Uusi äänitutkimus
Re: Uusi äänitutkimus
Päästetään nyt lopultakin DG käyttämään ammattitaitoaan ja ottamaan minkä tahansa niistä saman siltöisistä Hätäpuheluista analyysin pohjaksi. Tästä ollaan jo yksimielisiä lukuunottamtta Turummuretta, joka taas on tullut hämmentämään keskustelua.
Tiedot siitä koska olen saanut Hätäpuhelun haltuuni esittää TM väärin. En ole missään vaiheessa kertonut koska sen sain ja mistä en tuli. Olen vaan esittänyt kuvan siitä virallisesta CDstä, joka seuraa käsittelyä koko ajan 2006--2015.
Tiedot siitä koska olen saanut Hätäpuhelun haltuuni esittää TM väärin. En ole missään vaiheessa kertonut koska sen sain ja mistä en tuli. Olen vaan esittänyt kuvan siitä virallisesta CDstä, joka seuraa käsittelyä koko ajan 2006--2015.
Sisotalon kanssa sama mieltä - työrauhaa DC:lle - projektit vaatii aikaa, toisin kuin esim.
CSI luulee (täällä taas, saamassa siedätyshoitoa...)
Mutta oikeastaan ihan sattumalta osuin DC:n viimeksi postaamassa pätkässä "tuus_nyt_kattoon_tonne" oikeaan paikkaan - tiedostossa kun tuntuu olevan enemmänkin
aineistoa ja kohtia. Mutta siis ohessa pätkä DC:n tiedostoa, sen ajalta 11.40 - 13:90:
http://www.nbl.fi/~nbl3145/litter/dctuu ... ntonne.wav
Kyllä siinä voi kuulla "tuus kattoon tonne - nyt se meni" tai jotakinsiihen suuntaan.
Ja jotenkin äänenpainolla, mikä vastaa hätäisen Auerin äänenpainoja. Kumma kyllä.
Se, missä tämä "puhe" poikkeaa ihmisäänestä, on ilmeisesti se, että äänikertoja on
rajattu tietoisesti pois eli "jätetty" lähinnä n. 1000 - 2000 hz:n alue, mikä on myös
korkea verrattuna normaaliin ihmisääneen.
Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että todistusvoimaa puoleen tai toiseen tälläkään näytteellä tuskin on, kertomillani perusteilla, mikä ei merkitse sitä, etteikö DC:n projekti olisi kiinnostava....
DC:n olisi kuitenkin viisasta antaa tarkalleen vastaava näyte muokkaamattomasta
Hätäpuhelusta häen editoimansa rinnalla (kuten oli kohdan UOLE tapauksessa), että
vertailu kävisi mahdolliseksi.
Alla DC:n näyte, mistä pätkäisin siis kohdan 11:40 - 13:90:
https://www.sendspace.com/pro/dl/ip4d22
PS Naakalle: Kyllä siellä kuullaan "Kylhän nous" kahdessakin kohdassa - edelleen on vain pääteltävä mitä J.L. on halunnut viestittää - joku päivä sekin valkenee....
Mutta oikeastaan ihan sattumalta osuin DC:n viimeksi postaamassa pätkässä "tuus_nyt_kattoon_tonne" oikeaan paikkaan - tiedostossa kun tuntuu olevan enemmänkin
aineistoa ja kohtia. Mutta siis ohessa pätkä DC:n tiedostoa, sen ajalta 11.40 - 13:90:
http://www.nbl.fi/~nbl3145/litter/dctuu ... ntonne.wav
Kyllä siinä voi kuulla "tuus kattoon tonne - nyt se meni" tai jotakinsiihen suuntaan.
Ja jotenkin äänenpainolla, mikä vastaa hätäisen Auerin äänenpainoja. Kumma kyllä.
Se, missä tämä "puhe" poikkeaa ihmisäänestä, on ilmeisesti se, että äänikertoja on
rajattu tietoisesti pois eli "jätetty" lähinnä n. 1000 - 2000 hz:n alue, mikä on myös
korkea verrattuna normaaliin ihmisääneen.
Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että todistusvoimaa puoleen tai toiseen tälläkään näytteellä tuskin on, kertomillani perusteilla, mikä ei merkitse sitä, etteikö DC:n projekti olisi kiinnostava....
DC:n olisi kuitenkin viisasta antaa tarkalleen vastaava näyte muokkaamattomasta
Hätäpuhelusta häen editoimansa rinnalla (kuten oli kohdan UOLE tapauksessa), että
vertailu kävisi mahdolliseksi.
Alla DC:n näyte, mistä pätkäisin siis kohdan 11:40 - 13:90:
PS Naakalle: Kyllä siellä kuullaan "Kylhän nous" kahdessakin kohdassa - edelleen on vain pääteltävä mitä J.L. on halunnut viestittää - joku päivä sekin valkenee....
-
Digi-Columbo
- Sabrina Duncan
Sekoitat taas asioita. Kiinnitä huomiota myös konditionaaleihin kuten "jos" sanaan ja " mikäli asiaan liittyisi..."CSI kirjoitti:Voisitko avata tuota lisää? Mitä siellä kerrotaan? Voisitko laittaa valmiiksi prosessoidun tallenteen, jossa tuo tarinankerronta kuuluu?Digi-Columbo kirjoitti:Sen verran yksityiskohtainen tapahtumainkuvaus tuo kerronta nauhalla on että se on pakko tutkia ja sanotaanko vähintäänkin syytä epäillä missä tai kenellä se mahdollisesti on.
