Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Jari Aarnion tapaukseen liittyvät ketjut tänne
arkibaldi
Vähänniinkuharrastaja

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja arkibaldi »

Poliisi ja Malmin nainen tiiviisti yhteydessä: Yli 1700 tekstiviestiä
Perjantai 11.12.2015 klo 22.56
Aarnio-vyyhdissä syytetyn Malmin naisen ja häntä kuulustelleen poliisin yhteydenpito on paljastunut huomattavsti tiiviimmäksi kuin mitä aiemmin arveltiin.

Syyskuussa otetussa kuvassa Malmin nainen (oikeassa laidassa) neuvottelee oikeuden tauolla asianajajansa Juha-Pekka Hipin kanssa.
Syyskuussa otetussa kuvassa Malmin nainen (oikeassa laidassa) neuvottelee oikeuden tauolla asianajajansa Juha-Pekka Hipin kanssa. (TIIA PALMéN)
Loppuviikosta julkiseksi tulleet teksti- ja sähköpostiviestit paljastavat poikkeuksellisen tiiviin suhteen Aarnio-vyyhdissä syytetyn Malmin naisen ja hänen kuulustelijansa, keskusrikospoliisin rikosylikonstaapelin välillä.

Naisen ja ylikonstaapelin puhelimista on löydetty huhtikuun 2014 puolivälistä tämän vuoden syyskuun loppuun jatkuneet viestiketjut, joissa osapuolet ovat viestitelleet toisilleen yli 1 700 kertaa.

Viestejä on lähetetty enimmillään jopa kymmeniä päivässä, osa niistä yöaikaan ja aamuyön tunteina.

Maksoi laskut
Poliisin ja törkeästä huumerikoksesta epäillyn naisen välille kehittyi suhde, jossa tunteita ei peitelty.

- Kiitos sinulle yhdessä vietetystä ajasta ja kaikesta siitä mitä annoit. Oli hienoa tavata sielunkumppani näin vaikeassa jutussa ja kokea hienoja juttuja yhdessä, I miss you too and I see fire, poliisi kirjoitaa illalla 17.4.2014.

Virallisten kuulustelujen ulkopuolella poliisi on aloitteellinen lukuisissa lounas- ja muissa tapaamisissa. Hän kyyditsee naista, vie tätä ruokakauppaan, maksaa laskut, ostaa tälle kaksi puhelinta. Poliisi pudottaa rahaa postiluukusta, maksaa naisen puhelin- ja nettiliittymän. Hän ostaa moposkootterin ja maksaa sen vakuutuksen, lainaa rahaa.

- Pus! I love u! nainen tekstaa illalla 27.7.2014.

Nainen purkaa elämäänsä, kertoo tunteistaan ja tulevaisuuden haaveistaan. Myös poliisi on hyvin avoin. Hän sanoo olevansa surullinen ollessaan osallinen naiseen kohdistuvassa rikosprosessissa.

- Tulisitko ratkaisustani iloiseksi, jos vaihdan alaa, poliisi kysyy. 22.12.14

Osa salattu
Todellisuudessa viestejä on enemmän kuin 1 700, sillä julki tulleesta ketjusta on poistettu lukuisia viestejä, jotka koskevat henkilökohtaisia, varsinaiseen rikostutkintaan liittymättömiä asioita. Myös osa auki puretuista viesteistä on peitetty. Silti niistä paljastuu, kuinka nainen äksyilee poliisille tämän oltua yhteydessä hänen ex-puolisoonsa.

Nainen uhkaa lopettaa kaiken muun kuin pakollisen yhteydenpidon poliisin kanssa. Poliisi murehtii:

- Kovin vähäisellä menee kaikki... Se pyysi ottamaan yhteyttä, en ymmärtänyt, että se tähän johtaisi, hän kirjoittaa illalla 27.10. 2014.

- Sun ei pitäis soitella mun ex:lle. Vittu mikä amatööri. En minäkään soittele sun perheen jäsenille, saatana, nainen vastaa.

"Uskallatko lähteä?"
Pienen tauon jälkeen poliisi alkaa lämmitellä suhdetta uudelleen:

- Olen huolissani Sinusta. Ei ole olemassa vääriä tunteita kun ne ovat Sinun tunteita, hän kirjoittaa 2.12.2014.

Nainen on yhä loukkaantunut. Poliisi yrittää lepyttää häntä viesteillään:

- Uskallatko lähteä torstaina lounaalle, parilla juomalla?

- Ei tuo syöminen välttämätöntä ollut, olisin vain tahtonut nähdä.

- Tunnen hengenheimolaisuutta kanssasi... Sinun auttamisesta en myöskään kenellekään kertonut. Enkä minä sitä lopeta.

Poliisin viestittely alkaa vähitellen tuottaa tulosta. Helmikuussa hän kirjoittaa:

- Vielä kiitos Sinulle tästä tilanteesta, että keskusteluyhteys on palautunut. Hyvää yötä, oli ihana kuunnella Sinun jutustelua, entistä kunnon Mirkaa (nimi muutettu).

