HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
kerroush
Agentti Scully

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kerroush »

Digi-Columbo kirjoitti:MItä ajatella nimimerkistä joka puhuu tieteistä eikä osaa käyttää googlea?
Miksi minun pitäisi tuhlata aikaani sinun tekemisiesi googlaamiseen. Asia ei ole sen arvoinen.

En aio enää hukata aikaani sinun kvasitieteellisiin tutkahduksiisi. Ei maksa vaivaa, ei ole koskaan maksanut, eikä tule koskaan maksamaankaan.

Ole sinä insinööri, minä olen ratakiskon pätkä.
Digi-Columbo
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Kerroush:
"Miksi minun pitäisi tuhlata aikaani sinun tekemisiesi googlaamiseen. (...) minä olen ratakiskon pätkä."

Lopeta sitten ruikuttaminen ettet ole nähnyt yhtään patenttiani. Suosittelin nopeinta reittiä tiedonhankintaan ja koska ingenjööriltä ei tietoa tipu niin Google+valokuitu on ratakiskoa nopeampi tiedonhankintareitti. DC
kerroush
Agentti Scully

.
Arvasinhan, ettet tuota tajunnut, DC-kymppi. Vitsien selittäminen on niin kovin ikävää, mutta sinun kanssasi kuitenkin aina erittäin välttämätöntä.

Tässä biisi muille vihjeeksi.

Kertokaa se hänelle
Digi-Columbo
Sabrina Duncan

Hiiiiop! (Nostin viestiäni ettei mene yllä olevan postauksen kaltaiseksi levyraadiksi.)

Hei!

Hiukan off-topiccia, mutta aiheensa puolesta kuuluu tähän viestiketjuun eli äänestä ja sen tutkimuksesta on tietysti kyse.

IS kirjoitti viime vuonna 2015 tammikuussa:
"Ulvilan murhamysteeri on eniten Elokuvasäätiön tuotantotukea 2010-luvulla saanut dokumentti.
Syksyllä ensi-iltansa saanut Ulvilan murhamysteeri nousi ykköseksi IS:n vertailussa, jossa listattiin 2010-luvulla eniten Suomen elokuvasäätiön harkinnanvaraista tuotantotukea saaneet dokumenttielokuvat.
Pekka Lehdon ohjaama elokuva kertoo Ulvilan murhasta syytetyn Anneli Auerin oikeusjutusta. Sen saama 235 000 euroa koostuu vuosina 2011–2012 myönnetyistä 50 000 euron kehittämistuista ja vuonna 2013 myönnetystä 185 000 euron tuotannon ennakkotuesta."

Tässä ihmettelen lähinnä sitä että kuinka huono voikaan äänenlaatu olla tällaisella budjetilla tehdyssä dokkarissa? Miten se on mahdollista, itsellänikin on ollut lainassa jos jonkinlaista amatööri- ja semi-pro videolaitteistoa ja näillä ei kyllä tuollaista kohinaa-ja hurinaa ole ollut mahdollista saada aikaan. En hakenut vielä DVD:tä kotoani, mutta otan esimerkkinä kiintolevyltä näytteen.

Tässä normalisoitu näyte siitä tyttären ja äidin videoäänestä:

https://www.sendspace.com/pro/dl/01868h

Tässä tyttären vastauksen keskellä oleva signal-to-noise esimerkki (lähes jatkuva -14dB peak kohina! Tämä vastaisi periaatteessa siis sellaista alle 4-bitin hässäkkää)

https://www.sendspace.com/pro/dl/62xci1

Tein pikaisen kokeen miten tota voisi selkeyttää ja huomasin että jo alussa ennenkuin Auer on sanonut sanaakaan, kuuluu taustalta seuraavaa. Sen verran mielenkiintoista että voisin lisätä "to do"-listaan näiden äänten ja päällekkaispuheiden erottelun. Alla olevasta ei saa kunnolla selvää (kannattaa nostaa volumea ylös kaikkein hiljaisimmissa kohdissa) mutta kun kuuntelee parin sekunnin jaksoissa, niin kyllähän sieltä jotain saattaa jo kuullakkin. Voi olla ihan normijutustelua, ilman salaliitto/alien-teorioita, joten tämä taasen itselleni äänitekninen haaste.