En pidä realistisina maalailemiasi skenaarioita, että ihmisiä ruvetaan pidättelemään epämääräisesti prosessoitujen ääninauhojen vuoksi. Mistä edes tiedettäisiin, kuka siellä nauhalla kertoo ja mitä? Aiemmin olet väittänyt, että se kerronta tapahtuu Auerin äänellä. Auer ei ole poliisi, joten tarinasi näemmä muuttuu taas.Digi-Columbo kirjoitti: Ja jos tämä mies olisi poliisi, niin sitten hän todennäköisesti istuu pian pidätettynä poliisin toimesta ja mikäli asiaan liittyisi myös osa syyttäjistä (elossa olevia) niin se taas valtakunnansyyttäjän tehtävä tutkia heidän (kerronnassa väitettyjä yksityiskohtaisia) toimiansa.
Teen nuo litteroinnit huolella ja varman päälle ja
kyllä voidaan päätellä että kertoja on Auer, paitsi äänen perusteella, myös asioista kun hän puhuu juuri omista lapsistaan jne. ELI: tarinani ei ole muuttunut mihinkään. Sanonko vielä kerran että Auerin väittää/syyttää tiettyjä asiaan liittyviä henkilöitä.
Tuon niitä litterointejani julki tarkan harkinnan jälkeen mm. siksi että olen saman periaatteellisen ärsytyksen sisäistänyt kuin esim. Emeritusprofessori Virolainen joka ei pidä umpisalaisista oikeudenkäynneistä.
CSI ei luule vaan tietää, että voisi niitä "työn tuloksiakin" jo vähitellen esitellä. Nimittäin, DC kirjoittaa: "En ole vielä toimittanut viranomaisille sitä parin A4-sivun litterointia joka on saadaan esiin kaikista versioista."zem kirjoitti:Sisotalon kanssa sama mieltä - työrauhaa DC:lle - projektit vaatii aikaa, toisin kuin esim.
Ehdottaisin, että DC laittaisi vaikkapa tänne sen litteroinnin näkyviin noin ensi alkuun.
Juu minähän se sekoilen täällä ja teknistä mambo-jamboa kirjoitteleva ****** ei sekoile? Okei.Digi-Columbo kirjoitti:Sekoitat taas asioita. Kiinnitä huomiota myös konditionaaleihin kuten "jos" sanaan ja " mikäli asiaan liittyisi..."CSI kirjoitti:Voisitko avata tuota lisää? Mitä siellä kerrotaan? Voisitko laittaa valmiiksi prosessoidun tallenteen, jossa tuo tarinankerronta kuuluu?Digi-Columbo kirjoitti:Sen verran yksityiskohtainen tapahtumainkuvaus tuo kerronta nauhalla on että se on pakko tutkia ja sanotaanko vähintäänkin syytä epäillä missä tai kenellä se mahdollisesti on.
En pidä realistisina maalailemiasi skenaarioita, että ihmisiä ruvetaan pidättelemään epämääräisesti prosessoitujen ääninauhojen vuoksi. Mistä edes tiedettäisiin, kuka siellä nauhalla kertoo ja mitä? Aiemmin olet väittänyt, että se kerronta tapahtuu Auerin äänellä. Auer ei ole poliisi, joten tarinasi näemmä muuttuu taas.Digi-Columbo kirjoitti: Ja jos tämä mies olisi poliisi, niin sitten hän todennäköisesti istuu pian pidätettynä poliisin toimesta ja mikäli asiaan liittyisi myös osa syyttäjistä (elossa olevia) niin se taas valtakunnansyyttäjän tehtävä tutkia heidän (kerronnassa väitettyjä yksityiskohtaisia) toimiansa.
Teen nuo litteroinnit huolella ja varman päälle ja
kyllä voidaan päätellä että kertoja on Auer, paitsi äänen perusteella, myös asioista kun hän puhuu juuri omista lapsistaan jne. ELI: tarinani ei ole muuttunut mihinkään. Sanonko vielä kerran että Auerin väittää/syyttää tiettyjä asiaan liittyviä henkilöitä.
Tuon niitä litterointejani julki tarkan harkinnan jälkeen mm. siksi että olen saman periaatteellisen ärsytyksen sisäistänyt kuin esim. Emeritusprofessori Virolainen joka ei pidä umpisalaisista oikeudenkäynneistä.
Laitas nyt niitä litteroinnin raakaversioita tulemaan ja kuinka h__tin kauan parin tai edes yhden A4:n kirjoittelu voi kestää?? Montako viikkoa siihen oikein menee? Johan sinä tännekin olet tässä ajassa kirjoittanut enemmän sivuja kuin mitä tuo litterointi olisi vaatinut....
Kyllä sinä voit niitä litterointeja sitten parannella "varman päälle" ennenkuin toimittelet niille hoitajill....eikun viranomaisilleko se oli?
Ihan tiedoksesi vaan, että oikeudenkäynnit tässä asiassa on kyllä käyty jo. Elät kyllä jossain ihan omassa harhamaailmassasi kirjoittelemalla poliisipidätyksistä ja oikeudenkäynneistä. Joita ei ole olemassakaan eikä tule kyllä parin piipittävän äänitallenteen perusteella ikinä tapahtumaan.
Koska tämä koko ketju on pelkkää vedätystä eikä tämä tule ikinä tuottamaan mitään järkevää, niin laitoin tuonne Lautamiehiin asiaa tästä. Siellä on vankkumaton mielipiteeni asiasta. Sopii tulla sinne ottamaan matsia.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
-
Kuolemannaakka
- James Bond (George Lazenby)
Sieltä voidaan KUULLA mitä vaan, mutta Jukka ei silti SANO noin. Siinä se pointti juur on.zem kirjoitti: PS Naakalle: Kyllä siellä kuullaan "Kylhän nous" kahdessakin kohdassa - edelleen on vain pääteltävä mitä J.L. on halunnut viestittää - joku päivä sekin valkenee....