Naisen raivo
Huhtikuun lopulla poliisi on poikkeuksellisen aktiivinen.

- Kiitos kun vastasit ja olet kanssani tämänkin päivän... Mä olin häirikkö, mä olin häirikkö... Ilta on hieno päättää kappaleeseen Huokausten silta, hän kirjoittaa 27.4.

Osa tuon päivän viesteistä on poistettu.

- Kuuntelen Youtubesta U2:n Ordinary Love. Sinua ajatellen, poliisi tekstaa 22. elokuuta.

Kaikki kuitenkin muuttuu 24. syyskuuta. Nainen on raivoissaan poliisille:

- Vittu mä vihaan sua tänään ja tästä eteenpäin. Rikkokaa vittu virkamies lakeja niin paljon kun huvittaa... Mitä helevettiä sinä olet tehnyt? Mikä oikeus sulla on mun asianajan kanssa ilman minua lounastaa? Saatana.

Tähän purkaukseen päättyvät rikosylikonstaapelin puhelimista puretut tekstiviestit.

Puhelimista puretut tekstiviestit paljastavat poikkeuksellisen yhteydenpidon kuulustelijan ja rikoksesta epäillyn välillä:
Kuvakaappaukset muutamista tekstareista löytyy linkin takaa
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015121 ... 9_uu.shtml

Tää Marin ja krp kaverin touhuhan kuulostaa jo ihan joltain rakkaussuhteelta, miten tähän ei puututtu päälliköiden toimesta?
Ei kai tää nyt ihan normi toimintaa ole?
Myself
Alokas

Viesti Kirjoittaja Myself »

Olen ihan tavallinen suomalainen nainen. Ihan mielenkiinnosta olen tätä juttua seurannut myös täällä minfon sivuilla. Olen järkyttynyt - kuinka paljon tähän keissiin on käytetty poliisien, lakimiesten ja oikeudenkäynnin kautta aikaa ja rahaa ja tulos näyttää olevan täysi fiasko. Vaikka Aarnio olisi syyllinen, jota en ihan puhtaalta mutu tuntumalta edes usko, niin mikään ei mielestäni pelasta tämän jutun alkuunpanijoita täydelliseltä epäonnistumiselta. He todennäköisesti jatkavat toimissaan ja viroissaan niinkuin ennenkin. Voi hyvänen aika. Haluaisin uskoa Suomen poliisiin mutta vaikeaa se tämän jälkeen on.
rostedt
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja rostedt »

Myself kirjoitti:Olen ihan tavallinen suomalainen nainen. Ihan mielenkiinnosta olen tätä juttua seurannut myös täällä minfon sivuilla. Olen järkyttynyt - kuinka paljon tähän keissiin on käytetty poliisien, lakimiesten ja oikeudenkäynnin kautta aikaa ja rahaa ja tulos näyttää olevan täysi fiasko. Vaikka Aarnio olisi syyllinen, jota en ihan puhtaalta mutu tuntumalta edes usko, niin mikään ei mielestäni pelasta tämän jutun alkuunpanijoita täydelliseltä epäonnistumiselta. He todennäköisesti jatkavat toimissaan ja viroissaan niinkuin ennenkin. Voi hyvänen aika. Haluaisin uskoa Suomen poliisiin mutta vaikeaa se tämän jälkeen on.
Osimoilleen jotenkin näin tätä ruljanssia julkisuuteen tulleiden tietojen pohjalta olen myös itse päätynyt. Sinänsä Aarnio on kyllä jollain, tai ehkä monellakin tavalla syyllinen moneenkin asiaan, mutta mihin ja miten ne näytetään toteen? Syyttäjät ja tutkijat jo alkumetreistä lähtien olleet tietoisia ettei savuavaa asetta ole, niin sitten on tutkintamateriaali printattu paksuksi paperinipuksi, jolla voi jostain kulmasta silmänkääntötempulla tehdä Aarniosta vaikka mitä mielikuvapäätelmiä, tai sitten ei. Keississä olisi pitänyt fokusoitua kunnolla johonkin asiaan ja painottaa sitä, eikä kasata Suomen ehkä kalleinta eeposta ja hataria todistajia läjäpäin solkottamaan. Aiemmin jo mainitsin että hyvää tässä veronmaksajien rahojen vastineeksi on tuo oikeudenkäynnin juonenkäänteet, tai miksi näitä kulkusuuntia voisikaan sanoa. Hyvin vaikea on uskoa että tästä tuomiota saa aikaiseksi. 13 vuotta ei ainakaan tipu, vaikka sen nimeen täällä muutamat ovat vannoneetkin. Toisaalta, keississä on asioita joita me ei nähdä, niin sieltä voi tuomaroiva taho nähdä sen totuuden. Mutta mikä se totuus on? Olisi kiva kuulla koko totuus jutusta, oli tuomiot mitä tahansa, kelle tahansa.
Kikki Hiiri
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Kikki Hiiri »