https://www.sendspace.com/pro/dl/6xrws3

DC
nihlist
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja nihlist »

Digi-Columbo kirjoitti:Hiiiiop! (Nostin viestiäni ettei mene yllä olevan postauksen kaltaiseksi levyraadiksi.)

Hei!

Hiukan off-topiccia, mutta aiheensa puolesta kuuluu tähän viestiketjuun eli äänestä ja sen tutkimuksesta on tietysti kyse.

IS kirjoitti viime vuonna 2015 tammikuussa:
"Ulvilan murhamysteeri on eniten Elokuvasäätiön tuotantotukea 2010-luvulla saanut dokumentti.
Syksyllä ensi-iltansa saanut Ulvilan murhamysteeri nousi ykköseksi IS:n vertailussa, jossa listattiin 2010-luvulla eniten Suomen elokuvasäätiön harkinnanvaraista tuotantotukea saaneet dokumenttielokuvat.
Pekka Lehdon ohjaama elokuva kertoo Ulvilan murhasta syytetyn Anneli Auerin oikeusjutusta. Sen saama 235 000 euroa koostuu vuosina 2011–2012 myönnetyistä 50 000 euron kehittämistuista ja vuonna 2013 myönnetystä 185 000 euron tuotannon ennakkotuesta."

Tässä ihmettelen lähinnä sitä että kuinka huono voikaan äänenlaatu olla tällaisella budjetilla tehdyssä dokkarissa? Miten se on mahdollista, itsellänikin on ollut lainassa jos jonkinlaista amatööri- ja semi-pro videolaitteistoa ja näillä ei kyllä tuollaista kohinaa-ja hurinaa ole ollut mahdollista saada aikaan. En hakenut vielä DVD:tä kotoani, mutta otan esimerkkinä kiintolevyltä näytteen.

Tässä normalisoitu näyte siitä tyttären ja äidin videoäänestä:

https://www.sendspace.com/pro/dl/01868h

Tässä tyttären vastauksen keskellä oleva signal-to-noise esimerkki (lähes jatkuva -14dB peak kohina! Tämä vastaisi periaatteessa siis sellaista alle 4-bitin hässäkkää)

https://www.sendspace.com/pro/dl/62xci1

Tein pikaisen kokeen miten tota voisi selkeyttää ja huomasin että jo alussa ennenkuin Auer on sanonut sanaakaan, kuuluu taustalta seuraavaa. Sen verran mielenkiintoista että voisin lisätä "to do"-listaan näiden äänten ja päällekkaispuheiden erottelun. Alla olevasta ei saa kunnolla selvää (kannattaa nostaa volumea ylös kaikkein hiljaisimmissa kohdissa) mutta kun kuuntelee parin sekunnin jaksoissa, niin kyllähän sieltä jotain saattaa jo kuullakkin. Voi olla ihan normijutustelua, ilman salaliitto/alien-teorioita, joten tämä taasen itselleni äänitekninen haaste.

https://www.sendspace.com/pro/dl/6xrws3

DC
Joo kyl noi on jo kuultu aikaa sitten ihan korvilla kuuntelemalla.

Annoin sinulle mielenkiintoisen tehtävän ajankohtineen, missä viipyy vastaus?

Joo tiedetään, että Amanda sanoo "kumpi siit lähti sit ku kävi?"