Tai sitten siellä tosiaan raikaa joku puoli vuotta sitten tehty höpöttelyraita. Minun nähdäkseni kuolettavasti puukotetulla miehellä ei ole mitään intressiä hokea Kylhän nous.
Jos joku intressi selviää, niin ihan kiva. Siihen asti keksin järkevämpiä sanomia, jotka muistuttavat tuota repliikkiä. Käsittääkseni sieltä ei edes voisi kuulua mitään, missä on S, koska S-kirjain on tallennusalueen yläpuolella. Olihan tuossa Äänipää-sivustolla, ettei edes puhelimessa oikeasti kuulu s-kirjain, vaan aivomme täydentävät sen.
Äänipää-sivustosta muuten sellainen antiannelisteja kutkuttava tieto, että siellä on juuri syksyllä 2006 käsitelty äänten muokkausta ja lisätty ohjelmistojen ja jopa minidisk-tallentimien käyttöohjeita ja äänitehosteita ja käsitelty analogisen äänen tallennusta. Että sieltähän se Anneli on oppinsa saanut, katsokaa nyt:
http://www.aanipaa.tamk.fi/uutta.htm
Valitettavasti "nauhurit" -osiota ei ole koskaan saatu valmiiksi, vaikka linkki onkin.
S-äänteessä on mukana taajuuksia alueella 2000-10 000 Hz. Mitä heleämpi s-äänne on, sitä korkeampia taajuuksia siinä on. Kaikki sihinät sisältävät paljon korkeita taajuuksia.
Puhelin välittää taajuusalueen 300-3400 Hz. S-äänne kuuluu puhelimessa vain heikkona huminana. Aivot kuitenkin täydentää puheen niin, ettei huonoa laatua juuri huomata.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
-
Digi-Columbo
- Sabrina Duncan
CSI ei tiedä kuinka paljon, milloin ja keille kaikille tahoille JO toimittanut osia siitä litteroinnista. Seuraava häirikkökysymyksesi voisi olla: No mikset sitten kaikkea? Jolloin voisin vastata että toimitus olisi ehkä estetty tietyille tahoille koska se voisi sisältää niin sanottua (vain) syyllisen tietoa, joita käytetään mm. valheenpaljastustesteissä. Seuraaava häirikkökysymys voisi olla: Kerro äkkiä minulle CSI onko se poliisi, teräsmies, Alien, Auer ym.CSI kirjoitti:CSI ei luule vaan tietää, että voisi niitä "työn tuloksiakin" jo vähitellen esitellä. Nimittäin, DC kirjoittaa: "En ole vielä toimittanut viranomaisille sitä parin A4-sivun litterointia joka on saadaan esiin kaikista versioista."
Ei tarvitse varmaan äänestystä järjestää, mutta minun ääneni saisit.CSI kirjoitti:Juu minähän se sekoilen täällä ja teknistä mambo-jamboa kirjoitteleva ****** ei sekoile? Okei.
Vanhan ajan oppikoulussa olisi joku jälkkäriä saanut koulupoikakin kirjoittanut koko liitutaulun täyteen samaa lausetta: en koskaan kiroile Digi-Columbolle ja jos kiroilen niin en ole nynny, vaan kirjoitan täydennykset kohtiin ___ tai *****...en koskaan kiroile Digi-Columbolle ja jos kiroilen en olen nynny, vaan kirjoitan...CSI kirjoitti:Laitas nyt niitä litteroinnin raakaversioita tulemaan ja kuinka h__tin kauan parin tai edes yhden A4:n kirjoittelu voi kestää?? Montako viikkoa siihen oikein menee? Johan sinä tännekin olet tässä ajassa kirjoittanut enemmän sivuja kuin mitä tuo litterointi olisi vaatinut....
Kirjoituksesi "Laitas nyt" komentoineen kuulostaa varsin työnantajamaiselta. Kyllä sää oot hassu jos tuollaisessa harhamaailmassa elät.
Kyllä sinä voit niitä litterointeja sitten parannella "varman päälle" ennenkuin toimittelet niille hoitajill....eikun viranomaisilleko se oli?
Juurihan luin että, oliko se 55 viranomaista oli saanut syytteitä Auerin asiaan liittyen? Ja toisaalta murha ei koska vanhene, eikä meillä ole ameriikan systeemiä jossa samasta rikoksesta ei voisi syyttää uudelleen. Ja siltä varalta ettet taas ala jankuttaa esim. Auerista , niin jos sostain ilmestyy todisteita tai vaikka joku tunnustaisi, niin silloinko asiassa ei enää käytäisi oikeudenkäyntejä? On sulla jutut. Ja mitä tulee äänitutkimukseen, niin piipitä sinä nyt vaan niistä piipityksistäsi, olen edellä maininnut eri metodista. What a j___!CSI kirjoitti:Ihan tiedoksesi vaan, että oikeudenkäynnit tässä asiassa on kyllä käyty jo. Elät kyllä jossain ihan omassa harhamaailmassasi kirjoittelemalla poliisipidätyksistä ja oikeudenkäynneistä. Joita ei ole olemassakaan eikä tule kyllä parin piipittävän äänitallenteen perusteella ikinä tapahtumaan.
Juu, kuten vanha intiaanien käyttämä sananlasku kuuluu: Etsi paikka mistä pidät ja pysy siellä.CSI kirjoitti:Koska tämä koko ketju on pelkkää vedätystä eikä tämä tule ikinä tuottamaan mitään järkevää, niin laitoin tuonne Lautamiehiin asiaa tästä.