Hassu juttu muuten... Kun Aarnio pääsi vapaalle, Turkuun ilmestyi niin paljon hasaa että hinnat romahti. Onko nää sit jotenkin yhteydessä toisiinsa, mene ja tiedä, mutta aika hassu yhteensattuma. Oliskohan jossain kellarin perällä ollut tynnyri tai pari pahan päivän varalle...
Everything in the world is either a potato or not a potato
Schumi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Schumi »

Kikki Hiiri kirjoitti:Hassu juttu muuten... Kun Aarnio pääsi vapaalle, Turkuun ilmestyi niin paljon hasaa että hinnat romahti. Onko nää sit jotenkin yhteydessä toisiinsa, mene ja tiedä, mutta aika hassu yhteensattuma. Oliskohan jossain kellarin perällä ollut tynnyri tai pari pahan päivän varalle...
Anna Fedorova ‏@AnastasyaFed 26. marraskuuta Espoo, Suomi

Eiköhän #aarnio käytä mediaa omien viestiensä levittämiseen Turun exfrendeille ja nimenomaan EX, koska vitpottuilee rivien välistä. Nähkää !
Marko Niemi ‏@Niemister 52 min52 minuuttia sitten
UB-täysjäsen halusi tähdentää oikeudelle sitä. että orig. Tynnyrikäräjillä puhuttu salissa pelkkää p-skaa.
#aarnio

Marko Niemi ‏@Niemister 55 min55 minuuttia sitten
#Aarnio case alkoi taas. UB-täysjäsen ilmoitti ykskantaan, että haluaa lähteä suihkuun eikä sanoa mtn.
Tiedemiehillä on aina silmälasit ja huumekauppias panee aina kun se ratsataan
Schumi
Andy Sipowich NYPD

Kuulustelija Malmin naiselle: "Syytteesi menevät nurin"

"Aarnio-vyyhdissä epäiltyä Malmin naista kuulustellut poliisi neuvoi tätä "riisumaan syyttäjät aseista".
Moposkootteeri, polkupyörä, kännykät ja suorat rahalahjat eivät suinkaan olleet ainoa tuki, jonka keskusrikospoliisin rikosylikonstaapeli antoi törkeästä huumerikoksesta epäillylle naiselle. Poliisi myös neuvoi, miten naisen tulisi menetellä oikeusprosessin edetessä.

"Joku vuotaa"

Poliisi ja nainen tutustuivat toisiinsa erittäin läheisesti vajaat puolitoista vuotta kestäneen esitutkinnan aikana. Poliisi ja nainen pitivät yhteyttä muun muassa puheluin, tekstiviestein, sähköpostilla ja Skypellä. Viime viikolla julkisiksi tuli yli 1 700 tekstiviestiä, joissa poliisi ja nainen olivat tekemisissä toistensa kanssa jopa kymmeniä kertoja päivässä.

Vaikka iso osa henkilökohtaisista viesteistä oli poistettu, julki tulleistakin ilmeni yhteydenpidon intiimi luonne.

Naisen kuulustelijaksi nimetty poliisi otti myös monin tavoin kantaa meneillään olevaan rikostutkintaan ja kertoi naiselle sen etenemisestä.

- Joku epäillyistä vuotaa tietoja ptk:sta (esitutkintapöytäkirjasta). Ei ne välitä sinun turvallisuudesta... poliisi tekstasi illalla 22.9.2014.

- Niin. Tai joku epäilijöistä vuotaa, nainen vastasi.

Joulukuussa nainen tekstasi:

- Mikäs on Juha s:n ajatus tuomion pituudesta, mikä mulle kuuluisi antaa näistä "tekemistäni" rikoksista.

- Tuomarina en antaisi muusta kuin (loppu vastauksesta salattu), poliisi totesi.

"Aivan liikaa"

Kuulustelija myös asettui naisen rinnalle ja moitti KRP:tä:

- Ihme suhtautumista mäkin olen kohdannut työnantajan taholta, pitäkööt tunkkinsa, hän tekstasi illalla 8.4.2015.

Kesäkuussa poliisi kertoi Aarnio-vyyhtiin liittyvän tutkinnan etenemisestä:

- Huomenta, ei aleta koko ketjua kuulemaan kun nimiä voi olla vaikea saada paperille. Pärjäätkö tällä?

Kun naista heinäkuun lopulla kuultiin käräjillä, hän lähetti kuulustelijalleen masentuneen viestin. Poliisi ei aikaillut, vaan lohdutti heti:

- Minun todistukseni oli ollut keskeisten henkilöiden mukaan sinun eduksi, toista vastaan. Jompi kumpi tai molemmat (oikeus) asteet tulevat olemaan kanssani samaa mieltä. Kahdeksan vuotta (naiselle vaadittu rangaistus) on aivan liikaa. Syyttäjilläkin on mahdollisuus alentaa vaatimusta.

Seuraavana päivänä hän vielä tarkensi:

- En usko, että syytteet tynnyreistä sinun osalta läpi. Taitavat tuomarit kirjoittavat hyvät perustelut... Eli vielä kerran, uskon että syytteet menee nurin.

