Seuraavassa niin käsittämätöntä sekoilua, että täytyy myöntää, että minä en ymmärrä sitä. Enkä varsinkaan sitä, miten se liittyy tuohon kysymykseen, jonka esitin.
Xerxes kirjoitti:En minä niin yksinkertainen ole, että olisin tuossa asiassa samaa mieltä.
Mistä sinä nyt et ole samaa mieltä (ja kenen kanssa)?
Xerxes kirjoitti:Nimenomaan todennäköisyyksillä pelataan aina oikeuden päätöksiä myöten. Se on selvä asia. Niinpä on todennäköistä, että FBI:n lausunto on hyvin todennäköisesti parempi ja luotettavampi kuin esim. nimimerkki kerroushin lausunto.
Esittämääni kysymykseen ei todennäköisyydellä ole mitään merkitystä. Älä sotke asioita.
Minä en muuten ole antamassa, enkä ole antanut mitään lausuntoa häke-tallenteen sisältämistä asioista. Minulla ei ole siihen välineitä eikä sellaista lausuntoa ole minulta pyydetty. Jos edelleen viittaat siihen sanomaani, että "tuollaisia varkkää vartissa" niin se kyllä edelleen pitää paikkansa. En kuitenkaan aio tehdä sitä häke-tallenteen sisällöstä.
Xerxes kirjoitti:Varmaan syyttäjä on samaa mieltä - se on todennäköistä.
Minusta kyllä tuntuu, ettei sinulla ole käsitystäkään todennäköisyyden käsitteestä. Lukasepas aluksi vaikka
tämä. (pdf)
Xerxes kirjoitti:Myöskään Rinden lausunto ei varmaan kelpaa edes syyttäjälle - hänkin ottaa lausunnon todennäköisesti mieluummin FBI:ltä.
Missäs tuollainen lausunto on?
Xerxes kirjoitti:Harkinnan varaista on esim. murhasta tuomitseminen. Jos on varteenotettava epäilys siitä, että tekijä ei ole se oikea murhaaja, niin henkilöä ei tuomita. Mikä on "varteenotettava epäilys" perustuu taas todennäköisyysharkintaan.
Se perustuu tuomarin harkintaan - realismiin tai tunteisiin.
Mutta nyt ei ole lainkaan kyse tuomion määräämisestä vaan vain yksinkertaisesta kysymyksestä ja vastauksesta siihen.
Xerxes kirjoitti:Kun taas sellainen mustavalko-ajattelu on tyypillistä psykopaateille. Heille on vain kaksi vaihtoehtoa - joko niin, tai näin. Muuta ei ole.
Vai psykopaateille!
Xerxes kirjoitti:Tähän riittää selvä vastaus. KYLLÄ tai EI. Selvä vastaus tähän olisi hyvä!

Ei vain psykopaateille. Vaan kaikille niille, jotka tajuavat kaksilukujärjestelmän. Matemaatikoille ja varsinkin ohjelmoijille, jotka joutuvat sitä koko ajan työssään käyttämään. Todennäköisyyden sijasta sinun kannattaa opiskella
Boolean algebraa
Siitä nimittäin on kysymys vesiesimerkissäni!
Leikkasin Xerxesin viesti lopun pois. Se on sitä samaa liirumlaarumia.
Uusitaan kysymys:
Pullossa on tilkka vettä, sanotaan vaikka 1 promille pullon tilavuudesta.
Kysymys kuuluu: "Onko pullossa vettä vai ei?
Vaihtoehtoja on vain kaksi. Ei mitään todennäköisyyssekoilua tähän.
Mutta koska tuo todennäköisyys sinua niin kiinnostaa, niin laitetaan mukaan pari kysymystä siitäkin.
Ensin helppo: Millä todennäköisyydellä Kuussa on elämää?
Ja toiseksi hieman pidempi.
Olemme molemmat kivikkoisella rannalla, jossa on pieniä mustia ja valkoisia kiviä silmänkantamattomiin. Meitä molempia tähdätään kauempaa kivääreillä. Jompikumpi meistä ammutaan, mutta me saamme itse päättää kumpi.
Päädymme arpomaan kohtalomme. Jos jompikumpi kieltäytyy arvonnasta tai keskeyttää sen, hänet ammutaan. Otat lakin pois päästäsi ja noukit maasta kaksi kiveä, mustan ja valkoisen. Se kumpi saa mustan kiven ammutaan. Koska lakki on sinun ja poimit kivet annat minun jalomielisesti nostaa. Minä kuitenkin näin, että poimit kaksi mustaa kiveä - aiot siis huijata.
Kuinka todennäköistä on, että minä kävelen omin voimin rannalta ja sinä jäät sinne lepäämään?