Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

Lapin Kansassa oli juttu joskus 1990-loppupuolella, jossa muistaakseni haastateltiin Merjan äitiä. Tekijä oli ehkä nimeltään Petteri Holma, joka teki paljon viikonloppujuttuja eri aiheista. Juuri sen jutun jälkeen tuli mieleen, että jospa se ei ollutkaan poron luu, jonka löysin. Se pusikko oli silloin ja on varmaan edelleen sellaista, johon katoaisi isompikin otus, eikä siihen yleensä kenelläkään mitään asiaa ole, vaikka ihan tien vieressä onkin.

Todella kummallista, että Merja tuntuu kadonneen kaikkine tavaroineen kuin "savuna ilmaan", mikä on kai mainittu yhtenä vaihtoehtona.
Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Tietääkö kukaan, onko myös Merja vaaraa etsitty nyt uudemman kerran, kuten tästä Antti Hanhivaaran tuoreesta 1.9.2015 etsintäuutisesta voisi päätellä?

http://yle.fi/uutiset/vuonna_2006_kadon ... ta/8270925
"Uusia vinkkejä ei ole tullut, mutta poliisi etsii aika ajoin uusin taktiikoin henkilöitä, jotka ovat kadoksissa, kertoo rikosylikomisario Jukka Haataja Lapin poliisilaitokselta.
– Ei ole uusia vinkkejä Hanhivaarasta, mutta uusia suunnitelmia. Tämä on yleinen projekti jossa etsitään muitakin henkilöitä, jotka ovat Lapissa kadoksissa. Tarkoitus on käydä läpi paikkoja, jotka ovat mahdollisesti jääneet etsimättä tai käytetään esimerkiksi koiraa paikoissa, joista ei ole aikaisemmin etsitty koiran kanssa, tarkentaa Haataja.
matkaaja
Christopher Lorenzo
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:41 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Spekultantti kirjoitti:Tietääkö kukaan, onko myös Merja vaaraa etsitty nyt uudemman kerran, kuten tästä Antti Hanhivaaran tuoreesta 1.9.2015 etsintäuutisesta voisi päätellä?

http://yle.fi/uutiset/vuonna_2006_kadon ... ta/8270925
"Uusia vinkkejä ei ole tullut, mutta poliisi etsii aika ajoin uusin taktiikoin henkilöitä, jotka ovat kadoksissa, kertoo rikosylikomisario Jukka Haataja Lapin poliisilaitokselta.
– Ei ole uusia vinkkejä Hanhivaarasta, mutta uusia suunnitelmia. Tämä on yleinen projekti jossa etsitään muitakin henkilöitä, jotka ovat Lapissa kadoksissa. Tarkoitus on käydä läpi paikkoja, jotka ovat mahdollisesti jääneet etsimättä tai käytetään esimerkiksi koiraa paikoissa, joista ei ole aikaisemmin etsitty koiran kanssa, tarkentaa Haataja.
Vinkkejähän 'he' saavat kaiken aikaa lisää, mutta tuskin niitä käsittelevät. Pitää ajatella uudella tavalla, johon eivät ehkä resurssit tai jokin muu riitä, Itsekin olen lähetätnyt vinkkiä, ei tulosta.
Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

matkaaja kirjoitti:Vinkkejähän 'he' saavat kaiken aikaa lisää, mutta tuskin niitä käsittelevät. Pitää ajatella uudella tavalla, johon eivät ehkä resurssit tai jokin muu riitä, Itsekin olen lähetätnyt vinkkiä, ei tulosta.
Niinpä! Jos poliisi ottaisi uudeksi taktiikaksi sen,että ainakin kirjaavat kaikki vinkit. Mullekin tuli sellainen käsitys, että ei minun vinkkiäni mihinkään merkitty, niin ylimielisen kielteisesti siihen suhtauduttiin. Tunsin itseni suorastaan typeräksi, kun menin hölmö soittelemaan.
Bohemian Rhapsody
Hetty Wainthropp
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Loka 27, 2015 10:05 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Bohemian Rhapsody »

Ketju on niin valtavan pitkä, joten en ehdi kahlata kokonaan.

Kysynkin vain,onko täällä ollut puhetta Merjan aikaisemmista olosuhteista ja siitä miksi hän kuulemma joutui muuttamaan pohjoiseen yleensä?

Ja mahdollisesti entisistä kaveruus/seurustelusuhteista etelämmässä.

Lisäksi olen myös kuullut tuosta haamuliftarista juurikin liittyen Vaaran tapaukseen.
Mortui vivos docent
Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Bohemian Rhapsody kirjoitti:Ketju on niin valtavan pitkä, joten en ehdi kahlata kokonaan.

Kysynkin vain,onko täällä ollut puhetta Merjan aikaisemmista olosuhteista ja siitä miksi hän kuulemma joutui muuttamaan pohjoiseen yleensä?