"Ei hätää"

Vielä kolme kuukautta sitten kuulustelija neuvoi, miten naisen kannattaisi käytännössä toimia:

- Ei sinulla ole mitään hätää tulevissa koitoksissa. Sinulle on mahdollisuus jutella hlökohtaisesti jokaisen syyttäjän kanssa milloin vain. Se olisi sinulle hyödyksi, riisuisit ne valmiiksi aseista, hän tekstasi 10. syyskuuta.

Kun rikosylikonstaapeli joutui kuulusteluihin naiselle antamistaan eduista ja tiiviistä yhteydenpidosta, hän selitti:

- Koin olevani osaltani vastuussa siitä, mitä hänelle syyttäjän toimesta vaaditaan.

KRP:n rikosylikonstaapelia sekä paikalle haastettua Malmin naista on tarkoitus kuulla tiistaina Helsingin käräjäoikeudessa. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015121 ... 7_uu.shtml
Nimby
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Nimby »

Heh heh! Taas Aarnion opetuslapsia (Helsingin huumepoliiseja) epäiltynä ja syytteeseen..

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... ta/5613224
Schumi
Andy Sipowich NYPD

pop kirjoitti:Tässä kun on menty todistajissa Larkio-Kemppinen-Rainiala -akselin (jotka olivat kytkösissä jo Aarnion aikaisempiin virkarikossyytteisiin, osa tässäkin keississä) ulkopuolelle niin hirveästi ei ole kuulunut ylimääräistä KRP uhkailee mua -huutelua. En väitä etteikö siellä olisi mitään tapahtunut, uskoisin että huutelu on ollut molemminpuolista.
Poliisin tynnyrioperaatio ei mennyt kuin Strömsössä

"Tynnyrijutun ansoitus vuodenvaihteessa 2011-12 ei mennyt kuin Strömsössä, Tampereen krp:n rikosylikonstaapeli Antti Karhola kertoi Aarnio-oikeudenkäynnissä."
Karhola kertoi oikeussalissa 22. joulukuuta 2011 alkaneesta valetynnyrioperaatiosta.

- Oli aatonaatonaatto ja olin kuvainnoillisesti joulukinkku kainalossa, kun tuttu poliisi Hollannista soitti, Karhola kertoi.

Tampereen krp oli aiemmin tehnyt paljon yhteistyötä Hollannin poliisin kanssa, joten yhteydet sinne olivat hyvät. Poliisi kertoi, että Arnheimin lähellä kuljetusliike oli ottanut viranomaisiin yhteyttä ja sisältä oli löytynyt 140 kiloa hasista. Tynnyri oli ollut matkalla Suomeen.

- Välitin tiedon vielä töissä olevalle kollegalle, Karhola kertoi. Tämä ryhtyi selvittämään asiaa.

Tynnyrissä oli puhelinnumero ja osoite, joten krp:ssä ajateltiin, että jutussa voisi olla mahdollisuus päästä eteenpäin salakuljettajiin Suomessa.

Tynnyri oli rakennettu taidokkaasti. Sisällä oli lyijypainot, hiekkaa ja hasista. Korkista pohjaan ulottui metalliputki täynnä sitä kemikaalia, jota tynnyrissä pitkin olla. Eli korkin avaamalla ei todellista sisältöä huomannut.

Joululoma pilalle

- Tuli joulu ja minun piti olla välipäivät lomalla, mutta eihän siitä mitään tullut, kun olin koko ajan puhelimessa.

Karhola keskeytti lomansa ja palasi töihin.

Tampereen krp:ssä ryhdyttiin selvittämään mikä olisi paras tapa tutkia juttua ja saada ansatynnyri lähtemään Suomeen.

Diplomaattinen vääntö oli ”mieletön”. Lopulta lupa Hollannin syyttäjiltä heltisi ja Karhola lähti kollegansa kanssa Hollantiin 2. tammikuuta 2012. Ansatynnyri piti saada liikkeelle.

Ansatynnyrin seuranta ei suju

Alkuperäinen tynnyri oli rikottu avaamisen yhteydessä. Lisäksi tässä vaiheessa takavarikosta oli kulunut aikaa jo yli kymmenen päivää, joten kiire oli.

- Rakensimme uuden tynnyrin ja sijoitimme siihen kaksi lähetintä. Siihenkin meni ylimääräistä aikaa, kun kollega tuli kipeäksi.

Osoitetarrat laitettiin kylkeen, mutta taas tuli uusi päivän viivästys. Kuljetusrekka, johon tynnyri oli määrä lastata, oli mennyt rikki.

Lopulta 4. tammikuuta rekka ja tynnyri lähtivät liikkeelle.

- No, eihän se tietenkään suoraan Suomeen tullut, vaan rekka ajoi terminaaliin Enschedeen ja tynnyri purettiin sinne odottamaan.

Rekkaa kollegansa kanssa seurannut Karhola jäi passiin terminaalin lähelle. - Poliisiasema oli siinä lähellä ja ajattelimme, että kotonakin voisi välillä käydä.