Tällä lauseella oli mys ekologinen lähtökohta. Sitä voisi soveltaa myös ****puheidesi suhteen.
Hämmentävä viestiketju..
Sain nyt vasta luettua koko hässäkän.
Myönnän ladanneeni pari pätkää DC:n alienlinkkejä joista en tosiaan ymmärtänyt yhtään mitään, että mikä niiden tarkoitus on.
Siihen asti, kunnes DC postasi tämän "tuus ny kattoon" pätkän olin aivan varma, että tämä on jotain ihan järjetöntä höpinää.
Olenko ymmärtänyt oikein, että hidastettuna (vai mitä siinä sitten onkaan kaikkea tapahtunut) häkenauhan alienilta kuullostavan piipityksen lomasta kuullaan puhetta kuten tuo "tuus ny kattoon kohta"?
Josta kyllä kuulin myös jotain jotain lopettaa, sit ilmeisesti se NIIH.. tuus ny kattoon tonne ja kuin siihen vastauksen lapsen(?) äänellä mitä ja vielä kuulitko.
Todella skeptisesti mä kuuntelin ton pätkän ensin enkä kuullut yhtikäs mitään, mutta en sitten tiedä, että kuulenko sen minkä haluan kuulla ja kuulin vai mitä tuolla nauhalla oikein tapahtuu!?
Se -uole kohta ja tuus ny kattoon tonne oli ihan hepreaa, siitä mongerruksesta saa tosiaan selvää just sen minkä haluaa, mutta että sen kaiken mongerruksen ja piipityksen jälkeen kuuluisi jotain selkeää puhetta.
Oliko nyt niin, että joku DC:n blogissa olevista 13:sta tiedostosta on sellainen "versio" missä kuullaan tämä selvitys taustalla vai onko juuri SE versio vielä julkaisematta?
Tästä tämä litterointikin ilmeisesti on peräisin mitä CSI kovasti penää sinulta..?
Hämmentää myös sama asia, että jos se on jo tehty ja kuultu, niin miksei sitä voisi meidän kanssa jakaa? Erittäin innolla, mutta skeptisyydellä odotan seuraavaa..
Niin ja tosiaan jos olen tämän nyt oikein ymmärtänyt, niin miten se on edes teknisesti mahdollista, että siellä nauhan taustalla on jotain selkeää puhetta kun on tarpeeksi tehty sitä ja tätä alkuperäiselle nopeudelle? Ei mee nyt kaaliin tämä juttu ollenkaan..
Mielenkiintoista ja hämmentävää tämä kyllä on..
Kuunnelkaa ny kunnolla toi alla oleva.. Vai oonko mäkin seonnu tai aivopesty?
Sain nyt vasta luettua koko hässäkän.
Myönnän ladanneeni pari pätkää DC:n alienlinkkejä joista en tosiaan ymmärtänyt yhtään mitään, että mikä niiden tarkoitus on.
Siihen asti, kunnes DC postasi tämän "tuus ny kattoon" pätkän olin aivan varma, että tämä on jotain ihan järjetöntä höpinää.
Olenko ymmärtänyt oikein, että hidastettuna (vai mitä siinä sitten onkaan kaikkea tapahtunut) häkenauhan alienilta kuullostavan piipityksen lomasta kuullaan puhetta kuten tuo "tuus ny kattoon kohta"?
Josta kyllä kuulin myös jotain jotain lopettaa, sit ilmeisesti se NIIH.. tuus ny kattoon tonne ja kuin siihen vastauksen lapsen(?) äänellä mitä ja vielä kuulitko.
Todella skeptisesti mä kuuntelin ton pätkän ensin enkä kuullut yhtikäs mitään, mutta en sitten tiedä, että kuulenko sen minkä haluan kuulla ja kuulin vai mitä tuolla nauhalla oikein tapahtuu!?
Se -uole kohta ja tuus ny kattoon tonne oli ihan hepreaa, siitä mongerruksesta saa tosiaan selvää just sen minkä haluaa, mutta että sen kaiken mongerruksen ja piipityksen jälkeen kuuluisi jotain selkeää puhetta.
Oliko nyt niin, että joku DC:n blogissa olevista 13:sta tiedostosta on sellainen "versio" missä kuullaan tämä selvitys taustalla vai onko juuri SE versio vielä julkaisematta?
Tästä tämä litterointikin ilmeisesti on peräisin mitä CSI kovasti penää sinulta..?
Hämmentää myös sama asia, että jos se on jo tehty ja kuultu, niin miksei sitä voisi meidän kanssa jakaa? Erittäin innolla, mutta skeptisyydellä odotan seuraavaa..
Niin ja tosiaan jos olen tämän nyt oikein ymmärtänyt, niin miten se on edes teknisesti mahdollista, että siellä nauhan taustalla on jotain selkeää puhetta kun on tarpeeksi tehty sitä ja tätä alkuperäiselle nopeudelle? Ei mee nyt kaaliin tämä juttu ollenkaan..
Mielenkiintoista ja hämmentävää tämä kyllä on..
Kuunnelkaa ny kunnolla toi alla oleva.. Vai oonko mäkin seonnu tai aivopesty?
Mä kyllä haluan kuulla tuota lisää!Digi-Columbo kirjoitti:
Tässä kuitenkin esimerkki: "tuus nyt kattoon tonne"
-
Digi-Columbo
- Sabrina Duncan
Naakalle, CSI:lle ja muutamalle muulle vielä edellisestä "ininä" näytteestä.
"Ininää" voi kutsua harmoniseksi ylä-ääneksi. Meidän kaikkien puheessa on ja juuri ne ovat tärkeitä puheen ymmärtämisessä (siis esim. vaikka 3300Hz "pillitaajuus").
