BODOM: Poikien moottoripyörät

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

teemu kirjoitti:
papillon kirjoitti:Noista pyöristä sen verran että siinä kuvassa missä Sepon veli ja isänsä tutkivat Sepon pyörää rakenteilla olevan talon pihalla, siinä kuvassa on etulokasuoja ainakin irti, taisi siinä aikaisempien palstojen pyöräntuntijoiden mielestä olla jotain muutakin vikaa, mutta lokkari oli irti ainakin.

Miksi oli, siitä ei tietoa.
Vastaavaa olen lukenut itsekin. Olisiko sitä kuvaa mistään saatavilla enää nykyään?
Taisi olla Q:n ykstyisjakelussa enkä enää löydä sitä ainakaan vanhasta sähköpostista. Ei tuo kuva niin selvä ollut, että mitään pyörän vaurioita olisi voinut varmuudella sanoa ja pyörääkin oli kait vähän grossattu. Enemmän se oli spekulointia, samoin kuin joistakin kuvista Nilsin pyörän osalta.
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

papillon kirjoitti: ...No, itse hankkeesta että arvelen sen jo tutkitun poliisin toimesta kuvailemasi kaltaisilla välineillä...hankaluuksiakin lienee luvassa ellet ole melko mittavalla joukolla ja sitten tarkoilla linjauksilla liikkeelä....
:roll:
Olen Papillionin kanssa samaa mieltä siitä, että tavarat olisi löydetty järvenpohjasta 1960, jos ne olisivat olleet siellä. Vaikka todennäköisyyttä sille, että mitään enää löytyisi voidaan pitää erittäin pienenä, ei liene kuitenkaan kokonaan mahdotonta, että järvestä keväällä löytyy hävinnut kassi ja siinä olleita tavaroita. Niitä ei ole tiettävästi löydetty tähän mennessä mistään, joten ne ovat hukassa poliisilta ja suurelta yleisöltä. Bodomia edeltäneen telttamurhan (Tulilahti) tavarat lienee tuotu myöhemmin löydettäväksi, joten Bodominkaan tavaroiden mahdollinen myöhempi löytyminen ei olisi ensimmäinen kerta tämän laatuisissa jutuissa.

Jos todennäköisyyksien vastaisesti jotain löytyy, niin arvaan, että se on tuotu suhteellisen äskettäin. Pohjassa ollut kassi olisi 47 vuodessa tullut sieltä ylös viehekalastuksen yhteydessä, tai joku amatöörisukeltaja olisi sen äkännyt. Jos siis löytyy, niin ehkäpä kassi olisi ollut välivuodet saveen sotkettuina jossain muualla, muttei lainkaan sellaisessa hyvävetisessä kaivossa, missä paikallinen tarina on väittänyt mm. puukon olleen.

Olen tästä kirjoittanut jo ennen, mutta kirjoitan uudelleen: Jotta maastosta tai järvenpohjasta näin pitkän ajan jälkeen löydetyllä aineistolla olisi todistusarvoa, pitäisi löytöjen asema maakerroksissa dokumentoida mahdollisimman tarkkaan. Esineiden talteenotto ilman niiden löytöpaikan tutkimista johtaa yhteyden katkeamiseen esineiden kätkemiseen ja kätkijään, ja samalla häviää kenties ainoa todiste, joka vielä voisi sitoa jonkun henkilön tekoon. Tämä tarkoittaa kaikkia mahdollisia ja mahdottomia tekijöitä, ainut syytteessä ollut mukaan lukien. Toivottavasti Hessu52:n ryhmässä on mukana joku - esim. sukeltava merigeologi - jonka osaaminen ja asiantuntemus painaa riittävästi myös rikosoikeudellisesti. Näin asiaan voitaisiin saada lisävalaistusta, sen sijaan, että mahdollisen löydön sattuessa kohdalle murhien ratkaisu jäisi entistä enemmän hämärän peittoon.

Jos KRP kuitenkin saisi löytyneistä tavaroista syyn pitää tapausta selvitettynä, ja löisi kirjan kannet kiinni, niin saisihan Hessu52 sitten luvatun palkkion, ja taloudenhoitajansa siitä hyvän mielen. Ansiosta tuo tulisi. Niin paljon on tekstiä kertynyt mieheltä ja (vaimon?) on pitänyt pestä testeissä röhjääntyneitä vaatteita.
pate
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja pate »

Aikoinaan, kun niitä rantavesiä tutkittiin, niin sieltä etsittiin mahdollista surmaväinettä/välineitä. Ei kai nyt kenenkään mieleen tullut, että ne kaikki kadonneet tavarat voisivat olla vedessä.
Ei sellaista määrää tavaraa mitenkään voi veteen kätkeä. Jo nahkapusero tekee sen, että aikas painava kivi pitää kassiin laittaa, että saa sen uppoamaan. Ja sitten sillä on jo niin paljon painoa, että ei sitä kovin pitkälle rannasta pysty heittämään ja siten se on tavattoman helppo havaita. Jos joku paikalta ottaisi tavaroita pelkästään siksi, että yrittäisi lavastaa tekoa ryöstöksi, niin ei millään voi uskoa, että epätoivoisesti viskaisi kassin järveen ja toivoisi parasta.