Mulla se hieman erilailla, mutta pääperiaatteessa noin kuitenkin on allekirjoituksena, mutta se sun noiset ja sun muut johtuu ihan vaan santaojan tahallisesta häirinnästä, ei muusta.
nihlist
Martin Beck

Noh minäpä sanon, kun ei edes patentoitu äänianalyysi saa selvää mitä kyseisellä kohtaa kuuluu. Häkehenkilö sanoo, Kyselen lisätietoni", niin juurikin sitä ennen kuuluu "äwwäääwwwäääww" eli aivomassaan isketyn henkilön viimeisimpiä ääniä ja välittömästi tämän jälkeen kuuluu "taran kaatuva harja+sihveli yhdistelmä (kuvista ei sellaista löydy kulkureiteillä, missähän lie?)", mutta minä kuulen selkeästi (huom. Auer on jälleen puhelimessa (varmaan helvetin pitkän jatkojohdon päässä olevassa puhelimessa :D :lol: )niin kuinka Jukka Lahtea isketään kalloon ja tämä lopettaa tuon äänen.

Faktaa: kuullun perusteella Jukka Lahti kuolee lopullisesti tuon äänen perusteella ja täten Anneli Auer on syytön-

Miten vitussa kaikilta menee faktat ohi täysin?
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

kerroush kirjoitti:.
Arvasinhan, ettet tuota tajunnut, DC-kymppi. Vitsien selittäminen on niin kovin ikävää, mutta sinun kanssasi kuitenkin aina erittäin välttämätöntä.

Tässä biisi muille vihjeeksi.

Kertokaa se hänelle
Ok! Kerron sen hänelle:

Miksi insinööri saa ratakiskon taipumaan?
-Fiksumpi joustaa.

:|
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

nihlist kirjoitti:Noh minäpä sanon, kun ei edes patentoitu äänianalyysi saa selvää mitä kyseisellä kohtaa kuuluu. Häkehenkilö sanoo, Kyselen lisätietoni", niin juurikin sitä ennen kuuluu "äwwäääwwwäääww" eli aivomassaan isketyn henkilön viimeisimpiä ääniä ja välittömästi tämän jälkeen kuuluu "taran kaatuva harja+sihveli yhdistelmä (kuvista ei sellaista löydy kulkureiteillä, missähän lie?)", mutta minä kuulen selkeästi (huom. Auer on jälleen puhelimessa (varmaan helvetin pitkän jatkojohdon päässä olevassa puhelimessa :D :lol: ) niin kuinka Jukka Lahtea isketään kalloon ja tämä lopettaa tuon äänen.

Faktaa: kuullun perusteella Jukka Lahti kuolee lopullisesti tuon äänen perusteella ja täten Anneli Auer on syytön-

Eikös Auer tule sanoneeksi nauhalla : ..Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en...
Ei tuossa sanojen oo ja keittiös välissä ole mitään sellaista 'merkkiä' AA:n puhuessa, että niitten väliin merkitty pilkku olisi asianmukainen ja 100% oikeaan osunut merkintä. Mistä sen pilkunpaikan ja siten puhujan sijainnin eli puhelimen paikan voi täydellä varmuudella tietää? Miltä pilkun paikka kuulostaa?? Kysyn vain, en väitä tietäväni.

Vai ei ole kuvaa harjasta ja kihvelistä kulkuväylällä:
Kuva
ps: Keittiössä oli käytetty vettä, ovenkahvassa verta, jota on ollut ehkä ovessakin koska siinä oli vesipisaroita keittiön puolella, lattiaharja ja kihveli kulkutiellä khh oven edessä. Kaappien ovissa roikkuu rättejä.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
nihlist
Martin Beck

Tara kirjoitti:
nihlist kirjoitti:Noh minäpä sanon, kun ei edes patentoitu äänianalyysi saa selvää mitä kyseisellä kohtaa kuuluu. Häkehenkilö sanoo, Kyselen lisätietoni", niin juurikin sitä ennen kuuluu "äwwäääwwwäääww" eli aivomassaan isketyn henkilön viimeisimpiä ääniä ja välittömästi tämän jälkeen kuuluu "taran kaatuva harja+sihveli yhdistelmä (kuvista ei sellaista löydy kulkureiteillä, missähän lie?)", mutta minä kuulen selkeästi (huom. Auer on jälleen puhelimessa (varmaan helvetin pitkän jatkojohdon päässä olevassa puhelimessa :D :lol: ) niin kuinka Jukka Lahtea isketään kalloon ja tämä lopettaa tuon äänen.