Krp:n miehet saivat sovittua, että Enscheden poliisi katsoisi millaiseen rekkaan tynnyri lastataan, kun se lähtisi liikkeelle. Hollantilaisille järjestettiin mahdollisuus tarkkailla seurantalaitetta ja krp:n miehet palasivat Suomeen.

Tynnyri katoaa

Hollantilaiset eivät kuitenkaan tynnyrin lähtöä 6. tammikuuta huomanneet. Kukaan ei tiennyt minkä yhtiön rekassa tynnyri oli - tai oliko se edes rekassa. Toki seurantalaitteet toimivat.

- Taas puhelimen kampeen ja yhteys tuttuun poliisiin Saksaan. He tekivät melkoisen työn ja lopulta löysivät rekan joltain autobahnin levähdysalueelta.

Saksalaiset poliisit seurasivat rekkaa Travemünden satamaan, jossa perävaunu lopulta lastattiin laivaan. Suomeen se saapui 8. tammikuuta ja otettiin seurantaan täällä.

Tynnyrin toimittamisessa oli vielä vaikeuksia, kun osoitteeseen merkitty yritys oli tekaistu. Osoite oli kuitenkin oikea.

Samaan aikaan tynnyrin hollantilainen lähettäjä vaati sen palauttamista takaisin Hollantiin.

Tynnyri toimitettiin Loviisan Isnäsiin.

”Ei varaa riidellä”

Oikeudenkäynnin 60. päivänä kuultiin todistajana myös Tampereen krp:n rikoskomisario Jari Rätyä. Hän kertoi olleensa tynnyrin tiimoilta yhteydessä Jari Aarnioon 29. tai 30. joulukuuta.

Rädyn mukaan jutussa tuli ilmi yhteyksiä henkilöihin, jotka olivat Helsingin huumepoliisin kiikarissa.

- Epri-rekisterissä taisi olla mainintoja, että he ovat Helsingillä kohteena tai vai oliko rikosilmoitusjärjestelmässä. En muista tarkkaan.

- Siksi puhuin Aarnion kanssa, Räty kertoi.

Syyttäjien mukaan Aarnio oli tämän jälkeen varoittanut organisaatiotaan siitä, ettei tynnyriä saa ottaa vastaan. Näin kuitenkin kävi. Aarnio on tietysti kiistänyt tämän.

Räty johti tutkintaa vain lyhyen aikaa vuodenvaihteessa 2011-12. Tammikuun alussa se siirrettiin krp:n pääosastoon Vantaalla.

Tampereen krp ja Helsingin huumepoliisi ovat tehneet vuosien mittaan paljon yhteistyötä. Räty kertoi, että Helsingin ja Vantaan krp:n välillä oli ongelmia.

- Meillä ei ole varaa riidellä. Tieto on saatava sieltä missä se on, Räty kuvasi Tampereen krp:n periaatetta. http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... sa/5615314
Kyllä KRP:n miehetkin ihan avoimesti myöntävät että ongelmia on RHU:n ja KRP:n pääosaston kanssa.
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Schumi kirjoitti:Kyllä KRP:n miehetkin ihan avoimesti myöntävät että ongelmia on RHU:n ja KRP:n pääosaston kanssa.
RHU:n ja KRP:n pääosaston välillä, ei kanssa. Tamperehan toimi hyvin yhteistyössä RHU:n kanssa...

Täälläkin on tullut esille ne syyt, miksi ongelmia on ollut. Ja ne syyt eivät olleet Aarniosta johtuvia.
HRU oli yksinkertaisesti liian tehokas ja sai KRP:n "eliittijoukon" näyttämään pelleltä. HRU:lla oli hyvät suhteet muiden maiden poliiseihin ja saivat näiltä vihjetietoa runsaasti. Ja kun resurssit riittivät, hoitivat hommat itse eivätkä ottaneet KRP:tä mukaan leikkiin kuin harvoin. Lopulta tuli ylhäältä mahtikäsky, että yhteydet ulkomaisiin poliiseihin hoitaa KRP.
KGB:n päädirektoraatilla ei kuitenkaan ollut niin hyviä suhteita ulkomaille, joten mahtikäsky ei tuonutkaan räjähdysmäistä lisäystä KRP:n takavarikkomääriin. Eikä kummoista notkahdusta HRU:n takavarikoihin. Mikä taas sai KRP:n näyttämään entistä tehottomammalta...

KRP:tä on hiertänyt aina myös Helsingin poliisin erityisasema. Vanhassa organisaatiossa Helsingin poliisi oli suoraan ministeriön poliisiosaston alla (muut paikallispoliisit olivat läänien alla) kuten myös KRP, Supo ja LP. KRP pääsi painostamaan muita poliisilaitoksia läänin poliisin kautta, mutta Helsingin kohdalla se ei onnistunut. Huumepuoli on ainut missä erimielisyydet ovat kunnolla kärjistyneet, mutta pientä kähinää on ollut muutenkin. HPL on ollut liian iso ja tehokas, oikeastaan järjestäytynyt rikollisuus on ollut ainut mihin KRP on Helsingissä päässyt itsensä sotkemaan mukaan.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Mr. MF
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Mr. MF »

Hymyilytti tuo Rescuer'in maininta eliittijoukosta.