Olen kirjoittanutkin että naisenkin äänessä fundamentaalinenperustaajuus tai pohja-ääni voi olla alle 100Hz, eli sellaista sub-basso luokkaa. No nyt alensin tuon "ininän" virettä oktaavilla ja lisäsin (eli copy-paste miksauksella) sen ininän päälle. Alkaako Auerin kaltainen puheääni kuulua? Alennetaanko vielä oktaavi ja miksataan siihen päälle? Ei ole aikaa mutta tarvittaessa kyllä.
Voin todeta että kun se varsinainen tarina (kerronta, raportointi, syytös) esitetään audiona, niin siinä on alataajudetkin mukana harmonisine ylä-äänineen ja näytteet selkeitä. Se johtuu tekniikasta jolla ne siellä tallenteella ovat ja oikeasta menetelmästä millä ne nostetaan esiin. Ja turha ennakkoon kuvitella, kerronnassa ei ole mukana yhtään virallista litterointia (!) tai "pyyjäpäätä" eikä kielioppivirheitä. Se on viimeisen päälle huolellinen ja täsmällinen kerronta sekä kaikilla neljällä hallussani olevalla tallenteella myös identtinen.
Ok, aiemmin ihmetellyssä näytteessäni kuului vasta ylä-äänen kerrannainen, mutta ehkä monet saavat nyt paremmin selvää kun Auermainen ala-ääni on edes oktaavin verran alempana mukana. Varsinaiseen kerrontaan tulee vieläkin alempi ääni mukaan.
Eli Naakalle: Amandaa huudetaan tuossa noin kolmen sekunnin kohdalla ja sitten tulee "niih" ja voit sitten keskittyä missä kohden ja mitä Auermainen ääni sanoo. En väitä että sanoo, mutta tämä nyt liittyi siihen UOLE-esimerkkiin, että kyllä niitä alempia "Mä" sanojakin voidaan kadottaa tai tuoda esille, liimata päälle jne.
Tässä siis esimerkki kun virallisesti litterointi "mä meen kattoo tonne" onkin ilman "mä" sanaa ja kaikkea muutakin voi jo siinä alun sihinöiden jälkeen kuulla, kuten "hei lopeta" ja lopussa vaikka "tuus nyt kattoo tonne"
Tämä näyte on nyt myös 8kHz:n sijaan 48kHz näytteenottotaajuudella ja 16-bittinen.
https://www.sendspace.com/pro/dl/5f1l1n
"Ininää" voi kutsua harmoniseksi ylä-ääneksi. Meidän kaikkien puheessa on ja juuri ne ovat tärkeitä puheen ymmärtämisessä (siis esim. vaikka 3300Hz "pillitaajuus").
Olen kirjoittanutkin että naisenkin äänessä fundamentaalinenperustaajuus tai pohja-ääni voi olla alle 100Hz, eli sellaista sub-basso luokkaa. No nyt alensin tuon "ininän" virettä oktaavilla ja lisäsin (eli copy-paste miksauksella) sen ininän päälle. Alkaako Auerin kaltainen puheääni kuulua? Alennetaanko vielä oktaavi ja miksataan siihen päälle? Ei ole aikaa mutta tarvittaessa kyllä.
Voin todeta että kun se varsinainen tarina (kerronta, raportointi, syytös) esitetään audiona, niin siinä on alataajudetkin mukana harmonisine ylä-äänineen ja näytteet selkeitä. Se johtuu tekniikasta jolla ne siellä tallenteella ovat ja oikeasta menetelmästä millä ne nostetaan esiin. Ja turha ennakkoon kuvitella, kerronnassa ei ole mukana yhtään virallista litterointia (!) tai "pyyjäpäätä" eikä kielioppivirheitä. Se on viimeisen päälle huolellinen ja täsmällinen kerronta sekä kaikilla neljällä hallussani olevalla tallenteella myös identtinen.
Ok, aiemmin ihmetellyssä näytteessäni kuului vasta ylä-äänen kerrannainen, mutta ehkä monet saavat nyt paremmin selvää kun Auermainen ala-ääni on edes oktaavin verran alempana mukana. Varsinaiseen kerrontaan tulee vieläkin alempi ääni mukaan.
Eli Naakalle: Amandaa huudetaan tuossa noin kolmen sekunnin kohdalla ja sitten tulee "niih" ja voit sitten keskittyä missä kohden ja mitä Auermainen ääni sanoo. En väitä että sanoo, mutta tämä nyt liittyi siihen UOLE-esimerkkiin, että kyllä niitä alempia "Mä" sanojakin voidaan kadottaa tai tuoda esille, liimata päälle jne.
Tässä siis esimerkki kun virallisesti litterointi "mä meen kattoo tonne" onkin ilman "mä" sanaa ja kaikkea muutakin voi jo siinä alun sihinöiden jälkeen kuulla, kuten "hei lopeta" ja lopussa vaikka "tuus nyt kattoo tonne"
Tämä näyte on nyt myös 8kHz:n sijaan 48kHz näytteenottotaajuudella ja 16-bittinen.
Digi-Columbo kirjoitti:Naakalle, CSI:lle ja muutamalle muulle vielä edellisestä "ininä" näytteestä.
Kuule, en usko että meitä juuri ketään kiinnostaa tässä vaiheessa tekniikkaluennot oktaavikorotuksineen ja -alennuksineen. Minusta noissa sun postauksissa on aika nörtti-insinöörimäistä nyherryksen ja teknologiarunkkauksen makua kaikenmaailman bittimäärien korostuksineen.