Eikös Auer tule sanoneeksi nauhalla : ..Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en...
Ei tuossa sanojen oo ja keittiös välissä ole mitään sellaista 'merkkiä' AA:n puhuessa, että niitten väliin merkitty pilkku olisi asianmukainen ja 100% oikeaan osunut merkintä. Mistä sen pilkunpaikan ja siten puhujan sijainnin eli puhelimen paikan voi täydellä varmuudella tietää? Miltä pilkun paikka kuulostaa?? Kysyn vain, en väitä tietäväni.

Vai ei ole kuvaa harjasta ja kihvelistä kulkuväylällä:
Kuva
ps: Keittiössä oli käytetty vettä, ovenkahvassa verta, jota on ollut ehkä ovessakin koska siinä oli vesipisaroita keittiön puolella, lattiaharja ja kihveli kulkutiellä khh oven edessä. Kaappien ovissa roikkuu rättejä.
Juu laittele vaan kovemmalle, ei huutosi yllää vieläkään rehellisyyteen.

Jos tämä on taso suomen virkakunnassa kuin se tarassa on sossunämmänä, niin en ihmettele suomen tilanetta tällä hetkellä.

Siis kuinka korkealta tuollainen sihveli harjoineen KAATUU KOPSAHTAEN? Eikö tuo kuva ole apukeittiön puolelta?

Jätitkö tahallasi taas jälleen kerran huomioimatta sen, että AUER ON JUURIKIN PUHELIMESSA tuolla hetkellä eikä kopsauttelemassa rikkasihveli+harja sydeemiä KULKUVÄYLÄLLÄ.

Poliisikunta on tarassa menettänyt ilmiömäisen harhauttajan.
Digi-Columbo
Sabrina Duncan

Kerroush:
"Ole sinä insinööri, minä olen ratakiskon pätkä."

Hyvä Kerroush, minä kun en ole insinööri en edes audio-insinööri. Elämme muuten aikoja jolloin kuka tahansa voi mainostaa itseään "audio engineer" tittelillä. Näitä porukoita löytyy lukuisilta musiikkifoorumeilta globaalisti ja toisinaan (..kuulemma ehkä kademieliset semi-prot vaan asiaalla..) ovat arvioineet että näiden insinöörien normaalijaukauma on keskittynyt johonkin 8-15 ikäluokkaan. Muttei minua haittaa jos julistaudut ratakiskon pätkäksi tai vaikka sen taipuisammaksi jatkopalaksi. Tuota noin, ööö (häpeä!), oletan myös että olen lähtökohtaisesti sinua joustavampi koska olen ollut mm. telinevoimistelun suomenmestari.

nihilist:
"Joo kyl noi on jo kuultu aikaa sitten ihan korvilla kuuntelemalla.

Tuanoi, tää on niiku harrastus mulle ettei ole tässä ketään käskyttämässä tai pyytelemässä raporttia eli vastailen kun kerkiän. Kysyisin kuitenkin mitä tallennetta tarkoitat jossa Amanda sanoo "kumpi siit lähti sit ku kävi?"

Tässä alla sinulle versio Lehdon dokumentista josta "kohinat" on poistettu aika tehokkaasti. (Huom. Kohinat voidaan poistaa mutta ne voidaan ottaa myös talteen ja juuri ne kohinat on nyt se mikä minua kiinnostaa koska siellä nyt voi olla seassa kaikenlaista.)

