Kiitos DC:lle näytteistä - on selvää, että DC:n tekniikoilla saatasisiin taustan äänistä
aikaisempaa tarkempi käsitys, mutta valitettavasti tämä aspekti ei taida olla hänen
tutkimuksensa keskiössä...
Tuo tytön "Niih" - sellaisenaan DC:n version voisi kuvitella tukevan Kekkulin
"kylpyhuoneteoriaa" (eli tytö olisi kylpyhuoneessa, en muista miksi), sen verran kovan
pinnan kaikua äänessä on, mikä johtunee kuitenkin käytetyistä "suodatusmenetelmistä".
Yhtä lailla DC:n näyte kuitenkin tukee omaa käsitystäni, jonka mukaan tyttö oli tuolloin
jossakin olohuoneen ja oman huoneensa tienoilla. Eli tyttö olisi hetkeä aikaisemmin
paennut takkahuoneen ovensuun läheltä nähtyään isänsä lattialla.
Käsitys perustuu sekä tytön että Auerin yhtyäpitäviin ketomuksiin, mistä olen tehnyt selkoa kirjoituksessani
http://www.nbl.fi/~nbl3145/kolmekayntia.htm.
Ote kirjoituksesta:
Tämän jälkeen hän perääntyy nopeasti ja näkee äidin, joka pyytää häntä puhelimeen:
A: ööö Mä en tiä äiti ei varmaan ollu siin paikalla. Äiti kai tota kun mä olin menos tonnepäin ... mä menin tonne mä perääntysin äkkii mä lähdin kai juokseen pois niin. Äiti oli tuol luultavasti mä en muista oikeen sitä mu ei ollu. Sit äiti pyysi mua oleen siin puhelimes äiti meni ite kattoon. (Kuuleminen 26.8.2009.)
Siis ”äiti meni ite kattoon”.
Eli tyttö on nähnyt iskän lattialla ja juossut pois, jolloin äiti on pyytänyt puhelimeen.
Tyttö on vastatessaan "Niih" olohuoneen ja oman huoneen oven välillä. Tästä voisi syntyä
suht. etäältä puhelimeen kuuluva ääni, missä on runsaasti tilakaikua, niinkuin
DC toteaa näytteestä:
"Niih" kuulostaa tulevan siis todella kaukaa tai kaikuisesta tilasta.
DC:n toisen näytteen lopulla kuullaan, kun Jukka Lahti varoittaa puhelimesta lähtenyttä
Aueria
ensimmäisen kerran tekijästä: "Kylhän nous" (toisen kerran voimakkaammin
ja samoin sanoin hieman myöhmmin) - DC:n näytteessä tästä kuullaan vain osa "kylhä"
(kuulostaa näytteessä "ylö[s])".
"Miten mä pääsen linjoil" olisi aika absurdi Häke-virkailijan lausumaksi tilanteessa, missä
virkailija on ryhtynyt tekemään hälytystä jo yli minuutti aikaisemmin...
Eli puhuja on Tähtisentien päässä ja lähellä puhelinta ja puhuu hiljaa lähinnä itsekseen,
ja kuten DC toteaa, tilakaikukin sijoittaa äänen Tähtisentielle.