Sen sijaan uskon, että suurin kiinnostus tässä vaiheessa on tohon, jonka boldasin tekstissäsi. Voisitko nyt vihdoin esitellä sen viimeisen päälle "huolellisen kerronnan" sisältävän tallenteen, vaikka 15-30 sekunnin "esimerkin" siitä noiden alien-ulinoiden sijasta? Laitat semmoisen plus kerrot meille vielä erikseen, mitä siinä kerrotaan. Ihan vaan siltä varalta, että kuurotkin voi nauttia tuloksistasi, ne kun eivät pysty kuuntelemaan pätkää. Joten kerro heillekkin, mitä pätkältä löytyy.
Voidaan ottaa sitten tuo tekniikkapuoli erikseen myöhemmin jos ja kun joku kiinnostuu yrittämään saamasi tuloksen toistamista. Mutta sen aika ei ole nyt. Ensin sinun pitäisi esitellä jotain tuloksia. Nyt on mennyt jo viikkoja ja et ole oikeastaan esitellyt minkäänlaisia tuloksia. Nada. Tyhjä. Blankko.
Vai ymmärtäkö paremmin, jos sanon: NULL-pointer, nil, zerobits, 0x00000000 ?
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
-
Nicht schuldig
- Adrian Monk
Jos ajatellaan tilannetta vuonna 2012, silloin ei tiedetty (ehkä aavisteltiin), että hätäkeskuspuhelutallenne tulisi julkiseen levitykseen.turumurre kirjoitti: Yleisesti on hienoa että kaivetaan uutta tietoa, tässä hätäpuhelutallenteessa ei ole viimeistä lehteä vielä käännetty.
Nyt hypätäänkin eri tallenne versioihin:
Yleisesti en luota sisotalon sanomisiin tallenteista. Tuolla edellä heittää ihmeellisen kommentinkin: 'Kuvassa työnnän cd.tä KKO.n läppäriin, katsokaa Virtasen todistelu tästä' (ed. vapaasti lainaten, tm). Ihan päätöntä...
Sisotalo on kertonut eri versioita mistä tallenteen on saanut, välillä se on saatu KKO.lta ja välillä eräässä lehdistötilanteessa jolloin toimittajille tyrkytettiin niitä.
Sisotalon omien kirjoitusten perusteella on pääteltävissä että hän on saanut tallenteen jo huhtkiuun lopussa 2012, eikä niin kuin nykyään antaa ymmärtää v2012 uuden esitutkintamateriaalin julkistamisen jälkeen. Hän sotki myös tiedostonimet ja useimmalla onkin kuunneltavana nimeämänsä tallenne; "Liite 32". Tämä on kuitenkin aivan eri tallenne.
[/u]
Vielä vuonna 2010 käräjäoikeus teki päätöksensä suvereenisti Tuija Niemen todistajan lausunnon perusteella. Alkuvuonna 2012 tilanne kuitenkin muuttui. Jotain kautta hätäkeskuspuhelutallenne tuli esille ja sitä kuuntelivat useammat henkilöt.
Lisäksi tiedettiin, että lähdetään toiselle kierrokselle uudelleen hakemaan Anneli Auerille elinkautista vankeustuomiota.
Spekuloidaan hieman.
Jos jollakin henkilöllä olisi ollut tällainen nauha hallussaan ja hän haluaisi saada sen joillekin toisille henkilöille kuunneltavaksi, hän miettisi todennäköisesti tavan saavuttaa haluttu päämäärä. Miten tällainen henkilö toimisi? Todennäköisesti hän keskustelisi asiasta samanhenkisten henkilöiden kanssa. Ehkäpä ehdottaisi kokoontumista? Koolle kutsutut pohtisivat keinoja laittaa nauha eteenpäin kuitenkin siten, ettei kukaan läsnäolijoista olisi siihen halukas. Kokous keksisi ratkaisun ja päätyisi ehdottamaan jotain toista henkilöä.
Jos nauha tulisi myöhemmin julkisuuteen, ei kukaan olisi kiinnostunut siitä miten nauha alun perin pääsi leviämään. Toisaalta, jos nauha pysyisi salaisena aineistona, ei silläkään olisi suurta merkitystä, koska silloin nauhan kuulleita henkilöitä olisi jo suurempi joukko.
Hätäkeskuspuhelutallenne on ollut syyttäjän keskeistä näyttöä Anneli Auerin syyllisyydestä monessakin mielessä. Eräs pääväite on alusta alkaen ollut se, että Anneli ei ollut puhelimessa hänen miehensä saadessa surmansa. Toinen pääväite on se, että taustalla ei kuulu ulkopuolisen ääntä.
Sillä puolella, joka on uskonut Anneli Auerin syyllisyyteen, on voinut olla jopa suurempi intressi saada nauha levitykseen kuin Anneli Auerin syyttömyyteen vuonna 2012 uskovilla henkilöillä. Jälkimmäisillä nauhaa ei olisi voinut ollakaan, koska tallenne tuotettiin jossain muualla, jonne heillä ei ollut asiaa.
-
Digi-Columbo
- Sabrina Duncan
Kyllähän tässä nyt täytyy esitellä millä tavoin tuollaiset UOLE-sanat voidaan poistaa ja kuten tuossa ylemmässä postauksessakin sanottiin että esim. syyttäjien yksi pääväitteistä taisi olla että Auer pyysi tytärtään puhelimeen ja tappoi sinä aikana miehensä. Osoitin vaan että "Mä meen kattoo tonne" lauseesta katosi "Mä" sana ja samalla sinne ilmestyi muutakin kuultavaa. Aika olennaista, eh? Luulenpa että poliisia kiinnostaisi miten tuo on mahdollista teknisesti ja hommaisi paikalle asiantuntijoita (lue - ei siis CSI) ja turvautuisi uustutkinnan yhteydessä mielummin niihin selvityksiini kuin vaikkapa uuteen komentelevaiseen selvännäkijään.CSI kirjoitti:Kuule, en usko että meitä juuri ketään kiinnostaa tässä vaiheessa tekniikkaluennot oktaavikorotuksineen ja -alennuksineen.