Mutta mitä sanoo tytär siis tuossa lopussa? En ole kuunnellut itse kuin kerran, ei oikein edes kiinnosta, mutta olin kuulevinani alun "Mut mikset sää..." joka on hyvin erilainen kun mitä nihilist litteroi (mikäli nihilist tarkoitti tuota kohtaa).

https://www.sendspace.com/pro/dl/s8ilil

Vielä muistuttaisin nihilistiä siitä että jos minä olisin poliisipäälikkö, niin hiffaisin ainakin pari seikkaa. Tuija Niemellä oli käytössään Lehdon dokumentissa ns. "testipää". Esimerkiksi jokaisesta talon huoneesta on voitu ottaa tilamallinnus testisgnaalin kanssa. Tarkoitan tällä sitä että tuollainen teknologia oli jo silloin 2006 käytössä. Eli: Auer on voinut aivan missä vaan. Puhelinsoittokin olisi voinut tulla vaikka Berliinin filharmonikkojen konserttisalista jos niin olisi joku halunnut. Tai vaikka pannuhuoneessa puhuttu ääni olisi saatu kuulostamaan että se tulee apukeittiöstä.

DC
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

Luulen, että se oli ZEM joka kuuli tämä

Amanda kysyy: "Kumpi siit/sit lähti ku kävi"

Se ei lainkaan sovi asiayhteyteen kun Amanda vastaa äidin tunnustukseen sanomalla, että miksi mää sit näin väärin? Anneli jatkaa, että kaikki ovat kuulleet vääpin, mutta nyt on hänelle selvinnyt, että se oli äiti, joka surmasi isän.

Näissä kahdessa pätkässä, toinen ilman taustakrahinaa, sanoo Amanda selvästi "väärin" Se selviää myös kun katsoo vastaavan videon ilman Lehdon sekottavaa leikkausta.

Täällä on jo kerran aikaisemmin koetettu sovitta DC uusia analyyseja tilanteisiin, joita ei koskaan ollut. Eivät ne voi väärää tietoa osottaa todeksi.
kerroush
Agentti Scully

Digi-Columbo kirjoitti:... telinevoimistelun suomenmestari.
This made my day.

Sinä et vitsiä ymmärrä vaikka se sinulle selitetään.

Signing off.
nihlist
Martin Beck

sisotalo kirjoitti:Luulen, että se oli ZEM joka kuuli tämä

Amanda kysyy: "Kumpi siit/sit lähti ku kävi"

Se ei lainkaan sovi asiayhteyteen kun Amanda vastaa äidin tunnustukseen sanomalla, että miksi mää sit näin väärin? Anneli jatkaa, että kaikki ovat kuulleet vääpin, mutta nyt on hänelle selvinnyt, että se oli äiti, joka surmasi isän.

Näissä kahdessa pätkässä, toinen ilman taustakrahinaa, sanoo Amanda selvästi "väärin" Se selviää myös kun katsoo vastaavan videon ilman Lehdon sekottavaa leikkausta.

Täällä on jo kerran aikaisemmin koetettu sovitta DC uusia analyyseja tilanteisiin, joita ei koskaan ollut. Eivät ne voi väärää tietoa osottaa todeksi.
Mitähän tuo rosentti taaskin sekoilee??
mikä on videoitu poliisivankilassa jolla poliisitkin haluaa antaa kaikille lapsille sen kuvan, että äitinne on surmannu Jukka Lahden, eikä kukaan muu.

Tuossa tilanteessa siis joka on videoitu ja siinä heti alussa jo Auer sanoo, että "poliisit on nyt täällä MULLE KERTONU jne",

Johonka Amanda sanoo että, "kumpi siit lähti sit ku kävi" ja sen jälkeen KYSYY: "miks mä sit näkisi vääri" eli tarkoittaa sitä, että hänhän näki sen poistujan, niin miksi äiti sanot noin kun se ei ole totta.

Ymmärsikö dosentti nyt ja miksi sä täällä vääristelet?

