Metsään jätetyn 7-vuotiaan japanilaispojan isä katuu tekoaan – puhkesi kyyneliin tv-kameroiden edessä
Japanissa ihmetellään, miten Yamato, 7, selvisi pelkällä vedellä kuusi päivää.
Metsään kadonneen japanilaisen pikkupojan isä Takayuki Tanooka astui tv-kameroiden eteen kiittämään pelastajia ja pyytämään anteeksi pian sen jälkeen, kun hänen 7-vuotias Yamato-poikansa oli löytynyt katoamisalueella olevasta armeijan rakennuksesta elossa ja hyväkuntoisena.
Vanhemmat joutuivat kovan arvostelun kohteeksi Japanissa, kun kävi ilmi, että he olivat jättäneet kiviä heitelleen pojan rangaistuksena hetkeksi tien poskeen.
Ajattelemattomasta tempusta kasvoi kuusi päivää kestänyt piina, kun poikaa etsittiin pitkin karhuja vilisevää metsää.
– Pyysin aivan ensimmäiseksi häneltä anteeksi, itkuinen isä kertoi lisäten, että poika oli nyökännyt vastaukseksi
– Minun kohtuuton tekoni johti poikani kärsimykseen, katuva isä sanoi ääni vapisten.
– Pyydän syvästi anteeksi hänen koulunsa väeltä, pelastusoperaatioon osallistuneilta ihmisiltä ja kaikilta, että aiheutin vaivaa.
Perhe viettää ensimmäisen yhteisen yön sairaalassa, jossa poikaa tarkkaillaan lievän alilämpöisyyden takia. Muuten hän oli kunnossa.
Poika löytyi noin neljän kilometrin päässä katoamispaikasta, kun Japanin armeijan sotilaat olivat saapuneet valmistelemaan harjoitusta armeijan rakennukselle. Poika oli päässyt sisään rakennukseen, joten hän oli ollut suojassa pahimmilta sateilta ja kylmimmiltä öiltä. Hän oli löytänyt myös itselleen patjoja.
Pelastukseksi koitui se, että poika oli saanut vettä rakennuksessa olleesta vesihanasta.
– Sotilaat kysyivät, oliko hän Yamato ja poika vastasi ”kyllä olen”. Sitten poika kertoi olevansa nälkäinen, joten sotilaat antoivat hänelle vettä, leipää ja riisipalloja, armeijan edustaja kertoi.
Japanilaiset ilmaisivat huojentuneisuuttaan sosiaalisessa mediassa.
– Jos rehellisiä ollaan, olin varma surullisesta lopusta. Itsekin seitsenvuotiaan vanhempana voin vain todeta, että olen erittäin, erittäin onnellinen, eräs henkilö kirjoitti.
Monet myös ihmettelivät, miten poika ylipäätään selvisi ilman ruokaa kuusi päivää. Hänen on myös täytynyt kärsiä kylmästä, sillä yöt olivat pahimmillaan vain seitsenasteisia ja pojalla oli yllään pelkät farkut ja t-paita.
– Jos hän selvisi itsekseen, se on uskomaton ihme, twiittasi tunnettu japanilainen Mount Everestin kiipeäjä Ken Noguchi.
Sotilas esitteli patjoja, joilla poika oli nukkunut.
Lähde:
Ilta-Sanomat