Vähän sama juttu on siinä, että sitä kivenkoloihin ja maahan kaivaisi. Siitä jäisi niin helpot jäljet ja paikka olisi helppo huomata, kun kuitenkin maasto tällaisissa jutuissa tutkitaan lähes sentti sentiltä suuremmaltakin alalta. Toivotaan, että surmaaja on pudottanut jotain tai jättänyt muita jälkiä itsestään. Mutta kenellekään ei varmasti tule mieleen puita tarkemmin tutkia.

Tuo ajatus siitä, että lintupojat veivät tavarat ja kengät ei ole mahdoton, mutta silti erittäin vaikeasti uskottavissa. Mitä he tällaisella teolla olisivat ajatelleet tekevänsä. Pilanakin jo lähes mahdoton, sillä jos he ne tavarat ja kengät ottivat, heidän varmuudella olisi pitänyt nähdä myös karmeat surmatyöt. Kyllä tässä on pakko uskoa Heikin tarinoita ja välttää niin mielikuvituksellisia pohtimisia, missä lintupojat olisivat näinkin pahasti sotkeutuneet juttuun ja kaikki nämä vuodet vaienneet teostaan.
MEG
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja MEG »

Kun tätä tavaroiden puuhun kätkemistä tarkemmin pohtii,niin entistä epäuskottavammalta se vaikuttaa.
k.o. tavaroilla täytetyn kauppalaukun vieminen ylös puuhun näkymättömiin ei ole mikään helppo homma kenellekkään, saati N.G-lle jonka vammat täytyisi siis kuvitella lähes olemattomiksi

Jos N:G tavarat on kätkenyt, niin todennäköisin paikka mielestäni on sillionen vedenottamon rakennustyömaa.
Työmaalla ajelehtii aina lapioita ja maan pinta on rikkinänen ja epätasainen, joten kaivuujälkiä ei olisi huomattu.
Työmaaparakkiin majoittunut työntekijä ei ollut mikään yövartija, tuskin Nisse hänen paikalla olostaan tiesi.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

pate kirjoitti: Tuo ajatus siitä, että lintupojat veivät tavarat ja kengät ei ole mahdoton, mutta silti erittäin vaikeasti uskottavissa. Mitä he tällaisella teolla olisivat ajatelleet tekevänsä. Pilanakin jo lähes mahdoton, sillä jos he ne tavarat ja kengät ottivat, heidän varmuudella olisi pitänyt nähdä myös karmeat surmatyöt. Kyllä tässä on pakko uskoa Heikin tarinoita ja välttää niin mielikuvituksellisia pohtimisia, missä lintupojat olisivat näinkin pahasti sotkeutuneet juttuun ja kaikki nämä vuodet vaienneet teostaan.
Entä, jos pojat piilottivat ko kassin jo illalla, ennen kuin surmat olivat tapahtuneet. Ikään kuin pienenä kiusantekona tai pilana. Sitten aamulla saivat sätkyn, kun näkivät mitä retkeläisille oli tapahtunut. Ottivat paniikissa poikien kengät ja veivät ne sinne kenkäpiiloihin...
Muista lähdekritiikki!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Ei hullumpi ajatus skoonelta.

Täytyykin makustella sitä hieman.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

teemu kirjoitti:
papillon kirjoitti:Noista pyöristä sen verran että siinä kuvassa missä Sepon veli ja isänsä tutkivat Sepon pyörää rakenteilla olevan talon pihalla, siinä kuvassa on etulokasuoja ainakin irti, taisi siinä aikaisempien palstojen pyöräntuntijoiden mielestä olla jotain muutakin vikaa, mutta lokkari oli irti ainakin.

Miksi oli, siitä ei tietoa.
Vastaavaa olen lukenut itsekin. Olisiko sitä kuvaa mistään saatavilla enää nykyään?

- Niitä kyseisiä kuvia oli liikkeellä parikin eri tasoista, kyllä ne löytyvät minultakin masinan uumenista molemmat, pitäisi saada tarkasteluun.

Miten on, onko täällä Infossa mitään kuvagalleriaa, tai voiko semmoisen laitella, jonne voisi noita otoksia toimitella kaikkien pällisteltäväksi?

