Vääriä lääkkeitä - nyt vankilassa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
pastori
Armas Tammelin

vankila ja lääkkeet

Viesti Kirjoittaja pastori »

Viestiketjussa on esitetty monenlaisia näkemyksiä ja mielipiteitä mm. vankiloiden lääkehoidosta. Joukossa on varmasti faktojakin.

Sanoisin kuitenkin aiheeseen liittyen seuraavaa:

Benzodiatsepiinit ja ylipäänsä kaikki rauhoittavat tmv. "lusimista helpottavat/jouduttavat" lääkkeet on vankiloissa kielletty vankenhoitolaitoksen päätöksellä jo vuosia sitten. Toisin sanoen vankiloissa EI jaeta vangeille pameja tai vastaavia rauhoittavia lääkkeitä. Ylivoimaisesti eniten käytetty lääkeaine vankilassa on burana. Seroquel ja muut neuroleptit ovat myös hyvin yleisiä.

Vankilasta riippumatta jokaisessa vankilassa on yksi tai useampi sairaanhoitaja töissä. Lääkkeiden jakelu tapahtuu kuitenkin siten, että sairaanhoitaja vain annostelee lääkkeet kunkin vangin "henkilökohtaiseen" dosettiin, jonka jälkeen vartija noutaa säkillisen dosetteja sairaanhoitajalta. Tämän jälkeen dosetit jaetaan osatoille niiden "vartioasemiin" niin, että vangit voivat ne itse noutaa.

Vakava ongelma on minusta se, että tuota dosettien noutoa ei valvo kukaan. Samoin kuin se, että kukaan ei kontrolloi sitä mitä noille dosetissa oleville lääkkeille sittemmin tapahtuu. Käytännössä lääkkeitä voidaan myydä/vaihtaa/ottaa yliannoksia ymv - kun kontrolli puuttuu tai se on olematonta.

Lääkkeet tulisi ottaa ja jakaa valvotusti ja muiden kuin buranan osalta sairaanhoitajan läsnäolessa. Nyt näin ei ole, vaan lääkkeitä otetaan omin päin - jos otetaan - ja niitä myydään, niillä tehdään vaihtokauppoja jne. Eivätkä vartijat tästä toiminnasta juurikaan piittaa.

Itse asissa vankiloissa sairaanhoitajat myös tosiasiallisesti diagnosoivat vankeja ja tekevät heille lääkemääräykset. Lääkärin virka on vankiloissa usein sivutoiminen ja muodollinen. Lääkärin tehtävänä onkin sitten jälkikäteen "vahvistaa" sairaanhoitajien jo päiviä ennen tekemät diagnoosit ja lääkitysmääräykset - siis jälkikäteen - ja näin myös tapahtuu. Tämähän on täydellisesti lainvastainen menettely - selvä ja suoranainen rikos.

MUTTA.

Kun otetaan huomioon mistä kansanosasta on kyse, asia ei kiinnosta juuri ketään. Joskus tulee sitten julkisuuteen tapauksia, kuten tässä viestiketjussakin mainittu tapaus.
markja
Adrian Monk
Viesti:

Re: vankila ja lääkkeet

Viesti Kirjoittaja markja »

pastori kirjoitti:Kun otetaan huomioon mistä kansanosasta on kyse, asia ei kiinnosta juuri ketään.
Jeps. Ja miksi pitäisi kiinnostaa, samanlaista lääkehoitoa saavat mm. suurinosa maamme vanhuksista. Vangit ovat joka ikinen vankilassa kuitenkin vain ja ainoastaan siitä syystä, että ovat tehneet (yleensä toisen terveyteen tai omaisuuteen) kohdistuvia vakavia rikoksia. Jos ei vankilan lääkehoidon taso kelpaa, minun puolestani kriminaalit voivat aivan hyvin olla tekemättä rötöksiä ja päätymättä vankilaan. Vanhuutta ei kukaan valitse vapaaehtoisesti, toisin kuin rikosten tekemisen.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Leila
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Leila »

