äiti selvitti poliisikuulusteluissa.

Äidin mukaan hänen tyttärellään ei ollut myöskään kenenkään kanssa ristiriitoja.

– Minun tiedossani ei ole sellaista, että A:lla olisi ollut jotain ristiriitoja tai erimielisyyksiä kenenkään kanssa. A oli sellainen sovittelijatyyppi. Hän ei ollut mikään porukan pomo eikä päällepäsmäri. Hän piti kyllä puolensa. Hän ei mielistellyt saadakseen hyväksyntää eikä alistunut.

– Hän uskalsi olla oma itsensä, mutta ei mitenkään määräilevä porukassa tai sellainen, että vaatisi, että hänen toiveitten mukaan aina mentäisi. Hän oli sopuisa ja yritti ottaa kaikki huomioon, äiti kertoi.

”On ollut tosi onnellinen”

Äiti oli kuullut tyttäreltään myös pojasta, josta kummatkin tytöt olivat kiinnostuneita. Äidin mukaan hänen tyttärensä puhui kyseisestä pojasta enemmän kuin muista luokan pojista.

– A ei ole sanonut mitään heidän välisestä seurustelusuhteesta. (Pikkuveli) on sitä mieltä, että A on ollut kiinnostunut C:stä. Olen itsekin aistinut sen, että C on ollut A:lle jotenkin erityinen. Eivät ole seukanneet mun tiedon mukaan, mutta C on ollut A:lle tärkeämpi kuin muut luokan pojat, äiti sanoi.

Äidin mukaan hänen tyttärensä oli äärettömän onnellinen.

– Viimeisen kuukauden aikana A on ollut tosi onnellinen ja hän on leijunut jalat ilmassa ja huoneesta on kuulunut paljon naurua ja iloista musiikkia. Olen ajatellut, että A:lla on ollut nyt jotain sutinaa C:n tai jonkun pojan kanssa. Tämä on minun omaa ajatusta, äiti sanoi toukokuussa pidetyssä poliisikuulustelussa.

Vaaditaan tuomiota murhasta

Henkirikos tapahtui murhasta syytetyn tytön kotona Seinäjoen Joupissa 28. huhtikuuta. Syyttäjä vaatii murhasta syytetylle tytölle vähintään 10 vuoden vankeutta. Henkirikos tapahtui keittiöveitsellä. Tyttö todettiin mielentilatutkimuksessa alentuneesti syyntakeiseksi. Tyttöä ärsytti se, että uhri oli kiinnostunut samasta pojasta.

IS:n tietojen mukaan tytöllä todettiin vakava mielenterveyden häiriö, minkä takia hän ei täysin ymmärtänyt tekoaan. Hän on myöntänyt aiheuttaneensa henkirikoksen, mutta tyttö katsoo, että kyseessä oli murhan sijaan tappo.

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus antaa asiassa tuomion 11. joulukuuta.

Uhrista käytetty jutussa nimeä A, syytetystä B ja kiinnostuksen kohteena olleesta pojasta C.
Jinx
Harjunpää
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 5:47 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Jinx »

Pihlaja kirjoitti:"Tyttö todettiin mielentilatutkimuksessa alentuneesti syyntakeiseksi. IS:n tietojen mukaan tytöllä todettiin vakava mielenterveyden häiriö, minkä takia hän ei täysin ymmärtänyt tekoaan. Hän on myöntänyt aiheuttaneensa henkirikoksen, mutta tyttö katsoo, että kyseessä oli murhan sijaan tappo."