Jokainen joka on vähänkin perehtynyt asiaan ja lukenut lehtiä tietää minkälainen kirppusirkus Jokiniemessä työskentelee tämän asian parissa. Sen porukan kutsuminen eliitiksi kirvoittaa väkisin naurut.

Jos ryhmä käyttäytyy kuin pelleporukka ja näyttää pelleporukalta niin eiköhän silloin ole parempi kutsua sitä porukkaa pelleporukaksi?
underbelly
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja underbelly »

140 kilon tynnyri saa krp:n kimpoilemaan, peruuttelemaan joululomansa, lentelemään Hollantiin, asentelemaan seurantalaitteita, rekrytoimaan hollantilaisia ja saksalaisia ja ties ketä hommiin... Siinä on varmaan hollantilaiset olleet hiukka ihmeissään. Espanjassa pelkästään takavarikoidaan joku about 300 tonnia hassua vuositasolla... 140 kilosta saa neljän tunnin lennon päässä Suomesta karttakepin iskun sormille ja sakon. Suomessa ollaan toista maata. Melkein toivoisi, että Marokon vuoristosta pistettäisiin tulemaan vaikka alkuun joku 20 tonnia sitä itseään lentorahtina niin nähtäisiin mitä sitten tapahtuu.

140 kiloa :D :D
pop
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja pop »

Todistajana kuultu syyttäjä: ”Aarnio esitti tyhmää”
Helsingin syyttäjä Perttu Könönen kertoi oudoilta vaikuttaneista palavereista vuonna 2012 tynnyrijutun tiimoilta. Hänen mukaansa yhdessä Jari Aarnio näytteli tyhmää ja muissakin oli outoja piirteitä.

Kihlakunnansyyttäjä Könöstä kuultiin Aarnio-jutussa todistajana. Hän toimi aikanaan krp:n tutkiman hasistynnyreiden salakuljetusjutun syyttäjänä eli siinä, jota Aarnion epäillään johtaneen.

Juttua puitiin Helsingin käräjäoikeudessa 61. päivää.

Vuodesta 2010 alkaen Helsingin syyttäjänvirastossa työskennellyt Könönen on syyttänyt paljon huume- ja järjestäytyneen rikollisuuden jutuissa.

Palaveri 1: ”Aarnio esitti tyhmää”
Könönen kertoi alkuvuoden 2012 palaverista, jossa paikalla oli hän, toinen syyttäjä Tove Myhrberg, Jari Aarnio ja nykyjutussa syytteessä oleva huumepoliisin komisario.

- Olin paikalla sen takia, että olin tynnyrijutun syyttäjä. Helsingin poliisi tutki Pihlajamäen huumejuttua, jossa oli myös kyse hasiksesta. Mietin voisivatko ne liittyä yhteen.

Könönen kertoi, että yhteyttä ei organisaatioista löytynyt.

Jossain vaiheessa Aarnio oli Könösen mielestä esittänyt tyhmää tai hölmöä.

- Hän ihmetteli miten voidaan saada useasta tynnyristä näyttö, jos on saatu takavarikoitua vain yhden tynnyrin hasikset.

- Oli aivan kuin hän olisi ollut ensimmäistä kertaa huumeiden kanssa tekemisissä. Hän oli kokenut huumepoliisi, joka kyllä tietää, että Suomessa joka päivä tuomitaan ihmisiä ilman takavarikkoa.

Könönen sanoi kertoneensa, että tynnyrijutun näyttö vaikutti hyvältä ja vakuuttavalta.

Palaveri 2: ”Hermostunut komisario”
Keskusrikospoliisissa koettiin, ettei Helsingin poliisi antanut tynnyrijutussa esille tulleisiin teletietoihin. Könönen oli paikalla Jokiniemessä pidetyssä palaverissa, jossa Helsingin huumepoliisia edusti Aarnion alainen, rikoskomisario.

Keskusrikospoliisin tutkija esitti teletiedoista powerpoint-esityksen.

- En muista koskaan nähneeni ketään niin hermostuneena kuin komisario oli tuossa krp:n palaverissa. En ole oikeussalissakaan nähnyt ketään niin tuskaisena.

Könönen kertoi, että tuon palaverin jälkeen oli selvää, että jutussa oli todella outoja piirteitä.

- Tiedot liippasivat niin läheltä Helsingin poliisia.

Palaveri 3: ”Olin ihmeissäni”
Könösen mukaan kolmanteen palaveriin tuli yhteydenotto komisariolta tai Aarniolta.

- He ilmoittivat, että voisivat käydä esittämässä mistä on kyse.

Palaveri pidettiin loppukesästä syyttäjänviraston kuudennessa kerroksessa.

- Aarnio aloitti keskustelun imei-koodista ja halusi korjata sellaisen käsityksen, että imei-koodi on yhtä kuin puhelinlaite.