Taidat olla vanhan oppimäärän asiantuntijoita. Niitä joille on aina kerrottu koulussa (mikäli olet siis käynyt riittävän pitkälle) että tietokone on niin tyhmä ettei se kykene seuraamaan levyltä esim. ykkösviulun ääntä (tai cool..Van Halenin sooloa) toisin kuin meidä ihmisten niin ah, auvoisat aivot. Nyt on kuitenkin JO tekeillä äänenerotteluohjelmia joilla on tavoitteena tulostaa vaikkapa koko Mozartin sinfonia suoraan CD-levyltä nuoteille. Eli en ota nörtin arvonimeä vastaan, sillä todelliset nörtit osaavat kyllä vielä minuakin tarkemmin tutkia niitä harmonisia taajuuksiakin.CSI kirjoitti:Sen sijaan uskon, että suurin kiinnostus tässä vaiheessa on tohon, jonka boldasin tekstissäsi. Voisitko nyt vihdoin esitellä sen viimeisen päälle "huolellisen kerronnan" sisältävän tallenteen, vaikka 15-30 sekunnin "esimerkin" siitä noiden alien-ulinoiden sijasta? Laitat semmoisen plus kerrot meille vielä erikseen, mitä siinä kerrotaan. Ihan vaan siltä varalta, että kuurotkin voi nauttia tuloksistasi, ne kun eivät pysty kuuntelemaan pätkää. Joten kerro heillekkin, mitä pätkältä löytyy.
Minä pidän taas toimin toisin. Ei siis pers edellä puuhun. Asia on sen verran vakava että esittelen ensin tieteelllisen tekniikan joka on aina toistettavissa uudelleen samoin lopputuloksin, mielummin kuin otan vastaan mahdollisia perättömiä ilmiantosyytteitä kunnianloukkauksineen tms. Ja litterointi tapahtuu AINA audion kanssa. (Toisin kuin kai on käynyt tuossa Auerin kanssa, ensin litterointia ja vasta vuosia myöhemmin tallenne julkisuuteen tai edes asianosaiselle.)CSI kirjoitti:Voidaan ottaa sitten tuo tekniikkapuoli erikseen myöhemmin jos ja kun joku kiinnostuu yrittämään saamasi tuloksen toistamista. Mutta sen aika ei ole nyt. Ensin sinun pitäisi esitellä jotain tuloksia. Nyt on mennyt jo viikkoja ja et ole oikeastaan esitellyt minkäänlaisia tuloksia. Nada. Tyhjä. Blankko.
Vai ymmärtäkö paremmin, jos sanon: NULL-pointer, nil, zerobits, 0x00000000 ?[/quote]
Sama juttu kai kuuntelemisiesi suhteen. Se ei soita nyt edes sitä 2-bittistä hernekelloa tyhjiössäsi, että tuosta yllä olevasta nauhasta voitaisiin ajatella että mitäs jos Auer ei poistunutkaan tappamaan miestään, vaan sen teki joku muu - mutta vaikka kuinka odotat nyt niitä tuloksia - niin toimin kuitenkin oman aikatauluni ja perusteellisuuteni mukaan.CSI kirjoitti:Nyt on mennyt jo viikkoja ja et ole oikeastaan esitellyt minkäänlaisia tuloksia. Nada. Tyhjä. Blankko.
Digi-columbo, mikset esitä näitä teknisiä juttuja ja nokkahuilu aarioita poliisille? Heille tämä asia kuuluu, eikä tänne.
Mikä tarve on tähän?
Minä en oikein keksi muuta, kuin yritys "koijata apinoita".....
Mikä tarve on tähän?
-
Digi-Columbo
- Sabrina Duncan
Huomasin kerran että täällä oli kaksi pitkää HÄKE-ketjua ja kiinnostuneita tutkijoita. Esim Zem, lukuisa joukko muita audiotyöasemalla työskenteleviä ja kai se alpoholistikin oli täällä kertomassa palstoilla. Päättelin että asia kiinnostaa ja julkisuuteen myös kaikki tulokset - umpisalaiset oikeudenkäynnit ovat hanurista ja mahdolliset rötösherrat kuriin!matahari kirjoitti:Digi-columbo, mikset esitä näitä teknisiä juttuja ja nokkahuilu aarioita poliisille? Heille tämä asia kuuluu, eikä tänne.
Mikä tarve on tähän?
- Human interest
- Harjunpää
DC, jos sieltä kuuluu tosiaan Annelin sanomana ”tuus nyt kattoon tonne”, minulle tulee ensimmäisenä mieleen, että joku äänivelho on tässä lavastamassa Annelia syylliseksi pyrkien säilyttämään lause‑ ja äännerakenteen mahdollisimman lähellä originaalissa häke-tallenteessa kuultavaa. Annelihan sanoo häkepuhelussa Amandalle hätäisesti nimenomaan: ”Tuuksä tänne puhelimeen”. (Huom. minä olen aina kuuulut originaalissa myös tuon viimeisen n-kirjaimen: puhelimeeN, ei siis puhelimeeni: ihmettelen, ettei tuota selvää loppu-ännää kukaan ole litterointiinsa laittanut – vai onko joku?).