Ja mahdollisesti entisistä kaveruus/seurustelusuhteista etelämmässä.

Lisäksi olen myös kuullut tuosta haamuliftarista juurikin liittyen Vaaran tapaukseen.
En kyllä muista kuulleeni, että Merja Vaara olisi muuttanut etelämmästä...? Meneekö tämä nyt jotenkin sekaisin Antti Hanhivaaran kanssa, jonka vanhemmat asuivat Etelä-Suomessa? Merjahan asui äitinsä kanssa Kemijokivarressa Jaatilassa, josta kulki liftaamalla töissä vartiointiliikkeessä.

Sitä en tiedä, mistä Vaarat sinne Jaatilaan olivat tulleet, ja milloin.
Bohemian Rhapsody
Hetty Wainthropp
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Loka 27, 2015 10:05 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Bohemian Rhapsody »

Spekultantti kirjoitti:
Bohemian Rhapsody kirjoitti:Ketju on niin valtavan pitkä, joten en ehdi kahlata kokonaan.

Kysynkin vain,onko täällä ollut puhetta Merjan aikaisemmista olosuhteista ja siitä miksi hän kuulemma joutui muuttamaan pohjoiseen yleensä?

Ja mahdollisesti entisistä kaveruus/seurustelusuhteista etelämmässä.

Lisäksi olen myös kuullut tuosta haamuliftarista juurikin liittyen Vaaran tapaukseen.
En kyllä muista kuulleeni, että Merja Vaara olisi muuttanut etelämmästä...? Meneekö tämä nyt jotenkin sekaisin Antti Hanhivaaran kanssa, jonka vanhemmat asuivat Etelä-Suomessa? Merjahan asui äitinsä kanssa Kemijokivarressa Jaatilassa, josta kulki liftaamalla töissä vartiointiliikkeessä.

Sitä en tiedä, mistä Vaarat sinne Jaatilaan olivat tulleet, ja milloin.
Eikun nythän minä huomasin kirjoittaneeni väärinpäin, sotkin kaksi tyttöä, olivat parhaita kavereita tuolloin. Siis Merjan kaveri M hänkin oli joutunut muuttamaan etelään päin, koska nämä tytöt olivat viihtyneet hyvin epäsopivassa seurassa eikä koulu maistunut. Ja heitä sieltä jengitalosta haettukin usein pois. Huhuttiin jopa seurustelevan jonkin jengiläisen kanssa, vaikka siihen aikaan ei paljoa huumeita vielä kai ollutkaan. Jotain kytköksiä oli tuolla jengillä Ruotsiinkin. Huumeista, näin olen kuullut huhuina.

Käsittääkseni Merjakin on muuttanut samalla muttei yhtä kauas kuin kaverinsa eli ilmeisesti silloin sinne Jaatilaan sitten. Tästä en mene takuuseen. Sillä tämä tuli mieleeni jotta olisko voinut tätä aiemman elämäntavan kautta joutua vaaraan. Raskaudestakin huhuttiin ja entisen tavoitelleen kirjein.
Tässä nyt vaaroja kerrakseen :D
Mortui vivos docent
Avatar
Katajaankapsahtaja
Alibin satunnaislukija
Viestit: 65
Liittynyt: La Maalis 26, 2016 1:11 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Katajaankapsahtaja »

En nyt valitettavasti enää löydä kohtaa ketjusta, mutta joku oli sitä mieltä ettei vartijat liiku kohteeseen ellei se hälytä.

En nyt toki tiedä miten on tämä nimenomainen vartiointiliike toiminut Rovaniemellä vuonna 1980, mutta kyllä minun ollessa vartijana 2000-luvun taitteessa kohteissa käytiin tarkastuskierroksilla ihan ilman hälytyksiäkin. Se on sitä ennaltaehkäisyä.

Toinen asia on ammattiautoilijat.
Lasketaanko heihin myös niin sanotut kaupparatsut joilla tuskin on sen kummempaa aikataulua johon ei pienet murhakeikat mahtuisi? Kuitenkin ajavat pitkin Suomea viikosta toiseen, yöpyvät hotelleissa ja jatkavat taas aamulla matkaa.