Tietääkseni vankiloissa jaetaan lääkkeet vankinumeron perusteella, Onko näin? Lehden mukaan ei mutta onko kenelläkään kokemusta asiasta?
pastori
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja pastori »

Leila kirjoitti:Tietääkseni vankiloissa jaetaan lääkkeet vankinumeron perusteella, Onko näin? Lehden mukaan ei mutta onko kenelläkään kokemusta asiasta?
Kysymyksenasettelu on hieman epäselvä. Doseteissa on vangin nimi ja vankinumero, mutta pääosassa vankiloita niitä ei kukaan jaa vangeille vaan vangit hakevat ne "pamppulasta" = vartiokopilta itse. Siellä kopilla voi olla kesäpoika töissä, joka ei juurikaan katso kenen dosetti lähtee kävelemään. Itse asiassa dosetit ovat usein tuon kopin ulkopuolella, josta kuka vaan voi napata mieleisensä dosetin.
Leila
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Leila »

pastori kirjoitti:
Leila kirjoitti:Tietääkseni vankiloissa jaetaan lääkkeet vankinumeron perusteella, Onko näin? Lehden mukaan ei mutta onko kenelläkään kokemusta asiasta?
Kysymyksenasettelu on hieman epäselvä. Doseteissa on vangin nimi ja vankinumero, mutta pääosassa vankiloita niitä ei kukaan jaa vangeille vaan vangit hakevat ne "pamppulasta" = vartiokopilta itse. Siellä kopilla voi olla kesäpoika töissä, joka ei juurikaan katso kenen dosetti lähtee kävelemään. Itse asiassa dosetit ovat usein tuon kopin ulkopuolella, josta kuka vaan voi napata mieleisensä dosetin.
Ei oikein ajatus kulkenut yöllä kun olin juuri herännyt mutta tajusitkin mitä hain takaa. Kiitokset vastauksesta.
humma
Poliisikoira Rex

Re: Vääriä lääkkeitä -- nyt vankilassa

Viesti Kirjoittaja humma »