Könösen mukaan Aarnio kertoi myös laatikoista, joilla voidaan viivyttää tekstiviestien perillemenoa.

- Olin vähän ihmeissäni siitä mihin tämä liittyy.

Palaverissa puitiin tynnyrijuttuun liittyviä nimiä.

Könösen mieleen oli jäänyt erityisesti se, että Aarnion mukaan UB-pomo Keijo Vilhusella ei ole mitään tekemistä tynnyrijutun kanssa. Könönen kertoi menneensä tällaisesta poliisin suusta tulleesta poissuljennasta hämilleen.

- En edes osannut kysyä sitä ydinkysymystä, että millä perusteella Vilhusella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Poliisit oikeussalissa
Könönen piti outona, että Helsingin huumepoliisin avustajat olivat paikalla, kun krp:n tutkimaa tynnyrijuttua puitiin käräjäoikeudessa. Salissa saattoi olla heitä kolmekin.

Könönen arveli, että he halusivat vaikuttaa johonkin. Könönen piti myös outona, että Helsingin poliisit keskustelivat paljon syytettyjen avustajien kanssa.

Yksi mosaiikinpala

Syyttäjä Könösen kertomus on osa Aarnio-syyttäjien mosaiikkinäyttöä, koska hänen kertomuksensa heidän mielestään osoittaa sitä, miten Aarnio halusi suojella salakuljetusorganisaatiotaan.

Samanlainen palanen oli aamupäivällä kuultu ansatynnyrin vastaanottaja, joka sanoi saaneensa varoituksen tynnyristä
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotima ... ailsignout
pop
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja pop »

Yksi Aarnio-jutun mysteereistä on se, miksi 54-vuotias yrittäjä otti saamastaan varoituksesta huolimatta vastaan poliisin ansoittaman ”hasistynnyrin” tammikuussa 2012.

61:nä käsittelypäivänä salissa kuultiin Peter-Mikael Fagerholmia, joka antoi kysymykseen vastauksen:

- Varmaan uteliaisuudesta.

Uteliaisuus toi hänelle 8 v 10 kk vankeustuomion törkeistä huumerikoksista.

- Vaikea muistella mitä on neljä vuotta sitten ajatellut.

Hän sanoi, että yksi ajatuksenjuoksu saattoi olla se, että hän tiesi jäävänsä kiinni, ja jos tynnyrissä olisi ollut 140 kiloa hasista, niin sen olisi voinut kätkeä. Tilin olisi voinut sitten tehdä vankeustuomion jälkeen.

Ansatynnyri Loviisaan
Fagerholm - lempinimeltään ”Fagu” - työskenteli omassa yrityksessään Loviisan Isnäsin satamassa. Siellä kunnostettiin veneitä ja laivoja.

Fagerholm kertoi salissa, että hän otti toukokuussa 2011 vastaan kaksi hasistynnyriä Pasi Nikon - hänen tuomionsa oli aikanaan 9 v 4 kk - pyynnöstä. Fagerholm sai palkkioksi kilon hasista.

Seuraava lähetys hänelle tuli Hollannista vuodenvaihteessa 2011-2012. Poliisi oli kuitenkin tuon lähetyksen jäljillä, kun hasikset olivat paljastuneet Hollannissa. Krp seurasi lähetystä.

Ennen kuin lähetys saapui Isnäsiin, Fagerholm kertoi saaneensa varoituksen Nikolta. Lähetystä ei pitäisi ottaa vastaan. Mitään tarkempaa keskustelua tästä ei käyty.

Syyttäjien käsityksen mukaan Jari Aarnio oli saanut tietää seurannasta ja varoitti salakuljetusorganisaatiotaan. Varoitus päätyi kahden välikäden kautta Fagerholmille. Tämän Aarnio on tietysti kiistänyt.

Hän kuitenkin otti lähetyksen vastaan, kun pieni kuorma-auto toi sen satamaan.

Fagerholm kertoi avanneensa tynnyrin, jossa oli hiekkaa ja pieniä paketteja. Nämä paljastuivat tiiliskiviksi. Tynnyrin kannessa oli kiinni seurantalaite.

Fagerholm oli heittänyt seurantalaitteen metsään ja tiiliskivet päätyivät hänen kotinsa takapihalle pusikkoon.

Krp otti hänet pian kiinni.

”Kertomukset muuttuvat”
Aarnion puolustus halusi kyseenalaistaa Fagerholmin kertomuksen ja kävi laajasti läpi hänen eri vaiheissa muuttuneita kertomuksiaan.

- Kertomukset ovat muuttuneet tänäänkin, asianajaja Riitta Leppiniemi huomautti.

Leppiniemi tenttasi Fagerholmia useita kertoja eri päivämääristä.

- En muista niitä tarkkaan. Siitä on 4 v aikaa. On kauhean vaikea muistaa päivämääriä.

Milloin teidän muistikuvanne ovat olleet parhaimmillaan: keväällä 2012 vai kesällä 2014? Leppiniemi tivasi.

