Kuolemannaakka kirjoitti:Xerxes kirjoitti:
Mies lienee ollut vasenkätinen, koska ulos hypähtäessä sorkkarauta on ollut vasemmassa kädessä ja heilahtanut iskien lommon lautaan vasemmalla puolella ja lennättänyt seinään verta verisestä sorkkaraudasta.
Astalo on omastakin mielestäni ollut todennäköisimmin juuri tuollainen perusmallin suorasorkkainen sorkkarauta. Jossain kaupassa noita sorkkia mittailin, ja hyvin tuntuu sopivan. 2,5cm sorkan leveys ja 1cm väli.
Mies ei kuitenkaan ole uhrin vammoista päätellen vasenkätinen, vaan aivan selvästi ja kiistattomasti oikeakätinen. Ikkunasta kiivetessä astalo on ollut vasemmassa kädessä, koska oikealla, paremmalla kädellä on tuettu ikkunankarmista, pidetty tasapainoa ja vedetty vartaloa ulos. Vasemmassa kädessä oleva sorkkarauta on juuri sen vuoksi heilahtanut laudankulmaan, ettei käsi ollut kunnolla tuettu kuin vasta sitten kun ranne tuki ikkunanpuitteeseen terassin puolelta ovea. Tämä liike heilautti astaloa sivulle, jolloin verta lensi pieniä pisaroita seinälle vasemmalle puolelle ja sorkkaraudan varren kapea syrjä osui seinälaudan kulmaan. Kulman jäljestä päätellen astalon varsi/osunut kohta on 2cm paksu, mikä sekin sopii litteään sorkkarautaan. Ovenpuitteessa olevan hihanjäljen ja laudankulman astalonjäljen välimatkasta voidaan laskea astalon pituudeksi ainakin yli 30cm, mahdollisesti selvästi enemmän. Mielestäni esim vasara ei edes ylettyisi tuonne saakka, kun nyt kuitenkin sitä on kädessä pidetty kädensijasta oletettavasti. Lisäksi vasaran päästä jäisi ihan erilainen jälki ja vasaran varsi on paksumpi. Kirveellä sama juttu.
Jotkut ovat alkaneet kovasti vastustaa sorkkarautaa aseena, mutta en nyt kyllä paremminkaan jälkiin sopivaa asetta keksi, ellei se ole joku ihan eksoottinen monitoimityökalu, onhan niitä kaikenlaisia. Lisäksi vasaralla varustautunut ja sen sorkkapäällä lyövä huppumies on kyllä aika epäuskottava hahmo, vaikkakaan ei toki mahdoton...
Ihmisen pituutta ei voida luotettavasti päätellä kengänkoosta, se ei korreloi mitenkään yksi yhteen.
Minulla on kahdet talvimaiharit, koko 42. Molempien pohjan pituus on alle 30cm. Sievin turvakegät ovat melkoisen muhkeat, kaiken lisäksi.
Minä, minä, minä se oon! Joka vastustaa. Tupla.
Tullut todisteista uutta tietoa, siksi mieli muuttuu.
Epäilyttää.
Noup, sanon minä sorkkaraudalle ja oikeakätisyydelle.
Väitän jopa ne tähän väen vängällä mukaan ujutetuiksi, tutkinnan muka selville saamiksi faktoiksi. Tuo on ennakko-oletukseni, jota toivoisin pohdittavan tai tyrmättävän liian epäilevän henkilön kukkaruukusta-asiaa perusteella.
Anneli Auer on oikeakätinen, joten tekijänkin oli sellainen oltava. Kotipiiri oli hänen reviirinsä, joten paikalta poistuneen astalon olisi parasta saada ainakin mielikuvissa, vielä parempi todistemateriaalin valossa, vaikuttamaan kotoansa löytyneeltä. Tarvittiin pari lausuntoa.
Kun hesasta ilmaantui "verijälkitutkija" Tauru, täytyi hänelle antaa työkalut käteen eli jotakin konkreettista spekuloitavaa.
Hänen lausuntonsa nojaa sorkkikseen

.
Eikö näin ole.
Hän näki ensin alkuun eka käräjillä sen hömpän sorkkapäisen astalon iskun aiheuttaman pisaravanan tai mikä lie. Sorkkarautatodistaja.
Ajallisesti en tiedä missä vaiheessa KRP:n labralta on pyydetty se siannahkaan sorkkiksella iskeminen jotenkin rekonstruoimaan uhrin otsan jälkiä. Onko vastaavuutta, no ei ainakaan labran mukaan. Eikö ollut jotakin ympäripyöreetä on mahdollista, myös muut ovat mahdollisia ja tulevat kyseeseen, jos ei mikään muu tule kyseeseen, niin ei sitten. Lausunto, joka ei sulje pois=sorkkarautatodiste.
Ja mä luulen, että ajatuksena ja päämäränä oli vaimon syyllisyyden junaileminen. Himpun verran erikoisempia esineitä, joita tutkija Mäkinen alunperin piti mahdollisina ja kyseeseen tulevina luetteli ja arvuutteli aikanaan useampia, olivat sopimattomia vaimolle. Mistä hän niitä olisi saanut. Entisajan pioneerikirveitä tai vastaavia. Sorkkarauta sopii paremmin ja on uskottavampi.
Lehdon filmissä oli se "verinen nurkka" - kuva ja se on uusi todiste. Ei ole sorkkaraudalla tehty. Kuvalukutaidottomana arvaan käytetyn lyhyempivartista asetta ja kyykistynyttä asentoa. Kuten oli jo kelvottomaksi taittuneella fileerausveitsellä sohiessa ollut kyykyssä. Noussut tukea kulmasta ottaen.
Naakan viesteistä selvinnyt vammojen laadusta. Ei sorkkisella aikaansaatuja, sillä sorkkapäällä iskeäkseen on seisottava jossakin haara-asennossa ja käytettävä sorkkista kuin kuokkaa. Kääntyy käsissä mutka alapuolelle. Ikkunaa rikottaessa mutka tarjoutuu eteen eikä rikkominen onnistu millään. Vaatii erilaisen muodon ikkunan rikkisaaminen, tai siis kolmen.
Naakka myös 2011 laittanut osan Taurun lausunnosta (ulkkiksen viestissä), jossa Tauru tulkitsee ilman lääkärilausuntoa mitä ilmeisimmin (ulkiksen? hyvä huomio) ja tekee päätelmiä, jotka mielestäni vääriä.
Uhrin vasen puoli pahiten puukotettu.
Miten naakka ne uhrin vasemman kyljen vammat ovat muka niin varmasti kaikki pystyssä oikeakätisen iskemiä, eikä sängynpuoleiselle eli oikealle kyljelleen ja vatsalleen rojahtaneen vapaaseen ja suojattomaksi jääneeseen vasempaan kylkeen tuossa asennossa vasenkätisen iskemiä. Uhri liikkunut pyörähdellen, ehkä pidetty kiinni ja apua pyytänyt.
Tauruhan väittää uhrin kierähtäneen jotenkin ympäri ja maanneen sillä verisellä vasemmalla kyljellään siinä sängyllä.
Taurun kykyyn käsittää ja tulkita en luota pätkääkään. Noinko hän on kerralla oikeaan osunut, vaiko selostanut tuosta oikeakätisyys lähtökohdasta lähtien.
Ja xerxeksen kanssa samaa mieltä. Työkalu jäänyt iskujen jälkeen käteen, vasempaan.