Piti kaivella ihan ketjukin esille. Törmäsin tämmöiseen tuolla Facebookin ihmemaailmassa. En itse jaksa millään uskoa, että lääkärin määräämää lääkitystä virkavalta panttaisi, mutta oiskohan tässä taustalla lähinnä annostelu? Juorujen mukaan on sekakäyttötaustaa, mutten sitten tiedä miten esimerkiksi hammaslääkärin määräämän kipulääkkeen annostus korreloi semmoisen kanssa? Toleranssi niin korkealla, ettei enää tavallisen ihmisen annostus tunnu missään?
Mä sain mun mieheltä tällaisen kirjeen tänään ja mä haluan jakaa sen teille kaikille vaikka mua vähän pelottaakin, koko tämä tilanne on tosi pelottava.
Pyydän, jakakaa tätä eteempäin.
Mä olen todella huolissani mun miehen kunnosta ja toivon, että tämän julkaiseminen herättäisi huomiota.
Mä en ikinä aikaisemmin ole ollut tällaisessa tilanteessa.
Mä oon ihan neuvoton ja hulluna huolesta.
Mitä sä tekisit, jos saisit tällaisen kirjeen sun aviopuolisolta?
Saankohan mä mun miestä edes hengissä takaisin?
Jakakaa tätä, kiitos jo etukäteen.
Helsingin poliisivankila 2.2.2016
Julkinen avunpyyntö
Minut pidätettiin 26.1.2016 ja määrättiin tutkintavankeuteen 29.1.2016 epäiltynä talousrikoksesta.
Toin jo pidätyksen yhteydessä julki välttämättömän psyyke- ja kipulääkitykseni.
Silloin ja sen jälkeenkään, kymmenistä pyynnöistäni huolimatta, poliisivankilan henkilöstö on kieltäytynyt antamasta minulle lääkärin määräämää lääkitystäni, vaan minulle annetaan vain murto-osa reseptini mukaisista lääkkeistä.
Todettakoon, että kyse ei ole huumeisiin luokiteltavista lääkkeistä.
Vangitsemisoikeudenkäynnin yhteydessä käräjäoikeuden tuomari erikseen määräsi tutkinnanjohtaja Sampsa Marttilan ja kaksi paikalla ollutta tutkijaa huolehtimaan siitä, että saan minulle määrätyn lääkityksen.
Poliisivankilan puolella asialle naurettiin avoimesti ja psyykelääkitystäni alennettiin entisestään.
Maanantaina 1.2.2016 aamulla havaitsin itse ensimmäisen tajunnanmenetyskohtaukseni, kun heräsin sellini lattialta verta vuotava haava päässäni.
Samana päivänä vastapäisen sellin vanki ilmeisesti yritti surmata itsensä päätellen n. 15minuutin suorasta tuskanhuudosta. Toisen sellin vanki taas yritti polttaa sellinsä.
Edelleen samana päivänä 1.2 minulta poistettiin kulmahammas ja olen valvonut koko viimeyön kirjaimellisesti ulisten kivusta, koska poliisivankilan henkilökunta on kieltäytynyt antamasta hammaslääkärin määräämää kipulääkitystä.
Tänään 2.2.2016 (päivämäärät kysytty vartijalta) olen havainnut mielenterveyteni mahdollisesti pettävän johtuen nyt viikon kestäneestä kroonisesta kivusta ja vuorokauden kestäneestä akuutista kivusta; sekä psyykelääkitykseni puuttumisesta.
Koen, että minulla on vaikeuksia hahmottaa ympyröivää todellisuutta enkä voi luottaa aisteihini sietämättömän kivun johdosta.
Katson olevani välittömän sairaalahoidon tarpeessa.
Kenelle voin soittaa, kun poliisi kiduttaa minua.
Mistä saan apua?
Quis custodiet ipsos custodes?
Tuomo Ahonen
Pomppulinna
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Pomppulinna »

Ei kannata tehdä jekkua, jos ei perse kestä kakkua.
Thelea
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Thelea »

humma, onhan tuo poliisivankilan porukalta aika törkeää, jos on totta. Jos siksi, että voi olla että osa vangitun kokemasta (tuo naureskelu esimerkkinä) voi olla harhoja, jotka johtuvat psyykelääkkeen vähenemisestä.

Itseltä on myös poistettu hammas (ei kulma, vaan viisaudenhammas ja leikkaamalla) ja voin sanoa, että kipulääkkeen kieltäminen tilanteessa vastaa milteimpä kidutusta. Minä en edes käytä paljoa särkylääkkeitä, mutta silti vasta panacod + burana 800mgx2 tepsi.

Pomppulinna saa pomppia jorpakkoon, mikäli ei tajua että syytön kunnes toisin todistetaan. Ei epäily vielä rikollista tee.
"Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end." - Maxine (kertoi isänsä sanoneen näin), Amyn lailla.
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Thelea kirjoitti:humma, onhan tuo poliisivankilan porukalta aika törkeää, jos on totta. Jos siksi, että voi olla että osa vangitun kokemasta (tuo naureskelu esimerkkinä) voi olla harhoja, jotka johtuvat psyykelääkkeen vähenemisestä
Lääkeriippuvuuksia käytetään, etenkin kuulusteluissa, yleisesti hyväksi. Monella kuulusteltavalla kun on esimerkiksi diagnosoimaton opiaattiriippuvuus. Tämä on ihan sairausluokituksena hyväksytty, mutta ei kannata kertoa mikäli asut tai vaikutat lapsitaloudessa.