- En ota tuohon kantaa.

Fagerholm sanoi, ettei tämä asia häntä kiinnosta. - Te kysytte ja yritän vastata totuudenmukaisesti.

Samaan tapaan kuin puolustus yritti kyseenalaistaa, niin syyttäjä yritti kysymyksillään ja esitutkintapöytäkirjan avulla tukea Fagerholmia.

Varoittaja
Pasi Nikon roolista varoittajana hän ei ollut kertonut tynnyrijutun hovioikeuskäsittelyssäkään.

- Ei ollut syytä kertoa, Fagerholm totesi.

- Sanoitte hovioikeudessa, että se oli joku tuntemattomaksi jäänyt henkilö, Leppiniemi kuittasi.

- En muista.

Fagerholm kertoi myös, että häntä oli yritetty Vantaan vankilassa painostaa hovioikeuden käsittelyn alla. Hänen olisi pitänyt nimetä varoittajaksi UB-jengiläinen, jonka lavastamisesta Pasilan mieheksi Aarniota syytetään. Tätä ehdotti UB-jengiläinen itse.

Syyttäjän mukaan Aarnio oli järjestyttänyt UB-jengiläisen naapuriselliin.

- Tässä on uhkailtu minua ja perhettä. On saanut kieli keskellä suuta olla, Fagerholm totesi.
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... aa/5620412
Schumi
Andy Sipowich NYPD

Taas yksi vaikeni Aarnio-jutussa

"Jälleen yksi alkuperäisen tynnyrijutun tuomituista vaikeni salissa. Tiistaina vuorossa oli 9 v 4 kk tuomion saanut Pasi Nikko."
Syyttäjä Antti Sundström tenttasi Nikkoa 35 minuuttia. Nikko vastasi kaikkiin kysymyksiin: ”En kommentoi”.

Salissa ollut Nikon asianajaja ilmoitti vaikenemisen syyksi sen, että tynnyrijutussa pitkiin vankeusrangaistuksiin tuomitut ovat tehneet purkuhakemuksen tuomioistaan korkeimpaan oikeuteen.

- Hän käyttää oikeuttaan vaieta.

Salissa kuunneltiin nauha Nikon kuulemisesta käräjäoikeudessa, jossa hän kiisti kaiken osallisuutensa huumeisiin.

- Olen syytön, hän sanoi rätisevällä nauhalla.

Aiemmin kaikki muutkin alkuperäisen tynnyrijutun syytetyt - yhtä lukuun ottamatta - ovat vaienneet salissa. Kuulematta on vielä 12 v 2 kk tuomion saanut Raine Sievälä.

Tiistain käsittely oli ohi vajaassa kahdessa tunnissa.

Salissa kuultiin myös kuopiolaista naista. Hän oli juttuun nivoutuvan kuopiolaisen miehen naisystävä. Syyttäjien mukaan kuopiolaismies haki Helsingistä Malmin naiselta hasista kuopioon. Malmin nainen kuului syyttäjien mukaan Aarnion salakuljetusorganisaatioon.

Nainen kertoikin hasiksen hakumatkoista pääkaupunkiin.

Häntä kuultiin puhelimessa.

Oikeudenkäynti jatkuu joulutauon jälkeen tammikuussa. http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... sa/5622326
Ei tynnyrituomituilta paljon juttua tule.

Sievälä tulee olemaan mielenkiintoinen kuultava ellei vaikene täysin.

KRP ehdottanut mm. tuomionpurkua jos puhuu Aarnion päälle ja Sievälää väitetään Aarnion lähimmäksi apuriksi.
jaa-jaa
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja jaa-jaa »

15 vuotta ovat KRP ja Helsinki nahistelleet keskenään, peräti istuneet pullakahveilla Poliisihallituksessa ihmettelemässä huonoja välejään.

Täytyy sanoa, että joko poliisin johtojärjestelmä on täysin mätä, tai sinne valikoituu täysin todellisuudesta etääntyneitä yksilöitä.

Jos johtaisin tuota järjestelmää, niin herrat Lardot ja Aapio istuisivat 45 minuuttia seinän vierustan muovituoleilla toimistossani, jonka jälkeen heidän työtehvänsä olisi poliisin uudessa cyberturvallisuusyksikössä suorittavalla esimiestasolla. Samassa avokonttorissa viereikkäin, ääntä eristämättömällä sermillä erotettuna, 3 kk koeajalla.

Jos homma ei toimi, niin ansiosidonnaisella työkkäriin.

Ihan uskomattomia tunareita tuo järjestelmä täynnä.

Ja mitä tekee poliittinen päättäjäkunta? Finavian johdon möhläilyistä seurasi jumalaton valtionohjaushässäkkä. Poliisi on sotkenut sisäsiittoista toimintaansa jo yli 15v ja ministerinpalleilla ei reagoida mitenkään, eikä eduskunnassa.
Valtakunnansyyttäjä: "Poliisin tekemä väärennös ei ole väärennös, koska se on tehty virkavastuulla."
Vastaa Viestiin