Täytyy kyllä alkaa ihmetteleen dosentin motiiveja tällaiseen?
Siis kyse on siitä
nihlist
Martin Beck

Digi-Columbo kirjoitti:
nihilist:
"Joo kyl noi on jo kuultu aikaa sitten ihan korvilla kuuntelemalla.

Tuanoi, tää on niiku harrastus mulle ettei ole tässä ketään käskyttämässä tai pyytelemässä raporttia eli vastailen kun kerkiän. Kysyisin kuitenkin mitä tallennetta tarkoitat jossa Amanda sanoo "kumpi siit lähti sit ku kävi?"

Tässä alla sinulle versio Lehdon dokumentista josta "kohinat" on poistettu aika tehokkaasti. (Huom. Kohinat voidaan poistaa mutta ne voidaan ottaa myös talteen ja juuri ne kohinat on nyt se mikä minua kiinnostaa koska siellä nyt voi olla seassa kaikenlaista.)

Mutta mitä sanoo tytär siis tuossa lopussa? En ole kuunnellut itse kuin kerran, ei oikein edes kiinnosta, mutta olin kuulevinani alun "Mut mikset sää..." joka on hyvin erilainen kun mitä nihilist litteroi (mikäli nihilist tarkoitti tuota kohtaa).

https://www.sendspace.com/pro/dl/s8ilil

Vielä muistuttaisin nihilistiä siitä että jos minä olisin poliisipäälikkö, niin hiffaisin ainakin pari seikkaa. Tuija Niemellä oli käytössään Lehdon dokumentissa ns. "testipää". Esimerkiksi jokaisesta talon huoneesta on voitu ottaa tilamallinnus testisgnaalin kanssa. Tarkoitan tällä sitä että tuollainen teknologia oli jo silloin 2006 käytössä. Eli: Auer on voinut aivan missä vaan. Puhelinsoittokin olisi voinut tulla vaikka Berliinin filharmonikkojen konserttisalista jos niin olisi joku halunnut. Tai vaikka pannuhuoneessa puhuttu ääni olisi saatu kuulostamaan että se tulee apukeittiöstä.

DC
Lyhensin pois kerroushille vastauksesi.

Siis kyllä selkeästi sanoin mistä tallenteesta on kyse, ei siis siitä pätkästä joka lehdon dokkarissa on, vaan hätäkeskustallenteesta ja ajan kohta normaalinopeudesta otettuna 02:46.50 viiva 02:48.0 eli tasan tarkkaan puolitoista sekuntia jossa kuuluu Jukka Lahden viimeiset äänet ja äänet lopettaa iskun ääni kalloon, eikä siis mikään lyhyt vartinen rikkasihveli ja puuvartinen harja kopsahtele kenenkään jaloissa KULKUVÄYLÄLLÄ.
Digi-Columbo
Sabrina Duncan

nihilist:
"Noh minäpä sanon, kun ei edes patentoitu äänianalyysi saa selvää mitä kyseisellä kohtaa kuuluu. Häkehenkilö sanoo, Kyselen lisätietoni", niin juurikin sitä ennen kuuluu "äwwäääwwwäääww" eli aivomassaan isketyn henkilön viimeisimpiä ääniä (...)"

Kaikki patentoidut äänianalyysit eivät todellakaan ole tehty Ulvilan surman analysointiin, kuten ei minunkaan. Sanotaanko että tuollaisten (esim. vahvistimen äänen analyysi) osoittaa patentin haltijalta jonkinlaista kompetenssia tutkia muitakin ääniä.

Tämä sinun "Kyselen lisätietoni" ja sitä edeltäväksi mainisemasi "äwwäääwwwäääww" on siittä erikoinen että se poikkeaa KRP:n, zemin, Niina Bergin ym. litteroinneista.

Alla on linkki mitä itse kuulen:
"Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä koetan nyt. Mä vaik kyselen lisätietoi."

Sama pätkä toistuu tuossa luuppina monesti peräkkäin.

https://www.sendspace.com/pro/dl/df7wwx

DC
Vastaa Viestiin