Se on sitten toinen asia miten riippuvuus ja vieroitusoireet vaikuttavat kuulusteluihin. Tämä on ihan miehestä kiinni(tai naisesta). Moni ottaa ennemmin turpaan, valehtelee, laulaa tai mitä tahansa kunhan pääsee kopista pois. Tämä on ok suomessa, vaikka voitaisiin verrata kidutukseen.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Pomppulinna
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Pomppulinna »

Thelea kirjoitti: Pomppulinna saa pomppia jorpakkoon, mikäli ei tajua että syytön kunnes toisin todistetaan. Ei epäily vielä rikollista tee.
Jos iso mies tekee jekkua, iso mies kärsii seuraukset kuin iso mies, eikä pillitä vaimolle muutaman päivän kopissa olon jälkeen.

Jos ei perse kestä käkkiä kakkua, älä tee jekkua.
kanlaya
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja kanlaya »

Ettei olis päähenkilöllä kuuppa seonnu ja alkanu mätkii virkamiehii refloissaan :lol:
Thelea
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Thelea »

Pomppulinna kirjoitti:
Thelea kirjoitti: Pomppulinna saa pomppia jorpakkoon, mikäli ei tajua että syytön kunnes toisin todistetaan. Ei epäily vielä rikollista tee.
Jos iso mies tekee jekkua, iso mies kärsii seuraukset kuin iso mies, eikä pillitä vaimolle muutaman päivän kopissa olon jälkeen.

Jos ei perse kestä käkkiä kakkua, älä tee jekkua.
Pomppulinna saa pomppia lastentarhaan ja estolistalle vertaistensa joukkoon

On Anoi Kaa: kyllä tuo varmaan tehokas kuulustelukeino on, mutta millä perusteella se sallitaan? Toki jos ei nyt vieroitsúsoireet ole hengenvaarallisia tai ei kielletä elintärkeän lääkkeen tai kipulääkkeen saamista, se voi olla just laillisen puolella.
"Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end." - Maxine (kertoi isänsä sanoneen näin), Amyn lailla.
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Ei kai poliisi voi ruveta tarjoamaan huumeita pidätetyille?
On Anoi Kaa

Thelea kirjoitti:...
On Anoi Kaa: kyllä tuo varmaan tehokas kuulustelukeino on, mutta millä perusteella se sallitaan? Toki jos ei nyt vieroitsúsoireet ole hengenvaarallisia tai ei kielletä elintärkeän lääkkeen tai kipulääkkeen saamista, se voi olla just laillisen puolella.
Haluaisin itsekin tietää perusteet, mutta ns. maan tapa. Viikon kun kidut nukkumatta ja joka päivä yritetään ainakin kuulustella, saatat päästä lääkäriin ja saada unilääkettä. Tämä siis tutkintavankeudessa yleinen käytäntö.

Yksi syy on varmaan se, että lääkäri ei halua tai uskalla määrätä opiaatteja pelkästään olon normalisointiin. Vangitunhan kuuluukin kärsiä, näinhän sitä ajatellaan. Riippuvainen vangittu vaan kärsii "pikkuisen" enemmän.
Tosiasia on se, ettei muuten fyysisesti terve ihminen vieroitusoireisiin kuole. Kuolemantapaukset kyllä usein juontavat vieroitusoireista - olot laittavat tekemään asioita jotka eivät turvallisia....

Lisäksi, harvoilla opiaattiriippuvaisella on kuitenkaan olemassaolevaa reseptiä ja korvaushoitokäytäntökin yhä niin kankea, että työssäkäyvä tai lapsitaloudessa asuva ei k-hoitoon usein mene menetysten pelossa.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
On Anoi Kaa

Tuomion Pasuuna kirjoitti:Ei kai poliisi voi ruveta tarjoamaan huumeita pidätetyille?
Kyllä näin toimitaan ainakin Hollannissa ja Sveitsissä. UK:n ja Saksan käytännöistä en ole varma tällä hetkellä. Toki poliisi ei niitä määrää, onneksi.

Annetaanhan Suomenkin vankiloissa "huumeita" aika monelle, siis niille joille on määrätty jyrkät kipulääkkeet tai ovat opiaattikorvaushoidon piirissä.

Englanninkielentaitoisille lukemista aiheesta:
https://www.rt.com/uk/229327-uk-police- ... ne-heroin/
Vastaa Viestiin