En kyllä ymmärrä, millä kriteereillä tämä voisi muuttua murhasta tapoksi? Oli tytön mielentilatutkimuksen tulokset mitä tahansa ja lievenee se tuomio miten tahansa, niin ei se teko kyllä kaiken järjen mukaan enää tapoksi voi muuttua. Vai voiko? Selvä murha ja selvät murhan kriteerit.
Koneeltaan etsinyt tietoa erilaisista myrkyistä, vaikka päätyikin sitten lopulta käyttämään "vain" tuulilasinpesunestettä, jota ei ollut edes googletellut, niin kyllähän tuo hyvin suunniteltua on. Lisäksi ne whatsapp-viestit, silmien sitominen, tuulilasin pesuneste viety etukäteen jne.
Valitettavasti kaikki edellä mainitut seikat eivät kenties välttämättä riitä murhatuomioon, katsotaan sitten kun kaikki oikeusasteet on käyty läpi. Rikosoikeus on mielenkiintoista, jos kuristat uhria 10 minuuttia ja joka kamppailee vielä vastaan, on se vaan tappo, mutta jos käytät saman ajan puukkoa, on se murha. Se, että paloittelet ruumiin uhrin ja nakkaat palat urheilukassiin, on vain "vaatimatonta" ruumiin häpäisyä ja samaan syssyyn voit vielä polttaa kämpän ja tuhota todisteet rikoksesta. Jos uhri on jo kuollut millään ei ole enää väliä ja teko ei ole kokonaisuudessaan törkeä kuten tämä Seinäjoen tapaus,eli näin se vaan menee. Anteeksi, meinas unohtua aikaisemma uhriin kohdistuneet pahoinpitelyt, jotka lienevät vähän konkreettisempia kuin "tyttöjen" viestit mahdollisesta lyömisestä ym. Tytön tappamisesta ei liene ollut viesteissä puhetta, joka olisi jo selkeämpi merkki suorasta "murhasuunnitelmasta", nyt viestit kertovat lähinnä vain vihasta ja mustasukkaisuudesta uhria kohtaan. Tällaista tämä lain tulkinta vaan tuppaa olemaan.
Nikolajevits
Neuvoja-Jack
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 3:14 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Nikolajevits »

Pitäiskö tällaselle tuomarien lässytykselle oikeesti alkaa jo tekemään jotain?

Uhria tai omaisia ei oteta huomioon yhtään. Psykoottiset tappajat ja iljettävien väkivaltatekojen suorittajat joihin lainkuuliainen kansalainen ei ikipäivänä kykenisi, päästetään suoriltaan vapaiksi, lainkuuliaisten vaaraksi, edes aseita ei sallita kuin rikollisille. En itsekään ole mikään järin esimerkillinen välttämättä aina ollut mut Suurimmat rikolliset on nämä humanismipyllyä imeskelevät tuomarit!
Viimeksi muokannut Nikolajevits, Pe Marras 20, 2015 10:43 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Totuus on jossain kaurapuuron ja lusikan välissä
TinTin
Poliisikoira Rex
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2008 2:31 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja TinTin »

Mulla on sellainen tunne että tämä tekijä tuskin on sanan varsinaisessa merkityksessä psykopaatti vaikka tosin ilmentää selvästi tunnekylmää ja harvinaisen sadistista mielenlaatua. Epäilen juurikin persoonallisuushäiriötä ja jonkinlaista lievän psykoosin tapaista. Toivottavasti tyttö saa hoitoa vankila-aikana ja palautuisi ns. lähes normaaliksi tuottavaksi yhteiskunnan kansalaiseksi koska kuitenkin on menetetty jo yhden nuoren henki ja tulevaisuus niin itse en toivo mitään pahaa tekijälle jos tajuaa pysyä tulevaisuudessa kaidalla tiellä.
Permit_Denied
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Ma Kesä 01, 2015 8:56 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Permit_Denied »

Tämä joidenkin nähtävästi pohjaton empatiakyky tällaista kieroutunutta yksilöä kohtaan mutta simultaaninen kyvyttömyys ymmärtää hänen toimintaansa on kyllä jotenkin autistista.
Jinx kirjoitti:
Permit_Denied kirjoitti:Niin, ja tässä tapauksessa tietenkin pappa betalar.
Mistä sitten rahat muutoin tulisi, tytöllä on tuskin omaa varallisuutta korvaamaan koko korvaussummaa ja työtuloa ei ole näkyvissä muutamaan vuoteen!
Juu, sehän vasta kamalaa olisi, jos tyttö joutuisi tuollaisen kovan linnatuomion jälkeen vielä itse lähteä rikoksensa seurauksia maksamaan. Parempi vaan että kullannuppu-Hannalle koituu mahdollisimman vähän seuraamuksia tällaisesta pienestä kepposesta!
Minun oikeustajuuni ei taas kolahda vaatimasi kova rangaistus, josta ei ole tosiasiassa yhteiskunnalle mitään muuta hyötyä kuin verorahojen tuhlaus
Tämä kertoo kyllä kaiken suhtautumisestasi uhriin; ei edes linnatuomion arvoinen. Oona varmaan olisi itsekin halunnut, ettei kullannuppu-Hannaa nyt liiaksi tuomita! Mitä nyt pieni tyttöjenvälinen leikki lähti vähän käsistä.
Vastaa Viestiin