Eikö ”anti-trollien” keskeinen argumentti aikoinaan nimenomaan ollut kauhistella, että ”millainen äiti käskisi tyttärensä menemään katsomaan murhaajaa?” Ja heidän vastauksensa kuului: ”No tietysti sellainen, joka tietää, ettei talossa ole ketään ulkopuolista murhaajaa”.
Viimeistään sitten, kun itsekukin on saanut itse kuulla tuon häke-puhelun, on käynyt selväksi, ettei Anneli (vaikka onkin epätoivoisena ja paniikissa) sentään käskenyt lastaan menemään takkahuoneelle kuten trollit olivat väittäneet.
Mutta jos joku on tällaisia touhunnut, miten on mahdollista, että nuo puliveivaamiset olisivat jääneet kuulumaan ”virallisen tallenteen” taustalle??
Kai sinulla joku teoria tästä on, DC?
Eikö ”anti-trollien” keskeinen argumentti aikoinaan nimenomaan ollut kauhistella, että ”millainen äiti käskisi tyttärensä menemään katsomaan murhaajaa?” Ja heidän vastauksensa kuului: ”No tietysti sellainen, joka tietää, ettei talossa ole ketään ulkopuolista murhaajaa”.
Viimeistään sitten, kun itsekukin on saanut itse kuulla tuon häke-puhelun, on käynyt selväksi, ettei Anneli (vaikka onkin epätoivoisena ja paniikissa) sentään käskenyt lastaan menemään takkahuoneelle kuten trollit olivat väittäneet.
Mutta jos joku on tällaisia touhunnut, miten on mahdollista, että nuo puliveivaamiset olisivat jääneet kuulumaan ”virallisen tallenteen” taustalle??
Kai sinulla joku teoria tästä on, DC?
Kuuntele hätäpuhelu omin korvin
https://m.soundcloud.com/niina-berg/lii ... K9F5aAgejn
https://m.soundcloud.com/niina-berg/lii ... K9F5aAgejn
-
Koppakuoriainen
- Remington Steele
Mietin tuossa, että mikä voisi selittää häkepuhelun taustalla olevan ylimääräisen "kerrontaraidan"...
Päädyin lopulta sellaiseen skenaarioon, että aluksi on ollut kaksi digitaalista äänitettä: käsittelemätön versio häkenauhasta sekä tallenne (jostakin) Auerin kuulustelusta. Litterointia tehnyt henkilö on avannut molemmat tiedostot samassa äänen käsittelyyn tarkoitetussa ohjelmassa. Kuulustelunauha on avattu rinnalle, jotta litteroija on voinut verrata häkenauhalta kuultavaa puhetta Auerin ääneen sekä nauhalta kuultavia sanoja Auerin kuulustelun yhteydessä käyttämiin murteellisiin ilmaisuihin. Tällä tavoin litteroinnista on pyritty tekemään tarkempi ja haluttu välttää virheelliset tulkinnat harvinaisempien sanontojen kohdalla, jotka kuitenkin toistuvat Auerin puhekielessä.
Jossain vaiheessa häkenauhan litterointi-/"parannusprosessia" on sitten kuitenkin päässyt käymään pieni lapsus ja rinnalle avattu kuulustelunauha on vahingossa yhdistynyt vaimennettuna häkenauhan kanssa. Koska taustalle upotettua ääniraitaa ei ole paljaalla korvalla seasta kuultu, on sen olemassaolo jäänyt huomaamatta tallenteita käsitelleeltä henkilöltä ja tuosta hetkestä eteenpäin liikkellä on ollut "salaraidalla" varustettu häkepuhelutallenne.
Nyt tämän salaisen ääniraidan sisältö on kuitenkin nousemassa esiin DC:n tutkimuksen myötä. Jos tuosta saa jonkinlaisen litteroinnin tehtyä, villinä veikkauksena heittäisin sen sisällön vastaavan jotakin poliisin hallussa olevaa tallennetta Auerin kuulusteluista.
Päädyin lopulta sellaiseen skenaarioon, että aluksi on ollut kaksi digitaalista äänitettä: käsittelemätön versio häkenauhasta sekä tallenne (jostakin) Auerin kuulustelusta. Litterointia tehnyt henkilö on avannut molemmat tiedostot samassa äänen käsittelyyn tarkoitetussa ohjelmassa. Kuulustelunauha on avattu rinnalle, jotta litteroija on voinut verrata häkenauhalta kuultavaa puhetta Auerin ääneen sekä nauhalta kuultavia sanoja Auerin kuulustelun yhteydessä käyttämiin murteellisiin ilmaisuihin. Tällä tavoin litteroinnista on pyritty tekemään tarkempi ja haluttu välttää virheelliset tulkinnat harvinaisempien sanontojen kohdalla, jotka kuitenkin toistuvat Auerin puhekielessä.
Jossain vaiheessa häkenauhan litterointi-/"parannusprosessia" on sitten kuitenkin päässyt käymään pieni lapsus ja rinnalle avattu kuulustelunauha on vahingossa yhdistynyt vaimennettuna häkenauhan kanssa. Koska taustalle upotettua ääniraitaa ei ole paljaalla korvalla seasta kuultu, on sen olemassaolo jäänyt huomaamatta tallenteita käsitelleeltä henkilöltä ja tuosta hetkestä eteenpäin liikkellä on ollut "salaraidalla" varustettu häkepuhelutallenne.
Nyt tämän salaisen ääniraidan sisältö on kuitenkin nousemassa esiin DC:n tutkimuksen myötä. Jos tuosta saa jonkinlaisen litteroinnin tehtyä, villinä veikkauksena heittäisin sen sisällön vastaavan jotakin poliisin hallussa olevaa tallennetta Auerin kuulusteluista.
MURHA.INFO - Suomen johtava rikosaiheinen avohoitoportaali