Sieltä sitä spekulaatiota ja kaikenlaista jutunjuurta löytyisi saletiisti...
Hessu52
Watson itse

Minun puolestani voit laittaa vaikka kuinka paljon, jos se ei ole tekijänoikeuslaista kiinni ja antaisivathan kuvat taas jotain uutta jutun yhteyteen.
Hessu52
Watson itse

No papillon, olisiko niitä kuvia, tai saako niitä käyttää, miltä se näyttää?

Kas kun lipsahti runon puolelle.

Jos niitä fotoja saa laittaa, niin olis kiva nähdä, millaisia ne ovat ja minkä kuntoisia motukat olivat.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Vai oikein riimitti, olipa melkein kuin limerikki.

Kuvia löytyy toki rutosti, prätkäkuvan kuljetti Teemulle juuri posti.

Hänhän sitä kyseli, laitoin matkaan ennen kuin on postikuskilla vesikeli.

Se on ylläpidon tai innokkaan galleristin asia johtaako se esim. Hessun kohdalla suurempaan huviin, ainakaan mitä tulee Bodomin kuviin.

Itse en gallerioita perusta, vaikka niistä perustan, aineistoa saatan laittaa jos mestan laitto jollekin maittaa.

Niin no, ei se oikein kulje nyt, mutta siis: Ei kuvia sinne tänne, vaan keskitetysti jonnekin, linkkiosasto taitaa ollakin.

Toki on sitten tekijänoikeudet ynnä muut direktiivit, huijui nyt alkoi jo hirvittämään... :shock:
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Kas kas - täältähän löytyikin vanha tuttu nikki, joka sai aikoinaan Q :kin hermostumaan.

Sanoisin jotta tämä teinien vanha temppu ei vanhalle oikein tehoa. Yksi kuva kertoo, elämää kokeneelle enemmän kuin tuhat sanaa.

Tiedän - että on olemassa yksi kuva jota etsitään - ja kun se löytyy - se esitellään takuuvarmasti ensimmäisenä poliisille. :shock:
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

papillon kirjoitti: ... prätkäkuvan kuljetti Teemulle juuri posti.
....Toki on sitten tekijänoikeudet ynnä muut direktiivit, huijui nyt alkoi jo hirvittämään... :shock:
Kiitokset kuvasta.
Se esittää paitsi pyörää, tunnistettavasti myös kahta pöytäkirjoissa mainittua yksityishenkilöä. Mahdollisesti tästä syystä kuvaa ei ole näkynyt verkkogallerioissa.

Verkossa olevien motskarikuvien perusteella pyörällä on mielestäni yhteisiä piirteitä sekä DKW_IFA_125cc:n että DKW 125RT:n kanssa. Siihen perheeseen UN-331 kuuluu.
Pyörässä on IFA:n seisontatuki, tankki ja takalokari, mutta RT:n työkalukotelo ja takaiskari. Toisin kuin linkkien kuvissa UN_331:ssä on pitkä, kahden hengen satula. Etulokari puuttuu ja pakoputki on irti. Takaiskari näyttäisi olevan rikki. Krossattu, kuten Konsta sanoi.

Kiinnostavaa on, että pakoputki on oikealla. Vasemmalle kaaduttaessa se jää pyörän yläpuolelle.

Laitan vielä lisäkuvaksi Suomessa museoidun DKW IFA 1951:n.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Laitan tähän Papillionin postaaman kuvan:
(otetaan se sitten pois, jos jotakuta häritsee)

Kuva
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

konsta kirjoitti:Laitan tähän Papillionin postaaman kuvan:
(otetaan se sitten pois, jos jotakuta häritsee)

Kuva
Hieno kuva.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse

Olisiko noita kuvia enemmänkin, esimerkiksi sivukuvaa, jolloin voisi arvioida noita vaurioita paremmin.

Nythän ei tuossa ole kuin etulokari irti, eikä juurikaan muuta, mikä todistaa vain sen, että motukalla on ajettu ilman lokaria.

Kumman prätkässä sitä vikaa oli ollut juuri ennen retkelle lähtöä, Gussellahan oli kytkinvaijerin kanssa kait jotain "pientä laittoo", mutta pitikö Sepi rokulia duunista lauantaina juuri sen takia, että saisi motukan kuntoon ennen "redua" (slangia).

Etuläski näyttää melko uudelta, eikä tarvikestongakaan näytä vääntyneen.

Peili on ehjä, eikä kytkin ja jarrukahva näytä vääntyneen.

Pakoputki on nostettu sen ajan tapaan ilös, jossa varmaan on reiitetty teräspelti suojaamassa takana istuvan jalkaa palamasta kuumaan putkeen.

Putken piti crossin takia olla nostettuna ylös, ettei se jäisi kiinni joka kantoon.

Etuvalokin näyttää ihan ehjältä, joten pikaisesti katsottuna ei vehkeessä juurikaan vammoja esiinny.
Lukittu