Doctor Lecter kirjoitti:
Tulilahden leirintäalueen vierellä asusti seurakunnan työntekijä, jonak menneisyys oli ollut "omituinen tirkistelijätyyppi". Hän urakoi heinäveteläisille oman toimensa ohella vesikaivoja. Hän käytti apulaisenaan miestä, joka oli ns. rikollistyyppi, puukonpaljastaja ja uhkailija. Apulainen liikkui Varkaus-Heinävesi välin mopolla".
Eräs soittaja oli vihjaissut tietämistään "kaivonkatsojista" eräälle lehdelle seitsemän vuotta sitten (siis vuonna 1986) mutta sieltä oli kerrottu, että asiaa ei enää tutkita. Joroisten puolella asui ukko A, jolla oli parissakymmenissä oleva poika B. Nämä väkivaltaisina tunnetut henkilöt olivat tekemässä kaivoa Heinävedellä kesällä 1959.
...
Runarilla ei ollut koskaan sinistä Soliferia vaan punainen Jupiter-merkkinen mopedi, jonka hän oli varastanut vasta 26.9.1959. Siis kaksi kuukautta Tulilahden murhien jälkeen. Silti pöytäkirjassa lukee, että Soliferin olemassaolo on todistettu. Miten ja kuinka sitovin perustein - sitä ei ole kerrottu.
Veljensä Arne lienee tuon "sininen Solifer" - tiedon takana.
...
Millä se Runar sitten liikkui tuolla seudulla jos ei mopedia ollut. Ketä tässä nyt uskoisi... Onko Runarin oleskelu Heinävedellä aukottomasti todistettu ja jos on, niin milloin hän siellä oli. Spekulaatiota kehiin!
Surmaajaehdokkaita on jo ollut esillä useampikin...
Olen ollut siinä uskossa, että ketjussa aiemmin mainittu maalaistalo on ollut lähin asuinpaikka leirintäalueelta käsin. Ja entisaikaanhan usein työmiehet asuivat työaluetta lähimmissä taloissa, jos ei muuta majapaikkaa ollut. Joten jos nämä lehdessä varsin epämääräisesti määritellyt henkilöt eivät suorastaan olleet samoja kuin ko. talon omistajat, niin saattoivat kuitenkin asua talossa tapahtuma-aikaan...?
Itse asiassa se, oliko Runar Holmström
lainkaan Tulilahdella tuona kesänä, on ristiriitaisten lausuntojen takia mielestäni jäänyt toteen näyttämättä! Yo. perusteella jos oli, on hänellä voinut olla sininen mopo, tai olla olematta. Hän on myös voinut olla Tulilahdella tapahtuma-aikaan (itsekin epäiltyjen paikallisten miesten kertomus), pari viikkoa sen jälkeen (jolloin hänen kerrottiin olleen kaupassa) tai vasta 2 kk sen jälkeen, jolloin hänellä ilmeisesti siis ainakin oli jo
joku mopo. Ainoat henkilöt, joiden siis varmasti tiedetään seurailleen tyttöjä, koska he itse sen myönsivät, ovat paikalliset nuoret miehet, jotka väittivät nähneensä myös jonkun mopomiehen. Mutta heidän todistuksellaan, tajuttuaan olevansa itsekin epäiltyjä, lienee yhtä suuri painoarvo kuin kaikilla niillä paikallisilla, jotka kuukausikaupalla murhien jälkeen yhtäkkiä muistivat nähneensä Runarin mopon selässä milloin minkinlainen hattu päässä...
Olen täysin varma, että tekijät olivat paikallisia, ja että juttu vaiettiin kuoliaaksi sen ajan tekopyhien "parhaimpien perinteiden" mukaan. Tästä myös seuraa, että ainakin yksi tekijä lienee edelleen elossa, koska kaikissa epäillyissä miespareissa ainakin toinen oli nuori. Heinävedellähän on ymmärtääkseni kokemusta salailussa myös eräässä toisessakin tapauksessa (erään paikallisen poliitikon kohtalo).