Antaako nämä tiedot mitään uutta tapaukseen, tuskin, mutta tulipahan nyt sanottua.
"I just wanted to see how it felt to shoot Grandma."
Saga72
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Syys 22, 2015 3:12 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Saga72 »

Av-palstalla Kadonneet-ketjussa joku kertoi tuttavaparistaan joja remontoi hieman höperöityneen miehen taloa jossain Rovaniemen maalsiskunnassa. Tämä mies on höpöttänyt useaan otteeseen että " se Merja on haudattu tuonne.." Jne.
Saga72
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Syys 22, 2015 3:12 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Saga72 »

Siis luin tämän eilen illalla..
Sierra
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Elo 13, 2014 12:42 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sierra »

Saga72 kirjoitti:Av-palstalla Kadonneet-ketjussa joku kertoi tuttavaparistaan joja remontoi hieman höperöityneen miehen taloa jossain Rovaniemen maalsiskunnassa. Tämä mies on höpöttänyt useaan otteeseen että " se Merja on haudattu tuonne.." Jne.
Mikä on av-palsta? Jaa enpä tiedä, höperöityessään ei kai välttämättä enää älyä pitää suutaan kiinni. Vai olisiko sitten aikoinaan muuten seurannut juttua tiiviisti ja nyt sitten höperöityessään kuvittelee itsensä tekijäksi. Poliisillehan tuon pariskunnan pitäisi nämä vihjeet antaa eikä johonkin palstalle.
Nemesia
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:54 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Nemesia »

Se on vauvafoorumin aihe vapaa - osio!
Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

Sierra kirjoitti:.. Vai olisiko sitten aikoinaan muuten seurannut juttua tiiviisti ja nyt sitten höperöityessään kuvittelee itsensä tekijäksi. Poliisillehan tuon pariskunnan pitäisi nämä vihjeet antaa eikä johonkin palstalle.
Tämä mullakin tuli mieleen, että pitkään seurannut ja on painanut mieltä. Mitähän minä sitten aikanani 'höperöin' tästä jutusta. Ties vaikka siellä av-palstalla, joka on tietolähteenä jokseenkin yhtä luotettava kuin mv.

Minulle on sitten turha tulla sanomaan, että 'poliisillehan ne vihjeet pitäisi antaa'. Olen antanut jo 1990-luvulla, ja täälläkin tarkat karttatiedot. Vaan kun poliisi hyvin suorasanaisesti vastasi,että ei näin vanhoja mitään tutkita-

Nyt olisikin oivallinen aika lähteä sitä tutkailemaan, kun lumi on sulanut mutta kasvit eivät ole vielä kasvaneet.
evilshit
Susikoski
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 9:51 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja evilshit »

Itse asun Tampereen lähellä ja aloin lukeen tätä koska anoppi on muuttanut rolloon reilu 10.v sitten. Päätin soittaa ja kysyä tietääkö mitään ja sen jälkeen olinkin yllättynyt... Selvisi että tunnen Merjan hyvän ystävän ja että hänen oli (anopin muistin mukaan) pitänyt mennä Merjaa vastaan mutta ei ollut jostain syystä mennyt. Eli odottiko Merja ystäväänsä ja kieltäytyi pomon tarjoamasta kyydistä tämän takia, mutta voi olla että kaverin oli tarkoitus tulla vastaan lähempänä kotia eikä työpaikalle saakka. Kun kaveria ei kuulunut niin hypännyt vieraan/ toisen tuntemansa kyytiin ja loppu on pimennossa!?
Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

evilshit kirjoitti:Itse asun Tampereen lähellä ja aloin lukeen tätä koska anoppi on muuttanut rolloon reilu 10.v sitten. Päätin soittaa ja kysyä tietääkö mitään ja sen jälkeen olinkin yllättynyt... Selvisi että tunnen Merjan hyvän ystävän ja että hänen oli (anopin muistin mukaan) pitänyt mennä Merjaa vastaan mutta ei ollut jostain syystä mennyt. Eli odottiko Merja ystäväänsä ja kieltäytyi pomon tarjoamasta kyydistä tämän takia, mutta voi olla että kaverin oli tarkoitus tulla vastaan lähempänä kotia eikä työpaikalle saakka. Kun kaveria ei kuulunut niin hypännyt vieraan/ toisen tuntemansa kyytiin ja loppu on pimennossa!?
Jos sinä tunnet Merjan hyvän ystävän, miksi et itse kysy asiaa häneltä?
Teillä on siellä Tampereella omakin katoamismysteeri, ja jos minä huomaisin tuntevani Raisan hyvä ystävän, voisin ottaa asian puheeksi hänen kanssaan.

Pomo ei tiettävästi kyytiä tarjonnut vaan työkaverit, ilmeisesti vartijat? Millainen kaveri tämä olisi ollut, joka olisi sunnuntaiaamuna ennen kuutta ollut liikkeellä, omalla autolla vai muuten? Siihen aikaan ei nimittäin ollut paljonkaan julkista liikennettä. Oli se aamujuna, jonne joku nainen vei miehensä, ja ilmeisesti se juna pysähtyi tuolloin sekä Muurolassa että Tervolassa, joista olisi ollut Jaatilaan lyhempi matka.

Ei noussut Merja siihen junaan, mutta Rovaniemellä eräänkin kerran 1980 liftanneena väitän, että ei edes yrittänyt liftata siihen aikaan sunnuntaiaamuna, kun tuskin kukaan oli silloin vielä liikkeellä.
Lukittu